![]() |
Despre frumusetile Raiului
Initiez si eu primul meu topic. Vad ca a fost multa agitatie pe topicul cu chinurile iadului, asa ca m-am gandit ca ar fi bine sa vorbim si despre ce ii asteapta pe cei drepti, sa ne bucuram citind cum au vazut altii Raiul in care cred ca dorim toti sa ajungem. Va astept cu frumoase citate din Sf. Parinti (din care eu nu prea am citit) sau pareri personale. Eu voi cita din par. Cleopa:
Despre frumusetile Raiului (22. 07. 1988) Raiul este un loc de desfatare, unde vazandu-L pe Dumnezeu, asa cum este El, fata catre fata si iubindu-l in mod desavarsit, sufletul se bucura de o fericire vesnica. Paradis sau rai inseamna un loc foarte placut, fie o gradina, fie un loc cu pomi, fie o padure. gradina placuta, unde l-a pus Dumnezeu pe om, dupa ce l-a creat, este numita paradisul terestru sau raiul pamantesc. se mai intelege prin rai locul unde dreptii Il asteptau sa vina pe Hristos. Talharului cel bun i-a zis Hristos: "Astazi vei fi cu mine in Rai". In Rai, adica in sanul lui Avraam. Rai inseamna locul unde sfintii, cei alesi, cei randuiti se bucura cu Dumnezeu de viata vesnica, caci zice Sf. Ap. Pavel: "Caci a fost rapit in Rai la al treilea cer". raiul sau cerul este un loc de desfatari, adica un loc in care afla multimea bunatatilor, fara de niciun amestec al raului,un loc de dorinte fara neincetare si din cele mai vii, unde se gusta din plin cele mai dulci bucurii, un loc de unde este alungat pentru totdeauna ceea ce ar putea cauza cea mai mica greutate, cel mai mic necaz, un loc se bucura de o fericire atat de mare "pe care ochiul nu le-a vazut, urechea nu le-a auzit si la inima omului nu s-au suit". Ceea ce face multimea bucuriei celor alesi in rai este vederea lui Dumnezeu fata catre fata. Intariti in lumina slavei si in stare de a suporta stralucirile Fiintei divine, ei contempla adorabila Treime, se satura in viata vesnica cu aceasta cunoastere desavarsita a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh. VA URMA. |
Pe mine nu m-a lamurit nimeni daca Raiul este Imparatia Cerurilor sau daca face parte din Imparatia Cerurilor. Sau daca este un loc sau o stare temporara inainte de Parusie pentru cei mantuiti.
|
Sfintii in cer il poseda pe Dumnezeu, precum sunt si ei ai Lui. Aceasta posedare a lui Dumnezeu este insotita de bucuria cea mai perfecta, ei se odihnesc cu desfatarea in El, sunt fericiti de fericirea Lui si din torentul propriei sale voluptati ei sunt imbatati (Apoc., 19.7-9). Vederea lui Dumnezeu face sa dispara intunecimea, posedarea pune capat lipsei si departarii, si bucuria nu mai lasa loc celei mai mici nelinisti, nici celei mai mici tulburari. fericirea sfintilor nu este toata la fel, ci dupa osteneala fiecaruia: "In casa Tatalui Meu multe lacasuri sunt!" (Ioan, 14.2), adica sunt mai stralucite unele decat altele. Sfintii sunt incoronati si fiecare are o cununa de la Dumnezeu, cu o aureola, podoaba a sufletului.
Zice Sf. Ioan Gura de Aur in Omilia 6 la Evrei: "Ridicati-va si voi mai presus de tot ceea ce va apare inaintea ochilor vostri si de acolo, mai presus de acest acoperis al cerului, treceti prin mijlocul ingerilor si al arhanghelilorsi al Duhurilor ceresti, aproape de Tronul lui Dumnezeu Insusi, in palatele pe care le locuieste El, chiar acolo se gasesc adevaratele cununi in cer. Inchipuiti-va fericirea in care petrecea Adam inainte de a cadea in pacat, in gradina placerilor sale si ziceti-va ca este inca cu mult prea departe cerul de pamant". Sfintii in cer participa la natura divina intr-un chip real. Caci, ale caror suflete merg in rai, imediat dupa moartea lor, sunt: 1. cei morti in starea de har: spovedanie, impartasanie, fapte bune 2. cei care nu au pe constiinta niciun pacat 3. cei care si-au facut canonul dupa pravila bisericeasca, dreptatea divina cere aceasta. In Rai vor fi cei care vor fi vrednici sa petreaca impreuna cu cetele ingeresti, sa Il laude pe Dumnezeu si sa se bucure de slava cea cereasca in vecii vecilor. |
Vin si eu daca nu se predau materii tampite acolo : ).Glumesc.
