View Single Post
  #83  
Vechi 02.01.2009, 09:27:27
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 39

TÎLCUIREA PSALMULUI 39


Întru sfîrșit, Psalmul lui David.

Oarecari au luat Psalmul acesta pentru Fericitul Ieremia, oarecari - pentru minunatul Daniil, fiindcă amîndoi au fost aruncați în groapă, iar începutul Psalmului pomenește de „groapă”. Și, luînd ei aminte la un grai, s-au răsturnat întru această înțelegere. Alții au zis că Psalmul li se potrivește celor robiți ce au locuit în Babilon. Iar eu socotesc că s-a scris acesta cu închipuire pentru cele întîmplate lui David, dar se aduce și către toată firea oamenilor, care a primit nădejdile învierii de la Dumnezeu și Mîntuitorul nostru. Către această înțelegere ne povățuiește pe noi dumnezeiescul Pavel, pomenind oarecari graiuri ale Psalmului pus înainte întru Epistola către Evrei.
Așteptînd, am așteptat pe Domnul, și a luat aminte la mine.
2 Și a auzit glasul cererii mele și m-a scos din groapa ticăloșiei și din tina noroiului.
Graiurile acestea se potrivesc și Fericitului David, căci sînt împreună-glăsuitoare cu Psalmul rînduit mai-nainte. Că întru acela zicea: „Auzi rugăciunea mea, Doamne, și cererea mea. Ascultă lacrimile mele, să nu taci. Slăbește-mă, ca să răsuflu mai-nainte de a mă duce, și mai mult nu voi fi”, iar mai sus a zis: „Care este răbdarea mea acum? Au nu Domnul? Și statul meu de la Tine este.” Iar aici zice, ca și cum i s-ar fi primit rugăciunea și i s-ar fi dat cererea: „Așteptînd, am așteptat pe Domnul, și a luat aminte la mine”, adică: După ce S-a întors de către păcatul meu, mi-a arătat față blîndă și a auzit cererea mea. Și ce a făcut după ce a auzit-o? „M-a scos din groapa ticăloșiei și din tina noroiului.” Așa are obicei dumnezeiasca Scriptură să numească primejdiile cele prea-mari, precum am zis și puțin mai-nainte.
Deci, după cum am zis, acestea se potrivesc cu închipuire pătimirilor lui David și facerilor de bine către dînsul. Dar se potrivește mai cu covîrșire firii oamenilor - ce se pogorîse întru însuși fundul pămîntului, și se trimisese la moarte, și s-a tras în sus prin înomenirea Mîntuitorului nostru, și s-a scos și a primit nădejdile învierii - acesteia se potrivește așadar să zică: „Așteptînd, am așteptat pe Domnul, și a luat aminte la mine. Și a auzit rugăciunea mea și m-a scos din groapa ticăloșiei și din tina noroiului.” „Groapă a ticăloșiei” s-a numit după cuviință moartea, fiind plină de stricăciune, iar „tină a noroiului” - păcatul, fiindcă sloboade multă rea putoare și oprește drumul cel drept al oamenilor. Dar ce ți-a mai dăruit după ce te-a izbăvit de primejdii?
Și a pus pe piatră picioarele mele și a îndreptat pașii mei.
Că nu m-a lăsat să mă clatin, și să mă port împrejur și să înconjur, ci mi-a făcut starea întemeiată, că zice: „Pe piatra aceasta voi zidi Biserica Mea, și porțile iadului nu o vor birui pe dînsa.” Și „a îndreptat pașii mei” și m-a făcut a alerga fără oprire pe calea dreptății; căci, după ce m-a slobozit de rătăcire, mi-a arătat calea cea dreaptă a adevărului.
3 Și a băgat în gura mea cîntare nouă, cîntare Dumnezeului nostru.
Că, în locul slujbei păgînești a idolilor, m-am învățat a lăuda pe Cel ce este Dumnezeu adevărat și a-I aduce cîntare nouă, care se potrivește facerilor de bine celor noi: căci nu-L mai rog plîngînd, ci Îl laud pentru facerile de bine.
Vedea-vor mulți, și se vor teme și vor nădăjdui spre Domnul.
Fiindcă vorbește acestea către fața celor ce au dobîndit mîntuirea, Proorocul zice după cuviință: Cei ce n-au gustat încă bunătățile, văzîndu-le, se vor teme, iar apoi, întărindu-se cu nădejdea, vor căpăta de la Dumnezeu mîntuirea.
4 Fericit - bărbatul căruia numele Domnului este nădejdea lui și nu a privit la deșertăciuni și la nebunii mincinoase.
Deșertăciunile acestea le-a pomenit Proorocul și în Psalmul dinainte: „Însă toate sînt deșertăciune, tot omul ce viază.” Și iarăși: „Însă în deșert se tulbură.” Deci și aici fericește pe cel ce le-a defăimat pe acestea de față și a cîștigat în locul tuturor nădejdea dumnezeiască.
5 Multe ai făcut Tu, Doamne Dumnezeul meu, minunilor Tale și gîndurilor Tale nu este cine să se asemene. Vestit-am și am grăit: Înmulțitu-s-au mai mult decît numărul.
Zice: Minunile făcute de puterea Ta biruiesc tot numărul și toată povestirea. Nu este altul ca Tine să facă asemenea lucruri, că prea-mari și prea-frumoase sînt făpturile Tale, și cele iconomisite de purtarea Ta de grijă biruiesc laudele oamenilor: cele din Egipt, cele din pustie, cele de pe vremea lui Moisi, cele din vremea lui Iisus (Navi), cele din vremea lui Samuil și cele mai de demult decît acestea: din vremea lui Avraam, a lui Isaac, a lui Iacov, împărăția lui Iosif, cea iconomisită prin robie, și celelalte, ca să nu le povestesc pe fiecare. Dar cea făcută acum este mai minunată decît toate acestea, că nu unui om sau unui neam, ci tuturor neamurilor le neguțătorești mîntuirea și - încetînd slujba Legii, care se potrivea neputinței Iudeilor - ai dat Darul cel nou, ce legiuiește slujba cea cuvîntătoare.
6 Jertfa și prinosul nu ai voit, iar trupul mi l-ai întocmit. Arderile de tot pentru păcat nu ai căutat.
7 Atunci am zis: Iată, vin!
Cu acestea se unește sfătuirea apostolească: „Vă rog pe voi, fraților, prin îndurările lui Dumnezeu, să arătați trupurile voastre jertfă vie, sfîntă, bine-plăcută lui Dumnezeu”, adică slujba cea cuvîntătoare, că, în locul jertfelor Legii, Stăpînul a poruncit a sfinți ale noastre mădulare. Și văzînd – zice - darul acesta al Tău, m-am adus Ție pe sine-mi, zicînd: „Iată, vin!” Fericitul Pavel ia cuvîntul acesta pentru Stăpînul Hristos, și foarte după cuviință. Căci El este pîrga firii noastre, și Lui cel dintîi I se cuvine să le zică pe ale noastre și mai-nainte să închipuiască întru Sine pe acelea ce se cuvin făcute de noi. Așa, El a venit la Botez întîi, arătîndu-ne nouă darul Botezului. Și a spălat picioarele ucenicilor, punîndu-Se înainte nouă întîiul chip al smeritei cugetări. Pentru aceasta a zis către Ioan: „Lasă acum, că așa este cu cuviință nouă, a plini toată dreptatea.” Deci Lui I Se potrivește să le zică pe ale noastre, ca unui cap al trupului, ca unui Întîi Născut, după trup, între mulți frați.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote