View Single Post
  #88  
Vechi 02.01.2009, 09:31:45
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 41

TÎLCUIREA PSALMULUI 41
Întru sfîrșit, întru pricepere, fiilor lui Core.
Dumnezeu a dat Babilonienilor norodul ce păcătuise și a hotărît asupra lui șaptezeci de ani de robie. Deci Psalmul s-a zis ca despre fața aceasta, care se tînguia și dorea slobozenia. Fiindcă erau între dînșii bine-credincioși - precum dumnezeiescul Daniil, precum minunatul Iezechil, precum bunii biruitori Mucenici Anania, Azaria și Misail, care iubeau foarte fierbinte pe Dumnezeu și doreau slujba Legii Lui - luînd asupră-și fața acestora, proorocescul cuvînt îi învață mai-nainte de multe neamuri ce se cade a zice în vremea primejdiei, ca să se mîngîie cu mai-nainte grăirea și să se deprindă cu învățătura. Pentru aceasta și este scris Psalmul deasupra „întru sfîrșit”, căci cele zise au avut sfîrșit după multă înconjurare de vreme. Și este adăugat „întru pricepere”, căci mai ales de aceasta este trebuință celor ce cad în primejdii.
În ce chip dorește cerbul spre izvoarele apelor, așa dorește sufletul meu către Tine, Dumnezeule!
Se zice că cerbii mănîncă fiare din cele înveninate, și de aici se aprind întru sete și fierbinte doresc apele. Deci - fiind împreună cu bărbații Babilonieni, care trăiau întru păgînătate și fărădelege și care foarte se asemănau cu fiarele tîrîtoare - Sfinții pomeniți mai-nainte ziceau după cuviință, asemenea cerbilor, că însetează de Dumnezeu, de acolo dorind izbăvirea și așteptînd dumnezeiescul ajutor.
2 Însetat-a sufletul meu spre Dumnezeul cel tare, cel viu. Cînd voi veni și mă voi arăta feței lui Dumnezeu?
Zice: Doresc și însetez de slujba Dumnezeului meu celui viu. Pentru că acest „mă voi arăta feței lui Dumnezeu” înseamnă a-I sluji Lui după Lege, în Ierusalim. Acestea ne învață nu numai Fericitul Moisi, ci și cei trei Fericiți Mărturisitori - Anania, Azaria și Misail - rugîndu-L pe Dumnezeu în cuptor.
Și foarte potrivit Îl numesc pe Dumnezeu „tare și viu”, luînd aminte la idolii cei neînsuflețiți și nemișcați ai Babilonienilor.
3 Făcutu-s-au lacrimile mele mie pîine, ziua și noaptea, cînd mi se zicea mie în fiece zi: Unde este Dumnezeul tău?
4 Acestea mi-am adus aminte și am revărsat spre mine sufletul meu.
Zice: Tînguindu-mă noaptea și ziua, nu am sațiu, ci ca o hrană fac lacrimile, primind pentru Tine ocările, pentru că neprietenii mă batjocoresc, grăind că purtarea Ta de grijă e neputincioasă și nu poate birui puterea lor. Deci, gîndind acestea, plîng neîncetat - pentru că acest „am revărsat spre mine sufletul meu” însemnează: M-am vărsat și m-am pornit spre tînguiri.
Că voi trece în locul Cortului celui minunat pînă la casa lui Dumnezeu, în glasul bucuriei și al mărturisirii sunetului ce prăznuiește.
„Cort” numește acoperămîntul lui Dumnezeu. Deci, după cele mîhnicioase, le vestește pe cele de veselie: și mai-nainte ne învață că foarte-degrab vor dobîndi chemarea înapoi, și se vor întoarce către pămîntul cel dorit, povățuindu-se de dumnezeiescul dar, și vor zidi casa dumnezeiască, și vor săvîrși praznicele obișnuite și vor primi întru auzuri glasul prăznuitor și viersuirea duhovnicească. Încă și Fericitul Isaia mai-nainte vestește că se vor întoarce cu mai multă cinste, purtîndu-se de asini în căruțe și acoperindu-se cu umbrele, lepădînd supărarea razei. Și Achila a însemnat acest lucru: „Voi intra în umbrar, trăgîndu-i pe dînșii pînă la casa lui Dumnezeu, întru glasul laudei și al mulțumirii norodului ce prăznuiește, dănțuind și lăudînd pe Mîntuitorul Dumnezeu. Și, dobîndind umbrire în călătorie, așa vom ajunge la casa dumnezeiască.” După ce au auzit proorocia aceasta, ei se mîngîie pe sine, zicînd:
5 Pentru ce ești mîhnit, sufletul meu, și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește spre Dumnezeu, că mă voi mărturisi Lui, mîntuirea feței mele și Dumnezeul meu.
Zice: Primind făgăduințele acestea - o suflete! - încetează a te mîhni și a te întrista, și - întărindu-te cu nădejdea - așteaptă sfîrșitul proorociei, întru care, văzînd mîntuirea, vei aduce laude lui Dumnezeu, Celui ce te-a mîntuit.
6 Spre sine-mi sufletul meu s-a tulburat. Pentru aceasta îmi voi aduce aminte de Tine din pămîntul Iordanului și al Ermonului, din muntele cel mic.
Aceasta e facere de morală a sufletului ce vorbește către sine și - după ce a zis: „Primind făgăduințele bunătăților, încetează mîhnindu-te!” - tot el răspunde, zicînd: Nu mă mîhnesc și nu rostesc în zadar plîngerile mai-nainte zise, ci pomenirea pămîntului părintesc îmi pornește lacrimile. Căci „pămînt al Iordanului” numește pămîntul făgăduinței. Iar prin „munte” a arătat tot pămîntul acela. Așa a tălmăcit și Simmah: „Sufletul meu se topește de tot cînd îmi aduc aminte de Tine din pămîntul Iordanului și din Ermon, muntele cel mic.”
7 Adînc pe adînc cheamă întru glasul jgheaburilor Tale. Toate înălțările Tale și valurile Tale peste mine au trecut.
Petrecînd - zice - în pămîntul acela, am fost dat mulțimilor vrăjmașilor și am fost scufundat ca într-un adînc. Că „adînc” numește rînduielile ostășești; iar covîrșirea mulțimii o aseamănă cu apele cele nemăsurate, și cele făcute de aceia - cu potopul care a stricat toată lumea. Iar Simmah le-a tălmăcit pe acestea mai descoperit: „Adînc cu adînc întîmpină urletul izvoarelor Tale. Pedepsindu-mă pentru fărădelege, Tu i-ai adus asupră-mi pe dînșii, viforele și valurile Tale au trecut asupra mea.” Că, de vreme ce a asemănat oastea cu adîncul, urmează asemănării și numește „valuri” și „vifore” bîntuielile oastei. Și zice: Pentru acestea mă chinuiesc, căci pomenirea lor mă împunge, dar am mîngîiere iubirea Ta de oameni. Că a adăugat:
8 Ziua va porunci Domnul mila Sa, și noaptea - cîntarea Lui de la mine, rugăciunea Dumnezeului vieții mele.
Zice: De-a pururea știind mila dăruită de Dumnezeu și gîndind aceasta întru sine-mi, noaptea cînt, și laud pe Cel ce Se îngrijește de ale noastre și Îi cer Lui iubire de oameni. Apoi, ne învață graiurile rugăciunii:
9 Zice-voi lui Dumnezeu: Sprijinitorul meu ești, pentru ce m-ai uitat și pentru ce umblu mîhnindu-mă cînd mă necăjește vrăjmașul meu?
10 Cînd se zdrobeau oasele mele, mă ocărau vrăjmașii mei, zicîndu-mi în toate zilele: Unde este Dumnezeul tău?
Zice: Grăind așa Stăpînului meu, am dobîndit pururea a Ta purtare de grijă. Pentru ce m-ai golit acum de aceasta, încît mă mîhnesc și plîng neîncetat pentru ocările neprietenilor? Că - muncindu-mă cu răni și zdrobind oasele mele cu legături - ei rîd, zicînd: „Unde este Dumnezeul tău?”, socotind că eu pătimesc acestea pentru a Ta neputință. Iar acest „pentru ce m-ai uitat?” înseamnă: „pentru ce nu mă împărtășești de a Ta purtare de grijă?“ - că uitarea este patimă omenească, iar Dumnezeu are ca osebire a Lui nepătimirea.
11 Pentru ce ești mîhnit, sufletul meu? Și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește spre Dumnezeu, că mă voi mărturisi Lui, mîntuirea feței mele și Dumnezeul meu.
Zice: Să nu te deznădăjduiești - o suflete! - de mîntuirea ta, că ai Mîntuitor pe Dumnezeu, a Cărui nădejde avînd-o tare, stinge mîhnirea și primește mîngîierea.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote