View Single Post
  #38  
Vechi 09.01.2009, 08:55:28
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (38)

[SIZE=3]32[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a XVI-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 25, 14-30)[/SIZE]

14. Că în ce chip, un om, mergând departe, a chemat slugile sale, și le-a dat lor avuția sa. 15. Și unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, iar altuia unul; fiecăruia după puterea lui, și îndată s-a dus. 16. Deci mergând cel ce luase cinci talanți, a lucrat cu ei și a făcut alți cinci talanți. 17. Așișderea și cel cu doi, a dobândit și el alți doi. 18. Iar cel ce luase unul, ducându-se a săpat în pământ, și a ascuns argintul stăpânului său. 19. Și după multă vreme venit-a stăpânul slugilor acelora, și a făcut socoteală cu ei. 20. Și venind cel ce luase cinci talanți, adus-a și alți cinci talanți, zicând: Doamne, cinci talanți mi-ai dat, iată alți cinci talanți am dobândit cu ei. 21. Iar stăpânul său i-a zis lui, bine slugă bună și credincioasă, peste puțin ai fost credincios, peste multe te voi pune, intră întru bucuria stăpânului tău. 22. Și venind și cel ce luase doi talanți, a zis: Doamne, doi talanți mi-ai dat, iată alți doi talanți am dobândit cu ei. 23. Și i-a zis lui stăpânul său, bine slugă bună și credincioasă, peste puțin ai fost credincios, peste multe te voi pune, intră întru bucuria stăpânului tău. 24. Și venind și cel ce luase un talant, a zis: Doamne, te-am știut că ești om aspru, seceri, unde nu ai semănat, și aduni, de unde nu ai risipit. 25. Și temându-mă, m-am dus de am ascuns talantul tău în pământ, iată ce este al tău. 26. Și răspunzând Domnul său, i-a zis lui: slugă leneșă și vicleană, știut-ai că secer unde n-am semănat, și adun de unde nu am risipit. 27. Pentru aceea se cuvenea să dai argintul meu schimbătorilor, și venind eu aș fi luat al meu cu dobândă. 28. Luați dar de la el talantul, și-l dați celui ce are zece talanți. 28. Că tot celui ce are, se va da lui, și-i va prisosi, iară de la cel ce nu are, și ce are se va lua de la el. 30. Și pe sluga cea netrebnică aruncați-o întru întunericul cel mai din afară, acolo va fi plângere și scrâșnirea dinților.


Judecata parțială. Progresul

1. După ce, indirect, prin asemănări, și direct, prin vaiurile din Matei cap. 23, a silit pe Farisei și pe Cărturari să rămână statornici în hotărârea lor, de a-L omorî, și încă chiar acum, cu ocazia Sărbătorilor, fiindcă acum era sosit ceasul Său, Mântuitorul lasă pe dușmanii Săi să-și facă planul cum să-L răstignească, iar El dă ucenicilor Săi îndeosebi (24, 3) povețe, pentru timpul când vor fi fără El: să fie circumspecți, totdeauna treji, gata a sta față înaintea lui Dumnezeu și a răspunde de faptele lor (24, 42-25), căci faptele fiecăruia vor fi judecate după vrednicie. Această judecată și răsplată, Iisus, face ca Învățăceii să o înțeleagă din asemănarea cuprinsă în vs. 14-30, asemănare, în care, figurat vorbește de judecata parțială, însoțită de răsplata ori de pedeapsa meritată. Căci, după cum omul din parabolă cheamă și judecă pe fiecare slugă în particular și-l răsplătește ori îl pedepsește după merit: așa Dumnezeu cheamă în particular, pe fiecare om, după moarte, să-și dea seama de faptele sale, de chipul cum a neguțătorit cu talanții încredințați lui, deci să fie judecat parțial, spre a-și lua răsplata ori pedeapsa particulară, provizorie, până la judecata generală, cu răsplata ori pedeapsa definitivă.
2. Prin omul cel bogat e închipuit Dumnezeu, Care dă oamenilor diferite grade de talente sau facultăți intelectuale și morale: unul genial, altul mai mult ori mai puțin talentat, iar altul mai mărginit. Tot așa și cu înclinările sufletești spre bine.
Fiecare însă este dator, spre binele său propriu, că ceea ce a primit, să mărească, să cultive. De cultivarea aceasta atârnă toată fericirea omenească, întreg progresul în știință, în cultură și în civilizație.
Facultățile spirituale sunt sădite în sufletul omului ca niște scântei, de care omul are să îngrijească, așa ca din ele să se ațâțe foc, care să încălzească, să îndemne spre fapte. Această îngrijire se face prin cultivare: cultivarea inimii în armonie cu cultivarea minții.
Cu cât cineva îngrijește, cultivă mai mult acest dar dumnezeiesc, cu atât el devine mai cult, cu atât câștigă mai multă vrednicie (vs. 20-23), deci cu atât mai mare răsplata la judecata parțială.
Cel ce însă nu cultivă scânteia dumnezeiască din sufletul său, o înăbușă, o face să se stingă din lipsa de alimentare, acela nu rămâne staționar, ci dă îndărăt, degenerează, pierzând și ceea ce a primit (vs. 28); într-însul precumpănesc înclinările cele rele, și el devine un depozitar al vițiului, al cărui sfârșit este pieirea (vs. 30), la judecata parțială: excluderea din locașurile luminoase ale Tatălui ceresc.
În viață, virtutea și știința cu atât strălucesc mai mult, cu cât alături stau viciul și ignoranța. Cel bun înaintează pe socoteala celui rău; cel învățat se înalță, căzând cel neînvățat. Cel cuminte și virtuos, și pe terenul material, câștigă și păstrează, se îmbogățește, ajunge mulțumit și fericit, că nu duce lipsă, și poate ajuta și pe alții; cel fără învățătură ori vicios câștigă puțin, și ce câștigă risipește fără cumpăt, și rămâne veșnic sărac: risipa risipitorului se oprește în punga cruțătorului. În chipul acesta, cel ce cruță, se îmbogățește din risipa celui ce risipește. Într-un cuvânt: Cu cât mintea și inima omului sunt mai dezvoltate, cu atât mai bine de el; și, cu cât cineva este mai incult și mai vicios, cu atât mai rău pentru el.
Calea pe care omul poate ajunge să fie bine în viață, este școala. În școală, omul e chemat să neguțătorească cu talentul pe care l-a primit de la Dumnezeu, adică să-l dezvolte prin învățătură și prin conduită, spre a forma din mica scânteie a sufletului său un mare foc, care să-l încălzească în toată viața.
Nici o școală însă nu este așa de sus pusă, cu menire așa de înaltă ca seminarul, școala menită pentru pregătirea celor care vor înmulți talanții. Cei ce vin aici sunt aceia, cărora li s-au încredințat câte cinci talanți. Motivul este: au să muncească mai mult, cu mai mare capital intelectual și moral, spre a produce mai mult.
În aceasta se arată bunătatea și credința lor, ca slugi în serviciul lui Dumnezeu, în serviciul culturii neamului lor.
Cu atât este însă mai de condamnat acela care, știind ce jertfe aduce națiunea și Biserica pentru dânsul, anume spre a-l face bună și credincioasă slugă; știind ce mari speranțe leagă națiunea și Biserica de viitorul lui – nu-și face datoria în școală; îngroapă talentul său în trândăvie, pierzându-și vremea și pierzând jertfele neamului și ale Bisericii și provocând nenorocirea sa proprie. Asupra lui trebuie să cadă, ca niște stânci zdrobitoare cuvintele Mântuitorului: „Și pe sluga cea netrebnică aruncați-l întru întunericul cel mai din afară, acolo va fi plângere și scrâșnirea dinților“.
Mare parte din popor, mai ales din poporul nostru, n-a avut fericirea să-și înmulțească talentul în școală; o parte, și dacă a umblat la școală, puținul ce a învățat, e în primejdie să-l uite de tot, să ajungă în starea celor care n-au cunoscut școala. Pentru această parte de popor, dar mai ales pentru aceasta, biserica este și trebuie să fie școală, preotul trebuie să fie învățător: amvonul, mai ales pentru acest fel de nenorociți, trebuie să se schimbe în catedră. Aici, la acest loc, se validează, cu întreaga ei putere, porunca Mântuitorului, dată Apostolilor și preoților: să învețe poporul. Aici se arată vrednicia preotului: să lumineze pe cei întunecați, să îndrepte pe cei rătăciți, să vindece pe cei bolnavi. Rezultatul obținut, are să se măsoare cu măsura din parabola de față: ori va intra întru bucuria Domnului său, dacă va fi agonisit talanții sufletelor, ori va fi aruncat, ca un netrebnic, în focul remușcării veșnice, în întunericul cel mai din afară.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote