Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Exista pomenirii la psaltire ...... (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=7276)

mara2008 04.10.2009 09:19:04

Exista pomenirii la psaltire ......
 
Exista pomenirii la psaltire si pentru vii si pentru mortii?
Cum se fac ele ?Unde este bine sa le dam si pentru cate zile?De cate ori pe an?Cum se scriu ca sa le dam?
Pentru cei ce s-au sinucis se pot da?
Multumesc
Doamne ajuta!

onyx235 04.10.2009 12:11:07

Eu una, am dat pt vii,doar. Nu stiu dc se dau si pt morti. Am dat la manstirea Radu Voda, si la Antim.
Pe o foaie de hartie am scris numele si in dreptul lui problema respectivului ( ex: Mihai-betiv). Le-am dat pt 40 zile, timp in care am citit si eu din psaltire cu binecuvantarea duhovnicului.

zaharia_2009 04.10.2009 15:09:52

Citat:

În prealabil postat de mara2008 (Post 170885)
Exista pomenirii la psaltire si pentru vii si pentru mortii?
Cum se fac ele ?Unde este bine sa le dam si pentru cate zile?De cate ori pe an?Cum se scriu ca sa le dam?
Pentru cei ce s-au sinucis se pot da?
Multumesc
Doamne ajuta!

S-ar putea sora sa crezi ca mie toate postarile de pe forum mi se par interesante (deoarece si acum vroiam sa spun ca propunerea ta este una interesanta) si ca ma bag asa ,ca si cind nu as fi ,,vorbit" de mult timp si ca astfel simpt nevoia sa activez. Nu ,nu intervin decit in ceea ce mie mi se pare atragator. Nu vreau sa spun ca cele in care nu intervin sunt neaparat neinteresante ci doar ca nu ma atrag.
Deci ,pomenirea la psaltire se poate face de catre tine insuti sau ,prin pomelnic,la o minastire.
In varianta ca tu faci pomenirile procedura este urmatoarea :
- citirea se face numai cu binecuvintarea duhovnicului, numai in doza recomandata si cu rugaciunile incepatoare stipulate la inceputul psaltirei;
- dupa ce se termina de citit catisma(sau catismele)se citeste fiecare molitva (rugaciunile)de la sfirsitul catismei iar apoi se cauta la sfirsitul cartii ,la ,,POMELNIC" unde vei gasi 4 categorii de rugaciuni : pt. sfinta biserica,pt. cei vii, pt. cei repausati si pt. tine .Care se citesc toate. Ei, cind ajungi la capitolul ,,pt. cei vii" iti vei pomenii duhovnicul (acolo unde se face aceasta),parintii,fratii,surorile,nasii,si toate celelalte rudenii si prietenin indiferent de ce viata duc dar doar daca sunt ortodoxi.Si tot asa vei vedea ca la fiecare aliniat se pomeneste un anumit gen de crestini si acolo pui si tu numele celor care sti ca se incadreaza acolo(ii pomenesti enumerindu-le numele). La raposati vei face la fel dupa situatia fiecaruia(ierarh, calugar, mirean,etc).Si la sfirsit ai si pt. tine pomeniri.
Citirea corecta a psaltirei asa se face ,cum am aratat mai sus, adica: catisma+molitva de la sfirsitul ei+ pomelnicele de la sfirsit.

In varianta ca nu citesti tu psaltirea atunci poti sa dai la pomenire in minastiri (numai aici se citeste psaltirea in mod curent)facind un pomelnic numai cu numele si precizind care sunt vii si care morti.Nu se obisnuieste sa se treaca in dreptul fiecaruia nevoia(pt. operatia de apendice, pt. gasirea masinii furate, pt. intoarcerea sotiei acasa,pt. a nu mai tine gura deschisa cind bea alcool,etc)deoarece stie D.zeu nevoile noastre.Nu este neaparat gresit daca se trece dar nu este o practica curenta. La fel nici un pomelnic pt. orice alta slujba nu va contine decit numele de botez exact cum a fost pomenit de preot la bagarea in cristelnita de botz. Altii mai tagaduitori spun despre scrierea corecta a numelui de botez ca nu este musai o asa scrupulozitate pt. ca stie D.zeu cum ne cheama(Cristi sau Cristinel).Acestora le spunem ca si asa stie D.zeu cum ne cheama si inca si ce nevoi mai avem si atunci ce rost mai are pomenirea ,nici nu ne mai pomenim, ca de, pe toate le stie D.zeu. Nu este chiar asa! Durata de pomenire si costul este diferit de la minastire la minastire.

Mai exista si varianta de pomenire personala dar si cea de obste(din minastiri)in acelasi timp(pomenirea o faceti si tu si ei )si asa este cel mai bine .
Mai ramine de adaugat ca la psaltire se poate pomeni ori cine,dar oricine, cu conditia sa fie ortodox(sau sa fi fost).
Baza postarii :prefata si postfata Psaltirei + invatatura si practica monahala despre cititul Psaltirei.

Asa deci sora, sa fi binecuvintata ,sa ai spor la psaltire si daca nu-ti cer prea mult pomeneste-ma macar o data si pe mine la rugaciunile tale .Sa nu te incurce nicknameul meu pt. ca stie D.zeu pe cine sta numele de Zaharia !

beliver 05.10.2009 01:37:45

Zaharia ai fost tare simpatic in postarea ta,doresti sa te pomenesc la psaltire?Am dezlegare de la duhovnic sa citesc cate o catisma pe zi.Esti de acord?Doamne ajuta!

anita 05.10.2009 09:16:32

Eu am primit dezlegare sa pomenesc la psaltire in rugaciunile mele pe cei pe care au obiceiuri rele ,dintre cei apropiati.
In nici un caz cei spovediti si impartasiti nu trebuie pomeniti ,pe ei ii pomenim la sf.Liturghie.
Eu stiu ca la sfarsitul fiecarei catisme sunt niste rugaciuni.
Cand ajund sa spun de 40 de ori 'Doamne miluieste' pomenesc si numele respective.Asa mi-au spus mai multe credincioase.
Par.Iustin spune sa nu pomenim la psaltire decat pe cei necununati ,e o povara prea grea pentru ceilalti .Un calugar ,ucenic al parintelui Iustin ,de la manstirea Petru Voda mi-a taiat din pomelnic si mi-a cerut sa ii pomenesc ,normal ,la Sf.Liturghie si pe cei nespovediti. Asa mi-a spus ca a primit de la parintele sfat.Spun si eu mai departe.

zaharia_2009 05.10.2009 10:18:27

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 171101)
Eu am primit dezlegare sa pomenesc la psaltire in rugaciunile mele pe cei pe care au obiceiuri rele ,dintre cei apropiati.
In nici un caz cei spovediti si impartasiti nu trebuie pomeniti ,pe ei ii pomenim la sf.Liturghie.
Eu stiu ca la sfarsitul fiecarei catisme sunt niste rugaciuni.
Cand ajund sa spun de 40 de ori 'Doamne miluieste' pomenesc si numele respective.Asa mi-au spus mai multe credincioase.
Par.Iustin spune sa nu pomenim la psaltire decat pe cei necununati ,e o povara prea grea pentru ceilalti .Un calugar ,ucenic al parintelui Iustin ,de la manstirea Petru Voda mi-a taiat din pomelnic si mi-a cerut sa ii pomenesc ,normal ,la Sf.Liturghie si pe cei nespovediti. Asa mi-a spus ca a primit de la parintele sfat.Spun si eu mai departe.

Mai sora,uita-te de curiozitate macar la sfirsitul Psaltirei si ai sa vezi cum se face pomenirea.Aici putem pomeni pe oricine ,pe orice ortodox .Este adevarat ca pe cei virtuosi,ca sa zic asa, ii putem pomenii si la sfintele taine dar cu marea conditie sa le sti f. bine viata ca sa nu faci vre-un pacat altfel. Un crestin cu elan duhovnicesc a citit prin carti ,ba chiar si pe la batrinul Cleopa ,cum se face un pomelnic, pe cine trece; a aflat astfel ca se trece duhovnicul, nasii, parintii, binefacatorii si a inceput ,din evlavie aiurea, sa faca asemenea pomelnice pt. sf. taine (liturghie, maslu).Si pomenea si pomenea pina a inceput sa afle ca preoteasa(pe care o pomenea)se ferea sa faca copii(avea 2 si ii ajungeau atiti),nasa care era avocata putin cam desfrina si purta sterilet iar nasul arhitect avea firma in care facea evaziune fiscala cit putea pt. ca banul pusese stapinire pe el iar binefacatorii aveau tot felul de pacate ascunse de care nu stia.Nimeni nu spune cu usurinta faptele de rusine pe care le face, asa usor .In starea aceasta si-a consultat duhovnicul care a confirmat ca trecerea mirenilor la sf. taine se face numai atunci cind cunosti f. bine viata acestora si ca daca sunt pacatosi seriosi se pot trece cel putin daca se spovedesc regulat si daca vor sa o rupa cu pacatul(este vorba de trecerea la taine) .Deasemnea i-a spus ca o parte din ispitirile si neimplinirile din viata sa prezenta este ca si-a permis sa faca asemenea greseli de pomenire la sf. taine fara a fi bine documentat. Asa ca iubirea aproapelui prost inteleasa sau aplicata l-a costat mai mult decit beneficiul ,,dragostei" la care uneori se gindea.
Astazi, oamenii nu mai au viata ca pe vremea parintelui Cleopa(ca acum 50-60 de ani !) ci din contra fac pacate cu basculanta ei ne stiind de multe ori ca acelea sunt pacate.
Unii duhovnici, calugari sau preoti de mir au acceptat parerea ca tocmai pe pacatosii inveterati trebuie sa-i pomenim la sf. liturghie pt. a-i ajuta . Altii ,respectind canoanele sau cunoscindu-le f. bine sau ne fiind ignoranti,nu ingaduie asa ceva si chiar mai mult sunt f. grijulii chestionindu-te in scurt despre viata celor pomeniti sau chiar mai strict existind o persoana anume(maica, monah, luminareasa, etc)care scrie pomelnicele si care te chestioneaza! Eu cred si respect cit pot de mult sf. canoane si nu inteleg sa ma dau mai sfint decit sfintii care le-au facut nerespectindu-le(dindu-ma mai larg la suflet si mai bun ca ei) .Intocmirea acestora s-a facut in urma unor sinoade ecumenice la care s-au petrecut mari minuni(adica la care participau sfinti cu adevarat)sub insuflarea Duhului Sfint si cu porunca lui Hristos. Sf. ap. Petru chiar spunea la sfirsitul sinodului apostolic (aproximativ anii 50 d.H.)atunci cind redacta hotaririle lui(deci canoanele): ,,...paru-tu-sa noua si Duhului Sfint drept..."
Asa ca fiecare face cum crede de cuviinta ,cum ii spune duhovnicul sau cum gaseste rinduiala in biserica in care se duce sa dea pomelnicul dar mie corect mi se pare ca mai sus!

windorin 05.10.2009 10:39:52

Mi'a ramas in minte un schimb de vorbe dintre doi calugari.
Erau foarte apropiati si isi marturiseau unul altuia luptele si ispitele.

- Frate, am citit aseara la Psaltire, toata noaptea.
- Te'a intarit Domnul.
- Da, dar am avut lupte pana la dimineata.

De atunci am ramas cu sentimentul ca Psaltirea are mare putere si multa suparare aduce diavolilor.
Dea Domnul ca in fiecare sat si oras (sau casa) sa existe macar un crestin cititor la Psaltire.

anita 05.10.2009 11:06:27

Zaharia ,eu la Sf.Liturghie pomenesc un numar restrans de oameni.
Pe cei care nu se spovedesc nu ii pomenesc ,decat pe nasi ,pentru ca asa mi-a spus par.duhovnic ,sa pomenim nasii la sf.Liturghie.
A nu se confunda pomenirea la sf.Liturghie cu pomenirea la sf.Proscomidie.
Iar la Psaltire nu pomenim decat pe cei care au nevoie sa fie pomeniti ,de ex.cei care vorbesc urat ,sau dracuie sau necununatii.
Mai sunt acatiste pt.sf.Maslu ,acatiste obisnuite ,Dumnezeu deschide cai pt.toata lumea sa fie pomeniti ,noi sa ne deschidem mintea.

MarinaAlca 05.10.2009 12:37:26

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 171101)
Par.Iustin spune sa nu pomenim la psaltire decat pe cei necununati ,e o povara prea grea pentru ceilalti .

ce ai vrut sa spui Anita prin "povara prea grea ptr ceilalti"??

MarinaAlca 05.10.2009 12:44:06

Citat:

În prealabil postat de zaharia_2009 (Post 170934)
S-ar putea sora sa crezi ca mie toate postarile de pe forum mi se par interesante (deoarece si acum vroiam sa spun ca propunerea ta este una interesanta) si ca ma bag asa ,ca si cind nu as fi ,,vorbit" de mult timp si ca astfel simpt nevoia sa activez. Nu ,nu intervin decit in ceea ce mie mi se pare atragator. Nu vreau sa spun ca cele in care nu intervin sunt neaparat neinteresante ci doar ca nu ma atrag.
Deci ,pomenirea la psaltire se poate face de catre tine insuti sau ,prin pomelnic,la o minastire.
In varianta ca tu faci pomenirile procedura este urmatoarea :
- citirea se face numai cu binecuvintarea duhovnicului, numai in doza recomandata si cu rugaciunile incepatoare stipulate la inceputul psaltirei;
- dupa ce se termina de citit catisma(sau catismele)se citeste fiecare molitva (rugaciunile)de la sfirsitul catismei iar apoi se cauta la sfirsitul cartii ,la ,,POMELNIC" unde vei gasi 4 categorii de rugaciuni : pt. sfinta biserica,pt. cei vii, pt. cei repausati si pt. tine .Care se citesc toate. Ei, cind ajungi la capitolul ,,pt. cei vii" iti vei pomenii duhovnicul (acolo unde se face aceasta),parintii,fratii,surorile,nasii,si toate celelalte rudenii si prietenin indiferent de ce viata duc dar doar daca sunt ortodoxi.Si tot asa vei vedea ca la fiecare aliniat se pomeneste un anumit gen de crestini si acolo pui si tu numele celor care sti ca se incadreaza acolo(ii pomenesti enumerindu-le numele). La raposati vei face la fel dupa situatia fiecaruia(ierarh, calugar, mirean,etc).Si la sfirsit ai si pt. tine pomeniri.
Citirea corecta a psaltirei asa se face ,cum am aratat mai sus, adica: catisma+molitva de la sfirsitul ei+ pomelnicele de la sfirsit.

In varianta ca nu citesti tu psaltirea atunci poti sa dai la pomenire in minastiri (numai aici se citeste psaltirea in mod curent)facind un pomelnic numai cu numele si precizind care sunt vii si care morti.Nu se obisnuieste sa se treaca in dreptul fiecaruia nevoia(pt. operatia de apendice, pt. gasirea masinii furate, pt. intoarcerea sotiei acasa,pt. a nu mai tine gura deschisa cind bea alcool,etc)deoarece stie D.zeu nevoile noastre.Nu este neaparat gresit daca se trece dar nu este o practica curenta. La fel nici un pomelnic pt. orice alta slujba nu va contine decit numele de botez exact cum a fost pomenit de preot la bagarea in cristelnita de botz. Altii mai tagaduitori spun despre scrierea corecta a numelui de botez ca nu este musai o asa scrupulozitate pt. ca stie D.zeu cum ne cheama(Cristi sau Cristinel).Acestora le spunem ca si asa stie D.zeu cum ne cheama si inca si ce nevoi mai avem si atunci ce rost mai are pomenirea ,nici nu ne mai pomenim, ca de, pe toate le stie D.zeu. Nu este chiar asa! Durata de pomenire si costul este diferit de la minastire la minastire.

Mai exista si varianta de pomenire personala dar si cea de obste(din minastiri)in acelasi timp(pomenirea o faceti si tu si ei )si asa este cel mai bine .
Mai ramine de adaugat ca la psaltire se poate pomeni ori cine,dar oricine, cu conditia sa fie ortodox(sau sa fi fost).
Baza postarii :prefata si postfata Psaltirei + invatatura si practica monahala despre cititul Psaltirei.

Asa deci sora, sa fi binecuvintata ,sa ai spor la psaltire si daca nu-ti cer prea mult pomeneste-ma macar o data si pe mine la rugaciunile tale .Sa nu te incurce nicknameul meu pt. ca stie D.zeu pe cine sta numele de Zaharia !

Multumesc ptr explicatii Zaharia... multe dintre mesajele tale de pe forum, mi s-au parut greu de "digerat" , insa acesta m-a uns la inima..nu ma refer numai la informatiile folositoare cat la faptul ca m-ai facut sa rad cu toata pofta(si asta nu e putin lucru daca stau sa ma gandesc ca a trecut ata de muuuult de cand nu am mai avut prilej a zambi macar) prin felul "sugubat" de exprimare..

anita 05.10.2009 12:53:44

Citat:

În prealabil postat de MarinaAlca (Post 171145)
ce ai vrut sa spui Anita prin "povara prea grea ptr ceilalti"??

Acum 2 ani am fost in trecere pe la man.Petru Voda
Am dat 2 acatiste din care unul pt.Psaltire.
Monahul (un tanar calugar) care primea acatiste mi-a spus ca par.Iustin a zis sa trecem la psaltire doar pe cei necununati ,ca e povara prea mare , si pentru ceilalti sa avem mai multa ingaduinta si sa ne gandim la mila lui Dumnezeu si sa ii trecem la sf.Liturghie.
Eu i-am spus ca am trecut la psaltire persoane credincioase ,dar care nu s-au spovedit niciodata.
Acel calugar i-a taiat de pe lista pe cei necununati si am scris un acatist pt.psaltire doar pentru aceia iar acatistul cel vechi a ramas pentru sf.Liturghie.
Doamne ajuta !

MarinaAlca 05.10.2009 13:14:19

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 171148)
Acum 2 ani am fost in trecere pe la man.Petru Voda
Am dat 2 acatiste din care unul pt.Psaltire.
Monahul (un tanar calugar) care primea acatiste mi-a spus ca par.Iustin a zis sa trecem la psaltire doar pe cei necununati ,ca e povara prea mare , si pentru ceilalti sa avem mai multa ingaduinta si sa ne gandim la mila lui Dumnezeu si sa ii trecem la sf.Liturghie.
Eu i-am spus ca am trecut la psaltire persoane credincioase ,dar care nu s-au spovedit niciodata.
Acel calugar i-a taiat de pe lista pe cei necununati si am scris un acatist pt.psaltire doar pentru aceia iar acatistul cel vechi a ramas pentru sf.Liturghie.
Doamne ajuta !

multumesc, acum am inteles la ce se referea povara.

zaharia_2009 05.10.2009 13:24:39

pomeniri
 
pt. windorin:
Ai dreptate si ai adaugat corect.Exceptind slujbele si molitvele din cultul public(deslegarile cu citirea molitvelor sf. Vasile cel mare, a sf. Ioan hrisostom si a sf. Ciprian) Psaltirea este cea mai puternica rugaciune ,mai ales ca posibilitate individuala,si mai puternica pomenire.Am mai spus-o si in alte rinduri: cu peste 75 de ani in urma exorcizarea se facea cu psaltirea. Pt. aceasta provoaca cea mai serioasa suparare ispititorului si il determina sa te munceasca in consecinta. De aceea nu se citeste decit cu binecuvintare,in doza de maxim 2 catisme /zi si in forma completa: catisma+ molitva de la sfirsitul ei + pomelnicul de la sfirsit (toate acestea sunt scrise si in prefata cartii).Adica vreau sa zic ca in situatiile in care esti la casa ta (nu esti calator,pelerin sau in alte situatii deosebite) se va folosi doar cartile de Psaltire complete ,care au si molitve si si pomelnice si nu pe acelea pt. pelerini care nu contin decit psalmii grupati pe catisme. Toate aceste adaugiri nu sunt scrise pt. tine deoarece banuiesc ca le sti si le si implinesti. Mare ajutor si bucurie ar fi sa existe rugatorii de care ai pomenit !

pt. sora anita :
Eu am spus clar cum se face pomenirea la sf. taine .Liturghia este pe deantregul o sf. taina ,cu proscomidie si cu tot restul de slujba pina la sfirsit .Sa nu crezi ca din liturghie numai proscomidia este taina . Dar este f. adevarat ca pomenirea la sf. proscomidie este cea mai puternica,dar daca vi mai tirziu la slujba si nu te mai poate pomenii la proscomidie te va pomeni in alt loc insa si pt. acesta trebuie sa ai viata virtuoasa . Dar despre modul de a se face pomenirea la sf. liturghie sunt practici nenumarate necanonice in uz .Chiar exista intre liturgisitori polemici numeroase pe aceasta tema si chiar si articole pe acest blog pe care daca le-ai fi citit nu mai era nevoie sa faci aceasta precizare. Deasemenea sa sti ca ma rog si eu ca sa-ti lumineze D.zeu mintea ,deoarece inteleg ca in sensul acesta este facuta ultima ta afirmatie !!!!!!

pt. sora MarinaAlca:
In tot ce am scris despre Psaltire nu am urmarit umorul .Nu voiesc sa va stric starea de spirit si buna dispoziie pe care v-ati facut-o citind cuvinte si nu mesaje. Eu m-am marturisit cit de serios am putut. Sunt si situatii cind ridiculizez sau scriu frinturi de pamflet dar de data aceasta nu s-a nimerit . Apropos de maldigerare, mi-au mai spus citeva surori ca sunt precum osul de peste : nici nu poti sa ma scuipi afara nici sa ma inghiti, stau in git ... Si eu care credeam ca sunt ...somn...la pareri !
NB: somn = specie de pest fara oase,doar cu coloana vetebrala .

anita 05.10.2009 13:48:23

La Sf.Proscomidie trebuie multa atentie ,la noi la biserica se face pomenire speciala ,cu mentiune.Se vorbeste cu preotul inainte ,se duce faina ,ulei si vin pentru a face prescurile de o femeie credincioasa ,cu viata imbunatatita si se pomeneste pe o perioada mai indelungata.
Restul se citeste in timpul sf.slujbe duminicale.
La man.Sihastria se scrie pe acatist mentiunea 'fara proscomidie'.
Eu nu sunt o mare cunoscatoare dar sunt totusi atenta pe cine pomenesc si pe cine nu la sf.Liturghie.
La sfanta Liturghie trebuie pomeniti toti aceia care sunt credinciosi ,nu ateii si cei care nu au pacate mari.
Ca s-o mai strecura si unul care face evaziune fiscala si eu nu il stiu ,mila lui Dumnezeu ,nu stim noi chiar tot ,Dumnezeu vede buna noastra intentie.
Doamne ajuta !

zaharia_2009 05.10.2009 14:14:31

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 171163)
La Sf.Proscomidie trebuie multa atentie ,la noi la biserica se face pomenire speciala ,cu mentiune.Se vorbeste cu preotul inainte ,se duce faina ,ulei si vin pentru a face prescurile de o femeie credincioasa ,cu viata imbunatatita si se pomeneste pe o perioada mai indelungata.
Restul se citeste in timpul sf.slujbe duminicale.
La man.Sihastria se scrie pe acatist mentiunea 'fara proscomidie'.
Eu nu sunt o mare cunoscatoare dar sunt totusi atenta pe cine pomenesc si pe cine nu la sf.Liturghie.
La sfanta Liturghie trebuie pomeniti toti aceia care sunt credinciosi ,nu ateii si cei care nu au pacate mari.
Ca s-o mai strecura si unul care face evaziune fiscala si eu nu il stiu ,mila lui Dumnezeu ,nu stim noi chiar tot ,Dumnezeu vede buna noastra intentie.
Doamne ajuta !

Ei, la vorbele tale acestea putine se merita mult comentariu pt. ca ascund in ele (eu, personal cred ca fara voia ta)adevaruri schimbate ,pareri personale,greseli personale contradictii personale de la un rind la altul.Scopul meu nu este insa acesta.Tu poti trai la fel de bine si de acum in colo ,ca si pina acum,chiar daca nu te trage nimeni de mineca sesizindu-te de acestea. Deci nu te supara,nu intervin critic. Am insa o intrebare, nu stiu cum sa procedez. Uite,eu sunt trecator prin...Bucuresti ,pe la biserica ta,intru la sf. liturghie,ma inchin, dau un pomelnic si plec pt. ca sunt venit cu treaba in oras.Cind ma duc sa dau un pomelnic nu stiu de obiceiul din biserica ,nu am ulei,faina si vin ,nu am scris pe pomelnic Proscomidie dar asta vreau. Nici parintele nu ma cunoaste ,cum procedez ca sa nu-l tin de povesti la usa altarului pina voi intelege si eu mai incetul la minte ?
Ca veni vorba de bucata de hirtie pe care se trec nume pt. pomenirea la o slujba : aceasta cred ca se cheama ,,Pomelnic" indiferent ca il dau la liturghie, la maslu, la acatist sau a paraclis. NU cred ca este bine sa-i spunem ,,Acatist" pt. ca aceea este o slujba bisericeasca si nu o bucata de hirtie.Nici nu pot sa fac un acatist pt. pomenirea la maslu(aoleu,ce aiureala !).Ma gindesc ca in cel mai rau caz titlul pe care il punem pe bucata de hirtie,adica pe pomelnic,va fi exact titlul slujbei la care voim sa se faca pomenire ,adica : ,,sf. maslu", ,,sf. liturghie", ,,acatist", ,,sf. proscomidie",,,sf.paraclis" , ,,parastas" etc,etc, pt. a intelege si parintele care nu ne cunoaste ce vrem de fapt !

Nu sunt necajit ca ne mai discutam sau contrariem ...ca din asta poate mai invatam sau ne mai corectam parerile si faptele.
Oricum ,am sesizat ca esti o sora manierata si ca ai un ton crestin adecvat .

Sa fi iubita si binecuvintata !

MarinaAlca 05.10.2009 14:49:07

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 171128)
A nu se confunda pomenirea la sf.Liturghie cu pomenirea la sf.Proscomidie.

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 171128)
La Sf.Proscomidie trebuie multa atentie ,la noi la biserica se face pomenire speciala ,cu mentiune.Se vorbeste cu preotul inainte ,se duce faina ,ulei si vin pentru a face prescurile de o femeie credincioasa ,cu viata imbunatatita si se pomeneste pe o perioada mai indelungata.


In biserica unde obisnuiam sa merg nu am vazut aceasta pregatire "speciala".
Totul decurgea f simplu. Pomelnicele care erau date la altar in timpul Proscomidiei, erau citite la Proscomidie
Pentru cei "intarziati"care veneau dupa inceperea Sfintei Liturghii evident ca le citea la Sf Liturghie.

anita 05.10.2009 15:06:05

Desigur ,se fac pomeniri si la Proscomidie ,dar de obicei se pune mentiunea pentru Proscomidie ,fara a aduce ulei ,faina etc.
La noi se face asta pentru ca am cerut o pomenire de 40 de zile si trebuie sa contribui si eu cu ceva ,un kg.de faina ,1 litru de ulei.
La acatistul pentru sf.Liturghie eu scriu Sfanta Liturghie si dedesubt scriu Vii si trec numele celor care vreau sa fie pomeniti ,nicidecum Acatist .

mara2008 05.10.2009 19:12:42

Te rog anita
 
Spune unde in ce localitate se fac asemenea pomeniri .

ronico 19.02.2011 00:36:03

?
 
ce este pomenirea la proscomidie as vrea niste raspunsuri mai detaliate

glykys 14.05.2011 16:17:34

Asta nu am mai auzit-o, ca trebuie specificat clar proscomidie sau fara. Eu credeam ca daca ajung sa dau pomelnicul la proscomidie, e pomenit la proscomidie, daca ajung dupa, cand ajung.

Mare atentie! Daca mergeti la manastiri, vedeti ca proscomidia se face la slujba Ceasurilor, nu la Utrenie! Nici eu nu stiam.

Aghioritul 14.05.2011 17:16:15

@Frate ZAHARIA
 
Imi place cum scrii despre PSALTIRE!!! Scrii bine, foarte bine, cu ADEVAR! Nici nu mai suntem acum 5-60 de ani... pe vremea Marilor nostri parinti duhovnicesti...

In legatura cu poemnitul persoanelor fie la Sf.Proscomidie, fie la Psaltire, NU SUNTEM NOI CEI CARE JUDECAM si ii CATEGORISIM pe oamenii care "merita" sa fie pomeniti si care NU! Nu Pr.Cleopa si-a varsat sangele pentru oameni (sa nu se inteleaga ca am ceva cu Sfintia sa, Doamne fereste! dar nu sunt deacord cu aceasta idee si NU voi fi NICIODATA si explic de ce) ci Hristos, Care a venti NU pentru drepti ci pt pacatosi! Pe Desfranata NU a alungat-o de la Sine, ci i-a spus: Iertate-ti sunt pacatele! si tot Hristos spune: pe cel ce va veni la Mine, nu il voi da afara! ca Nu cei sanatosi au nevoie de doctori, ci cei bolnavi!

Asa si aici! Indiferent de PACATE, Hristos asteapta INTOARECEREA PACATOSULUI! Iar noi cine suntem sa NU trecem pe unul si pe altul, pt ca e PACATOS? SA FIM REALISTI, cu DISCERNAMANT! Cu mintea TREAZA si dupa GANDUL LUI HRISTOS! Ca noi suntem oameni si GRESIM, iar El este Cel Care VINDECA si MANTUIESTE!

glykys 14.05.2011 21:18:42

Citat:

În prealabil postat de ronico (Post 339470)
ce este pomenirea la proscomidie as vrea niste raspunsuri mai detaliate

http://www.crestinortodox.ro/liturgi...iei-70804.html

antoniap 16.05.2011 16:08:09

Citat:

În prealabil postat de Aghioritul (Post 361096)
Imi place cum scrii despre PSALTIRE!!! Scrii bine, foarte bine, cu ADEVAR! Nici nu mai suntem acum 5-60 de ani... pe vremea Marilor nostri parinti duhovnicesti...

In legatura cu poemnitul persoanelor fie la Sf.Proscomidie, fie la Psaltire, NU SUNTEM NOI CEI CARE JUDECAM si ii CATEGORISIM pe oamenii care "merita" sa fie pomeniti si care NU! Nu Pr.Cleopa si-a varsat sangele pentru oameni (sa nu se inteleaga ca am ceva cu Sfintia sa, Doamne fereste! dar nu sunt deacord cu aceasta idee si NU voi fi NICIODATA si explic de ce) ci Hristos, Care a venti NU pentru drepti ci pt pacatosi! Pe Desfranata NU a alungat-o de la Sine, ci i-a spus: Iertate-ti sunt pacatele! si tot Hristos spune: pe cel ce va veni la Mine, nu il voi da afara! ca Nu cei sanatosi au nevoie de doctori, ci cei bolnavi!

Asa si aici! Indiferent de PACATE, Hristos asteapta INTOARECEREA PACATOSULUI! Iar noi cine suntem sa NU trecem pe unul si pe altul, pt ca e PACATOS? SA FIM REALISTI, cu DISCERNAMANT! Cu mintea TREAZA si dupa GANDUL LUI HRISTOS! Ca noi suntem oameni si GRESIM, iar El este Cel Care VINDECA si MANTUIESTE!

Problema aceasta cuprinde aspecte pragmatice in primul rand. Nu e pacat sa ne rugaam pentru nimeni, dar una e sa ne rugam pentru un om nespovedit sau care traieste in diverse pacate mari (vrajitorie, apostazie, concubinaj etc.) si alta e sa ne rugam pentru mai multe astfel de persoane. Duhurile rele vin si ne chinuie pe noi, cei care ne rugam fara sa ne cunoastem puterea duhovniceasca si ne pot pricinui caderi mai mici sau mai mari.

Sfantul Grigorie Dialogul s-a rugat pentru mantuirea de la vesnicele munci a imparatului Traian. A primit instiintare de la Dumnezeu cum ca acela s-a mantuit, dar l-a fost atentionat sa nu se mai roage pentru pagani:

Proloagele 12 Martie - Vietile Sfintilor si cuvinte de invataturi


Rugaciunile pentru persoane care n-au nicio treaba cu Dumnezeu presupun niste riscuri pe care ni le asumam noi, cei care ne rugam pentru ei.

Parintele Porfirie, care devenise orb, spunea ca se roaga pentru toti cei care ii cereau prin rugaciunea inimii: ,,Doamne, Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine, pacatosul!'' Si a explicat ca, pentru a ne ruga eficient pentru altii, mai intai trebuie sa ne intarim duhovniceste noi insine. In zilele noatre se pune problema sa ne rugam mai intai sa ne putem duce propriile poveri, iar apoi sa purtam si poverile altora. Cu masura insa.

Prudenta este necesara, deci. Cautam sa-i influentam pe cei apropiati din jurul nostru sa duca o viata placuta lui Dumnezeu in primul rand. Ii pomenim in primul rand la acatiste si la Psaltire. Iar pe cei care se spovedesc si se impartasesc putem sa-i trecem si la Sfanta Liturghie. Daca pomenim la Sfanta Liturghie mai multi oameni despre care stim ca au pacate grave si sunt nespovediti, avem mai mult de luptat cu duhurile rele, iar rugaciunea noastra se ridica mai greu la ceruri.

Aghioritul 16.05.2011 18:33:00

Pentru ANTONIAP
 
O doamna din germania (nemtoaica) a auzit de Sf.Calinic de la Cernica - intamplare povestita de IPS.Serafim Joanta, Mitropolitul Germaniei. Ea suferea de o boala grea - nu spune IPS ce boala avea - dar ea mai avea o prietena care suferea de aceeasi boala intr-o stare mai inaintata. Cum a ajuns la Sf.Calinic atat a plans si s-a rugat pentru PRIETENA ei, uitase de ea insasi! A simtit cum din cap si pana in picioare a simtit o caldura ce a cuprins-o! Si a simtit ca NU mai avea nici urma de boala! A sunat-o pritena ei si i-a spus ca nu stie, dar ceva caldura a simtit in ea si a putut sa se ridice din pat si ca nu mai simte nimic din boala!

Nu vreau sa subliniez "boala trupeasca"! Stim si e adevarat, sora ANTONIAP, ca Dumnezeu ia aminte la noi la fiecare! Dar lucreaza in MOD DIFERIT LA FIECARE! Stim si de vorba "celebra" a pr.Nicolae Steinhardt "DARUIND VEI DOBANDI"... Sf.Ioan Gura de Aur are o vorba frumoasa si el in legatura cu asta si parafrazez in: daca pentru noi nu ne rugam, sa ne rugam pentru aproapele care ne cere sa ne rugam, ca in aceasta rugaciune se implineste IUBIREA SFANTA la care suntem toti chemati, si asa ajungem sa ne rugam si noi! Aici vin cu intamplarea din Pateric unde un frate nu putea sa se roage! A mers la duhovnic si tot a incercat sa il ajute sa se roage! Nicicum! Dar l-a luminat Dumnezeu in felul urmator: i-a spus sa spune pentru el - duhovnicul - o rugaciune timp de o saptamana! El a inceput sa faca ascultarea... si zicea rugaciunea! La un moment dat si-a zis fratele: Mai, dar pentru mine nu zic nimic? si a inceput sa faca doua rugaciuni, una pentru el si una pentru duhovnic! Dupa o saptamana s-a dus iar la duhovnic si s-a marturisit! Vazand duhovnicul ca merge bine, i-a spus sa faca 2 rugaciuni pentru el! Si asa fratele a inceput sa zica si pentru el inca 2 rugaciuni si astfel facea 4. Dupa inca o saptamana, iar a mers la duhovnic! Bucuria lui s-a manifestat in chip tainic, si l-a rugat sa mai spuna 3 rugaciuni... Iar el se ruga in taina pentru ucenicul lui! Si astfel facea 6 rugaciuni ucenicul! Dupa astea 3 saptamani, fratele a inceput sa se roage mereu, fara un numar de rugaciuni, si se ruga singur si pentru duhovnic si pentru OBSTEA din care facea parte, apoi pentru intreaga lume!

Vezi sora Antonia? Rugaciunea pentru aproapele face pe Dumnezeu sa ne ajute pe noi sa ne rugam mai cu folos, atat pentru noi insine cat si pentru aproapele! Daca ai citit pe Staretul HARALAMBIE - dascalul rugaciunii inimii (staretul de Mrea Dionisiu din Sf.Munte) a ajuns sa scoata suflete din iad numai cu rugaciunea lui Iisus! Gheron Iosif isihastul (in cartea "Staretul meu, Iosif Isihastul" de Arhim.Efrem Filotheitul) la fel se marturiseste cat poate face rugaciunea pentru aporapele, caci si el, a scos suflete din iad, dar FARA sa-l atentioneze Dumnezeu in vreun fel!

Mila Lui e mare! Nu stim noi JUDECATILE LUI! Nu stim noi gravitatea pacatelor unui om! Dar pentru implinirea IUBIRII Dumnezeu Care este IUBIRE va face sa rodeasca in sufletul celui pentru care ne rugam, sa sadeasca IUBIREA Sa, si sa INVIEZE din moartea pacatelor la viata vesnica in Hristos!

Asculta te rog, un sfat PRIETENESC, conferintele Pr.RAFAIL NOICA, care NU vorbeste NICIODATA de la sine, ci NUMAI CE II DA DUHUL SFANT A GRAI! Atunci vei intelege ce TAINA mare se pentrece in om, atunci cand IUBESTE PE APROAPELE. Iti recomand conferintele:
1) Din ce moarte ne-a mantuit Hristos
http://www.youtube.com/watch?v=HY3KvXlq4Sk

2) Ce este omul?
a) http://rafailnoica.files.wordpress.c...6__mica_p1.mp3
b) http://rafailnoica.files.wordpress.c...6__mica_p2.mp3

3) Criza Bisericii (mai mult vorbeste despre pocainta)
a) http://rafailnoica.files.wordpress.c...are-2003-i.mp3
b) http://rafailnoica.files.wordpress.c...re-2003-ii.mp3

antoniap 17.05.2011 00:17:25

Citat:

În prealabil postat de Aghioritul (Post 361481)
O doamna din germania (nemtoaica) a auzit de Sf.Calinic de la Cernica - intamplare povestita de IPS.Serafim Joanta, Mitropolitul Germaniei. Ea suferea de o boala grea - nu spune IPS ce boala avea - dar ea mai avea o prietena care suferea de aceeasi boala intr-o stare mai inaintata. Cum a ajuns la Sf.Calinic atat a plans si s-a rugat pentru PRIETENA ei, uitase de ea insasi! A simtit cum din cap si pana in picioare a simtit o caldura ce a cuprins-o! Si a simtit ca NU mai avea nici urma de boala! A sunat-o pritena ei si i-a spus ca nu stie, dar ceva caldura a simtit in ea si a putut sa se ridice din pat si ca nu mai simte nimic din boala!

Nu vreau sa subliniez "boala trupeasca"! Stim si e adevarat, sora ANTONIAP, ca Dumnezeu ia aminte la noi la fiecare! Dar lucreaza in MOD DIFERIT LA FIECARE! Stim si de vorba "celebra" a pr.Nicolae Steinhardt "DARUIND VEI DOBANDI"... Sf.Ioan Gura de Aur are o vorba frumoasa si el in legatura cu asta si parafrazez in: daca pentru noi nu ne rugam, sa ne rugam pentru aproapele care ne cere sa ne rugam, ca in aceasta rugaciune se implineste IUBIREA SFANTA la care suntem toti chemati, si asa ajungem sa ne rugam si noi! Aici vin cu intamplarea din Pateric unde un frate nu putea sa se roage! A mers la duhovnic si tot a incercat sa il ajute sa se roage! Nicicum! Dar l-a luminat Dumnezeu in felul urmator: i-a spus sa spune pentru el - duhovnicul - o rugaciune timp de o saptamana! El a inceput sa faca ascultarea... si zicea rugaciunea! La un moment dat si-a zis fratele: Mai, dar pentru mine nu zic nimic? si a inceput sa faca doua rugaciuni, una pentru el si una pentru duhovnic! Dupa o saptamana s-a dus iar la duhovnic si s-a marturisit! Vazand duhovnicul ca merge bine, i-a spus sa faca 2 rugaciuni pentru el! Si asa fratele a inceput sa zica si pentru el inca 2 rugaciuni si astfel facea 4. Dupa inca o saptamana, iar a mers la duhovnic! Bucuria lui s-a manifestat in chip tainic, si l-a rugat sa mai spuna 3 rugaciuni... Iar el se ruga in taina pentru ucenicul lui! Si astfel facea 6 rugaciuni ucenicul! Dupa astea 3 saptamani, fratele a inceput sa se roage mereu, fara un numar de rugaciuni, si se ruga singur si pentru duhovnic si pentru OBSTEA din care facea parte, apoi pentru intreaga lume!

