View Single Post
  #149  
Vechi 02.01.2009, 10:41:02
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 72

TÎLCUIREA PSALMULUI 72


Psalmul lui Asaf.

Cum ziceam mai sus, oarecari au spus că și acesta a fost scriitor de Psalmi, iar alții - „făcător de viersuiri” și dascăl al cetei cîntăreților. Alții au spus că tot David a zis și acești Psalmi, iar Asaf i-a scris. Eu, după cum am zis de multe ori, am înțeles că Fericitul David i-a scris pe toți, pentru că așa este cuvîntul adevărului, ci pe acestea primească-le fiecare precum voiește, că nici o vătămare nu le va odrăsli celor ce le iau fie într-un chip, fie într-altul.
Iar noi, luminîndu-ne și povățuindu-ne darul, vom face arătată înțelegerea Psalmului. Așadar, fiind dus norodul robit în Babilon, era înconjurat și împresurat cu multe și felurite primejdii. Și - văzînd ei pe Babilonieni întru păgînătate și fărădelege, dar trăind întru bună-norocire și belșug, iar pe ei înșiși întru rea-norocire și întru rea pătimire - aveau gînduri de multe feluri pentru dumnezeiasca purtare de grijă, aducîndu-și aminte și gîndind pentru ce oare cei ce trăiesc cu totul întru păgînătate nu iau nici o cercare și gustare de cele de mîhnire, ci se îndulcesc de toată buna-norocire, mergîndu-le bine întru toate. Astfel, a scris Psalmul de față mai-nainte văzîndu-le pe acestea de departe cu darul Preasfîntului Duh, măiestrind folos acelora și tuturor oamenilor, vestind arătat gîndurile lor și aducînd dezlegare celor căutate. Deci se potrivește didascalia Psalmului tuturor celor ce gîndesc ori grăiesc unele ca acestea, dar s-a închipuit ca despre aceia care se întorseseră și își povesteau patima minții lor.
Cum este de bun Dumnezeul lui Israil
Pe acest „cum”, nu l-a pus alăturător, ci ca să arate covîrșirea bunătății, zicînd că Dumnezeu are multă purtare de grijă pentru Israil.
celor drepți la inimă!
Dar acest lucru nu îl știu toți, ci cei ce au gînduri drepte și sănătoase. Apoi, după ce i-a lăudat pe aceia, face arătată furtuna gîndurilor sale:
2 Iar picioarele mele puțin de nu s-au clătinat,
Puțin a lipsit - zice - de nu m-am abătut din calea mea.
puțin de nu s-au vărsat pașii mei.
Iar Simmah zice așa: „Prea-puțin a fost de nu s-au risipit cele ce mă întăreau.” Și zice: M-am primejduit să cad din gîndurile sănătoase care mă propteau și mă sprijineau, și am pătimit prea-mare alunecare. Acest lucru arată graiul „s-au vărsat”, că un lucru ce se varsă se risipește și curge cu furișare, iar „picioare” și „pași” numește cu închipuire gîndurile. Apoi, zice și pricina:
3 Că am rîvnit asupra celor fără de lege, pacea păcătoșilor văzînd.
Zice: Ardeam, văzînd pe cei ce trăiesc întru păgînătate și întru fărădelegi aflîndu-se în pace și întru bună-norocire multă. Vedem încă și acum pe oarecari zicînd la fel asupra celor ce viețuiesc întru păgînătate și lăcomie și - după cum li se pare - stăpînesc cu bogăție și cu slavă.
4 Că nu este semn în sus întru moartea lor
Achila a zis așa: „Nu sînt grele pătimiri întru moartea lor”, iar Simmah: „Nu își aduc aminte de moartea lor.” Și zice: Nici în primejdii nu se opresc să se cerceteze și să se iscodească pe ei înșiși. Că arătarea în sus însemnează oprirea: cînd voim să oprim un lucru, obișnuim a ridica în sus capul.
și întărire întru bătaia lor.
Puțină vreme - zice - se apropie de dînșii cele de scîrbă.
5 Întru ostenelile oamenilor nu sînt și cu oamenii nu vor lua bătăi.
Lucrurile curg după pofta lor și ei nu se împresoară nici cu osteneli, nici cu rele pătimiri și ticăloșii, nici cu certări, asemeni celorlalți oameni.
6 Pentru aceasta i-a stăpînit pe ei mîndria pînă în sfîrșit, îmbrăcatu-s-au cu nedreptatea și cu păgînătatea lor.
De aici - zice - s-au ridicat întru mîndrie și îngîmfare, și - nepedepsindu-se pentru păcatele mai dinainte - s-au împins și au căzut întru mai mare nelegiuire. Pentru că acest „s-au îmbrăcat” a arătat mulțimea nedreptății, ca și cum i-ar fi înconjurat despre toate părțile.
7 Ieși-ta ca din seu nedreptatea lor,
