Psalm 71 (3)
8 Și va domni de la mare pînă la mare
În loc de: Va domni peste toate marginile lumii. Că - de vreme ce margine a pămîntului sînt noianurile cele mari și ne-înotate, care se numesc „atlantice”, adică oceanul despre apus și despre răsărit - după cuviință a arătat că stăpînirea lumii se înconjură de mările dinafară. Iar stihul următor a arătat acest lucru mai descoperit:
și de la rîuri pînă la marginea lumii.
„Rîu numește Iordanul, întru care, botezîndu-Se, Stăpînul a fost mărturisit de Tatăl că El este Fiul Lui cel iubit, întru Care bine a voit. Și de atunci - zice Evanghelistul - a început Iisus a propovădui și a zice: «Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor!» De aceea și proorocia spune că «va stăpîni de la rîu pînă la marginile lumii»”. Apoi, face arătat acest lucru și într-alt chip:
9 Înaintea Lui vor cădea Etiopii, și vrăjmașii Lui țărîna vor linge.
10 Împărații Tarsisului și ostroavele daruri vor aduce, împărații Arabilor și Savva daruri vor aduce.
Și Fericitul Isaia, și minunatul Iezechil pomenesc Tarsisul sau cetatea Carhidoniei, care este cea dintîi stătătoare și port al Libiei. Iar Savva este neam etiopenesc. Libienii (care se numesc și Africani) țin părțile de apus ale lumii, Etiopii - pe cele despre răsărit și miazăzi, Arabii - uscatul din mijloc, iar ostrovenii - uscaturile de prin mijlocul mării. De aceștia a zis că vor cădea înaintea Lui și Îi vor aduce închinăciune, ca unui Dumnezeu, și daruri, ca unui Împărat, iar vrăjmașii se vor supune sub blestemele făcute împotriva șarpelui: „Vei umbla pe pieptul tău și pe pîntece, și pămînt vei mînca întru toate zilele vieții tale.” Iar vrăjmași ai Dumnezeului și Mîntuitorului nostru sînt prea-răii draci, asupra cărora ne-a dat stăpînire a călca, peste șerpi și peste scorpii. Și - de vreme ce a pomenit numai trei sau patru neamuri, arătînd umbrit și acoperit schimbarea tuturor neamurilor - acum face cuvîntul mai descoperit:
11 Și se vor închina Lui toți împărații pămîntului,
Unii - de bună voie, încă în viața de acum, iar toți ceilalți - după învierea de obște, că - după cum zice dumnezeiescul Apostol - „nu vedem încă pe toate supuse Lui, ci atunci se va pleca Lui tot genunchiul, al celor cerești, și al celor pămîntești și al celor de dedesubt.”
toate neamurile vor sluji Lui.
Acestea se potrivesc proorociei Patriarhului Iacov, care zice că El este „așteptarea neamurilor”. Și vedem sfîrșitul ei, că nu este vreun neam care să nu fi auzit propovăduirile evanghelicești, ci întru fiecare neam sînt cei ce au primit strălucirea cunoștinței de Dumnezeu.
12 Că a izbăvit pe săracul de la cel puternic și pe mișelul, căruia nu-i era lui ajutor.
13 Milă Îi va fi de sărac și de mișel, și sufletele săracilor va mîntui.
Și toți se vor închina Lui, izbăvindu-se de amara tiranie a diavolului, că pe acesta l-a numit „puternic”; iar „sărac” - firea omenească, ce era pustie de Dumnezeu. Iar într-alt fel, Dumnezeu îi împilă, și îi strînge pe cei silnici cu dumnezeieștile Sale legi, și îi spăimîntează cu îngrozirile gheenei și îi face să le fie milă de săraci. Că aceasta a și adăugat:
14 De camătă și de nedreptate va izbăvi sufletele lor,
„Camătă” a numit iubirea de argint, că așa o numește și Legea Veche: „camăta și lăcomia nu va lua”. Deci zice: Va îndupleca pe cei ce se bucură de nedreptate și de lăcomie să aibă milostivire și iubire de oameni.
și cinstit va fi numele Lui înaintea lor.
Cinstit - zice - va fi la toți și slăvit.
|