![]() |
Dl IIsus stia ca este fiul lui Dumnezeu?
Va rog sa imi iertati ignoranta si poate e o intrebare stupida ,insa eu doresc sa cunosc si stiu ca de la voi aflu multe informatii utile.In timpul vietii Domnului IIsus, Dansul a stiut de cand era mic ca este fiul lui Dumnezeu sau a aflat mai tarziu la maturitate sau cum a fost?
|
Hristos are doua firi: cea omeneasca si cea dumnezeiasca. Daca nu ar fi stiut, ar contrazice-o pe ultima.
|
Citat:
Bunul Dumnezeu sa ne lumineze pe toti cu lumina cunostintei lui si sa ne sfinteasca cu Darul Duhului Sfint sa ne curateasca si sa ne faca vase alese si placute Lui amin amin amin +++ +++ +++ +++ |
Dar a acceptat Iisus limitarile inerente naturii umane ?
De exemplu, cate limbi stia sa vorbeasca El ? Sunt discutii despre limbile pe care le cunoastea, opinii despre daca vorbea sau nu greaca. Ori, in calitate de Dumnezeu, putem presupune ca daca ar fi vrut, ar fi putut vorbi si engleza. Sau ? |
Citat:
|
Da, stia.. Dupa cum zice in Luca, la varsta de 12 ani : "Nu stiati ca in ale Tatalui Meu trebuie sa fiu"
|
Citat:
Chiar si triburile se refera la Dunmezeu ca la un tata..deci nu este concludent, iar episodul dialogului intre Sinedriu si Hristos pe tema asta se pare ca nu a avut loc niciodata deoarece evreii au confirmat ca CU SIGURANTA AR FI RAMAS inscrisa in istoria lor FOARTE BINE DOCUMENTATA (cea mai bine inregistrata din lumea antica), iar ei nu au absolut nici o inregistrare a acestui proces...ca sa nu mai vorbim ca nu au nici o inregistrare a existentei pamintene a lui Hristos. |
Citat:
Unii, la un moment dat, au venit cu idea falsă că Isus nu a existat niciodată; că El a fost mai degrabă un caracter mitologic. Dar, astăzi existența lui Isus nu mai este dezbătută în cercurile cercetătorilor informați. Care este motivul? Există peste 39 de surse înafara Bibliei care atestă despre peste 100 de fapte cu privire la viața lui Isus, învățăturile, crucificarea și învierea Sa. Una din aceste surse externe este istoricul roman din primul secol, Flavius Iosifus. În scrierile sale, Iosifus confirmă că Irod cel Mare, Irod Antipa, Caiafa, Pontius Pilat, Ioan Botezătorul, Iacov „fratele lui Isus”, Felix, Festus și chiar Isus, au fost cu toții figuri istorice. Priviți la una din afirmațiile lui Iosifus despre Isus din Nazaret. Am ales în mod intenționat acest pasaj din textul arabic al scrierilor lui Iosifus numite Antiquities, capitolul 18:63-64, un text care este de neatacat de către majoritatea criticilor Bibliei. Iosifus a scris: „În acest timp era un înțelept care se numea Isus. Conduita sa era bună și era cunoscut ca fiind un om virtuos. Și mulți oameni dintre evrei și alte națiuni au devenit ucenicii lui. Pilat l-a condamnat la moarte prin crucificare. Și cei care deveniseră ucenicii săi nu au abandonat ucenicia lui. Ei au dat vestea că el li s-a înfățișat după trei zile după crucificarea sa și că el era viu.” Acestea nu sunt cuvintele Bibliei sau ale unui creștin, ci ale unui istoric roman care scria înafara paginilor Scripturii. Iosifus nu a fost singurul glas. Au mai fost și alții: A. Cornelius Tacitus (ca. A.D. 55 –120) un istoric roman care a scris prin anii 115 d.Cr. Chiar dacă nu era creștin, el a confirmat că Isus a trăit și că El era din Iudea, că a trăit în timpul domniei lui Tiberiu (14-37 d.Cr.) și că a fost executat de Pontius Pilat, care a guvernat provincia Iudeii între anii 26-36 d.Cr.) B. Gaius Suetonius (secretarul șef al Împăratului Adrian (117 –138 d.Cr.) |
Flavius Iosifus era evreu, nu roman :)
In plus, mai exista niste surse destul de bine documentate, scrise de evrei. Se numesc Evanghelii. |
Citat:
|
Citat:
draga Erethorn inainte de a se putea raspunde la aceste intrebari, trebuie aprofundata o chestiune de teologie dogmatica - unirea ipostatica si consecintele ei dogmatice, adica unirea celor doua firi ale lui Hristos - divina si umana in acelasi ipostas (persoana). pentru inceput iti recomand un mic articol aici http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ice-69108.html iar daca vrei sa aprofundezi punctul de vedere ortodox , iti recomand cu drag Dogmatica Parintelui Dumitru Staniloae. Evident, avand fire dumnezeiasca, Hristos stie tot; problema e de fapt de comunicare a insusirilor divine si umane. In baza comunicarii insusirilor, lucrarile lui Hristos sunt in acelasi timp si omenesti si dumnezeiesti, sunt teandrice. Modul comu*nicarii insusirilor si teandria lucrarilor lui Hristos intrec puterea de intelegere a mintii omenesti. Dumnezeirea este prezenta in patima omeneasca, fara a o insusi, iar umanitatea este prezenta in dumnezeire fara a deveni atotputernica. Cunoasterea lui Hristos (strict umana) este scutita de erori si rataciri dar nu devine atotstiinta divina. Ca Dumnezeu, evident, nu numai ca stia stie toate limbile si intregul mecanism de formare a limbilor, dar aceasta insusire, a atotstiintei, nu se stie in ce masura a fost transferata firii Lui umane. Repet, teologii au facut doar simple aproximari vagi si cred ca nu putem intelege noi, modul in care comunica insusirile divine cu cele umane in persoana lui Hristos. Despre cunostintele lui Hristos (strict umane) se zice in scriptura ca au evoluat, au crescut si s-au dezvoltat: "Iar pruncul crestea si se inalta cu duhul" (Lc. 2, 52). Daca in Sf. Scriptura se spune ca "despre ziua aceea nu stie nimeni, nici ingerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatal", in legatura cu a doua venire, aceasta se face prin raportare la firea omeneasca. cat despre limitarile inerente naturii umane (foamea, setea, oboseala) este adevarat ca Iisus a avut slabiciunile firii omenesti, dar n-a luat patimile reprosabile si pacatoase, ci doar pe cele ireprosabile si curate. A acceptat suferinta din iubire fata de oameni si, prin atotputernicie, s-a folosit de ea pentru mantuirea omului. Ispita si pacatul au devenit nepu*tincioase in persoana lui Hristos. imi cer iertare, nu ar trebui sa-mi dau cu parerea in probleme care depasesc cu mult intelegerea noastra. |
Stiau ingerii ,stiau magii,stia intreg universul ,si El insusi sa nu stie?
Eu nu cred ca a existat vreo clipa in care Domnul sa nu stie despre Sine ca este fiu al lui Dumnezeu ,pentru ca asta ar contrazice unicitatea persoanei Sale. Asa cum tu stii despre tine ca esti tu ,si eu imi cunosc tatal din fasa,asa si El,stia ca Tatal Sau este Dumnezeu . Pentru ca ,desi avea 2 firi,omeneasca si dumnezeiasca,avea totusi o singura persoana.Deci nu avea 2 minti ,2 vointe ,2 identitati,ci una singura : Fiu al lui Dumnezeu,nascut din vesnicie din Tatal ,si nascut dupa firea omeneasca din fecioara Maria si din acelasi Tata. Asa cum la 1..2 ani tu sti ca esti pui de om,asa si El,stia la 1..2 ani ca este Fiu al lui Dumnezeu ,intrupat in om.Tot ce se poate zice ,e ca a fost prunc adevarat,ca mai devreme de 1..2 ani nu stia,dar doar dupa firea omeneasca, cine e,caci era inca prunc.Dar in acelasi timp,dupa firea dumnezeiasca ,tinea intreaga viata de pe pamant.Deci ,firea dumnezeiasaca nu se amesteca in cea omeneasca . |
Citat:
Hristos a este Unul dar a avut doua firi si doua vointe (omeneasca, respectiv dumnezeiasca) |
Adica asta ar fi eroarea: http://ro.orthodoxwiki.org/Monofizitism
|
Citat:
Hristos a avut 2 firi,am spus si eu,dar se pare ca avut si 2 vointe .A avut oare si 2 cunoasteri? E cert insa doar ca avut o singura identitate. Ei ,orcum,nu cred ca va fi cineva inselat de ce am scris eu,ci va vedea cat e de frumos acest subiect,cand e coborat din carti si vorbit pe intelesul tuturor. |
Citat:
|
Am si eu o INTREBARE Dumnezeu ne considera fii lui si invers dar in multe pasaje din biblie si nu numai se pune , chiar citez: " si la dat pe UNICUL SAU FIU, ca cel ce crede in el sa nu moara..etc.... ce sa inteleg...??? Suntem frati cu Isus sau cum ???
|
Citat:
|
E clar ca problema e una de dogmatica care, cel putin pe mine, ma depaseste.
Si de aici se ridica o alta problema - cum ar trebui sa ne raportam la aceste chestiuni care, ca laici, ne depasesc ? Sigur, avem posibilitatea sa le adancim, prin studiul dogmaticii; dar pentru multi dintre noi aceasta ramane o simpla potentialitate, atata vreme cat obligatiile de familie sau profesionale nu ne lasa suficient timp liber. Si atunci nu ne ramane decat sa acceptam autoritatea Bisericii. Imi aduc aminte ca, in timpul catehezei mele, am ridicat la un moment dat o asemenea problema dificila si preotul, vazand probabil ca am tendinta sa ma adancesc prea mult intr-o materie pe care nu o stapaneam, sau poate ca aveam retineri in a accepta o dogma pe care nu reuseam sa mi-o explic 100% logic, m-a intrerupt si mi-a povestit ca un profesor de-al lui obisnuia ca, atunci cand se ajungea la asemenea puncte moarte, sa ridice ochii si mainile spre cer si sa exclame "Mysterion !" Face si asta parte din credinta. In definitiv, Dumnezeu e mai presus de intelegerea noastra (deocamdata, sper). |
Citat:
|
Citat:
Eu insa am continuat catre partea cind Hristos a aparut in fata preotilor Iudei in Sinedriu unde... conform povestirii, in mod direct i s-a pus aceasta intrebare..." prezentata de Zefirelli cu mare maiestrie prin actorul Anthony Queen" vezi caeste pe You tube..e foarte bine realizata |
Citat:
cu multa smerenie. si dupa cum singur ai raspuns, facand ascultare de Biserica care iti pune la dispozitie toate adevarurile necesare mantuirii. plus ca, sunt convinsa ca stii, nu putem baga in buzunar decat ceva de forma si marimea buzunarului. iar cunoasterea apofatica a Creatorului depaseste la infinit forma si marimea buzunarului unei minti de creatura ( oricat ar fi de rafinata si evoluata). so, inaccesibilitatea intelegerii chiar si partiale a insusirilor dumnezeiesti este in intregime o chestiune de inadecvare a ,,buzunarului,,. cred ca Dumnezeu vrea sa vorbim mai mult cu El decat despre El. |
Citat:
|
Citat:
1.Sa vedem ce spune chiar Mantuitorul ,,Iisus le-a zis: Adevărat, adevărat zic vouă: Eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam."(Ioan 8:58) ,,Și acum, preaslăvește-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuți, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea"(Ioan 17:5) 2.Ce spune Apostolul Pavel ,,În zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul, pe Care L-a pus moștenitor a toate și prin Care a făcut și veacurile"(Epistola către Evrei a Sfântului Apostol Pavel 1:2) Ian in Sfânta Evanghelie după Luca gasim un indiciu din copilaria Mantuitorului ,,Iar Copilul creștea și Se întărea cu duhul, umplându-Se de înțelepciune și harul lui Dumnezeu era asupra Lui.Și părinții Lui, în fiecare an, se duceau de sărbătoarea Paștilor, la Ierusalim.Iar când a fost El de doisprezece ani, s-au suit la Ierusalim, după obiceiul sărbătorii.Și sfârșindu-se zilele, pe când se întorceau ei, Copilul Iisus a rămas în Ierusalim și părinții Lui nu știau.Și socotind că este în ceata călătorilor de drum, au venit cale de o zi, căutându-L printre rude și printre cunoscuți.Și, negăsindu-L, s-au întors la Ierusalim, căutându-L.Iar după trei zile L-au aflat în templu, șezând în mijlocul învățătorilor, ascultându-i și întrebându-i.Și toți care Îl auzeau se minunau de priceperea și de răspunsurile Lui.Și văzându-L, rămaseră uimiți, iar mama Lui a zis către El: Fiule, de ce ne-ai făcut nouă așa? Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat îngrijorați.Și El a zis către ei: De ce era să Mă căutați? Oare, nu știați că în cele ale Tatălui Meu trebuie să fiu?Dar ei n-au înțeles cuvântul pe care l-a spus lor.Și a coborât cu ei și a venit în Nazaret și le era supus. Iar mama Lui păstra în inima ei toate aceste cuvinte.Și Iisus sporea cu înțelepciunea și cu vârsta și cu harul la Dumnezeu și la oameni."(Luca 2:40-52) Si daca ne gadim la cele spuse in Isaia 53:1-12>personal cred ca Mantuitorul a stiut cine este.Asta este o certitudine fara putinta de tagada.Momentul exact cand a constientizat acest fapt este,in opinia mea,imposibil de stabilit de catre noi oamenii.Cred ca este ceva mai presus de puterea noastra de intelegere. Cel de Sus sa fie alaturi de noi toti. |