După cum am zis de multe ori, „seu” însemnează buna pătimire și buna-norocire, deci: Au îndrăznit nedreptatea cu toată slobozenia, ca și cum ar fi fost întru atîta bună-norocire.
trecut-a întru așezămîntul inimii lor.
8 Gîndit-au și au grăit întru răutate, nedreptate spre înălțime au grăit.
9 Pus-au asupra cerului gura lor, și limba lor a trecut pe pămînt.
Zice: Nu le-a fost destulă nedreptatea adusă asupra oamenilor, ci au săgetat și cerul cu cuvinte și cu gînduri. Aici însemnează hulele lor împotriva lui Dumnezeu, ocările asupra norodului și batjocurile asupra dumnezeieștii Biserici, după cum a zis mai descoperit în Psalmul 41: „Făcutu-s-au lacrimile mele mie pîine ziua și noaptea, cînd mi se zicea în fiecare zi: Unde este Dumnezeul tău?”
10 Pentru aceasta se va întoarce norodul Meu aici și zilele pline se vor afla întru dînșii.
Proorocescul cuvînt le-a pus pe acestea ca și cum le-ar fi zis Dumnezeul tuturor, mîngîindu-i pe cei ce se mîhnesc. Și zice: Aruncînd aceia hule asupra lui Dumnezeu și supunîndu-ne sub rele pătimiri, Dumnezeul tuturor a hotărît lucruri bune pentru noi, făgăduind întoarcerea noastră și viața dată firii. Este arătat de aici că Psalmul se potrivește celor întorși, care povesteau ce li se întîmplase în Babilon, căci a zis: „Pentru aceasta se va întoarce norodul Meu aici”, adică în Iudeea, iar cei aflați în Babilon n-ar fi putut nicidecum să zică „aici”. Iar „zile pline” a numit bătrînețele, în loc de: Și se vor întoarce și vor viețui pînă la bătrînețe.
Așa, după ce a arătat făgăduința lui Dumnezeu, s-a întors iarăși spre povestirea hulei Babilonienilor și a tulburării gîndurilor:
11 Și au zis: Cum a cunoscut Dumnezeu? Și: Este cunoștință întru Cel înalt?
Iar Simmah a spus stihul mai descoperit: „Cum a cunoscut Dumnezeu? Au doară este cunoștință întru Cel înalt?” Deci Dumnezeu – zice - S-a făgăduit acelea, iar ei gîndeau întru sine că Dumnezeu nici nu privește, nici nu știe ceva din cele făcute. Apoi, arătînd păgînătatea acelora, aduce în mijloc gîndurile sale:
12 Iată, aceștia, păcătoșii care se îndestulează în veac, au cuprins bogăție.
Zice: Întru fărădelege trăind, se îndulcesc cu îndestulare de bunătăți și au buna-norocire neschimbată. Căci „în veac” înseamnă aici: „întru această viață de acum”. De multe ori numește „veac” viața omului, zicînd: „Veacul nostru - întru luminarea feței Tale.”
13 Și am zis: Oare în deșert am îndreptat inima mea?
Iar eu, văzîndu-i pe dînșii ospătîndu-se și fălindu-se pentru bogăție, gîndeam: Au doară fără de folos îmi este mie avuția dreptății?
Și am spălat întru cei nevinovați mîinile mele.
Zice: Dar am cîștigat, căci m-am depărtat de cei ce trăiesc întru răutate. Pentru că acest „am spălat mîinile întru cei nevinovați” înseamnă: M-am păzit pe sine-mi nevinovat și nu m-am împărtășit cu cei răi.
14 Și am fost bătut toată ziua, și mustrarea mea - în dimineți.
Purtînd grijă de dreptate și fugind de împărtășirea răutăților, sînt muncit și ocărît în fiecare zi.
15 De am grăit, ziceam așa: Iată, ai defăimat tocmelile neamului fiilor Tăi.
Zice: Lăsînd celelalte gînduri, numai pe acesta îl gîndesc întru sine-mi: Au doară a stricat Dumnezeu tocmelile cu noi? - căci „ai defăimat tocmelile” asta însemnează. Iar „fii” se numesc pe sine, fiindcă Dumnezeu așa i-a numit pe dînșii: „Fiu întîi născut al Meu este Israil, fiu am născut și am înălțat.”
16 Și am socotit că am cunoscut. Osteneală este înaintea mea,
17 pînă ce voi intra în jertfelnicul lui Dumnezeu și voi înțelege cele de apoi ale lor.
Zice: Părăsind gîndurile acelea, socoteam că Dumnezeu m-a însoțit și m-a însortit cu osteneli și cu ticăloșii, osîndindu-mă pentru cele greșite de mine. Însă mă voi întoarce, și voi vedea Biserica Lui cea sfințită și voi privi sfîrșitul cel rău al vrăjmașilor. Apoi, prin dumnezeiescul dar, se învață aceasta:
18 Însă pentru vicleșugurile lor le-ai pus lor rele, doborîtu-i-ai pe ei cînd s-au înălțat.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote