Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Cum putem integra raul in univers, si care este rolul acestuia (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=5190)

magnusfelyx 28.12.2008 14:21:54

Cum putem integra raul in univers, si care este rolul acestuia
 
In ultima vreme ma preocupa tot mai mult o problema, si anume care este rolul raului in lume privind din perspectiva crestin-ortodoxa.Pana acum cateva zile eram aproape ateu, adica respingeam religia ortodoxa ca si conceptie generala, dar nu respingeam existenta lui dumnezeu. Si acum cred ca religia ortodoxa este subiectiva,pentru ca spune ca reprezinta adevarata credinta, iar in lume nu exista religie care sa nu afirme acest lucru.
Eu cred, cel putin credeam ca binele si raul au impreuna un rol foarte important; cele doua concepte sunt stalpii lumi si a universului, iar dumnezeu este ori mai presus de cele doua, ori reprezinta binele si raul luate la un loc. Incercam sa sintetetizez cunostintele omului despre dumnezeu si sa iau esentialul.
Dar acum cateva zile am primit o dovada de necontestat a existentei raului, intruchipat prin diavol, si a intangentei dintre acesat din urma si dumnezeu.
Religeia ortodoxa sustine ca diavolul se supune lui dumnezeu, deci daca raul se supune lui dumnezeu, dar in general exista o relatie intangentiala intre diavol si dumnezeu, raul de ce beneficiaza de o pozitie privilegiata, fiind de partea lui dumnezeu.
Unora li sar putea parea absurd dar raul te ajuta sa evoluezi. Nu teai ruga pentru ca sati fie bine daca nu ar fi raul. Incerc deci sa subliniez ca este utopica excluderea raului, si dorinta de a exista numai bine.

BogdanF2 28.12.2008 18:58:44

Citat:

Īn prealabil postat de magnusfelyx (Post 106128)
In ultima vreme ma preocupa tot mai mult o problema, si anume care este rolul raului in lume privind din perspectiva crestin-ortodoxa.Pana acum cateva zile eram aproape ateu, adica respingeam religia ortodoxa ca si conceptie generala, dar nu respingeam existenta lui dumnezeu. Si acum cred ca religia ortodoxa este subiectiva,pentru ca spune ca reprezinta adevarata credinta, iar in lume nu exista religie care sa nu afirme acest lucru.
Eu cred, cel putin credeam ca binele si raul au impreuna un rol foarte important; cele doua concepte sunt stalpii lumi si a universului, iar dumnezeu este ori mai presus de cele doua, ori reprezinta binele si raul luate la un loc. Incercam sa sintetetizez cunostintele omului despre dumnezeu si sa iau esentialul.
Dar acum cateva zile am primit o dovada de necontestat a existentei raului, intruchipat prin diavol, si a intangentei dintre acesat din urma si dumnezeu.
Religeia ortodoxa sustine ca diavolul se supune lui dumnezeu, deci daca raul se supune lui dumnezeu, dar in general exista o relatie intangentiala intre diavol si dumnezeu, raul de ce beneficiaza de o pozitie privilegiata, fiind de partea lui dumnezeu.
Unora li sar putea parea absurd dar raul te ajuta sa evoluezi. Nu teai ruga pentru ca sati fie bine daca nu ar fi raul. Incerc deci sa subliniez ca este utopica excluderea raului, si dorinta de a exista numai bine.

Eu cred ca raul este un intrus, indrodus de liberatea prost folosita de catre ingerii cazuti si de catre oameni. Acest intrus va fi in curand eliminat definitiv, exilat in iad impreuna cu toti adeptii sai.

Traditie1 28.12.2008 19:14:29

Preocuparile tale sunt sanatoase, dar nu vei ajunge singur la un raspuns fiindca jonglarea cu concepte e tot ce poate face omul prin propriile puteri si asta nu e de mare folos.

Trebuie sa ai constiinta posibilitataii existentei Principiului existentei ca Fiinta vie, personala, cu ratiune, simtire si vointa si sa astepti de la El deslusirea. Totodata trebuie sa īntelegi conceptul de persoana, Divina si umana, asa cum este prezentat īn teologia ortodoxa. Aici este cheia, secretul*.


Da, raul te ajuta sa evoluezi īn sensul ca omul īnvata din greseli dar raul e totodata fatal, nu e o joaca, majoritatea oamenilor pierd viata vesnica fericita fiindca devin prizonierii raului prin īnrobirea cu pofte lumesti si materializarea spiritului lor.

Diavolul nu se supune lui Dumnezeu ci este razvratit, dar Dumnezeu se foloseste de razvratirea lui īn scopul māntuirii oamenilor.


___________________________
[SIZE=2]
Ca sa īntelegi despre ce e vorba īti redau un pasaj din cartea "Īl vom vedea pe Dumnezeu precum este" de arhimandrit Sofronie Saharov. Cartea o gasesti la magazinele de carti religioase, e magnifica, capitolul despre Principiul Personal este īntre altele la fel de interesante, gasesti pasaje īn acest topic http://www.crestinortodox.ro/forumac...ead.php?t=3353 . Iata pasajul despre Principiul Personal :


Pe cale filozofica, eu nu puteam cugeta Principiul Absolut ca pe o fiinta personala. Cauza tuturor acestora era, īn parte, aflarea mea pe calea ratacirilor generale ale cercurilor īn care activam: amestecul īntre conceptul de persoana cu cel de individ, īn timp ce, īn sens teologic, cele doua concepte sunt diametral opuse. Din copilarie am fost īnvatat sa ma rog Nemuritorului Tata ceresc, catre care au plecat mosii si stramosii mei. Atunci, īn credinta mea de copil (Mt. 18, 3; Lc. 18, 17), Persoana si Vesnicia se uneau fara dificultate. Si astfel, personalismul crestin pe care l-au primit din copilarie a devenit la un moment dat problema existentiala: Oare, Fiinta, Absolutul, poate fi personal? Experienta mea "rasariteana" [vorbeste de o perioada īn care a practicat mistica budista] era, mai degraba, sincera, dar ea īmbraca o forma intelectuala, despartita de inima: asceza conducea la o abatere mintala de la tot ce este relativ. Treptat, ma īncredintam ca ma aflu pe o cale gresita; ca ma departez de adevarata si reala Fiinta si ca ma īndrept, din contra, catre ne-fiinta. La orizontul duhului meu īnca nu exista o cunoastere vrednica de crezare.

Aceasta perioada a fost extraordinar de īncordata pentru mine: starea mintii mele era asemenea unei mici barci pe o mare īnvolburata, īntr-o noapte īntunecoasa: cānd se īnalta pe culmea unui val, cānd din nou un alt val o arunca īn jos cu mānie. Dar Acela, pe care eu L-am lasat "ca pe ceva ce nu-mi este necesar", nu si-a īntors cu totul Fata de la mine si El īnsusi cauta prilejul sa mi se arate. Dintr-o data, El mi-a pus īnainte textul Biblic al Revelatiei de pe muntele Sinai: "Eu sunt Cel ce sunt" (Ies. III, 14). Fiinta sunt Eu; Dumnezeu, Stapānul Absolut al tuturor lumilor stelare, este personal: Eu sunt.


Odata cu acest Nume s-au deschis īn fata mea orizonturile cele mai īndepartate, care se pierd īn inaccesibil. Acest Dumnezeu Personal a devenit pentru mine, nu īn sensul unei gāndiri abstracte, ci de o maniera existentiala, o evidenta care o traiam cu toata fiinta mea. Toata constructia vietii mele duhovnicesti se transfigurase: desi nu īnca lamurit cu totul, totusi duhul meu stia īncotro sa nazuiasca: Lumina stelei polare atinsese privirea mea, iar mintea mea se putea īnalta pāna la ea. Da, acest Dumnezeu este īnspaimāntator de īndepartat, dar poate fi accesibil cugetului nostru. A pretinde ca esti dumnezeu īn afara de acest Unic Adevarat Dumnezeu este o nebunie, mai rea decāt toate celelelte forme de nebunie. Si eu am izbucnit īntr-un plāns disperat, amar, arzator, dāndu-mi seama de grozava mea cadere: Domnul mi-a dat o disperare harica. Si cānd ma lamentam cu un plāns profund, neīndraznind sa-mi īnalt gāndurile spre El, mi-a aparut īn Lumina Sa. Asa a marcat El īnceputul unei vieti noi īn mine, renascāndu-ma din lacrimi de pocainta. Tot ce-a fost īnainte atragator pentru mine īn lumea aceasta, si-a pierdut farmecul, si nemaigāndindu-ma la nimic altceva, m-am cufundat īn rugaciune…

....
Numai Persoana viaza īn mod real. Īn afara acestui principiu de viata nimic nu poate exista: "Īntru El era viata si viata era lumina oamenilor" (Ioan I. 4): Continutul esential al acestei vieti este iubirea: "Dumnezeu este iubire" (I Ioan 4.8). Numai prin īntālnirea īn iubire a uneia sau mai multor persoane se realizeaza fiinta ca persoana.
...
Datorita rugaciunilor parintelui meu duhovnicesc, ale Staretului Siluan, Hristos a descoperit si īn mine, chiar daca numai īn parte, misterul persoanei. Am cunoscut īn decursul a nenumarati ani o lunga perioada de rugaciune marcata de disperare. Dar Domnul nu m-a dispretuit si s-a aplecat cu milostivire pāna la mine. Pentru īnceput, cuvāntul sau evanghelic a lucrat asupra mea. Acest cuvānt, care vine de la Tatal (Ioan 7, 16-17; XVIII 14; XVIII 17), īsi īntindea radacinile sale īn inima mea, si sfarāma īmpietrirea ei. Īn dureri s-a nascut viata mea dupa Dumnezeu. Īn primele momente eram singur, īnca īn afara Bisericii. Nu stiam atunci nimic, dar un foc nevazut ma ardea, si īntr-o mare māhnire, sufletul meu era īntins spre Cel ce ma putea salva. Undeva lumina o lumina slaba a sperantei; ea a biruit frica mea si m-a angajat pe calea durerii…

...

Oftānd duhul meu era atras de Adevarul Viu. Si "suspinul meu nu s-a ascuns de la El" (Ps. 7, 10). "Din adāncul prapastiei am chemat numele Lui si El a auzit plānsul meu" (Plāngerile III, 55-56). Iubirea Lui s-a atins de inima mea. Mi-a stat īnainte frumoasa lume de nedescris prin rugaciunea plina de pocainta. Ea lua diferite forme. Uneori fiinta mea, adunāndu-se īnauntru, devenea īncordata īn centrul spatiului nemasurat de mic. Īn alte dati se petrecea parca invers: duhul meu meu se introducea īn o oarecare sfera mintala, care nu cunostea limite, si plānsul meu de pocainta īn chip ciudat se contopea īntr-una cu contemplarea beznei. Se īntāmpla de asemenea ca īn rugaciune īmbratisam, simteam, toata lumea. Domnul īmi dadea momente de rugaciune curata fata catre Fata si vesnicie linistita, dar patrundea cu stapānire īn inima mea si comunica mintii mele fericirea de a fi topit īn flacara iubirii, care purcedea din inima. Aceasta topire a īntregii fiinte: mintea, inima si trupul īntr-una īmi dadea simtirea existentei integrale, atāt de deosebita de obisnuita dezbinare dintre duhul nostru, puterile sufletesti si trupesti. Acum eu marturisesc despre Adevarul pe care L-au cunoscut Parintii si stramosii nostri. Marturisesc acum: Adevarul a binevoit sa-mi apara ca raspuns la īndelungatul si mistuitorul plāns de pocainta. Eu am trait acest Adevar, ca pe ceva din veci autentic, si pe masura credintei mele vorbesc si scriu…


[/SIZE]

magnusfelyx 30.12.2008 13:30:50

Citat:

Īn prealabil postat de BogdanF2 (Post 106189)
Eu cred ca raul este un intrus, indrodus de liberatea prost folosita de catre ingerii cazuti si de catre oameni. Acest intrus va fi in curand eliminat definitiv, exilat in iad impreuna cu toti adeptii sai.

ejti amuzant
nu sun de acord cu u

georgeval 30.12.2008 14:02:08

Citat:

Īn prealabil postat de magnusfelyx (Post 106128)
In ultima vreme ma preocupa tot mai mult o problema, si anume care este rolul raului in lume privind din perspectiva crestin-ortodoxa.Pana acum cateva zile eram aproape ateu, adica respingeam religia ortodoxa ca si conceptie generala, dar nu respingeam existenta lui dumnezeu. Si acum cred ca religia ortodoxa este subiectiva,pentru ca spune ca reprezinta adevarata credinta, iar in lume nu exista religie care sa nu afirme acest lucru.
Eu cred, cel putin credeam ca binele si raul au impreuna un rol foarte important; cele doua concepte sunt stalpii lumi si a universului, iar dumnezeu este ori mai presus de cele doua, ori reprezinta binele si raul luate la un loc. Incercam sa sintetetizez cunostintele omului despre dumnezeu si sa iau esentialul.
Dar acum cateva zile am primit o dovada de necontestat a existentei raului, intruchipat prin diavol, si a intangentei dintre acesat din urma si dumnezeu.
Religeia ortodoxa sustine ca diavolul se supune lui dumnezeu, deci daca raul se supune lui dumnezeu, dar in general exista o relatie intangentiala intre diavol si dumnezeu, raul de ce beneficiaza de o pozitie privilegiata, fiind de partea lui dumnezeu.
Unora li sar putea parea absurd dar raul te ajuta sa evoluezi. Nu teai ruga pentru ca sati fie bine daca nu ar fi raul. Incerc deci sa subliniez ca este utopica excluderea raului, si dorinta de a exista numai bine.

Cred ca discutia trebuia inceputa cu o intrebare ontologica. Raul are existenta prin sine??
Sfantul Grigorie de Nyssa spuneca raul nu are subzistenta, nu exista prin sine, nu a fost creat de Dumnezeu, se naste din libertatea persoanei, este ca un vierme ce roade existenta binelui. Existenta raului nu contrazice existenta lui Dumnezeu. Dumnezeu respecta libertatea persoanei si cand aceasta se manifesta contrar voii Sale.

BogdanF2 30.12.2008 17:07:58

Citat:

Īn prealabil postat de georgeval (Post 106427)
Cred ca discutia trebuia inceputa cu o intrebare ontologica. Raul are existenta prin sine??
Sfantul Grigorie de Nyssa spuneca raul nu are subzistenta, nu exista prin sine, nu a fost creat de Dumnezeu, se naste din libertatea persoanei, este ca un vierme ce roade existenta binelui. Existenta raului nu contrazice existenta lui Dumnezeu. Dumnezeu respecta libertatea persoanei si cand aceasta se manifesta contrar voii Sale.

Din cate inteleg eu, raul nu este decat absenta binelui. Asa cum si intunericul nu este decat absenta luminii.

georgeval 30.12.2008 19:14:48

Citat:

Īn prealabil postat de BogdanF2 (Post 106455)
Din cate inteleg eu, raul nu este decat absenta binelui. Asa cum si intunericul nu este decat absenta luminii.

Frumos punctat Bogdane, frumoasa analogia. Eu am fost preocupat mai mult de aspectul existential al inceputului, exista dintotdeauna??? exista din vesnicie deodata cu binele?? Textul Sfantului Grigorie de Nyssa se refera tocmai la aceste intrebari.


Ora este GMT +3. Ora este acum 00:12:02.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.