Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
Din cel de Al treilea Tratat contra iconoclastilor al Sf. Ioan Damaschin ( spicuiri -partea 1 ) : Inchinarea este semnul supunerii. Prima inchinare este inchinarea de adorare pe care o aducem lui Dumnezeu, singurul prin firea Sa demn de inchinare. Inchinarea de adorare este de mai multe feluri: 1- de rob, caci lui Dumnezeu I se inchina toate zidirile, ca roabe ale Stapanului : <Toate sunt roabe Tie> (Psalm 118, 91) ;2- a admiratiei si a dorului caci El singur este slavit si nu are slava de la altul ; 3- a multumirii pentru bunatatile pe care le-a facut cu noi Dumnezeu; 4- a nadejdii dobandirii facerilor de bine , caci nu putem face nimic bun fara El ; 5- a pocaintei si marturisirii pacatelor. ( Va urma )
|
Apoi se da inchinare celor in care Se odihneste Dumnezeu, < Singurul Sfant > ( Apocalipsa 15, 4 ) Care intru sfinti Se odihneste, precum Preasfanta Nascatoare De Dumnezeu si toti sfintii. Acestia s-au asemanat lui Dumnezeu, atat cat este cu putinta, prin vointa lor, prin salasuirea lui Dumnezeu in ei si prin conlucrarea cu Dumnezeu. Ne inchinam sfintilor , caci este onorat Imparatul ca servul lui iubit primeste inchinare. Ne inchinam apoi zidirilor prin care si in care a savarsit Dumnezeu mantuirea noastra ca Muntele Sinai, Golgota cea sfanta, lemnul Crucii, Mormantul cel sfan si orice biserica sfanta a lui Dumnezeu sau loc in care se pomeneste numele Lui. Nu din pricina firii lor, ci pentru ca sunt vase ale lucrarii dumnezeiesti.
< Va continua>