Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5028)
-   -   bisericile apostolice au ritualuri anacronice ? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8355)

Radu32 04.02.2010 19:31:42

bisericile apostolice au ritualuri anacronice ?
 
M-am intrebat adesea,tinand cont de plictiseala cronica,pe care mi-o genereaza de fiecare data,statul in biserica,in timpul slujbei,de ce, oare bisericile apostolice prefera sa uzeze de aceleasi stravechi formule cultice,anacronice si inadaptate omului modern !
De la continua lalaiala fara sfarsit, pana la predica fara substanta a unui preot oratoric netalentat si plictisit,care nu are forta sa transmita mesajul biblic,mi se pare ca bisericile apostolice, nu fac decat sa plictiseasca un doritor de credinta modern !
Chiar si tipul de comunitate impersonala, pe care il cultiva biserica de oras, mi se pare rece si alienant !
Prin comparatie, daca ne uitam la unele biserici protestante, vom vedea ca ele,s-au adaptat modernitatii,si sunt mult mai aproape de omul simplu, prin mesajul biblic,si prin discursul acestui mesaj ,care ocupa un loc si un rol ,mult mai important in economia ritualului !
Biserica protestanta, pune un aceent mult mai apasat pe trairea comunitara a credintei,si pe discursul amplu asupra mesajului biblic !
Si asta se vede numai-decat,in atitudinea mult mai fanatica a pocaitilor,si mult mai ferma in acte de credinta,fata de atitudinea ipocrita si lipsita de fapte crestinesti concrete,a unora dintre cei ce merg la bisercile apostolice, numai pt a mai bifa o duminica de prezenta la biserica !
In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ?

costel 04.02.2010 19:55:37

Biserica Ortodoxa nu este invechita. Sa fim realisti, menirea Bisericii nu este sa ia chipul lumii, ci sa-i ofere acesteia un nou chip, cel asemanator lui Hristos. Deci, sa o transfigureze.

Daca am incepe sa aducem tot felul de inovatii, am ajunge ca intr-o buna zi sa nu ne mai dam seama ca suntem in biserica. Aici nimic nu este intamplator, nici arhitectura, care nu face sa "navaleasca" lumina de afara, nici pictura, nici cantarile, ritualul...

Asa ca noi trebuie sa ne schimbam in ea si nu ea, dupa chipul nostru.

Golbi_ 04.02.2010 20:58:56

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 208427)
Biserica Ortodoxa nu este invechita. Sa fim realisti, menirea Bisericii nu este sa ia chipul lumii, ci sa-i ofere acesteia un nou chip, cel asemanator lui Hristos. Deci, sa o transfigureze.

Daca am incepe sa aducem tot felul de inovatii, am ajunge ca intr-o buna zi sa nu ne mai dam seama ca suntem in biserica. Aici nimic nu este intamplator, nici arhitectura, care nu face sa "navaleasca" lumina de afara, nici pictura, nici cantarile, ritualul...

Asa ca noi trebuie sa ne schimbam in ea si nu ea, dupa chipul nostru.

Totul evoluează (nu mă refer teoria evoluționistă), numai biserica nu. Aici e o dilemă.

Cât despre arhitectură, personal admir arhitectura gotică, precum și vitraliile care lasă destulă lumină să pătrundă în interior, creând o atmosferă plăcută și liniștită, propice spiritualității. Nu cred că lumina e un factor advers.

andrei_im 04.02.2010 21:04:11

Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208453)
Totul evoluează (nu mă refer teoria evoluționistă), numai biserica nu. Aici e o dilemă.

asa este, ai remarcat bine. :) nu s-a schimbat si totusi a rezistat atata timp. Biserica nu are nevoie sa se schimbe pentru ca Hristos ieri și azi și în veac este același.

lacrimi 04.02.2010 21:12:08

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 208424)
M-am intrebat adesea,tinand cont de plictiseala cronica,pe care mi-o genereaza de fiecare data,statul in biserica,in timpul slujbei,de ce, oare bisericile apostolice prefera sa uzeze de aceleasi stravechi formule cultice,anacronice si inadaptate omului modern !
De la continua lalaiala fara sfarsit, pana la predica fara substanta a unui preot oratoric netalentat si plictisit,care nu are forta sa transmita mesajul biblic,mi se pare ca bisericile apostolice, nu fac decat sa plictiseasca un doritor de credinta modern !
Chiar si tipul de comunitate impersonala, pe care il cultiva biserica de oras, mi se pare rece si alienant !
Prin comparatie, daca ne uitam la unele biserici protestante, vom vedea ca ele,s-au adaptat modernitatii,si sunt mult mai aproape de omul simplu, prin mesajul biblic,si prin discursul acestui mesaj ,care ocupa un loc si un rol ,mult mai important in economia ritualului !
Biserica protestanta, pune un aceent mult mai apasat pe trairea comunitara a credintei,si pe discursul amplu asupra mesajului biblic !
Si asta se vede numai-decat,in atitudinea mult mai fanatica a pocaitilor,si mult mai ferma in acte de credinta,fata de atitudinea ipocrita si lipsita de fapte crestinesti concrete,a unora dintre cei ce merg la bisercile apostolice, numai pt a mai bifa o duminica de prezenta la biserica !
In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ?



Noi nu facem altceva decat tinem invataturile Apostolilor si a Sfintilor Parinti...
Vrei ceva spectaculos si modern? Du-te la adunarile sectantilor: ca doar ei asa au luat nastere, din plictiseala unuia sau a altuia, care neavand ce face mai bun a schimbat sensul unor versete Biblice in ceva mai "modern" si acum atrag prostimea cu cantari religioase pe ritmuri de rock, iar mai nou chiar si pe melodiile manelelor...

Golbi_ 04.02.2010 21:22:56

Citat:

În prealabil postat de andrei_im (Post 208457)
asa este, ai remarcat bine. :) nu s-a schimbat si totusi a rezistat atata timp. Biserica nu are nevoie sa se schimbe pentru ca Hristos ieri și azi și în veac este același.

Adevărat, Hristos este același, dar dacă îți faci cruce de trei ori sau numai o dată nu te va arunca în adâncurile iadului. Am dat exemplul ăsta pentru a ilustra convingerea mea că mântuirea nu are o cale bătută în cuie și ritualuri stricte. Nu mă refer la schimbarea semnificației lor ci la adaptarea lor la omul din ziua de azi... E doar o părere personală.

Veți zice "așa au lăsat sfinții părinți și apostolii". Apostolii își făceau cruce cu trei degete? Sau își făceau? Sfinții Părinți de la începuturile creștinismului aveau deja toate ritualurile bisericii așa cum le știm noi în prezent? Hristos ne-a lăsat esența, iar oamenii au dat ritualuri. Oamenii. De aceea există diferențe de ritualuri între ramurile aceleiași religii care este creștinismul.

andrei_im 04.02.2010 21:28:25

oamenii frate, ai dreptate. dar oameni luminati de Dumnezeu. tu crezi ca Dumnezeu e asa.... sadic? ne lasa Sfanta Scriptura (a carei texte, fie vorba intre noi, tot de oamenii bisericii au fost adunate) si dupa aceea, gata. stop? eu v-am dat Biblia, acum inchidem pravalia, si fiecare face ce intelege din Biblie...

Golbi_ 04.02.2010 21:28:31

Apropo de diferențe de abordare... Există și între preoții ortodocși.. Unii pun accent mai mult pe predică directă, adică se adresează mulțimii de enoriași mai degrabă decât să țină o slujbă lungă și plictisitoare pe bună dreptate. Mi-a fost dat să iau parte la sat la o astfel de slujbă. Oamenii consider că au mai multă nevoie de cuvinte adresate lor, pentru a-i aduce pe căi bune, decât prea multe mătănii și închinăciuni care se fac mecanic într-o majoritate covârșitoare în rândul enoriașilor.

Golbi_ 04.02.2010 21:30:43

Citat:

În prealabil postat de andrei_im (Post 208474)
oamenii frate, ai dreptate. [b]dar oameni luminati de Dumnezeu

Oameni luminați de Dumnezeu există și la catolici, nu?... De ce ai lor nu ar avea dreptate? De ce ai noștri?

Înțelegi esența părerii mele?

andrei_im 04.02.2010 21:41:35

cerceteaza-i pe "ai nostri" si spune-mi daca gasesti ceva gresit sau chiar incomplet. :)

Golbi_ 04.02.2010 21:48:42

Citat:

În prealabil postat de andrei_im (Post 208487)
cerceteaza-i pe "ai nostri" si spune-mi daca gasesti ceva gresit sau chiar incomplet. :)

De ceva vreme nu mai are rost să mai caut să fac diferențieri, pentru că nu ăsta consider că este scopul în viață. O să spui poate că dacă nu îi studiez nu are rost să îmi dau cu părerea.

Eu văd toată situația așa: în întreaga lume există religii, iar fiecare pretinde că este adevărata cale și singura. Am decis să nu mă alătur nici uneia, ci mai degrabă să iau ce e bun din fiecare. Și culmea, toate au aceeași bază, adică valori morale similare și promovarea "binelui" care, este reprezentat de divinitate. Îmi pare rău că gândirea mea mă face să privesc "din afară" și să nu dau câștig de cauză nici uneia din religii. Toate (cele principale zic) se bazează pe același set de valori. Valorile astea consider că trebuie să le culeg, nu neaparat a-mi face cruce cu trei degete sau cu toata palma. E simplu. Cel puțin pentru mine.

andrei_im 04.02.2010 21:56:09

cred ca peste tot auzi aceasta celebra sintagma: toate religiile au aceasi baza - promovarea binelui.
Ce le-a spus Hristos apostolilor? "Și apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer și pe pământ. Drept aceea, mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. " (Matei 28, 18-19)
Aici este BAZA. E usor sa etichetam noi o "baza", dar aceastea sunt cuvintele Mantuitorului. Prin aceste cuvinte s-a pecetluit invatatura despre Sfanta Treime ca inceput si baza a oricarei cugetari drepte.

eu nu pot sa-ti spun: fa asta! ca asa e bine, iti zic eu sigur! :)) intreaba-L pe Dumnezeu ce e bine, si El iti va arata. nu te grabi sa tragi concluzii. pana la urma, conteaza ce vrea Dumnezeu de la tine, nu cum vrei tu sa-L intelegi pe Dumnezeu. cu asta cred ca esti de acord.. :) Doamne ajuta!

iustin10 04.02.2010 22:00:51

Biserica e ca nevasta.
Cu cat traiesti mai mult cu ea cu atat o iubesti mai mult.
Nu te plictisesti ca ai vazuto de mii de ori,ci mai dependent devii de ea.
Si din acest punct de vedere ,doar Ortodoxia poate spune ca serbeaza nunta de aur,celelalte au aparut mai recent.

Golbi_ 04.02.2010 22:02:13

Citat:

În prealabil postat de andrei_im (Post 208497)
cred ca peste tot auzi aceasta celebra sintagma: toate religiile au aceasi baza - promovarea binelui.
Ce le-a spus Hristos apostolilor? "Și apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer și pe pământ. Drept aceea, mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. " (Matei 28, 18-19)
Aici este BAZA.

Dacă asta e baza, atunci și Biserica Catolică este calea la fel de bună precum este ortodoxismul.
În fine, nu are rost să discutăm pe marginea subiectului, pentru că fiecare percepe puțin altfel. Tot ce știu este că nu sunt un om rău, nu doresc răul cuiva. Comit unele păcate cu bună știință cum s-ar zice, adică sunt considerate păcate de către biserică, dar eu personal nu le consider. Nu aduc atingere altora cu ele, e ceea ce intră la categoria "acordul e de ambele părți", dacă înțelegi la ce mă refer. Ce va fi mai încolo, om vedea. Numai bine!

Golbi_ 04.02.2010 22:04:53

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 208499)
Biserica e ca nevasta.
Cu cat traiesti mai mult cu ea cu atat o iubesti mai mult.
Nu te plictisesti ca ai vazuto de mii de ori,ci mai dependent devii de ea.
Si din acest punct de vedere ,doar Ortodoxia poate spune ca serbeaza nunta de aur,celelalte au aparut mai recent.