Chiar nu stiu ce sa zic,si eu imi inchipui Raiul tot in aceasta maniera,adica paduri,dealuri,fara griji sau dorinte fara foame ori sete. Dar s-ar putea sa fie doar o simpla stare de multumire absoluta,fara peisaje.Cine stie... |
CUVANT DESPRE RAI
Oare cum as putea eu, nepriceputul si cu totul neiscusitul, sa zugravesc prin cuvinte patria noastra cea veche din care am cazut? Daca dumnezeiescul si marele Apostol Pavel ne spune ca: Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima de om nu s-au suit, acelea a gatit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El, apoi cum o limba de tarana si o minte intunecata de pacate se va pricepe a spune cele nespuse? Dar, fiindca nu este bine nici a tacea despre acea fericire si frumusete, voi indrazni a aduce prin cuvant, din cele ce ne-am invatat din Sfanta Scriptura si din invataturile Sfintilor Parinti, o umbra oarecare a acelor neumbrite si vesnice veselii, ca prin cele prea mici sa suim intelegerea noastra dupa putere la cele prea mari si cu prea minunata frumusete impodobite. Sfanta Scriptura ne spune despre rai ca este asezat de Dumnezeu spre rasarit: Si a sadit Dumne-zeu rai in Eden spre rasarituri. N-ati auzit ce spune Isaia? Rasarit este numele Lui. N-ati auzit ce spune Psaltirea? Dumnezeu S-a suit peste cerurile ceruri-lor, spre rasarituri. Sfantul Vasile cel Mare intelege raiul, dupa el si dupa toti sfintii, ca o desfatare, caci Eden inseamna raiul desfatarii. Aici trebuie sa intelegem o desfatare vrednica de Dumnezeu, desfatare care este potrivita sfintilor. Mai departe, aratand despre acele nespuse duhovnicesti veselii, zice: Acolo pornirile raurilor veselesc cetatea lui Dumnezeu (Psalm 45, 4). Sfintii Parinti ai Bisericii au spus ca raiul este indoit, adica este alcatuit si din cele simtite si din cele gandite, vazut si nevazut, dupa cum omul este format din trup si suflet. Raiul il intelegem si trupeste dar il talcuim si duhovniceste. In rai va fi o desfatare duhovniceasca desavarsita a celor cinci simturi ale omului. Raiul nu-i imparatia cerurilor. Raiul este locul unde a stat Adam si unde stau dreptii pana la judecata de apoi. O stare provizorie. Nu-i hotarat sa stea dreptii acolo pentru totdeauna, ca de la judecata inainte, sufletele dreptilor nu se mai duc in rai, ci in imparatia cerurilor. Iar deosebirea intre cer si rai este negrait de mare, pentru ca atata iubire a avut Dumnezeu de neamul omenesc, incat in locul raiului i-a dat imparatia cerurilor. Satana l-a scos pe Adam din rai, iar Dumnezeu, venind pe pamant si suferind pentru neamul omenesc, nu-l mai baga in rai pe omul care face voia Lui si poruncile Lui si se teme de El, ci in ceruri. In Evanghelie ce s-a zis? "Fericiti cei saraci cu duhul, ca acelora este imparatia raiului?" Nu, ci altfel: "imparatia cerurilor". Sau zice: "Fericiti cei izgoniti pentru dreptate, ca acelora este imparatia raiului?" Nu, ci imparatia cerurilor. "Iata dar - zice Sfantul Vasile -, a pierdut omul raiul, iar prin mila lui Dumnezeu cea negraita, a castigat cerul". Ca unde a prisosit pacatul, zice Apostolul Pavel, acolo darul a prisosit. Imparatia lui Dumnezeu nu este mancare si bautura, ci dreptate, pace si bucurie in Duhul Sfant. Iar ca sa intre cineva in Imparatia cerurilor trebuie sa se nasca din apa si din Duh, sa fie nevinovat ca pruncii, sa rabde multe scarbe in viata si sa se sileasca in toata viata la lucrul poruncilor Domnului. Raiul, ca cineva sa-l poata descrie, nu se poate. Niciodata nu poate sa descrie cineva frumusetile raiului. Nici oamenii, nici ingerii. Auziti pe Apostolul Pavel: Ceea ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima de om nu s-a suit. Aceasta a pregatit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe Dansul. Marele Vasile, aratand pe cat este noua cu putinta despre rai, zice asa: "Omule, daca-ti inchipui ca raiul este mancare si bautura si veselie si gradina si flori si cantari si pasari si palate de aur, nu te opresc. Macar asa sa-ti inchipui, dar ravneste la rai, adica sa doresti raiul. Ca dorind raiul, te lasi de pacat. Inchipuie-ti si tu cum vrei, dar orice vei inchipui tu despre rai, nu este ceea ce iti inchipui tu, ca raiul este mai presus de minte". Apoi zice: "Deci ispiteste-te ca prin invataturile acestea sa vii intru intelegerea raiului aceluia si sa ajungi si tu la zorile dumnezeiestii lumini. De esti trupesc si mare indulcire socotesti din cele simtite, sa ai acea inchipuire a Raiului celui trupesc si saturarea cea prea dulce, si sa te sarguiesti catre acestea, fiindca acolo vei afla desfatarea neincetata! Dar mai bine decat indulcirile cele trupesti, suie-te cu gandul catre frumusetea ingerilor si invata-te cu de-amanuntul roadele dreptatii!" Sfantul Vasile cel Mare vorbeste in Hexaime-ron despre rai, zicand: "Acolo sunt livezi prea dulci la vedere, cu multa si negraita verdeata si foarte fru-mos impodobite. Acolo floarea nu straluceste putina vreme si apoi lipseste, ci indelungata vreme si este o mireasma a Duhului Sfant, pe care omul nu o poate spune. |
Buna lor mireasma este fara de sat, frumoasa lor culoare de-a pururea straluceste si puterea vanturilor nu le slabeste. Lunile cele noi nu le vestejesc, inghe-turile nu le ingheata, arsura soarelui nu le usuca; ci un duh masurat, care da oarecare subtire si dulce suflare, usor si cu dulceata sufla asupra lor, neimpilat de vreme si nevestejit in veac, pazind sporul lor. Iar frumusetea sadurilor celor de acolo este si ea vrednica de facerea si sadirea Celui ce le-a sadit".
Si dupa multe, zice: "Care cuvant va putea sa arate multimea dulcetii si frumusetii aceleia?... Acolo sunt si neamuri de nenumarate feluri de pasari, care prin floarea aripilor si prin dulcea viersuire a glasuri-lor, aduc o dulceata negraita, incat oamenii cei drepti de acolo se desfateaza si se indulcesc prin toate simtu-rile: pe unele vazandu-le, pe altele auzindu-le". Mai departe zice: "De esti duhovnicesc si cugeti mai mult decat la indulcirile trupesti, urca-te cu gandul catre frumusetile ingerilor si invata-te roadele dreptatii ce sunt in ei. Vezi raurile lui Dumnezeu cele pline de ape, ale caror porniri veselesc cetatea lui Dumnezeu si a caror mester este singurul Dumnezeu". Dar, intr-adevar, raiul in care a stat Adam era indoit. Avea o parte simtita si una gandita, fiindca in rai erau pomi din care se putea manca. Ceea ce spune Sfanta Scriptura: pomul cunostintei binelui si raului, se poate inchipui ca a fost intr-adevar pom. Dar de ce-i spune pomul cunostintei binelui si raului? Stiti voi ce inseamna pomul cunostintei binelui si raului, din care a mancat Adam si de ce se cheama asa? Iata ce spune Sfantul Ioan Gura de Aur despre acest pom: "Pomul cunostintei binelui si rau-lui din rai se chema asa pentru ca doua lucruri mari a aratat el dupa ce au gustat Eva si Adam dintr-insul: A aratat binele si raul". A aratat cat de bine era daca nu manca din pom, ca Adam, care a stat 700 de ani in rai, s-a desfatat acolo de atatea bunatati - si de cele simtite si de cele gandite, ca auzea si ingerii in ceruri si ii vedea cum il lauda pe Dumnezeu. Iar atunci cand l-a scos afara din atata dulceata si frumusete, a cunoscut cat de bine era daca nu mancam din pom. Si iarasi, a cunoscut si raul: "Cat de rau este, si ce mare rautate ne-a ajuns pe noi, fiindca am mancat din pom". Iata ce inseamna pomul cunostintei binelui si raului. A cunoscut cat de rau a facut ca a calcat porunca lui Dumnezeu si cat de bine era daca nu o calca si nu manca din pom. Asa se talcuieste pomul cunostintei binelui si raului dupa Sfintii Parinti. Dar sa continuam despre rai. Marele Vasile spune acolo: "Pasarile raiului nu mai mor ca cele de pe pamant si nu mai imbatranesc, ca sunt pline de Duhul Sfant. Acolo cele patru stihii care sunt pe pamant: aerul, apa, pamantul si cerul, sunt atat de impodobite de Dumnezeu, cum nu se poate vorbi. Cele patru anotimpuri ale anului: primavara si vara, toamna si iarna, asa de frumos sunt imbinate unele cu altele, incat nu se mai satura omul in veacul veacului de a trai acolo. Acolo niciodata nu este sila a vanturilor si nepotrivire a anotimpurilor. Acolo nu-i nici prea frig, dar nici prea cald. Nu-i nici prea mare vant, dar nici sa nu fie deloc. Nu-i niciodata acolo ploaie prea multa, dar nici sa nu fie. Deci cele patru stihii, cele patru anotimpuri, sunt imbinate in asa fel, incat pro-voaca o negraita placere la cele cinci simtiri ale omului. Gustul. Poamele din rai au atata dulceata si atata felurime de gusturi, incat omul nu mai poate pofti nimic peste dulceata lor. Auzul. Cantarile de acolo care desfateaza nu gustul, ci alt simt al omului, auzul, atata frumusete au, incat o mie de ani se pare un ceas in rai, cum citim si in Mantuirea pacatosilor. Pipaitul cel indoit, inauntru si in afara, acolo atat frumusete are si atata blandete in zidiri, incat niciodata spini nu exista, lucru aspru nu exista, lucru care sa te arda nu exista, lucru care sa te otraveasca nu exista, asa incat pipairea si cea dinauntru si cea din afara este fara nici o vatamare. Mirosul. Atata mireasma a Duhului Sfant este acolo si florile acelea atata mireasma au, incat nu mai poti sa-ti inchipui ca ar mai exista altceva in lume sa miroasa mai frumos ca acelea. Vederea. Iar vederea se desfateaza intru atata frumusete (Gan-Eden, adica vesnica desfatare), incat nu poate omul nici intr-un fel sa mai cugete ca ar putea vedea ceva mai frumos ca acolo. Se desfateaza cele cinci simtiri ale omului de nu pot mai mult. Ai vazut ce spune in Psaltire: Pornirile raurilor veselesc cetatea lui Dumnezeu. Stiti voi ce inseamna pornirile raurilor? Raurile Duhului Sfant se varsa in rai si veselesc cetatea lui Dumnezeu - raiul si sufletele -, incat nu poate omul sa spuna cu limba asta de tarana ce mangaiere a Duhului Sfant vine acolo. Pornirile raurilor, pornirile darului Duhului Sfant care se varsa in rai, atat veselesc inima si mintea omului, incat el nu mai poate cugeta, nici cu inima, nici cu mintea, nimic mai presus decat acele manga-ieri ale darului Duhului Sfant. Si acesta-i raiul, daca-ti poti inchipui asa, dar nu imparatia cerurilor. V-am spus ca omul este indoit, o parte vazuta si una nevazuta. Raiul este si simtitor, ca omul sa poata gusta si cu trupul si cu vederea dulcetile lui; si ganditor, pentru ca sufletul omului acolo nu este impiedicat sa vada cerul sau dantuirile arhanghelilor si ale ingerilor sau sa auda cantarile din cer. Intre partea vazuta si cea nevazuta este mare legatura. In rai Dumnezeu a spus lui Adam sa lucreze raiul si sa-l pazeasca. Dar stiti ce lucrare era aceea? Intreaba pe Sfantul Nil Ascetul. Era lucrarea ruga-ciunii si pazirea mintii. Raiul cel cuvantator din sufletul lui! A lucra raiul este totdeauna a fi in rugaciune necontenita cu Dumnezeu, asemenea cu ingerii, caci Adam ii auzea rugandu-se si cantand lui Dumnezeu; iar a-l pazi este de a-si pazi mintea, sa nu alunece cumva spre gandire impotriva lui Dumnezeu. Inchei aici prin cuvintele Sfantului Vasile cel Mare: "Invata-te, omule, ca din niste invataturi ca acestea sa vii intru intelegerea Raiului si sa ajungi la zorile dinaintea luminii, unde rasare lumina cunos-tintei si unde raiul desfatarii s-a sadit". Amin.(P. Cleopa) |
Vederea Raiului de catre calugarul Cosma (intreg articolul se gaseste aici - http://www.socat.ro/archives/1072), eu am selectat doar pasajele despre rai
Atunci și-a dat el seama că a fost răpit în cealaltă lume și a zis ucenicilor săi: [...] Și am mers după ce am trecut de arapul acela și am dat de niște câmpii verzi cu milioana de milioane de flori de multe feluri de culori și era o mireasmă de flori cum nu este pe fața pâmăntului și cum nu poate să-și închipuie nimeni. Și florile acelea le bătea un vântișor așa cald, iar deasupra florilor erau cete, cete de copii cu aripi strălucitoare, care mergeau și zburau deasupra florilor și cântau așa: “Sfânt, sfânt, sfânt, Domnul Savaot, plin este cerul și pământul de slava Ta”. Mergând noi printre milioanele acelea de grupuri de copii, care zburau pe deasupra florilor, în mijlocul acelei câmpii am zăzut un bătrân cu barbă albă, frumoasă, veșmintele lui străluceau ca soarele și am mers acolo. Și când am mers noi cu apostolii, cu Andrei și cu Ioan, bătrânul acela a binecuvântat pe apostoli și i-a sărutat pe frunte, iar ei i-au sărutat mâna. Atunci am întrebat eu pe apostoli: - Domnii mei, cine este bătrânul acesta așa de frumos și de ce sunt atâtea milioane de copii care zboară pe aici? - A auzit de “Sânul lui Avraam”? - Am auzit în Evanghelie. - Ei, acesta este Avraam Patriarhul, iar milioanele de copii care cântă aici și zboară pe deasupra florilor sunt sufletele drepților care au intrat în “Sânul lui Avraam” și care au fost drepți și milostivi ca el. După aceea ne-am luat rămas bun, de la acela care zicea că este Avraam și am pleact zburând; mergeam prin văzduh cu iuțeală mare și am ajuns în altă parte și acolo odată s-au făcut niște ziduri de aur și de pietre scumpe și niște porți în forma fulgerului, iar niște tineri foarte frumoși, încinși cu curcubee de aur, stăteau la porți și aveau săbii de foc; la poartă și pe poartă era, ca și cum ar răsări soarele, lumină ca fulgerul. Și au întrebat acei de la poartă pe Apostolul Andrei și pe Ioan: - Unde duceți sufletul acesta? Și a zis Apostolul Andrei: - Avem poruncă de la Maica domnului și de la Domnul nostru Iisus Hristos să-l ducem până la Raiul desfătării. Atunci s-au deschis porțile singure și am intrat după acele ziduri. Acolo am văzut nenumărate biserici și palate ale cerului. Nimeni nu putea să numere atâtea biseric, și atâtea minuni se vedeau, încât limbă de om nu poate povesti. Erau pomi care numai pe o singură ramură rodeau 60-70 feluri de roade. Florile și frunzele pomilor cântau slavoslovia lui Dumnezeu. Și fiecare pom avea un cort; dar nici pomii nu semănau unii cu alții și nici corturile. Și în cort era o masă și un scaun de aur și bucate și băututri scumpe pe masă. Dar bucatele nu semănau, iar la fiecare cort, la fiecare masă stătea o persoană foarte frumoasă, ca de treizeci de ani. Toți erau de această vârstă, căci la judecată toți vor învia cu vârsta de treizeci de ani, după cum arată Sfinții Părinți. Și acolo cântau păsări, milioane și milioane, dar nici păsările dintr-un pom nu semănau cu cele din alți pomi. Culoarea aripilor păsărilor numai Dumnezeu o știa și păsările acelea unele erau albastre, altele roșii, altele vișinii, altele gri, altele albe, altele trandafirii, și cântau negrăită frumusețe, psalmi și rugăciuni. La unul pomul era de mărgăritar, la altul de onix, la altul era de rubin, la altul era de safir, la altul era de ametist, și așa mai departe. Și mesele, la unul era de marmură, la altuș de aur, la altul de argint, și nici scaunele nu semănau. Și era atîta frumusețe și atâta cântare acolo, iar mulțimea pomilor și a corturilor și felurimea aceea atât de frumoasă nu mai avea margini. Și mergând noi pe acolo, eram uimiți de atâta frumusețe și cântare. Atunci am întrebat pe Apostolul Andrei: - Domnii mei, aici este Raiul desfătării? - Nu frate, de abia am ajuns la pământul celor blânzi. Vezi ce spune în fericirea a treia din Evanghelie: Fericiți cei blânzi, că aceia vor moșteni pământul. Să nu credeți că este vorba de pământul acesta stricăcios. Auzi ce pământ îi așteaptă pe cei blânzi! Și de-abia am ajuns la pământ și am întrebat: - Dar de ce corturile sunt altfel și bucatele și băuturile altfel și pomii altfel și scaunele altfel și păsările cântă altfel dintr-un copac în altul? Atunci mi-a spus Apostolul Andrei: - N-ai auzit ce spune Mântuitorul în Evanghelie? În casa Tatălui Meu sunt multe lăcașuri și Eu Mă duc să vă pregătesc vouă loc. Deci aici, frate Cozma, să știi că și cortul și masa și pomul și poamele și păsările toate sunt după mărimea faptelor bune ale fiecărui om. Cum și-a împodobit cineva pomul pe fața pământului cu post, cu facere de bine, așa îl găsește dincolo și se va veseli în vecii vecilor, că aici nu mai este bătrânețe, nu mai este boală, nu mai este moarte, nu mai este durere. De aceea este depărtare și deosebire de la un pom la altul, pentru că este după măsura faptelor bune ale fiecărui suflet care a ajuns aici. Și a mers sufletul dreptului aceluia zburând ca gândul, că așa merge sufletul ca razele soarelui de repede. Și a mers cam cât ar merge un om cinci sute de ani pe jos. Noi am mers deci în câteva minute, pentru că mergeam ca gândul. Și am dat de alte zidiri de milioane de ori mai frumoase ca cele dintâi. Și la alte porți în forma fulgerului și la ele nu mai erau tineri, ci erau serafimi cu șase aripi care păzeau. Și am întrebat: - Domnii mei, ce ziduri, ce cetate este aici? Și au zis: - Acum, frate, ne apropiem de Palatul Noului Sion al lui Hristos, care-l va da celor doisprezece Apostoli după Judecata de Apoi. Și îndată porțile cele în chipul fulgerului s-au deschis și serafimii aceia au întrebat: - Unde duceți sufletul acesta? Și a zis Apostolul Ioan Evanghelistul: - Poruncă avem de la Mântuitorul și de la Maica Domnului să-l ducem până la Raiul desfătării. Atunci ne-au dat drumul și am intrat. Când am intrat dincolo de aceste ziduri, am văzut munți de aur și am văzut un palat, care avea douăsprezece temelii, cum spune la Apocalipsă, cu douăsprezece pietre scumpe și douăsprezece uși în douăsprezece părți și acoperit cu aur curat și lumina ca ziua și era o lumină acolo care strălucea de milioane de ori ca soarele, iar soarele nu se vedea acolo. Și palatul acesta avea douăsprezece uși și n-am văzut acolo nici pasăre, nici om, nici fiară, nici îngeri, nici oameni. Și am întrebat pe Apostolii care mă conduceau: - Domnii mei, ce este palatul acesta și câtă mărime are? Și a zis Apostolul Andrei: - Acest palat este atât de mare, cât ar merge un om o mie de ani pe jos și nu-l înconjură. Acesta este palatul celor doisprezece Apostoli, care se cheamă Noul Sion și care-l vor lua Apostolii după Judecata de Apoi pentru osteneala lor, că au predicat Evanghelia în lume și au murit martiri și li s-au tăiat capetele pentru dragostea și credința în Iisus Hristos. Și am trecut și de acel palat și zburam peste munții cei de aur și era o mare de cristal, cu apa ca cristalul de limpede și avea o mireasmă de trandafiri care nu se poate spune pe fața pământului. Și am trecut pe deasupra acelei mări și am ajuns la un râu care curgea ca cristalul și erau ierburi și flori multe și niște copaci înalți și foarte frumoși, cum nu am mai văzut pe fața pământului și erau flori până sus și niște păsări mari cântau acolo și ziceau așa: Fericiți cărora li s-au iertat fărădelegile și cărora li s-au acoperit păcatele. Și am întrebat pe Apostolul Andrei: - Domnul meu, ce zic păsările acestea, căci cântă din psalmi? - Ai auzit ce zic? Fericiți cărora li s-au iertat fărădelegile și cărora li s-au acoperit păcatele. Păsările acestea, fiule, nu mai mor în veacul veacului. Ele sunt pline de Duhul Sfânt și proorocesc și arată că aici în frumusețea aceasta nu are să poată intra nimeni decât acela căruia i se vor ierta păcatele și i se vor acoperi fărădelegile. Atunci am întrebat: - Dar care păcate se iartă la om și care se acoperă? Și a zis: - Păcatele pe care le-a cunoscut omul că sunt păcate și le-a mărturisit la duhovnic și i-a părut rău și a făcut canon pentru ele, se iartă. Iar acelea pe care omul nu le-a știut că sunt păcate sau le-a uitat, nu din rea voință, ci din neputință, acelea se acopăr din mila lui Dumnezeu, că altfel nici un suflet nu ar fi ajuns aici. Pentru că, auzi ce spune Evanghelia: Nimic necurat nu va intra întru împărăția cerurilor. Mergând noi așa, s-a făcut un tunel, un munte de aur și un tunel mare, dar tunelul acela lumina ca soarele și acolo era o masă mare, căreia nu i se vedea marginea. Și stăteau oamenii la mese și îngerii slujeau la mese și puneau băuturi cerești și mâncăruri cerești și era mare veselie. Și erau mii și mii care se veseleau și cântau și stăteau la mese. Și spune Sfântul Cozma: - Când m-am uitat la masă, am început a cunoaște oameni de la noi din oraș, din Constantinopol și din sat și călugări de-ai noștri și neamuri care au mers la bine și foarte mă bucuram că am dat acolo peste oameni cunoscuți. Dar ce folos, că am stat acolo numai câteva minute și numai am auzit un glas: “Luați pe starețul acesta de aici, și-l duceți înapoi, iar în locul lui aduceți pe monahul Atanasie de la Mânăstirea Trăian!” Că era mânăstirea de la Alfa apropiată de mânăstirea Trăian cum este mânăstirea noastră, Sihăstria, aproape de mânăstirea Secu, aproape. Și îndată a venit îngerul Domnului, zicând: - Frate Cozma, iată n-am ajuns la Raiul desfătării. - Dar unde suntem? - Dacă treceam tunelul acesta ajungeam în Raiul desfătării, dar este porunca lui Hristos să te ducem înapoi în trup, căci plâng călugării după tine, că au rămas fără păstor. [...] |
Raiul ca o zi de toamna cu soare bland si vesnic
Citat:
sa-l apuc, nu mi-l pot inchipui fastuos si cu frumuseti de necrezut, nu zic ca n-ar fi asa dar nu ma duce pe mine mintea, ci il vad ca pe o zi nesfarsita, blanda, senina, de toamna, cu pomi plini de fructe, cu vii pline de struguri, cu albine si faguri de miere si o fantana cu apa rece si limpede ca aceea a samarinencei. |
Raiul ca scoala domneasca!
Dumnezeu a pregatit pentru om Raiul ca scoala domneasca
intru indumnezeirea sa. Dar omul a picat examenul si a ramas repetent. Atunci a pregatit Dumnezeu o alta scoala, cea pamanteasca, o scoala a incercarilor zilnice, a luptei cu raul, a caderilor si ridicarilor succesive, a calirii si otelirii vointei. |
Eu raman la starea negraita a Sfantului Apostol Pavel care n-a reusit sa descrie raiul rapit fiind in el "ceea ce ochiul nu a vazut si urechea nu a auzit si la inima omului nu s-au suit"
|
Se spune că odată, într-un sat, un copil, într-o noapte, a visat Raiul. “Mamă! Mamă! Unde e Raiul?”, a întrebat copilul nerăbdător, a doua zi de dimineață, de cum se trezi. Dar mama, biata mamă, n-avea timp. “Unde? Unde e Raiul?” , îi întrebă copilul, aproape plângând, pe oamenii din sat. Dar oamenii nu aveau timp de el, erau grăbiți. “Ce lume urâtă…”, își spuse pentru sine puștiul.
Ca să-l găsești, trebuie să părăsești satul acesta…, se-auzi glasul unui bătrân, ce-l privea demult. “Și acolo, în pustie, după ce ai să mergi cale de o zi, ai să găsești un om singur, ce stă într-o colibă. El o să-ți spună unde este Raiul.” Zis și făcut. Și a doua zi de dimineață, când părinții lui nu se sculaseră încă, își luă o trăistuță cu câteva merinde și plecă furișându-se printre casele adormite, către pustie. În curând, soarele răsărise, iar în urma pașilor lui satul fusese acoperit de nisip. Merse ce merse și, într-adevăr, către seară, ca prin minune, din pustia întinsă țâșni o colibă. Mare îi fu mirarea bătrânelului ce locuia acolo de mulți ani. “Ce te aduce pe-aici, copilule?”, îl iscodi acesta pe micul călător. “Vreau să găsesc Raiul, răspunse copilul, și cineva mi-a spus că tu știi cum trebuie să ajung”. Bătrânul tăcu, îl privi adânc, apoi îi spuse: “Acum hai să mănânci ceva și să te culci, că oi fi obosit. Mâine în zori o să plecăm împreună către Rai”. Noaptea trecu repede. De data asta, el, copilul, n-avu nici un vis. De fapt, nici n-a dormit. A stat așa, cu ochii deschiși, așteptând ziua. Bătrânul știa. Iar către zori, pustia primea în pântecul ei două siluete, ce se porniseră la drum. Merseră ce merseră și, către seară, dintre nisipuri, puștiul văzu cum se ridică niște ziduri de piatră și o clădire mare, cu o cruce în vârf. “Ce este aceasta?”, întrebă copilul. Aceasta este o mănăstire, spuse bătrânul. De-aici începe poteca către Rai.” Și-apoi, bătrânul mănăstirii îl primi pe micuțul care nu știa nimic de rosturile de acolo. Și ce-am să fac aici?”, întrebă copilul. “Deocamdată, să faci curat, ai să mături și mai încolo om vedea”. Și timpul trecea, trecea, copilul le făcea cu răbdare și sârg pe toate. Dar iată că vine o zi, după mult timp, când bătrânul mănăstirii îl întrebă pe neașteptate: Cum merge, cum îți e?” “Mi-e foarte bine”, răspunse puștiul. “Am de toate.” Și-apoi tăcu, închizându-se în sine. Bătrînul îi simți liniștea și îl iscodi în continuare. “Parcă ai ascunde ceva în suflet, așa ai tăcut. Spune-mi cinstit, totul, până la capăt. Îți lipsește ceva?” “Mie…, nimic, se hotărî într-un târziu puștiul să răspundă, dar este acolo, în clădirea aia mare, un frate de-al nostru, tot așa, cu barbă și plete, ce stă legat, întins pe o cruce, și nu poate să se miște, și nimeni nu-i duce de mâncare. De ce nu vine și el la masă?”, ridică puștiul ochii din pământ, privindu-l pentru prima dată pătrunzător pe bătrân. Părintele simți că trebuie să tacă. Așa că lăsă liniștea să vorbească. “Da, așa i-am dat noi canon, acolo l-am lăsat noi să stea, pentru că nu a măturat cum trebuie și n-a făcut curat ca lumea”, se-auzi vocea unui monah, care stătea în apropiere și care auzise discuția. Îngerul tăcerii, care tocmai se așezase pe umerii puștiului, dispăru. “Acolo vei ajunge și tu, dacă nu faci treabă cum trebuie”, se-auzi vocea monahului. Dintr-o dată, spune povestea, păcatul ăl bun s-a strecurat în inima copilului. Era primul pas către Rai, ce se numea iubire. Mai târziu, către seară, copilașul se strecură nevăzut la bucătăria mănăstirii, fură ceva de mâncare și, fără să fie observat de nimeni, intră în biserică și o puse jos, la picioarele Fratelui atârnat de cruce. “Hai, vino să mănânci!”, îi zice puștiul, uitându-se îngrijorat în stânga și în dreapta. Hai, că nu știe nimeni!” Și Fratele coboară. Un zâmbet avea pe buze și, mângâindu-l pe puști pe frunte, acesta nu-și dădu seama că biserica toată se umplu de o lumină nemaivăzută și că ușile ei se ferecaseră pe dinăuntru. Apoi, ca și când s-ar fi cunoscut demult, au început să râdă și să glumească, cum nu mai făcuse puștiul niciodată în viața lui. Era atât de fericit că-și găsise un prieten! Dar el nu știa că urcase a doua treaptă a Raiului: prietenia. Azi așa, mâine așa, însă frații ceilalți din mănăstire au început să se întrebe: “Unde-i copilul? Ce face? De ce lipsește seara mereu dintre noi?” Apoi, curioși, au început să-l caute prin toată mănăstirea. Numai biserica nu fusese controlată; și-atunci s-au repezit spre ea dar, spre mirarea lor, pentru prima oară nu i-au putut deschide ușile. Atunci au încercat să se uite pe gaura cheii și, în clipa aceea, o lumină puternică i-a orbit. Nemaiștiind ce să facă, au stat așa, înfricoșați, după zidurile groase ale bisericii, așteptând până noaptea târziu, când copilul a ieșit. “Ce-ai făcut înăuntru?”, se repeziseră ei ca un stol de păsări negre asupra lui. “N-am făcut nimic”, răspunse puștiul tremurând. “Minți! Spune ce-ai făcut?”, l-au întrebat din nou călugării furioși. “Am furat mâncare și am dus-o Fratelui ce stătea pe cruce”, răspunse copilul înspăimântat. “Care Frate?”, au întrebat, nedumeriți, pentru prima dată, monahii. “Cel ce stă legat de cruce și nimeni nu-i dă de mâncare”, răspunse puștiul. “Și ce-a făcut Fratele?”, au întrebat tulburați călugării. “A coborât și-a mâncat”, răspunse dintr-o suflare puștiul. Și, în clipa aceea, toți cei din jurul copilului au căzut în genunchi. Mare fu apoi spaima pe bătrânul mănăstirii, aflând toate acestea. Egumenul începu și el, la rândul lui, să tremure și, cu lacrimi în ochi, îi spuse copilului: “Spune-i Fratelui cel Mare că îl rog să mă primească și pe mine la masă…” “Am să-i spun!, răspunse copilul bucuros, dar acum pot să iau mâncare de la bucătărie?” “Da, poți să iei cât vrei”, răspunse tremurând egumenul. Și seara din nou coborî peste mănăstire, iar puștiul, de data aceasta cu mâncarea luată de la bucătărie, se îndrepta vesel spre biserică. “Hai să mănânci!”, îi strigă el, mai vesel ca oricând. Și, din nou, Fratele cel Mare coborî de pe cruce, îl mângâie și biserica se umplu de lumină. Ca de obicei, ușile se ferecaseră ca de la sine. Apoi câte glume și câtă veselie în jurul celor doi! Dar, printre lacrimile de râs, puștiul și-a adus aminte de rugămintea egumenului. “Frate, îi spuse el,bunicul cel mare, de-aici, din mănăstire, ar dori și el să-l primești la masă”. Și, pentru prima oară, fața Prietenului său mai mare se întristă. Privea undeva, jos. “Vezi firimiturile astea, de pe masă?, îi spuse, într-un târziu, Fratele cel Mare. Sunt cu mult mai puține decît păcatele lui… Nu poate să vină”. “Nu poate să vină?”, rămase uimit copilul. “Nu!”, fu răspunsul scurt al Fratelui. Și apoi, din nou, fruntea lor s-a descrețit și-au început să râdă și să glumească. Într-un târziu, copilul și-a luat la revedere de la Fratele cel Mare și s-a dus spre chilia egumenului, unde acesta îl aștepta tremurând. “Ce-a zis Fratele?”, întrebă acesta, gâtuit de emoție. “A zis că nu te poate primi!”, răspunse copilul. “De ce?”, întrebă înspăimântat egumenul. “Mi-a spus că ai mai multe păcate decât toate firimiturile de pâine căzute pe masă”. Și atunci el, egumenul, se prăbuși în genunchi, într-un hohot de plâns. “Spune-i să mă ierte, spune-i că-l rog din tot sufletul meu să mă ierte” Și, cu un gest disperat, se agăță de copilaș. Acesta îl privi surprins și-i spuse: “Bine, am să-l rog din nou și mâine!” Grea noapte pentru egumen! Cu zvârcoliri și gemete de pocăință. Copilul însă dormi liniștit. Și, din nou, treaba obișnuită prin mănăstire. Dar toți se făceau că lucrează. Așteptau seara, căci ea putea să aducă iertarea. “Pot să iau mâncare?”, întrebă, cu nevinovăție, copilul la bucătărie. “Poți”, îi spuse monahul, și-i umplu cu mâna tremurândă vasul. Apoi, cu pași mici, ca să nu răstoarne prea-plinul de mâncare, copilul intră din nou în biserică. “Hai să mâncăm!”, spuse el Fratelui cel Mare. “Hai!”, răspunse acesta, îndreptându-se spre el. Și câte jocuri, câte glume au urmat! Apoi, în mijlocul veseliei, copilul își aduse brusc aminte: “Te roagă egumenul să-l ierți… și să-l primești și pe el la masă!…” Tristețea se așeză între ei. De data aceasta, copilul privi singur firimiturile de pâine de pe masă: erau parcă mai multe. “Am înțeles…, spuse copilul, nu se poate…” “Da, nu se poate”, răspunse Fratele cel Mare. Și atunci, păcatul cel bun coborî din nou în inima copilului și acesta îndrăzni. “Dar Tu nu te gândești că acum mănânci din mila lui?”, îi spuse, cu curaj, copilul, pentru prima oară. Și sufletul Prietenului său mai mare fu mișcat din nou. Acesta îi văzu din nou inima lui bună. “Bine, spuse, după o lungă tăcere, Fratele cel Mare, spune-i că peste opt zile am să-l primesc la masă…” Ce bucurie pe egumenul mănăstirii, când, târziu în noapte, copilul îi spusese! Și cele opt zile trecură. Pentru el, pentru bătrân, în post și rugăciune și, mai ales, în multă pocăință. A opta zi, dis-de-dimineață clopotele băteau. “De ce?”, întrebă nedumerit copilul. “Bătrânul a plecat la Domnul”, i-au spus călugării, care deja se pregăteau pentru înmormântare. Și atunci copilul văzu! Vedea cum, la masa Prietenului său cel Mare, stătea fericit, cu lacrimi în ochi, egumenul, chiar el. Mâncaseră dimpreună. Pe masă nu mai era nici o firimitură, Mântuitorul îl iertase. “Am văzut Raiul! striga fericit copilul, prin mănăstire. Am văzut Raiul!”, repeta el, pentru fiecare monah în parte. “Nu se poate! strigau aceștia. Cum arată?” “E plin de iertare”, murmura copilul. (…) |
Poezia "Pasare de nea", scrisa de Zorica Latcu (Maica Teodosia):
Colo spre amurg, Ploi de aur curg, Ceru-i o lalea. - Tu de unde-mi vii in zbor Razletita ca un dor, Pasare de nea? - Colo-n departari Dincolo de zari Este-un loc curat Larg si desfatat Unde ochi nu plange Unde n-a curs sange Unde glont n-ajunge Unde nu strabate Geamatul de frate Plansul de vadana Of-ul de orfana Unde prin fanaturi Nu-s curse si laturi Unde-i numai floare Umbra si racoare Ca e loc curat, Binecuvantat, Plin de bucurie, Si de veselie, Loc de bucurie Care nu se trece Ci in veci petrece, Unde nici o raza Nu mai insereaza. - Pasare de nea Fa pe voia mea Dorurile mele Zboara tu cu ele Dincolo de stele In tarile-acele. - Ba, ca dorul tau Mare e si greu Aripile mele Mari sunt mititele Calea-i lunga foarte Si nu pot sa poarte Aripi mititele Doruri mari si grele. Eu de unde vin E numai senin Si acolo nu-i Dorul nimanui. |
Citat:
|
Citat:
Sfintii Parinti au spus ca daca vom vorbi de corporalitate in rai, ea nu trebuie inteleasa ca fiind identica cu cea de aici. Mantuitorul dupa ce a inviat trece prin usile incuiate si se deplasa fara timp la mari distante. In concluzie, daca raiul este loc, el nu este dupa categoriile noastre - spatiu, timp, existenta... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mersi, dar preferam sa imi raspunzi la intrebare :) |
Citat:
|
Parintele Paisie despre rai si iad: http://www.crestinortodox.ro/parinte...i-despre-iad-1
|
Citat:
Nu vad nici o diferenta intre moartea totala si tipul de rai pe care il dezvalui tu. Citat:
|
Citat:
Hm, nu te stiam empirist, Topcat, ci mai degraba rationalist! ;) Nu, dar doresc sa fiu candva vrednica sa fac aceasta experienta. Totul incepe cu o dorinta! ;) |
Citat:
|
Citat:
Simplu, pentru mine, Binele este Dumnezeu si raul este tot ceea ce e in afara Lui. :25: |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cred ca ar trebui sa stabilesti ceva: sau Dzeu e omnipotent, omniscient si omniprezent sau e doar o chestiune figurata si poate avea un sens a spune "tot ceea ce nu este Dzeu" ;) |
Citat:
De altfel, constiinta este doar o intuitie, or, in Imparatia Cerurilor, nu poate fi vorba de asa ceva, este alta cunoastere, fata catre fata, nu prin oglinda sau ghicitura. Si, oricum, acolo, fiind numai Bine, nu ai avea nevoie ce sa discerni. :25: CONȘTIÍNȚĂ, (rar) conștiințe, s.f. 1. (Fil.) Sentiment, intuiție pe care ființa umană o are despre propria existență; p. ext. cunoaștere intuitivă sau reflexivă pe care o are fiecare despre propria existență și despre lucrurile din jurul său. 2. Faptul de a-și da seama; înțelegere. ♢ Conștiință socială = ansamblu de reprezentări, idei, concepții, cunoștințe, mentalități ale unei colectivități umane, care reflectă condițiile de existență ale acesteia, precum și psihologia socială a oamenilor. Conștiință de clasă = parte a conștiinței sociale care reflectă existența socială a unei clase determinate. 3. (În opoziție cu existența, materia) Gândire, spirit. 4. Sentiment al responsabilității morale față de propria sa conduită. [/quote] Cred ca ar trebui sa stabilesti ceva: sau Dzeu e omnipotent, omniscient si omniprezent sau e doar o chestiune figurata si poate avea un sens a spune "tot ceea ce nu este Dzeu" ;)[/quote] Ma refeream la faptul ca pacatul nu are nimic de a face cu Dumnezeu, este un act liber al omului. Acum, este Dumnezeu omnipotent, omniscient si omniprezent, dar respecta libertatea omului. Eu nu il pot identifica pe Dumnezeu cu creatia (NB - prin creatie inteleg si creatia omului!), dar eu nu sunt in masura sa te conving cu asemenea lucruri, pentru ca nu am studii teologice si cu atat mai putin traire ca sa iti explic clar! Insa intrebarile tale nu vor ramanea fara raspuns, cu siguranta!Iti multumesc foarte mult ca imi dai peste nas si imi arati mereu ca trebuie sa studiez si, mai ales, sa traiesc! :1: |
In rezumat, preferi sa stai ca o leguma si sa fi fericita, fara sa simti nimic si fara sa fi constienta de tine. Super
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Toate cele bune pentru tine Glykys,si Doamne ajuta! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Povestioara medievala
Pe vremea cruciadei lui Ludovic cel Sfant, un frate a vazut o femeie batrana care purta intr-o mana o strachina plina de foc, iar in cealalta, una plina de apa. Intrebata ce vrea sa faca cu ele, femeia a raspuns ca vrea sa dea foc raiului si sa stinga iadul, pentru ca acestea sa nu mai existe, iar oamenii sa faca binele nu pentru a dobandi raiul sau de frica iadului, ci numai din pricina dragostei de Dumnezeu. |
Citat:
|
Citat:
Sfantul Vasile cel Mare spunea ca sunt 3 feluri de crestini: 1. Robii lui Dumnezeu, cei care fac binele din cauza ca le e frica de iad. 2. Slugile lui Dumnezeu, cei care fac binele ca sa castige Raiul, care lucreaza pentru o plata. 3. Copiii lui Dumnezeu, cei care fac binele din iubire de Dumnezeu si aproape. Ar fi bine sa fim toti in a 3-a categorie, insa daca nu se poate, e bine si in 2 sau 1. Bogdan. |
Scuze... asa a intrat acel rege in istorie. Eu am preluat de undeva povestioara, nu am inventat-o eu si asa aparea. Nu stiu eu de este sfant au ba, nu-mi pot da cu parerea, insa stiu ca si anumiti ortodocsi de-ai nostri nu recunosc ca Stefan cel Mare este si Sfant (desi este canonizat). Asa ca ce sa ne mai miram? Insa ai dreptate, trebuia sa merg pe filiera ortodoxa, se vede treaba ca povestioara medievala e inspirata cumva din Vasile cel Mare.
|
Citat:
Eu totusi am o intrebare, la care stiu ca nu prea exista un raspuns clar, dar ma interesa sa stiu parerea ta. Care este d i f e r e n t a intre Rai si Imparatia Cerurilor? Sau care este asemanarea? Este vorba de acelasi loc sau de o diferenta de stare? Adica in Rai suntem ca Adam si Eva, dar in imparatia cerurior, ca fii infiati ai lui Dumnezeu prin jertfa lui Iisus Hristos? |
Ora este GMT +3. Ora este acum 19:27:37. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.