![]() |
de ce pierdem traditziile si valoriile ortodoxiei:(?
A noua randuiala a nuntii canonice. Nunta nu se face cu lautari, Doamne fereste ! Il pui pe dracul sa cante la taina lui Hristos ? Taina este nunta !
Cititi canonul 117 al Soborului din Cartagina si alte canoane, care osandesc pe crestinii care fac nunti cu lautari. Si zice acolo, ca daca cineva a pus lautari la nunta, preotul sa nu stea la nunta aceea, imediat sa plece, pentru ca nu se poate impaca lucrarea lui Veliar ( diavolul ) cu a lui Hristos ! Daca eu ti-as citi molitfa de spovedanie ( cand il spovedesc pe om, el saracul incepe sa-si spuna pacatele ), si tocmai atunci ar veni unul cu cobza langa tine, acolo, cand te spovedesti, ce-ai zice : " Uite, mai, dracul nici aici la spovedanie nu ma lasa ! " Taina este spovedania, Taina este si nunta. Ce pui pe dracul sa cante la taina lui Hristos ? Cine te-a invatat ? Care-s lautarii nuntii ? Stiti voi ? Dascalii bisericii si coristii. Nu dau voie canoanele Bisericii ca nunta sa se faca cu lautari. Preotul, dupa ce i-a cununat pe tineri si a terminat Sfanta Liturghie, daca este invitat la nunta, la masa de cununie, sa vina. Mirele si mireasa, de la biserica pana acasa, merg cu cununiile pe cap. Unde se pune masa de cununie, mirele sa stea in dreapta preotului cu socrii mari si mireasa in stanga cu socrii mici. La masa de cununie trebuie sa se serveasca numai trei feluri de bucate si trei pahare de vin, mai mult nimic, iar in timpul acesta preotul trebuie sa dea porunca dascalilor si coristilor sa cante randuielile de la nunta si alte slave potrivite de la slujbele bisericesti, care se cuvin la aceasta sfanta si mare Taina a nuntii. Acolo dascalul zice Tatal nostru, preotul binecuvinteza masa de cununie, cum ati vazut ca facem noi la manastire, si stau la masa. Am zis trei pahare de vin, dar nu cumva paharul sa-l faci de jumatate de litru si sa zici ca-s trei ! Iata Sfantul Teodor Studitul arata cat de mare sa fie paharul la nunta si chiar pentru toti cei ce beau vin : " Iar paharul sa nu ia mai mult de patru uncii " ( + ) . Deci un pahar de vin la nunta sa aiba 32 de grame. Oleaca mai mare ca cel de rachiu. -------------------------------------------------------------------------------- ( + ) Uncia romana avea opt grame -------------------------------------------------------------------------------- Atat ai voie sa iei la nunta, trei pahare de cate 32 de grame, adica abia 96 de grame. Trei pahare care le iei la nunta nu au voie sa aiba mai mult de 100 de grame de vin. Asta-i betia de la nunta. Ca nunta-i taina, nu-i balamuc si teatru dracesc, unde sa se imbete si si se taie cu cutitele ca nebunii si unde se fac cele mai mari desfrauri si rautati si batai si injuraturi. Aceea nu-i nunta, ci teatru. Si mai rau decat teatru este. Pentru ca este teatru dracesc, ca-si bate satana joc de dansii, ca in loc de taina sfanta, o fac pravalia satanei ! Un fel de bucate si un pahar de vin. Preotul, dupa primul fel de bucate, ia paharul, il blagosloveste ( + ) , si ureaza intai la mire si mireasa casnicie fericita, copii cuminti, sanatate, ferire de primejdii si de boli, de scarbe, de ura, de rautate, si sa traiasca socrii mari, socrii mici si nunii mari care au cununat si toti comesenii care stau la masa. -------------------------------------------------------------------------------- ( + ) binecuvinteaza -------------------------------------------------------------------------------- Pe urma, din acest pahar, mai intai gusta preotul, apoi gusta mirele si mireasa; ca preotul este impartasit cu Preacuratele Taine si ei sunt impartasiti. Acest pahar este mai mult sange decat bautura. Dupa aceea se serveste al doilea fel de mancare si da al doilea pahar de vin. La al treilea pahar, preotul tine o predica scurta si canta axionul Maicii Domnului si apoi multumirea. Dupa ce s-au ridicat de la masa, dascalul zice rugaciunea de multumire, preotul binecuvinteaza ramasitele si faramiturile, ia un pahar de vin, il inchina in cinstea mirelui si a miresei si a socrilor mari si mici si le ureaza casnicie fericita, spor, sanatate, copii cuminti si sanatosi. Daca sunt mai multe nunti, de aici preotul merge si acolo. Deci a noua conditie, nunta sa se faca fara lautari. 10. A zecea randuiala a nuntii canonice. Daca mirele si mireasa n-au avut impedimente si le-a dat voie sa se impartaseasca cu Sfintele si Preacuratele Taine, carnea lor si sangele lor s-au amestecat cu Carnea si Sangele lui Iisus Hristos, ca preacuratele taine sunt cu adevarat Trupul si Sangele Domnului; si fiindca au primit,in ziua nuntii doua taine, si Cununia si Sfanta Impartasanie, n-au voie sa se impreuneze unul cu altul trei zile si trei nopti dupa nunta, daca vor sa le mearga bine toata viata lor si sa fie adevarati crestini. Mirele, pentru paza, trebuie sa doarma in camara cu tatal sau, asa spune cartea, si mireasa cu mama ei, si pe urma sunt liberi sa se impreuneze pentru nastere de copii si inmultirea neamului omenesc, cum a randuit Dumnezeu la Facere, cand a zis : Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti. 11. A unsprezecea randuiala a nuntii. Voi credeti ca nunta-i cioaca-cioaca si troaca-troaca, ca porcii ? Ehei... Taina-i nunta. Cinstita este nunta si patul neintinat si Hristos pe amandoua le-a binecuvantat, zice marele Apostol Pavel. Toata viata crestinul, de cand se cununa si pana la moarte, n-are voie sa se impreuneze cu sotia lui decat numai martea si joia, daca nu-i post si daca nu-i sarbatoare atunci. Si doctorii de azi, dupa stiinta, arata ca cei mai sanatosi copii devin din aceasta ca barbatul sa nu aiba contact cu sotia decat de doua ori pe saptamana. Chiar si stiinta vine in ajutor Bisericii si adevereste acest lucru, cei ce se impreuna prea des slabesc puterea si vigoarea copiilor si devin, pentru placerile lor, anormali. Lunea se tine curatenia pentru sfintii ingeri pazitori si pentru sanatate. Miercurea si vinerea pentru preasfintele si infricosatele patimi ale Domnului, Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, fiindea miercuri L-a vandut si vineri L-a rastignit si a curs preascumpul Sau sange si a udat Crucea pe Muntele Golgotei pentru pacatele noastre, Cel ce a facut cerul si pamantul. Sambata se tine curatenia pentru cinstea Maicii Domnului si pomenirea raposatilor nostri. Iar Duminica pentru preasfanta si slavita inviere a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, prin care s-a mantuit tot neamul omenesc. Iar martea si joia sunt lasate pentru impreunarea sotului cu sotia, de cand incepe ziua, de la miezul noptii. Deci de luni seara de la miezul noptii este dezlegare pana marti noaptea la miezul noptii. Tot asa si joi. Deci pentru inmultirea neamului omenese, pentru intarirea societatii umane, pentru natalitatea cinstita a poporului nostru sa se tina cont si de hotararea Bisericii si de a doctorilor care spun ca numai de doua ori pe saptamana barbatul sa aiba contact cu femeia, si numai pentru nastere de copii. Aceasta-i randuiala a unsprezecea canonica a nuntii. - Acum va intreb pe voi, se mai fac astazi nunti de acestea ? - Nu, parinte ! - Stiu si eu ca nu ! De aceea va scoateti ochii, de aceea va imbolnaviti, de aceea divortati, de aceea face unul la dreapta si altul la stanga; de aceea unul se duce la alte femei, si femeia la alti barbati si batai si stres si betii si urgii si moarte ! V-am spus la inceput a nunta este radacina firii omenesti si daca radacina a pornit prost si-i salbatica si stricata - ca s-au luat doi care sunt satui, femeia de barbat si barbatul de femeie -, de la inceput rele sunt si ramurile. Sa nu asteptati fericire in casatorie sau liniste sau impacare sau avere sau cinste, ci blestem, sfada, saracie, boala si toate rautatile care vin din necinstirea Tainei Nuntii. Nunta aceea este numai de forma ! Radacina este blestemata si stricata, ca-i radacina de preacurvari, nu radacina de oameni sfinti si feciorelnici. De aceea se strica toata societatea si toate familiile, din cauza ca nu se tine randuiala lui Hristos la nunti. Iar nunta, in loc sa fie taina mare, cum zice marele Apostol Pavel, este o amaraciune si o salbaticie a firii omenesti. Care din crestini au frica lui Dumnezeu si vor auzi aceste cuvinte si vor pazi cu sfintenie aceste randuieli canonice lasate de Biserica lui Hristos, aceia vor avea cei mai fericiti copii pe lume, cei mai sanatosi, cei mai cuminti, cei mai talentati si, totodata, aceasta familie va avea cinste si de la oameni si de la Dumnezeu si va fi pilda de urmat in familie, in societate, in tara si oriunde. Copiii acestia sunt inzestrati de Dumnezeu cu toate darurile, pentru ca au venit pe lume pe calea pe care a lasat-o Dumnezeu. Am cateva familli care se spovedesc la mine si au facut nunta exact dupa randuiala Bisericii si mai sunt si altele in tara. Sa va ajute Dumnezeu sa tineti cu mare tarie la aceste randuieli, daca vreti sa fiti crestini buni, cetateni buni ai tarii si oameni de mare folos ai Bisericii lui Hristos. Prin acesti oameni, daca se vor respecta aceste reguli, va trai si tara, va trai si Biserica, si Duhul lui Dumnezeu le va fi in ajutor in veacul de acum si in cel viitor. Amin. SURSA:http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/32nunta.htm |
Ce frumos descrie parintele Cleopa Taina Nuntzii, sincer nu am fost nici la o nunta ortodoxa care sa se apropie de modul in care ne este descrisa de parintele Cleopa.
De ce am pierdut aceste traditzii? Acum la orice nunta ortodoxa se da bautura, muzica cat mai multa, lautari,asha ne-am obishnuit oare ca e firesc?(acum daca nu dai bautura te faci de rusine) Ce ma doare mai rau ca ne sar in cap sectele, ca la ei nu se danseaza, nu se da bautura,si la noi da, putin ortodoxi stiu ca nici la noi nu e permis... De ce nu suntem unitzi, nu avem dorintza de a lupta si de a pastra valorile ortodoxiei. Apoi cerceii, in orice indreptar de spovedanie scrie ca a purta cercei e pacat, si de ce majoritatea care poarta cercei sunt ortodoxi, de ce fetelor de mici li se gauresc urechile si li se pun cercei, fara a avea libertatea de a alege,e firesc acest pacat ........atunci de ce e mai trecut in indreptarul de spovedanie cand jumate din ortodoxi poarta cercei:( |
Taina Botezului
Care din ortodoxi mai realizeaza insemnatatea botezului primit,nashii la botez sunt pushi din interes, unii uita ca au fini,ca au datoria de a le veghea calea pe care merg in viata.
Nasul are îndatorirea sa îngrijească de viata sufletească a finului său, învătându-l, la vremea cuvenită, adevărurile dreptei noastre credinte spre a face din el un bun credincios, mădular sănătos al Sfintei Biserici. Dar si finul este dator cu ascultare si cu respect fată de nas, în aceeasi măsură cum îi ascultă pe părintii săi trupesti. Sfânta noastră Biserică face Botezul prin aiundaie, nu prin turnare sau prin stropire, pentru că chiar cuvântul botez are insemnarea de"a afunda", a cufunda. Sub formă de turnare sau prin stropire se săvârseste doar în împrejurări cu totul deosebite, când, de pildă, cineva este greu bolnav sau când nu se află la îndemână apă din destul. Acum din ce in ce mai des se intalneste modul de botez prin stropire:( Cati în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbrăcat. (Gal. III, 27). Ce frumos,versetul. |
Citat:
Apoi, eu cred ca ceea ce povesteste Pr Cleopa aici nu este nici traditional, nici in spiritul romanesc. Intrebati bunicii, strabunicii -- toti au avut lautari la nunta, fiindca asa e traditia romaneasca, si fiindca e in firea omului ca atunci cand se bucura sa si danseze. Ca la unele nunti, si ins pecial la sate, se exagereaza cu bautura, ca se bat nuntasii, si asa mai departe, nu are nici o legatura cu traditia muzicii la nunta, ci cu prostia omeneasca. Eu am fost la nunti bune, de preoti ce e drept, la care invitatii si mirii au dansat, au baut poate un pic mai mult decat spune Pr Cleopa, dar toata lumea s-a simtit bine, nu a cazut nimeni pe sub banca, nu s-au iscat certuri. Nu stiu daca oamenii divorteaza fiindca au muzica si bautura la nunta. Poate ca o nunta iesita din tiparele bunului simt arata ca in general noua familie nu are o baza spirituala prea solida, dar asta e alta treaba. Ideea este ca eu nu cred ca am pierdut traditiile astea, ci ca nu le-am avut niciodata. |
Apoi nu suntem indrumatzi a citi in biblie, eu deabia la varsta de 18 ani am inceput sa citesc in biblie :(, multi nici nu mai stiu dupa ce ies din biserica ce evanghelia a fost, sau cine a scris evanghelia, si apoi cum sa nu castige sectele un ortodox slab, care singur nu a avut puterea de a cerceta biblia, multi care trec la secte, cat au fost ortodoxi nu au cautat adevarul :(, ei au asteptat sa fie indrumati si indoctrinati si supravegheati de secte, i duc la ei, le imbuiba capul cu versete, i fac sa creada ca e adevarata religie.
Pe cand daca ei ar fi avut oportunitatea de gasi adevarul in ortodoxie, nu cred ca ar mai fi parasit ortodoxia. Prima mostenire a crestinului ortodox ar trebui sa fie biblia ortodoxa. |
Citat:
Nici nu mai indrasnim sa mai vorbim ca el nu este defapt in duh, in comuniune cu toti ceilalti coparticipanti , nu are opinie crestina , nu indreapata pe crestinii care nu sunt in rinduiala cu portul, cu momentul la care se prezinta la altar pt. a da pomelnic, cu atitudinea si gradul de piosenie necesar unei trairi reale a slujbei. Nu, de obicei sta inert si asista la toate intimplarire necuviincioase, gresite si nepotrivite ca si moment si intentie si se acopera cu ,,lauri de bozie" spunind cu pretiozitate : eu nu critic, eu nu judec, nu ma bag ! De asemenea nu mai indrasnim sa spunem ca nu cunosc deloc, dar de loc ca si in cadrul ortodoxiei exista porunca sa se implineasca o serie de activitati pe care le vedem si la neoprotestanti dar facute cu mult sirg de raminem mirati : si la ortodoxi fiecare crestin are porunca sa faca misiune si sa duca cuvintul lui D.zeu peste tot pe unde merge, sa faca prozeliti, sa fie exemplu personal absolut pt. toti ceilalti frati de comportament si credinta , sa respecte cu sfintenie ziua Domnului (duminica), sa se distreze duhovniceste si nu sa se destrabaleze in fel si chip, sa aibe o familie model social dar mai ales religios pt. toti ceilalti frati , sa faca petrecerile rituale (nunta, botez) in mod duhovnicesc , canonic , sa ajute neconditionat fratii aflati in orice nevoie ... intr-un cuvint sa duca peste tot pe unde merge dragostea , cinstea si pacea bisericii ortodoxe din care face parte ! Citi dintre ortodoxi fac asemenea ? Si cum credeti ca va fi Hristos la judecata cind noi suntem absolut departe de ceea ce inseamna trairea ortodoxiei neimplinind decit poftele si pretentiile noastre. Iubitor este Hristos de zidirea sa dar el este drept judecator . Dar pina la Hristos spunem ca este grozava minciuna si inselarea in care traim si ne binecuvintam unii pe altii crezind ca suntem ceva si ca astfel am avea vreo legatura cu poruncile lui Hristos . Al cui chip razbate din toata aceasta realitate ? al lui Hristos ? ... nicidecum , ci rinjetul acru si searbad al ispititorului care-l leaga pe ,,ortodox" cu patimile si poftele lui spre moartea lui. |
Cred ca in sinea lor ortodocsii invidiaza alte culte pentru unitatea, strictetea si zelul de care dau dovada (ma refer la asa numitii "ortodocsi practicanti", nu la cei care sunt ortodocsi doar la nivel declarativ). Sigur, din punct de vedere ortodox alte culte au greseli mari de tot in doctrina, dar asta nu le neaga zelul sau daruirea pentru valorile in care cred.
|
Citat:
|
Nu cred ca se invidiaza sectele, eu nu vad unitate in ei, doar vad ca respecta reguli de fatzada....multa fatzarnicie vad in ei...
Cum sunt ortodoxi doar cu numele , sunt si penticostali doar cu numele,multzi am intalnit care fumeaza, beau, vb prostii, desfraneaza si penticostali..... Si ei au defectele lor, poate sunt care nu beau, care nu ies in discoteci, care respcta regulile "adunarii lor"dar chiar am prieteni penticostali si simt la ei o patima pt trup, pt imbracaminte scumpa, pt parfumuri de firma, haine de firma, etc.. Si am intalnit fete care si-ar dori sa iasa in baruri si discoteci dar au zis cum sa iasa daca aude nu stiu cine, ea penticostala, eu zic tot ce faci sa faci pentru Dumnezeu si Iisus nu de ochii lumii sau pentru cultul in care traiesti(Adica nu ies la bar ca ma vede nu stiu care si i spune la cineva din biserica si vai de mine...., nu ies in bar pt ca e destrabalare si nu fac voia Lui Dumnezeu, eu zic ca asa trebuie sa gandim) Sectele au deschis o cale de imbogatire si emigrare in alte tzari pt romanii necajitzi. Plus ca fetele penticostale au doar un batic in varful capului sau o banderola de fatzada,asta ar insemna cap acoperit, cand li se vede mai mut de jumate din cap?daca ei se cred atat de credinciosi si respecta bibilia... “Orice femeie care se roaga sau prooroceste, cu capul neacoperit, isi necinsteste capul; caci tot una este ca si cum ar fi rasa. Caci daca o femeie nu-si pune val pe cap, atunci sa se si tunda. Iar daca este lucru de rusine pentru femeie ca sa se tunda ori sa se rada, sa-si puna val”. |
ce am mai pierdut tzinuta femeii in biserica
La biserica, mai vezi doar cate o batranica cu batic sau naframa pe cap si in fusta, fetele au fost educate ca nu trebuie neaparat a merge cu batic la biserica.
Plus ca mai demult naframa se purta o viatza de catre femei,dar acum cu modernismul si influentza altor popoare am pierdut si asta... “Orice femeie care se roaga sau prooroceste, cu capul neacoperit, isi necinsteste capul; caci tot una este ca si cum ar fi rasa. Caci daca o femeie nu-si pune val pe cap, atunci sa se si tunda. Iar daca este lucru de rusine pentru femeie ca sa se tunda ori sa se rada, sa-si puna val”. Oricum a pune naframa de ochii lumi si din obligatzie nu e bine nici asha, trebuie pusa din vointza... |
Nu este un topic in care intentionez sa judec, mai ales ca acum suntem in Postul Mare, dar sunt suparata ca am piedut atat demult din ce insemna a fi ortodox, si totusi nu ne dam seama, nu ne trezim, sa facem voia Lui Dumnezeu....si ne este mai greu a ne trezi cand in jurul nostru totul pare firesc si la locul lui........
Luca 15,1-7 1. Si se apropiau de El toti vamesii si pacatosii, ca sa-L asculte. 2. Si fariseii si carturarii carteau, zicand: Acesta primeste la Sine pe pacatosi si mananca cu ei. 3. Si a zis catre ei pilda aceasta, spunand: 4. Care om dintre voi, avand o suta de oi si pierzand din ele una, nu lasa pe cele nouazeci si noua in pustie si se duce dupa cea pierduta, pana ce o gaseste? 5. Si gasind-o, o pune pe umerii sai, bucurandu-se; 6. Si sosind acasa, cheama prietenii si vecinii, zicandu-le: Bucurati-va cu mine, ca am gasit oaia cea pierduta. 7. Zic voua: Ca asa si in cer va fi mai multa bucurie pentru un pacatos care se pocaieste, decat pentru nouazeci si noua de drepti, care n-au nevoie de pocainta. Multe oi pierdute avem, dar cine le cauta pentru a le arata calea dreapta, pentru ai indruma la pocaintza......... |
Treziti-va,avem cea mai minunata credinta care a fost data,si anume ortodoxia,care este implinirea Trupului lui Hristos ! Altii au reguli usoare ,omenesti,si de aceea le si pot tinea.
Noi avem regulile desavarsirii,si de aceea foarte greu se pot tine. Mai ales daca nu stii de ele la timp,si nu te pregatesti sa le urmezi. Dar avem cel mai minunat lucru,decurgand din credinta noastra ortodoxa,si chiar din aceasta stare de ne-implinire a canoanelor.Si anume avem pocainta,regretul,si dorinta de a ne indrepta. Legea desavarsirii ne-a fost pusa in fata,daca o vom indeplini ne vom numi sfinti.Iar daca nu o vom indeplini din slabiciune sau necunoastere,dar o vom avea in suflet si ne vom pocai pentru aceasta, vom fi numiti 'oaia pierduta care s-a gasit' Deci orcum e bine,doar incredere in Domnul sa avem ,si dorinta de a fi placuti Lui. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Adevarul este ca Hmiron are dreptate. Nu cred ca un triumfalism fals ne ajuta in vreun fel. Chiar discutam cu cineva zilele trecute, si am ajuns la concluzia ca in maximum 25 de ani, daca BOR nu va lua masuri serioase va ajunge ca BC in unele tari din Occident. Daca nu se face cateheza serioasa, daca nu se face misionarism, daca nu renunta la limbajul prafuit, daca nu ia atitudine impotriva extremistilor din Biserica, daca nu ia atitudine in societate, daca nu investigheaza si pedepseste orice act de coruptie, daca preotii nu revin la modestia cu care le sta bine....va fi grav. In acest moment BOR se bazeaza pe faptul ca oamenii oricum vin la biserica daca au un necaz...dar nu asa se construieste o baza solida pentru Biserica. La Biserica ar trebui sa vina oameni care nu sunt adusi de necaz, sau de obisnuinta, sau de "asa trebuie", ci de bucuria intalnirii cu Hristos. Cat despre neoprotestanti -- in Romania sunt infloritori. Satele care au manastirile din Bucovina cu care romanii se mandresc atat sunt pline de neoprotestanti, si aici ma refer la Putna, Moldovita, Vama si restul. De ortodocsi care trec la neoprotestanti aud tot timpul, de neoprotestanti reveniti la ortodoxie, inca nu am auzit. Si culmea este, adunarile lor sunt arhipline de tineri. Strada pe care stau in Romania duce spre casa de adunare penticostala si ii vad mergand spre adunare, toti imbracati frumos, grupuri-grupuri, mereu. Si nu numai duminica, dar si joi seara, si luni seara, si mai stiu eu cand. Si de ce sa mint: da, simt un pic de invidie cand ii vad ca sunt grupuri de prieteni, ca sunt prieteni si isi impart aceeasi credinta, ca au tineri de varsta lor cu care sa imparta lucruri legate de credinta. Eu de asa ceva nu prea am avut parte in Romania, unde mi se intampla, cand eram adolescenta, dar si ma itarziu sa fiu printre cei mai tineri, daca nu cea mai tanara din biserica, in afara ce cativa copii veniti cu bunica de mana. Mi se pare destul de trista situatia. |
Parintele Cleopa o fi tinut acea predica asa sa smereasca pe ascultatorii acelei predici.
Mi se pare foarte normal ca la nunta sa se cante muzica populara cel putin pentru ca muzica populara e inspirata de Duhul Sfant prin niste oameni.E caracteristica fiecarei etnii muzica populara. Normal daca cineva doreste sa nu aibe muzica la nunta nu isi pune muzica. Cine doreste sa se faca calugar normal nu are voie sa danseze,nu are voie sa bea vin mai mult de cat o fi voie ca nu stiu cat e norma si asa mai departe. Dar nu aceeasi masura se ia pentru cine este mirean. De exemplu preotul calugar (ieromonahul) nu are voie sa efectueze taina Sfintei Cununii si nu cred ca are voie sa mearga la petrecerea de la nunta (de dupa Sfanta Taina a cununiei de se tine in Sfanta Biserica) ca invitat.Pe cand preotul mirean are voie. (Asta -adica ca nu are voie sa fie prezent la nunta si sa nu oficieze aceasta Sfanta Taina- se face pentru slabiciunea calugarului nu ca ar fi nunta nu stiu cum.Ca si Dumnezeu Iisus Hristos cu Maica Domnului au mers cand au fost invitati la o nunta.) Apoi cred ca parintele Cleopa zice ca nu e voie sa aduci muzica in Sfanta Biserica cat se tine Sfanta Taina a cununiei.Eu pana acum asa ceva nu am vazut sa se intre in Sfanta Biserica cu muzica la Sfanta Taina a cununiei,dar cine stie cum mai este.Sfanta Taina a cununiei se tine in Sfanta Biserica. |
Citat:
Sunt sigur ca Duhul va gasi mijloacele necesare,ca,fara a ascunde aceste probleme,ele sa fie rezolvate prin insasi puterea Bisericii,de a sfintii si a inchega Trupul lui Hristos,prin calauzirea Duhului. NU sunt necesare schimbari impuse de oameni sau de vreo conducere,ci e necesar ca noi,eu ,tu si fiecare sa tinem treaz duhul care l-am primit.E suficient |
Citat:
Dar din pacate ai dreptate: nu aderam din tot sufletul la valorile ortodoxiei. Si de ce? Din doua motive: 1. Nu le cunoastem. 2. Nu vrem (adica ne gandim ca suntem oameni moderni, ca avem discernamant si trebuie sa "adaptam" invatatura la conditiile vietii moderne etc.). Ne iubim prea mult slabiciunile noastre si aceasta lume. Din pacate, nimeni nu se grabeste sa te sfatuiasca.. si poate nici nu prea are cine. Dar exista resurse in librarii si pe internet. Si duhovnicii iti recomanda si ei.. sau dau chiar canon sa citesti. Si daca vad ca te intereseaza, duhovnicii iti atrag atentia cu una, cu alta.. Dar daca nu esti interesat, ce sa faca? Sa te alunge cu sfaturile pe care cu greu le primesti? Probabil ca si ei gandesc ca mai castigata este o femeie sa vina la biserica oricum.. decat sa nu vina din motiv batic, fusta si lipsa rujului. Ca parere personala: sa-i spui cuiva ca greseste este un act de iubire, nu de judecare. |
Citat:
Poate stiu eu prea putine.. dar Sf. Duh este ceva ce se obtine cu lepadare de sine, smerenie... si se pierde f usor cu pacatul. “Cat doresc, iubitorule de Dumnezeu, ca insiva sa puteti dobandi aceasta sursa nesfarsita a harului dumnezeiesc, si sa va puteti intreba mereu: Sunt intru Duhul Domnului ori nu? (…) Sunteti pregatit sa va infatisati de indata la infricosatoarea judecata a lui Hristos? Caci “In ceea ce te voi gasi, in aceea te voi judeca”. Dar daca nu suntem in Duhul, trebuie sa aflam de ce nu suntem si ce pricina l-a facut pe Domnul Dumnezeul nostru Duhul Sfant sa ne paraseasca. Trebuie sa-L cautam iar si trebuie sa continuam cautarea, pana ce Domnul Dumnezeul nostru Duhul Sfant este aflat si este iarasi cu noi, prin bunatatea Lui. Trebuie sa atacam vrajmasii care ne indeparteaza de El, pana ce si tarana lor nu va mai fi, precum a spus Profetul David, “Urmari-voi pe vrajmasii mei si-i voi prinde pe dansii si nu ma voi intoarce pana ce se vor sfarsi. Ii voi zdrobi pe ei si nu vor putea sa stea, cadea-vor sub picioarele mele.” (Psalmul 17:41-42[18:38-39]).” sursa: http://www.razbointrucuvant.ro/2010/...mnului-ori-nu/ |
Citat:
"Imparate ceresc mangaietorule,duhul Adevarului care pretutindeni esti si toate le implinesti vino si te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste Bunule sufletele noastre" (nu chemam "harul" ci rugam pe Dumnezeu sa lucreze in noi). Si la Crez zicem: (cred)"Si intru Duhul Sfant Domnul de viata facatorul care din Tatal purcede,cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit care a grait prin prooroci". Nu cred ca am putea sa spunem de Duhul Sfant ca "este ceva" ci am putea sa spunem mai bine ca este Cineva. Am putea sa zicem simplist ca e persoana. Daca noi suntem persoane fiind icoane ale lui Dumnezeu apoi cu cat mai mult Duhul Sfant care este Dumnezeu impreuna cu Tatal si cu Fiul? Dumnezeu lucreaza intru noi o lucrare necreata de i se zice si har,simplificat. Dumnezeu Iisus Hristos ne-a zis: "Mila voiesc iar nu jertfa". Ce inseamna aceasta nu stiu inca. Ce zice Sfantul Serafim de Sarov acolo nu prea inteleg dar banuiesc ca cineva in care Dumnezeu a lucrat si lucreaza este milos,este smerit,este bland si altele ca acestea.Si probabil asta inseamna ca ai primit har mult si primesti ,ca ai agonisit "har" ca se vad in tine roadele harului,ale lucrarii cu care Dumnezeu a lucrat in tine si cu care lucreaza in tine. Sfantul Apostol Pavel zice asa: "22.Iar roada Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credința, 23.Blândețea, înfrânarea, curăția; împotriva unora ca acestea nu este lege. " Dragostea se arata si fata de icoanele lui Dumnezeu adica ceilalti oameni si e indelunga rabdare,bunatate,facere de bine,blandete etc. Acolo pe razbointrucuvant este o traducere improprie se vroia a se zice de "duh sfant" adica de har iar nu de Duhul Sfant care e fara sfarsit impreuna cu Tatal si cu Fiul. Lucrarea Tatalui a Fiului si a Duhului Sfant,Sfanta Treime pe care o lucreaza intru crestini spre desarvarsirea acestora se numeste foarte simplificat har sau duh sfant. |
Citat:
Citat:
Am dat acest citat ca replica lui Iustin care a spus: " Sunt sigur ca Duhul va gasi mijloacele necesare,ca,fara a ascunde aceste probleme,ele sa fie rezolvate prin insasi puterea Bisericii,de a sfintii si a inchega Trupul lui Hristos,prin calauzirea Duhului. NU sunt necesare schimbari impuse de oameni sau de vreo conducere,ci e necesar ca noi,eu ,tu si fiecare sa tinem treaz duhul care l-am primit.E suficient" .. si am ales citatul pentru impactul psihologic pe care-l are referirea la Judecata lui Hristos. Altfel spus: avem noi Duhul? (sigur, biserica nu va cadea.. dar suntem noi cu adevarat madulare ale bisericii?). Deci nu mi-am propus sa detaliez subiectul "dobandirea Sfantului Duh", ci doar sa semnalizez ca poate nu-L avem... Dar sa stii ca ideea am gasit-o si in alte parti, din cate imi aduc aminte chiar in Catehismul ortodox: "Poate fiecare crestin sa aiba in sine pe Sfantul Duh? Da, dupa cuvintele mustratoare ale lui Hristos: "Deci daca voi, rai fiind, stiti sa dati fiilor vostri daruri bune, cu cat mai mult Tatal vostru Cel din ceruri va da Duhul Sfant celor care il cer de la El!" (Luca XI, 13). Sfantul Apostol Pavel scrie: "Nu stiti, oare, ca voi sunteti templu al lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi?" (I Corinteni III, 16)." ..si in Intre iadul deznadejdii si iadul smereniei (in multe locuri se vorbeste despre dobandirea Sfantului Duh, acesta este leitmotivul cartii, dar dau doar un citat): "Milostive Doamne, dă harul Tău tuturor noroadelor pământului, ca ele să Te cunoască pe Tine, căci fără Duhul Tău Cel Sfânt omul nu poate să Te cunoască și să înțeleagă iubirea Ta.Doamne, trimite peste noi pe Duhul Tău Cel Sfânt, căci Tu și toate ale Tale se cunosc numai prin Sfântul Duh, pe Care L-ai dat la început lui Adam, apoi sfinților proroci și pe urmă creștinilor.Doamne, dă tuturor noroadelor Tale să înțeleagă iubirea Ta și dulceața Duhului Sfânt, ca oamenii să uite durerea pământului și să lase tot răul, să se alipească de Tine prin iubire și să trăiască în pace, făcând voia Ta spre slava Ta.Doamne, învrednicește-ne de darurile Sfântului Duh, ca să cunoaștem slava Ta și să trăim pe pământ în pace și iubire, ca să nu mai fie nici ură, nici război, nici dușmani, ci să împărătească numai iubirea și să nu mai fie nevoie nici de armate, nici de închisori și să fie ușor de trăit pentru toți pe pământ." Dar multe nu stiu nici eu.. doar din carti (cu mintea, cum scrie mai jos), iar din carti poti afla doar ca nu stii :1:: "Dar Dumnezeu este cunoscut numai prin Duhul Sfânt, și cel ce în mândria sa vrea să cunoască pe Făcătorul cu mintea sa, acela e orb și nebun. Cu mintea noastră nu putem cunoaște nici măcar cum s-a făcut soarele; și atunci când cerem lui Dumnezeu să ne spună cum s-a făcut soarele, primim în suflet acest răspuns limpede: „Smerește-te și vei cunoaște nu numai soarele, ci și pe Făcătorul lui". Dar când sufletul cunoaște pe Domnul, el uită de bucurie soarele și întreaga zidire și lasă grija pentru cunoașterea pământească." (tot din Intre iadul deznadejdii si iadul smereniei) .. si cum una din definitiile mantuirii este cunoasterea lui Dumnezeu (nu mai caut acum citatul), dobandirea Sfantului Duh (caci doar prin El il cunoastem pe Dumnezeu) este o necesitate. |
Citat:
Sa nu ne grabim sa judecam Biserica noastra doar dupa cateva zone mai reci ale sale,chiar daca acestea sunt evidente,ci sa avem speranta in chemarea Sa,eterna si nevazuta. |
Citat:
Si da, chiar daca Biserica va supravietui no matter what, asta nu inseamna ca datorita indiferentei si auto-suficientei noastre nu se pierd nenumarate suflete. |
Problema grava este ca multzi sunt ortodoxi cu numele :(, intalnim tineri botezati in credinta ortodoxa care li se pare normal a trai in desfrau, a bea, a fuma, a purta zorzoane, a te destrabala, ajung si ei la sarbatorile mari la biserica, 1 data la spovedit si atat....si daca incerci sa le zici ceva mai mult, sti ca e pacat a trai in desfrau,perversiuni sexuale, sti ca e pacat a fuma si ar trebui sa renunti, sa incerci sa te indrepti, zic,a mai, pai ce ai te-ai pocait, esti pocaita...si totusi pe acesti tineri cum i castigam...ei sunt ortodoxi,au botezul ortodox si tot ceea ce traiesc li se pare firesc...
Si in biserici se vede lipsa de tineret, si daca este tineret nu comunica intre ei. Eu sunt de ideea ca ar trebui cateheza in fiecare biserica ortodoxa si in afara bisericii,in facultati, in scoli,etc. Mda unii au vointa de a se schimba, de a cauta adevarul, de a citi,de a lupta, de a trai in biserica ortodoxa cu adevarat,dar altii nu.... Eu pana anul trecut nu stiam ce e Vecernia, cu ce se mananca, ce se citeste acolo, prima data am mers din cauza unor suparari, foarte greu mi a venit sa stau pana la final, apoi am mers si tot am mers, au inceput sa mi placa cantarile, apoi auzeam psalmii, dar nu stiam ca sunt psalmii, ma gandeam ca cine stii din ce carte se citesc, pana mi am dat seama ca sunt psalmii lui David din Psaltire. Apoi pana anul asta nu am participat niciodata la Pavecernita Mare si Mica, iarasi am ramas surprinsa...sa mi dau seama ca exista... De Sf Maslu si Paraclisul Maicii Domnului stiam,am participat la ele. Si sunt sigura ca mai sunt o gramada de lucruri pe care nu le stiu...dar poate o sa gust din ele treptat. Iarasi Triodul , doar anul aceste am auzit, noroc ca a tinut la sfarsit preotul cuvant de invatatura si mi am dat seama in ce consta perioada Triodului. Inainte cand mergeam la biserica, daca ma intrebai cand ieseam ce Evanghelia s-a zis nu stiam sa ti spun... Si multe altele.......as fi dorit de mica sa fiu invatata, sa gust tot ce cuprinde "a fi ortodox".. Plus ca am avut ghinionul de a citi prima data o biblie penticostala, am primit-o in dar pe gratis, m-am bucurat si am citit-o, nu m-a smintit, dar acum am primit cadou una ortodoxa si vad diferentele.....la ei difera foarte mult psalmii si evanghelile seamana intre ele.. |
Citat:
|
O privire optimista
De regula aspectele negative se observa mai usor.Si apar generalizari si chiar neincrederea in Biserica sau in viitorul ei.Ca exemplu,atatia atei de pe aici sau sectanti,care auduc ca argumente tocmai unele aspecte negative ale BO,cum ar fi viata sau spusele unor preoti ,aparenta lipsa de comunicare intre crestini etc.
Dar ,cine vrea sa vada,exista o multime de preoti plini de har,care chiar reusesc sa aduca un pic de ardoare in parohia lor,si o raza de lumina in sufletele oamenilor.Sunt multi si nevazuti.La fel,exista o multime de credinciosi,de toate varstele,care duc mai departe in viata si in sufletele lor,precum si intre cei ce ii inconjoara ,flacara credintei. Apoi sa nu uitam Biserica biruitoare,care vegheaza din ceruri asupra noastra,prin intermediul sfintilor si al ingerilor.Si insusi Domnul care vegheaza asupra Bisericii Sale,pentru care s-a jertfit pe pamant.Si Duhul care calauzeste toata ierarhia bisericeasca,pentru a reusi sa conduca cum se cuvine corabia,de a lungul atator incercari si tendinte. Eu zic dimpotriva,ca traditia este mai puternica acum ca oricand,fiind cea care ne calauzeste spre resursele nebanuite ale Bisericii noastre,in ajutorul mantuirii noastre.Chiar daca unele canoane ni se par acum desuete sau greu de atins,totusi spiritul lor il intelegem si aprobam pe deplin,si stim ca 'asa' e bine daca am putea sa facem |
Nu e vorba doar de respectarea traditiilor, ci si a zilelor in care nu se fac nunti. Multi tineri in ziua de azi, tin mortish sa faca nunta in zi de sarbatoare, cer dezlegare, primesc canon, nu-l tin, si cred ca nu le prea merge bine.
Anul trecut am avut nunta, si pt ca sambata 15 august era praznic imparatesc, am ales data nuntii 16 august, asa cum ne-a sfatuit si parintele duhovnic. Prietenii, familia ne spuneau ca lumea cel tarziu la 12 noaptea va pleca. La 5 dimineata inca se dansa. Maicuta m-a ajutat de foarte multe ori si nu sunt vrednica sa-i multumesc, dar am respectat o sarbatoare si Bunu Dumnezeu ne-a rasplatit cu o nunta foarte frumoasa, chiar daca o persoana apropiata familiei a vrut sa ne-o strice. Nasii pe care ni i-am ales, i-am ales pe suflet, si Bunu Dumnezeu, i-a binecuvantat, nasa ramanand insarcinta la o luna dupa ce au acceptat sa ne fie nasi, de fapt au acceptat pe loc. Doamne ajuta. |
Legat de prima postare:
1. Nu stiu ce este nunta cu lautari. Adica in biserica lautari, la slujba? 2. Am inteles ca citeaza totul din parintele Cleopa. Sa-mi fie cu iertare, dar aici nu stiu daca este vorba neaparat de traditia ortodoxa sau aceea de la sat. Pentru ca stiu ca la sat exista traditii puternice. Nefiind de la sat nu stiu cat este traditia populara si cea bisericeasca. De ex. numai acolo preotul se duce pe la nunti, la petrecere ma refer. Eu n-am pomenit asa ceva. La oras nu se face asa ceva. Parintele Cleopa este de la sat si nu stia probabil cum se face la oras. Si la cate nunti o fi fost sfintia sa, ca sa poata sa judece? Din cate stiu eu la sat se fac dintotdeauna petreceri cu muzica, chefuri adevarate, ca asa este traditia populara. La oras este putin mai linistit, mai select, dar depinde de oameni. Asta cu mirii n-au voie decat dupa 3 zile de la nunta sa fie impreuna, iar mi se pare ciudat. La sat pleaca fata de la familia ei in ziua nuntii si isi ia ramas bun. Si se duce la baiat. Dupa nunta este deja in familia lui. N-am auzit la nimeni niciodata sa desparti mirii dupa ce au primit taina cununiei. Este despartire si rupere a tainei. Nimeni n-are voie sa se mai amestece in noua familie. "Sa nu desparta nimeni ceea ce a unit Domnul". Mi se pare mai firesc sa fie fiecare cuminti inainte de nunta, la casa lui, dar dupa cununie sunt o noua familie si trebuie sa fie impreuna. Nici preotii de mir nu spun sa se desparta. E drept si ca nu se face nunta la Sf.Liturghie, deci nu se face impartasanie inainte de cununie. Nunta este o ceremonie separata, deosebita. Ah, este posibil ca tinerii sa se impartasaseasca mai inainte de ziua nuntii, 1,2,3 zile. M-ar fi interesat sa stiu cum se face o cununie ortodoxa adevarata, si chiar si nunta de dupa, asa cum se facea in vremea lui Iisus. Exista asa o lucrare? In legatura cu ce spunea Mirabela cu alegerea zilei cununie: este o problema mare. 1. Sunt multe zile de post si sarbatori peste an. Deci cat mai ramane liber pentru nunti. Der ex. din februarie a inceput postul Pastilor, pe urma pana prin iunie e tot sarbatoare: Pasti, saptamana luminata, apoi Inaltare, Rusalii, postul Sf. Petru si Pavel, apoi inca putin si postul Sfintei Marii si tot asa. Oamenii mai au si alte probleme in viata, de tinut cont de nasi, parinti si alte rude, de bani, serviciu, examene etc. 2. Intr-o parohie programul este destul de aglomerat: multe nunti Nu numai una), botezuri, inmormantari. Preotul face si el programari. Pe urma in mod normal nunta se face legat de cununia civila si depinde si aia cand o poti programa si la fel si restaurantul, concediu, etc. 3. Si se mai tine cont si de biologia femeii. Ar fi cam neplacut sa trebuiasca femeia sa aiba nunta cand are zilele ei biologice. Cum sa le combini pe toate, va intreb? E mai bine sa trimitem tinerii sa traiasca in pacat punandu-le atatea piedici si greutati? Hai sa gandim si putin realistic. Traditia bisericeasca - exact care este in acest caz? Se refera la modul de organizare a cununiei? Cine a facut-o? Si cat din ea trebuie sa se respecte in afara bisericii (adica dupa cununie)? Cand incepe de fapt viata privata si intima a unui cuplu, a unei familii? La sat a existat intotdeauna si o traditie populara a nuntii, un ritual. Este el gresit, sau impotriva bisericii? De fapt n-am inteles sensul acestui fir de discutie. Ce anume se doreste de fapt? |
Ora este GMT +3. Ora este acum 22:47:08. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.