![]() |
Secretul Spovedaniei în situații critice
Doamne ajută!
Așa cum îmi este stilul, am găsit un alt prilej de a problematiza... altfel spus, de a despica firul în 4 pe o temă care nu mă interesează în mod direct pentru că, în mod evident, îmi va fi imposibil să devin vreodată preot duhovnic. :) Totuși, de dragul conversației, voi posta o întrebare care mi-a venit recent în minte: ce ar trebui să facă un duhovnic, dacă un credincios i-ar mărturisi, în Taina Sfintei Spovedanii, ceva ce ar trebui neapărat și fără întârziere aflat și de către alții. De exemplu, dacă unui preot i s-ar mărturisi un ucigaș care, cu totală încredere că secretul va fi păstrat, ar spune că a ucis și are intenția de a comite și alte crime. Într-o astfel de situație, preotul duhovnic ar trebui să păstreze secretul (având în vedere faptul că ucigașul i s-a mărturisit în cadrul Tainei Spovedaniei și, în plus, a avut încredere să-și deschidă inima în fața sa), sau ar avea datoria să-l denunțe pe criminal în fața autorităților, astfel încât să nu mai aibă ocazia să se dedea și altor tentative de crimă? În primul caz, secretul ar fi păstrat, duhovnicul ar putea gândi că nu și-a trădat fiul duhovnicesc, dar... i-ar avea pe conștiință pe cei care, în viitor, ar mai cădea victime ale celui care și-a destăinuit clar intenția de a mai ucide. În schimb, dacă părintele ar lua decizia de a anunța autoritățile, nu s-ar mai face vinovat de complicitate la crimă, dar... conștiința i-ar spune că a trădat o persoană care a avut totală încredere să-i mărturisească toate gândurile sale ascunse, știind că Taina Pocăinței este secretă. În plus, acea persoană n-ar mai avea încredere niciodată să se spovedească sincer, nici chiar atunci când ar ajunge să-și regrete păcatele și să tânjească după îndreptare. Un alt exemplu asemănător, care mi-a venit în minte: ce decizie ar fi bine să ia un duhovnic, în cazul în care un adolescent i-ar mărturisi, în cadrul Spovedaniei, că vrea să fugă de acasă și să intre într-un clan de drogați? Dacă, în acest caz, părintele ar tăcea, tânărul inconștient și-ar distruge viața sau poate chiar ar muri. Totuși, dacă duhovnicul i-ar anunța pe părinții adolescentului că fiul lor are acele planuri grave, ar avea conștiința încărcată de păcatul... trădării. Cum ar putea fi rezolvate aceste situații? Până unde trebuie să meargă păstrarea secretului Spovedaniei? Până în situații critice? Presimt că va începe o polemică între cei care vor răspunde... dar nădăjduiesc să fie o polemică interesantă și constructivă, fără a degenera în conflict. :) Doamne ajută! |
Laura, te simti bine sau ai avut vreo seara mai .."vesela"?
Ce fel de spovedanie e cea la care marturisesti ca ai intentia sa comiti crime sau sa intri intr-un clan de drogati? De pocainta ai auzit? Care crezi tu ca ar fi relatia dintre pocainta si spovedanie? Suna vreun clopotel acum? |
De obicei cel ce vrea sa comita in continuare alte fapte nu ajunge la spovedit. Chiar daca se intampla preotul nu-i va da dezlegare, deci e ca si cum nu s-a spovedit. Daca e sa o luam asa juridic, ce va face nu face parte din spovedanie, deci poate preotul sa spuna la politie ce vrea sa faca, fara sa tradeze ceva.
|
Citat:
|
Da, sigur că, în mod normal, o persoană care are intenția de a comite fapte foarte grave nu va merge la duhovnic, din simplul motiv că nu va crede în Tainele Bisericii.
