Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Romano-Catolica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5029)
-   -   Papalitatea (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8723)

Danut7 07.03.2010 17:54:29

Papalitatea
 
Care a fost rolul Papei(Patriarhul si Episcopul Romei) si a Romei in administrarea Bisericii dinainte de schisma?

Mihnea Dragomir 07.03.2010 18:30:44

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 221358)
Care a fost rolul Papei(Patriarhul si Episcopul Romei) si a Romei in administrarea Bisericii dinainte de schisma?

Rolul avut de papă în Biserica Nedespărțită este astăzi văzut în mod diferit de catolici și de ortodocși.
Noi, catolicii, credem că papa a avut mai mult decât un rol decorativ. El a avut o jurisdicție universală.
Ortodocșii cred că papa a fost doar "primul între egali", așa cum ar fi, astăzi, patriarhul ecumenic de la Constantinopol față de Bisericile Ortodoxe Autocefale.

Asupra acestor diferențe s-a discutat de curând în Comisia de Dialog de la Ravenna.

Danut7 07.03.2010 18:43:21

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 221370)
Rolul avut de papă în Biserica Nedespărțită este astăzi văzut în mod diferit de catolici și de ortodocși.
Noi, catolicii, credem că papa a avut mai mult decât un rol decorativ. El a avut o jurisdicție universală.
Ortodocșii cred că papa a fost doar "primul între egali", așa cum ar fi, astăzi, patriarhul ecumenic de la Constantinopol față de Bisericile Ortodoxe Autocefale.

Asupra acestor diferențe s-a discutat de curând în Comisia de Dialog de la Ravenna.

Si ce dovezi sunt ca ar fi avut jurisdictie universala?

Mihnea Dragomir 07.03.2010 18:53:28

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 221379)
Si ce dovezi sunt ca ar fi avut jurisdictie universala?

De exemplu, scrisoarea lui Ignațiu al Antiohiei către papa:

"Ignațiu (...) către Biserica ce deține președenția, așezată în țara Romanilor, demnă de Dumnezeu, demnă de onoare, demnă de binecuvântare, demnă de laudă, demnă de succes, demnă de sfințenie și, pentru că dețineți președenția în iubire, pomenită după Cristos și pomenită după Tatăl" (A.D. 110)

Danut7 07.03.2010 19:02:09

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 221380)
De exemplu, scrisoarea lui Ignațiu al Antiohiei către papa:

"Ignațiu (...) către Biserica ce deține președenția, așezată în țara Romanilor, demnă de Dumnezeu, demnă de onoare, demnă de binecuvântare, demnă de laudă, demnă de succes, demnă de sfințenie și, pentru că dețineți președenția în iubire, pomenită după Cristos și pomenită după Tatăl" (A.D. 110)

Unde vedem un comportament concret al vreunui papa din care sa reiasa ca avea jurisdictie si autoritate universala?

Mihnea Dragomir 07.03.2010 19:16:56

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 221382)
Unde vedem un comportament concret al vreunui papa din care sa reiasa ca avea jurisdictie si autoritate universala?

În disputele, mai mici sau mai mari, care au tulburat Bisericile locale. Spre exemplu, după o perioadă de cercetare și oscilație, papa sprijină în mod hotărâtor atitudinea ortodoxă a Sf Atanasie cel Mare, răsturnând decizii ale unor sinoade tâlhărești în care ortodoxia nu mai era sprijinită practic de nimeni. Iată un fragment din scrisoarea papei Iuliu I (nu am varianta în română):
"[The] judgment [concerning Athanasius] ought to have been made, not as it was, but according to the ecclesiastical canon. It behooved all of you to write us so that the justice of it might be seen as emanating from all. ... Are you ignorant that the custom has been to write first to us and then for a just decision to be passed from this place [Rome]? If, then, any such suspicion rested upon the bishop there [Athanasius of Alexandria], notice of it ought to have been written to the church here. But now, after having done as they pleased, they want to obtain our concurrence, although we never condemned him. Not thus are the constitutions of Paul, not thus the traditions of the Fathers. This is another form of procedure, and a novel practice. ... What I write about this is for the common good. For what we have heard from the blessed apostle Peter, these things I signify to you" (Letter on Behalf of Athanasius [A.D. 341], in Athanasius, Apology Against the Arians 20–35).

Danut7 07.03.2010 19:25:31

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 221390)
În disputele, mai mici sau mai mari, care au tulburat Bisericile locale. Spre exemplu, după o perioadă de cercetare și oscilație, papa sprijină în mod hotărâtor atitudinea ortodoxă a Sf Atanasie cel Mare, răsturnând decizii ale unor sinoade tâlhărești în care ortodoxia nu mai era sprijinită practic de nimeni. Iată un fragment din scrisoarea papei Iuliu I (nu am varianta în română):
"[The] judgment [concerning Athanasius] ought to have been made, not as it was, but according to the ecclesiastical canon. It behooved all of you to write us so that the justice of it might be seen as emanating from all. ... Are you ignorant that the custom has been to write first to us and then for a just decision to be passed from this place [Rome]? If, then, any such suspicion rested upon the bishop there [Athanasius of Alexandria], notice of it ought to have been written to the church here. But now, after having done as they pleased, they want to obtain our concurrence, although we never condemned him. Not thus are the constitutions of Paul, not thus the traditions of the Fathers. This is another form of procedure, and a novel practice. ... What I write about this is for the common good. For what we have heard from the blessed apostle Peter, these things I signify to you" (Letter on Behalf of Athanasius [A.D. 341], in Athanasius, Apology Against the Arians 20–35).

Personal din cate am citit eu am inteles ca Episcopia Romei era primara si ca Episcopul Romei era "primul intre egali".In ce sens?Am auzit ca primatul papal ar fi fost mai mult unul de onoare.

Mihnea Dragomir 07.03.2010 20:44:55

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 221398)
Personal din cate am citit eu am inteles ca Episcopia Romei era primara si ca Episcopul Romei era "primul intre egali".In ce sens?Am auzit ca primatul papal ar fi fost mai mult unul de onoare.


Probabil că v-ați informat numai din surse ortodoxe. Nu este greșit a considera că primatul papal a fost "unul mai mult de onoare", dacă prin aceasta nu înțelegem "unul exclusiv de onoare". Papa este episcop și nu supraepiscop. Legătura dintre el și ceilalți episcopi este legătura dintre Petru și ceilalți apostoli. Aceasta înseamnă: legătura dintre fratele mai mare și fratele mai mic. Episcopii au har ("putere") prin însuși statutul lor ("ex officio") și nu sunt delegați ai papei ori ajutoare ale papei, în felul în care preoții presbiterii sunt ajutoare ale episcopilor. Episcopii, fără papa, au plinătatea preoției, pe când preoții, fără episcop, nu au plinătatea preoției. Pe de altă parte, esența ministerului petrin este unitatea Bisericii, papa este apărător și garant al acestei unități, după cum s-a rugat Domnul nostru pentru Petru. Noi credem că nimeni nu este "intra Ecclesiam" decât dacă e în comuniune cu papa. El are un rol cheie în Biserică. De altfel, cheile sunt chiar simbolul său.

Danut7 07.03.2010 21:49:07

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 221433)
Probabil că v-ați informat numai din surse ortodoxe. Nu este greșit a considera că primatul papal a fost "unul mai mult de onoare", dacă prin aceasta nu înțelegem "unul exclusiv de onoare". Papa este episcop și nu supraepiscop. Legătura dintre el și ceilalți episcopi este legătura dintre Petru și ceilalți apostoli. Aceasta înseamnă: legătura dintre fratele mai mare și fratele mai mic. Episcopii au har ("putere") prin însuși statutul lor ("ex officio") și nu sunt delegați ai papei ori ajutoare ale papei, în felul în care preoții presbiterii sunt ajutoare ale episcopilor. Episcopii, fără papa, au plinătatea preoției, pe când preoții, fără episcop, nu au plinătatea preoției. Pe de altă parte, esența ministerului petrin este unitatea Bisericii, papa este apărător și garant al acestei unități, după cum s-a rugat Domnul nostru pentru Petru. Noi credem că nimeni nu este "intra Ecclesiam" decât dacă e în comuniune cu papa. El are un rol cheie în Biserică. De altfel, cheile sunt chiar simbolul său.

De ce se considera ca pentru integritatea Bisericii este necesara comuniunea cu Papa si cu Roma?

Mihnea Dragomir 07.03.2010 22:28:12

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 221460)
De ce se considera ca pentru integritatea Bisericii este necesara comuniunea cu Papa si cu Roma?

Fiindcă asta a fost intenția Domnului nostru. El a chemat 12 apostoli, egali în demnitate apostolică (episcopat), dar pe unul dintre ei l-a chemat la o slujire deosebită de a celorlalți. Numai lui i-a schimbat numele avut înainte (i-a dat nume), așa cum făcuse cu Adam, cu Avraam/Avram, cu Iacob/Isarel. Numai lui i-a spus "pe tine voi întemeia Biserica Mea". Numai pentru el plătește impozit templului, prin pescuirea minunată, când îi spune lui Petru să plătească "pentru Mine și pentru tine". Numai lui îi încredințează corabia care este Biserica Sa cât timp el lipsește o vreme, mergând pe munte și pe el îl ajută, în furtună, când corabia e cât pe ce să se piardă. Lui îi spune pe malul Tiberiadei să pască oile Sale, cheile și puterea de a lega și dezlega, pe care le dă tuturor apostolilor, numai lui le dă în chip deosebit și numai pentru el se roagă, în rugăciunea pentru unitatea Bisericii, numai lui cerându-i "să întărească pe frații săi".

Noi credem că Biserica, instituție ce Îl are pe Cristos în capul unghiului, îl are pe Petru la temelia ei. Episcopii (și preoții) sunt stâlpii de susținere. Iar noi, laicii, asemenea cărămizilor acestui edificiu.

Dincolo de argumentele biblice, mai credem că este necesară comuniunea cu papa, fiindcă Biserica este Armata lui Cristos, este Ecclesia Militans, care are nevoie de un centru unic de comandă. Așa cum o parohie are mai mulți preoți, în principiu egali în preoția lor, dar numai unul este paroh, așa cum o eparhie poate avea mai mulți episcopi, dar unul este capul eparhiei, tot așa, la nivelul ei universal, Biserica este bine să aibă un cap văzut.

Această "Biserică văzută", această Ecclesia Militans, este oglindă și antitip al Bisericii Cerești. Ordinea monarhică de aici, de jos, reflectă și este în comuniune cu ordinea monarhică de sus. În acest sens îl vedem pe papa ca fiind "vicarul lui Cristos". Pe de altă parte, așa cum Cristos nu numai că a adoptat condiția umană, sărăcindu-se cumva prin kenosis, ci s-a smerit făcându-se asemenea sclavilor și spălând picioarele apostolilor Săi, și papa este cel care tuturor le slujește. El este nu numai "vicarius Filii Dei", ci și "servus servorum Dei". De aceea, Ioan Paul al II-lea, pe sub hainele albe papale care Îl sugerează pe Cristos în slava Sa taborică, avea haine aspre și ținea biciul nu departe, ca să nu uite celălalt titlu, de "sclav al sclavilor lui Dumnezeu".

Danut7 07.03.2010 23:43:32

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 221476)
Fiindcă asta a fost intenția Domnului nostru. El a chemat 12 apostoli, egali în demnitate apostolică (episcopat), dar pe unul dintre ei l-a chemat la o slujire deosebită de a celorlalți. Numai lui i-a schimbat numele avut înainte (i-a dat nume), așa cum făcuse cu Adam, cu Avraam/Avram, cu Iacob/Isarel. Numai lui i-a spus "pe tine voi întemeia Biserica Mea". Numai pentru el plătește impozit templului, prin pescuirea minunată, când îi spune lui Petru să plătească "pentru Mine și pentru tine". Numai lui îi încredințează corabia care este Biserica Sa cât timp el lipsește o vreme, mergând pe munte și pe el îl ajută, în furtună, când corabia e cât pe ce să se piardă. Lui îi spune pe malul Tiberiadei să pască oile Sale, cheile și puterea de a lega și dezlega, pe care le dă tuturor apostolilor, numai lui le dă în chip deosebit și numai pentru el se roagă, în rugăciunea pentru unitatea Bisericii, numai lui cerându-i "să întărească pe frații săi".

Noi credem că Biserica, instituție ce Îl are pe Cristos în capul unghiului, îl are pe Petru la temelia ei. Episcopii (și preoții) sunt stâlpii de susținere. Iar noi, laicii, asemenea cărămizilor acestui edificiu.

Dincolo de argumentele biblice, mai credem că este necesară comuniunea cu papa, fiindcă Biserica este Armata lui Cristos, este Ecclesia Militans, care are nevoie de un centru unic de comandă. Așa cum o parohie are mai mulți preoți, în principiu egali în preoția lor, dar numai unul este paroh, așa cum o eparhie poate avea mai mulți episcopi, dar unul este capul eparhiei, tot așa, la nivelul ei universal, Biserica este bine să aibă un cap văzut.

Această "Biserică văzută", această Ecclesia Militans, este oglindă și antitip al Bisericii Cerești. Ordinea monarhică de aici, de jos, reflectă și este în comuniune cu ordinea monarhică de sus. În acest sens îl vedem pe papa ca fiind "vicarul lui Cristos". Pe de altă parte, așa cum Cristos nu numai că a adoptat condiția umană, sărăcindu-se cumva prin kenosis, ci s-a smerit făcându-se asemenea sclavilor și spălând picioarele apostolilor Săi, și papa este cel care tuturor le slujește. El este nu numai "vicarius Filii Dei", ci și "servus servorum Dei". De aceea, Ioan Paul al II-lea, pe sub hainele albe papale care Îl sugerează pe Cristos în slava Sa taborică, avea haine aspre și ținea biciul nu departe, ca să nu uite celălalt titlu, de "sclav al sclavilor lui Dumnezeu".

Sa nu uitam ca dreapta marturisire i-a adus lui Petru cheile imparatiei cerurilor si numele cel nou.Parintii bisericesti sunt de parere ca toti apostolii aveau in stapanire cheile imparatiei.Ca toti au avut putere sa lege si sa dezlege , nu doar Petru.Inmarea cheilor de catre Hristos lui Petru reprezinta de fapt inmanarea cheilor apostolilor, Petru fiind reprezentantul lor.Desigur Petru are un statut special fiind primul care l-a recunoscut pe Hristos si fiind poate cel mai pomenit dintre apostoli.De aceia a si fost pastor in Biserica primara si unul dintre stalpii bisericii.Insa nu doar el.Pavel numeste si pe Iacov si Ioan, stalpi ai Bisericii(Galateni 2:9).Apostolii cooperau impreuna in Biserica primara.Este un episod in fapte in care Petru si Ioan merg impreuna la cei din Samaria sa se roage si sa-si puna mainile peste ei ca acestia sa primeasca Duh Sfant.Dupa ce s-a lepadat de El,Hristos nu l-a exclus pe Petru ci l-a pus din nou in functia de pastor.Insa nu ni se spune ca doar el a fost pastor.Si alti apostoli au fost pastori , dupa cum ne spune si scriptura si dupa cum stim si din Traditie.De exemplu Iacov era conducator in Ierusalim, iar Ioan prin Asia de Est.Petru ca om nu a fost infailibil, la putin timp dupa ce a primit cheile, Petru este certat de Iisus pentru ca "cugeta cele ale oamenilor".Sa nu uitam ca si Pavel l-a infruntat pe Petru din cauza atitudinii sale fata de neamuri(Galateni 2:11-15).

Sa nu uitam de altfel ca au fost multi papi si in Biserica post-apostolica care au cazut in diferite erezii.

Mihnea Dragomir 08.03.2010 00:23:33

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 221521)
Parintii bisericesti sunt de parere ca toti apostolii aveau in stapanire cheile imparatiei.Ca toti au avut putere sa lege si sa dezlege , nu doar Petru.

Chiar și iconografia ortodoxă îl prezintă numai pe Petru ca având cheile împărăției. Deși toți apostolii au primit și au transmis mai departe episcopilor și preoților puterea de a lega și dezlega, Petru a primit-o în chip deosebit de ceilalți, încât poporul ortodox în credința sa populară a păstrat amintirea lui Petru ca păzind poarta raiului.


Citat:

De aceia a si fost pastor in Biserica primara si unul dintre stalpii bisericii.Insa nu doar el.Pavel numeste si pe Iacov si Ioan, stalpi ai Bisericii(Galateni 2:9).
Așa cum am spus, toți apostolii și toți urmașii lor de azi, care sunt episcopii, sunt stâlpi ai Bisericii. Dar temelie este numai Petru și urmașul său, asta știm de la Cristos, Domnul nostru.

Citat:

Si alti apostoli au fost pastori , dupa cum ne spune si scriptura si dupa cum stim si din Traditie.De exemplu Iacov era conducator in Ierusalim, iar Ioan prin Asia de Est.
Desigur că toți preoții sunt păstori și fiecare apostol a plecat într-o parte a lumii să întemeieze o Biserică locală. Dar, în virtutea primatului său care pe atunci nu era contestat de nimeni, Petru a plecat la Roma, în capitala lumii de atunci. Iacob, un fel de secund al său, a plecat în celălalt teritoriu cu semnificație specială: Ierusalimul. Motivul pentru care Ioan, Ucenicul Iubit, a plecat în Asia Mică a fost, probabil, acela că lui i-a dat Domnul o sarcină specială: aceea de a avea grijă de Sf Sa Maică. La Efes erau condiții de siguranță.

Citat:

Petru ca om nu a fost infailibil, la putin timp dupa ce a primit cheile, Petru este certat de Iisus pentru ca "cugeta cele ale oamenilor".Sa nu uitam ca si Pavel l-a infruntat pe Petru din cauza atitudinii sale fata de neamuri(Galateni 2:11-15).

Sa nu uitam de altfel ca au fost multi papi si in Biserica post-apostolica care au cazut in diferite erezii.
Desigur că Petru, ca om, nu a fost infailibil. A făcut păcate, el însuși spune "sunt om păcătos". Așa au fost și papii: unii au fost fricoși ca Petru, alții lacomi de bani, alții fustangii, alții lacomi de putere, alții nepotiști. În ceea ce privește ideea că mulți papi au căzut în erezii, este o opinie ortodoxă. Nu aceasta este credința noastră, ci noi credem că, așa cum Petru nu a greșit în Scrisorile sale enciclice care sunt parte a Bibliei, nici papii nu au greșit în declarațiile lor oficiale asupra credinței, fiind apărați de erezie în mod supranatural, prin același har special al Spiritului Sfânt de care a beneficiat Petru, ceilalți apostoli, evangheliștii și proorocii dinaintea lor. De ce am crede că această charismă a infailibilității, care s-a întins de la Moise la apostoli, s-a sfârșit exact în epoca noastră ? Să fie Sf Spirit incapabil să o mai acorde ? Să poată, dar să nu mai vrea să o dea și acum, ca și atunci ?

Traditie1 08.03.2010 08:33:49

Mihnea, exagerezi importanta Sf. Petru. Domnul a spus acele lucruri speciale despre el pentru a arata ca rasplateste credinta. De asemeni fiind cel mai în vârsta dintre apostoli era cumva vazut ca reprezentantul lor.

În Marcu 8 si Luca 9 e relatata aceeasi întâmplare ca în Matei 16 dar fara a i se da lui Petru importanta, semn ca nu e vorba de ceea ce sustin catolicii:

Marcu 8
29. Și El i-a întrebat: Dar voi cine ziceți că sunt Eu? Răspunzând, Petru a zis Lui: Tu ești Hristosul.
30. Și El le-a dat poruncă să nu spună nimănui despre El.


Luca 9
20. Și El le-a zis: Dar voi cine ziceți că sunt Eu? Iar Petru, răspunzând, a zis: Hristosul lui Dumnezeu.
21. Iar El, certându-i, le-a poruncit să nu spună nimănui aceasta...







Vedem ce atitudine avea Sf. Pavel fata de Petru (mai ales în referirile care au stat la baza primului Sinod, de la Ierusalim) si aceeasi atitudine trebuie sa avem si noi. Sf. Pavel nu considera ca Sf. Petru era ceva deosebit.





Iar Sf. Petru nu a fost niciodata în Italia, este o traditie falsa aparuta datorita interpretarii gresite a unor pasaje din epistolele Parintilor apostolici Clement si Ignatiu.

La sinodul de la Ierusalim Petru a primit binevestirea la iudei iar Pavel la neamuri:

Galateni 2, 9. Și cunoscând harul ce mi-a fost dat mie, Iacov și Chefa și Ioan, cei socotiți a fi stâlpi, mi-au dat mie și lui Barnaba dreapta spre unire cu ei, pentru ca noi să binevestim la neamuri, iar ei la cei tăiați împrejur...


Petru a ramas toata viata lui în Iudeea fiind episcop al Ierusalimului ("Babilonul" din prima lui Epistola, asa cum era numit orasul în rândul crestinilor dupa Crucificare, vezi inclusiv Babilonul din Apocalipsa) si pentru un timp al Antiohiei. Niciuna din epistolele scrise de Pavel la Roma (2 Timotei, Filipeni, Efesieni, Coloseni, Filimon) în anii 60-64 nu-l mentioneaza pe Petru dar în mentioneaza pe alti membri ai Bisericii din Roma (nici epistola catre Romani scrisa în 58 nu-l mentioneaza pe Petru ca fiind la Roma). Nici Faptele Apostolilor, descriind prezenta la Roma în doua rânduri a Sf. Pavel nu-l mentioneaza pe Petru.


Asa-zisul mormânt al lui Petru la Roma este un fals ridicol. Mormântul lui Petru se afla la Ierusalim:
http://www.hissheep.org/catholic/the..._of_peter.html
http://www.accessmylibrary.com/artic...ers-saint.html
http://www.aloha.net/~mikesch/peters-jerusalem-tomb.htm

Mihnea Dragomir 08.03.2010 10:13:12

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 221573)
Mihnea, exagerezi importanta Sf. Petru. Domnul a spus acele lucruri speciale despre el pentru a arata ca rasplateste credinta. De asemeni fiind cel mai în vârsta dintre apostoli era cumva vazut ca reprezentantul lor.

Credință aveau toți apostolii. Nu era Filip, de exemplu, mai puțin credincios ca Petru. Dar numai lui Petru, din cauza raportului special pe care îl are Spiritul Sfânt cu el, i se arată dumnezeirea lui Isus.

[quote]

În Marcu 8 si Luca 9 e relatata aceeasi întâmplare ca în Matei 16 dar fara a i se da lui Petru importanta, semn ca nu e vorba de ceea ce sustin catolicii:

Marcu 8
29. Și El i-a întrebat: Dar voi cine ziceți că sunt Eu? Răspunzând, Petru a zis Lui: Tu ești Hristosul.
30. Și El le-a dat poruncă să nu spună nimănui despre El.


Luca 9
20. Și El le-a zis: Dar voi cine ziceți că sunt Eu? Iar Petru, răspunzând, a zis: Hristosul lui Dumnezeu.
21. Iar El, certându-i, le-a poruncit să nu spună nimănui aceasta...


Oare ortodocșii nu mai cred în Evanghelia lui Matei ? Se știe că sinopticele se completează una pe alta. De ce nu apare în Marcu e ușor de bănuit: sunt teorii că la Evanghelia lui Marcu Petru a contribuit considerabil, ar fi fost ca și cum s-ar fi lăudat. Ev lui Luca e mai târzie, din câte știu, Luca a scris ceea ce nu au scris ceilalți. Unii au pus accentul pe gestul lui Cristos de întemeiere a Bisericii pe Petru și pe promisiunea că va asista această Biserică până la sfârșit. Alții, pe cererea lui Isus ca dumnezeirea Sa să fie, deocamdată, secret eclezial.



Citat:

Vedem ce atitudine avea Sf. Pavel fata de Petru (mai ales în referirile care au stat la baza primului Sinod, de la Ierusalim) si aceeasi atitudine trebuie sa avem si noi. Sf. Pavel nu considera ca Sf. Petru era ceva deosebit.
Totuși Pavel spune undeva că nu i-a cunoscut inițial pe ucenici și că abia după trei ani "s-a suit la Petru", semn că îl considera pe Petru având o poziție preeminentă între apostoli.




Citat:


Iar Sf. Petru nu a fost niciodata în Italia, este o traditie falsa aparuta datorita interpretarii gresite a unor pasaje din epistolele Parintilor apostolici Clement si Ignatiu.
Este o tradiție dintotdeauna a Bisericii faptul că Petru a fost la Roma, unde a și murit. Contestarea acestui lucru este de dată foarte recentă, din cauza ortodocșilor și protestanților care se poziționează ca anticatolici.

costel 08.03.2010 10:24:45

"Cum se poate impaca intarirea unui Apostol cu cinstea de temelie a Bisericii si de suveran al ei, cu cuvintele neobisnuit de aspre ale Mantuitorului, care numeste pe Petru "Satana" si "sminteala", pentru ca nu cugeta cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor? Cum putea Mantuitorul sa intemeieze Biserica Sa, pe care "portile iadului" nu aveau s-o birue, pe omul care L-a tagaduit inaintea unei femei, in ceasul cel greu al incercarii? Si cum se poate face un privilegiu personal, exceptional si exclu*siv dintr-o putere (de a lega si dezlega), pe care Mantuitorul a dat-o tuturor Apostolilor? (Ioan 20, 22-28).

Daca persoana si numele lui Petru ar fi insemnat pentru Mantuitorul si pentru Biserica ceea ce cred papalistii, aceasta trebuie spusa in predica lui si a celorlalti Apostoli cu o claritate care sa nu lase loc indoielii. Un privilegiu asa de important nu se putea lasa expus controverselor.

Nici in predicile, nici in epistolele Sfantului Petru sau ale celorlalti nu se gaseste nici cel mai mic indiciu care ar putea indreptati fie cat de putin presupunerea, ca Sfantul Petru era el temelia Bisericii."

Mihnea Dragomir 08.03.2010 11:17:18

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 221606)
"Cum se poate impaca intarirea unui Apostol cu cinstea de temelie a Bisericii si de suveran al ei, cu cuvintele neobisnuit de aspre ale Mantuitorului, care numeste pe Petru "Satana" si "sminteala", pentru ca nu cugeta cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor? Cum putea Mantuitorul sa intemeieze Biserica Sa, pe care "portile iadului" nu aveau s-o birue, pe omul care L-a tagaduit inaintea unei femei, in ceasul cel greu al incercarii? Si cum se poate face un privilegiu personal, exceptional si exclu*siv dintr-o putere (de a lega si dezlega), pe care Mantuitorul a dat-o tuturor Apostolilor? (Ioan 20, 22-28).

Adeseori vedem că Dumnezeu lucrează cu mijloace carente. Petru a fost un păcătos, dar celălalt întemeietor al Bisericii Romei, Paul, a fost un păcătos și mai mare. Și totuși, din ei a binevoit Spiritul Sfânt să își facă vase alese.
Acest lucru îl observăm și în vechiul testament. Cu David, cu profetul Iona, cu oameni slabi, păcătoși, dar care s-au căit și, ca și Petru, au spus: "Doamne, tu știi că Te iubesc".

Citat:

(...)papalistii, (...)
Noi ne numim catolici. "Papaliști" e un termen pe care îl folosiți cu intenția de a ofensa. Nu e deloc bine pentru sufletul dv să cedați ispitei jignirii aproapelui. Noi nu folosim termeni ca "greco-schismatici", ori "cerularieni" la adresa fraților noștri ortodocși, ci le spunem așa cum le place lor să își spună: "ortodocși".

Citat:

cu o claritate care sa nu lase loc indoielii. Un privilegiu asa de important nu se putea lasa expus controverselor.

Nici in predicile, nici in epistolele Sfantului Petru sau ale celorlalti nu se gaseste nici cel mai mic indiciu
De faptul că ministerul petrin este unul special nu s-a îndoit nimeni până la Marea Schismă. Iar în predicile lui Petru observăm primatul petrin. Recitiți, fără ochi întunecați de ură, ci cu dorința de a descoperi adevărul, episodul din "Fapte" în care se petrece cooptarea unui noi apostol pentru locul rămas vacant prin defecțiunea lui Iuda.

costel 08.03.2010 11:57:17

Domnule Dragomir, Petru nu este capul Bisericii, el face parte din madularele trupului, iar madularele sunt egale intre ele. Biserica nu permite nici un fel de dispretuire a unora fata de ceilalti. Sa ne fie clar, nu avem de-a face cu Apostoli mai vrednici si unii mai putin vrednici.

Unitatea Sfintei Treimi nu este o unitate in care persoanele Sfintei Treimi se contopesc intr-una singura. Iata de ce este nevoie de mai multe persoane si nu de una singura.

Marius22 08.03.2010 11:59:32

Citat:

De faptul că ministerul petrin este unul special nu s-a îndoit nimeni până la Marea Schismă. Iar în predicile lui Petru observăm primatul petrin. Recitiți, fără ochi întunecați de ură, ci cu dorința de a descoperi adevărul, episodul din "Fapte" în care se petrece cooptarea unui noi apostol pentru locul rămas vacant prin defecțiunea lui Iuda.
Daca nu s-ar fi indoit nimeni de autoritatea universala a Papei, de ce a mai fost nevoie de Sinoade Ecumenice in primul mileniu crestin. Nu ar fi apelat intreaga lume crestina la infailibilatea Papei pentru a combate ereziile? Mai mult, de-a lungul istoriei Bisericii nedespartite, episcopii Romei care au avut un rol insemnat in disputele teologice sunt foarte putini.

In mare parte, episcopii Romei au abuzat de acest presupus primat, in sens papo-cezarist. S-au vrut nu atat conducatori spirituali, cat politici.

Danut7 08.03.2010 14:05:33

Petru a fost de initiativa in Biserica primara, avand un rol mare.Dar faptul ca atat Petru a fost supus greselii si a si gresit, cat si faptul ca Roma sau diferiti papi au cazut in diferite greseli si erori(erezii),arata ca integralitatea Bisericii nu este dependenta de un singur episcop si nu a fost dependenta nici macar de Roma.Am citit mai de mult despre destui Papi care au fost "neortodocsi" asta inca dinainte de insertia subtila a filioquelui in Biserica Apuseana.Biserica a functionat mai mult impreuna in unitate ca un intreg.Biserica Apuseana salvand-o pe cea Rasariteana si cea Rasariteana pe cea Apuseana.Biserica s-a zidit pe credinta lui Petru si pe marturisirea sa, cat si in jurul sau.Prin el s-au inceput bazele bisericii lui Hristos, si el a fost putem zice asta primul intre egali in apostoli.Dar si la apostoli vedem o fratie.Pe el s-au pus bazele Bisericii si Biserica va fi sustinuta de credinta lui Petru, pe care portile iadului nu o vor birui.Nu de Petru care el a facut diferite greseli in biserica.Putem zice ca Petru a fost seful sau conducatorul apostolilor.Parca am auzit ca unii Sf Parinti l-ar fi numit si asa.Asta doar pentru ca a fost primul care l-a recunoscut pe Hristos.

Mihnea Dragomir 08.03.2010 14:24:54

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 221647)
Daca nu s-ar fi indoit nimeni de autoritatea universala a Papei, de ce a mai fost nevoie de Sinoade Ecumenice in primul mileniu crestin. Nu ar fi apelat intreaga lume crestina la infailibilatea Papei pentru a combate ereziile? Mai mult, de-a lungul istoriei Bisericii nedespartite, episcopii Romei care au avut un rol insemnat in disputele teologice sunt foarte putini.

De la început, a existat nu numai primat petrin, a mai existat și colegialitate apostolică. Avem în Biblie relatarea primului Conciliu (Sinod) apostolic de la Ierusalim. Părerea personală asupra unui aspect al credinței a lui Petru și a celor cu el urma să fie discutată vizavi de părerea personală a celorlalți (mai mulți) în spirit de colegialitate fraternă.

Și în epoca noastră, atunci când Biserica este în fața unor controverse majore, obișnuiește să îi cheme pe urmașii apostolilor, fiind convocat sinodul ecumenic. Ultimul a fost cel cunoscut ca "Vatican 2", al 21 sinod ecumenic al Bisericii Catolice. Dintre acestea, unele comunități rupte, așa cum e Biserica Ortodoxă, recunosc numai pe primele 7. Alte comunități, care s-au rupt chiar mai devreme, așa cum este Biserica Armeană, recunosc doar primele 3. Există și o comunitate ruptă după Sinodul 20 ecumenic (Vatican 1), care se numesc "vechii catolici". Avem și una ruptă foarte recent, după Vatican-2: sunt "sedevacantiștii". Mereu se mai rupe câte cineva, ortodocșii sunt foarte departe de a fi singurii. Dar, de fiecare dată, Biserica rămâne una singură, așezată de Cristos pe temelia care este Petru. Noi credem că Biserica este vie, nu putem opri ceasul în mileniul I și nici în mileniul al II-lea. Asistența pe care Sfântul Spirit a acordat-o Bisericii lui Cristos și într-un mod special papei atunci, o acordă și acum și așa va fi până ce Domnul va veni din nou, după cum El a promis.

NTatiana 08.03.2010 14:51:40

Papalitatea
 
Papa a refuzat sa-i primeasca la Vatican pe adultii din Irlanda care s-au constituit in parte vatamata in dosarul ''child's sex abuse''; si nici nu stiu daca acum toti vinovatii sunt in inchisoare ...ma indoiesc ...s-au intocmit numai ''RAPOARTE'' ...ha ha ha ...trist , dar adevarat !!!

Danut7 08.03.2010 15:07:39

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 221717)
Petru a fost de initiativa in Biserica primara, avand un rol mare.Dar faptul ca atat Petru a fost supus greselii si a si gresit, cat si faptul ca Roma sau diferiti papi au cazut in diferite greseli si erori(erezii),arata ca integralitatea Bisericii nu este dependenta de un singur episcop si nu a fost dependenta nici macar de Roma.Am citit mai de mult despre destui Papi care au fost "neortodocsi" asta inca dinainte de insertia subtila a filioquelui in Biserica Apuseana.Biserica a functionat mai mult impreuna in unitate ca un intreg.Biserica Apuseana salvand-o pe cea Rasariteana si cea Rasariteana pe cea Apuseana.Biserica s-a zidit pe credinta lui Petru si pe marturisirea sa, cat si in jurul sau.Prin el s-au inceput bazele bisericii lui Hristos, si el a fost putem zice asta primul intre egali in apostoli.Dar si la apostoli vedem o fratie.Pe el s-au pus bazele Bisericii si Biserica va fi sustinuta de credinta lui Petru, pe care portile iadului nu o vor birui.Nu de Petru care el a facut diferite greseli in biserica.Putem zice ca Petru a fost seful sau conducatorul apostolilor.Parca am auzit ca unii Sf Parinti l-ar fi numit si asa.Asta doar pentru ca a fost primul care l-a recunoscut pe Hristos.

Subscriu Petru a fost conducatorul Apostolilor.

Marius22 08.03.2010 16:07:35

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 221729)
Și în epoca noastră, atunci când Biserica este în fața unor controverse majore, obișnuiește să îi cheme pe urmașii apostolilor, fiind convocat sinodul ecumenic. Ultimul a fost cel cunoscut ca "Vatican 2", al 21 sinod ecumenic al Bisericii Catolice. Dintre acestea, unele comunități rupte, așa cum e Biserica Ortodoxă, recunosc numai pe primele 7. Alte comunități, care s-au rupt chiar mai devreme, așa cum este Biserica Armeană, recunosc doar primele 3. Există și o comunitate ruptă după Sinodul 20 ecumenic (Vatican 1), care se numesc "vechii catolici". Avem și una ruptă foarte recent, după Vatican-2: sunt "sedevacantiștii". Mereu se mai rupe câte cineva, ortodocșii sunt foarte departe de a fi singurii. Dar, de fiecare dată, Biserica rămâne una singură, așezată de Cristos pe temelia care este Petru. Noi credem că Biserica este vie, nu putem opri ceasul în mileniul I și nici în mileniul al II-lea. Asistența pe care Sfântul Spirit a acordat-o Bisericii lui Cristos și într-un mod special papei atunci, o acordă și acum și așa va fi până ce Domnul va veni din nou, după cum El a promis.

Nu vreau sa mutam discutia pe linia diferentelor interconfesionale, pentru ca nu vad sensul. Fiecare marturisim adevarul de credinta al Bisericii de care apartinem. Vom gasi si unul si celalat suficiente argumente si contra-argumente incat sa vorbim la nesfarsit. Cum nu au ajuns la un numitor comun mai marii nostri, cu atat mai putin o vom face noi.

Nu voi contesta niciodata apostolicitatea Bisericii Romano-Catolice, dar nu pot accepta inovatiile la nivel dogmatic si cultic, ce si-au facut loc, de-a lungul timpului si care ne despart. Ele au condus de fapt la doua spiritualitati diferite in sanul celor doua Biserici.

De aceea, in ceea ce ma priveste, intotdeuna prefer sa discut mai degraba pe marginea a ce ne apropie, caci slava Domnului, avem inca multe lucruri comune, decat despre ce ne desparte.

Mihnea Dragomir 08.03.2010 17:25:45

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 221820)
Ele au condus de fapt la doua spiritualitati diferite in sanul celor doua Biserici.

Părerea mea este că au fost două (de fapt: mai multe) spiritualități încă de la început. Sfinții Părinți Răsăriteni aparțineau în mod evident unei alte spiritualități decât Sfinții Părinți Apuseni. Alt stil, alt limbaj, altă tematică și, aproape că am putea spune, altă teologie. Dar, cu toții au fost catolici și cu toții ortodocși. Adică: au fost universali și dreptcredincioși în lucrarea lor.
Astfel văzuți, cei doi plămâni ai Bisericii, Răsăritul și Apusul, ne apar nu ca doi poli, ci ca doi versanți ai aceluiași pol, care este Cristos. Mai aproape de spiritualitatea răsăriteană, catolicismul răsăritean apreciază și celălalt versant, cel apusean, cu care este în comuniune.

Irina Georgeta 12.03.2010 00:32:49

am înțeles că papa benedict a solicitat formarea unui curs de exorciști. mi se pare nou și straniu în același timp pentru mine, ca ortodox, să aud de existența unui astfel de curs, având în vedere faptul că nimic nu este mai eficient ca smerenia, viața curată, rugăciunea puternică și însăși taina ascunsă. sunt curioasă sub ce formă decurge acest "proiect de măturare a spiritelor răului", că prea s-a făcut mare tam-tam în presă, iar mie mi se pare puțin dubios acest lucru, pentru că în general, astfel de lucruri nu ar trebui să se facă publice

Mihnea Dragomir 12.03.2010 01:12:59

Nu este de loc nou. Exorcisme s-au făcut mereu în Biserica Catolică. În principiu, orice preot poate face exorcisme, în practică aceasta este o facultate specială acordată de episcopul locului unor oameni cunoscuți pentru viața lor de sfințenie și în plus, de regulă, cu anumită vârstă și experiență spirituală. În Biserica Greco-Catolică exorcismele constau în rugăciuni speciale grupate în Euhologhion (Moltivelnic), iar în Biserica Romano-Catolică în rugăciuni grupate în Rituale Romanum. Sunt, în general, rezervate pentru cazurile de posesie demonică (mai rar de obsesie demonică).

Ioana-Andreea 12.03.2010 22:14:47

Mihnea,ce parere ai despre miracolul Sf Lumini?

Mihnea Dragomir 12.03.2010 22:25:27

Dacă vă referiți la Sf Lumină care s-ar aprinde în mod spontan la Ierusalim, tot ceea ce știu este că nu este atestată de Biserica Catolică și nu sunt îndeplinite crieteriile minimale pentru a fi atestată. Din câte am înțeles, a existat o încercare a unor martori catolici de a cerceta realitatea acestui presupus miracol cu mai mult timp în urmă, dar...ghinion, exact atunci miracolul nu s-a produs: explicația ortodoxă este, din câte înțeleg, faptul că miracolul nu se produce dacă sunt de față necredincioși.

Ioana-Andreea 12.03.2010 22:34:07

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 223372)
Dacă vă referiți la Sf Lumină care s-ar aprinde în mod spontan la Ierusalim, tot ceea ce știu este că nu este atestată de Biserica Catolică și nu sunt îndeplinite crieteriile minimale pentru a fi atestată. Din câte am înțeles, a existat o încercare a unor martori catolici de a cerceta realitatea acestui presupus miracol cu mai mult timp în urmă, dar...ghinion, exact atunci miracolul nu s-a produs: explicația ortodoxă este, din câte înțeleg, faptul că miracolul nu se produce dacă sunt de față necredincioși.

Lumina vine pt toti oamenii,dar doar dupa Sfanta Liturghie ortodoxa.
Printre cei care il controleaza pe Patriarh,e si un reprezentant catolic...deci...
http://ioska.blogspot.com/2009/02/sf...ierusalim.html

http://www.youtube.com/watch?v=RaI2hXyg-fM

Mihnea Dragomir 12.03.2010 22:51:36

În B.C. există un mecanism destul de complicat de certificare a miracolelor. Se întocmesc, de către un postulator al cauzei, dosare minuțioase cu mărturii, probe materiale, etc, care sunt verificate de o primă comisie de experți numită de episcopul locului. Dacă această comisie care examinează dosarul consideră că nu există o explicație în ordine naturală pentru materia studiată și dacă episcopul aprobă, dosarul e înaintat la Roma, unde există un dicaster special care se ocupă cu asta (același care se ocupă și cu sanctificările). Dosarul e reexaminat (mai demult era un proces întreg, cu un avocat al lui Dumnezeu și un avocat al diavolului, care se străduia să arate că nu e vorba de un miracol). Se numește o nouă Comisie care poate dispune noi cercetări. Dacă cei din comisia centrală consideră că 1) faptele sunt reale și 2) nu există explicație în ordine naturală, potrivit unor criterii speciale pentru fiecare tip de miracol, conducătorul dicasterului înaintează un referat papei cu recomandarea de a se certifica existența miracolului, recomandare care poate fi acceptată, respinsă dau amânată de papa.

Atunci când probatoriul este insuficient (spre exemplu: martori cheie nu mai sunt în viață), concluzia este de "non-constat de supernaturalitate" (care nu trebuie confundată cu respingerea miracolului prin "constat de non-supernaturalitate"). Așa se termină majoritatea dosarelor, cu concluzia că nu există suficiente elemente pentru a putea afirma realitatea miracolului. Presupun că în aceeași categorie ar intra și cele legate de aprinderea spontană a luminii de la Ierusalim: nu putem, deocamdată, nici confirma, nici respinge realitatea acestor lucruri.

Ioana-Andreea 12.03.2010 23:19:39

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 223382)
În B.C. există un mecanism destul de complicat de certificare a miracolelor. Se întocmesc, de către un postulator al cauzei, dosare minuțioase cu mărturii, probe materiale, etc, care sunt verificate de o primă comisie de experți numită de episcopul locului. Dacă această comisie care examinează dosarul consideră că nu există o explicație în ordine naturală pentru materia studiată și dacă episcopul aprobă, dosarul e înaintat la Roma, unde există un dicaster special care se ocupă cu asta (același care se ocupă și cu sanctificările). Dosarul e reexaminat (mai demult era un proces întreg, cu un avocat al lui Dumnezeu și un avocat al diavolului, care se străduia să arate că nu e vorba de un miracol). Se numește o nouă Comisie care poate dispune noi cercetări. Dacă cei din comisia centrală consideră că 1) faptele sunt reale și 2) nu există explicație în ordine naturală, potrivit unor criterii speciale pentru fiecare tip de miracol, conducătorul dicasterului înaintează un referat papei cu recomandarea de a se certifica existența miracolului, recomandare care poate fi acceptată, respinsă dau amânată de papa.

Atunci când probatoriul este insuficient (spre exemplu: martori cheie nu mai sunt în viață), concluzia este de "non-constat de supernaturalitate" (care nu trebuie confundată cu respingerea miracolului prin "constat de non-supernaturalitate"). Așa se termină majoritatea dosarelor, cu concluzia că nu există suficiente elemente pentru a putea afirma realitatea miracolului. Presupun că în aceeași categorie ar intra și cele legate de aprinderea spontană a luminii de la Ierusalim: nu putem, deocamdată, nici confirma, nici respinge realitatea acestor lucruri.


dar faptul ca stiinta,care e impotriva minunilor,o atesta,nu-ti spune nimic?:2:
Nu vreau sa te supar,dar eu cred ca ar fi cam ilogic sa o recunoasca,din moment ce la rugaciunea papei nu vine,ar fi ca si cum s-ar elimina singur...
La fel,intoarcerea Iordanului.

Mihnea Dragomir 12.03.2010 23:38:26

Citat:

În prealabil postat de Ioana-Andreea (Post 223390)
dar faptul ca stiinta,care e impotriva minunilor,o atesta,nu-ti spune nimic?:2:
Nu vreau sa te supar,dar eu cred ca ar fi cam ilogic sa o recunoasca,din moment ce la rugaciunea papei nu vine,ar fi ca si cum s-ar elimina singur...
La fel,intoarcerea Iordanului.

Ce inseamnă "știința" o atestă ? Cât timp nu există o comisie asupra seriozității căreia să nu existe dubii, nu putem spune nimic. Asta îmi aduce aminte de articole de tip "oameni de știință sovietici afirmă că" (mai nou "americani" în loc de "sovietici"). Pe urmă, cine spune că "știința este împotriva minunilor" ? Minunile nu sunt nici științifice, nici non-științifice, ci a-științifice, adică studiază domenii diferite ale realității: supranaturalul, respectiv naturalul. Ce e drept, știința e un ajutor prețios în certificarea minunilor: ea este chemată să afirme că nu există o explicație științifică a producerii lor.

Chiar și când existența și caracterul supranatural al unui miracol este atestat de papa, după trecerea tutuor "furcilor caudine" a două comisii de experți, două comisii teologice, un episcop și un cardinal, minunea respectivă face parte dintre revelațiile particulare, care nu sunt obligatorii pentru noi. În principiu, poți să fii un bun catolic și dacă nu crezi că Sf Fecioară a apărut la Fatima. Dar nu poți să fii un bun catolic dacă nu crezi că Isus a înviat.

Ioana-Andreea 13.03.2010 00:15:41

Citat:

minunea respectivă face parte dintre revelațiile particulare, care nu sunt obligatorii pentru noi. În principiu, poți să fii un bun catolic și dacă nu crezi că Sf Fecioară a apărut la Fatima. Dar nu poți să fii un bun catolic dacă nu crezi că Isus a înviat.
Ideea e ca acestea 2 se intampla numai dupa slujba ortodoxa,de aceea le-am adus in discutie.

Mihnea Dragomir 13.03.2010 00:52:53

Citat:

În prealabil postat de Ioana-Andreea (Post 223409)
Ideea e ca acestea 2 se intampla numai dupa slujba ortodoxa,de aceea le-am adus in discutie.

Noi credem că slujba ortodoxă este perfect validă. Cea mai mare minune care se întâmplă la slujba ortodoxă este Sf Prefacere. De aceea, este în principiu posibil ca Iordanul să curgă invers. Dacă e posibil ca vinul să se prefacă în Sf Sânge, de ce nu ar putea Iordanul să curgă invers ? Când am spus că aceste minuni nu sunt atestate de autoritățile catolice și la standardele catolice în materie, nu am respins posibilitatea unor asemenea miracole.

MariaB 29.03.2010 12:10:49

Citat:

În prealabil postat de Ioana-Andreea (Post 223390)
eu cred ca ar fi cam ilogic sa o recunoasca,din moment ce la rugaciunea papei nu vine...

papa nu se roaga pentru aceasta Lumina

ortodocsii se roaga pentru aceasta Lumina
iar Dumnezeu, in marea lui bunatate, le-o da

RauL15 16.04.2010 21:23:02

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 223382)
În B.C. există un mecanism destul de complicat de certificare a miracolelor. Se întocmesc, de către un postulator al cauzei, dosare minuțioase cu mărturii, probe materiale, etc, care sunt verificate de o primă comisie de experți numită de episcopul locului. Dacă această comisie care examinează dosarul consideră că nu există o explicație în ordine naturală pentru materia studiată și dacă episcopul aprobă, dosarul e înaintat la Roma, unde există un dicaster special care se ocupă cu asta (același care se ocupă și cu sanctificările). Dosarul e reexaminat (mai demult era un proces întreg, cu un avocat al lui Dumnezeu și un avocat al diavolului, care se străduia să arate că nu e vorba de un miracol). Se numește o nouă Comisie care poate dispune noi cercetări. Dacă cei din comisia centrală consideră că 1) faptele sunt reale și 2) nu există explicație în ordine naturală, potrivit unor criterii speciale pentru fiecare tip de miracol, conducătorul dicasterului înaintează un referat papei cu recomandarea de a se certifica existența miracolului, recomandare care poate fi acceptată, respinsă dau amânată de papa.

Atunci când probatoriul este insuficient (spre exemplu: martori cheie nu mai sunt în viață), concluzia este de "non-constat de supernaturalitate" (care nu trebuie confundată cu respingerea miracolului prin "constat de non-supernaturalitate"). Așa se termină majoritatea dosarelor, cu concluzia că nu există suficiente elemente pentru a putea afirma realitatea miracolului. Presupun că în aceeași categorie ar intra și cele legate de aprinderea spontană a luminii de la Ierusalim: nu putem, deocamdată, nici confirma, nici respinge realitatea acestor lucruri.

Comisia e pusa sa demonstreze contrariul cum ca Sfanta Lumina de la Ierusalim e o mare pacaleala.

Erethorn 17.04.2010 14:36:50

Care comisie ? Sti tu ca exista o comisie catolica care investigheaza Lumina de la Ierusalim ?

Haide sa revenim cu picioarele pe pamant si sa vedem pozitia oficiala a BC in legatura cu problema, exprimata de un apologet catolic:

http://forums.catholic.com/showthread.php?t=144424

"The Miracle of the Holy Fire is a tradition of the Eastern Orthodox church. On the Orthodox church's Easter Saturday, the Orthodox patriarch of Jerusalem enters the sepulcher of Christ in the Church of the Holy Sepulcher (called the Church of the Resurrection in Orthodoxy). Within a few minutes, the patriarch emerges with lighted candles that are said to be lighted from a holy fire that appears in the sepulcher every year on this date.

I do not know of any Catholic investigations into this occurrence, perhaps because of the tensions between the ecclesial communities that share the church's premises and perhaps because it would not be prudent for the Church to investigate this occurrence without the patriarch's invitation to do so. It is also unlikely that the Orthodox church would consider an investigation by the Catholic Church to be authoritative.

Absent a pronouncement by the Catholic Church for Catholics that the Miracle of the Holy Fire is a miracle worthy of human belief, a Catholic need not believe that the occurrence is of divine origin. Even if such a pronouncement did occur, a Catholic would not be bound in conscience to believe. But, given that there is nothing inherently wrong with believing that such a miracle occurs, out of courtesy toward Orthodox Christians a Catholic should be careful not to scandalize pious believers in the miracle."

Am bolduit ceea ce este esential. Din punctul meu de vedere, o pozitie de bun simt. Ce rost are sa ne batem in miracole ?

Ducutu 03.05.2010 23:23:13

http://www.romanialibera.ro/exclusiv...redactie0.html

Despre catolici...

Mihnea Dragomir 03.05.2010 23:57:36

Citat:

În prealabil postat de Ducutu (Post 242579)

Articolul conține o mică inexactitate exact în locul în car vorbește despre infailibilitatea papală :
"Declarația trebuie să reprezinte unanimitatea membrilor Bisericii"

În realitate, papa se poate pronunța în mod infailibil nu numai fără unanimitatea membrilor Bisericii (chestie care oricum este o simplă teorie de neatins în practică), dar și fără majoritatea respectivă. Papa conduce Biserica în mod personal, și nu (numai) ca și purtător de cuvânt al episcopatului. El poate decide dacă să se sfătuiască sau nu cu membrii Sf Colegiu al Cardinalilor, cu episcopii, cu patriarhii sau cu un anumit segment al Bisericii. Când decide să se sfătuiască (și de obicei o face), el poate să țină cont sau să nu țină cont de părerea oricărui for al Bisericii.
Ideea că Biserica ar fi guvernată pe principii democratice este de extracție modernistă. Desigur, există un principiu al colegialității (conducerii sobornicești), dar asta nu înseamnă democrație. La fel e și în Biserica Locală: episcopul se poate consulta cu Capitlul (Consiliul Eparhial) sau poate să nu o facă.

MariaB 04.05.2010 14:10:29

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 242586)
papa se poate pronunța în mod infailibil nu numai fără unanimitatea membrilor Bisericii (chestie care oricum este o simplă teorie de neatins în practică), dar și fără majoritatea respectivă.

dati-ne, va rog, un exemplu de astfel de pronuntare în mod infailibil


Ora este GMT +3. Ora este acum 12:31:53.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.