![]() |
Nu aruncati margaritarele voastre...
Sfanta Evanghelie dupa Matei, capitolul 7
6. "Nu dați cele sfinte câinilor, nici nu aruncați mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare și, întorcându-se, să vă sfâșie pe voi." Oare la ce S-a referit Mantuitorul? |
Citat:
In biserica ortodoxa interpretarea Evangheliai se face din doua puncte de vedere : literal si alegoric. Literal nu cred ca este o problema in a intelege textul doar daca ajungi sa faci raportul dintre ,,sfinte" si ,,margaritare" ca si dintre ,,cini" si ,,porci"...fara insa a desconsidera tilcuirea parintilor consacrati . La interpretarea alegorica este ceva mai greu dar tot sfintii parinti ne scot la lumina, de exemplu sf. Ioan hrisostom . Apreciez insa alegerea acestui pasaj pt. pilda sa si pt. propunerea spre discutie in contextul forumului ... cit de folositor este ! Dar de la vorba la fapta este un luuuung drum ! Mai sunt de amintit si consideratiile didactice , pedagogice, ale temei , ale intentiei nedisimullate dar pe acestea sa ne facem ca nu le-am vazut !! |
Citat:
Si da, se cam arunca pe forum si cu cele sfinte, si cu margaritare, din pacate........ |
Citat:
Totusi , modul in care ai incheiat prima postare predispune la mai multe interpretari , adica ai fost echivoca . Nu stiu daca voit sau nu (dupa cite se vad din a doua postare s-ar parea ca involuntar) dar acesta a fost felul ales de tine . Vezi ce bine este atunci cind intrebarile sunt puse clar si precis eliminindu-se orice alta intelegere aleatoare fata de cea voita ? Eu imi cer iertare pt. ca ai lasat libera posibilitatea inducerii in eroare . Nu trebuie sa te superi ( observi ca acum trebuie sa avem grija unii cu altii ca si cu ouale crude pt. a nu supara cumva pe careva chiar daca unii gresim mai mult si mai evident decit alltii !!) pt. raspunsul meu , nici pt. echivocul indus , sa intelegi ca imi cer iertare si ca cel mai bine este sa-l citesti tu direct pe sf. Ioan gura de aur decit sa primesti raspunsurile gresit compilate sau copiate ale vreunui frate mai vanitos . Cel mai sigur este sa citesti tu cu ochii tai , daca chiar doresti aceasta ...daca nu te rog inca sa ma ierti si sa consideri ca nici nu am vorbit pe acest subiect !! |
Citat:
- Departe de mine gandul de a induce pe cineva in eroare. Sper sa nu fac asta niciodata, pentru ca ar insemna ca intind adevarate curse sufletelor celorlalti oameni care citesc. Sa ne fereasca bunul Dumnezeu pe toti. Nu avem oare destul pacate fiecare? - Vanitosi... suntem aproape toti, doar masura difera. Totusi, cred ca este important pentru unii ca mine, cu putina cultura in ale ortodoxiei, sa fiu indrumata de fratii care stiu mai multe, cu blandete si intelegere, pentru ca sunt inca mica duhovniceste... - Nu am de ce sa te iert, ti-am mai spus si iti repet: NU ma supar pe tine, as vrea doar sa fii mai bland un pic, pentru ca stiu sigur ca poti... Daca nu vrei sa-mi mai raspunzi, sa stii ca te inteleg, sunt, poate, o mare pierdere de vreme... Daca, insa, crezi ca poti sa-ti faci milostenie sufleteasca, atunci sa stii ca abia astept sa-ti citesc postarile, mai ales pe acelea in duhul dragostei de aproapele... |
Citat:
Prin urmare nu intotdeauna se cade a vorbi de cele sfinte oricand si oricui, ci doar atunci cand simtim ca Dumnezeu ne impinge sa o facem sau cand vedem un om aparent dornic de a primi un asemenea cuvant. (Apostolul Filip, cand a intrat in vorba cu femenul etiopian (Faptele Apostolilor) nu a facut'o la intamplare, ci mai intai a observat ca acela citea din Sfanta Scriptura.) De asemenea, gandurile noastre sunt margaritare. Nu le putem destainui oricui, ci doar duhovnicului si celor apropiati. Sfantul Serafim de Sarov spune: "Abia daca gasesti un om din doua mii caruia sa ii destainui inima ta." |
Ce mult ma bucur ca-mi raspunzi, Windorin!
Am citit ce-ai scris si m-am cutremurat - inseamna ca eu sunt o adevarata criminala, pentru ca am facut tot ce-ai scris tu ca nu trebuie sa facem: Citat:
Citat:
Ce mai pot sa fac?............. |
Citat:
Domnul priveste la inima si la intentia celui care vorbeste despre cele sfinte. Doar ca uneori este nevoie sa luam aminte la cei din fata noastra, daca le putem spune ceva despre Sfintele Moaste, despre Sfanta Euharistie, etc. sau nu. Sunt cazuri in care suntem intrebati de cate ceva din Biserica numai cu intentia de a rade (rautacios). Am intalnit persoane care ma intrebau despre calugari, episcopi si altele asemenea. Atunci, cea mai buna este tacerea si rugaciunea in minte. Cat despre spunerea gandurilor, si eu sunt o fire foarte deschisa. Ma deschid repede, iar uneori chiar cui n'ar trebui. Insa, daca se rade de mine, de gandurile mele si de cele ce spun, nu sunt lezat in inima si reusesc sa imi pastrez linistea, caci imi dau seama ca am gresit, spunand cui nu merita cele ale mele. Insa sunt persoane mult mai sensibile, care daca s'ar deschide cuiva care, mai apoi, ar rade de ele, ar suferi mult. Acelora le e de folos sa cerceteze mai cu atentie persoana din fata lor. |
Citat:
|
Citat:
Eu ma straduiesc sa spun cam tot ce simt si gandesc, chiar daca deschiderea personala este mai greu de gasit pe forum. Si incerc sa spun totul fara a jigni sau a da ispite celor de langa mine. Cat despre aceste "margaritare", ele se gasesc in tot forum'ul si in toate articolele citate. Faptul ca ne straduim sa le lamurim nu cred ca aduce ceva nou, ci doar ceva mai clar. |
Citat:
Pe forum cind pui o intrebare primesti mai multe raspunsuri care atunci cind difera semnificativ te ajuta sa alegi mai usor pe cea ,,buna" ,sa zicem, dar cind difera in lucruri mai fine te poate pune in incurcatura ne stiind precis in sinea ta pe care sa o alegi . Asta pt. situatia in care esti scrupulos cu ceea ce doresti sa inveti cautind ca permanent sa sti adevarul si pe acesta emis de o sursa autentica . Daca nu poti sa te consideri , de exemplu mai putin ,,vanitos" si sa faci dragoste acceptind orice si oricum . Alegerea este a fiecaruia. Cartea este insa sfinta ! Forumul ne poate imbogatii cu experienta trairii corecte a celuilalt si mai putin cu teoria pura . Chiar ai primit tilcuiri etichetate : ,,dupa parerea mea" care iti poate folosi doar pina la un punct. Eu nu mi-am permis sa fac o tilcuire dupa o asemenea parere la acest pasaj . Cei care au har daruit au si drepturi mai multe ! Tocmai ai ales. Sa-ti fie de folos spre imbogatirea duhovnicesca ! |
Citat:
|
Citat:
Din punctul meu de vedere, si anume al omului care-i iubeste in Hristos pe toti oamenii (sau care macar incearca), trairile personale autentice sunt foarte importante. Nu se stie niciodata ce sfinti avem printre noi....... Iti multumesc pentru raspuns... |
Citat:
In ceea ce ma priveste, poate ca ar trebui sa nu mai postez, pentru ca imi este din ce in ce mai clar ca nu am nimic valoros de spus, desi macar ma straduiesc sa nu ofensez pe nimeni... Multumesc pentru ca ti-ai facut timp sa-mi raspunzi.... |
Citat:
Asta nu inseamna ca ceilalti nu sunt la fel de mari ca acestia doi. Tot asa si pe forum. Unii scriu mult, altii mai putin, unii citeaza Sfinti Parinti, altii vorbesc simplu. Toti sunt la fel de folositori, unii altora. De multe ori, cei simpli si sinceri ajuta mai mult decat cei care incearca sa arate cate stiu si cate au invatat. |
Personal singurele reticiente pe care le am in "aruncarea celor sfinte" si "a margaritarelor" sunt asupra ereticilor si a ateistilor.Cred ca la asta se refera si textul.Cat de izbitor de mare e propastia intre cele sfinte si caini(un dobitoc) si intre margaritare si porci.Textul se refera la cei care nu au nici o tangenta cu cele sfinte si cu Imparatia lui Dumnezeu.In primul rand "cainii" care reprezinta pe cei ce au alta credinta, in special pe eretici,pe cei carora daca le zici de icoane , moaste , taine , sfanta cruce iti sar la gat.La fel si margaritarele se refera la margaritarele imparatiei care sunt invataturile si realitatile tainice, iar porcii ii reprezinta pe cei care toata ziua stau in mocirla pacatului, in special pe omul nereligios si ateist.Deci ce spune invatatura nu spune-ti celor care nu sunt antrenati cu aceste lucruri toate dintr-o data, ca riscati sa nu inteleaga nimic si sa se intoarca impotriva voastra si sa se poarte batjocoritor.Asta e riscul , de a spune tainele celor care nu sunt antrenati in cele religioase si de a vorbi de cele sfinte celor care nu au aplecare spre cele sfinte.Dar sa nu uitam ca si Hristos a luat painea fiilor si a dat-o cainilor.Ca si El a vindecat-o pe fata femeii cananeenci , vazand credinta ei.Deci personal indemnul si prudenta asta indeamna in primul rand, ca lucrurile sa fie facute cu intelepciune.Adica treptat dupa nivelul de intelegere al fiecaruia sa te destainui."Pe intelegerea fiecaruia", cum zicea Pavel cu iudeii m-am purtat ca un iudeu cu elinii ca un elin s.a.m.d.Dar oricaruia insetat de cunoastere si cu deschidere spre lucrurile astea e bine sa-i dam tot in masura limitelor noastre, fie frate(ortodox) , fie eretic , fie ateu.Eu simt ca cea mai mare pierdere in special a fratilor ortodocsi e asta ca nu ne destainuim unii altora si nu ne invatam unii pe altii, nu ne ajutam ca sa sporeasca si mai tare stiinta si cunoasterea.Cred ca am avea foarte mult de castigat invatand unii de la altii.Personal eu cam spun "ce stiu" tuturor, pentru ca si eu am fost odata insetat de cunoasterea lui Dumnezeu(si inca sunt) si stiu cum e.Doar cand vad comportamente batjocoritoare incep sa renunt la discutie.
|
Sau e invers: Cainii reprezinta pe cei "nebuni"(ateisti),"zis-a nebunul in inima lui Nu este Dumnezeu" , iar porcii "pe cei care mananca alta mancare" , ma refer aici la mancarea Imparatiei Cerurilor(cei de alta credinta,vrajitori,etc).Oricum aceasta metafora reflecta caracteristici care se pot regasi conlucrativ in diferite tipologii de oameni.
|
Windorin: Cat despre spunerea gandurilor, si eu sunt o fire foarte deschisa. Ma deschid repede, iar uneori chiar cui n'ar trebui. Insa, daca se rade de mine, de gandurile mele si de cele ce spun, nu sunt lezat in inima si reusesc sa imi pastrez linistea, caci imi dau seama ca am gresit, spunand cui nu merita cele ale mele. Insa sunt persoane mult mai sensibile, care daca s'ar deschide cuiva care, mai apoi, ar rade de ele, ar suferi mult. Acelora le e de folos sa cerceteze mai cu atentie persoana din fata lor.
Ce mi-ar fi placut sa fiu si eu asa ca tine, Dorin. Dar, din pacate, fac parte din a doua categorie. |
Citat:
Mi s-a intamplat si mie, precum bine stii, sa arunc vorbe care sa raneacsa sau sa deranjeze. ;) Totusi, cine intra pe un forum de discutie ar trebui sa stie cum functioneaza acesta. Altfel vorbesti personal, si altfel impersonal. Tot asa, revistele si cartile sunt obiecte publice, la care toti au acces in zilele noastre, insa nu oricine se foloseste citind orice. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Important este, totusi, sa incercam. |
Vorba asta nu-i pentru noi
Noi romanii am considerat dintotdeauna carnea de porc ca fiind cea mai gustoasa, inclusa cu mult patos in traditia noastra de Craciun. Aceasta adresare a lui Hristos a fost facuta unidirectional - catre evreii care nu maninca porc, si il considera scirbos astfel asociind aceste zicatori cu acest animal, insa noi nu le intelegem deoarece il adoram.
Deci adresarea nu este universala, asa cum ar fi trebuit sa fie. Banuiesc ca Hristos spera ca odata cu raspindirea bisericii Sale porcii vor fi eliminati din meniul crestinului si astfel va intra in topul animelelor denigrate...insa aici s-a inslelat. La asa ceva nu se renunta cu una cu doua :)) |
Citat:
Dumnezeu sa-i ierte! Doamne ajuta! |
Toate mincarurile(ANIMALELE) au fost binecuvintate(viziunea lui PETRU) de DUMNEZEU.
Nu ce intra in gura il strica pe om ci ce iese pe gura. |
Intradevar nu se pot discuta probleme legate de religie si duhovnicie cu oricine, insa nu inteleg de ce trebuie sa-i faci porci si ciini?
Foarte multa lume si-au pierdut dorinta de a mai vorbi despre Dumnezeu si cele sfinte in urma unor traume pe care le-au suferit de pe urma acestor influiente, insa asta nu inseamna ca o sa-i facem porci mizerabili si ciini Pe voi nu v-a lasat sotul sau sotia cu copilul in brate pentru a fugi de responsabilitati la minastire sau la sectanti asa cum cunosc eu cazuri sau acele femei care au fost batjocorite psihic si traumatizate fizic de lucratorii duhovnicesti"... Cum credeti ca vor mai vedea acesti oameni "cele sfinte"? Oare vor mai fi receptivi la discutii religioase? Oare merita ele si ei sa fie numiti porci, scroafe si catele deoarece nu mai APRECIAZA discutiile duhovnicesti? Hmmm?...nu prea cred! |
Ai dreptate.
Multi mai sint si mult rau fac iar eii cred ca fac bine. |
Always preach the Gospel, sometimes (sau "when necessary") use words. -- St Francisc de Assisi
"Margaritarele" nu sunt de aruncat niciodata, nici la porci, nici la altcineva. Daca te consideri urmas al lui Hristos, nu poate sa existe un timo in care nu mai faci ceea ce trebuie ca si crestin fiindca nu esti in companie potrivita... Am avut pentru scurt timp in liceu un prof de religie, preot chair, care niciodata nu incepea/sfarsea ora cu o rugaciune pe motiv ca nu e atmosfera de rugaciune. Ce atmosfera de rugaciune vrei intr-un liceu? Dar asta nu inseamna ca nu poti sa spui un Tatal Nostru... Niciodata nu stii cand arunci o samanta care sa faca rod. Cat despre vorbit cu ne-credinciosi despre credinta...nu sunt pentru manifestari excentrice de credinta, nici pentru trasul de maneca...greu cred ca atragi pe cineva care duce o viata seculara cu habotnicia. Dimpotriva, mai curand trezesti interesul manifestandu-ti discret credinta. Apoi mi se pare foarte gresit sa ignori sau sa nu raspunzi la intrebarile despre credinta care vin din curiozitate sincera. |
Citat:
|
Citat:
Dar nu acesta este scopul pt. care am revenit ci altele doua : chiar daca eu sunt un pic mai acid cu tine (evident pt. anumite greseli ale tale)se vede ca ai si ca aveti duhovnic calugar si probabil ca este f. bun.Dar vreau sa mai adaug, strict la povestea ta, faptul ca in mod frecvent ortodoxii capata coportament eroic (nu este cazul tau decit oarecum) neoprotestant si atunci cind nici nu-ti da prin minte ii vezi explicind cu zel ,sustinind ortodoxia sau chiar incercind sa aduca la dreapta credinta lapsi sau credinciosii altor religii. Asa ceva nu este specific ortodoxiei si chiar daca aduci la dreapta credinta 100 de necredinciosi nu este sigur ca te si vei mintui indiferent ce vei mai face apoi. Dar, in cadrul poruncilor bisericesti (a se vedea indreptarul de spovedanie)avem datoria de a arata, a informa , a incunostiinta pe oricine care este dreapta credinta si de ce . Restul , ca acestia accepta , ca sunt sau nu de acord, ca vor chiar mai mult (adica sa imbratiseze ortodoxia) este cu totul altceva . Doar informam dar alegerea este a celuilalt ! Eu personal spun oricarui adult care este dreapta credinta si de ce este ea dreapta dar de la a treia contradictie , persiflare, atac sau ridiculizare renunt. Cu copii am mai multa rabdare si staruinta... dar nu iluzorie . Pe infometatul de la malul lacului trebuie sa-l inveti sa pescuiasca dar daca pina la urma chiar va vrea sa pescuiasca sau nu este doar treaba lui ! |
Citat:
Citat:
Citat:
- dupa ce preotul-calugar s-a asigurat ca am stat totusi "drept", eu am primit un canon de nu m-am vazut, fiindca m-am mandrit, crezand ca sunt cineva, dar defapt nefiind suficient pregatita si riscand, astfel, sa fac sufletului aceluia mai mult rau prin hulele pe care le-as fi provocat iar - sotul meu? NIMIC! mai mult "mergi in pace, fiule! ai procedat corect" (oricum, el nu se simtea vinovat de nimic, dar de gura mea si ca nu cumva sa-i ramana vreo pata pe suflet, a spus si acest "potential pacat" si anume ca nu a inceput o polemica cu acest om) |
Nu-i nimic mai scump la Dumnezeu ca timpul pe care ni-l dă să-l trăim. Pentru că a sufla și a răsufla e tot de la Dumnezeu. Și atunci a avut marea prudență Domnul Hristos să ne spună că "nu se mișcă fir de păr fără voia Mea ". Suntem guvernați de Dumnezeu în toată mișcarea, în toate gândurile noastre ascunse. Sigur că depinde și pe ce poziție te așezi. Având în vedere și numai lucrul acesta : viața veșnică. Dacă te rătăcești , dacă ești neatent sau ești ateu- Doamne ferește ! Că-i mai gravă starea aceasta , nepăsarea aceasta. Aceasta cu siguranță este nesuferită la Dumnezeu. Pentru că nu e supărat Dumnezeu pentru anumite greșeli pe care le facem cât e supărat că suntem NEPASATORI. Vroiam să deschid un topic despre NEPASARE, dar am crezut mult mai de cuvință a aminti aici de NEPASARE . Ne amânăm existența, mergem pe inerție. E o mare greșeală ! Trebuie trăit fiecare moment în toată plinătatea lui. Să te cunoști pe tine. Ființa omenească, care e făcută după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, se izolează după propria ființă. Nu Dumnezeu l-a dat afară pe Adam din Rai, ci Adam s-a dat afară singur. Ăsta-i omul ! Sfântul Grigorie de Nyssa , pe care Biserica noastră îl pomenește Duminica asta, adică mâine și care a fost fratele Sfântului Vasile cel Mare, a fost întrebat : "Ce zici despre om ?" și a răspuns Sf. Grigorie : "Este copleșitor de neânțeles". Dumnezeu păstrează încă taine despre om, necunoscute nici de îngeri și necunoscute nici de lume. Pentru că e după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. E singura ființă creată după chip și asemănare. Omului i s-a încredințat marea răspundere să supravegheze întreaga creație. Și satan luptă din răsputeri , cu o râvnă pe care oamenii nu o cunosc, să ne scoată din cap că suntem asemănare cu Dumnezeu. Pentru că îi cam ocupăm locurile. Treaba lui, dar noi așa suntem creați , după chip și asemănare. Și creația lui Dumnezeu nu poate fi dezmințită sau interpretată. Suntem chip și asemănare a lui Dumnezeu. Deci avem mare siguranță, dar și mare răspundere. Este de aceea foarte grav să nu știi că tu trăiești și cine ești. Mare greșeală această stare de necunoștință proprie. Instinctul acesta de a trăi îl are și porcul , îl are și orice animal. Dar atât ! Omul are are conștință, are dăruire dincolo de rațiune. Mi-am adus aminte de un răspuns pe care l-a primit Părintele Teofil Părăian de la avva Dometie la întrebarea , cum sunt părinții de la Sfântul Munte : "Să nu-ți închipui că la Sfântul Munte sunt oameni veniți din cer pe pământ ! Sunt oameni de pe pământ. . . care doresc să ajungă în cer ! ". Până la urmă , nu de moarte să ne cutremurăm , ci de veșnicia ei ! "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul ! "
|
Nu judecați, ca să nu fiți judecați. Căci cu ce judecată judecați veți fi judecați ; și cu ce măsură măsurați vi se va măsura. De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tău și nu te uiți cu băgare de seamă la bârna din ochiul tău ? Sau, cum poți zice fratelui tău: "Lasă-mă să scot paiul din ochiul tău" , și , când colo, tu ai o bârnă în al tău? . . . Fățarnicule, scoate întâi bârna din ochiul tău , și atunci vei vedea deslușit să scoți paiul din ochiul fratelui tău. SA NU DAȚI CAINILOR LUCRURILE SFINTE ȘI SĂ NU ARUNCAȚI MARGARITARELE VOASTRE ÎNAINTEA PORCILOR , CA NU CUMVA SA LE CALCE ÎN PICIOARE ȘI SA SE IMTOARCA SA VA RUPA . ( Matei 7 : 1 - 6 ) . Subiectul principal abordat de Domnul Iisus în acest pasaj este judecata dreaptă și cea nedreaptă, punându-se accentul pe judecata nedreaptă. Pasajul întreg ne aratâ că Dumnezeu ne va judeca după felul cum noi judecăm , El vrând să fim drepți în judecățile noastre. Un om drept va judeca mai întâi lucrurile din viața sa și mai ales cele ce nu se potrivesc cu dreptatea, și doar apoi va judeca pe alții cu scopul de a-i ajuta, a-i îndrepta . Exemplul cu paiul și bârna , arată bine că scopul judecății este de a-l ajuta pe om în a depăși neajunsurile datorate caracterului său. Un fățarnic însă , nu se va judeca pe sine ci va închide ochii la marile lui neajunsuri și nelegiuiri comise , dar în schimb va judeca mereu micile neajunsuri și greșeli ale altora. Cel fățarnic este numit și "porc" si "câine", pentru că el folosește judecata, un lucru sfânt, pentru a-i călca în picioare pe alții și pentru ai rupe.
|
Din talcuirea parintelui Nicolae Steinhardt:
"Bune și frumoase sunt bunătatea și mărinimia, dar nu față de oricine. Nu-i drept și cuminte să ne lăsăm înșelați, batjocoriți și exploatați de ne-oameni. Bunătatea “și mărinimia nu se confundă cu orbirea, prostia și naivitatea. Naivitatea, zicea Leon Daudet, e bună și frumoasă la prunci, la copii, la tineret. Oamenilor maturi și bătrânilor le sade bine să fie inteligenți, înțelepți, prudenți, călăuziți de ceea ce vechile noastre texte bisericești numesc atât de pertinent: trezvie." De aici: http://nicolaesteinhardt.wordpress.c...-secularitate/ |
Citat:
|
Eu inteleg din versetul acesta ca nu trebuie sa las garda jos si sa ma angajez in discutii, sa socializez cu "prefacuti curiosi" sau "prefacuti prieteni". Margaritarele sunt idealurile noastre iar cele sfinte sunt adevarurile de credinta si chiar sf. Taine.
|
Și totuși. . .
Citat:
Trecerea timpului să fie pentru noi prilej de lucrare și dorință de înveșnicire, iar acestea să le împletim cu răbdarea. Sfântul Grigorie spune atât de frumos și pe atât de adevărat:< Unde nu este răbdare,acolo nu este nici iubire", căci, adaug eu, nici credință adevărată nu-i fără iubire și răbdare! Să avem grija cui încredințăm mărgăritarele . . . ! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 02:43:08. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.