Nu e bună comparația, pentru că nu e general valabil. Mulți soți nu se iubesc mai mult pe măsură ce trec anii. Din contră, mulți se plictisesc. Există cazuri și cazuri. Unele comparații nu merg. Și în plus, nimic nu e perfect pe lumea asta.

andrei_im 04.02.2010 22:04:54

Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208501)
Dacă asta e baza, atunci și Biserica Catolică este calea la fel de bună precum este ortodoxismul.
În fine, nu are rost să discutăm pe marginea subiectului, pentru că fiecare percepe puțin altfel. Tot ce știu este că nu sunt un om rău, nu doresc răul cuiva. Comit unele păcate cu bună știință cum s-ar zice, adică sunt considerate păcate de către biserică, dar eu personal nu le consider. Nu aduc atingere altora cu ele, e ceea ce intră la categoria "acordul e de ambele părți", dacă înțelegi la ce mă refer. Ce va fi mai încolo, om vedea. Numai bine!

Doamne ajuta! Nadejde multa si bucurie!

iustin10 04.02.2010 22:15:14

Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208502)
Nu e bună comparația, pentru că nu e general valabil. Mulți soți nu se iubesc mai mult pe măsură ce trec anii. Din contră, mulți se plictisesc. Există cazuri și cazuri. Unele comparații nu merg. Și în plus, nimic nu e perfect pe lumea asta.

Dar firesc ar fi sa se iubeasca,asta e rostul unei casnicii.
Cei care nu se iubesc,reprezinta acele multe secte care au si disparut pe parcurs.

Ideea e ca in Biserica ortodoxa pluteste o taina care la celelalte 'biserici' nu o gasesti.
Slujba e aceiasi ca acum doua mii de ani,iar la celalalte 'biserici' ori s-a redus mult din slujba initiala,ori s-a venit cu lucruri noi.
Daca vrei ceva autentic,la fel si neschimbat din secolul 1 , doar in Ortodoxie gasesti.
Mii de sfinti au construit aceasta aura a Bisericii,si ei vegheaza inca impreuna cu ea.

idealist 04.02.2010 22:19:51

Mie imi place ca e foarte arhaica, daca ar fi moderna, prin ce ar mai fi ortodoxa, n-as mai simti ca sunt la biserica. Intr-un oarecare oras s-a facut proiectul unei biserici modernista. Nu stiu cati credinciosi autentici atrage dar pe mine ma tine la distanta.
Eu uneori privesc candelabrele si imi doresc ca fie ca pe vremuri cu lumanari. Ma refer la cele atarnate.

Golbi_ 04.02.2010 22:20:31

Citat:

În prealabil postat de iustin10 (Post 208507)
Dar firesc ar fi sa se iubeasca,asta e rostul unei casnicii.
Cei care nu se iubesc,reprezinta acele multe secte care au si disparut pe parcurs.

Ideea e ca in Biserica ortodoxa pluteste o taina care la celelalte 'biserici' nu o gasesti.

E adevărat că la ortodocși ca să devii preot trebuie să fii căsătorit? De ce? Și de ce la catolici e invers, din câte știu... Mi-ar plăcea o explicație cât de logică posibil. Mulțumesc.

lacrimi 04.02.2010 22:21:06

Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208501)
Dacă asta e baza, atunci și Biserica Catolică este calea la fel de bună precum este ortodoxismul.
În fine, nu are rost să discutăm pe marginea subiectului, pentru că fiecare percepe puțin altfel. Tot ce știu este că nu sunt un om rău, nu doresc răul cuiva. Comit unele păcate cu bună știință cum s-ar zice, adică sunt considerate păcate de către biserică, dar eu personal nu le consider. Nu aduc atingere altora cu ele, e ceea ce intră la categoria "acordul e de ambele părți", dacă înțelegi la ce mă refer. Ce va fi mai încolo, om vedea. Numai bine!



Daca spui ca ai studiat fiecare religie atunci spune-mi si mie care este diferenta intre Biserica Ortodoxa si cea Catolica?

5s5t6e7f8 04.02.2010 23:38:46

Pt.ca la ortodocsi se considera ca preotul de parohie trebuie sa duca o viata la fel ca si mirenii supusa acelorasi nevoi si in felul acesta sa-i inteleaga mai bine si sa-si poata indeplini activitatea de induhovnicire a mirenilor in cunostinta de cauza.La catolici nu stiu.

Golbi_ 04.02.2010 23:44:21

Citat:

În prealabil postat de lacrimi (Post 208516)
Daca spui ca ai studiat fiecare religie atunci spune-mi si mie care este diferenta intre Biserica Ortodoxa si cea Catolica?

Nu am făcut studii amănunțite, am făcut o observație pe baza unei afirmații. Poate în timp voi apuca să studiez mai în amănunt detaliile care separă aceste două biserici. Personal cred că este o tâmpenie separarea unei credințe unice în mai multe biserici.

Radu32 09.02.2010 23:34:53

da
 
Citat:

În prealabil postat de lacrimi (Post 208462)
Noi nu facem altceva decat tinem invataturile Apostolilor si a Sfintilor Parinti...
Vrei ceva spectaculos si modern? Du-te la adunarile sectantilor: ca doar ei asa au luat nastere, din plictiseala unuia sau a altuia, care neavand ce face mai bun a schimbat sensul unor versete Biblice in ceva mai "modern" si acum atrag prostimea cu cantari religioase pe ritmuri de rock, iar mai nou chiar si pe melodiile manelelor...

cu parere de rau, uneori ma gandesc ,ca e mai tare credinta acestor sectanti,asa cum ai numesti,iar credinta asa zisilor ortodoxi sau catolici e egala cu zero barat,deoarece prin faptele lor demonstreza numai ipocrizie si falsitate !
desigur ca exista si in aceste biserici oameni cuviosi,care fac cinste cultelor apostolice,fata de ai am cuvinte de lauda, insa,nu sunt oare,cam prea putini,coparativ cu numarul total al credinciosilor ??>????

Radu32 09.02.2010 23:37:35

Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208475)
Apropo de diferențe de abordare... Există și între preoții ortodocși.. Unii pun accent mai mult pe predică directă, adică se adresează mulțimii de enoriași mai degrabă decât să țină o slujbă lungă și plictisitoare pe bună dreptate. Mi-a fost dat să iau parte la sat la o astfel de slujbă. Oamenii consider că au mai multă nevoie de cuvinte adresate lor, pentru a-i aduce pe căi bune, decât prea multe mătănii și închinăciuni care se fac mecanic într-o majoritate covârșitoare în rândul enoriașilor.

ai f multa dreptate, asa vroiam sa zic si eu,ca mi se pare mai potrivita invatatura,decat cantecele nesfarsite din unele biserici !

Radu32 09.02.2010 23:40:16

Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208515)
E adevărat că la ortodocși ca să devii preot trebuie să fii căsătorit? De ce? Și de ce la catolici e invers, din câte știu... Mi-ar plăcea o explicație cât de logică posibil. Mulțumesc.

cred ca asta la ortodoxi e o mare gresala ca lasa preotul mirean, pe cand la catolici, il incurajeaza sa fie celib,adicau n om inchinat lui cristos,un om deosebit, un sfant,un model ideal !

inorog 10.02.2010 00:17:22

Sfantul Apostol Petru era casatorit, yes/no? Acel apostol de la care le convine catolicilor sa-si legitimeze primatul papal, nu altul.

@Explicatii logice: Papa Urban II a decretat celibatul obligatoriu, date fiind:
- scandalurile de instrainare a proprietatilor bisericii catre familie de catre preoti
- impresia neplacuta creata de un predecesor, Benedict IX, care a renuntat la scaunul papal si chiar la preotie ca sa se casatoreasca
- rapoartelor despre scandaluri maxime tinand de viata personala a preotilor, mai ales a celor bogati, care-si promovau neveste si rude in moduri jenante

Urban a fost atat de nemilos incat a invalidat in unele cazuri si casatorii consumate inainte de decret, ba chiar a decretat ca nevestele sa fie vandute ca sclave iar copiii abandonati, ceea ce de fapt expunea pe sotii din mariaje in fond legitime la a fi vandute ca sclave sexuale unor oarecare.

Neregulile au persistat inca secole, intrucat la conciliul Lateran II (aproape 250 de ani mai tarziu) problema inca exista iar in secolul 14 episcopi din zone mai barbare se plangeau papei ca li se impune sa... hirotoneasca femei si ca aceste femei sunt acceptate ca duhovnici. Uniformitatea s-a atins abia in sec. 16 si a fost pro forma. In Italia exista expresii consacrate pentru preotul care are amanta in alt sat. "Se n'e andato prendere/cambiare l'aria" ("S-a dus sa ia aer/sa schimbe aerul") e forma "politicoasa" de a spune ca parintele lipseste din sat pentru a-si vizita ibovnica. Despre "celibatul" papei Borgia s-au facut si filme, nu mai zic cate carti s-au scris, si nu e o intamplare ca Luther a aparut exact atunci.

O chestiune interesanta: exista cativa papi venerati ca sfinti si sfinti catolici clerici mai mici in rang care sunt fii de clerici si chiar de papi. Sigur, proorocul Solomon a aparut prin preacurvie si ucidere, deci nu e un motiv sa procedeze cineva asemanator cu David cu speranta ca se nasc tot prooroci, dar totusi e interesant cum judeca uneori oamenii...

cherub 18.02.2010 22:39:03

Radu32, fa si tu un pas catre Dumnezeu...
 
Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 208424)
M-am intrebat adesea,tinand cont de plictiseala cronica,pe care mi-o genereaza de fiecare data,statul in biserica,in timpul slujbei,de ce, oare bisericile apostolice prefera sa uzeze de aceleasi stravechi formule cultice,anacronice si inadaptate omului modern !
De la continua lalaiala fara sfarsit, pana la predica fara substanta a unui preot oratoric netalentat si plictisit,care nu are forta sa transmita mesajul biblic,mi se pare ca bisericile apostolice, nu fac decat sa plictiseasca un doritor de credinta modern !
Chiar si tipul de comunitate impersonala, pe care il cultiva biserica de oras, mi se pare rece si alienant !
Prin comparatie, daca ne uitam la unele biserici protestante, vom vedea ca ele,s-au adaptat modernitatii,si sunt mult mai aproape de omul simplu, prin mesajul biblic,si prin discursul acestui mesaj ,care ocupa un loc si un rol ,mult mai important in economia ritualului !
Biserica protestanta, pune un aceent mult mai apasat pe trairea comunitara a credintei,si pe discursul amplu asupra mesajului biblic !
Si asta se vede numai-decat,in atitudinea mult mai fanatica a pocaitilor,si mult mai ferma in acte de credinta,fata de atitudinea ipocrita si lipsita de fapte crestinesti concrete,a unora dintre cei ce merg la bisercile apostolice, numai pt a mai bifa o duminica de prezenta la biserica !
In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ?

Mesajul tau nu denota decat ca nu L-ai descoperit (inca) pe Dumnezeu!... Te afli intr-o stare de orbire sufleteasca, nu esti in stare sa privesti dincolo de materie si de lucrurile pamantesti, nu vezi altceva decat lucrurile lumesti... Cand esti in biserica, mintea ar trebui sa-ti fie la Dumnezeu, indreptata carte Dumnezeu si in stare de rugaciune, atentia canalizata (concentrata, focalizata) la cuvintele rugaciunilor preotului din Sf. Altar, la continutul slujbelor (si, implicit si idealmente, sa incerci macar sa le si intelegi si/sau aprofundezi insemnatatea, sa le constientizezi importantza si ce vor sa zica/exprime etc), si nu sa te-apuci sa observi (poate in mod iscoditor) si sa iei seama la ce se tot intampla-n jur (ca oamenii iti par reci, ca unii au nu-stiu-ce-fel de atitudini etc - si alte platitudini postate de tine acolo - astea sunt ispite dracesti, de cele f. subtil strecurate in minte, incat sa para ca sunt gandurile tale, generate de propria-ti minte etc; nu degeaba este diavolul denumit, printre altele, 'cel viclean', si 'viermele neadormit' - fiindca el nu sta niciodata degeaba, cauta sa ispiteasca neincetat). Este evident ca esti cam departe de Dumnezeu…

Incearca macar sa cauti sa-L descoperi pe Dumnezeu, ori sa te rogi sa ti Se descopere si tie apoi, daca intre timp, se va produce vreo schimbare 'revelatorie' inlauntrul fiintei tale, in interiorul tau, atunci (poate ca) iti vei schimba radical perspectiva, punctul de vedere s.a.m.d. Incearca a faci tu macar un pas catre Dumnezeu, apoi va face El zece catre tine.

Incepi, asadar, prin a te ruga pt. luminarea mintii, intelepciune si rabdare in a-L descoperi si cauta sa-I intelegi caile, sa-L intelegi, cat de cat, atat cat poate intelectul/priceperea mintii omenesti etc.

Dumnezeu ni se descopera in diverse moduri si pe diverse cai, dar mai ales ni se descopera prin Sf. Evanghelii si prin Sfintii Sai (vezi pildele vietilor lor, cuvintele de intelepciune, omilii si talcuiri la Sf. Scripturi/Evanghelii, operele patristice s.a.m.d.)

Intrebi tu (retoric): "In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ?" Cum vine unul ca tine, un 'neica nimeni' (care evident ca nu are nici cele mai vagi si/sau minime cunostinte despre Dumnezeu si Legile Lui etc – acuma, nu-ti fie cu suparare, dar asta reiese in mod clar din exprimarea si ideile tale, postate aici, din opinia ta in gr-al etc), sa schimbe ceea ce Dumnezeu Insusi a instituit pe pamant si a lasat, de secole, atat El in Persoana, cat si prin Sfintii Sai, pe care I-a insuflat cu Duhul Sau Cel Sfant?! Mai bine omul 'modern' ar inceta sa-si mai creeze singur atatea probleme (prin pacate, cele mai multe) si s-ar adapta la cult, caci problemele, in majoritate, oricum sunt cam aceleasi, de secole!...

Accentul ar trebui sa cada pe trairea launtrica a omului, si mai putin (sau chiar deloc) pe exterior. Totul trebuie sa se petreaca launtric, la nivel sufletesc, in interiorul si in profunzimea fiintei cuiva. "Imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul vostru" (Luca 17, 21). Toti marii Sfinti au tinut cont de suflet, punandu-l inaintea trupului - pe rugaciunea launtrica neincetata, si traita intens (nu doar formala si 'de mantuiala' etc, asa cum o facem noi, mai majoritatea), de unde si troparele care se canta in cinstea lor, a fiecaruia in parte, la zilele de praznuire etc: 'Caci luand Crucea, ai urmat lui Hristos/Si lucrand ai invatat sa nu se uite la trup, caci este trecator/Ci sa poarte grija de suflet, de lucrul cel nemuritor'.

La Judecata de Apoi, Dumnezeu ne va arata pe Sfintii Sai si vietile lor, si ne va intreba cum de noi nu am putut fi ca ei, ca doar in acelasi fel de aluat - trup - am trait; cum de Sfintii si-au dat silintza, de au putut ajunge acolo unde sunt, la masura sfinteniei, si noi nu?! cum de Sfintii au putut face eforturi, si noi nu?! Nu avem nici o scuza... de aceea si printre ecteniile (rugaciunile de cerere) din cadrul Sf. Liturghii, este si aceasta: 'Si raspuns bun la Infricosatoarea Judecata a lui Hristos, la Domnul sa cerem'.

Starea celui cu adevarat credincios in raport cu Dumnezeu, Creatorul sau, este (sau ar trebui sa fie) asemenea unui indragostit, adica mereu cu gandul la persoana iubita - Dumnezeu, in acest caz, mereu 'insetand si infometand' de dorul Lui, si implicit, respectandu-I poruncile si facandu-I voile s.a.m.d. Omul ar trebui sa-L aiba pe Dumnezeu ca prioritate primordiala, in viata: 'Cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si toate celelalte vi se vor adauga voua'. (Matei 6,33). Ori, la majoritatea oamenilor, asta nu se intampla (mai ales in zilele noastre), ci banul, pantecele, confortul si bunastarea materiala s.a. sunt (au devenit) principalele preocupari ale vietii; pe acestea, Sf. Parinti le numesc (si pe buna dreptate) 'inchinarea la idoli' (la ele se refera Sf. Parinti cand vorbesc despre 'inchinarea la idoli', printre altele) - acestia sunt idolii 'moderni' (fiindca tot veni vba de subiectul 'modernului', pe care tot il abordasi tu cu atata fervoare in postul tau - lol).

In ziua de azi, se incearca lasarea, scoaterea lui Dumnezeu in afara oricaruia dintre planurile noastre atat de insignifiante, dar care noua ne par atat de importante! Multi dintre noi uitam de Dumnezeu, sau daca nu, Ii acordam, cel mult, ultimul loc in vietile noastre; nu Ii acordam atentia cuvenita, si ne mai si revoltam cand nici El nu ne mai asculta rugaciunile noastre egoiste!... sau, idem, cand ne trimite atatea pe cap, doar-doar ne va trezi din orbirea sufleteasca in care zacem si nu vom mai pacatui (vom inceta sa mmai facem atatea rele nenumarate), sau poate ne va atrage din nou atentia si interesul, in vreun fel, si ne vom aminti de si intoarce la EL!... Sf. Parinti spuneau ca daca Dumnezeu nu este pe primul loc in viata cuiva, atunci El nu este pe locul pe care I Se cuvine!...
"Ne-ai făcut pentru Tine, Doamne, și neliniștit este sufletul nostru până ce se va odihni în Tine.” (Sf. Augustin)

Desigur ca as putea continua eu aici cu exemplele, la nesfarsit - ca doar sunt atatea resurse, inepuizabile, lasate de Insusi Hristos Iisus in Sf. Scripturi, in Biblie, in dogme si canoane lasate de Sf. Parinti, in Vietile Sfintilor, Filocalie, Pateric s.a.m.d. Dar mai bine fa un efort, incearca si descopera tu singur...

In plus, parerea ta (complet gresita si nefondata etc) vis-a-vis de credinta ortodoxa traditionala, nu denota ca este altceva decat o ispita de la cel viclean... 'Rugati-va sa nu cadeti in ispita'.

"Raspunzând, Iisus le-a zis: Vedeti sa nu va amageasca cineva" (Matei 24,4). „Rugati-va, ca sa nu cadeti în ispita." (Luca 22,40).
„Luati seama ca nimeni sa nu va fure cu filosofia si cu o amagire desarta, dupa datina oamenilor, dupa învataturile începatoare ale lumii, si nu dupa Hristos." (Colos. 2,8).

ar14rai 18.02.2010 22:51:12

Yo, man!
 
Ce mai faceti Bro.?
Haideti sa sing a song...ALELUIA!

Ieri am scos un CD cu pricesne...
Am scris ceva si pe forum...
Daca vreti calendare sau iconite personalizate, vb cu fratele ....
La 5 buc....discounturi mari!


.................................................. .......
deci, un asa vocabular cred eu nu are ce sa caute in Biserica lui Hristos
cea ortodoxa.
Si un astfel de preot/DJ.... ar trb caterisit...
Si nu imi place sa judec, dar....

Biserica Ortodoxa are un caracter mistic.
Descopera acesta si nu te vei mai plictisi in biserica.

Stii tot simbolismul din Sf. Liturghie?
Daca l-ai cunoaste (poti studia...), si surd sa fii ai veni la Biserica!
Cei ce au urechi de auzit (auzi tu limbaj aici?!?!) sa auda!


Sau tu ce ai vrea sa vezi/auzi in/la biserica? Bro.?

cherub 19.02.2010 00:47:52

Cuvantul lui Dumnezeu este mereu actual
 
Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 208424)
M-am intrebat adesea,tinand cont de plictiseala cronica,pe care mi-o genereaza de fiecare data,statul in biserica,in timpul slujbei,de ce, oare bisericile apostolice prefera sa uzeze de aceleasi stravechi formule cultice,anacronice si inadaptate omului modern !
De la continua lalaiala fara sfarsit, pana la predica fara substanta a unui preot oratoric netalentat si plictisit,care nu are forta sa transmita mesajul biblic,mi se pare ca bisericile apostolice, nu fac decat sa plictiseasca un doritor de credinta modern !
Chiar si tipul de comunitate impersonala, pe care il cultiva biserica de oras, mi se pare rece si alienant !
Prin comparatie, daca ne uitam la unele biserici protestante, vom vedea ca ele,s-au adaptat modernitatii,si sunt mult mai aproape de omul simplu, prin mesajul biblic,si prin discursul acestui mesaj ,care ocupa un loc si un rol ,mult mai important in economia ritualului !
Biserica protestanta, pune un aceent mult mai apasat pe trairea comunitara a credintei,si pe discursul amplu asupra mesajului biblic !
Si asta se vede numai-decat,in atitudinea mult mai fanatica a pocaitilor,si mult mai ferma in acte de credinta,fata de atitudinea ipocrita si lipsita de fapte crestinesti concrete,a unora dintre cei ce merg la bisercile apostolice, numai pt a mai bifa o duminica de prezenta la biserica !
In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ?

Aproape fiecare situatie descrisa in Sf. Evanghelii etc, are aplicatii in viata noastra, ni se poate aplica fiecaruia dintre noi, la anumite momente din viata (ne putem regasi fiecare in atare situatii descrise in Sf. Evanghelii). Desi au trecut atatia ani, ele sunt mai actuale ca niciodata! De fapt, sunt mereu actuale. Idem si scrierile atator Sf. Parinti. Trebuie numai sa deschidem ochii sufletesti (in adevaratul sens al cuvantului). Si sa fim mai receptivi la mesajul lor, sa cautam sa-l intelegem si sa-l implinim, pe cat posibil!… sa nu mai dormim in continuare, sa nu mai fim (sa nu ne mai aratam) tot nereceptivi, orbi si surzi, indiferenti, plini de ipocrizie etc – intr-un cuvant, sa nu ne mai tot ‘ascundem dupa deget’. A, si sa nu mai tot judecam/criticam pe altii (intr-un fel sau altul - prin analizarea aparentzelor si atitudinilor lor s.a.m.d. - mai bine am incerca sa analizam si meditam, sa incercam sa pricepem mai mult Cuvantul lui Dumnezeu, exprimat prin Sf. Scripturi si prin rugaciunile din cadrul slujbelor), ci sa luam seama la noi insine, mai degraba - ar fi cel mai recomandabil/indicat.

cherub 19.02.2010 00:53:53

diferentele dintre catolici & ortodocsi
 
Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208569)
Nu am făcut studii amănunțite, am făcut o observație pe baza unei afirmații. Poate în timp voi apuca să studiez mai în amănunt detaliile care separă aceste două biserici. Personal cred că este o tâmpenie separarea unei credințe unice în mai multe biserici.

Mai multe info, la link-urile pe care le postez:
http://www.sfaturiortodoxe.ro/ortodo...6diferente.htm
http://www.credo.ro/catolicism.php

cherub 19.02.2010 01:17:55

Slujbele lungi & predicile etc
 
Citat:

În prealabil postat de Golbi_ (Post 208475)
Apropo de diferențe de abordare... Există și între preoții ortodocși.. Unii pun accent mai mult pe predică directă, adică se adresează mulțimii de enoriași mai degrabă decât să țină o slujbă lungă și plictisitoare pe bună dreptate. Mi-a fost dat să iau parte la sat la o astfel de slujbă. Oamenii consider că au mai multă nevoie de cuvinte adresate lor, pentru a-i aduce pe căi bune, decât prea multe mătănii și închinăciuni care se fac mecanic într-o majoritate covârșitoare în rândul enoriașilor.

Da' de unde atata 'adus pe cai bune'! Caci multi, de indata ce ies din biserica, dupa predica, au si uitat toate invataturile rostite de preot in predica - le intra pe-o ureche si le iese pe alta! Doar din predicile preotilor, nu ar fi prea multi adusi la credinta, daca nu ar lucra Dumnezeu, prin diferite metode (de ex. unora le trimite unele necazuri si/sau intamplari care le misca sufletele atat de tare incat se schimba radical, isi schimba modul de viata, trairile s.a.m.d.).

Slujbele lungi nu vi s-ar mai parea atat de plictisitoare, daca ati incerca sa fiti mai atenti la cuvintele lor, sa le traiti, efectiv (macar atat cat se poate)... nici nu v-ati da seama cand a trecut/zburat timpul (si probabil ca ti putea afirma chiar contrariul, adica vi s-ar putea parea atunci, insuficient de lungi - lol). Dar unii s-ar parea ca nu reusesc sa dea dovada de o traire autentica; nici nu-i asa de usor, mai trebuie si ceva ajutor de la Domnul... In plus, rugaciunile din cadrul slujbelor au un efect benefic si o mai mare importantza pt. suflete (ele fac sa se pogoare Harul lui Dumnezeu asupra celor prezenti - participantilor, si asupra celor pomeniti) decat predicile (chiar daca nu ne dam noi seama, de multe ori), depinde...

Totul are o simbolistica, semnificatie aparte/anumita, in cadrul fiecarei slujbe, nimic nu se face intamplator, ci cu rost/sens (cu un scop anume, precis si special etc). Numai ca de cele mai multe ori, nu toata lumea pricepe/intelege pe deplin chiar totul (tot ce se intampla acolo), in detaliu amanuntzit etc.

Rugaciunile sunt (sau ar putea fi private ca fiind) formule speciale de invocare a Divinitatii, a lui Dumnezeu, de implorare sa reverse Harul Sau (binefacator, curatitor de lepra pacatelor, innoitor, vindecator etc) asupra noastra, sa ne trimita mila si indurarile Sale, dar mai ales, sa ne daruiasca iertarea multelor noastre pacate, sa nu ne piarda inainte de vreme din cauza pacatoseniei noastre s.a.m.d…

Mataniile si inchinaciunile au si ele rostul lor - exprima starea de pocaintza, penitentza, umilintza si cererea de iertare (indurare, mila) de la Dumnezeu, chiar daca se fac si numai (aparent) mecanic, totusi conteaza ca se fac - vointza, efortul, si tot ar merita luat in calcul... faptul ca macar unele pers. isi dau silintza, si tot ar fi de admirat, de apreciat etc… Si, in fond si la urma urmei, de unde stii tu ca "se fac mecanic într-o majoritate covârșitoare în rândul enoriașilor"?! Poti sa stii tu cumva, cu certitudine, trairile interioare ale fiecaruia, ceea ce se petrece in sufletele acelor persoane la momentul respectiv?! Nu te mai lua dupa aparentze, fiindca pot fi f. inselatoare, cel mai adesea (deseori). Sa nu mai tot judecam dupa aparentze, de fapt, sa nu mai judecam deloc (pe altii, mai ales) si sa ne judecam pe noi insine mai mult, sa invatam sa fim mai auto-critici decat critici.

Radu32 26.03.2010 19:13:50

da
 
slujbele sunt incremenite in timp, nu variaza nimica, predicile sunt plate, facute de preoti fara traire religioasa si fara vocatie,pusi acolo pe mita,poate !Desigur, admir, cazurile contrare,de preoti cu harisma,si dar,dedicati muncii lor si nu familiei lumesti !
Biserica ortodoxa incurajeaza un popa legat de lume,si care se transforma de aceea intr-un simplu functionar al celor bisericesti.,care nu mai poate avea amplitudinea trairii,pe care o are un popa monah !

danyel 26.03.2010 20:15:26

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 208424)
M-am intrebat adesea,tinand cont de plictiseala cronica,pe care mi-o genereaza de fiecare data,statul in biserica,in timpul slujbei,de ce, oare bisericile apostolice prefera sa uzeze de aceleasi stravechi formule cultice,anacronice si inadaptate omului modern !
De la continua lalaiala fara sfarsit, pana la predica fara substanta a unui preot oratoric netalentat si plictisit,care nu are forta sa transmita mesajul biblic,mi se pare ca bisericile apostolice, nu fac decat sa plictiseasca un doritor de credinta modern !
Chiar si tipul de comunitate impersonala, pe care il cultiva biserica de oras, mi se pare rece si alienant !
Prin comparatie, daca ne uitam la unele biserici protestante, vom vedea ca ele,s-au adaptat modernitatii,si sunt mult mai aproape de omul simplu, prin mesajul biblic,si prin discursul acestui mesaj ,care ocupa un loc si un rol ,mult mai important in economia ritualului !
Biserica protestanta, pune un aceent mult mai apasat pe trairea comunitara a credintei,si pe discursul amplu asupra mesajului biblic !
Si asta se vede numai-decat,in atitudinea mult mai fanatica a pocaitilor,si mult mai ferma in acte de credinta,fata de atitudinea ipocrita si lipsita de fapte crestinesti concrete,a unora dintre cei ce merg la bisercile apostolice, numai pt a mai bifa o duminica de prezenta la biserica !
In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ?

Si Iisus vorbea in pilde iar cei de afara nu intelegeau, slujbele nu sunt anacronice, Biserica nu se poate schimba dupa lume pt ca astfel si-ar pierde rolul,
plictiseala de care amintesti apare la oamenii care trec prin biserica de Pasti si de Craciun, nu la cei ce merg duminica de duminica? crezi ca ar merge daca s-ar plictisi?, intelegera slujbei vine prin rugaciune si prin traire,
protestantii au facut din Biserica un fel de cologviu condimentat cu show emotico-pietist care se schimba dupa cum bate vanntul , nu au substanta, radacina, au ajuns sa cante muzica rock in adunari, recurg la desacralizarea bisericii, tot ce e lumesc a intrat in aceste adunari iar faptu ca unii au o conduita exemplara nu-i face neaparat si adevarati crestini, vreau sa iti amintesc ca numerosi atei sau membrii a unor secte suspecte au o conduita morala exemplara

danyel 26.03.2010 20:17:15

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 228463)
slujbele sunt incremenite in timp, nu variaza nimica, predicile sunt plate, facute de preoti fara traire religioasa si fara vocatie,pusi acolo pe mita,poate !Desigur, admir, cazurile contrare,de preoti cu harisma,si dar,dedicati muncii lor si nu familiei lumesti !
Biserica ortodoxa incurajeaza un popa legat de lume,si care se transforma de aceea intr-un simplu functionar al celor bisericesti.,care nu mai poate avea amplitudinea trairii,pe care o are un popa monah !

Si Evangheliile si epistolele sunt la fel de 2000 de ani, crezi ca ar trebui sa le schimbam pe motiv de anacronism? poate ar trebui sa umblam prin epistola catre Romani sa schimbam cate ceva pe acolo referitor la homosexuali ca sa fim si noi toleranti nu?

Radu32 28.03.2010 09:30:10

da
 
Citat:

În prealabil postat de danyel (Post 228492)
Si Evangheliile si epistolele sunt la fel de 2000 de ani, crezi ca ar trebui sa le schimbam pe motiv de anacronism? poate ar trebui sa umblam prin epistola catre Romani sa schimbam cate ceva pe acolo referitor la homosexuali ca sa fim si noi toleranti nu?

da!
inteleg ce vrei sa zici, insa ca raspuns, as zice :est modus in rebus, este o masura in toate, si bunul simt, care vine si el de la d-zeu,ne poate arata calea,desigur in stransa legatura cu interpretarile teologice ale Sfintei Scripturi,si cu repectarea comandamentelor de baza ale religiei crestine. Deci,fara sa ne abatem de la cursul traditional al doctrinei,de ce n uar fi posibile mici modernizari,utile si benefice pt oamenii sec 21, ca nu mai traim totusi ca acum 2000 de ani, esti de acord ???

Radu32 28.03.2010 09:36:47

Citat:

În prealabil postat de danyel (Post 228491)
Si Iisus vorbea in pilde iar cei de afara nu intelegeau, slujbele nu sunt anacronice, Biserica nu se poate schimba dupa lume pt ca astfel si-ar pierde rolul,
plictiseala de care amintesti apare la oamenii care trec prin biserica de Pasti si de Craciun, nu la cei ce merg duminica de duminica? crezi ca ar merge daca s-ar plictisi?, intelegera slujbei vine prin rugaciune si prin traire,
protestantii au facut din Biserica un fel de cologviu condimentat cu show emotico-pietist care se schimba dupa cum bate vanntul , nu au substanta, radacina, au ajuns sa cante muzica rock in adunari, recurg la desacralizarea bisericii, tot ce e lumesc a intrat in aceste adunari iar faptu ca unii au o conduita exemplara nu-i face neaparat si adevarati crestini, vreau sa iti amintesc ca numerosi atei sau membrii a unor secte suspecte au o conduita morala exemplara

foarte interesanta devne disputa naostra ,cand punem intrebarea : oare Dumezeu ce apreciaza mai mult,faptele efective ale omului in viata,sau ritualitatea seaca a fariseismului ??? Eu personal,. cred ca D-zeu e mai mult neamt si anglo-saxon decat roman,asa ca te judeca dupa faptele tale concrete facute in lume,si nu dupa vorbe sau atitudini de doctrina ! Eu cred ca la marea judecata, D-zeu va pun in balanta de fapt faptele omului de zi cu zi.si care is asa de relevante pt ce e el cu adevarat !!!

danyel 28.03.2010 09:55:58

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 228915)
da!
inteleg ce vrei sa zici, insa ca raspuns, as zice :est modus in rebus, este o masura in toate, si bunul simt, care vine si el de la d-zeu,ne poate arata calea,desigur in stransa legatura cu interpretarile teologice ale Sfintei Scripturi,si cu repectarea comandamentelor de baza ale religiei crestine. Deci,fara sa ne abatem de la cursul traditional al doctrinei,de ce n uar fi posibile mici modernizari,utile si benefice pt oamenii sec 21, ca nu mai traim totusi ca acum 2000 de ani, esti de acord ???

Tu ce crezi ca ar trebui reformat, modernizat? asa pe puncte ca eu nu gasesc nimic de reformat

Mihnea Dragomir 28.03.2010 10:14:46

Când eram june studios, eram animat de duh revoluționar. Am fost un stâlp al Pieței Univeristății și strigam "Chițac, Chițac, să fie ras în cap ! Așa, Așa, să poarte pijama !". Duhul acesta revoluționar îl îndreptam și asupra Bisericii, o instituție care mi se părea complet osificată, practicând un cult sclerozat și o propagând o morală medievală și o credință sclerozată în anchiloza ei.

Acum, la 40 de ani, văd lucrurile cu totul altfel. Din liberal, m-am metamorfozat în tradiționalist. Rămân neplăcut impresionat când îmi amintesc cât de convins eram de neroziile tinereții.

Spunea cineva (parcă Petre Țuțea ? ) că, dacă la 20 de ani nu ești de stânga, înseamnă că nu ai inimă, iar dacă la 30 de ani nu ești de dreapta, înseamnă că nu ai cap.

Noesisaa 28.03.2010 11:45:16

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 228921)
Spunea cineva (parcă Petre Țuțea ? ) că, dacă la 20 de ani nu ești de stânga, înseamnă că nu ai inimă, iar dacă la 30 de ani nu ești de dreapta, înseamnă că nu ai cap.

Eu parca stiam ca Churchill a spus asta. :D Oricum, prima data am auzit expresia din surse ne-romanesti care nu aveau de unde sa stie de Tutea.

Cehoslovacia 28.03.2010 11:55:39

Sa nu stie stanga ce face dreapta.. :-)


Ora este GMT +3. Ora este acum 07:20:49.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.