![]() |
Preotii divortati spun adio altarului
Preoții care divorțează și se recăsătoresc vor fi sancționați cu pedeapsa depunerii din treapta preoției, nu vor putea ocupa funcții în administrația bisericească și nu vor mai putea preda în învățământul teologic, potrivit unei măsuri adoptate, joi, de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.
Potrivit Patriarhiei Române, preoții care divorțează și se recăsătoresc vor fi sancționați cu pedeapsa depunerii din treapta preoției (cel sancționat nu va mai putea săvârși lucrări sfințitoare, însă nu își va pierde calitatea de preot). „Dacă se va constata că preotul care a primit această sancțiune a fost părăsit de soție, are rezultate pastorale deosebite, dovedește calități misionar-pastorale și comportament bisericesc, are relații bune cu credincioșii din parohie, are o pregătire teologică deosebită, are copii în întreținere, ca măsură pastorală și de pedagogie creștină, vor fi identificate modalități de folosire a unor astfel de preoți, de la caz la caz, în administrația bisericească, în activități filantropice, în activități cu caracter cultural-educațional, în învățământul de stat sau în posturi neclericale de cântăreți bisericești pentru a nu fi îndepărtați din cadrul bisericii, chiar dacă nu mai slujesc la Sfântul Altar”, se menționează în comunicatul Patriarhiei Române. Potrivit comunicatului, hotărârea a fost luată în ședința de lucru a Sfântului Sinod al BOR de joi, când acesta a luat în examinare statutul preoților divorțați sau divorțați și recăsătoriți, în vederea adoptării unei măsuri cu caracter unitar și obligatoriu în eparhiile Patriarhiei Române. Hotărârea are ca scop întărirea instituției familiei preotului ortodox ca exemplu de comportament creștin. Sfântul Sinod a hotărât ca la nivelul eparhiilor Înaltpreasfințiții și Preasfințiții Chiriarhi să respecte cu strictețe prevederile canonice, statutare și regulamentare bisericești, care nu admit recăsătorirea clericilor, sancționându-i, potrivit prevederilor regulamentare, clericii aflați în această situație. |
Salutară măsură ! O decizie, fără doar și poate, inspirată !
|
Stiam ca preotii care divorteaza nu au voie sa se recasatoreasca, dar sa ii scoata din slujba la Sf Altar sau din cea de profesori de religie mi se pare cam deplasata.
|
Citat:
1) divorțează 2) se recăsătoresc. De asemenea, se referă la slujirea la altar, nu la catedră în învățământ. |
preoti divortati spun adio altarului de ce?????
Nu doresc sa intru in polemica cu nimeni si nu doresc raspuns :
Traiesc in spania si aici dupa cum stiti este tara majoritar catolica cu si in romIniai sintem majoritar ortodoxi nu cred ca este bine sa fie dat afara din slujire numai daca divortul sa produs din cauza preptului si sint nenumarate situatii de acest gen dar daca sa produs din cauza ca doamna preoteasa nu mai doreste sa traiasca sub ascultarea preotului si cauta sa traiasca in lume ca multi dintre oameni in curvusag si desmat atunci de ce sa fie dat afara preotu or aici este o alta gaselnita de a vinde posturile de preoti pe bani buni sau asa incurajam homosexualitatea in biserica ca despre acestea nu se vorbeste nimic nu spune SF. sinod al Biserici nimic sau cu aceasta sInt deacord Sfintiile lor ??? Oameni buni traim zile grele nu vedem ce plaga trimite D-zeu pe pamInt pt pacatele noastre pt ca noi ne punem pe scaunul de judecata care a fost dat lui HRISTOS si ne judecam uni pe alti pt ce ??? va spun eu ca pt.bani ca am ajuns ca sa nu ne mai orientam dupa cuvintul lui D-zeu ci din potriva dupa bunul plac al poftelor noastre lumesti si trecatoare ce vor veni la judecata cu noi vedeti aici in spania si in general in catolicism homosexualitatea este mai mare la preoti ca la ortodoxi si nu mint pt. ca eu cunosc limba spaniola ca sint aici de--7 ani si aud bine ce se vorbeste si se spune in media. motivul adevarat este ca se vinde pe bani buni slujba de preot si vet vedea sa auzi in curInd multe descoperiri pe tv de catre multi interesati sa faca public multe . Cine este In stsre sa ia harul dat de DUMNEZEU unui preot sau nu DUMNEZEU ila dat fiestecaruia atunci cine are dreptu sa Il ia nu cel ce la si dat ,Pt ca spune si In Biblie D-ZEU CIND dau almeu dau si cInd iau Inapoi al meu Iau . nu cred ca mai exista loc de comentarii aici sau SF. Sinod este mai mare ca D-ZEU??? DE ce nu face un tribunal in care sa judece toate faptele ce se fac de catre toti slujitori biserici fara de partinire sau nu fac numai ce le cade bine Sfintiilor lor??? DOAMNE DUMNEZEULE DUHUL TRINDAVII SI AL GRAIRILOR DESARTE NU MIL DA MIE SLUJI TALE IAR DUHUL BLINDETI AL DRAGOSTEI DE TINE SI DE APROPELE MEU DARUIESTEL MIE NETREBNICU ROBUL TAU AMIN AMIN AMIN |
Asta este ceva scos acum, recent?
Pentru ca eu stiu preoti divortati care slujesc. Ca nu au voie sa se recasatoreasca este alta poveste (echivalenta pentru mine cu celibatul fortat al catolicilor). Desi parca am auzit si de recasatoriti care slujesc, dar aici nu bag mana in foc. |
Citat:
Sa zicem ca Sf. Sinod , sub indrumarea patriarhului , a inceput, repet, a inceput sa indrepte lucrurile nefiresti, nelalocul lor care exista in cler. Sa dea bunul D.zeu ca aceste masuri sa apere ierarhii din BOR de greseli deoarece acestia sunt cei care stiind bine sf. canoane ei erau primii care le tagaduiau deoarece mentineau in functii asemenea preoti . Creau un precedent (cu unii preoti se putea asa ceva iar cu altii nu, din aceiasi eparhie) dar mai ales ei trebuiau sa fie garantii pt. respectarea dogmelor, a canoanelor si mai ales a tipicului bisericesc in eparhia lor si nu sa intareasca practica derogarilor de tot felul de la sfintele canoane si sa le incalce dupa liberul arbitru , vesnicul liberul arbitru prost inteles sau aplicat, in virtutea dreptului de eparh. Din totdeauna am spus ca atit dogmele cit si canoanele dar si tipicul sunt rezultatul lucrarii sfintilor lui D.zeu fie in cadrul sf. sinoade sau individual dar in primul rind sub inspiratia si cu conlucrarea Duhului Sfint . Ori eparhii care le incalca de cele mai multe ori,sub diverse pretexte, sunt la fel de departe de sfintenie ca si enoriasii lor , sfidind astfel legile prin abatere si nu prin implinirea lor . Sa consideram deci un inceput bun si sa nadajduim ca acelasi sf. sinod va continua cu depunerea sau renuntarea la preotii si ierarhii care au si alte apucaturi , tolerate pe baza prieteniei si a amicitiei, si nu a sfinteniei sau a vietii de strict nevoitor : cei care fac slujbe incomplete desconsiderind tipicul bisericesc ,reducind de cele mai multe ori slujbele si facindu-le prescurtat, cei care se ocupa cu activitati comerciale neoneste pt. slujirea de preot sau si mai mult de ierarh; cei care prin indiferenta educativa nu au reusit sa-si invete si educe copii si preoteasa in duh bisericesc lasindu-i din contra sa esueze in bratele ,,stapinitorului veacului acestuia" facind ca familiile preotesti sa nu mai fie familii de vocatie, surse de odrasle invederate ale lui Hristos ci de oameni moderni, contemporani, emancipati si abdatati timpurilor,deschisi marilor si noilor ,,schimbari" socio-culturale prezente; cei care au ,,prea mult timp" liber si pe care in loc sa-l dedice rugaciunii publice (avind program zilnic de rugaciuni la biserica bogat) sau particulare , studiului (cei mai multi termina facultatea cu 7.50; 8.00; 8,50 si care nici o data nu mai recupereaza lipsa de cunostiinte prin studiu asiduu devenind doar ,,colectionar" de grade si titluri)individual raminind vesnici carentati si parelnici in cunoasterea dogmelor , a canoanelor sau a tipicului, a patrologiei, a sectologiei si misionarismului ortodox; cei care prin slujirea altarului si a poporului nu cauta sa cultive in enoriasi inafara vietii duhovnicesti avansate dragostea de neam, de tara si de credinta stramoseasca ... s.a.m.d. Sa nu uitam ca de la 18 ani , cind individul devine oficial raspunzator de faptele si optiunile sale considerindu-se matur , poate profesa orice meserie asumindu-si toata responsabilitatea implicita. Asa sint si tinerii care opteaza pt. alegerea preotiei , ca si pt. a fi militar, marinar, cosmonaut , spion, etc si care atunci cind interesul sau placerea dispar pot renunta la alegere sau pot ramine reeducindu-si neimplinirile, nemultumirile si neajunsurile. Dar nu pot ramine in sistem incercind sa modifice sistemul dupa pretentiile fiecaruia, pe de o parte pt. ca preotia nu este o meserie iar pe de alta pt. ca a stiut de la inceput in ce intra . A, nu s-a stiut pe el ca nu este in stare de slujirea lui Hristos si totusi a vrut sa incerce... da, asta este cu totul altceva, dar este iata timpul sa se termine cu provizoratul .In totdeauna imaturitatea, neseriozitatea, alternanta emotiva si de ,,principii" , nestatornicia si carentele cronice de cultura si educatie nu au fost nici o data o buna carte de vizita. Si am vorbit pina aici fara a aminti macar putin de repercursiunile asupra enoriasilor parohieni si a vitii lor duhovnicesti generate de activitatea unor asemenea preoti . Se vede lesne si dupa aspectul diferendelor si a polemicilor de aici de pe forum, cita diferenta de cunostiinte si practici de cult exista intre noi la modul ,,bine inradacinata" precum si dezacordul clar de remediere si revenire la practica unica si corecta a vietii duhovnicesti. Diferentele intre noi ar trebui sa fie doar de intensitate (unul poate mai mult iar altul mai putin !) si nu si de practici ca atare. Modul de vietuire este acelasi pt. toti : toti avem acelasi tipic de post , de rugaciune, de preocupari , etc dar la intensitati diferite . Cauza sta in slujitorii care ne invata fiecare ce cred de cuviinta, in functie de cit de mult si de bine au invatat ei in scoala si de cit de profund au trait ei insisi. Un preot putin nevoitor , de exemplu divortat si recasatorit nici o data nu va invata un crestin sau o crestina sa rabde toate cele ale casniciei cu stoicism ( cearta , scandal , vicii, minciuni, lene, sfidarea partenerului, etc) ci din motive sociale si multa mindrie bine ascunsa in spatele unei trairi duhovnicesti usurele , sa divorteze si sa nu se mai chinuie . Cita falsitate si instarinare in acest caz.De trairea enoriasului ce sa mai zicem !... ca nu se face dupa cuvintul evangheliei ci dupa al nostru . S.A.M.D. Sa dea D.zeu ca acest inceput firav sa fie continuat cu seriozitate, sustinut , cu buna rinduiala si dreapta socoteala ! |
Citat:
|
Citat:
|
Se aplica si retroactiv?
|
Citat:
|
Cand Biserica hotaraste sa faca putina ordine in interior noi incepem sa aratam toleranta, cand in anumite momente imoraliatea din interiorul ierarhiei ne deranjeaza incepem sa judecam. Cred ca tacerea este o solutie pentru multa vreme pentru un asemenea subiect, pentru mine.
|
Sunt foarte multi in aceasta situatie... Ii scoate pe toti?
|
Citat:
decizia ii priveste doar pe preotii care vor divorta dupa aprobarea hotararii, cei divortati inainte au scapat....:D |
Decizia Sfântului Sinod cred că este corectă. Chiar atunci când este preoțit, candidatul promite că va fi soț al unei singure soții și își va chivernisi bine căsnicia.
Într-adevăr, există situații când preoteasa își găsește pe altcineva. Dar oare este numai vina ei? Din păcate unii își aleg în grabă o soție, doar pentru a fi mai repede făcuți preoți. Caută să fie frumoasă sau mai bogată. Nu se mai uită dacă este o fată credincioasă. Apoi se miră că vin neînțelegerile și consideră că ei nu au vină. Sunt alții care deși au preoteasa credincioasă, ei o neglijeză prea mult,nu iau hotărâri de comun acord, nu ajută suficient familia, pe motiv că sunt prea ocupați. |
Citat:
- ,,vrednic este lucratorul de plata sa" - ,,de la altar va trai tot slujitorul" Preotia nu este meserie, nu este profesie, nu este arta, nu este hoby... est ejertfa cu deosebire . Ori , unui preot nu-i este ingaduit sa se mai ocupe cu nimic altceva, doar cu altarul. Tinind cont ca preotii de mir , de exemplu, spovedesc pe ora intr-un post intre 10-20 de enoriasi si au un program prezervat (stabilit bine de la inceput)pt. spovedanie ,,nepierzind timpul fara rost", au doar anumite zile din saptamina in care slujesc cite un acatist sau paraclis , s.a.m.d. intelegem de ce au atita timp liber , se plictisesc, nu vor sa studieze si sa se roage mai mult ci dau in fel de fel de preocupari care mai de care mai ,,oneste" si mai justificate. De cinsprezece ani de cind cunosc bine viata bisericeasca de parohie nu am cunoscut decit 2 preoti care veneau la biserica la ora 09.00 si plecau la 18.oo zilnic, asemeni unui medic care este de garda in fiecare zi. In Romania sunt in total 3 preoti prestatori (pe la TV, radio, nunti , botezuri si taieri de mot- ca sa zic asa in emfaza) de folclor ; daca au talent sau daca mai sunt si altii talentati la asistenta sociala sau a preda in invatamint , a lucra sau detine servisuri auto, distilerii de alcool, cluburi, firme de proiectari si constructii civile, mori, tesatorii, gatere, fabrici de caramida, farmacii, buticuri si magazine comerciale. etc, etc. adica cu alte cuvinte au f. mult timp liber inafara bisericii (biserica este viata preotului... si atit !) fara a fi enoriasul in situatia de a-l cauta cu luminarea atunci cind are nevoie, dupa cuvintul Domnului, sa lase preotia si sa faca ceea ce crede el ca l-ar indreptati in plus . Oricum , dupa porunca sf. canoane ,CELE NERESPECTATE, si a cuvintului evangheliei ramas sigur doar in cartea cu acelasi nume(si nu in trairea noastra !)nu prea mai avem ce discuta... discutiile sunt de prisos. Au gresit intotdeauna primii si au creat precedente episcopii care au binecuvintat tot felul de apucaturi si de prostii in loc sa ceara supusilor trairea Evangheliei. Hm, se spune , si iata ca se implineste, ca pestele de la cap se impute si de la coada se curata ! Eu cred ca onest si frateste ar fi ca toti cei care nu se identifica cu biserica si cu preotia pina la cruce si singe ... sa lase patrafirul pe masa sf. altar si sa plece acolo unde au chemare si talent lumesc ! |
Te felicit frate Zaharia pentru ceea ce ai postat,ma asteptam dealtfel la reactia ta ,care este binevinita pentru noi toti.Sint de acord si cu deciziile luate de BOR si sunt convinsa ca de acum se vor lua si alte decizii pentru curatenia Bisericii si nu numai.Doamne Ajuta si Post binecuvintat.
|
Sincer, mi se pare o decizie aberantă. Dacă preoteasa l-a înșelat de exemplu, ce vină are el?
|
Ei, o fi treaba asta cu a 2 a casatorie care nu mai e Taina, ci doar binecuvantare...ceva de genul asta presupun!:confused:
|
Adica daca preotul a fost parasit de sotie si a divortat dar nu s-a recasatorit pentru ce sa nu aibe voie sa fie preot paroh?
Vedeti comunicatul: "clericii divorțați sau divorțați și recăsătoriți, precum și cei văduvi și recăsătoriți nu pot ocupa posturi de conducere în administrația bisericească, la nivel de protopopiat, eparhie și Patriarhie; nu pot ocupa postul de preot paroh, care este post de conducere; nu vor putea promova în alte parohii; nu pot fi propuși și nu pot primi ranguri bisericești; nu pot fi încadrați și nu pot funcționa în învățământul teologic preuniversitar sau universitar; nu pot solicita mutarea de la o eparhie la alta decât cu observarea atentă a situației canonice și menționarea acesteia în fișa personală. " Dupa care Sfinte Canoane preoti divortati dar care nu s-au recasatorit nu au voie sa fie preoti parohi,nu au voie sa primeasca ranguri bisericesti nu au voie sa fie profesori de religie nici macar in liceu? Trebuie supus atentiei Sfantului Sinod sa se indrepte hotararea pentru a nu fi acuzati preoti care nu incalca niciun Sfant Canon si care vor fi prin aceasta adaugire (anume ca preotul divortat dar nerecasatorit nu are voie sa fie preot paroh sau sa predea) lipsiti de dreptul de a fi preot paroh dar si dreptul de a preda religia la liceu. |
Hai mai frate Zaharia arata Sfintele Canoane de la vreun Sfant Sinod Ecumenic care zic ca preotul divortat dar nerecasatorit care adica traieste de unul singur nu are voie sa fie preot paroh si nu are voie sa fie invatator al altora.
Asta ca sa vorbim asa pe concret nu pe teoretic. |
Isi vor scoate oare preotii in cauza enoriasii la inaintare (cum s-a intamplat de multe ori cand n-au fost de acord cu hotararile superiorilor) s-au vor asculta smeriti de Sf Sinod? Din pacate cred ca va fi un intreg circ de care vor profita toti cei care stau la panda la usa ortodoxiei.
Desi nu stiu daca e chiar bine sa repari o greseala facand o nedreptate. Si spun asta pt ca daca pana acuma au inchis ochii macar sa nu se aplice retroactiv. Pt ca cei care sunt in aceasta situatie, sunt asa cu binecuvantarea ierarhilor. |
Un preot divortat care nu s-a recasatorit nu are niciun impediment canonic sa fie paroh!
La stilul asta un preot paroh divortat dar nerecasatorit va fi trecut mai intai preot slujitor si apoi cine stie cum poate sa fie scos si din preotie ca cica da exemplu rau! Apoi daca e hotarare a intregului Sfant Sinod al BOR vreau sa vad foaia pe care s-a dat asemenea hotarare cu semnatura tuturor ierarhilor din Sfantul Sinod al BOR pe ea. |
Citat:
|
Da este comunicatul patriarhiei pe net.
Si se zice acolo asa: "Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în ședința de lucru din 11 februarie 2010" Pai daca Sfantul Sinod al BOR a luat o asemenea decizie la 11 februarie 2010 sa vedem si noi o copie dupa documentul cu aceasta decizie si cu semnaturile tuturor ierarhilor Sfantului Sinod al BOR pe respectiva decizie.Eu deocamdata nu vad asemenea copie. |
Tot pe Basilica vad scris asa:
http://www.basilica.ro/ro/stiri/biho...bruariebi.html Aci nu spune nimic de asemenea hotararea care s-ar fi luat in Sfantul Sinod. |
Da dar zice "dintre hotararile luate mentionam". Tu crezi ca e doar un zvon?
|
Pana nu vad copie dupa foaia pe care membrii Sfantului Sinod au semnat asa ceva nu stiu ce sa zic.
Referitor la preotii divortati care nu s-au recasatorit: Daca preoteasa insealata de duhuri rele a unui preot paroh a cerut divortul care e vina preotului paroh?Pentru ce sa isi piarda parohia si dreptul de a preda religia din acest motiv? |
Citat:
|
Citat:
|
Pai stai mai soro Mirela sotia e cumva calculator sa o programeze preotul sa faca ce vrea el?
Suntem oameni liberi toti unui om poti sa ii zici sa faca ceva dar ramane ca omul respectiv sa faca daca si el voieste sa faca. |
nu e valabil numai ptr preoti
Citat:
|
Citat:
|
Preotul se cuvine sa fie gospodar asta inseamna ce se zice "sa isi chiverniseasca" casa proprie.
http://www.archeus.ro/lingvistica/Ca...ery=CHIVERNISI A administra cu economie fara sa faca risipa. Asta inseamna ca preotul sa nici nu fie cheltuitor aiurea. Daca sotia e inselata de draci si vrea sa se desparta de tine ca nu ii cumperi haine multe sau ca dracii o inseala sa vrea altele care pot aduce sminteala credinciosilor ce faci smintesti credinciosii facand ce zice sotia? Eu cred ca nu faci asa ci faci cum este de folos sufletesc credinciosilor. |
Citat:
|
Bine asa putem discuta la nesfarsit.
Eu sper sa nu fie scosi preoti din preotie divortati si care nu sunt recasatoriti ca ar fi necanonic. |
Mi se pare o decizie fortata,mai ales daca ruptura se produce datorita sotiei.
Are cineva idee cand a fost luata aceasta hotarare? |
Eu cred că treaba cu "doar divorțați" e o eroare materială, o neglijență de redactare, care fără doar și poate va fi îndreptată. În sine, divorțul în sens de separare față de soție atunci când conviețuirea nu mai este cu putință, nu este un păcat. Dar, ideea cu împiedicarea preoților recăsătoriți de la exercițiul preoției, mi se pare OK. Este complet anormal ca preoții să se căsătorească, vechile canoane interzicând asta chiar și în cazul decesului soției legiuite, necum în cazul separării de ea cât timp mai e în viață.
Mă miră că, și de data asta când vrea să facă un pic de curățenie, Sinodul BOR e întâmpinat cu atâtea critici pe acest forum. Când ierarhii vor să facă ceva în direcția curățeniei sunt vinovați. Când nu fac nimic în direcția curățeniei și permit preoților nevrednici să aibă oficiu, iarăși sunt vinovați. Concluzia mea este că, indiferent că ierarhii fac sau nu fac ceva și indiferent ce anume, ei sunt vinovați. |
Preotul care ajunge in starea de a fi divortat din cauza lui sau din cauza ca in anul respectiv nu a fost suficient soare pe cer care sa-i coaca lui rosiile si ceapa din gradina lotului ajutator nu ii este ingaduit sa se mai casatoreasca . Ramine cu aceiasi cinste si demnitate preoteasca daca tine cu dintii de preotia sa . Daca se recasatoreste, atunci poate ajunge cu siguranta in postura de a-i invata si pe alti viitori divortati cum sa faca pasul acesta si sa nu patesasca nimic . Asa, precum strungarul la uzina cind se descurca si ia un concediu medical pt. ca are el o treaba a lui de rezolvat si nu vrea sa mai vina pe la serviciu citeva zile . Este mizerabila poveste a baietilor descurcareti si priceputi la toate pt. care nu exista stavila sau impediment in care sa se opreasca vreo data .
|
...?!
A se reciti si cap.19 vers.1-11 din Evanghelia de la Sf.Ev.Matei
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 18:04:10. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.