![]() |
Muzica Bisericeasca
Pornind de la un articol foarte echilibrat de site http://www.crestinortodox.ro/liturgica/cantarea/de-nu-avem-instrumente-muzicale-biserica-119638.html
ma intrebam daca muzica bisericeasca - psaltica- nu ar fi avut un gen specific ce s-ar fi intamplat? Cred ca cei care erau iubitori de romante, spre exemplu, si-ar fi creat Biserica lor. Ma intreb cum se impaca muzica bisericeasca din Bisericile neoprotestante cu doleantele credinciosilor din aceeasi confesiune? In unele Bisericii neoprotestante se canta in genuri diferite- mai dinamic, mai usor, mai romantat. Sa multumim Sfintilor Parinti care purtati fiind de Duhul ne-au alcatuit aceste cantari rupand omul duhul acestei lumi. |
De ce nu avem instrumente muzicale in biserica?
Cred ca nu asta este cel mai important lucru . Important e sa ai credinta adevarata ,sa participi atunci cind corul da raspuns la sfinta liturghie , sa fi cu sufletul ,cu mintea si cu gindul acolo ,sa participi ca si un adevarat crestin. Si indeferent de religia noastra ,nu religia ne mintuieste ci credinta . Dumnezeu este unul singur si este pastor
ul tuturor. Amin |
Intr-adevar, credinta este cea mai importanta, insa la fel de importante sunt si formele pe care aceasta le imbraca in Biserica. Diferentele dintre cultul divin ortodox si celelate forme crestine, romano-catolic respectiv protestant, exprima, pe de-o parte, faptul ca nu marturisim acelasi adevar de credinta, iar pe de alta, faptul ca aceste forme de cult, sunt expresiile unor spiritualitati diferite.
Noi am mostenit totul prin traditie dar nu este de ajuns doar sa primim. Trebuie sa cunoastem si ratiunile duhovnicesti pe care Sfintii Parinti le-au pus la temelia a tot ce tine de cultul Bisericii noastre (imongrafie, cantare, iconografie, arhitectura, randuiala slujbelor etc). Altfel, vom pastra doar forma, pierzand din vedere fondul. |
Citat:
Oare asa s'ar fi raportat la aceste forme si Sfantul Ioan Gura de Aur ?! Cat despre sfintii iconari, oare nu era mai bine sa sculpteze statui decat sa picteze ?! Cat despre sfintii cantareti de muzica psaltica, oare nu ar fi fost mai bine sa ia chitara si orga ?! Sa pastram ce am primit drept mostenire de la Parintii Bisericii, care si'au varsat sangele pentru a pastra neintinate multe dintre cele pe care noi le desconsideram astazi. |
Dupa cum Sfanta Scriptura se diferentiaza de orice alta carte scrisa vreodata in lumea aceasta, in aceeasi masura, cantarea traditionala a Bisericii Ortodoxe, se diferentiaza de orice alt gen muzical existent. Acest lucru se datoreaza faptului ca ambele au luat nastere sub inspiratia divina.
Exista numeroase marturii potrivit carora atat forma imnografica, cat si cea melodica, ale unora dintre cele mai vechi imne crestine ar fi fost revelate. Amintesc numai doua dintre cele mai cunoscute exemple: Imnul "Fecioara astazi", pe care Sfantul Roman Melodul l-a cantat dupa ce Maica Domnului i s-a aratat in vis, spunandu-i acestuia sa inghita un sul de hartie. In urma acestui vis Sfantul Roman a inceput sa-si manifeste deplin vocatia poetica. Un alt imn revelat este "Cuvine-se cu adevarat" in glas II (forma traditionala), care i-a fost descoperit de catre un inger unui smerit monah aghiorit. |
Adevarat. In cazul acesta despre ce revelatie sa mai vorbesc in cazul unor culte neoprotestante cand nu mai faci distinctie intre muzica laica din concert si muzica bisericeasca din cult.
|
Este minunata Ortodoxia. Muzica a intervenit doar pentru a intari cuvantul din cult, nu pentru a concura cu el sau pentru a-l elimina. Orice exagerare in muzica este necanonica. E de retinut ce a spus Fericitul Augustin:"cand mi se intampla sa ma miste mai mult cantecul decat ceea ce se canta, marturisesc ca pacatuiesc, as prefera atunci sa nu aud pe cel ce canta"
* |
Citat:
Cum, in ce fel, ce crezi? Asa cum iti spune religia. Nu ai cum sa zici ca nu religia ne mintuieste ci credinta! Pentru ca daca ne mantuieste credinta ne mantuieste si religia. Religia mantuieste, pentru ca daca nu ai religie, nu ai nici credinta. Ce o sa crezi? Daca nu crezi ce spune o religie, pai atunci asta nu se mai numeste credinta. |
Citat:
|
Mie sincer imi place foarte mult muzica psaltica, bizantina. Simti cu adevarat Ortodoxia! Sper sa nu apara modificari de dragul ecumenismului...
|
|
Citat:
Mi-ar fi foarte greu sa renunt la melodiile din Biserica Baptista si sa incep sa caut un inteles in cele din Biserica Ortodoxa...dar daca Domnul imi cere acest lucru, o fac cu drag. Ideea e ca nu imi dau seama care e voia Lui. Sunt in cautare...Astept ca Domnul sa ma calauzeasca...poate prin cineva de pe acest site |
Citat:
Desigur, regasim in ea toate aceste realitati ale sufletului uman intr-un mod transnfigurat, dupa cum le intalnim de altfel tot transfigurate si in icoana autentica bizantina. Ajungem asadar intr-o zona in care "gustul" isi pierde importanta, ceea ce conteaza fiind faptul ca aceasta muzica are menirea de a ne descoperi noua insine - de a ne vede asa cum suntem - si de a ne deschide relatiei cu Dumnezeu prin rugaciune. |
frumusetea din alta lume a muzicii bizantine
Hristos Anesti - Imnul Invierii lui Hristos cantat de calugarii de la Vatopedi. Sublim !
http://www.youtube.com/watch?v=MkrAqsgLAV8 |
CONCERTE - grupul psaltic Byzantion (Iasi) - cantari Superbe!
Byzantion, Cântarea I din Canonul Învierii, glasul I
http://www.youtube.com/watch?v=Due0P...eature=related Byzantion, Cântarea IX din Canonul Învierii, glasul I, de Ioan Popescu-Pasărea http://www.youtube.com/watch?v=6OIO7...ure=grec_index Byzantion, Ziua Învierii, plagalul glasului I, de Anton Pann http://www.youtube.com/watch?v=BIa-c...eature=related Byzantion, Jaroslaw 2009 - Din Canonul Invierii http://www.youtube.com/watch?v=eC9xGymCoek |
Citat:
1. La NP (neo-protestanti) muzica are rolul sa atraga, sa incante sufletul si urechea, atinge sentimentele. De multe ori e un show veritabil. In unele adunari este insotita chiar si de dans. E destinata in special tineretului, motiv pentru care generatiile mai in varsta sunt nemultumite. 2. Textul cantarii este superficial, are rolul de-a insoti melodia. Daca ai sa fii atenta, ai sa constati ca in centrul ei se gaseste omul. 3. In cantecul liturghic al BO (Bisericii ortodoxe) vei gasi dogma, invatatura, lauda Sf. Treimi. Cantecele sunt rugaciuni. Asta m-a si impresionat in urma cu cativa ani, cand am ascultat pentru prima data Sf. Liturghie: lauda Sf. Treimi, pe care n-o auzisem niciodata pana atunci. |
Citat:
|
Muzica bisericească nu dă omului doar niște senzații plăcute, iluzorii, de moment, ci ea ne introduce în Universul dumnezeesc, real și veșnic.
Însă pentru a putea transmite mesajul său, este necesară și o voce muzicală potrivită. |
Este ceva deosebit fata de muzica normala/liniara. Este ceva dumnezeiesc!
|
Eu, spre exemplu, nu ma pot concentra la rugaciune daca in biserica este muzica corala si nu se canta la strana. poate pentru ca asa m-am invatat. bineinteles ca de multe ori "capul" imi este la grijile zilnice sau la cine stie ce alte prostii, dar sufletul este mult mai miscat cand raspunsurile se fac de la strana.
Oricum, mai importanta este starea sufleteasca cu care mergi la biserica. Daca mergi pentru Domnul toate ti se par perfecte. Post binecuvantat! |
Am auzit la Biserica Sfantul Grigorie Palama in cadrul Liturghiei, o cantare deosebita, Terirem se numeste. Stie cineva ce semnificatie are, care este rolul ei in cadrul Sfintei Liturghii?
|
Terirem - rugaciunea mai presus de cuvinte
In ultimii ani, odata cu revirimentul cantarii psaltice in tara noastra, ne-a fost dat sa ascultam, fie in cadrul unui concert de muzica bizantina, ori in timpul slujbelor religioase, compozitii muzicale in care nu intalnim cuvinte, ci numai silabe precum te-ri-rem, te-ne-na, to-ro-ro. Desigur, multi dintre noi, fara a cunoaste prea multe despre aceste cantari liturgice, ne vom fi smintit auzindu-le. In acelasi timp, trebuie sa fi simtit cum aceste cantari ne descopera "adancuri de taina, valori cu neputinta de masurat ale realitatilor, persoanelor si darurilor cantate”. Ne-am simtit contrariati, deoarece acest gen de cantare, cratima, poarta in sine ceva antinomic, fiind un cuvant necuvant. Pe de-o parte, cantarea ni s-a parut straina din cauza aparentei lipse de sens, iar pe de alta, atat de familiara datorita trairii careia i-a dat nastere in inimile noastre. Este vorba de acel sentiment pe care il avem atunci cand cuvintele de lauda pe care I le aducem lui Dumnezeu, nu sunt suficiente sa exprime tot atasamentul fata de El. Cati dintre noi nu am simtit, macar o singura data pana acum, ca toate cuvintele sunt neputincioase sa exprime intreaga noastra traire. Asadar, "terirem-ul” incepe in momentul in care cuvantul se arata a fi neputincios. Atunci, cuvantul se smereste, lasand locul cantarii-rugaciune, prin care, dupa cum spune parintele Dumitru Staniloae, „traim taina lui Dumnezeu, ne unim cu existenta sa negraita [...] prin cantare spunem mai mult decat putem exprima prin indiferent care cuvinte [...], exprimam inexprimabilul, apofaticul”. Sursa: http://www.crestinortodox.ro/liturgi...te-118543.html |
Multumesc mult Simply_me pentru raspuns. Am ascultat cu multa bucurie si cantarile inserate in cuprinsul articolului.
|
Citat:
|
Citat:
Ca o paralela cu iconografia ortodoxa, putem afirma ca exista chiar si un "terirem iconic". Il intalnim, spre exemplu, intre lucrarile ilustrului iconar bizantin, Teofan Grecul, care a trait in acelasi veac. Daca in cantare, prin terirem se transcende sensul limitat al cuvantului, fie el si randuit in chip poetic, in icoana de mai jos, Sfantul Macarie cel Mare este reprezentat avand un trup pnevmatizat, "descarnat" de detaliile si tehnicile iconografice curente. De aceea, ca ortodocsi, se cuvine a vorbi mai degraba despre teologia cantarilor si icoanelor ortodoxe, decat de arta psaltica si arta icoanei. http://str.crestin-ortodox.ro/foto/1...l-egiptean.jpg |
Byzantion concertează în București - 2 aprilie, ora 18:00
Formația de muzică psaltică „Byzantion” susține astăzi, 2 aprilie, ora 18:00, un concert de muzică religioasă în Aula Magna a Academiei de Studii Economice din București. Concertul face parte din evenimentele dedicate aniversării unui secol de existență a Academiei de Studii Economice din București. Intrarea se va face doar pe bază de invitații, emise de către organizatori. Doritorii pot lua legătura cu Organizația Alumni ASE la adresa de mail contact@alumni.ase.ro. Formația de muzică psaltică „Byzantion” a fost formată la Iași, în 1997, de elevi de la Seminarul Teologic Ortodox Liceal „Sfântul Vasile cel Mare” din Iași. Corul „Byzantion” a susținut numeroase concerte în țară și străinătate și a înregistrat până acum 10 albume audio. (Sursa: Ziarul Lumina)
|
Multumim pentru anunt, Ekaterina. Grupul Byzantion este printre cele mai importante coruri de muzica psaltica din tara noastra, dirijorul sau, Adrian Sarbu, fiind implicat si in organizarea deja traditionalului "Masterclass de cant bizantin" de la Iasi. Deopotriva ma bucura faptul ca o persoana a avut gandul de a inlesni studentilor din cadrul ASE, si nu numai, intalnirea cu melosul psaltic bizantin.
|
Anuntul l-am postat cam tarziu, atunci am aflat si m-am gandit ca poate cineva reuseste sa ajunga. Mie mi-ar fi placut tare mult, dar s-a dus vremea aceea in care puteam sa merg la conferinte, la concerte, acum mai rarut. De aceea ii indemn pe toti cei care pot, timpul le permite si nu au alte responsabilitati, sa se bucure de astfel de evenimente. Am toata admiratia pentru Byzantion, ca si tine Marius consider acest cor printre cele mai importante coruri de muzica psaltica din tara.
|
Hristos a inviat-Manastirea Camarzani
|
Proiect pentru promovarea muzicii liturgice
"Parohia „Binecredinciosul Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt“ din Iași organizează două spectacole de muzică corală liturgică contemporană, susținute de corul parohiei. Primul spectacol va avea loc duminică, 8 septembrie, de la ora 11:30, la Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva“ - Dărmănești, din Piatra Neamț.
Al doilea concert va fi organizat luni, 9 septembrie, de la ora 18:00, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu“. Evenimentele au loc în cadrul proiectului cultural intitulat „Continuitate și creativitate în cântările corale liturgice contemporane românești“, derulat până în luna octombrie 2013. Proiectul este finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, instituție publică subordonată Ministerului Culturii. Partenerii proiectului sunt Direcția Județeană Pentru Cultură și Patrimoniu Cultural Național din Iași, Centrul Județean Pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale din Iași, Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă“ din Iași, Asociația Culturala „Simfonia Artelor“ din Vaslui și Liceul de Artă „Victor Brauner“ din Piatra Neamț. „Proiectul urmărește promovarea muzicii culturale liturgice contemporane românești și a compozitorilor acestei muzici, să informeze publicul în legătură cu monumentele de patrimoniu din orașul Iași și cultura tradițională românească din Județul Iași. Corala «Stefanus Magnus», coordonată de prof. Daniela Doroșincă, va înregistra două CD-uri audio, cu muzică corală liturgică contemporană românească, unele dintre aceste piese muzicale fiind chiar în primă audiție. De asemenea, vom organiza o serie de concerte corale în Iași, Piatra Neamț și Vaslui. Cu acest priej, am realizat o broșură pe tematica enunțată. CD-urile și broșurile vor fi distribuite gratuit celor care participă la spectacolele amintite“, a declarat pr. paroh Mihai Eduard Doroșincă, care este și directorul executiv al Fundației „Solidaritate și Speranță“ a Mitropoliei Moldovei și Bucovinei." (sursa: Ziarul Lumina) |
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:17:00. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.