SFÂNTUL IOAN DAMASCHIN
Că cu cât sufletul decât trupul, cu neasemânare este mai bun, și întru multe și prea mart cu totul este mai deosebit, și mai cinstit, pre atâta sunt faptele bune cele suf1eteștt, și mai ales cele următoare de Dunînezeît, și cu nume Dumnezeesc numite sunt, decât faptele bune cele trupești. Și împrotivâ să cade a înțălege și pre răutățile cele sufletești, cum că sunt mai rele și mai mari, decât patimile cele trupești; și cum că și întru Iucrările cele dintru dânsele, și întru câștigarea muncilor să deosebesc, mâcar deși cei mulțt nu știit cum, aceasta tăinuindu-se fuge. Fiindcă de beție adecă, și de curvie, și de prea curvie, și de furtișag, și de cele asemenea acestora, să sflesc, și să tem și fug, saît le pedepsește, căct multora, dintru ceea ce se vede, sunt grețoase și urâte; Iară către cele care decât acestea, sunt cu mult mai rele, și mai grele, adecă patimile cele sufletești; care și întru așezarea dracilor aduc, și către vecinica muncă cea gătită acestora, celor ce fără de îndreptare să țin de ace stea, și cu nedurere și cu nesimțire să află. Către pizmă zic, și către Pomenire de ră0, și către răutate și viclenie, și către nesimțire, și către „rădăcina tuturor relelor, adecă, către iubirea de argint” dupre Apostolul (1 Timot. 6. 10) ~‚ și către cele asemenea acestora.
Ci acestea adecă așa, dupre cum cu prostime ne-am aflat întru învâțătură, le-am alcătuit, lesne cuprins și înțăles, și descoperit desemnând cuvântul cel pentru faptele bune și pentru patimi. Ca cu lesnire să poată cineva a desluși, și a cunoaște, despărțirea acestora și deosebirea, prin luminarea cea cu de-amăruntul Facută cea pentru acestea. Că pentru însușl aceasta împistrit și în multe feluripre fleștecarele Ie-am alcătuit, ca nici un chip de-ar fl cu putință, de faptâ bună, saă de răutate, sâ nu rămâie necunoscut. Și în ce chip pre acelea, adecă cu osârdie către înșine să le tragem, pre faptele bune adecă, și mai ales pre cele sufletești, prin care și la Dumnezeă ne apropiem; iar despre răutate și foarte abătându-ne să fugim. Că fericit este cu adevărat, cela ce caută fapta cea bună, și pre aceasta o lucrează, și carele ce este faptă bună cu osârdie cearcă, ca printr-însa să se apropie la Dumnezeit, și cu Acesta prin minte să se împreuneze. Că acestuia i să dă chear pricepere, și bârbăție, înțălepciune, cunoștință nemincinoasă, și bâgăție nejăfuită, ca adecă prin fapta bună cea Iucrătoare, către privirea Făcătorului să se suie. Iar fapta bună, și voitoare să numește. Căci cu alegerea și cu sineși voirea, voește să facem noi pre cel bun, nu Fară de voe și cu de-a sila. Iarâ pricepere să zice, căct aduce în minte pre cele folositoare.
Și de voești să adăogăm puțin 1a prostul acesta cuvânt al meît, ca o pecete de aur, și pentru cel dupre chipul și dupre asemănare Facut, adecă pentru cel prea cinstit decât toate zidirele lui Dumnezeit, omul jivina cea gânditoare, și dupre asemănarea lui Dumnezeît. Dupre chipul (adecă lut Dumnezeit) să zice tot omul, adecă dupre vrednicia minții, și dupre a sufletului; adecă, dupre necuprinderea, dupre nevederea, dupre nemurirea, și dupre de sineși stăpânirea. Așa cu adevărat și dupre stăpânire, și dupre nașterea de fli și dupre facerea de zidirt. Iară dupre asemănare este, dupre cuvântul faptei bune, și dupre faptele acestea care sunt cu nume Dumnezeesc numite, și de Dumnezeit următoare. Adecă, dupre a fi cu iubire de oament câtre cet de un neam, a fl îndurat, și a milui, și a iubi pre cel împreună rob; a arăta toată milostivirea în împreună pătimirea. „Că faceti-vă zi ce, Hristos Dumrtezeul nostru, desăvârșiți, precum și Tatăl vostru cel Ceresc desăvârșit este” (Mat. 5.48) “. Și pre adecă, cea dupre chip, tot omul o are; că necăite sunt darurile luI Dumnezeă. Iară pre cea dupre asemănare, rari, și singuri, cei îmbunătățiți și Sftnți și caril pre bunătatea lui Dumnezeit dupre cât este cu putintă oanienilor, o urmează.
De a căruia prea bună iubire de oamenl (dea Dumnezeo) să ne învrednicim și noi, după ce bine îi vom plâcea Lui prin faceri de bine, și după ce următori ne vom face, at celor ce din veac, bine a0 plăcutluiHristosDumneze0.CăaLuiestemila,șiLutisăcu vinetoatăslava,cinsteașiînchinăciunea,
împreună cu cel fără de început a Lut Părinte, și cu prea SFantul și Bunul,
și de viată Făcătorul Iui Duh, acum și de-a pururea, și în vecit vecilor
AMIN.
Epistola întâia către 7îmotei a Sfântului Apostol Pavel, 6, 1 O: “Că iubirea de argint este rădăcina tuturor reielor și cei ce au poftit-o cu înfocare au rătăcit de la credință, și s-au străpuns cu multe dureri”.
Sfânta Evanghelie după Matei, 5, 48: “Fiți, dar, voi desăvârșiți, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este”.
|