![]() |
bisericile apostolice au ritualuri anacronice ?
M-am intrebat adesea,tinand cont de plictiseala cronica,pe care mi-o genereaza de fiecare data,statul in biserica,in timpul slujbei,de ce, oare bisericile apostolice prefera sa uzeze de aceleasi stravechi formule cultice,anacronice si inadaptate omului modern !
De la continua lalaiala fara sfarsit, pana la predica fara substanta a unui preot oratoric netalentat si plictisit,care nu are forta sa transmita mesajul biblic,mi se pare ca bisericile apostolice, nu fac decat sa plictiseasca un doritor de credinta modern ! Chiar si tipul de comunitate impersonala, pe care il cultiva biserica de oras, mi se pare rece si alienant ! Prin comparatie, daca ne uitam la unele biserici protestante, vom vedea ca ele,s-au adaptat modernitatii,si sunt mult mai aproape de omul simplu, prin mesajul biblic,si prin discursul acestui mesaj ,care ocupa un loc si un rol ,mult mai important in economia ritualului ! Biserica protestanta, pune un aceent mult mai apasat pe trairea comunitara a credintei,si pe discursul amplu asupra mesajului biblic ! Si asta se vede numai-decat,in atitudinea mult mai fanatica a pocaitilor,si mult mai ferma in acte de credinta,fata de atitudinea ipocrita si lipsita de fapte crestinesti concrete,a unora dintre cei ce merg la bisercile apostolice, numai pt a mai bifa o duminica de prezenta la biserica ! In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ? |
Biserica Ortodoxa nu este invechita. Sa fim realisti, menirea Bisericii nu este sa ia chipul lumii, ci sa-i ofere acesteia un nou chip, cel asemanator lui Hristos. Deci, sa o transfigureze.
Daca am incepe sa aducem tot felul de inovatii, am ajunge ca intr-o buna zi sa nu ne mai dam seama ca suntem in biserica. Aici nimic nu este intamplator, nici arhitectura, care nu face sa "navaleasca" lumina de afara, nici pictura, nici cantarile, ritualul... Asa ca noi trebuie sa ne schimbam in ea si nu ea, dupa chipul nostru. |
Citat:
Cât despre arhitectură, personal admir arhitectura gotică, precum și vitraliile care lasă destulă lumină să pătrundă în interior, creând o atmosferă plăcută și liniștită, propice spiritualității. Nu cred că lumina e un factor advers. |
Citat:
|
Citat:
Noi nu facem altceva decat tinem invataturile Apostolilor si a Sfintilor Parinti... Vrei ceva spectaculos si modern? Du-te la adunarile sectantilor: ca doar ei asa au luat nastere, din plictiseala unuia sau a altuia, care neavand ce face mai bun a schimbat sensul unor versete Biblice in ceva mai "modern" si acum atrag prostimea cu cantari religioase pe ritmuri de rock, iar mai nou chiar si pe melodiile manelelor... |
Citat:
Veți zice "așa au lăsat sfinții părinți și apostolii". Apostolii își făceau cruce cu trei degete? Sau își făceau? Sfinții Părinți de la începuturile creștinismului aveau deja toate ritualurile bisericii așa cum le știm noi în prezent? Hristos ne-a lăsat esența, iar oamenii au dat ritualuri. Oamenii. De aceea există diferențe de ritualuri între ramurile aceleiași religii care este creștinismul. |
oamenii frate, ai dreptate. dar oameni luminati de Dumnezeu. tu crezi ca Dumnezeu e asa.... sadic? ne lasa Sfanta Scriptura (a carei texte, fie vorba intre noi, tot de oamenii bisericii au fost adunate) si dupa aceea, gata. stop? eu v-am dat Biblia, acum inchidem pravalia, si fiecare face ce intelege din Biblie...
|
Apropo de diferențe de abordare... Există și între preoții ortodocși.. Unii pun accent mai mult pe predică directă, adică se adresează mulțimii de enoriași mai degrabă decât să țină o slujbă lungă și plictisitoare pe bună dreptate. Mi-a fost dat să iau parte la sat la o astfel de slujbă. Oamenii consider că au mai multă nevoie de cuvinte adresate lor, pentru a-i aduce pe căi bune, decât prea multe mătănii și închinăciuni care se fac mecanic într-o majoritate covârșitoare în rândul enoriașilor.
|
Citat:
Înțelegi esența părerii mele? |
cerceteaza-i pe "ai nostri" si spune-mi daca gasesti ceva gresit sau chiar incomplet. :)
|
Citat:
Eu văd toată situația așa: în întreaga lume există religii, iar fiecare pretinde că este adevărata cale și singura. Am decis să nu mă alătur nici uneia, ci mai degrabă să iau ce e bun din fiecare. Și culmea, toate au aceeași bază, adică valori morale similare și promovarea "binelui" care, este reprezentat de divinitate. Îmi pare rău că gândirea mea mă face să privesc "din afară" și să nu dau câștig de cauză nici uneia din religii. Toate (cele principale zic) se bazează pe același set de valori. Valorile astea consider că trebuie să le culeg, nu neaparat a-mi face cruce cu trei degete sau cu toata palma. E simplu. Cel puțin pentru mine. |
cred ca peste tot auzi aceasta celebra sintagma: toate religiile au aceasi baza - promovarea binelui.
Ce le-a spus Hristos apostolilor? "Și apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer și pe pământ. Drept aceea, mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. " (Matei 28, 18-19) Aici este BAZA. E usor sa etichetam noi o "baza", dar aceastea sunt cuvintele Mantuitorului. Prin aceste cuvinte s-a pecetluit invatatura despre Sfanta Treime ca inceput si baza a oricarei cugetari drepte. eu nu pot sa-ti spun: fa asta! ca asa e bine, iti zic eu sigur! :)) intreaba-L pe Dumnezeu ce e bine, si El iti va arata. nu te grabi sa tragi concluzii. pana la urma, conteaza ce vrea Dumnezeu de la tine, nu cum vrei tu sa-L intelegi pe Dumnezeu. cu asta cred ca esti de acord.. :) Doamne ajuta! |
Biserica e ca nevasta.
Cu cat traiesti mai mult cu ea cu atat o iubesti mai mult. Nu te plictisesti ca ai vazuto de mii de ori,ci mai dependent devii de ea. Si din acest punct de vedere ,doar Ortodoxia poate spune ca serbeaza nunta de aur,celelalte au aparut mai recent. |
Citat:
În fine, nu are rost să discutăm pe marginea subiectului, pentru că fiecare percepe puțin altfel. Tot ce știu este că nu sunt un om rău, nu doresc răul cuiva. Comit unele păcate cu bună știință cum s-ar zice, adică sunt considerate păcate de către biserică, dar eu personal nu le consider. Nu aduc atingere altora cu ele, e ceea ce intră la categoria "acordul e de ambele părți", dacă înțelegi la ce mă refer. Ce va fi mai încolo, om vedea. Numai bine! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cei care nu se iubesc,reprezinta acele multe secte care au si disparut pe parcurs. Ideea e ca in Biserica ortodoxa pluteste o taina care la celelalte 'biserici' nu o gasesti. Slujba e aceiasi ca acum doua mii de ani,iar la celalalte 'biserici' ori s-a redus mult din slujba initiala,ori s-a venit cu lucruri noi. Daca vrei ceva autentic,la fel si neschimbat din secolul 1 , doar in Ortodoxie gasesti. Mii de sfinti au construit aceasta aura a Bisericii,si ei vegheaza inca impreuna cu ea. |
Mie imi place ca e foarte arhaica, daca ar fi moderna, prin ce ar mai fi ortodoxa, n-as mai simti ca sunt la biserica. Intr-un oarecare oras s-a facut proiectul unei biserici modernista. Nu stiu cati credinciosi autentici atrage dar pe mine ma tine la distanta.
Eu uneori privesc candelabrele si imi doresc ca fie ca pe vremuri cu lumanari. Ma refer la cele atarnate. |
Citat:
|
Citat:
Daca spui ca ai studiat fiecare religie atunci spune-mi si mie care este diferenta intre Biserica Ortodoxa si cea Catolica? |
Pt.ca la ortodocsi se considera ca preotul de parohie trebuie sa duca o viata la fel ca si mirenii supusa acelorasi nevoi si in felul acesta sa-i inteleaga mai bine si sa-si poata indeplini activitatea de induhovnicire a mirenilor in cunostinta de cauza.La catolici nu stiu.
|
Citat:
|
da
Citat:
desigur ca exista si in aceste biserici oameni cuviosi,care fac cinste cultelor apostolice,fata de ai am cuvinte de lauda, insa,nu sunt oare,cam prea putini,coparativ cu numarul total al credinciosilor ??>???? |
Citat:
|
Citat:
|
Sfantul Apostol Petru era casatorit, yes/no? Acel apostol de la care le convine catolicilor sa-si legitimeze primatul papal, nu altul.
@Explicatii logice: Papa Urban II a decretat celibatul obligatoriu, date fiind: - scandalurile de instrainare a proprietatilor bisericii catre familie de catre preoti - impresia neplacuta creata de un predecesor, Benedict IX, care a renuntat la scaunul papal si chiar la preotie ca sa se casatoreasca - rapoartelor despre scandaluri maxime tinand de viata personala a preotilor, mai ales a celor bogati, care-si promovau neveste si rude in moduri jenante Urban a fost atat de nemilos incat a invalidat in unele cazuri si casatorii consumate inainte de decret, ba chiar a decretat ca nevestele sa fie vandute ca sclave iar copiii abandonati, ceea ce de fapt expunea pe sotii din mariaje in fond legitime la a fi vandute ca sclave sexuale unor oarecare. Neregulile au persistat inca secole, intrucat la conciliul Lateran II (aproape 250 de ani mai tarziu) problema inca exista iar in secolul 14 episcopi din zone mai barbare se plangeau papei ca li se impune sa... hirotoneasca femei si ca aceste femei sunt acceptate ca duhovnici. Uniformitatea s-a atins abia in sec. 16 si a fost pro forma. In Italia exista expresii consacrate pentru preotul care are amanta in alt sat. "Se n'e andato prendere/cambiare l'aria" ("S-a dus sa ia aer/sa schimbe aerul") e forma "politicoasa" de a spune ca parintele lipseste din sat pentru a-si vizita ibovnica. Despre "celibatul" papei Borgia s-au facut si filme, nu mai zic cate carti s-au scris, si nu e o intamplare ca Luther a aparut exact atunci. O chestiune interesanta: exista cativa papi venerati ca sfinti si sfinti catolici clerici mai mici in rang care sunt fii de clerici si chiar de papi. Sigur, proorocul Solomon a aparut prin preacurvie si ucidere, deci nu e un motiv sa procedeze cineva asemanator cu David cu speranta ca se nasc tot prooroci, dar totusi e interesant cum judeca uneori oamenii... |
Radu32, fa si tu un pas catre Dumnezeu...
Citat:
Incearca macar sa cauti sa-L descoperi pe Dumnezeu, ori sa te rogi sa ti Se descopere si tie apoi, daca intre timp, se va produce vreo schimbare 'revelatorie' inlauntrul fiintei tale, in interiorul tau, atunci (poate ca) iti vei schimba radical perspectiva, punctul de vedere s.a.m.d. Incearca a faci tu macar un pas catre Dumnezeu, apoi va face El zece catre tine. Incepi, asadar, prin a te ruga pt. luminarea mintii, intelepciune si rabdare in a-L descoperi si cauta sa-I intelegi caile, sa-L intelegi, cat de cat, atat cat poate intelectul/priceperea mintii omenesti etc. Dumnezeu ni se descopera in diverse moduri si pe diverse cai, dar mai ales ni se descopera prin Sf. Evanghelii si prin Sfintii Sai (vezi pildele vietilor lor, cuvintele de intelepciune, omilii si talcuiri la Sf. Scripturi/Evanghelii, operele patristice s.a.m.d.) Intrebi tu (retoric): "In concluzie, de ce nu s-ar impune o reformare a cultului,pentru o mai buna adaptare la problemele omului modern ?" Cum vine unul ca tine, un 'neica nimeni' (care evident ca nu are nici cele mai vagi si/sau minime cunostinte despre Dumnezeu si Legile Lui etc – acuma, nu-ti fie cu suparare, dar asta reiese in mod clar din exprimarea si ideile tale, postate aici, din opinia ta in gr-al etc), sa schimbe ceea ce Dumnezeu Insusi a instituit pe pamant si a lasat, de secole, atat El in Persoana, cat si prin Sfintii Sai, pe care I-a insuflat cu Duhul Sau Cel Sfant?! Mai bine omul 'modern' ar inceta sa-si mai creeze singur atatea probleme (prin pacate, cele mai multe) si s-ar adapta la cult, caci problemele, in majoritate, oricum sunt cam aceleasi, de secole!... Accentul ar trebui sa cada pe trairea launtrica a omului, si mai putin (sau chiar deloc) pe exterior. Totul trebuie sa se petreaca launtric, la nivel sufletesc, in interiorul si in profunzimea fiintei cuiva. "Imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul vostru" (Luca 17, 21). Toti marii Sfinti au tinut cont de suflet, punandu-l inaintea trupului - pe rugaciunea launtrica neincetata, si traita intens (nu doar formala si 'de mantuiala' etc, asa cum o facem noi, mai majoritatea), de unde si troparele care se canta in cinstea lor, a fiecaruia in parte, la zilele de praznuire etc: 'Caci luand Crucea, ai urmat lui Hristos/Si lucrand ai invatat sa nu se uite la trup, caci este trecator/Ci sa poarte grija de suflet, de lucrul cel nemuritor'. La Judecata de Apoi, Dumnezeu ne va arata pe Sfintii Sai si vietile lor, si ne va intreba cum de noi nu am putut fi ca ei, ca doar in acelasi fel de aluat - trup - am trait; cum de Sfintii si-au dat silintza, de au putut ajunge acolo unde sunt, la masura sfinteniei, si noi nu?! cum de Sfintii au putut face eforturi, si noi nu?! Nu avem nici o scuza... de aceea si printre ecteniile (rugaciunile de cerere) din cadrul Sf. Liturghii, este si aceasta: 'Si raspuns bun la Infricosatoarea Judecata a lui Hristos, la Domnul sa cerem'. Starea celui cu adevarat credincios in raport cu Dumnezeu, Creatorul sau, este (sau ar trebui sa fie) asemenea unui indragostit, adica mereu cu gandul la persoana iubita - Dumnezeu, in acest caz, mereu 'insetand si infometand' de dorul Lui, si implicit, respectandu-I poruncile si facandu-I voile s.a.m.d. Omul ar trebui sa-L aiba pe Dumnezeu ca prioritate primordiala, in viata: 'Cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si toate celelalte vi se vor adauga voua'. (Matei 6,33). Ori, la majoritatea oamenilor, asta nu se intampla (mai ales in zilele noastre), ci banul, pantecele, confortul si bunastarea materiala s.a. sunt (au devenit) principalele preocupari ale vietii; pe acestea, Sf. Parinti le numesc (si pe buna dreptate) 'inchinarea la idoli' (la ele se refera Sf. Parinti cand vorbesc despre 'inchinarea la idoli', printre altele) - acestia sunt idolii 'moderni' (fiindca tot veni vba de subiectul 'modernului', pe care tot il abordasi tu cu atata fervoare in postul tau - lol). In ziua de azi, se incearca lasarea, scoaterea lui Dumnezeu in afara oricaruia dintre planurile noastre atat de insignifiante, dar care noua ne par atat de importante! Multi dintre noi uitam de Dumnezeu, sau daca nu, Ii acordam, cel mult, ultimul loc in vietile noastre; nu Ii acordam atentia cuvenita, si ne mai si revoltam cand nici El nu ne mai asculta rugaciunile noastre egoiste!... sau, idem, cand ne trimite atatea pe cap, doar-doar ne va trezi din orbirea sufleteasca in care zacem si nu vom mai pacatui (vom inceta sa mmai facem atatea rele nenumarate), sau poate ne va atrage din nou atentia si interesul, in vreun fel, si ne vom aminti de si intoarce la EL!... Sf. Parinti spuneau ca daca Dumnezeu nu este pe primul loc in viata cuiva, atunci El nu este pe locul pe care I Se cuvine!... "Ne-ai făcut pentru Tine, Doamne, și neliniștit este sufletul nostru până ce se va odihni în Tine.” (Sf. Augustin) Desigur ca as putea continua eu aici cu exemplele, la nesfarsit - ca doar sunt atatea resurse, inepuizabile, lasate de Insusi Hristos Iisus in Sf. Scripturi, in Biblie, in dogme si canoane lasate de Sf. Parinti, in Vietile Sfintilor, Filocalie, Pateric s.a.m.d. Dar mai bine fa un efort, incearca si descopera tu singur... In plus, parerea ta (complet gresita si nefondata etc) vis-a-vis de credinta ortodoxa traditionala, nu denota ca este altceva decat o ispita de la cel viclean... 'Rugati-va sa nu cadeti in ispita'. "Raspunzând, Iisus le-a zis: Vedeti sa nu va amageasca cineva" (Matei 24,4). „Rugati-va, ca sa nu cadeti în ispita." (Luca 22,40). „Luati seama ca nimeni sa nu va fure cu filosofia si cu o amagire desarta, dupa datina oamenilor, dupa învataturile începatoare ale lumii, si nu dupa Hristos." (Colos. 2,8). |
Yo, man!
Ce mai faceti Bro.?
Haideti sa sing a song...ALELUIA! Ieri am scos un CD cu pricesne... Am scris ceva si pe forum... Daca vreti calendare sau iconite personalizate, vb cu fratele .... La 5 buc....discounturi mari! .................................................. ....... deci, un asa vocabular cred eu nu are ce sa caute in Biserica lui Hristos cea ortodoxa. Si un astfel de preot/DJ.... ar trb caterisit... Si nu imi place sa judec, dar.... Biserica Ortodoxa are un caracter mistic. Descopera acesta si nu te vei mai plictisi in biserica. Stii tot simbolismul din Sf. Liturghie? Daca l-ai cunoaste (poti studia...), si surd sa fii ai veni la Biserica! Cei ce au urechi de auzit (auzi tu limbaj aici?!?!) sa auda! Sau tu ce ai vrea sa vezi/auzi in/la biserica? Bro.? |
Cuvantul lui Dumnezeu este mereu actual
Citat:
|
diferentele dintre catolici & ortodocsi
Citat:
http://www.sfaturiortodoxe.ro/ortodo...6diferente.htm http://www.credo.ro/catolicism.php |
Slujbele lungi & predicile etc
Citat:
Slujbele lungi nu vi s-ar mai parea atat de plictisitoare, daca ati incerca sa fiti mai atenti la cuvintele lor, sa le traiti, efectiv (macar atat cat se poate)... nici nu v-ati da seama cand a trecut/zburat timpul (si probabil ca ti putea afirma chiar contrariul, adica vi s-ar putea parea atunci, insuficient de lungi - lol). Dar unii s-ar parea ca nu reusesc sa dea dovada de o traire autentica; nici nu-i asa de usor, mai trebuie si ceva ajutor de la Domnul... In plus, rugaciunile din cadrul slujbelor au un efect benefic si o mai mare importantza pt. suflete (ele fac sa se pogoare Harul lui Dumnezeu asupra celor prezenti - participantilor, si asupra celor pomeniti) decat predicile (chiar daca nu ne dam noi seama, de multe ori), depinde... Totul are o simbolistica, semnificatie aparte/anumita, in cadrul fiecarei slujbe, nimic nu se face intamplator, ci cu rost/sens (cu un scop anume, precis si special etc). Numai ca de cele mai multe ori, nu toata lumea pricepe/intelege pe deplin chiar totul (tot ce se intampla acolo), in detaliu amanuntzit etc. Rugaciunile sunt (sau ar putea fi private ca fiind) formule speciale de invocare a Divinitatii, a lui Dumnezeu, de implorare sa reverse Harul Sau (binefacator, curatitor de lepra pacatelor, innoitor, vindecator etc) asupra noastra, sa ne trimita mila si indurarile Sale, dar mai ales, sa ne daruiasca iertarea multelor noastre pacate, sa nu ne piarda inainte de vreme din cauza pacatoseniei noastre s.a.m.d… Mataniile si inchinaciunile au si ele rostul lor - exprima starea de pocaintza, penitentza, umilintza si cererea de iertare (indurare, mila) de la Dumnezeu, chiar daca se fac si numai (aparent) mecanic, totusi conteaza ca se fac - vointza, efortul, si tot ar merita luat in calcul... faptul ca macar unele pers. isi dau silintza, si tot ar fi de admirat, de apreciat etc… Si, in fond si la urma urmei, de unde stii tu ca "se fac mecanic într-o majoritate covârșitoare în rândul enoriașilor"?! Poti sa stii tu cumva, cu certitudine, trairile interioare ale fiecaruia, ceea ce se petrece in sufletele acelor persoane la momentul respectiv?! Nu te mai lua dupa aparentze, fiindca pot fi f. inselatoare, cel mai adesea (deseori). Sa nu mai tot judecam dupa aparentze, de fapt, sa nu mai judecam deloc (pe altii, mai ales) si sa ne judecam pe noi insine mai mult, sa invatam sa fim mai auto-critici decat critici. |
da
slujbele sunt incremenite in timp, nu variaza nimica, predicile sunt plate, facute de preoti fara traire religioasa si fara vocatie,pusi acolo pe mita,poate !Desigur, admir, cazurile contrare,de preoti cu harisma,si dar,dedicati muncii lor si nu familiei lumesti !
Biserica ortodoxa incurajeaza un popa legat de lume,si care se transforma de aceea intr-un simplu functionar al celor bisericesti.,care nu mai poate avea amplitudinea trairii,pe care o are un popa monah ! |
Citat:
plictiseala de care amintesti apare la oamenii care trec prin biserica de Pasti si de Craciun, nu la cei ce merg duminica de duminica? crezi ca ar merge daca s-ar plictisi?, intelegera slujbei vine prin rugaciune si prin traire, protestantii au facut din Biserica un fel de cologviu condimentat cu show emotico-pietist care se schimba dupa cum bate vanntul , nu au substanta, radacina, au ajuns sa cante muzica rock in adunari, recurg la desacralizarea bisericii, tot ce e lumesc a intrat in aceste adunari iar faptu ca unii au o conduita exemplara nu-i face neaparat si adevarati crestini, vreau sa iti amintesc ca numerosi atei sau membrii a unor secte suspecte au o conduita morala exemplara |
Citat:
|
da
Citat:
inteleg ce vrei sa zici, insa ca raspuns, as zice :est modus in rebus, este o masura in toate, si bunul simt, care vine si el de la d-zeu,ne poate arata calea,desigur in stransa legatura cu interpretarile teologice ale Sfintei Scripturi,si cu repectarea comandamentelor de baza ale religiei crestine. Deci,fara sa ne abatem de la cursul traditional al doctrinei,de ce n uar fi posibile mici modernizari,utile si benefice pt oamenii sec 21, ca nu mai traim totusi ca acum 2000 de ani, esti de acord ??? |
Citat:
|
Citat:
|
Când eram june studios, eram animat de duh revoluționar. Am fost un stâlp al Pieței Univeristății și strigam "Chițac, Chițac, să fie ras în cap ! Așa, Așa, să poarte pijama !". Duhul acesta revoluționar îl îndreptam și asupra Bisericii, o instituție care mi se părea complet osificată, practicând un cult sclerozat și o propagând o morală medievală și o credință sclerozată în anchiloza ei.
Acum, la 40 de ani, văd lucrurile cu totul altfel. Din liberal, m-am metamorfozat în tradiționalist. Rămân neplăcut impresionat când îmi amintesc cât de convins eram de neroziile tinereții. Spunea cineva (parcă Petre Țuțea ? ) că, dacă la 20 de ani nu ești de stânga, înseamnă că nu ai inimă, iar dacă la 30 de ani nu ești de dreapta, înseamnă că nu ai cap. |
Citat:
|
Sa nu stie stanga ce face dreapta.. :-)
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:20:49. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.