Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Reguli in Biserica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5027)
-   -   Cat traiesti tot inveti... (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8549)

dorinastoica14 20.02.2010 15:03:03

Cat traiesti tot inveti...
 
Zilele trecute,la terminarea slujbei Canonului cel Mare dupa ce am fost miruita de preot si m-am inchinat la icoana Maicii Domnului am urcat la icoanele de pe catapetesma(asa cum faceam de obicei atat eu cat si majoritatea credinciosilor pentru a saruta icoanele,de fapt sticla care le protejeaza)acele care sunt de o parte si de alta a usilor diaconesti.
Cand am coborat m-au luat in primire trei preacucrnice surate si mi-au spus ca am facut un mare pacat deoarece preotul inca miruia in fata altarului si nu este voie mai ales pentru o femeie sa se afle acolo,sa se inchine la acele icoane .
Este prima oara cand aud aceasta si merg de ceva timp timp prin biserici si manastiri.

Daca intr-adevar am gresit as vrea sa stiu pentru a spovedi acest pacat.

Mariusica 20.02.2010 20:15:56

nu-i este permis femeii sa intre in altar. dar pe solee oricine are acces. atat timp cat nu deranjeaza jlujba

iana 20.02.2010 20:34:45

Citat:

În prealabil postat de dorinastoica14 (Post 214507)
Zilele trecute,la terminarea slujbei Canonului cel Mare dupa ce am fost miruita de preot si m-am inchinat la icoana Maicii Domnului am urcat la icoanele de pe catapetesma(asa cum faceam de obicei atat eu cat si majoritatea credinciosilor pentru a saruta icoanele,de fapt sticla care le protejeaza)acele care sunt de o parte si de alta a usilor diaconesti.
Cand am coborat m-au luat in primire trei preacucrnice surate si mi-au spus ca am facut un mare pacat deoarece preotul inca miruia in fata altarului si nu este voie mai ales pentru o femeie sa se afle acolo,sa se inchine la acele icoane .
Este prima oara cand aud aceasta si merg de ceva timp timp prin biserici si manastiri.

Daca intr-adevar am gresit as vrea sa stiu pentru a spovedi acest pacat.


"Mare pacat" fac cei care tot trag de maneca si atentioneaza pe unul si pe altul si nu-si vad de treaba lor mai ales in biserica. Cu ce ai pacatuit ca te-ai inchinat la icoane? Nu le mai baga in seama ca astea sunt in stare sa-ti spuna si ca mimica fetei nu e potrivita, ca nu-ti dai ochii peste cap, etc.:29:

caliyo 20.02.2010 21:14:20

Nu e vorba de pacat, fiecare biserica are ,,regulileŽŽ ei stabilite de ,,comitetŽŽ.
Legat de inchinarea la icoanele din fata, eu stiu e reguli universal valabile: daca a inceput Sf. Liturghie, nu mai este bine sa te inchini pt. ca sunt niste momente solemne care nu trebuie tulburate , iar a doua regula: nu se trece prin fata usilor imparatesti decat atunci cand te impartasesti.
Restul asa ziselor reguli sunt exagerari.

OmuBun 20.02.2010 22:04:08

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214568)
"Mare pacat" fac cei care tot trag de maneca si atentioneaza pe unul si pe altul si nu-si vad de treaba lor mai ales in biserica. Cu ce ai pacatuit ca te-ai inchinat la icoane? Nu le mai baga in seama ca astea sunt in stare sa-ti spuna si ca mimica fetei nu e potrivita, ca nu-ti dai ochii peste cap, etc.:29:

Nu am nimic cu nimeni, dar niste reguli totusi sunt facute sa fie respectate, fiindca altfel ar face fiecare dupa cum il taie capul. In general, cel ce merge regulat la biserica, nu e nevoie sa fie..."tras de manecuta" fiindca stie ce e bine si ce nu. Unii insa, sunt in stare sa-l ia de guler pe parinte fiindca nu le da si lor Sf. Impartasanie (am fost odata martor la o asa scena!...) Ce daca nu s-au spovedit? Ce daca-s tigani? Ei nu-s tot oameni? Ma rog, cazuri si cazuri. Ceea ce vad din cand in cand la biserica unde merg de obicei si ce simt ca "deranjeaza" cumva, este faptul ca toata lumea asteapta sa iasa Parintele cu Sfintele Daruri, dascalul repeta si repeta si repeta si repeta si o ia iar de la inceput cu "Grija cea lumeasca..." ce trece de multe ori de jumatate de ora, ca enoriasi tot vin si vin cu pomelnice si lumanari aprinse, iar parintele nu le poate inchide usa in nas niciodata. La fel si inainte de citirea Sf. Evanghelii, cand saracu' dascal ajunge sa citeasca nu numai ce este strict pentru duminica respectiva, ci si pentru luni, marti, miercuri... pana ii face disperat semn clopotarului sa se puna de-a curmezisul sa nu mai treaca altii cu pomelnicele! Eu cred ca un pic de habar tot trebuie sa avem, pentru a nu tulbura bunul mers al Sfintei Liturghii.

iana 20.02.2010 22:17:17

Citat:

În prealabil postat de OmuBun (Post 214596)
Nu am nimic cu nimeni, dar niste reguli totusi sunt facute sa fie respectate, fiindca altfel ar face fiecare dupa cum il taie capul. In general, cel ce merge regulat la biserica, nu e nevoie sa fie..."tras de manecuta" fiindca stie ce e bine si ce nu. Unii insa, sunt in stare sa-l ia de guler pe parinte fiindca nu le da si lor Sf. Impartasanie (am fost odata martor la o asa scena!...) Ce daca nu s-au spovedit? Ce daca-s tigani? Ei nu-s tot oameni? Ma rog, cazuri si cazuri. Ceea ce vad din cand in cand la biserica unde merg de obicei si ce simt ca "deranjeaza" cumva, este faptul ca toata lumea asteapta sa iasa Parintele cu Sfintele Daruri, dascalul repeta si repeta si repeta si repeta si o ia iar de la inceput cu "Grija cea lumeasca..." ce trece de multe ori de jumatate de ora, ca enoriasi tot vin si vin cu pomelnice si lumanari aprinse, iar parintele nu le poate inchide usa in nas niciodata. La fel si inainte de citirea Sf. Evanghelii, cand saracu' dascal ajunge sa citeasca nu numai ce este strict pentru duminica respectiva, ci si pentru luni, marti, miercuri... pana ii face disperat semn clopotarului sa se puna de-a curmezisul sa nu mai treaca altii cu pomelnicele! Eu cred ca un pic de habar tot trebuie sa avem, pentru a nu tulbura bunul mers al Sfintei Liturghii.

Toate cele pe care le enumeri tu se intampla pt ca oamenii nu stiu semnificatia fiecarui moment din Liturghie. Si ma gandesc ca ar trebui sa se insiste si pe asa ceva la predici. Oricum "trasul de manecuta" nu ajuta la nimic, nu-i desteapta pe nici unul. O alta problema mai e si faptul ca in bisericile din Romania nu sunt aceleasi reguli peste tot.

andrei_im 20.02.2010 22:39:41

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214602)
Toate cele pe care le enumeri tu se intampla pt ca oamenii nu stiu semnificatia fiecarui moment din Liturghie.

In asta stau toate problemele, ma bucur ca ai remarcat. Din pacate, cateheza in aceasta directie nu prea se mai face, dar carti de TALCUIRI se gasesc peste tot. Si nu trebuie sa cunoastem lucrurile acestea din obligatie, ci pentru ca intelesul este atat de puternic, atat de viu, incat nu poti decat sa spui - de asta are nevoie sufletul!

AndruscaCIM 20.02.2010 22:49:37

Citat:

În prealabil postat de andrei_im (Post 214605)
In asta stau toate problemele, ma bucur ca ai remarcat. Din pacate, cateheza in aceasta directie nu prea se mai face, dar carti de TALCUIRI se gasesc peste tot. Si nu trebuie sa cunoastem lucrurile acestea din obligatie, ci pentru ca intelesul este atat de puternic, atat de viu, incat nu poti decat sa spui - de asta are nevoie sufletul!

Dar la o adica...nu stim, intrebam, mai stam si ne mai uitam in stanga, in dreapta...mai vedem cum se inchina lumea, cand, cum...daca e cineva cu pomelnic la usa altarului ca sa ne putem duce si noi...destul de usor, as zice!

andrei_im 20.02.2010 22:56:49

daca in acea biserica, enoriasii sunt povatuiti de preot, sunt bine indrumati, ii putem lua oricand de exemplu. si asa ar fi frumos...
eu vorbeam mai mult de o anumita delasare, de o lipsa de interes care ne poate duce de multe ori la gesturi necugetate, care nu sunt deloc firesti in cadrul Sfintei Liturghii. si lucrurile acestea nu le poti rezolva cu batul. ii spui unui om "mai, stai locului, taci din gura!", si el ce intelege? tace din gura, dar cu ce ramane? mintea tot ii fuge pe campiile necuratului. de aceea e nevoie de cunoasterea intelesurilor Sfintei Liturghii, pentru ca intelesurile sunt CUTREMURATOARE, iar acest binecuvantat "cutremur" caracterizeaza fiecare secunda din Sfanta Liturghie. trebuie doar sa ne informam, sa ne insusim aceste invataturi, sa incercam sa le traim, caci ele ne vor schimba.

iana 20.02.2010 23:01:38

Citat:

În prealabil postat de AndruscaCIM (Post 214606)
Dar la o adica...nu stim, intrebam, mai stam si ne mai uitam in stanga, in dreapta...mai vedem cum se inchina lumea, cand, cum...daca e cineva cu pomelnic la usa altarului ca sa ne putem duce si noi...destul de usor, as zice!

Adica destul de usor sa fim papagali, nu?

AndruscaCIM 20.02.2010 23:05:32

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214610)
Adica destul de usor sa fim papagali, nu?

Ei papagali de acum, e vorba ca stiind ca exista niste reguli in in Biserica, macar pana le inveti si sensul, incerci sa te orientezi cat de cat la fata locului...parerea mea!

iana 20.02.2010 23:09:47

Citat:

În prealabil postat de AndruscaCIM (Post 214611)
Ei papagali de acum, e vorba ca stiind ca exista niste reguli in in Biserica, macar pana le inveti si sensul, incerci sa te orientezi cat de cat la fata locului...parerea mea!

Numai sa se vrea sa se invete sensul, altfel exista riscul de a ramane papagal. Sunt multi cei care gandesc cam asa:"facem pt ca asa se face, pt ca asa e bine" fara sa se mai gandeasca "de ce se face asa?".

AndruscaCIM 20.02.2010 23:14:40

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214612)
Numai sa se vrea sa se invete sensul, altfel exista riscul de a ramane papagal.

Ei na, asta depinde de aspiratiile fiecaruia deja :5:, insa eu ma gandeam ca pentru cei care nu stiu de nici unele, pentru inceput e bine si asa...decat sa procedeze dupa cum ii taie pe ei capul, si sa se intample exact pe dos de cum ar trebui...

iana 20.02.2010 23:23:18

Citat:

În prealabil postat de AndruscaCIM (Post 214614)
Ei na, asta depinde de aspiratiile fiecaruia deja :5:, insa eu ma gandeam ca pentru cei care nu stiu de nici unele, pentru inceput e bine si asa...decat sa procedeze dupa cum ii taie pe ei capul, si sa se intample exact pe dos de cum ar trebui...

:41: Da ai dreptate.:6:

AndruscaCIM 20.02.2010 23:25:23

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214617)
:41: Da ai dreptate.:6:

:6::6:...............

cherub 20.02.2010 23:27:44

intamplare 'intamplareatza' cu babe habotnice grecesti
 
Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214602)
Oricum "trasul de manecuta" nu ajuta la nimic, nu-i desteapta pe nici unul. O alta problema mai e si faptul ca in bisericile din Romania nu sunt aceleasi reguli peste tot.

Nu numai ca nu ajuta la nimic, dar poate fi extrem de sacaitor si enervant, chiar, exasperant!... (mai ales daca se face repetitiv si insistent, cum au obiceiul unele babe habotnice si formaliste, mai ales - lol - acuma, sa-mi fie cu iertaciune - si nu doar la noi, ci se mai intampla unele chestii asemanatoare si pe la greci, au si ei babele lor habotnice). :1:

Pe mine, o baba grasa si nesuferita de-a grecilor m-a luat cu matura, cand am incercat sa fac vreo cateva poze (si f. discret, in spatele bis., si fara blitz in camera digitala) intr-o biserica de-a lor din Atena, cu icoane care plansesera cu mir... tot am reusit sa fac numai vreo 2, dar cu ce risc! lol - de era sa-mi scoata babornitza si ochii - atat mie, cat si preotului, peste care a navalit in Sf. Altar, pur si simplu, urland la el, in greceste, ca o apucata isterica si idioata - gesticuland cu briceagul pe care-l folosea la razuit ceara de la lumanari (pe care, de obicei, daca nu le dadeai si o mica 'spaga', nici nu le lasau sa arda macar jumatate, desi nu erau tocmai ieftine, ci le aruncau de indata ce intorceai spatele si intrai in bis., fiindca ce, doar nu stau ele sa razuie la ceara toata ziulica, mai au si alte treburi, cum ar fi sa stea la o barfa ceva, sa mai bage la falci niscaiva mancare, sa mai goneasca vreun cersetor, sa mai imbranceasca vreun turist sau pelerin care pare neortodox s.a.m.d...). Ba, era sa-mi sparga si camera, cu acelasi briceag nenorocit... mi-a si zgariat-o, oricum. Mai-mai ca 'sarise' lumea (aflata atunci acolo in bis, era aproape plina, majoritatea babe, ca era zilnic Liturghie acolo) sa ma 'scape' de hodoroantza aia oribila, care parea indracita, posedata de o legiune intreaga, nu alta!... fereasca Dumnezeu!... O alta babutza, saraca, mi-a mai si facut cadou, imediat dupa acel 'incident', o carticea cu Ac. Sf. Patapie, ca sa mai redreseze/dreaga, intrucatva, situatia si ca sa-mi mai 'treaca de suparare', sa ma mai linisteasca putin, din socul provocat de cealalta baba, de isterica posedata (si inapoiata/retardata, nevoie mare, fie la ea acolo!... sper sa ii mai fi luminat Dumnezeu, mintea aia de 'gaina bearca', intre timp)... :17:

Atunci, la acel moment, desi simtzeam o tentatzie de a o lua pe baba isterica la injuraturi (desi nu cred ca-ntelegea engleza - lol) si imbranci energic inapoi, am preferat mai bine sa-mi reprim acele impulsuri si m-am 'refulat', (exteriorizat, descarcat etc) printr-o criza de plans... manifestare ce s-ar parea ca a 'dat bine' (fara intentzie) si printre 'audientza', respectiv 'martorii oculari' (fara voia lor, saracii)... A fost o situatzie cam tragi-comica, de-a dreptul!...

Ma gandisem ulterior sa scriu si un articol 'suparat si furios' despre acel 'incident' revoltator petrecut acolo, pe care sa-l trimit prin email la bbc ori cnn etc, dar apoi m-am calmat, nu am facut-o fiindca nu am vrut sa compromit reputatzia bis. ortodoxe, fiindca presa mereu schimba, modifica si exagereaza lucrurile, dandu-le acea 'aureola' de senzational, si nu ar fi afectat-o pe acea baba tampita, care oricum nu stia nici engleza, ci ar fi putut aduce vreo injurie, vreun oprobiu la adresa bis. ortodoxe, in gr-al (nu ar fi 'lovit in' baba aia grasa si proasta, cat ar fi 'lovit in' biserica si cultul crestin-ortodox). Si duhovnicul mi-a confirmat acelasi lucru.

Intr-o alta bis., tot gr. si tot din Atena, un alt retardat, incult, incuiat si cam inapoiat, in loc sa-si vada de treburile lui, a decis sa-si vada de ale altora - lol - si s-a napustit asupra mea, efectiv, cu nesimtzire, sa-mi smulga bucatzile de anafura din mana, crezand ca eram de confesiune catolica (din ceea ce am reusit sa deduc din tzipetele lui repetitive, si tot isterice: 'catoliki! catoliki!' (blabla) - lucru confirmat apoi cand mi s-a explicat, intr-o engleza stricata si 'tzatzaita' - lol - de catre o alta fufa mai tinerica, imbracata ca pt. club, cu rochie cu decolteu cam adanc, pantofi cu tocuri cui si machiata etc)...

As mai avea si alte exemple, cu 'babe de pe la noi' - lol - dar m-am gandit ca ar putea fi clisee pe care oricum toata lumea le-ar putea cunoaste, si cel putin inca nu m-a luat nici una cu matura sau briceagul (ci numai ocazional, 'cu gura', dar parca nu asa de agresiv, totusi) pana in prezent... mai e timp... :39::1:

OmuBun 20.02.2010 23:33:34

Citat:

În prealabil postat de AndruscaCIM (Post 214606)
Dar la o adica...nu stim, intrebam, mai stam si ne mai uitam in stanga, in dreapta...mai vedem cum se inchina lumea, cand, cum...daca e cineva cu pomelnic la usa altarului ca sa ne putem duce si noi...destul de usor, as zice!

Hm! Pai cei care sunt "pe dinafara", doar vin si pleaca. Toata sliujba este aproape o vanzoleala, iar dupa "Tatal Nostru", mai ramanem cei obisnuiti care deja ne cunoastem bine! Restul au "trebi" importante! Pai cui sa-i mai explice saracu' preot, noua? Pai noi stim bine cum stau lucrurile! Iar ceilalti NU AU TIMP sa mai priveasca in jur; de la usa, tinta la Sf Altar cu pomelnicu', nu conteaza ca se cinteste Sf. Evanghelie si lumea sta in genunchi... El are o tinta! Si o tine!

AndruscaCIM 20.02.2010 23:53:51

Citat:

În prealabil postat de OmuBun (Post 214623)
Hm! Pai cei care sunt "pe dinafara", doar vin si pleaca. Toata sliujba este aproape o vanzoleala, iar dupa "Tatal Nostru", mai ramanem cei obisnuiti care deja ne cunoastem bine! Restul au "trebi" importante! Pai cui sa-i mai explice saracu' preot, noua? Pai noi stim bine cum stau lucrurile! Iar ceilalti NU AU TIMP sa mai priveasca in jur; de la usa, tinta la Sf Altar cu pomelnicu', nu conteaza ca se cinteste Sf. Evanghelie si lumea sta in genunchi... El are o tinta! Si o tine!

Hahaha...m-ai facut sa rad, da ai dreptate, sunt si de astia...dar de obicei se mai gasesc unii care sa le mai taie din elan, si am vazut ca sunt de regula receptivi...si pentru asta o fi si mertitul celor care au o mimica a fetei...acceptabila!:65:

iana 21.02.2010 00:02:50

Citat:

În prealabil postat de AndruscaCIM (Post 214632)
Hahaha...m-ai facut sa rad, da ai dreptate, sunt si de astia...dar de obicei se mai gasesc unii care sa le mai taie din elan, si am vazut ca sunt de regula receptivi...si pentru asta o fi si mertitul celor care au o mimica a fetei...acceptabila!:65:

Te referi la cei care le mai taie din elanul de a mai pasi pe la biserica?

AndruscaCIM 21.02.2010 00:20:09

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214636)
Te referi la cei care le mai taie din elanul de a mai pasi pe la biserica?

Nuhuhuuuuuu...mai bine zis le ghideaza elanul :10:, pentru ca am vazut ca unii chiar primesc sugestiile facute de unii oameni din Biserica...oameni binevoitori, bineinteles!

Daar sunt si unii care poate ca taie elanul de tot, desi ma indoiesc ca ar fi chiar asa...ca la cate Biserici sunt, cei sacaiti...se pot orienta spre altele!

iana 21.02.2010 00:33:26

Citat:

În prealabil postat de andruscacim (Post 214646)
nuhuhuuuuuu...mai bine zis le ghideaza elanul :10:, pentru ca am vazut ca unii chiar primesc sugestiile facute de unii oameni din biserica...oameni binevoitori, bineinteles!

Daar sunt si unii care poate ca taie elanul de tot, desi ma indoiesc ca ar fi chiar asa...ca la cate biserici sunt, cei sacaiti...se pot orienta spre altele!

:18::18:........

AndruscaCIM 21.02.2010 00:37:02

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214654)
:18::18:........

Asta e de bine sau de rau?:29:

iana 21.02.2010 00:41:20

Citat:

În prealabil postat de AndruscaCIM (Post 214657)
Asta e de bine sau de rau?:29:

De bine!:21:

zaharia_2009 21.02.2010 00:42:43

ce sa mai intelegem dintr-atitea sfaturi ?
 
Mesajul din deschiderea topicului dar mai ales parerile adaugate acestei intrebari m-a dus cu gindul iarasi la scaparile comportamentale, ale noastre ale tuturora celora care suntem instruiti si educati in mod normal. Evident nici nu ma intereseaza cazurile de carenta , de pseudo sau ,,malnutritie" educationala. Scriu aceasta parere nu determinat de parerea din deschidere ci din contra, din cauza celor care afirma pro sau contra .
S-a discutat in nenumarate rinduri despre iubire , facindu-se apologia iubirii si despre iertare si despre ajutorarea aproapelui si despre tinuta femeii in biserica si despre preoti si monahi ...si despre cite si mai cite . In totdeauna parerile erau exclusiviste : ori ca, ori ca... Foarte putini , chiar extrem de putini sunt cei care au citit, invatat, apreciat, deprins si practicat atitudinea cea mai potrivita pt. orice situatie : buna rinduiala(masura) si dreapta socoteala in orice lucru trebuie implinita. Ca exemplu, iertam acolo unde este de iertat si ce se poate ierta ,restul in mod pedagogic se pedepseste pt. indreptare si nerepetare. Iubim ce este de iubit si in felul in care este firesc (fara patima dar si fara superficialitate) sa o facem ,restul este pt. altceva ; ajutam aproapele care este de ajutat(nu orice fatarnic bine disimulat) ,in modul si in doza in care putem (dupa puterile noastre sincere si nu fugitiv si superficial), s.a.m.d.
Revenind la intrebarea de deschidere : daca am stat la sf. liturghie (ori alte sf. taine si nu numai) unde pe parcurs s-au primit nenumarate binecuvintari , ne-am impartasit de duhul sfint (sa nu trecem cu usurinta peste ceea ce se slujeste : ,, am vazut lumina cea adevarata, am primit duhul cel ceresc, am aflat credinta cea adevarata, nedespartitei sf. treimi inchinindu-ne"... etc), ne-am inchinat si am slavit sf. Treime si la urma urmei , la sfirsit am ,,primit ajutor de la Domnul , cel ce a facut cerul si pamintul" in clipa in care preotul ne miruieste inchinindune imediat anterior la icoana de pe iconostasul(crucifix) drept ... deci daca am savirsit , trait si impartasit de toate aceste daruri pt. ce sa facem tulburare si sa mergem pe la spatele preotului, pe solee, ca sa ne mai inchinam, la ce ? In mod firesc, in buna rinduiala ne luam anafura si iesim din biserica . Nu este cuviincios sa ne pocneasca evlavia tocmai atunci cind nu mai este cazul si sa avem initiative care mai de care : unul sa mearga sa se inchine la catapeteasma , altul sa inceapa sa bata ,,metanii de multumire" , altul sa tot fosneasca pungi si plase de tot felul tinind mortis sa imparta cine stie ce milostenie. Cine vrea sa faca asa ceva poate veni cu 10 minute inainte de inceperea slujbelor si poate saruta toti sfintii de pe pereti, de la catapeteasma , moaste , s.a.m.d.
Teoretic nu este interzis asa ceva dar nu este o initiativa laudabila sau macar acceptabila . In bisericile in care preotii sunt indiferenti...,,de buni" cu ordinea , linistea si buna rinduiala din biserica nu se interzice nici un gest ,,de evlavie" ad-hoc, deoarece se supara lumea , nu mai vine pe acolo si scad incasarile . In bisericile in care preotii sunt extrem de seriosi si devotati jertfei lor (slujirii altarului) ori care nu tariesc din ce scot cu preotia (sunt din ce in ce mai multi preoti proveniti din juristi, profesori, economisti, medici, militari, ingineri, care obtin venituri din alte parti decit preotia) sunt mult mai rigurosi la tinuta si trairea slujbelor si nu numai la implinirea lor formala .
Nu doresc sa te supar sora Dorina cu modul meu de exprimare dar eu sunt adeptul multei sobrietati si seriozitati, trairii in duh si in adevar dar de adevaratelea, de la intrarea in biserica si pina la iesirea din ea fiind f. atent la situatiile aiurea, prin multa ispitire, in care ne pocneste evlavia exact cind nu trebuie , fara ca noi sa ne dam seama sau culmea, crezind ca facem un lucru bun.
In concluzie , parerea mea este ca desi nu este un lucru necanonic totusi nu se face dupa terminarea unei slujbe (exceptind inchinarea la moaste).

AndruscaCIM 21.02.2010 21:57:44

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214661)
De bine!:21:

Atunci...si eu :18::3:

Doamne ajuta!

dorinastoica14 22.02.2010 18:21:56

Citat:

În prealabil postat de iana (Post 214568)
"Mare pacat" fac cei care tot trag de maneca si atentioneaza pe unul si pe altul si nu-si vad de treaba lor mai ales in biserica. Cu ce ai pacatuit ca te-ai inchinat la icoane? Nu le mai baga in seama ca astea sunt in stare sa-ti spuna si ca mimica fetei nu e potrivita, ca nu-ti dai ochii peste cap, etc.:29:

Mulțumesc mult pentru cele scrise! Atunci am fost puțin mâhnită dar mi-a trecut:78:
:1:

dorinastoica14 22.02.2010 18:36:21

Citat:

În prealabil postat de zaharia_2009 (Post 214662)
Mesajul din deschiderea topicului dar mai ales parerile adaugate acestei intrebari m-a dus cu gindul iarasi la scaparile comportamentale, ale noastre ale tuturora celora care suntem instruiti si educati in mod normal. Evident nici nu ma intereseaza cazurile de carenta , de pseudo sau ,,malnutritie" educationala. Scriu aceasta parere nu determinat de parerea din deschidere ci din contra, din cauza celor care afirma pro sau contra .
S-a discutat in nenumarate rinduri despre iubire , facindu-se apologia iubirii si despre iertare si despre ajutorarea aproapelui si despre tinuta femeii in biserica si despre preoti si monahi ...si despre cite si mai cite . In totdeauna parerile erau exclusiviste : ori ca, ori ca... Foarte putini , chiar extrem de putini sunt cei care au citit, invatat, apreciat, deprins si practicat atitudinea cea mai potrivita pt. orice situatie : buna rinduiala(masura) si dreapta socoteala in orice lucru trebuie implinita. Ca exemplu, iertam acolo unde este de iertat si ce se poate ierta ,restul in mod pedagogic se pedepseste pt. indreptare si nerepetare. Iubim ce este de iubit si in felul in care este firesc (fara patima dar si fara superficialitate) sa o facem ,restul este pt. altceva ; ajutam aproapele care este de ajutat(nu orice fatarnic bine disimulat) ,in modul si in doza in care putem (dupa puterile noastre sincere si nu fugitiv si superficial), s.a.m.d.
Revenind la intrebarea de deschidere : daca am stat la sf. liturghie (ori alte sf. taine si nu numai) unde pe parcurs s-au primit nenumarate binecuvintari , ne-am impartasit de duhul sfint (sa nu trecem cu usurinta peste ceea ce se slujeste : ,, am vazut lumina cea adevarata, am primit duhul cel ceresc, am aflat credinta cea adevarata, nedespartitei sf. treimi inchinindu-ne"... etc), ne-am inchinat si am slavit sf. Treime si la urma urmei , la sfirsit am ,,primit ajutor de la Domnul , cel ce a facut cerul si pamintul" in clipa in care preotul ne miruieste inchinindune imediat anterior la icoana de pe iconostasul(crucifix) drept ... deci daca am savirsit , trait si impartasit de toate aceste daruri pt. ce sa facem tulburare si sa mergem pe la spatele preotului, pe solee, ca sa ne mai inchinam, la ce ? In mod firesc, in buna rinduiala ne luam anafura si iesim din biserica . Nu este cuviincios sa ne pocneasca evlavia tocmai atunci cind nu mai este cazul si sa avem initiative care mai de care : unul sa mearga sa se inchine la catapeteasma , altul sa inceapa sa bata ,,metanii de multumire" , altul sa tot fosneasca pungi si plase de tot felul tinind mortis sa imparta cine stie ce milostenie. Cine vrea sa faca asa ceva poate veni cu 10 minute inainte de inceperea slujbelor si poate saruta toti sfintii de pe pereti, de la catapeteasma , moaste , s.a.m.d.
Teoretic nu este interzis asa ceva dar nu este o initiativa laudabila sau macar acceptabila . In bisericile in care preotii sunt indiferenti...,,de buni" cu ordinea , linistea si buna rinduiala din biserica nu se interzice nici un gest ,,de evlavie" ad-hoc, deoarece se supara lumea , nu mai vine pe acolo si scad incasarile . In bisericile in care preotii sunt extrem de seriosi si devotati jertfei lor (slujirii altarului) ori care nu tariesc din ce scot cu preotia (sunt din ce in ce mai multi preoti proveniti din juristi, profesori, economisti, medici, militari, ingineri, care obtin venituri din alte parti decit preotia) sunt mult mai rigurosi la tinuta si trairea slujbelor si nu numai la implinirea lor formala .
Nu doresc sa te supar sora Dorina cu modul meu de exprimare dar eu sunt adeptul multei sobrietati si seriozitati, trairii in duh si in adevar dar de adevaratelea, de la intrarea in biserica si pina la iesirea din ea fiind f. atent la situatiile aiurea, prin multa ispitire, in care ne pocneste evlavia exact cind nu trebuie , fara ca noi sa ne dam seama sau culmea, crezind ca facem un lucru bun.
In concluzie , parerea mea este ca desi nu este un lucru necanonic totusi nu se face dupa terminarea unei slujbe (exceptind inchinarea la moaste).

Mulțumesc pentru răspuns,cred că era suficient acesta pentru a mă lămuri.De ce să mă supăr?
Oricum nu s-a produs nici o dezordine în biserică dar voi evita de acum înainte pentru a nu mai oferi motiv de sminteală vreunei preacucrnice surate dornică de a-și etala cunoștințele în materie de comortament în biserică.

Am discutat despre aceasta cu doi preoți care mi-au spus că acestea sunt invenții băbești și să nu le iau în seamă.Icoanele sunt pentru a te închina la ele,a face metanii și a le săruta când vii în biserică și când pleci.

zaharia_2009 22.02.2010 18:45:30

Citat:

În prealabil postat de dorinastoica14 (Post 215283)
Mulțumesc pentru răspuns,cred că era suficient acesta pentru a mă lămuri.De ce să mă supăr?
Oricum nu s-a produs nici o dezordine în biserică dar voi evita de acum înainte pentru a nu mai oferi motiv de sminteală vreunei preacucrnice surate dornică de a-și etala cunoștințele în materie de comortament în biserică.

Am discutat despre aceasta cu doi preoți care mi-au spus că acestea sunt invenții băbești și să nu le iau în seamă.Icoanele sunt pentru a te închina la ele,a face metanii și a le săruta când vii în biserică și când pleci.

Te rog sa ma ierti pt. interventie si ma bucur pt. ca nu te-am tulburat . La urma urmei fiecare face cum crede de cuviinta , mai ales ca nu era vorba despre o greseala canonica sau altceva asemanator desi ma bucur pt. ca nu ai uitat ca in totdeauna prin atitudinile noastre nevinovate sau chiar voit de bine putem sminti pe altii mai putin cunoscatori , experimentati sau tari in trairea corecta .
Pace si bucurie tie iara mie iertare !

Iustin000 03.03.2010 18:35:31

Omu Bun
 
Citat:

În prealabil postat de OmuBun (Post 214596)
Nu am nimic cu nimeni, dar niste reguli totusi sunt facute sa fie respectate, fiindca altfel ar face fiecare dupa cum il taie capul. In general, cel ce merge regulat la biserica, nu e nevoie sa fie..."tras de manecuta" fiindca stie ce e bine si ce nu. Unii insa, sunt in stare sa-l ia de guler pe parinte fiindca nu le da si lor Sf. Impartasanie (am fost odata martor la o asa scena!...) Ce daca nu s-au spovedit? Ce daca-s tigani? Ei nu-s tot oameni? Ma rog, cazuri si cazuri. Ceea ce vad din cand in cand la biserica unde merg de obicei si ce simt ca "deranjeaza" cumva, este faptul ca toata lumea asteapta sa iasa Parintele cu Sfintele Daruri, dascalul repeta si repeta si repeta si repeta si o ia iar de la inceput cu "Grija cea lumeasca..." ce trece de multe ori de jumatate de ora, ca enoriasi tot vin si vin cu pomelnice si lumanari aprinse, iar parintele nu le poate inchide usa in nas niciodata. La fel si inainte de citirea Sf. Evanghelii, cand saracu' dascal ajunge sa citeasca nu numai ce este strict pentru duminica respectiva, ci si pentru luni, marti, miercuri... pana ii face disperat semn clopotarului sa se puna de-a curmezisul sa nu mai treaca altii cu pomelnicele! Eu cred ca un pic de habar tot trebuie sa avem, pentru a nu tulbura bunul mers al Sfintei Liturghii.

Omu bun,ca tot te-ai denumit asa, ce vrei sa spui?ca eu daca m-am nascut tigan,nu am voie sa ma impartasesc???desi parintele mi-a dat binecuvantare?Daca erai om bun, nu gandeai asa, in mod rasist si se pare ca toti cei care ti-au citit mesajul sunt de acord cu tine,pentru ca nimeni nu a sesizat asta.Deci ce sa gandesc eu acum?Ca pe voi toti va iubeste Dumnezeu dar pe tigani,nu?Nu tot El i-a creat?Nu ne iubeste pe toti Dumnezeu?

AndruscaCIM 03.03.2010 22:56:03

Citat:

În prealabil postat de Iustin000 (Post 219282)
Omu bun,ca tot te-ai denumit asa, ce vrei sa spui?ca eu daca m-am nascut tigan,nu am voie sa ma impartasesc???desi parintele mi-a dat binecuvantare?Daca erai om bun, nu gandeai asa, in mod rasist si se pare ca toti cei care ti-au citit mesajul sunt de acord cu tine,pentru ca nimeni nu a sesizat asta.Deci ce sa gandesc eu acum?Ca pe voi toti va iubeste Dumnezeu dar pe tigani,nu?Nu tot El i-a creat?Nu ne iubeste pe toti Dumnezeu?

Ai citit cu atentie postarea? Nu Omubun are ceva cu ei, ci ei..tiganii, nu voiau sa intelega ca nu te poti impartasi daca nu esti spovedit inainte, si recurgeau atunci repede la discriminare, fara a face un minim de efort sa intealaga rostul lucrurilor...am sau nu am dreptate?:1:

E ceva de genul: In Germania intr-un camin, erau mai multe studente cazate...printre care si o negresa. Buuun...bucataria era comuna, si se stabilise ca fiecare o data ce folosea vesela, oalele, tigaile...sa le spele dupa ce statea la masa, din bun simt..si respectand codul bunelor maniere!

Toate fetele spalau in urma lor, lasau totul curat...numai negresa nu. Azi asa, maine asa...si la un moment dat una dintre fete i-a sugerat totusi sa nu mai lase lucrurile nespalate o data ce le foloseste, pentru ca nu e corect sa i le spele altcineva, dupa ce le gaseste..cum le gaseste! Care crezi ca a fost raspunsul negresei " Ai ceva cu mine, sunteti rasiste?"..deeeci a preferat sa le acuze de rasism, in loc sa inteleaga de fapt ca...trebuia sa isi spele vasele, si ca nimeni nu era obligat sa stranga in urma celuilalt ( fie el caucazian, tigan, chinez, nigerian, negru...sau extraterestru)!!!:60:

Doamne ajuta!

dorinastoica14 07.11.2010 22:41:48

Duminica nu trebuie să îngenunchem la Sfânta Liturghie!
 
Răsfoind articolele din ziarul LUMINA al BOR am dat peste un articol intitulat astfel și scris de Lucian Fărcoșin.
În articol ni se spune că în conformitate cu Hotarârea Sinodului IV egumenic în zilele de duminică nu se îngenunchiază nici la biserica dar nici acasă la rugăciune.
Iată un fragment din acest articol:
"Oprirea îngenuncherii în zilele de duminică are o profundă semnificație teologică.Astfel duminica nu se îngenunchiază pentru că Mântuitorul prin jertfa Sa de pe Cruce și prin învierea Sa din morți în ziua duminicii ne-a răscumpărat din blestemul neascultării primilor oameni adică din moartea cea veșnică.
...
Duminica nu îgenunchem nu pentru că suntem vrednici,ci pentru că Hristos înviind din morți în această zi ne reașează ca cetățeni ai Împărăției Cerurilor"

Nu am știut aceasta deși când am mers duminica în marile orașe la biserică am văzut credincioșii majoritatea ca stăteau în picioare și la Sfânta Evanghelie și la Crez și la Tatăl nostru.
La noi dacă în astfel de momente cineva stă în picioare toți se uită mirați la persoana respectivă care are toate șansele să fie și certată de vreo batrânică "râvnitoare"

Mihnea Dragomir 07.11.2010 23:53:54

Citat:

În prealabil postat de dorinastoica14 (Post 303445)
Nu am știut aceasta deși când am mers duminica în marile orașe la biserică am văzut credincioșii majoritatea ca stăteau în picioare și la Sfânta Evanghelie și la Crez și la Tatăl nostru.

Poziția recomandată la citirea Evangheliei este poziția în picioare. Trebuie să fim atenți la indicațiile liturgice ale preotului. Înainte ca preotul (sau diaconul, dacă există) să citească Sf Evanghelie, preotul spune: "Înțelepciune ! Drepți, să ascultăm Sf Evanghelie !"

Însă părerea mea sinceră aspura motivului pentru care laicii din marile orașe nu mai îngenunchează nu este acela că ei ar fi aprofundat cunoștințele de liturgică și tipic bisericesc, ci diminuarea simțului pentru sacru. Altfel, ar îngenunchea la Prefacere, ar face grup de trei mătănii mici la intrarea în biserică, ar face plecăciune mică la auzul cuvintelor Ecteniei: "Pe Preasfânta, curata, preabinecuvântata.." în direcția icoanei împărătești din stânga și plecăciune adâncă la auzul pomenirii numelui Fiului ei către icoana împărătească din dreapta.

Suntem adesea foarte critici cu preoții noștri care se abat de la normele liturgice. Dar mai bine am vedea bârna din ochii noștri. Am vedea atunci cât de des uităm noi să facem ceea ce tipicul și tradiția ne cer să facem în timpul Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii.

Doriana 07.11.2010 23:56:36

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 303468)
Înainte ca preotul (sau diaconul, dacă există) să citească Sf Evanghelie, preotul spune: "Înțelepciune ! Drepți, să ascultăm Sf Evanghelie !"

Parerea mea e ca preotul nu se refera la pozitia militareasca, ci la dreptatea [indreptatirea] biblica. Nu ati avut curiozitatea sa-l intrebati?

Mihnea Dragomir 08.11.2010 00:04:56

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 303469)
Parerea mea e ca preotul nu se refera la pozitia militareasca, ci la dreptatea [indreptatirea] biblica. Nu ati avut curiozitatea sa-l intrebati?

Așa cum Biblia poate fi citită în registru alegoric, ceea ce nu înseamnă că înțelesul ei propriu este greșit, și în privința sfaturilor liturgice: ele au un înțeles figurat, care nu îl anulează pe cel propriu, ci ambele sunt corecte.

costache marilena 08.11.2010 12:17:00

Doamne ajuta!

Si eu credeam ca prin aceasta chemare "Drepti, sa ascultam Sfanta Evanghelie" ar trebui sa inelegem ca "Drepti" este un apelativ cum ar fi de ex: "elevi, sa ascultam anuntul directoarei" sau "copii, sa fiti cumint".
Adica, noi, cei "drepti" (...si nu prea...) sa ascultam Sfanta Evanghelie...
...parerea mea...

Rodica50 08.11.2010 14:25:08

"Perioadele de "ne-ingenunchere canonica" in biserica sunt:

- Toate duminicile (52) anului liturgic (de la vecernia de sambata dupa-amiaza la vecernia de duminica dupa-amiaza);
- De la Paste la Cincizecime (de la Dumnezeiasca Liturghie pascala pana la Vecernia din Duminica Cincizecimii);
- In cele 12 zile de la Craciun la Boboteaza;
- In timpul unei hirotonii de diacon, preot sau episcop (in afara de candidatul la hirotonie, si aceasta numai incepand cu secolul al XVII-lea);
- In timpul tuturor Sfintelor Liturghii zilnice, fie ca se savarseste Dumnezeiasca Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare, a Sfantului Ioan Gura de Aur, sau a Sfintilor Iacob si Marcu.

Iar perioadele de "ingenunchere canonica" in biserica sunt:

- Ingenuncherea este poruncita de Biserica atunci cand episcopul, preotul sau diaconul ne invita sa ingenunchem: "Plecand genunchii nostri, Domnului sa ne rugam!”.
- In timpul Dumnezeiestii Liturghii a Darurilor mai-inainte-sfintite;
- In timpul slujbelor din Postul Mare (in afara de sambata si duminica);
- In timpul slujbei Paraclisului Nascatoarei de Dumnezeu din luna august (in afara de sambata si duminica);
- In timpul tainei sfintei spovedanii (in afara de sambata si duminica);
- Incepand cu Vecernia Cincizecimii (duminica dupa-amiaza);
- Acasa, se ingenuncheaza in acelasi fel ca si in biserica (in afara de sambata si duminica)."- sursa- CrestinOrtodox

costache marilena 08.11.2010 14:37:24

Acestea fiind regulile, ar trebui sa tinem cont de ele insa mie, personal, imi vine foarea greu (puterea obisnuintei mai mult decat smerenie...), imi vine foarte greu, spuneam, sa stau in picioare in unele momente ale Sfintei Liturghii, la unele rugaciuni. Totusi, de multe ori, respect regula ne-ingenunchierii din pricina aglomeratiei din biserica unde merg.

Scotsman 08.11.2010 14:56:36

Lectia din Areopag
 
Recent am ajuns la o concluzie la care ma gandeam de ceva vreme.As subscrie opiniei lui Niels Griis Alstrup Dahl care a considerat ca versetul 17:11 din Faptele Apostolilor transmite un mesaj crucial: primi evrei ,,crestini” au apelat initial la Scripturi nu din motive apologetice ci pentru a-si implini propria lor convingere, nascuta in principal din faptul Invierii, ca Isus din Nazaret, cel rastignit si inviat, a fost Mesia promis lui Israel.Adica au cautat legatura profetiilor din Vechiul Testament cu Noul Testament.Acesta legatura era cruciala pentru ei.In masura in care vechile profetii isi gaseau implinirea in Isus din Nazaret, atunci exista si justificarea Credintei lor, in caz contrar neexistand un argument intr-o polemica evreu vs evreu pt a demonta acuzatiile ce se aduceau invataturii crestine.

Ca sa combati ceva mai intai trebuie sa crezi tu in ceva ce ar fi corect/drept in raport de invataura/doctrina combatuta.Combaterea este metoda ulterioara, nu cea de baza, ea este efectul propriei tale convingeri in altceva care nu poate coexista cu doctrina combatuta. In opinia mea acei evrei au procedat perfect logic si chiar erudit.Mai intai au cautat argumentele,le-au analizat, au vazut daca sunt credibile, s-au convins si apoi au raspindit invataura sau au combatut alte invatauri.In ziua de azi se incepe de regula,complet ilogic,cu finalul.

Oamenii nu stiu prea bine invataura, nu se informeaza, se multumesc cu argumente lejere si de suprafata si apoi le folosesc in dispute teologice.Haosul care se naste in acest mod este doar o seaca concluzie logica. As sublinia discret doua concluzii: a)cei de atunci(ma refer la cei descrisi in Faptele Apostolilor in acest context) procedau logic in comparatie cum modul cum procedam noi in prezent pentru ca urmau metoda cercetare-convingere si nu polemica-convingere si b).in esenta este o problema de metoda folosita: metoda polemica vs metoda analitica.Ar mai fi si un scurt epilog:desi avem la dispozitie metode de cercetare/analiza la care ei nici nu visau,noi inclinam spre o polemica usor violenta dar care in esenta pleaca de la o anomalie: cu cat informarea este mai slaba cu atat spiritul polemic si ignorarea subiectiva sunt mai prezente.O sa incerc sa argumentez aceasta reala si trista posibilitate cu un pasaj celebru>Apostolul Pavel in Areopag.

O scena demna de analizat in acest sens este pledoaria lui Pavel in fata grecilor din Atena.Si nu oricare greci ci elita lor intelectuala.Cautati sa vedeti ce sens avea expresia ,, semănător de cuvinte”pe care o folosesc la adresa lui Pavel.Uitati-va cu atentie la profilul lor comportamental(Fapte 18:11,18:20-21,18:32).La final il iau efectiv in ras ,sau asa cum spunem noi in prezent ,,il trimit la plimbare”( ,,Și auzind despre învierea morților, unii l-au luat în râs, iar alții i-au zis: Te vom asculta despre aceasta și altădată".).

Oare de ce au avut acest comportament?Auzisera un zvon,vroiau sa vada ce spunea acesta noua invataura dar granita polemicii injuste era deja trasata(Se pare că este vestitor de dumnezei străini”>FA 17:18).Prejudecata era pusa deja in drepturi,pentru ei acele invatauri erau straine.Bineinteles ca acest tablou este rapid sanctionat, in mod ironic, de catre autorul Faptelor Apostolilor>,,Toți atenienii și străinii, care locuiau acolo, nu-și petreceau timpul decât spunând sau auzind ceva nou.”.Pe romaneste erau niste niste barfitori avizi dupa ultimele zvonuri,niste palavragii pusi pe ironii ieftine la adresa oricarei invatauri care nu se incadra in cunostiintele lor,.Sau mai bine zis in limitele lor intelectuale.

Discursul lui Pavel este extrem de abil,extrem de bine construit, intrucat Pavel stia ca cei din fata sa nu erau niste simpli pastori ci niste indivizi educati si prin urmare isi adapteza discursul la natura intelectuala a auditoriului.Ar fi multe de spus pe o analiza a genialului sau discurs dar as dori sa subliniez (acum) un alt aspect: reactia lor este jenanta.Il iau in ras pe Pavel si il trimit la plimbare.Nu au polemizat cu el in mod erudit,intr-un mod demn de traditia lor culturala,pt ei polemica era terminata inainte sa inceapa Pavel sa vorbeasca,ei judecasera deja totul dar nu obiectiv,prin prisma unei analize de esenta ci prin prisma propriei lor invatauri care,desi fabuloasa dpdv al continutului,ii lipsea elemental mantuitor vestit de Pavel.Ar fi si aici multe de spus cu privire la elementele din pledoaria lui Pavel cu care ei nu ar fi fost de acord si motivatia acestui dezacord.Insa as remarca ca nici nu au observat ca Pavel tocmai le atragea atentia cu privire la acest orbire a lor,avand la baza o motivatie sustinuta de un elitism local conservator si arogant,si le mai si arata ca el nu doreste sa anuleze aceasta invataura a lor ci sa o transforme prin Credinta in Hristos(FA 17:22-23)

Repet:acest pasaj se preteaza la o analiza fascinanta,extrem de complexa in esenta dar care pune in antiteza si doua moduri de primire a Credintei:modalitatea de a cerceta,de a-ti intemeia Credinta pe Cuvantul Domnului,deci implicit pe Adevar si metoda de a o respinge in baza unei false superioritati culturale,inchisa in propria ei prejudecata.Celebrul ,,stim noi mai bine si nu avem nevoie de asemenea povesti”din prezent.Din anumite puncte de vedere nu ne-am schimbat prea mult.

Pavel stia ca acei iudei dispusi la convertire sau convertiti vor cerceta Scripturile.Era in natura invataturii lor traditionale iar Pavel nu a introdus nici un filtru artificial de transmitere a mesajului.Nu l-a impus prin autoritatea sa umana si subiectiva.I-a lasat sa verifice pentru ca stia ca transmite Adevarul iar in acest caz nu iti este frica de nici o confruntare.Oricat de adanc ai verifica Adevarul,acolo unde exista,el va iesi la lumina.

Pavel stia si natura acelor greci.Cu toate acestea a incercat sa le transmita un mesaj ce depasea limitarea lor intelectuala si teologica.A incercat sa le arate ca nu a venit sa demoleze o cultura ci sa o puna pe drumul spre Hristos,implinind-o in acest mod.In mod ironic acestia se arata scandalizati pe stil fariseic(ce ironie)tocmai de elemental central : ,, Și auzind despre învierea morților, unii l-au luat în râs”. De pe soclul limitatei lor intelegeri,al arogantei nascuta dintr-un izolationism cultural ,al unei invataturi cu vechime,pe care o considerau suficienta desi poate incremenise in timp si devenise depasita,ei au demonstrat exact contrariul la ceea ce doreau:nu erau nici superiori si nici mai eruditi.Erau profund ipocriti,superficiali iar jignirea de final adusa Apostolului Pavel arata ca de fapt nu intelesesera nimic si tocmai de aceea batjocoreau ,, Te vom asculta despre aceasta și altădată.”.Un sindrom intelectualo-deficitar autoimpus ce se termina in batjocora la adresa la ceea ce nu puteau sa inteleaga.

Doua moduri de a intelege mesajul lui Hristos.Personal,dupa o serioasa si lunga introspectie,am realizat ca de multe ori as fi putut sta fara probleme intre acei elini din Areopag prin atitudinea mea desi la acel moment ma gaseam intr-o biserica/catedrala iar vanitatea mea ,,crestina" atingea cote nebanuite.

Rodica50 08.11.2010 15:58:10

Citat:

În prealabil postat de Scotsman (Post 303571)
Recent am ajuns la o concluzie la care ma gandeam de ceva vreme.As subscrie la opinia lui Niels Griis Alstrup Dahl care a considerat ca versetul 17:11 din Faptele Apostolilor transmite un mesaj crucial: primi evrei ,,crestini” au apelat initial la Scripturi nu din motive apologetice ci pentru a-si implini propria lor convingere, nascuta in principal din faptul Invierii, ca Isus din Nazaret, cel rastignit si inviat, a fost Mesia promis lui Israel.Adica au cautat legatura profetiilor din Vechiul Testament cu Noul Testament.Acesta legatura era cruciala pentru ei.In masura in care vechile profetii isi gaseau implinirea in Isus din Nazaret, atunci exista si justificarea Credintei lor, in caz contrar neexistand un argument intr-o polemica evreu vs evreu pt a demonta acuzatiile ce se aduceau invataturii crestine.

Ca sa combati ceva mai intai trebuie sa crezi tu in ceva ce ar fi corect/drept in raport de invataura/doctrina combatuta.Combaterea este metoda ulterioara, nu cea de baza, ea este efectul propriei tale convingeri in altceva care nu poate coexista cu doctrina combatuta. In opinia mea acei evrei au procedat perfect logic si chiar erudit.Mai intai au cautat argumentele,le-au analizat, au vazut daca sunt credibile, s-au convins si apoi au raspindit invataura sau au combatut alte invatauri.In ziua de azi se incepe de regula,complet ilogic,cu finalul.

Oamenii nu stiu prea bine invataura, nu se informeaza, se multumesc cu argumente lejere si de suprafata si apoi le folosesc in dispute teologice.Haosul care se naste in acest mod este doar o seaca concluzie logica. As sublinia discret doua concluzii: a)cei de atunci(ma refer la cei descrisi in Faptele Apostolilor in acest context) procedau logic in comparatie cum modul cum procedam noi in prezent pentru ca urmau metoda cercetare-convingere si nu polemica-convingere si b).in esenta este o problema de metoda folosita: metoda polemica vs metoda analitica.Ar mai fi si un scurt epilog:desi avem la dispozitie metode de cercetare/analiza la care ei nici nu visau,noi inclinam spre o polemica usor violenta dar care in esenta pleaca de la o anomalie: cu cat informarea este mai slaba cu atat spiritul polemic si ignorarea subiectiva sunt mai prezente.O sa incerc sa argumentez aceasta reala si trista posibilitate cu un pasaj celebru>Apostolul Pavel in Areopag.

O scena demna de analizat in acest sens este pledoaria lui Pavel in fata grecilor din Atena.Si nu oricare greci ci elita lor intelectuala.Cautati sa vedeti ce sens avea expresia ,, semănător de cuvinte”pe care o folosesc la adresa lui Pavel.Uitati-va cu atentie la profilul lor comportamental(Fapte 18:11,18:20-21,18:32).La final il iau efectiv in ras ,sau asa cum spunem noi in prezent ,,il trimit la plimbare”( ,,Și auzind despre învierea morților, unii l-au luat în râs, iar alții i-au zis: Te vom asculta despre aceasta și altădată".).

Oare de ce au avut acest comportament?Auzisera un zvon,vroiau sa vada ce spunea acesta noua invataura dar granita polemicii injuste era deja trasata(Se pare că este vestitor de dumnezei străini”>FA 17:18).Prejudecata era pusa deja in drepturi,pentru ei acele invatauri erau straine.Bineinteles ca acest tablou este rapid sanctionat, in mod ironic, de catre autorul Faptelor Apostolilor>,,Toți atenienii și străinii, care locuiau acolo, nu-și petreceau timpul decât spunând sau auzind ceva nou.”.Pe romaneste erau niste niste barfitori avizi dupa ultimele zvonuri,niste palavragii pusi pe ironii ieftine la adresa oricarei invatauri care nu se incadra in cunostiintele lor,.Sau mai bine zis in limitele lor intelectuale.

Discursul lui Pavel este extrem de abil,extrem de bine construit, intrucat Pavel stia ca cei din fata sa nu erau niste simpli pastori ci niste indivizi educati si prin urmare isi adapteza discursul la natura intelectuala a auditoriului.Ar fi multe de spus pe o analiza a genialului sau discurs dar as dori sa subliniez (acum) un alt aspect: reactia lor este jenanta.Il iau in ras pe Pavel si il trimit la plimbare.Nu au polemizat cu el in mod erudit,intr-un mod demn de traditia lor culturala,pt ei polemica era terminata inainte sa inceapa Pavel sa vorbeasca,ei judecasera deja totul dar nu obiectiv,prin prisma unei analize de esenta ci prin prisma propriei lor invatauri care,desi fabuloasa dpdv al continutului,ii lipsea elemental mantuitor vestit de Pavel.Ar fi si aici multe de spus cu privire la elementele din pledoaria lui Pavel cu care ei nu ar fi fost de acord si motivatia acestui dezacord.Insa as remarca ca nici nu au observat ca Pavel tocmai le atragea atentia cu privire la acest orbire a lor,avand la baza o motivatie sustinuta de un elitism local conservator si arogant,si le mai si arata ca el nu doreste sa anuleze aceasta invataura a lor ci sa o transforme prin Credinta in Hristos(FA 17:22-23)

Repet:acest pasaj se preteaza la o analiza fascinanta,extrem de complexa in esenta dar care pune in antiteza si doua moduri de primire a Credintei:modalitatea de a cerceta,de a-ti intemeia Credinta pe Cuvantul Domnului,deci implicit pe Adevar si metoda de a o respinge in baza unei false superioritati culturale,inchisa in propria ei prejudecata.Celebrul ,,stim noi mai bine si nu avem nevoie de asemenea povesti”din prezent.Din anumite puncte de vedere nu ne-am schimbat prea mult.

Pavel stia ca acei iudei dispusi la convertire sau convertiti vor cerceta Scripturile.Era in natura invataturii lor traditionale iar Pavel nu a introdus nici un filtru artificial de transmitere a mesajului.Nu l-a impus prin autoritatea sa umana si subiectiva.I-a lasat sa verifice pentru ca stia ca transmite Adevarul iar in acest caz nu iti este frica de nici o confruntare.Oricat de adanc ai verifica Adevarul,acolo unde exista,el va iesi la lumina.

Pavel stia si natura acelor greci.Cu toate acestea a incercat sa le transmita un mesaj ce depasea limitarea lor intelectuala si teologica.A incercat sa le arate ca nu a venit sa demoleze o cultura ci sa o puna pe drumul spre Hristos,implinind-o in acest mod.In mod ironic acestia se arata scandalizati pe stil fariseic(ce ironie)tocmai de elemental central : ,, Și auzind despre învierea morților, unii l-au luat în râs”. De pe soclul limitatei lor intelegeri,al arogantei nascuta dintr-un izolationism cultural ,al unei invataturi cu vechime,pe care o considerau suficienta desi poate incremenise in timp si devenise depasita,ei au demonstrat exact contrariul la ceea ce doreau:nu erau nici superiori si nici mai eruditi.Erau profund ipocriti,superficiali iar jignirea de final adusa Apostolului Pavel arata ca de fapt nu intelesesera nimic si tocmai de aceea batjocoreau ,, Te vom asculta despre aceasta și altădată.”.Un sindrom intelectualo-deficitar autoimpus ce se termina in batjocora la adresa la ceea ce nu puteau sa inteleaga.

Doua moduri de a intelege mesajul lui Hristos.Personal,dupa o serioasa si lunga introspectie,am realizat ca de multe ori as fi putut sta fara probleme intre acei elini din Areopag prin atitudinea mea desi la acel moment ma gaseam intr-o biserica/catedrala iar vanitatea mea ,,crestina" atingea cote nebanuite.

"Doua moduri de a intelege mesajul lui Hristos.Personal,dupa o serioasa si lunga introspectie,am realizat ca de multe ori as fi putut sta fara probleme intre acei elini din Areopag prin atitudinea mea desi la acel moment ma gaseam intr-o biserica/catedrala iar vanitatea mea ,,crestina" atingea cote nebanuite."

Eu cred ca lucrurile sunt putin diferite.Era vorba atunci despre invatatura pe care ne-o lasase insusi Dumnezeu Fiul.Ceea ce era de transmis, s-a transmis prin Sfintii Apostoli, prin Sfintii Parinti.De schimbat ceva? E vorba de invataturi invechite? La prima vedere, pentru cei care s-au grabit sa caute raspunsul in alta parte,asa o fi- privind din afara.In realitate, aprofundand , insistand pe un studiu corect- cand nu suntem suficient de convinsi, ne dam seama ca invataturile pe care le-am mostenit sunt de actualitate, invita la gustarea adevarului, al credintei autentice desavarsita prin fapta buna, prin indeplinirea legii iubirii fara a avea pretentia de impunere, ci de respect .Dumnezeu insusi ne lasa sa alegem prin libertatea pe care ne-a lasat-o, si nu se impune.

Scotsman 08.11.2010 16:18:02

Pentru doamna Rodica
 
Citat:

În prealabil postat de Rodica50 (Post 303584)
Eu cred ca lucrurile sunt putin diferite.Era vorba atunci despre invatatura pe care ne-o lasase insusi Dumnezeu Fiul.Ceea ce era de transmis, s-a transmis prin Sfintii Apostoli, prin Sfintii Parinti.De schimbat ceva? E vorba de invataturi invechite? La prima vedere, pentru cei care s-au grabit sa caute raspunsul in alta parte,asa o fi- privind din afara.In realitate, aprofundand , insistand pe un studiu corect- cand nu suntem suficient de convinsi, ne dam seama ca invataturile pe care le-am mostenit sunt de actualitate, invita la gustarea adevarului, al credintei autentice desavarsita prin fapta buna, prin indeplinirea legii iubirii fara a avea pretentia de impunere, ci de respect .Dumnezeu insusi ne lasa sa alegem prin libertatea pe care ne-a lasat-o, si nu se impune.

Inteleg ce spuneti dar eu nu la acest aspect m-am referit.La ce m-am referit:

Pavel transmitea invatatura lui Hristos.Grecii,desi aveau o literatura si o filosofie in acest sens,ma refer la inclinatia spre a cauta raspunsuri la intrebarile cruciale cu privire la bine si rau,nu aveau un element mantuitor:Hristos.Pavel il vestea pe Hristos.Cei carora li-se adresa erau ,,filozofii epicurei și stoici". Acestia au analizat mesajul lui Pavel prin prisma conceptiilor lor care,in comparatie cu mesajul lui Hristos,erau depasite.Filosofia antica,oricat de atragatoare ar fi si chiar daca a influentat pe multi dintre Parintii Bisericii,era depasita (ca si perfectiune) de Cel care este Calea,Adevarul si Viata.Era de fapt o confruntare intre lumea ideilor si Credinta mantuitoare,intre planul de intelegere transcedental si cel strict uman.

Confruntarea dintre un evreu trecut la Credinta in Hristos,dupa ce fusese prigonitor, si elitista lume elina nu avea cum sa se termine bine in acesta faza. A doua categorie nu si-a depasit limita intelectuala,strict umana.Au reactionat uman fara a sesizat despre ce este vorba.La fel cum Nicodim,in convorbirea cu Hristos nu intelegea ceea ce acesta ii spunea si insista cu intrebari in plan strict uman.Este un efect al intalnirii sacrului cu profanul.

Concluzie:nu m-am referit la ortodoxism,la Sfintii Parinti sau la orice altceva de acest tip.Nici nu m,-am gandit ca s-ar putea intelege asta pt ca ceea ce am scris avea trei elemente:iudei-Pavel-greci si felul cum fiecare a procedat la acel moment si in acel context.Mesajul este general si atemporal valabil dar analiza este in acel context.Tocmai de aceea nu m-am referit la invatatura crestina la care va referiti dvs pt ca ar fi fost un nonsens sa spun ca Pavel combate credinta crestina.Postul meu are doua planuri(everi si greci)si un pivot care determina analiza(Apostolul Pavel).

Fraza mea de final,pe care ati citat-o,se refera la faptul ca subsemnatul,in loc sa fie mai receptiv la mesajul crestin,pe care l-am auzit in diferite locatii(am dat 2 exemple)am preferat sa dau credit unor invatauri pe care le-am considerat mai ,,logice"desi,ca si in cazul grecilor,nu aveau nici pe departe dimensiunea invataurii crestine.Adica am procedat exact ca si acei elini,cu aceiasi aroganta si falsa superioritate.Opusul smereniei pe scurt.

Ceea ce am spus era o confesiune usor ironica la adresa mea,doamna Rodica,si nu un atac la adresa invataurii Bisericii sau a Apostolilor.Era ilogic sa atac o invataura pe care o propovaduia Apostolul Pavel si pe care eu o puneam in antiteza cu propria mea limitare.

Sper ca acum sa fi fost mai clar...


Ora este GMT +3. Ora este acum 20:52:03.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.