![]() |
Cum procedez?
Buna ziua! Femeile care in perioada Sf. Pasti se nimeresc in acea perioada lunara, cum procedeaza?Nu iau paste(anafura inmuiata in vin, Trupul Domnului si Sangele) si nici nu merg la Biserica?
Imi cer scuze cu asemenea intrebare... Va multumesc ! |
Pastele nu este anafura inmuiata in Trupul si Sangele Domnului. Pastele este sfintit cu aghiasma si vin.
Cat despre prezenta unei femei in biserica in aceea zi, eu sunt pentru. S-a tot discutat acest subiect. Eu as spune ca femeia sa nu fie prezenta doar daca are dureri, caci din cauza acestora nu mai poate fi cu luare aminte la slujba. Sa nu ne imaginam ca la judecata Dumnezeu va tine seama de cate prezente am avut in Biserica. Nu. Dumnezeu va tine seama doar de un lucru: daca Se regaseste sau nu in om. Iar acest lucru nu se face printr-o simpla prezenta in Biserica. Sa nu ne ascundem, sunt multi care desi participa la slujbe, nu se impartasesc, nu ies din biserica altfel. Nu ies "in pace", dupa cum ne indeamna Biserica la fianalul Liturghiei: "cu pace sa iesim". Cat despre a lua sau nu Paste, eu spun ca il poti lua si in aceasta perioada. Conteaza mai mult curatenia sufleteasca. Si nu uita, e nevoie si de post. Daca nu te-ai spovedit si nu ai tinut post, nu-l lua. Sa nu crezi ca daca il iei, se vor petrece lucruri miraculoase cu tine. Aghiama, anafura, pastele, rodesc doar in cei care s-au deschis lucrarii lui Dumnezeu. |
Citat:
Ar trebui sa intrebi la biserica,dar poti lua lumina,te poti inchina si lua Pasti nu este pacat |
Este tipic, dar tipic pentru valahul care are credinta precum spune si Creanga ,, pina la genunchiul broastei" de a-l interesa si de a filosofa exact pe ce nu este semnificativ si normativ sau chiar nu-l priveste . Eu zic ca indiferent daca stim ce si cum sunt Pastile/Pastitele, preparate sau nu, are de loc importanta pt. viata noastra dar a intra necurat si a indrasni la sfintele lui D.zeu este grav de tot, ca sa folosesc un eufemism si sa nu ma exprim pe masura gindurilor celor ce cuteaza .
Faptul ca tocmai astazi , in ziua Maicii Domnului , exista pareri prin care ne dam mai cumsecade decit sfintii canonisti , are o semnificatie aparte . De ce ? deoarece Maica Domnului, adica acea paminteanca provenita din singiuri si odrasla curata , nu mai este de mult pilda de vietuire si model duhovnicesc pt. femei . Pt. ca Ea inca mustra constiintele acestor femei in taina constiintei facind ca astfel sa fie contestata si inlaturata ca model . Ea este cea care astazi , la al 6 ceas prin multa ei smerenie si dragoste catre Dumnezeu nu a ales sa se rasvrateasca si sa-l puna la punct pe Arhanghel ca-i face o asemenea urare ci s-a supus vointei divine exemplar spunind : ,,iata roaba Domnului; fie mie dupa cuvintul Sau" . Femeile din ziua de astaza (evident acelea care gresesc) nici nu mai stiu ce este supunerea din inima fata de D.zeu ci conditioneaza totul mai intii de vointa ei ; nu spun : ,, iata roaba domnului " ci din contra ,, ... eu nu sunt roaba, eu am ratiune si stiu ca timpurile prezente nu mai sunt ca acelea ! " Si atunci cind acest gen de ,,femeie iubitoare de Hristos" mai se impauneaza cu 2-4 admiratori dezarmati de credinta si fuduli cu propria ratiune si parere sminteala este gata . Adevarat , acest subiect a fost razbatut pe multe threaduri , numai abjuratii de la sfintele canoane au ramas aceiasi . Personal consider ca comportamentul corect, care face cinste valahului ortodox ,fata de D.zeu, biserica, dogmele, canoanele si tipicul bisericesc este nu rasvratirea eleganta si cerebrala ci cel asemenea Maicii lui Dumnezeu : iata roaba domnului ; fie mie dupa cuvintul Lui ! Valahul doarme si se rasvrateste dar ispititorul lucreaza cu spor ! |
Citat:
Pentru crestinul ortodox, ORICE DUMINICA este ZI A INVIERII!!! Daca in perioada Sfintelor Pasti va aflati in acea "stare", de ce tineti mortis sa va impartasiti chiar atunci? Va puteti impartasi cu 1-2 saptamani inainte sau cu 1-2 saptamani dupa perioada sfintelor Pasti. Va puteti impartasi in orice duminica sau in orice zi de sarbatoare sau in oricare alta zi a saptamanii in care se savarseste sfanta liturghie (desigur, cu pregatirea necesara). ESTE ATAT DE SIMPLU... DE CE SA NE IMPIEDICAM DE NISTE LUCRURI ASA MARUNTE? DACA IN ACESTEA NU FACEM ASCULTARE DE CANOANE, CUM VOM FACE ASCULTARE IN LUCRURILE MARI? |
Bodyensoul, femeia care a intrebat nu se referea la Impartasanie, ci la Paste, adica painea stropita cu vin binecuvantata care se imparte in noaptea de Pasti.
|
scuze, am vrut sa zic bodyandsoul
|
eu nu consider acea stare un pacat...pana la urma Dumnezeu ne-a dat trupul si tot ce tine de el...atata timp cat esti o femeie curata(ma refer la faptul de moralitate)nu ai de ce sa nu mergi la biserica,Dumnezeu ne-a creat si nu trebuie sa ne ferim de El si oricum in biserica sufletul este important nu trupul,daca te duci cu credinta si cu sufletul curat nu vad care ar fi problema
|
Citat:
Sau cand Domnul Iisus Hristos a spus sa mancam painea si sa bem vinul drept Sfant Trupul si Sangele Sau in amintirea Sa, a precizat si exceptiile de la "regula"?! Uneori am senzatia ca uitam de Sfintele Evanghelii si luam Traditia drept baza a credintei noastre. Doamne ajuta!! |
Citat:
Acestea fiind zise mai am de adaugat doar 2 lucri : - ai abordat sora un subiect la care nu esti pregatita , dar de loc , putind sa smintesti si alti bonjuristi dornici de ,,ratiune si alegere proprie" si nu viata in duh si adevar. - vezi ca nu am mintit cind am aratat ca astazi femeile ortodoxe nici pe departe nu mai au modelul feminin al Maicii Domnului si sunt impotriva Ei pt. ca prin exemplul de fapte le mustra constiinta. Probabil ca un model actual este cel al Madonei ... ce, ea nu crede in ceva ?! Hristos ii spunea femeii samaritence : ,, noi ne inchinam/cinstim la ceea ce stim iar voi va inchinati la ceea ce nu stiti " Este bine sa vorbim despre ceea ce cunoastem precis si sa avem modelul Maicii Domnului permanent in suflet urmindu-l altminteri raminem doar itineranti prin biserica si bonjuristi inafara ei . Sau, sau poate ca exista si oameni care doar asta isi doresc ... abia acum mi-a venit aceasta varianta in minte . |
Citat:
Smerenia si ascultarea valoreaza foarte mult, caci invam sa facem voia Sa nu voia noastra. Iar acest lucru e mai placut lui Dumnezeu decat daca ne-am atinge de cele sfinte oricand si oricum, fara acel respect si acea evlavie care izvoraste din ascultarea de Dumnezeu. |
Citat:
În cazul particular al luării Paștelui: acesta se distribuie la sfârșitul a ceea ce este, probabil cea mai lungă slujbă din an (vecernia Învierii alipită cu utrenia Duminicii de Paști). În medie, asemenea slujbă începe pe la ora 23.30 și se termină la ora 4 dimineața, în condițiile în care bisericile sunt aglomerate de sărbători, iar bisericile ortodoxe au puține locuri de stat jos. De multe ori toaleta fie lipsește, fie este (sau devine repede) improprie folosirii. Întrebare: oare este lucru înțelept ca femeile în "fază vulnerabilă" să se stea la asemenea slujbă, chiar presupunând că nu ar exista o interdicție canonică ? |
Zaharia, ma jignesti in mesajul tau si o faci cu mare nonsalanta, la modul bonjurist daca-mi permiti.
Pretinzi in postarea ta ca Traditia "expliciteaza" Sfintele Evanghelii insa nu ai argumentat in nici un fel pe exemplul dat. Daca Iisus nu s-a ferit de femeia cu scurgeri iar Iisus Hristos este Biserica, de ce interzic canoanele intrarea femeii in Biserica in zilele de menstruatie? In mod similar - retinerea de la impartasanie. Cum se suprapun in acest caz invataturile Sfintei Evanghelii pe Traditie? Eu le vad diametral opuse. Si, ca sa fiu cinstita (adica "bonjurista" pana la capat), eu aleg modelul lui Hristos si nu canoanele. Doamne ajuta! @ Mihnea Dragomir, dar de ce sa nu stea femeile in biserica in "faza vulnerabila"? Crezi ca ar putea lesina? Nu te inteleg. Femeile merg la munca, fac cumparaturi, educa copii, etc. si cand sunt la menstruatie, viata lor nu se opreste in loc. |
Citat:
S-a mai vorbit de asta de multe ori si eu am scris atunci ca aceasta traditie de oprire a femeii de a participa la cele sfinte (de toate gradele) in timpul mestruatiei este influenta iudaica infiltrata in Biserica. Pentru un crestin, numai pacatul ne face necurati si ne opreste de la participarea la Taine. (De altfel, este ciudat ca un om cu un pacat pe suflet este oprit de la impartasanie pana nu se spovedeste, face canon etc, dar nu este oiprit de la lkuarea anafurei, de la sarutarea icoanelor si de la intrarea in biserica... dar o femeie care nu este decat 'victima' unei stari naturale, este oprita de la aceste lucruri!) Da, sunt canoane, dar ele sunt gresite, dupa parerea mea. Nu toate canoanele sunt neaparat inspirate de sf. Duh, mai sunt si unele care trebuiesc relativizate. Si apoi, exista sfinti parinti care erau si ei de alta parere decat aceste canoane: sfantul Ioan Gura de Aur si sf. Grigore (am postat textele mai demult). Dar, pentru cea care a pus intrebarea, eu as spune ca daca preotul de la biserica unde se duce este categoric impotriva ca ea sa ia Pastile, sa faca cum spune el. Nu este rea nici ascultarea - chiar daca a unui lucru fara sens, cateodata. (parere personala) Eu asa am facut cand am nascut, am intrebat preotul daca pot veni si mai devreme de cele 40 de zile la biserica. (Din fericire el a fost de acord ;-)) |
Citat:
In alta ordine de idei imi pare rau ca persisti in ridicol si pt. a nu augmenta aceasta stare a ta te anunt ca dialogul meu cu tine , cel putin pt. acesta seara, se va opri aici. Spun ca persisti in ridicol deoarece eu nu prea imi permit sa postez orice nazarire a mintii mele si sa o dau ca pe ,,idee-forta" , vorba comunistilor; ceea ce am postat despre Sfinta Traditie si raporturile ei cu Sfinta scriptura, Biserica Ortodoxa, erezia, schisma si anticanonicitatea fac parte din volumul : Sfintul Nicolae Velimirovici - CREDINTA SFINTILOR sau Catehismul Bisericii Ortodoxe, Editura Biserica Ortodoxa, Sofia, Bucuresti, 2004, paginile 25-27.(cred ca sti ce inseamna catehism ?) Ce sa mai adaug mai mult decit atit , doar ca imi pare rau ca port aceasta discutie ! Interesul meu pe tarimul ortodoxiei nu-si gaseste defapt o tinta in preocuparile tale . Am gresit, te rog sa ma ierti . Poate o data si o data am sa ma invat minte . Oricum , din partea mea pt. tine : pace si multa bucurie ! SF. ANTONIE CEL MARE: „la sfarsit oamenii vor innebuni, iar daca vor vedea ca unii nu innebunesc, vor zice ca aceia sunt nebuni pt ca nu sunt asemenea lor” |
Citat:
Cu alte cuvinte, eu pot să am părerea că șeful meu este un dobitoc. Totuși, este foarte bine să îl ascult. Citat:
Citat:
|
ai putea cere cuiva sa ia si pt. tine si sa-ti pastreze deoparte niste 'Pasti'
Citat:
Poti sta acasa si urmari slujba Invierii la tv sau asculta la radio. Cere cuiva, prieten(a), vecin(a), rudenie sau din propria-ti familie etc, sa ia mai mult 'Pasti' si sa iti opreasca/pastreze si tie, apoi sa ti le dea dupa ce trece 'perioada critica' lunara... Sau poti explica discret situatia (spune ca nu poti veni atunci la bis. din cutare sau atare motiv etc) si intreba duhovnicul, ori preotul parohiei la care mergi de obicei, daca iti poate opri si tie atunci cand imparte credinciosilor, apoi sa mergi sa le 'ridici' dupa ce-ti trece... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
vad ca asa se zice aici
|
Citat:
Totusi, episcopul preotul este cel care se ocupa cu folosirea canoanelor, prin iconomie. Nu noi, credinciosii de rand. Eu cand nu tin seama de menstruatie pentru a merge la biserica etc, ma iau de altfel dupa ce imi spune preotul, d ela care am si invatat mai intai aceste lucruri. Deci il ascult pe el. Daca stateam in Romania und epreotii in general gandesc altfel, probabil ca nici nu mi-ar fi venit ideea sa fac altfel. Citat:
Am sa repostez aceste texte. Citat:
As fi fost si mai nefericita decat m-am simtit dupa nastere, cand hormonii o iau razna (nu trebuie sa va explic dumneavoastra ca medic problemele de post partum..) si te simti trista si dezorientata, daca nu as fi putut avea mangaierea si sprijinul Bisericii. Nu stiu cum alte femei pot. Poate sunt mai tari ca mine! |
Citat:
Este o mare contradictie aici. Cand numai pacatul ar trebui sa ne opreasca de la comuniunea cu Hristos, in toate formele ei... |
Luminița,
-mai întâi trebuie să fiți de acord că ceea ce este păcat și ceea ce nu este păcat nu se învață de pe forumuri, ci din Biblie, din cărțile de catehism, din documentele Bisericii și din discuții cu acei oameni care au primit slujirea de a învăța în Biserică: episcopii și colaboratorii lor, preoții. -pe urmă, eu nu am găsit locul de pe forum unde se spune despre menstruație (sau despre a mânca ori a bea suc) că ar fi păcat. Ați putea să mi-l arătați ? |
eu am inteles asta,nu am zis ca ce se scrie aici este lege dar nu intelesesem de ce tot este interzis femeii sa intre in biserica in acele zile de parca ar fi pacat,iar despre suc sau altceva eu nu am zis nimic....pana la urma cred ca este o neintelegere la mijloc,in fine scuze daca eu am cauzat-o
|
textele patristice de care ziceam mai sus (1)
1) Sf Ioan Gura de Aur , comentariu la Tit 1:15
"All things are pure. God made nothing unclean, for nothing is unclean except for sin only. For [sin] reaches the soul and defiles it... (And) when the soul is unclean, it thinks all things unclean. Therefore, scroupulous observances are no mark of purity, but it is the part of purity to be bold in all things ... moral. What is unclean? Sin, malice, convetousness, wikedness." si mai jos dupa ce discuta si de altele: "You see how many forms of uncleaanliness there are. The woman in childbed is unclean. Yet God made childbirth and the seed of copulation. Why then is the woman unclean, unless something further is intimated? He [Moses] intended to produce piety in the soul, and to deter it from fornication... But these things now are not required of us. But all [attention] is transferred to the soul. Traducerea: Deci, iubiților, ce este necurat? Păcatul, răutatea, lăcomia, viclenia. „Spălați-vă, zice, curățiți-vă! Nu mai faceți rău înaintea ochilor Mei” (Isaia 1, 15-16), și iarăși: „Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule” (Psalmi 50, 11), și iarăși: „Plecați, ieșiți de acolo, zice, nu vă atingeți de lucru spurcat!” (Isaia 52, 11), fiindcă și observările acelea erau simboluri ale curăției. „De mort, zice, să nu te atingi” (Num. 19, 16), căci așa este păcatul: mort și împuțit. „Leprosul, zice, este necurat.” Să vedem acum câte feluri de necurații sunt. Femeia lăuză, zice, este necurată. Dar, oare de ce? Spune-mi! Oare nu Dumnezeu a făcut sămânța și nașterea? De ce, dar, femeia lăuză este necurată, dacă nu cumva lasă a se înțelege aici altceva. Așadar, ce este aici? Dumnezeu a sădit în om evlavia, și de aceea sufletul său a fost îndepărtat de desfrânare. (..Dacă aceea care a născut este necurată, atunci cu atât mai mult cea care desfrânează. Dacă acela care se apropie de femeia sa nu este atât de curat, cu atât mai mult cel ce se apropie de una străină. Dacă acela care a luat parte la înmormântarea cuiva este necurat, zice, apoi cu atât mai mult este necurat cel ce a luat parte la omor și război… Și, în fine, ar putea găsi cineva multe feluri de necurații, dacă ar voi să le adune pe toate), însă nu aceasta căutăm noi acum, ci totul se rezumă la sufletul nostru. (A se vedea Matei 15, 18-20 la care probabil face aluzie.) |
texte patristice 2
2) Sf. Grigore cel Mare,intr-o scrisoare catre sf. Augustin de Canterbury care il intreba despre unele practici din VT, e si mai direct:
"A woman should not be forbidden to enter Church during these times, for the workings of nature cannot be considered culpable, and it is not just that she should be refused admittance, since her condition is beyound her control. We know that the woman who suffered an issue of blood, humbly approaching behind our Lord, touched the hem of his robe, and was at once healrd of her sickness. If, therefore, this woman was right to touch our Lord's robe, why may not one who sufferes nature's courses be permitted to enter the Church of God?" NB A intra in Biserica era echivalent pe vremea aceea si cu a te impartasi. Dar mai jos e si mai explicit: And if it is objected that the woman in the Gospels was compelled by disease while the latter are bound by custom, then remember, my brother, that everything that we suffer in this mortal body trough the infirmity of its nature is justly ordained by God since the Fall of man. For hunger, thirst, heat, cold, and weariness originate in this infirmity of our nature; and our search for food against hunger, drink agannst thirst, coolness against heat, clothing against cold, and rest against weariness is only our attempt to obtain some remedy to our weakness. So if it was a laudable presumption in the woman who, in her disease, touched our Lord's robe, why may not the same concession be granted to all women who endure the weakness of nature?" Tot din sf. Grigore cel mare, un citat mai pedagogic sau cu sens pastoral: "A woman, therefore, should not be forbidden to recieve the mistery of Communion at these times. If any (women) out of deep sense of reverence do not presume to do so, this is commendable; but if they do so, they do nothing wrong. Sincere people often acknoledge their faults even when there is no actual fault, because a blameless action may often spring from a fault. For instance, eating is no fault, but being hungry originates in Adam's sin; similarly, the monthly courses of women are no fault [asta-i pt prietenul Emanuel ;-)], because nature causes them. But the corruption of our nature is apparent even when we have no deliberate intention to de evil, and this corruption springs from sin; so may we recognize the judgment that our sin has brought on us. But let the man who deliberately commits sin bear the unwellcome punishment of his wrongdoings. So, when women after due consideration do not presume to approach the sacraments of the Body and Blood of the Lord during their courses, they are to be commended. But if they are moved by devout love of the holly mystery to receive it as pious custom requires, they are not to be discouraged." Pe romaneste: 1) Unei femei nu ar trebui sa i se interzica sa intre in biserica in acele perioade, pentru ca lucrarile firii nu pot fi considerate o vina, si nu este drept ca ei sa ii ie refuzat accesul, conditia ei fiind una asupra careia nu are control. Stim ca femeia care suferea de scurgere de sange, apropiindu-se cu smerenie de Domnul, i-a atins marginea hainei, si a fost imediat vindecata de boala ei. Daca, atunci, aceasta femeie a facut bine atingand haina Domnului, de ce una care sufera de slabiciunea firii sa nu fie primita sa intre in Biserica lui Dumnezeu? 2) Si daca se va obiecta ca femeia din Evanghelie [cea cu scurgere de sange] era impiedicata de boala pe cand cealalta este impiedicata de obiceiuri, atunci aminteste-ti, frate, ca tot ce suferim in acest trup muritor prin infirmitatea firii sale este lasat de Dumnezeu in mod drept de la caderea omului. Caci foamea, setea, frigul si oboseala provin din infirmitatea aceasta a firii noastre. Iar noi cand cautam hrana impotriva foamei, bautura impotriva setei, racoare impotriva arsitei, imbracaminte impotriva frigului, si ne odihnim impotriva oboselii, incercam doar sa gasim un remediu pentru slabiciunea noastra. Deci daca femeia care, fiind bolnava [de scurgere de sange], a facut un lucru de lauda atingand haina Domnului, atunci de ce nu poate fi admis asemenea lucru fiecarei femei care indura slabiciunea naturii femeiesti? 3) Unei femei, deci, nu ar treui sa i se interzica sa primeasca taina Impartasaniei in acele perioade. Daca insa o femeie, dintr-un adanc simtamant de evlavie nu vrea sa se impartaseasca, aceasta este un lucru acceptabil (ingaduit). Insa daca se impartaseste, nu face nimic rau. Oamenii sinceri (cinstiti) adeseori recunosc pacate chiar cand nu au savarsit nici un pacat, deoarece o actiune nevinovata poate adeseori sa provina dintr-o vina. De exemplu, a manca nu este un pacat, dar starea foamei provine din pacatul lui Adam; la fel, ciclul lunar al femeii nu este pacat, deoarece firea este cea care il cauzeaza. Insa stricaciunea firii noastre se vede chiar cand nu avem nici o intentie sa facem raul, si aceasta stricaciune provine din pacat; deci noi am putea recunoaste judecata pe care pacatul a adus-o peste noi. Insa sa primeasca un om care a pacatuit pedeapsa nebinevenita pentru pacatul sau. Deci, daca o femeie dupa ce a chibzuit dupa cuviinta nu vrea sa se apropie de sfintele Taine ale Trupului si Sangelui Domnului in timpul menstruatiei, nu trebuie sa fie obligata. Insa daca este impinsa de dragoste cucernica fata de sfintele taine, sa le primeasca asa cum cere sfanta traditie, sa nu fie descurajata sa faca aceasta. |
.. si canoanele care interzic asta
Ca s anu ziceti ca nu le-am citat si pe ele. Este interesant ca sunt scoase tot din scrierile unor parinti; care mai apoi au fost considerate canoane, nu cele ale sfintilor pe care le-am citat; aici un canonist ar piutea sa ne spuna in ce moment al istoriei.
