View Single Post
  #73  
Vechi 09.01.2009, 08:32:55
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (73)

[SIZE=3]64[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia la[/SIZE]
[SIZE=5]Înălțarea Sfintei Cruci[/SIZE]
[SIZE=3](14 Septembrie)[/SIZE]

II. Iisus răstignit
(19, 17-35)

1. Răstignirea pe cruce era cea mai grea și totodată cea mai rușinoasă pedeapsă. Cel răstignit se zvârcolea zile întregi în cele mai cumplite dureri. Pedeapsa nu era evreiască, ci importată de romani, care și ei o împrumutaseră de la cartagineni, și o aplicau celor mai mari răufăcători de rele.
După legea lor, Iudeii trebuia să-L omoare pe Iisus cu pietre. Această moarte însă li se părea prea ușoară, însoțită de prea puține suferințe. Ei I-ar fi aplicat lui Iisus toate chinurile pe care mintea le-ar putea născoci, numai să-și poată mulțumi neîmpăcata lor ură contra Lui. De aceea, negăsind în mintea lor o pedeapsă cu mai multe suferințe, ei cer răstignirea lui Iisus. Această pedeapsă infamantă, cerută de Iudei, e încuviințată de nevrednicul procuror roman, deși el avea deplină convingere despre nevinovăția Aceluia, pe Care el L-a osândit.
Osândiții trebuiau să-și ducă înșiși crucea. Și Iisus își ducea crucea. Deodată cu Iisus sunt duși la răstignire doi bandiți, tovarăși de-ai lui Baraba.
Ajunși la Golgota, ostașii, însărcinați cu executarea condamnaților, răstignesc întâi pe Iisus, apoi pe cei doi bandiți, punând pe unul de-a dreapta, pe altul de-a stânga Lui, anume ca, la cererea Iudeilor, pe Iisus să-L arate ca mai criminal decât cei împreună răstigniți.
2. Răsplata ostașilor executori era avutul celor executați; în cazul de față hainele lor. Ei le iau, și, în fața celor ce se zbăteau în durerile morții, brutali și nesimțitori, cum erau, le împart între ei. Când ajung să împartă cămașa lui Iisus, rămân uimiți de valoarea ei. Era un lucru de artă, adus din India, și dat lui Iisus în dar, probabil de femeile bogate care-I urmau Lui. Cămașa era ieșită gata din stative, fără să se fi cusut ceva, prin urmare neatinsă de ac și de foarfecă, cum era prescris să fie cămașa Arhiereului (Ieșirea 28, 31-32). Prin aceasta se simboliza Arhieria lui Iisus.
Ca să-și ia o satisfacție oarecare față de iudei (vs. 18 ș.u.) Pilat pune drept motiv al răstignirii lui Iisus că e Împăratul iudeilor. Acest motiv, această vină capitală, o scrie pe tablă în limba evreiască, limba țării, în cea latină, limba statului și în cea greacă, limba culturii – așa ca toată lumea să vadă și să înțeleagă batjocura, ce înșiși evreii își aduc: că ei își răstignesc Împăratul, numai pentru că e împărat.
Arhiereii simt lovitura și protestează, cerând să schimbe inscripția, să se adauge: „El a zis că e Împărat al iudeilor“. Această concesie Pilat nu voiește să le-o facă. El îi refuză scurt și dezgustat de toată afacerea, zicând: „Ce am scris am scris“ – și nu modific.
Într-aceea poporul se îndepărtează, rămânând lângă cruce o patrulă de ostași, și mai la o parte cu sfială, Fecioara Maria, Apostolul Ioan și mai multe femei din Galileea.
Văzând Iisus pe mama Sa, îi zice: „Femeie, iată fiul tău“, apoi privind spre Ioan, îi zice: „Iată mama ta“ (vs. 26). Prin aceasta Iisus recomandă pe Mama Sa în îngrijirea iubitului Său ucenic care a și luat-o la sine.
Pe lângă durerile cele nespuse, răstigniții sufereau de o sete infernală. Iisus, găsindu-se în agonie (vs. 28) zice: „Mi-e sete!“. Atunci unul din ostași ia un burete, îl moaie în oțetul amestecat cu fiere, pe care îl luau ostașii romani cu sine, spre a-și astâmpăra setea, și împlântând buretele într-un cotoraș de isop, îl duce la gura lui Iisus, Care, sugând și umezindu-Și buzele arse de focul setei, exclamă „Săvârșitu-s-a“ (vs. 30). Și zicând acestea, Și-a dat duhul!
Sinedriștii vedeau cu groază cele trei cruci, care cu osândiții de pe ele stăteau amenințătoare asupra Ierusalimului (vs. 31).. Petrecerea pe cruce a celor răstigniți era o profanare a sărbătorilor, care aveau să înceapă în seara acelei zile. Ca să înlăture deci acest inconvenient, sinedriștii aleargă la Pilat și cer să dispună grabnic ca cei răstigniți să se omoare în torturi și să-i ia de pe cruce, spre a evita profanarea sărbătorii.
Dându-și Pilat învoirea, soldații, înarmați cu ciocane mari de fier, se duc la cei osândiți și sfărâmă fluierele celor doi bandiți, care erau vii. Sfărâmarea deoparte provoca o potențare a durerilor, de alta aducea moartea cu sine, și chiar în caz de-a rămâne în viață – cel cu fluierele sfărâmate era incapabil să umble și, deci, să mai facă rele.
Când vor să sfărâme fluierele picioarelor lui Iisus, soldații văd, spre mirarea lor, că Iisus este mort. Deci își cruță osteneala de-a mai sfărâma picioarele mortului. Dar, ca să fie deplin siguri de moartea Lui, unul dintr-înșii, luând sulița, Îl străpunge cu ea în așa fel ca să-I străbată inima, și, la caz de-a mai fi rămas vreo licărire de viață într-Însul, și la caz de-a mai fi rămas vreo îndoială în adevărata și reala Lui moarte, să înceteze orice nedumerire și să producă deplina siguranță în moartea Lui. Din rana produsă de sulița ostașului a ieșit sânge și apă, indicând că Iisus și în moarte este viață, dătător de viață.
Toate acestea, câte s-au întâmplat cu Iisus au fost proorocite cu sute de ani înainte. Ele trebuiau să se împlinească, și s-au împlinit.
Gândindu-ne la răstignirea lui Iisus și la înfricoșatele dureri împreunate cu acest supliciu, ne umplem de mirare și ne întrebăm cum a putut să le suporte de bună voie, fără să fi avut cea mai mică vină. Răspunsul îl aflăm în economia dumnezeiască.
Dumnezeu crease pe om pentru viață. Dar omul prin păcat se făcuse vinovat de pedeapsa cu moartea, moartea veșnică. Omul însuși nu mai putea face nimic pentru ieșirea de sub sentința de moarte. Și Dumnezeu, în nemărginita Sa iubire de oameni, ca să schimbe acea sentință fatală, Se face Însuși om, și, ca om nevinovat primește să ia asupra-Și întreagă vina omului păcătos și Se supune la cea mai înfricoșătoare pedeapsă pe care omul păcătos I-o poate dicta, dar pe care omul păcătos însuși o merită. El, Dumnezeu-omul, primește această pedeapsă cu toate durerile ei fizice și morale numai ca să scape pe om de moarte.
Gândindu-ne la aceasta, nemărginită trebuie să fie recunoștința noastră către Dumnezeu-omul, Care, prin chinuri și prin moarte, ne-a scăpat de chinuri și de moarte, și deci, încordată trebuie să ne fie silința de a ne arăta vrednici de mărimea jertfi Sale necuprinsă de mintea omenească, de-a ne purta așa, cum El dorește să ne purtăm spre binele nostru.
Preotul, mai ales preotul, care zilnic jertfește pe Cel ce s-a răstignit pentru noi, dator este neîncetat să pună în vederea turmei sale jertfa adusă de Dumnezeu-omul pentru binele ei, și să o îndemne prin fapte și prin cuvinte să se arate vrednică de jertfa adusă, ca nu cumva pentru ea, jertfa să fi fost zadarnică.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote