Psalm 106 (2)
9 C-a săturat suflet deșert, și suflet flămînd a umplut de bunătăți,
10 pe cei ce ședeau întru întuneric și în umbra morții, pe cei ferecați cu sărăcie și cu fier.
Atît pe Iudeii ce robeau, și erau înjugați cu reaua pătimire și topiți de foamete i-a slobozit de relele ce îi țineau, cît și întreaga fire a oamenilor a hrănit-o cu dumnezeieștile învățături, și a slobozit-o de întunericul neștiinței, și a strălucit-o cu lumina cunoștinței de Dumnezeu, și a risipit umbra morții ce îi zăcea asupră, dîndu-i nădejdea învierii, și legăturile cele tari ale păcatului le-a rupt, că zice: „Fiecare se strînge cu lanțurile păcatelor sale, și vai de cei ce își trag păcatele lor ca și cu o funie lungă, și fărădelegile lor ca și cu o curea de jug de junci.”
11 Că au amărît cuvintele lui Dumnezeu, și sfatul Celui Preaînalt l-au întărîtat.
12 Și s-a împilat întru ostenele inima lor, slăbit-a, și nu era cine să le ajute.
Iar pricinuitor al durerilor acestora ale Iudeilor și ale tuturor oamenilor este păcatul: că și aceia s-au dat în robia Babilonienilor ca să se pedepsească, și omenirea, după călcarea poruncii, s-a supus sub ticăloșia ostenelilor, că după aceasta a auzit Adam: „Blestemat va fi pămîntul întru lucrurile tale, mărăcini și spini va răsări ție, întru scîrbe vei mînca dintru dînsul întru toate zilele vieții tale. Întru sudoarea feței tale vei mînca pîinea ta, pînă ce te vei întoarce în pămîntul dintru care te-ai luat, că pămînt ești și în pămînt te vei întoarce.” Cu atîtea primejdii îmbulzindu-se, nu au aflat nici o dezlegare de relele ce le zăceau asupră, ci Cel ce i-a însortit pe dînșii cu acestea, tot El a dăruit și izbăvirea de dînsele, că zice:
13 Și au strigat către Domnul cînd se necăjeau, și din nevoile lor i-a mîntuit pe ei.
14 Și i-a scos pe dînșii dintru întuneric și din umbra morții, și legăturile lor le-a rupt.
Că - milostivindu-Se și spre unii, și spre alții - pe aceia i-a izbăvit de primejdiile ce zăceau asupră-le, iar pe aceștia i-a izbăvit din întunericul necunoștinței, și a rupt legăturile robiei.
15 Mărturisească-se Domnului milele Lui, și minunile Lui fiilor oamenilor!
16 Că a sfărîmat porți de aramă, și zăvoare de fier a frînt,
„Porți de aramă” și „zăvoare de fier” a numit nescăparea de cele rele: că, precum celui ce este închis în lăuntrul unor uși și zăvoare îi este cu neputință a scăpa, așa le era cu neputință Iudeilor să fugă de robia Babilonienilor, și tuturor oamenilor de silnicia morții. Și numai dumnezeiasca milă a putut să risipească atît stăpînia acelora, cît și a acesteia, și să dăruiască dezlegarea celor mîhnicioase.
17 sprijinitu-i-a pe dînșii din calea fărădelegii lor, că pentru fărădelegile lor s-au împilat.
Nici Iudeii, nici toată firea oamenilor n-au căzut cu nedreptate întru cele mîhnicioase, ci și aceștia, și aceia plătesc osînde pentru acelea pe care le-au greșit. Dar și pe unii, și pe alții, care se tăvăleau întru atîtea rele, i-a învrednicit de mîntuire.
18 Toată mîncarea o a urît sufletul lor, și s-au apropiat pînă la porțile morții.
Că Iudeii, fiind ținuți cu mulțimea relelor, se întorceau chiar și de la hrană, cum a zis Proorocul și într-un alt Psalm, vorbind ca despre aceia: „Că mi-am uitat a mînca pîinea mea.” Iar neamurile nu voiau a lua aminte nici la învățăturile filosofilor lor, pentru care unii au hotărît moarte asupra lui Socrat, alții l-au dat pe Anaxarh la străină și neobișnuită pedeapsă[COLOR=#800080][1][/COLOR], iar alții, amar căznindu-i pe ucenicii lui Pitagora[COLOR=#800080][2][/COLOR], au adus asupra lor moarte fără de vreme. Dar Dumnezeul tuturor a făcut să se dea cu împărtășire hrana cea nemuritoare și acestora, și le-a plecat a alerga cu toată sîrguința către aceasta și le-a slobozit din porțile morții.
19 Și au strigat ei către Domnul cînd se necăjeau, și din nevoile lor i-a mîntuit pe dînșii.
Apoi, ne învață chipul mîntuirii:
20 Trimis-a cuvîntul Lui, și i-a vindecat pe dînșii și i-a izbăvit pe dînșii dintru stricăciunile lor.
Că Dumnezeu-Cuvîntul - înomenindu-Se și ca om trimițîndu-Se (căci ca Dumnezeu este nescris împrejur, și stă pretutindeni de față și pe toate le cuprinde) - a vindecat rănile cele de multe feluri ale sufletelor și a însănătoșit gîndurile cele stricate. Așa, a vindecat-o pe acea muiere păcătoasă și i-a poruncit a îndrăzni; așa, l-a întărit pe slăbănogul, zicînd: „Lasă-ți-se ție păcatele tale!”; așa, a deschis tîlharului raiul; așa, i-a arătat dascăli ai lumii pe vameși; așa, îi înnoiește, și îi curățește și îi izbăvește de rănile păcatului pe cei ce se apropie la Preasfîntul Botez.
21 Mărturisească-se Domnului milele Lui, și minunile Lui fiilor oamenilor!
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Precum știe toată lumea, Socrate a fost silit să bea cucută, dar stoicul Anaxarh a pătimit mult mai cumplit, căci Nicocreon, tiranul Ciprului, vîrîndu-l într-o pivă, l-a zdrobit cu pisăloage de fier. Mai-nainte însă, a vrut să-i taie limba, dar nu a apucat, fiindcă filosoful și-a rupt-o singur cu dinții și i-a scuipat-o în față.
[COLOR=#800080][2][/COLOR]Pytagoras, fîrtatul Elin al lui Buddha într-ale idolatriei gnostic-panteiste, așadar întemeietorul ocultismului european, nu a urmărit doar dobîndirea unor puteri „spirituale”, ci și a aceleia politice, pe care a și avut-o o vreme așa-zisa „Ligă Crotoniană” întemeiată de ucenicii săi. Așa stînd lucrurile, era cît se poate de firesc ca pitagoreii să fie prigoniți de către stăpînirea „laică”.
|