Canonul 2 al Sf. Dionisie al Alexandriei (+264) „Iar în privința femeilor, care au curățirea lunară, dacă se cuvine, aflându-se ele așa, să intre în casa lui Dumnezeu, socotesc că și a întreba este de prisos; deoarece cred că nici ele fiind credincioase și cucernice n-ar îndrăzni aflându-se așa, sau să se apropie de masa cea sfântă, sau să se atingă de Trupul și de Sângele lui Hristos; Canonul 28 al Sf. Ioan Postitorul „Femeile cele cu scurgeri de sânge obișnuite lor, să nu se atingă de cele sfinte până în a șaptea zi, dispune canonul 2 al Sf. Dionisie ca și al 7-lea al lui Timotei. Acestea poruncește pe legea veche, ba nici să se împreuneze cu bărbații, care să se întâmple ca din acestea să se nască slabi, bolnavi cei zămisliți atunci." Inca un comentariu: acesti doi sfinti nu dau nici un argument teologic, ci doar se refera la buna cuviinta (cum o intelegeau ei), si la Legea Veche.. Dar daca ar fi sa ne luam dupa Legea veche in toate prescriptiile ei, unde am ajunge? Sa mancam cuser si sa omoram adulterii cu pietre? |
Citat:
Mai general spus, morala operează cu binele și răul. În afară de lucruri bune și lucruri rele, avem un mare număr de lucruri moral neutre. De exemplu "a fi la menstruație" sau "a bea suc" ori "a avea capul acoperit" și multe, multe altele, nu sunt nici lucruri bune, nici lucruri rele, ci lucruri moral neutre. Prin urmare, vedem că există lucruri care, deși nu sunt nici păcate, nici virtuți, duc totuși la oprirea de la anumite practici de credință. Dacă ești la menstruație nu e bine să săruți icoanele, în schimb acest lucru e permis (și chiar extrem de recomandat) dacă ești hoață sau desfrânată. De ce duc aceste lucruri moral neutre, fără a fi păcate, la anumite opriri ? Nu știu exact, dar părerea mea personală este că explicația este de ordin foarte subtil, iar noi am pierdut ușurința de a ne mișca în domeniul subtil. Materialismul a făcut nu numai ca să se schimbe chipul lumii, dar ne-a schimbat pe noi înșine: ne-a făcut greoi. Să nu uităm că aceste practici datează de mii de ani și au fost confirmate ultima dată în canoanele de acum câteva secole. La ritmul accelerat în care omenirea o ia la vale, câteva secole de involuție înseamnă o pierdere enormă de cunoștințe. De unde să mai știm ? |
Citat:
Deci, Biserica (și numai ea), prin urmașii legitimi ai apostolilor care sunt episcopii, poate modifica, abroga în parte ori în totalitate orice canon, după cum poate introduce canoane noi, care nu au fost mai înainte. Spre exemplu, Biserica mea permite de mult timp femeilor la menstruație să intre în Biserică și să se cuminece. La fel, permite să mănânci o friptură bună și să te cumineci peste o oră. Ea, Biserica, îmi permite. E altceva decât a-mi lua eu însumi permisiunea în răspăr cu rânduiala ei. Dacă mâine va reintroduce canonul din 1958 și abrogat în 1966 potrivit căruia nu te poți cumineca decât la 3 ore de la ultima masă, de mâine așa trebuie făcut. Dacă va introduce ceva ce nu a mai fost niciodată, de exemplu trebuie ca atunci când te împărtășești să stai într-un picior, înseamnă că, din momentul în care eu voi auzi citită din amvon Hotărârea Sinodală asupra Sf Canon al Cuminecării Într-un Picior, de mă voi cumineca altfel, voi fi în păcat și îmi va fi spre osândă. |
Citat:
(Si oamenii in loc sa isi puna intrebarea asta Mai bn sa isi puna intrebarea OARE SUNT PLACUT LUI DUMNEZEU?):):) |
Citat:
|
Imi cer scuze de o asemenea confuzie din partea mea si va multumesc ca m-at luminat cu raspunsurile voastre!Mai am multe de invatat!
Va urez o zi frumoasa de primavara! |
Citat:
Din cate stiu eu, acest mod de a intelege autoritatea Bisericii este mai degraba cel catolic. In Biserica ortodoxa ce primeaza pana la urma este sinodalitatea. Sinodalitatea nu se manifesta numai in sinoade, ci si in viata bisericii in general. Nu ajunge ca un sinod sa hotarasca ceva, trebuie ca el sa fie acceptat si de constiinta vie a Biserici in intregime (pentru ca Biserica este formata numai din episcopi, ci din toti credinciosii). Este adevarat ca o dogma nu se mai schimba si nu se mai discuta odata ce acel sinod a fost acceptat de toti. Insa cu canoanele lucrurile nu stau asa. Oricum, la noi canoanele nu au aceeasi acceptiune ca in BC. Nu au valoare de lege. La noi ele sunt orientari, date pentru preoti, care le pot aplica dupa discernamantul lor. De accea la noi primeaza asupra canoanelor ascultarea fata de duhovnic, dar si aplicarea propriului discernamant, in unele cazuri. |
Fata buna care ai deschis acest topic - du-te si vorbeste cu preotul tau.
Aici fiecare isi da cu parerea. Fiecare preot insa fae cum judeca si crede el. Eu o vreme m-am retinut si de la a merge la biserica in astfel de zile. Postisem si vroiam sa ma impartasesc si s-a intamplat firescul biologic. M-a durut teribil ca n-am putut s-o fac. Atunci am vorbit cu preotul si el mi-a spus ce am de facut si ca el primeste femeile in asa situatie si nu le alunga. Eu totusi nu ma duc sa ma impartasesc, dar merg la biserica. Adica aduc respectul cuvenit, dar nu raman departe de biserica. Eu nu stiu exact cum e cu pastile, ca inca n-am inteles ce sunt, cat de sfinte. Anafura de ex. poate lua oricine. @Mihnea - da, este adevarat. Sunt multe femei care au probleme mari in perioada aceea si este f.greu sa stea atata vreme la slujba in biserica ( de la dureri mari, pana la slabiciune si lesin). Dar sunt si altele care fac si sport si tot n-au nimic in zilele acelea. Cum le da Dumnezeu. Repet: important este ce hotaraste preotul respectiv. @Zaharia - esti ingrozitor. Nu dai raspuns concret, dar te iei de unul si altul. Acum suntem in post, dar cred ca dupa Pasti chiar scriu la admin, ca nu se mai poate cu tine. Calci oamenii in picioare. |
Citat:
Daca stapinul nu-ti da pace ...implineste-i poruncile ! |
Eu nu stiu ce stapan ai tu de nu ne dai pace.
Tie nu-ti dau nici o socoteala. Numai lui Dumnezeu. |
Citat:
|
Io stiu ca e pacat sa intri in Biserica in acea perioada, de fapt in cele 8 zile. Se considera ca femeia nu e curata.
Doamne ajuta Citat:
|
8 zile?? De unde pana unde? Inteleg si eu 3, 4, 5 zile sau cat tine, dar de unde pana unde 8?
Eu m-am documentat si nu mai am nici o retinere -- nu ma simt in nici un fel mai pacatoasa, mai muradra sau inferioara spiritual in acea perioada. Poate la asta contribuie si faptul ca din fericire nu am simptome majore, pot sa fac cat efort fizic vreau, nu sunt mai irascibila decat obisnuit, hehe, deci imi e foarte greu sa ma vad pe mine diferit de la o zi la alta. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:57:49. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.