![]() |
Haideti ca pe acest topic sa comentam Sf Liturghie, incepand de la Proscomidie apoi Liturghia cuvantului si apoi a credinciosilor! pt a avea o mai buna intelegere asupra acestei mari minuni, daca detineti carti cu explicarea liturghiei, nu ezitati sa postati ideile! "Binecuvinteaza suflete al meu pe Domnul"
|
Hai sa incepem!
Pentru cine nu stie cuvintul "liturghie " vine din limba greca si inseamna slujire . Ce este Sf. Liturghie ? Este serviciul religios cel mai insemnat al cultului nostru ortodox , pentru ca in decursul ei ni se infatiseaza toata viata si activitatea lui Iisus Hristos : de la nastere, propovaduire, patimile, moartea pe cruce, invierea , pina la inaltarea la cer . Toate aceste momente se actualizeaza in Sf. LIturghie , devin prezente pentru noi , incit putem lua parte la ele . Trecutul devine prezent . Ceea ce Iisus Hristos a implinit atunci pentru mantuirea noastra , tot El le face prezente pentru noi cind se oficiaza Sf.Liturghie . Inceputul l-am facut , daca e ceva de corectat sau adaugat vom vedea . mai revin ,sa nu fie prea mult deodata . Doamne ajuta! |
Mai am sa spun ceva la introducere :
In decursul ei are locp rin puterea Duhului Sfint marea taina a prefacerii painii si vinului in Trupul si Singele lui Hristos . Faptul acesta inseamna ca El este real si personal prezent . Jerfa de pe creuce a adus-o El pentru totdeauna si pentru toti oamenii , dar pentru ca fiecare om sa aiba parte de roadele ei ne-a lasat un mijloc de ale face mereu prezente . Aceasta este oficierea Sf.Liturghii care are in centrul pomenirea jertfei de pe cruce . De foloasele ei avem parte daca credem in jerfa Domnului pentru noi, participind la Sf.Liturghie si mai ales primind Trupul si Singele Lui , adica Sf. Impartasanie . Pe Iisus Hristos il primim in mod tainic dar real in trupurile si sufletele noastre, ca pe Domnul ,Salvatorul vietii noastre . Sfinta Liturghie se desfasoara pe doua planuri : vazut si nevazut . Doamne ajuta ! |
Va rog sa continuati, caci sunt unii, printre care ma numar si eu, care nu stiu mai nimic despre liturghie.
|
Am tot cautat si citit destule pe internet,am si asistat la liturghii, dar tot n-am inteles nimic. Eu provin din parinti atei, bunicii s-au implicat prea putin, am fost doar botezat si atat. Cred ca nu sunt singurul in situatia asta, am colegi/colege de serviciu care vad ca sunt la fel ca mine: nu stim ABSOLUT NIMIC! Noua trebuie sa ni se explice totul asa cum pe copii in clasa I ii invata intai sa tina pixul in mana, apoi sa faca betisoare, apoi sa scrie.
Nu ma refer la Biblie, pe care ma citit-o aproape toata, sau unele rugaciuni pe care le-am invatat. Dar nu stiu nimic despre cult, despre slujbe - nu semnificatii si istoric, ci efectiv ce se face, pas cu pas. Ce trebuie sa faca credinciosul. De exemplu, liturghia se face zilnic sau numai duminica? La liturghie, am inteles ca se dau pomelnice, pentru vii si morti. Cum se scriu, cand se dau, unde? Pe cine ai voie sa treci in ele? E suficient sa le scrii, trebuie sa dai bani, trebuie sa dai prescuri, trebuie sa dai prescuri si vin, sau ce trebuie? Am citit lucruri contradictorii: ba ca e bine sa-i treci pe toti, ba ca e pacat daca-i treci pe unii care au avut pacate grele, care au murit nespovediti, etc. De exemplu, am vazut ca se dau la manastiri pomelnice, cu bani, si ti se spune cand le citesc. Am facut si eu ca cei de langa mine, si le-am scris. Nu stiu daca le-oi fi scris bine. Unele se trimit prin internet. Am gresit daca l-am trecut pe tata, care a fost ateu? |
Inainte de oficierea sfintei liturghii, exista o randuiala pe care slujitorii trebuie sa o implineasca. In Liturghier se mentioneaza ca preotul trebuie sa fie marturisit si impacat cu totii. Dupa ce a dat binecuvantarea pentru inceperea Utreniei (Liturghia urmeaza dupa Utrenie), preotul face trei inchinaciuni inaintea sfintei mese si iese in mijlocul bisericii, unde cu fata catre sfantul altar face trei inchinaciuni si rosteste cateva rugaciuni, apoi merge la icoana Mantuitorului, rosteste rugaciunea indicata, merge apoi la icoana Maicii Domnului, se inchina si saruta icoana, trece apoi la celelalte icoane, care se gasesc de o parte si de alta a sfintelor usi, saruta apoi icoanele de pe iconostasul din dreapta, revine in mijlocul bisericii unde rosteste o rugaciune, intra in sfantul altar - face trei inchinaciuni inaintea sfintei mese, saruta sfanta evanghelie, sfanta cruce si sfanta masa. Urmeaza ritualul imbracarii vesmintelor. Preotul ajunge apoi la proscomidiar, ia prima prescura si scoate agnetul (bucata de prescura care se va transforma in cadrul liturghiei in trupul lui Hristos). Impunge cu sfanta copie agnetul in partea dreapta, apoi toarna vin si apa in sfantul potir. Acopera sfantul potir si scoate din a doua prescura o particica in cinstea Fecioarei Maria. Din a treia prescura scoate particele pentru cele 9 cete ingeresti. Ia a patra prescura si scoate din ea mirida (particica)pentru ierarhia conducatoare si pentru ctitorii bisericii. Atunci cand ctitorii sunt trecuti la cele vesnice, va scoate particele pentru ei din a cincea prescura. Tot din a patra prescura se scot particele pentru cei vii. Din a cincea prescura va scoate particele pentru cei adormiti.
Voi continua, nu-mi doresc sa plictisesc. |
cod gabriel exista carti care explica SF.Liturghie,tratate de teologie cu caracter didactic:Invatatura Sfintei si Dumnezeiestii Liturghii si cartea pe care cred ca o are fiecare crestin in biblioteca sa Invatatura de credinta crestina ortodoxa(indrumar teologic si duhovnicesc).Aici afli raspunsurile la intrebarile care te framanta..e un ABC al credintei(mai pe larg).
|
Majoritatea Sfintilor Parinti considera ca Sfanta Liturghie este slujba prin care se reacualizeaza istoria manmtuirii noastre. Daca tinem cont si de timpul liturgic, atunci trebuie sa fim constienti ca prin Sfanta Lirurghie suntem contemporani cu Hristos, pentru ca nimic nu se comemoreaza, ci totul se reactualizeaza, de aceeea predomina timpul prezent in catarile de la strana : Fecioara astazi naste, Astazi S-a spanzurat pe lemn, ........ etc.
|
Citat:
|
:D
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Imi puteti spune si mie - ce inseamna "Savaot" ? De ce spunem "sfant, sfant, sfant este Domnul Savaot"?
|
Iata doua filme foarte utile pentru intelegerea randuielii Proscomidiei:
Randuiala Proscomidiei Randuiala si simbolismul proscomidiei - Parintele Tudor Budeanu |
Liturghia se face în biserici, în fiecare zi de sărbătoare, dimineața, în jurul orei 9.
Această slujbă începe atunci când preotul (aflat în Altarul bisericii) spune: "Binecuvântată este Împărăția a Tatălui, și a Fiului și a Sfântului Duh". Este bine să fim în biserică atunci când se dă această binecuvântare. De asemenea este de mult folos să urmărim cu atenție încă de la început rugăciunile care se fac pentru întreaga lume (pentru pace, pentru tot clerul și poporul, pentru cei bolnavi,...). Cei care sunt prezenți de la începutul slujbei, au și marele avantaj că participă și la cele trei rugăciuni adresate special Maicii Domnului, care sunt în fiecare din primele Ectenii. |
Liturghia Sfântului Vasile
Liturghia Sfântului Vasile cel Mare are loc în biserici în momente deosebite, de 10 ori pe an.
Deși pare aproape la fel cu Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, ea diferă în special prin comlexitatea rugăciunilor rostite de preot în Altar. Diferă în special Anaforaua. Rugăciunea numită Anaforaua, este rugăciunea centrală a Sfintei Liturghii, în care se invocă coborârea Duhului Sfânt peste Cinstitile Daruri și transformarea lor în Sfântul Trup și Sânge al lui Hristos. Deși nu este auzit de credincioșii din biserică, preotul, la Altar, face rugăciuni deosebit de importante pentru oameni, pentru cei vii, cât și pentru cei adormiți. Cei prezenți au parte de multe binecuvântări de la Dumnezeu. Anaforaua acestei Liturghii a fost alcătuită, prin descoperire dumnezeească, de Sfântul Vasile, după multe zile de rugăciune și post aspru. Liturghia Sfântului Vasile se face și în Ajunul Bobotezei, unită cu prima parte a Vecerniei. Aș dori, dacă se poate, să redea cineva câteva fragmente din rugăciunile citite de preot în Altar. |
Sfânta Jertfă
Am găsit pe un site această povestire, preluată din Patericul Egiptean:
Un bătrân povestea : Un episcop s-a dus într-un sat, într-o duminică, și a zis diaconilor săi : căutați-l pe preotul satului, să ne facă mâine Sfânta Jertfă a Sfintelor Taine ! Și căutându-l l-au aflat pe preot, om sătean și fără vicleșug și l-au dus la episcop. Apoi l-a îndemnat episcopul să facă Sfânta Liturghie. Când preotul intră în Sfântul Altar, l-a văzut episcopul că îndată ce a stat în fața Sfintei Mese era tot un foc și nu ardea. După ce s-a sfârșit Sfânta Liturghie, l-a chemat episcopul pe preot în veștmântărie și a zis către dânsul : - Blagoslovește-mă, vrednicule rob al lui Dumnezeu ! Iar preotul a zis : - Cum este cu putință să fie blagoslovit episcopul de către preot, care este hirotonit de acesta ? Ci tu blagoslovește-mă, părinte ! Iar episcopul a răspuns : - Nu pot blagoslovi pe cel ce stă în foc și aduce Sfintele Daruri lui Dumnezeu. Căci totdeauna cel mai mic se blagoslovește de cel mai mare. Și preotul a zis : - Se poate, Sfințite stăpâne, ca vreun episcop sau preot să stăruiască la Sfintele Taine, și să nu stea în dumnezeiescul foc ? Aceasta auzind episcopul, s-a minunat de curățenia preotului și de nerăutatea lui și folosindu-se s-a dus. |
Explicarea Sfintei liturghii , foarte frumos explicat :
http://www.blog.teologie.net/2010/08...misiune-video/ |
Am văzut creștini care după Ieșirea preotului (în fața Altarului) cu Potirul având Cinstitele Daruri, pleacă din biserică, considerând că s-a terminat partea cea mai importantă a Liturghiei.
Dar partea cea mai importantă, adică Sfânta Jertfă, are loc la scurt timp după Ieșirea cu Cinstitele Daruri. Mai exact, este după rostirea Crezului, când preotul începe să spună "Luați, mâncați, acesta este Trupul meu, care pentru voi și pentru toți se frânge spre iertarea păcatelor...." În timp ce la strană se cântă "Pe tine te lăudăm...", în Altar are loc, prin coborârea Sfântului Duh invocat de preoți, transformarea tainică (nevăzută de noi), a pâinii și a vinului din Potir, în Trupul și Sângele lui Hristos. Ca timp , acest moment durează 5-10 minute, după care se cântă Axionul, rugăciune adresată Maicii Domnului. Urmează rugăciunea "Tatăl nostru". Apoi se împărtășesc preoții în Altar. După aceasta se împărtășesc credincioșii (care au dezlegare de la preot) cu Trupul și Sângele lui Hristos (aflate în Potir, sub formă de pâine și vin). http://www.dervent.ro/liturghia.php |
Sfanta si dumnezeiasca Liturghie ne transpune din timpul nostru istoric in timpul divin, mai exact in atemporalitatea Lui Dumnezeu. Mai mult, jertfa nesangeroasa savarsita de preot in altar ESTE aceeasi Jertfa unica savarsita de Domnul si Mantuitorul nostru pe Cruce cu doua milenii in urma.
Scopul prezentei noastre saptamanale la Liturghie trebuie sa fie rugaciunea impreuna, dar si comuniunea impreuna prin Trupul Lui Hristos, si iertarea pacatelor prin scump Sangele Sau. Fara coparticiparea noastra la Cina care ne este daruita de Dumnezeu aceasta dumnezeiasca slujba isi pierde sensul, iar noi riscam sa devenim simpli spectatori la un complex ritual mistic. Sa dea Domnul ca preotii sa ne invete macar la predicile duminicale, daca nu si la cateheze, despre importanta im-partasirii unora cu toti ceilalti intru Hristos, Domnul nostru. Amin. |
Citat:
Poate multora ni se pare ca omul - tinand seama de conditia sa vremelnica -da dovada de multa indrazneala atunci cand vorbeste despre asemenea realitati. Si, cu adevarat, suntem indrazneti. Asta pentru ca in biserica nu facem decat sa urmam indemnului lui Hristos: "Indrazniti dar, Eu am biruit lumea!". Sa luam aminte insa ca aceasta chemare nu presupune ca noi doar sa "constientizam" vesnicia lui Dumnezeu din afara, sa meditam asupra ei, ci sa ne impartasim din ea, gustand din "Izvorul cel fara de moarte". |
Un parinte spunea ca nicaieri in afara slujbei Sfintei Liturghii nu se mai preaslaveste atat de tare Sfanta Treime.
Iata pe scribd o carte care explica desfasurarea Sfintei Liturghii, taina a tainelor: http://www.scribd.com/doc/3991508/Ex...ntei-Liturghii Cea mai importanta slujba pentru adormitii nostri este savarsirea Sfintei Liturghii, timp de 40 de zile consecutiv. Eu ma intristez cand vad ca multa lume nu participa efectiv la slujba si pleaca din biserica atunci cand se termina Tatal nostru... La liturghie trebuie sa stai pana la sfarsit, pana cand da preotul binecuvantarea: "In pace sa iesim..." Iar pomelnicul se da dimineata, pana sa inceapa Sfanta Liturghie propriu-zisa (adica inainte ca preotul sa spuna: "Binecuvantata este imparatia..."), pentru ca scopul este sa fim si noi pomeniti la Sfantul Jertfelnic, nu sa ne citeasca preotul numele oricand si aiurea. Foarte bun si acest cuvant de invatatura despre Sfanta Liturghie - http://www.crestinortodox.ro/forum/s...1&postcount=14. |
Citat:
|
Mie cel mai mult imi place cantarea: "Am vazut lumina cea adevarata, am primit duhul cel ceresc, am aflat credinta cea adevarata, nedespartitei Sfintei Treimi inchinandu-ne, caci aceasta ne-a mantuit pe noi!"...
|
Citat:
|
Citat:
6. A sasea conditie canonica. Daca mergi la biserica, sa nu iesi pana nu se termina slujba. Numai, Doamne fereste, daca esti bolnav, sau daca patesti ceva. Dar altfel sa nu iesi, ca, daca iesi inainte de terminarea Liturghiei, esti asemenea cu Iuda, care a iesit de la Cina de Taina, unde erau la masa Mantuitorul cu Apostolii si s-a dus si L-a vandut pe Hristos. Asa arata Sfantul Ioan Gura de Aur. |
Sâmbăta în biserici se fac Parastase pentru cei morți.
Dar și mai importantă, și de mult ajutor, este slujba Sfintei Liturghii, care are loc înainte de Parastas. |
Săptămâna Luminată
Deși în Săptămâna Luminată nu se fac Parastase, dar la orice Sfântă Liturghie, se pomenesc atât cei vii, cât și cei adormiți.
La Ieșirea cu Sfintele Daruri, preotul rostește chiar cu voce tare rugăciuni pentru cei vii și apoi pentru cei adormiți. Spre sfârșit spune și aceasta: "Pe cei pentru care s-au adus aceste Sfinte Daruri, pe cei vii și pe cei adormiți, să-i pomenească Dumnezeu în Împărăția Sa". De aceea, să nu uităm să trecem pe pomelnice și pe cei adormiți, pentru a se bucura și sufletele lor de lumina Învierii lui Hristos! |
Vi se întâmplă să nu vă simțiți (la fel de) bine dacă participați la Sfânta Liturghie în altă biserică decât în cea în care mergeți de obicei și cu care v-ați obișnuit? Să nu vă găsiți locul, sau să nu vă puteți concentra, sau să nu aveți stare pur și simplu?
Eu sunt cam îngrijorată pentru că mi se întâmplă asemenea lucruri, mă simt foarte bine "la mine" la biserică, dar dacă sunt în altă localitate și vreau să merg la Sfânta Liturghie, nu mai e la fel... |
Pe scurt: nu.
|
Citat:
|
Ce înțelegeți, mai exact, prin "a vă simți bine" ?
|
Citat:
|
Citat:
Noi considerăm Sfânta Liturghie ca împărăția lui Dumnezeu pe pământ în înțelesul că la începutul ei se spun cuvintele: "Binecuvântată este împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor". Deci avem în vedere că în fața noastră se desfășoară împărăția lui Dumnezeu, avem în vedere faptul că se face aici pe pământ lucru ceresc, în "cerul cel de pe pământ", avem în vedere faptul că la Sfânta Liturghie noi îi închipuim aici pe pământ pe cei din ceruri. Cuvintele: "Noi, care pe Heruvimi cu taină închipuim și făcătoarei de viață Treimi întreit sfântă cântare aducem, toată grija cea lumească de la noi să o lepădăm. Ca pe Împăratul tuturor, să-L primim pe Cel în chip nevăzut înconjurat de cetele îngerești. Aliluia, aliluia, aliluia", sunt cuvinte din care înțelegem că participând noi la Sfânta Liturghie nu mai suntem doar oameni obișnuiți, oameni păcătoși așa cum ne știm noi, ci suntem și închipuitori ai ființelor cerești care stau în apropierea lui Dumnezeu și-I aduc mărire lui Dumnezeu, îi închipuim pe Heruvimi. Și, la Sfânta Liturghie, avem posibilitatea să spunem cuvinte îngerești: "Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot, plin este cerul și pământul de mărirea Ta". Sunt cuvinte din cer aduse pe pământ și le spunem și noi. Avem apoi posibilitatea să-I aducem mărire lui Dumnezeu răspunzând la ecfonisele de la Sfânta Liturghie în care Îl avem în vedere pe Dumnezeu ca Cel "Căruia I se cuvine toată mărirea, cinstea și închinăciunea", ca pe Cel ce are "stăpânire, împărăție, putere și mărire", ca pe Cel ce este "bun și iubitor de oameni", ca pe Cel ce este "milostiv și iubitor de oameni", ca pe Cel ce este "Sfânt" și "sfințirea noastră" și toate acestea ni le pune în față Sfânta Biserică în Sfânta Liturghie. Și noi răspunzând la aceasta mărturisim că avem încredințarea că trebuie să-I aducem mărire lui Dumnezeu și Îi aducem mărire lui Dumnezeu după puterea noastră, fiecare dintre noi atâta cât putem noi să aducem. Din toată mărirea lui Dumnezeu Îi aducem atât cât putem noi să-I aducem și gândul acesta că Dumnezeu e bun și milostiv și iubitor de oameni, că e sfânt, că e sfințirea noastră trebuie să ne dea dorința ca să fim preamăritori de Dumnezeu întrucât Ortodoxia este cu preamărire adusă lui Dumnezeu. O viață ortodoxă trebuie să fie o viață care prelungește Sfânta Liturghie în viața socială, în viața de toate zilele, în înțelesul că la Sfânta Liturghie se spune: "Cu pace să ieșim" și credincioșii răspund: "Întru numele Domnului", ceea ce înseamnă că și după Liturghie trebuie să fie o Liturghie, adică o slujbă de preamărire a lui Dumnezeu și o slujbă de transformare a naturii, de transformare a vieții noastre, de transformare a simțirii noastre, de transformare a ființei noastre spre bine. Dacă trăim liturgic în viața socială, dacă ne silim să trăim liturgic, atunci și Sfânta Liturghie o trăim la măsurile la care trebuie s-o trăim, iar dacă considerăm Liturghia desprinsă cumva de viața socială și desprinsă de celelalte slujbe și neglijăm slujbele Bisericii și vrem să prețuim numai Sfânta Liturghie, nu suntem în Ortodoxie pentru că Ortodoxia impune o viață în care să se desfășoare Sfânta Liturghie la măsurile la care poate fi desfășurată în conștiința noastră. Tot articolul - http://biserica.org/Publicatii/1996/NoI/04_index.html |
articol despre sfanta liturghie
Azi mergem sau nu la biserică?
A participa la Sfânta Liturghie în fiecare duminică și sărbătoare este una din cele nouă porunci bisericești. Excepțiile sunt doar în caz de boală și serviciu. De ce trebuie să participăm? Mi-a plăcut ce am auzit odată la o predică a unui părinte: pentru că, Biserica fiind un organism real, în care fiecare suntem un organ, cu rolul propriu, orice lipsă a noastră de la orice chemare a Sfintei Liturghii e ireversibilă și irecuperabilă. Putem începe acum să mergem, dar nu vom înlocui, nu vom acoperi spațiile în care nu am fost. Ele vor rămâne în veșnicie spații goale, momente în care nu ne-am respectat rostul. Cum ar fi dacă ne-am uita la trupul nostru, și o mână ar zice că nu vrea să facă parte din noi? Sau un ochi? Pentru că noi nu percepem importanța pe care o avem în Biserică, botezați fiind, nu înseamnă că, obiectiv vorbind, nu avem nicio importanță, că participarea noastră la slujbe nu are un sens în întreaga istorie. Pentru că noi nu vedem rostul în prezența unui bebeluș la slujbă, nu înseamnă că acesta nu este. Copiii crescuți în biserică Am cunoscut pe cineva care avea 4 copii până în 7 ani și care participa, duminică de duminică, la Sfânta Liturghie. Ajungea puțin mai târziu, pe la Apostol, dar stătea să-i împărtășească pe toți, la sfârșitul slujbei. Copiii aceia au crescut în biserică, practic. Pentru ei, a frecventa biserica era ca și cum ar fi mers într-o casă la un prieten. Erau mititei, dar așa cuminței, se jucau lângă mama lor, fără prea mare zgomot. Multe mame spun că nu-și duc copiii la biserică, să nu deranjeze slujba. Dar, dacă și-ar duce pruncii la Biserică de când sunt – chiar și în perioada prenatală – aceștia nu ar mai face gălăgie. Fac gălăgie în biserică doar atunci când le e teamă de biserică. Atunci când pentru ei la biserică este Doamne-Doamne care, așa cum le spunem noi de multe ori, îi bate (ceartă etc.) dacă sunt obraznici, sau părintele care „le taie limba" dacă vorbesc sau nu sunt cuminți, nu e de mirare că au o anumită aversiune sau țipă atunci când se apropie de părintele. Să ne hotărâm să primim darul lui Dumnezeu Apoi, unele mame mai spun că nu merg, pentru că oricum nu pot fi atente la slujbă, că trebuie să fie atente la copii. Dacă am înțelege că participarea aceasta a noastră e mai mult decât înțelegere! Că ne împărtășim de Dumnezeu, chiar și în această situație! Că putem să nu avem copii, iar la slujbă tot să nu fim atenți. Ba pentru că o femeie din fața noastră are un pulover frumos, ba că ne aducem aminte că avem nu știu ce probleme de rezolvat... Că așa e mintea noastră, împrăștiată, și putem număra pe degetele de la o mână de câte ori am fost într-adevăr, trup și suflet prezenți la Sfânta Slujbă a Liturghiei. Trebuie doar să ne hotărâm, să mergem la slujbă și să stăm cât trebuie să stăm, încercând, cât ne stă în putere, să fim prezenți acolo, în acel moment. Și, încetul cu încetul, copilul nostru se va liniști, noi ne vom liniști și vom putea primi mai mult din ce ne dăruiește Dumnezeu în biserică. Căci nu e vorba doar de partea noastră atunci când ne hotărâm să mergem la biserică. Dacă vrem să începem această relație, Dumnezeu va pune, smerit și nevăzut, partea Lui. Participarea la Sfânta Liturghie nu ține de simțire. Nu trebuie să am o anumită stare de spirit ca să pot merge la slujbă, pentru că stările mele sunt ca vremea. E nevoie de hotărâre și determinare, de a merge în ciuda oricărei stări. Biserica, locul unde „se dă" Dumnezeu Apoi, să căutăm să mergem la o biserică la care ne putem implica și din punct de vedere comunitar, la care să putem merge și vara, și iarna... Numai în felul acesta vom putea avea sentimentul că suntem parte a unui trup, pentru că vom ști ce se întâmplă cu tot acel trup, ce nevoi are, unde intervine rolul nostru specific. Nu trebuie să confundăm mersul la biserică cu mersul la spectacol, atrași de un cor deosebit care să ne mângâie doar auzul sau de o predică extraordinară, care să ne încânte doar intelectul. Dacă putem, să mergem la biserica la care avem duhovnicul, căci el este tatăl nostru călăuzitor pe cale și în felul acesta vom întări această legătură și cu el, vom putea fi "într-un duh" cu el și vom înțelege mai bine ce vrea Dumnezeu să ne spună atunci când ne spovedim. Dacă părintele duhovnic e, să zicem, din altă localitate, cred că cel mai bine e să încercăm să mergem la biserica de la parohia din care suntem. Dacă nu este o comunitate în care să ne putem încadra, atunci să căutăm o biserică la care putem merge oricând, unde ne place preotul, ne place strana și ne putem implica. Să avem însă grijă să nu judecăm nici un preot. Dumnezeu ne poate vorbi nouă, fiecăruia, și printr-un preot pentru care nu avem respect. Noi trebuie să ne vedem rolul propriu în biserică, nu al altcuiva. Noi trebuie să-L căutăm pe Dumnezeu la biserică, nu altceva. Este deci nevoie să frecventăm biserica, pentru ca să primim ce ne dă Dumnezeu în biserică, nu ce așteptăm noi. Iar în biserică, vorba Maicii Siluana, „se dă" Dumnezeu. Biserica e Mireasa lui Hristos. Și, spunea un părinte, că nu-L putem avea pe Dumnezeu tată, dacă nu avem Biserica mamă. „Sfânta Liturghie e cea mai importantă slujbă din spiritualitatea ortodoxă. De aceea cred că cel mai important lucru pentru noi, pentru a trăi momente deosebite de înălțare spirituală, este acela de a pătrunde în sensul slujbei Sfintei Liturghii. E foarte greu să vorbești, limitat de timp și spațiu, despre acea rânduială care constituie însăși esența vieții creștine. Dacă am pierde tot ceea ce avem noi și am rămâne doar cu această sfântă rânduială, nu am pierde nimic... Pentru că ea ne oferă, potențial, Împărăția lui Dumnezeu. Iar Liturghia este slujba slujbelor noastre. Toate celelalte slujbe pregătesc Liturghia, iar ea le împlinește pe toate. Săvârșitorul adevărat al Liturghie este Hristos, și nu episcopul sau preotul, care sunt săvârșitorii văzuți, adică mijlocitorii, cei care oficiază rânduiala, pentru ca din spatele acestei rânduieli să se realizeze această unire a noastră cu Hristos, cu Dumnezeu prin Hristos." |
neparticiparea si pacatele savarsite pe timpul Sfintei Liturghii
Desigur e doar un articol care a dat raspunsuri la unele intrebari si nelamuriri si totodata a generat altele....
Duminica trecuta spre exemplu nu am putut merge la Sfanta Liturghie pentru ca a trebuit sa calc rufe. Da, intr-adevar, mare pacat...Al meu trebuia sa plece undeva si nu avea camasa calcata, am zis ca o rezolv repede, iar el a zis "daca tot te apuci, calca tot ce e de calcat" (spalasem cu o zi inainte, sambata, abia se uscasera). Eu i-am zis ca e mare pacat sa faci asa ceva pe timpul sfintei liturghii (mai ales ca exista si un risc crescut de accidentari) iar el a zis ca sa nu calc daca nu vreau, dar el nu poate sa plece cu camasa aceea necalcata. Si avea dreptate: daca ar fi vrut sa mearga la biserica, puteam sa il trimit asa??? Banuiesc ca toata lumea care vrea sa mearga la biserica, daca nu are haine calcate, se scoala mai devreme (femeile mai ales) si isi calca. Noroc ca el a plecat si eu am dat drumul la televizor si am urmarit slujba la Trinitas, in timp ce am continuat sa calc (mai aveam niste lucruri spalate mai demult pe care nu apucasem sa le calc), oricum eram in perioada "oprita". Sper macar ca la urmatoarea spovedanie sa nu am altele mai grave de marturisit incat sa uit si de asta, cum se spune si in popor, "asta sa fie pacatul meu cel mai mare"... Si acum intrebare serioasa: se spune ca ingerul pazitor merge si el la Sfanta Liturghie; ce se intampla insa cand noi nu mergem, ramane cu noi sau merge singur? Intrebarea asta mi-a venit tot asa, intr-o duminica dimineata cand m-am urcat pe geam sa intind rufe, si ma gandeam oare o fii aici cu mine sa ma tina sa nu cad (sa ajung sa imi spun "fallen from the second floor"), sau a plecat si m-a lasat??? |
Îngerii, fiind ființe netrupești, nu sunt delimitați spațial. Deci pot fi prezenți în două locuri din spațiu în același timp. De fapt, sunt prezenți în duh, nu în spațiu.
|
Oricum, cred ca totusi prefera sa-si petreaca dimineata de duminica la slujba, impreuna cu noi, decat sa stea cu grija sa ne pazeasca ce facem prin carciumi sau alte locuri de pierzanie...
Apropo, eu n-am reusit sa "cad " de la etajul doi, dar am aflat azi de la mama ca e posibil (mai mult ca sigur) sa fii "zburat" una dintre pisici de la balcon ( pur si simplu a disparut din casa), ultima gasita de fratele meu in noaptea de Inviere... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 16:13:19. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.