Totuși, presupunând prin absurd că s-ar ivi astfel de situații... ce-ar fi moral să aleagă preotul duhovnic? Tind să cred că etic ar fi să păstreze secretul celui ce i se destăinuie... pentru că acela a avut totală încredere în el; dar dacă acela chiar pune în practică faptele pe care le are în minte? Dacă duhovnicul nu reușește să-l convingă să renunțe la planurile lui necreștinești? În acest caz, preotul va fi împreună-răspunzător, complice chiar, cu cel pe care, în mod conștient, l-a protejat. Pe de altă parte, dacă-l va denunța pe "credinciosul" în cauză, preotul va regreta întreaga sa viață faptul că a trădat încrederea unei persoane care și-a deschis inima în fața lui, considerându-l drept părinte spiritual. :) Sigur că, în astfel de situații, preotul nu l-ar dezlega pe un astfel de penitent, dar, oricum, acela și-a destăinuit cele mai ascunse gânduri, iar preotul nu-i poate trăda încrederea într-un mod atât de grav. Foarte complicată problemă... Bine că nu voi fi duhovnic. :) :) Acum vorbind serios, ajungem din nou la opinia Sfântului Antonie cel Mare potrivit căreia cea mai mare virtute, după cele teologice, este dreapta socoteală (discernământul duhovnicesc/ darul deosebirii duhurilor). Să ne dăruiască Dumnezeu acest minunat dar spiritual! |
Poate că, în orice situație, avem datoria de a urma îndemnul atât de înduioșător al Sfântului Isaac Sirul: "Când îl vezi pe fratele tău păcătuind, acoperă-l cu mantia iubirii tale".
Totuși, acest îndemn, pe care suntem datori a-l asculta atunci când cineva păcătuiește împotriva noastră, mai este, oare, la fel de creștinesc, dacă vedem un frate păcătuind împotriva altora? Oare nu cumva, în acest caz, incomparabil mai important este să-i luăm apărarea celui nedreptățit, chiar prejudiciindu-l mai mult mau mai puțin pe cel care a păcătuit?.... |
Tradarea secretului spovedaniei
SPERAM SA CITEASCA SI PREOTII!
"Canonul 34 Vasile cel Mare și 28 Nichifor Mărturisitorul impun secretul spovedaniei pentru că rostul tainei este de a curăți păcatele credinciosului nu de a le divulga de a provoca scandalul sau de a-i supune judecății oamenilor. În spovedanie se întâlnește spovedania omului cu judecata lui Dumnezeu și judecata lui Dumnezeu trebuie să biruiască.[...] Articolele 983-985 din Codex Jurici Canonici interzic divulgarea secretului spovedaniei, și preotul este pedepsit cu caterisirea. Temeiul scripturistic al secretului spovedaniei este textul de la Isus Sirah 19,10- Ai auzit vreun cuvânt? Să moară odată cu tine! " Cititi si din: http://www.scribd.com/doc/51097369/16/c-Secretul-spovedaniei[/COLOR] c. Secretul spovedaniei „[...]Nici chiar pentruscopuri utile pentru penitent nu are drept duhovnicul să comită o astfel de indiscreție. Astfel, el nu trebuie săpună la curent, nici pe părinții tânărului penitent despre cele aflate în scaunul de mărturisire”. Duhovnicului nu-i este iertat a destăinui păcatele aflate nici chiar în fața autoritățiilor, oricâte presiuni s-ar face asupra sa, ducând chiar la pierdereavieții. „A muri apărând sfințenia Legii, este adevărată slavă și dobândirea Împărăției”. Violarea secertului mărturisirii constituie un delict în legătură cu exercitareaputerii sfințitoare a preotului. De aceea, aceastădivulgare a fost interzisă prin cele treicanoane menționate anterior. Ca o continuare a lor, „legiuirile binzantine prevedeauacelaș delict” .Este foarte important ca în cuvintele sale îndemnătoare pentru Spovedanie sălamurescă credincioșii asupra obligației sale absolute de a păstra secretul celor mărturisite. Atragerea atențeiei asupra acestei îndatoriri sfinte unor credincioși, chiar întimpul actului mărturisirii, poate avea darul unei destăinuiri totale, fara nici un secret. ..." CONCLUZIE: Numai Lui Dumnezeu este a judeca! DECI, nu noua oamenilor si cu atat mai putin, duhovnicului, care este doar un martor. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:28:51. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.