Citat:
draga annajanette, sigur, ai dreptate. ar fi trebuit sa adaug un disclaimer la postarea anterioara in care era vorba de cunoasterea insusirilor supranaturale ale lui Dumnezeu la care nu avem acces in mod rational. avem insa acces la altceva. si ca sa nu confundam lucrurile, n-ar strica sa intelegem niste distinctii strict teoretice: La cunosterea lui Dumnezeu se poate ajunge pe cale naturala si pe cale supranaturala; in limbajul specialistilor se zice cunoasterea catafatica(rationala, naturala) si cunoasterea apofatica (supranaturala). 1.Pe cale rationala, il putem cunoaste pe Dumnezeu in calitatea Sa de Cauza creatoare si sustinatoare a lumii, din invatatura din scriptura si cartile sfinte, din intreaga creatie. asta se datoreaza faptului ca El insusi a pus in firea oamenilor si facultatea cunoasterii Lui prin rationalitatea creatiei. 2.Prin cunoasterea apofatica (de negrait) se intelege experienta directa a prezentei tainice a lui Dum*nezeu, care depaseste simpla Lui cunoastere rationala. asta e o cunoastere prin har la care nu avem acces decat prin impartasirea cu/din/de Hristos. Inainte de toate, viata de credinta e experienta comuniunii omului cu Hristos-Dumnezeu Cel viu si doar in plan secund, o cunoastere teoretica care speculeaza cu notiuni mai mult sau mai putin abstracte. Cel ce are o cunoastere rationala, catafatica a lui Dum*nezeu (din observarea universului si din scriptura) si-o poate completa cu cea apofatica (prin experienta harului). si de fapt asta e de dorit ca sa ne mantuim. Hristos a zis ,, fericiti cei saraci cu duhul ca a lor este Imparatia cerurilor,, , nu fericiti Doctorii Honoris causa cu Magna Cum Laudae cu doctorate in Teologie la Heidelberg, Atena sau Sorbona. asta nu inseamna deloc ca e preferabil sa fii retardat ca sa te mantuiesti, sau ca toti saracii cu duhul ajung automat acolo, si nici ca cei cu doctorate nu s-ar mantui, ci doar ca simplitatea, smerenia si virtutile nascute din trairea in har valoreaza mai mult decat cunoasterea tuturor teoriilor despre Dumnezeu. se mai poate vorbi de cunoasterea lui Dumnezeu si din imprejurarile vietii. Fie*care om Il poate cunoaste pe Dumnezeu din mustrarile constiintei pen*tru relele savarsite, din necazurile trecatoare sau mai indelun*gate, din bolile proprii sau ale celor apropiati, ca urmare a pacatelor savarsite. si desigur, mai ales din ajutorul pe care-l primim de la El ca sa biruim necazurile si sufe*rintele pe care le avem de indurat si care sunt un mijloc de intarire spirituala sau desavarsire morala. Toate imprejurarile acestea produc o sensibilizare a fiintei noastre pentru sesizarea reali*tatilor de dincolo de lume, pentru cautarea unui sens al lor. Ele fac sufletul mai sensibil pentru prezenta lui Dumnezeu si il fac sa apeleze la rugaciune. deci toate ne indeamna sa vorbim mai mult cu El. |
In Hristos cele doua firi omeneasca si dumnezeiasca sunt unite intr-un singur ipostas, cel nascut din vesnicie din Tatal. Firea omeneasca din El, nu s-a contopit cu cea dumnezeiasca, ci s-a unit. Asta inseamna ca a fost un progres in ceea ce priveste firea omeneasca din Hristos. Nu intamplator evanghelistul Luca spune "crestea si se intarea cu Duhul". Dar firea omeneasca nefiind pasiva in lucrarile dumnezeiesti, primea treptat adevarurile dumnezeiesti. Intrebarea topicului vizeaza persoana, caci firile nu sunt impartite - una intr-o persoana si alta in alta persoana in sens nestorian, iar raspunsul este afirmativ - stia.
|
Citat:
.... Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe Tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru, ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul L-ai nascut, pe tine cea cu adevarat nascatoare de Dumnezeu, te marim! |
Citat:
DOMNUL FIE CU VOI!!! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 00:55:17. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.