View Single Post
  #86  
Vechi 02.01.2009, 09:30:20
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 40

TÎLCUIREA PSALMULUI 40


Întru sfîrșit, Psalmul lui David.

Oarecari au dăruit Psalmul acesta lui David, iar oarecari Iezechiei, dar nu ne lasă pe noi dumnezeiasca Evanghelie să-l primim pe nici unul. Pentru că Stăpînul Hristos, vorbind către Sfințiții Săi Ucenici, a adăugat: „Știind acestea, fericiți veți fi dacă le veți face. Nu pentru voi toți zic, că știu pe care v-am ales, ci ca să se împlinească Scriptura: «Cel ce mănîncă cu Mine pîine a ridicat asupra Mea călcîiul său.» De aceea zic vouă mai-nainte de a se face, ca după ce se va face să credeți că Eu sînt.” Deci, cînd zice: „ca să se împlinească Scriptura”, Domnul arată Psalmul acesta de față, că Lui, și nu altuia, I se cuvine. Socotesc că ar fi un lucru semeț și îndrăzneț dacă i s-ar închipui altă pricină, iar nu pe cea cuvenită lui.
Fericit este cel ce înțelege pe săracul (și pe mișelul).
Acest „și pe mișelul”, l-am aflat întru alte pre-scrieri (adică izvoade), dar nici la Evreu, nici la Sirian[COLOR=#800080][1][/COLOR], nici la ceilalți tălmăcitori. Iar „sărac” numește pe Domnul tuturor, de vreme ce - bogat fiind, după cum zice dumnezeiescul Apostol - a sărăcit pentru noi, ca noi să ne îmbogățim cu sărăcia Lui. Și, Dumnezeu fiind, n-a socotit răpire a Se face întocmai cu omul, ci pe Sine S-a deșertat, luînd chip de rob. Și, măcar că stăpînea peste cele văzute și peste cele nevăzute, nu avea unde să-și plece capul. Și, măcar că S-a născut din Fecioară, S-a pus în iesle, pentru lipsa patului. Deci proorocescul cuvînt fericește pe cel ce poate să înțeleagă această sărăcie și se sîrguiește a lăuda după putere pe Cel ce a primit-o asupră-Și. Apoi, arată roadele fericirii:
În ziua cea rea, îl va izbăvi pe el Domnul.
Iar „ziua cea rea”, Simmah a zis-o: „ziua răutății”, însemnînd - după cum mi se pare - ziua Judecății, care este înfricoșată și făcătoare de rău celor fără de lege. Și îi făgăduiește că cunoștința curată a sărăciei aceleia îl va izbăvi de rele în ziua cea înfricoșată.
2 Domnul să-l păzească pe el, și să-l vieze pe el, și să-l fericească pe dînsul pe pămînt și să nu-l dea în mîinile vrăjmașilor lui.
Nu va dobîndi numai bunătățile ce vor să fie, ci și în viața de acum va cîștiga dumnezeiasca purtare de grijă, făcîndu-se strălucit și vestit și scăpînd de bîntuielile neprietenilor. Și - de vreme ce poate cadea în boală, avînd trupul stricăcios - îi făgăduiește și izbăvirea de aceasta:
3 Domnul îi va ajuta lui pe patul durerii lui. Tot așternutul lui l-ai întors întru boala lui.
De toată boala - zice - îl va izbăvi, și boala o va preface întru sănătate. Pentru că acest „ai întors întru boală așternutul lui” înseamnă: „l-ai prefăcut”.
Așa, după ce a povestit răsplătirile celui ce înțelege sărăcia vrednică de minune a Stăpînului, ne arată nouă Cine a avut-o pe aceasta și cum S-a folosit de ea, aducîndu-L în lăuntru pe El, Care ne învață și ne povestește cele pentru Sine:
4 Eu am zis: Doamne, miluiește-Mă, vindecă sufletul Meu, că am greșit Ție.
Zice: Eu sînt săracul Acela, Cel ce am luat asupră-Mi sărăcia de bună voie, Mielul lui Dumnezeu ce ridică păcatul lumii, Cel ce am sineșit[COLOR=#800080][2][/COLOR]patimile oamenilor, Cel ce păcat n-am făcut, dar am adus rugăciunea pentru firea oamenilor, ca pe o pîrgă a firii. Și se cuvine a însemna că Simmah n-a zis: „că am greșit Ție”, ci: „și, de am greșit Ție”.
5 Vrăjmașii Mei Mi-au zis rele Mie: Cînd va muri și va pieri numele Lui?
„Vrăjmași” îi numește pe Iudei, care Îl cleveteau și măiestreau moartea Lui. Încă și istoria Sfințitelor Evanghelii ne învață aceasta, zicînd: „Sfat au luat cum Îl vor pierde pe Dînsul.” De aici, mută proorocia către Iuda:
6 Și intra să vadă, în deșert grăia inima lui, adunat-a fărădelege lui-și, ieșea afară și grăia.
Încă și dumnezeieștiievangheliști ne învață că Iuda „le-a zis Iudeilor: Ce-mi veți da mie, și eu Îl voi da pe El vouă? Și căuta vreme ca să-L vîndă pe Dînsul.” Acestea le zice și proorocia: „Și intra să vadă, în deșert grăia inima lui, ieșea afară și grăia”, adică: Intrînd și ieșind, măiestrea moartea Lui împreună cu aceia. Apoi, mai-nainte grăiește reaua lor tocmeală:
7 Împreună asupra Mea șopteau toți vrăjmașii Mei, asupra Mea gîndeau rele Mie. Cuvînt fără de lege au pus asupra Mea.
Iar sfîrșitul lucrurilor mărturisește acestora, căci - vorbind cu liniște unii către alții - căutau chipul bîntuielii. Apoi, L-au învinuit de tiranie, zicînd lui Pilat că Iisus Se hotărăște împărat pe Sine și oprește a da dajdie Cezarului. Aceasta o zice și proorocia: „Cuvînt fără de lege au pus asupra Mea”, în loc de: Au făcut asupra Mea pîră de nelegiuire.
[COLOR=windowtext]8 Au doară Cel ce doarme nu va adăuga a Se scula?[/COLOR]

Zice: Și, dacă voi răbda moarte, au nu Mă voi scula iarăși, și nu voi risipi pe cei ce au gătit aceasta? Stihul se aseamănă graiului evanghelicesc: „Stricați voi Biserica aceasta, și Eu o voi ridica pe dînsa în trei zile.” Și iarăși: „Iată, ne suim în Ierusalim, și Fiul Omului Se va da în mîinile păcătoșilor, și-L vor ucide pe Dînsul, și a treia zi va învia.” Deci pentru aceea, după cuviință, moartea a numit-o „somn”.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote