Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Biserica Ortodoxa in general (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=506)
-   -   Poate exista biserica fara canoane? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=7083)

sophia 04.09.2009 12:44:02

Poate exista biserica fara canoane?
 
http://www.crestinortodox.ro/drept-b...-drept-canonic

Am gasit pe site acest articol interesant, dar si cu lucruri care m-au uimit (se afirma undeva ca biserica este deasupra legilor statului ?!).
Eu vreau numai sa intreb daca o credinta poate fi destul de puternica incat sa reziste fara impuneri de canoane, adica sa se bazeze pe fiecare individ al ei si disciplina lui.

Acum exista doua feluri de drept bisericesc inteleg eu:
1. acela care reglementeaza functionarea institutiei bisericesti (ierarhie, mod de functionare, etc.)
2. acela care se impune fiecarui credincios, acele canoane si dogme (reguli pentru post, pentru mers la biserica, pentru oficierea de slujbe speciale/taine etc.)

Eu ma refer mai ales la pct. 2. Daca noi credinciosii putem sa ne reglementam o viata pe placul lui Dumnezeu fara canoane. Daca am avea destul tarie si disciplina sa ne orgabizam si duce o viata cu credinta si care sa fie buna si pentru Dumnezeu si pentru om.
Poate ca am putea.
Ma gandesc eu ca de ex. parintii erau intr-o vreme f. severi si impuneau mari restrictii copiilor. Acum este alzfel, n-ai voie sa pocnesti un copil, sau sa-l retii de la ceva, ca se spune ca trebuie sa dezvolte liber, sa invete sa se descurce singur, sa lupte sa etc.
In plus unui copil, sau om, cu cat ii intrezici mai mult, cu atat el se duce acolo si apoi te si uraste.
Oare s-ar putea aplica si in credinta lucrurile astea.
Am oarece dubii, pentru suntem mult prea diferiti si unora chiar le trebuie reguli mai dure ca sa-i tii pe un drum bun.
Eu sunt dintre aceia care sunt pentru o educatie mai severa (chiar cu pocnit cand trebuie), dar in functie si de natura copilului. Adica la unii este suficient sa te urati mai incruntat si au inteles, iar pe altii...nici cu casa de corectie...


Am si o intrebare legata de modul in care se faceau aceste canoane.
Astazi am inteles ca participa la sinoadele bisericesti si reprezentanti ai lumii laice. Acum nu stiu cu care rol:
sunt specialisti din diverse domenii care sa sa-si spuna parerea, sau numai alesi dintre cei cu mare credinta (cum se cantereste asta nu stiu)?
Inainte, la primele sinoade, participau laici?
Ma refer la aspectele strict omenesti reglementate prin canoane si legi und trebuie sa-si spuna parerea si specialisti in medicina/biologie, familie, pedagogie, drept, muzica, arta, etc.
Si au acesti laici drept de vot? Sau cum se fac in biserica legile?

Marius22 04.09.2009 13:18:37

Sfantul Ioan Gura de Aur incepe comentariul la Evanghelia dupa Matei, afirmand ca ar fi trebuit sa n-avem nevoie de ajutorul Sfintelor Scripturi, ci sa avem o viata atat de curata, incat harul Duhului sa fi tinut locul Scripturilor in sufletele noastre.

Daca Sfantul Ioan a indraznit sa vorbeasca despre o posibila inutilitate a Scripturii, cu atat mai mult, cred ca ar fi afirmat o inutilitate a dreptului bisericesc sau a canoanelor.

Insa, in starea in care ne aflam, avem nevoie atat de Scriptura cat si de legile bisericesti. Ele ne sunt calauze spre a atinge scopul vietii crestine, si anume, dobandirea harului Duhului Sfant.

ciprian85 04.09.2009 13:39:12

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 164049)
Sfantul Ioan Gura de Aur incepe comentariul la Evanghelia dupa Matei, afirmand ca ar fi trebuit sa n-avem nevoie de ajutorul Sfintelor Scripturi, ci sa avem o viata atat de curata, incat harul Duhului sa fi tinut locul Scripturilor in sufletele noastre.

Daca Sfantul Ioan a indraznit sa vorbeasca despre o posibila inutilitate a Scripturii, cu atat mai mult, cred ca ar fi afirmat o inutilitate a dreptului bisericesc sau a canoanelor.

Insa, in starea in care ne aflam, avem nevoie atat de Scriptura cat si de legile bisericesti. Ele ne sunt calauze spre a atinge scopul vietii crestine, si anume, dobandirea harului Duhului Sfant.


Foarte frumos spus Marius!

sophia 04.09.2009 15:01:28

Cea mai buna dovada ca se poate este in cei ce nu stiu carte, in pustnici, in cei care traiau pe vremurile acelea si creiau ei prin viata lor, credinta

Dupa care legi si scripturi s-au ghidat ei: Iisus, Maria, apostolii lor, Ioan Botezatorul?
Mai degraba cele de bun simt ale vietii. Da, mai aveau si cele iudaice, ca erau de fapt iudaici.

windorin 04.09.2009 16:46:15

Din pricina impietririi inimii noastre si a intunecarii vederii duhovnicesti, avem nevoie de canoane, ca de niste garduri ce strajuiesc drumul spre Imparatia lui Dumnezeu. Omul care vede bine calea nu are nevoie de gard, insa cel care abia vede sau intelege pe unde trebuie sa paseasca, are nevoie de gard, pentru spirijin si pentru a nu se rataci pe alte carari. Tot asa, cel curat sufleteste si purtator de Hristos, nu are nevoie de liste de canoane, insa cel caldicel, care abia se tine pe el insusi in Biserica, are nevoie de a se folosi de unele canoane.

Canoanele arata dragostea Bisericii (purtarea de grija) pentru cel ce nu poate merge drept, iar nu pedeapsa.

georgeval 04.09.2009 17:18:12

Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca dogmele sunt necesare pentru calatoria noastra catre Dumnezeu- sunt ca niste turnuri de aparare sau ca niste repere pe cararile anevoioase.

orthodoxia.i.thanatos 05.09.2009 00:16:28

Citat:

În prealabil postat de windorin (Post 164123)
Canoanele arata dragostea Bisericii (purtarea de grija) pentru cel ce nu poate merge drept, iar nu pedeapsa.

In Biserica Ortodoxa, canoanele, in marea lor majoritate stabilesc foarte precis si pedepsele – cu adevarat din dragoste, ca sa-i arate celui slab grozavia pacatului si ca sa-l ajute pe cel cazut sa se ridice cit mai repede, inainte de a fi prea tirziu.

orthodoxia.i.thanatos 05.09.2009 01:32:37

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 164084)
Cea mai buna dovada ca se poate este in cei ce nu stiu carte, in pustnici, in cei care traiau pe vremurile acelea si creiau ei prin viata lor, credinta

Dupa care legi si scripturi s-au ghidat ei: Iisus, Maria, apostolii lor, Ioan Botezatorul?
Mai degraba cele de bun simt ale vietii. Da, mai aveau si cele iudaice, ca erau de fapt iudaici.

Din cite observ tu nu ai nelamuriri si nici nu prea te intereseaza ce au si altii de spus, dar deschizi discutii, cu o harnicie vrednica de o cauza mai buna, ca sa-ti confirmi parerile prin eventuala sustinere din partea altora, care, din nefericire, nu pot fi decit la fel de rataciti spiritual ca si tine. E bine sa vrei sa afli, sa-ti impartasesti temerile cu altii, dar cautarea ta merge intr-un alt sens, acela al intaririi convingerii in justetea religiei pe care ti-ai creat-o.

Ortodoxia este foarte bine definita. Teoretic cred ca poti sa spui ca ea este ceea ce-ti convine sau “cele de bun simt ale vietii”, dar nu vad cum ai putea-o face fara naivitate vecina cu inconstienta sau mindrie demna de Printul Intunericului. Nimeni nu-i atit de pur si atit de aproape de Dumnezeu ca sa poata sa faca cu inima curata asemenea afirmatii. O fac doar diavolii ca sa insele si, de multe ori si noi, oamenii, care ne credem mici burici ai pamintului, ca sa ne motivam slabiciunea. Adevarul insa e unul, iar Biserica, trupul lui Cristos, nu poate fi nici ea decit una. Intram in Biserica prin botez si raminem acolo doar atita timp cit credem doar asa cum ne spune Biserica. Cea mai mica abatere ne scoate din credinta. In Ortodoxie nu este loc de interpretare, singurul effort pe care trebuie sa-l facem este acela de a accepta dogma Bisericii, de-a ne-o insusi si de-a o trai. Ortodoxia inseamna credinta cea dreapta in plinatatea cuvintului.

Cei care confunda ortodoxia cu “bunul simt” sau cu ceea ce isi imagineaza ca inima le spune, din ignoranta sau lipsa de consideratie si in contradictie cu ceea ce sustine Biserica nu sint ortodocsi, ci un fel de liberi cugetatori de ocazie, niste chibiti ai religiei pe linga care se aciuiaza.

Daca vrei sa fii ortodox, atunci trebuie sa muncesti din greu sa-ti cunosti religia si sa o traiesti exact asa cum ti-o cere Biserica. Grija noastra sa fie in permanenta indreptata inspre invatatura Bisericii ca sa nu gresim in credinta gindind si slujind intr-alt mod decit ortodox pentru ca Adevarul e unul, iar Calea numai una. Daca esti femeie, intreaba-ti barbatul, iar daca nu il ai sau daca el nu stie mai multe decit tine, atunci invata singura de la cei induhovniciti, citeste mult si Dumnezeu o sa-ti ajute sa te salvezi pe tine si pe casa ta.

Ma intreb chiar si eu daca e treaba mea sa-ti spun toate acestea, pentru ca ar trebui sa-mi vad de birna din ochiul meu, dar sint convins ca e bine, chiar daca te supar, pentru ca faci rau unora dintre cei care te citesc, celor care sint ignoranti si caldicei in credinta si care pot foarte usor si chiar inconstient, din lene spirituala, intelectuala si fizica - pentru ca Ortodoxia este foarte solicitanta, dar si din orgoliu, sa ajunga sa se amageasca ca ceea ce ei cred, religia personala pe care si-au creat-o in asa fel incit sa le impace viciile ar fi ortodoxie.

Dumnezeu sa-ti ajute!

(Puteam sa-ti trimit un mesaj privat, dar ca tine mai sint si altii.)

sophia 05.09.2009 13:21:16

@Orthodoxia - sa nu judecam. Nu te mai juca cu vorbele si nu mai judeca tu credinta oamenilor. In rest am scris mai larg la rubrica "Forumul nostru".
Ce scrieti voi aici nu este credinta, ortodoxie.
Doream doar sa discutam pe niste teme, sa venim cu idei si sa invatam cu totii. Nici voi nu le stiti pe toate. Nu doream sa ne facem praf unii pe altii.

costel 01.10.2009 17:07:22

Citat:

În prealabil postat de windorin (Post 164123)
Din pricina impietririi inimii noastre si a intunecarii vederii duhovnicesti, avem nevoie de canoane, ca de niste garduri ce strajuiesc drumul spre Imparatia lui Dumnezeu.

Din nefericire, multora atunci cand le spui ca sunt orbi se supara. Ei cred ca pot merge prin lume chiar si atunci cand nu-i pic de lumina. Si fara a avea puterea sa se vada, vin in fata duhovnicului de multe ori cu diverse "semne", lasate de mersul ratacitor. Ori duhovnicul asta face, ii da un canon ca sa-i dispara "semnele" lasate de ratacire.

Asa este, pentru un sfant lumea este precum Scriptura. El vedea in ea, asa cum vedem noi in Scriptura: cuvintele Cuvantului.


Ora este GMT +3. Ora este acum 15:28:47.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.