Talcuirea evangheliilor de peste an (80)
[SIZE=3]70[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE]
[SIZE=5]Schimbarea la Față[/SIZE]
[SIZE=3](6 August)[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 17, 1-9)[/SIZE]
1. Și după șase zile a luat Iisus pe Petru și pe Iacob, și pe Ioan fratele lui, și i-a suit pe dânșii într-un munte înalt. 2. Și și-a schimbat fața înaintea lor și a strălucit fața lui ca soarele, iară hainele lui s-au făcut albe ca lumina. 3. Și iată s-au arătat lui Moise, și Ilie cu dânsul grăind. 4. Și răspunzând Petru a zis lui Iisus: Doamne, bine este nouă a fi aici, de vrei să facem aici trei colibe, una ție, și lui Moise una, și una lui Ilie. 5. Și încă vorbind el, iată nor luminos i-a umbrit pe ei, și iată glas din nor, zicând: acesta este Fiul meu cel iubit, întru care bine am voit, pe acesta să-l ascultați. 6. Și auzind Învățăceii au căzut pe fețele sale și s-au spăimântat foarte. 7. Și apropiindu-se Iisus s-a atins de ei, și a zis: sculați-vă, și nu vă temeți. 8. Și ridicându-și ochii lor, pe nimeni n-au văzut, fără numai pe Iisus singur. 9. Și pogorându-se ei din munte, le-a poruncit Iisus, zicând: nimănui să nu spuneți vederea aceasta, până când Fiul omenesc se va scula din morți.
Garanția Învierii lui Iisus
1. Întors din Ierusalim, unde petrecuse învățând și vindecând la sărbătoarea Corturilor și la a Înnoirilor (Ioan cap. 7, 8, 9, 10), Iisus trece întâi în părțile Cezareei lui Filip, în nordul Palestinei (Matei 16, 13-28), unde se informează de la ucenici despre opinia lumii cu privire la Dânsul, apoi le proorocește că, mergând la Ierusalim, evreii Îl vor prinde, Îl vor batjocori și Îl vor omorî, dar că El a treia zi va învia.
După șase zile de la cele descrise (vs. 1) Iisus ia cu sine pe Petru, pe Ioan și pe Iacov și Se suie în munte înalt (probabil Tabor) ca să se roage.
Pe când se ruga El, și cei trei ucenici erau îngreunați de oboseală și de somn (Luca 9, 32), deodată se produce o lumină extraordinară, care-L învăluiește pe Iisus, a Cărui față se schimbă strălucind ca soarele și ale Cărui veștminte devin albe ca lumina. În această lumină și strălucire se deșteaptă ucenicii și, uimiți, văd că lângă Iisus, Cel astfel preamărit, stau Moise și Ilie, cu care El vorbește despre rezultatul activității Sale (Luca 9, 30-31).
Petru, cel mai lesnicios la vorbă între Apostoli, când vede slava Învățătorului său, zice cu grăbire: Doamne, bine mai este să fim noi aici neîntrerupt! Să facem trei colibe, una lui Moise, una lui Ilie și alta Ție, Care ești Stăpânul tuturor (Luca) – prin urmare Stăpân și a lui Moise și a lui Ilie.
Încă zicând aceste vorbe se arată Dumnezeu-Tatăl, personal și mărturisește despre Iisus, zicând: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, pe Acesta să-L ascultați“, – o mărturie analoagă cu cea de la Botezul Domnului.
Ucenicii, emoționați de mărirea văzută, când aud glasul Tatălui, de spaimă, cad cu fețele la pământ. Deodată cu încheierea mărturisirii, dispare lumina extraordinară, dispar și Moise și Ilie, iar Iisus, reluându-și înfățișarea obișnuită, vine la ucenici și, atingându-Se de ei, îi invită să se scoale și să nu se teamă. Apoi, pogorându-se din munte le poruncește ca, până nu Se va scula din morți, să nu spună nimănui ce au văzut.
2. Anume spre a încredința pe Apostoli și cu ei și prin ei pe toată lumea că El este Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul, prin minunile Sale Se arătase Domn al naturii, atât al celei anorganice cât și al celei organice, pe care o schimbă și o îndreaptă după buna Sa voință. În același scop Se arătase Domn și asupra vieții și a morții. Spre a completa educația ucenicilor Săi, trebuie să Se arate Domn și asupra corpului Său, pe care El îl poate schimba după cum voiește. Aceasta, anume, ca ucenicii să fie pregătiți pentru ultimul act al dramei, ce se va dezlănțui în Ierusalim, pentru Moartea Sa. În Moartea lui Iisus ei trebuie să vadă că este numai o stare provizorie de tranziție, că El Se supune de bună voie la această schimbare, spre a reveni iarăși la cea dintâi în preamărire, cum a revenit după Schimbarea la Față.
Dar pentru ucenici Schimbarea la față era o garanție mai mult că El este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, Stăpânul tuturor creaturilor Lui, cum a anunțat Petru când L-a văzut în strălucirea luminii dumnezeiești, și cum a confirmat glasul Părintelui.
Cu El vorbeau Moise și Ilie, cei doi mari reprezentanți ai Testamentului Vechi: unul, reprezentantul și mijlocitorul Legii (Ioan 1, 17), celălalt, reprezentantul proorocilor. Prin ei se arată că Legea își are perfecțiunea și proorociile, împlinirea în persoana lui Iisus Hristos, că, deci, Iisus Hristos, în persoana Sa și în învățătura Sa, concentrează cuprinsul, perfecțiunea și realizarea aspirațiilor Testamentului Vechi.
Moise și Ilie „spunea ieșirea Lui, care era să o plinească în Ierusalim“ (Luca 9, 31), adică unde are să iasă El la sfârșitul activității Sale: Moartea și Învierea, despre care Iisus înainte cu șase zile le vorbise ucenicilor, și despre actul Schimbării la Față era o garanție.
3. În Ieșirea zice Dumnezeu lui Moise: „Nu vei putea vedea fața Mea, că nu va putea vedea omul fața Mea și să fie viu“ (33, 20). Dar la Schimbarea la Față S-a arătat Dumnezeu-Tatăl personal. După cuvintele citate, Apostolii, dacă L-ar fi văzut, ar fi trebuit să moară. Ca să nu-L vadă și, deci, ca să rămână vii, Dumnezeu-Tatăl, Care Însuși este Lumină și Părintele Luminilor, Se arată într-un nor, care acoperă pe Apostoli, ca să nu vadă fața Tatălui. Ei aveau numai să-I audă mărturia, care lor le era adresată.
Lumina Tatălui luminează și norul, care devine luminos. Norul luminos nu luminează pe Apostoli, ci-i umbrește, adică îi scutește de razele omorâtoare ale feței Tatălui.
Apostolul Petru, încântat de slava ce vedea, nu-și putea închipui o mai înaltă mulțumire și o mai desăvârșită fericire, decât o petrecere neîntreruptă în societatea cea plină de lumină și de mărire a lui Iisus cu Moise și cu Ilie. De aceea, grabnic cum era, el își face planul cum s-ar putea executa această petrecere: să facă locuințe stabile pentru Iisus și pentru cei doi mari tovarăși ai Lui, iar Apostolilor le rezervă mulțumirea a-I privi de afară și a se veseli de vederea Lor, de auzul convorbirii Lor.
Noi pe Mântuitorul Îl vedem neîncetat schimbat la față, preamărit prin Moartea, prin Învierea și prin Înălțarea Sa și preamărit prin Învățătura pe care ne-a dat-o. Ca să-L vedem noi nu suntem nevoiți să suim munți înalți în sudoarea feței noastre, cum făcuseră cei trei Apostoli, ci ne este foarte lesnicios să mergem la Taborul parohiei în care locuim, în biserică, unde ni se arată întreagă mărirea lui Dumnezeu, unde cu ochii sufletului nostru vedem în față pe Tatăl, pe Fiul și pe sfântul Duh, nu numai fără ca să murim, cum Apostolii erau amenințați să pățească, dar ca să viem, să luăm viață nouă.
„Bine este nouă a fi aici“ se referă cu toată tăria la noi. Bine este pentru noi să fim în biserică și să fim cât mai mult, ca să ne luminăm cât mai mult de lumina Dumnezeirii, care se revarsă asupra noastră prin Sfintele Scripturi, prin învățăturile Bisericii și prin Sfintele Taine.
Dacă „bine este“ pentru tot creștinul să fie în biserică, pentru preot este nu numai bine, dar este o datorie. El are să fie în biserică nu numai pentru sine personal, ci mai ales pentru turma sa cuvântătoare și ca să fie un exemplu atrăgător, și, cu deosebire, ca graiul lui să fie organul prin care Duhul Sfânt să reverse lumină și căldură, mângâiere și îmbărbătare, bucurie și nădejde în sufletele credincioșilor.
Apoi, știind că nimeni nu este în stare să înoate de nu s-a exercitat îndelung cu înotatul, de n-a învățat: dacă pentru preot este o datorie să fie cât mai mult în biserică – o îndoită datorie este pentru seminarist, care, spre a putea fi cu plăcere în biserică, trebuie să se exerciteze îndelungat, special în timpul cât își face pregătirea ca să înoate ca preot, spre a salva pe cei ce sunt în primejdie să se înece.
Iisus Hristos, înainte de a se schimba la față, Se roagă! El, Fiul lui Dumnezeu, în ajunul fiecărui act important, ca om, Se roagă, Se roagă în singurătate Tatălui Său. Și rugăciunea Lui nu rămâne niciodată neauzită, neîmplinită:
O învățătură și un îndemn pentru noi: cu deosebire când suntem în fața câte vreunei întreprinderi mai grele, întâi să ne rugăm lui Dumnezeu din toată inima și apoi să ne apucăm de lucru, fiind încredințați că rugăciunea noastră nu va fi zadarnică.
|