Vezi sora Antonia? Rugaciunea pentru aproapele face pe Dumnezeu sa ne ajute pe noi sa ne rugam mai cu folos, atat pentru noi insine cat si pentru aproapele! Daca ai citit pe Staretul HARALAMBIE - dascalul rugaciunii inimii (staretul de Mrea Dionisiu din Sf.Munte) a ajuns sa scoata suflete din iad numai cu rugaciunea lui Iisus! Gheron Iosif isihastul (in cartea "Staretul meu, Iosif Isihastul" de Arhim.Efrem Filotheitul) la fel se marturiseste cat poate face rugaciunea pentru aporapele, caci si el, a scos suflete din iad, dar FARA sa-l atentioneze Dumnezeu in vreun fel!

Mila Lui e mare! Nu stim noi JUDECATILE LUI! Nu stim noi gravitatea pacatelor unui om! Dar pentru implinirea IUBIRII Dumnezeu Care este IUBIRE va face sa rodeasca in sufletul celui pentru care ne rugam, sa sadeasca IUBIREA Sa, si sa INVIEZE din moartea pacatelor la viata vesnica in Hristos!

Asculta te rog, un sfat PRIETENESC, conferintele Pr.RAFAIL NOICA, care NU vorbeste NICIODATA de la sine, ci NUMAI CE II DA DUHUL SFANT A GRAI! Atunci vei intelege ce TAINA mare se pentrece in om, atunci cand IUBESTE PE APROAPELE. Iti recomand conferintele:
1) Din ce moarte ne-a mantuit Hristos
http://www.youtube.com/watch?v=HY3KvXlq4Sk

2) Ce este omul?
a) http://rafailnoica.files.wordpress.c...6__mica_p1.mp3
b) http://rafailnoica.files.wordpress.c...6__mica_p2.mp3

3) Criza Bisericii (mai mult vorbeste despre pocainta)
a) http://rafailnoica.files.wordpress.c...are-2003-i.mp3
b) http://rafailnoica.files.wordpress.c...re-2003-ii.mp3

Intr-adevar, Dumnezeu lucreaza in chip diferit cu fiecare. Referitor la rugaciunea pentru aproapele, in cartea ,,Intoarcerea la Hristos'' de Ioan Ianolide, se precizeaza ca o parte dintre detinuti se rugau chiar si pentru tortionarii lor. Si astfel, si-au mentinut linistea sufleteasca. Minunat este Dumnezeu intru sfintii Sai.


Dumnezeu ti-a dat prin gand sa selectezi aceste minunate predici si istorioare de care se vor bucura, cu siguranta, si alti useri. :53:

VictorS 24.07.2011 16:07:41

Ca sa nu mai pornesc un alt topic pentru o intrebare banala scriu aici.
In psalmi avem "Doamne miluieste ( de 40 de ori )"; cum tinem numaratoarea fara sa ne pierdem concentrarea asupra rugaciunii? Eu de exemplu m-am trezit ca eram mai atent la numaratoare decat la ce am de zis.
Multumesc

dorinastoica14 24.07.2011 20:18:26

Citat:

În prealabil postat de VictorS (Post 381028)
Ca sa nu mai pornesc un alt topic pentru o intrebare banala scriu aici.
In psalmi avem "Doamne miluieste ( de 40 de ori )"; cum tinem numaratoarea fara sa ne pierdem concentrarea asupra rugaciunii? Eu de exemplu m-am trezit ca eram mai atent la numaratoare decat la ce am de zis.
Multumesc

Când te rogi este bine să ai un metanier. Unul de 100 de noduri este foarte bun.
Se găsesc în magazinele cu obiecte de cult și la pangarele unor bisericii mai mari.

LapetiteMoc 24.07.2011 20:32:32

Citat:

În prealabil postat de VictorS (Post 381028)
Ca sa nu mai pornesc un alt topic pentru o intrebare banala scriu aici.
In psalmi avem "Doamne miluieste ( de 40 de ori )"; cum tinem numaratoarea fara sa ne pierdem concentrarea asupra rugaciunii? Eu de exemplu m-am trezit ca eram mai atent la numaratoare decat la ce am de zis.
Multumesc

Obisnuinta rugaciunii formeaza si un ritm. De la niste calugarite de la Manastirea Cebza (jud. Timis) am deprins rugaciunea in ritm de cinci "Doamne, miluieste!" de opt ori. Astfel, 40 de "Doamne, miluieste!" vin automat, fara eroare.

maria40 24.07.2011 22:24:20

Nu la toate manastirile se fac pomeniri pentru Psaltire, nu stiu de ce.
La Prislop de exemplu stiu sigur ca nu se face. Pana la urma pe cine putem trece pe pomelnic pentru Psaltire ca mie nu-mi este inca clar?

antoniap 26.07.2011 15:10:39

Citat:

În prealabil postat de LapetiteMoc (Post 381086)
Obisnuinta rugaciunii formeaza si un ritm. De la niste calugarite de la Manastirea Cebza (jud. Timis) am deprins rugaciunea in ritm de cinci "Doamne, miluieste!" de opt ori. Astfel, 40 de "Doamne, miluieste!" vin automat, fara eroare.

Eu tot de la niste calugarite am invatat sa folosesc cele zece degete de la maini pentru a zice ,,Doamne, miluieste!" de 40 de ori. Pentru fiecare deget spun ,,Doamne, miluieste!" de patru ori. Doamne ajuta.

windorin 27.07.2011 18:04:52

Citat:

În prealabil postat de zaharia_2009 (Post 171156)
pt. windorin: Ai dreptate si ai adaugat corect. Exceptind slujbele si molitvele din cultul public(deslegarile cu citirea molitvelor sf. Vasile cel mare, a sf. Ioan hrisostom si a sf. Ciprian) Psaltirea este cea mai puternica rugaciune ,mai ales ca posibilitate individuala,si mai puternica pomenire.Am mai spus-o si in alte rinduri: cu peste 75 de ani in urma exorcizarea se facea cu psaltirea. Pt. aceasta provoaca cea mai serioasa suparare ispititorului si il determina sa te munceasca in consecinta. De aceea nu se citeste decit cu binecuvintare,in doza de maxim 2 catisme /zi si in forma completa: catisma+ molitva de la sfirsitul ei + pomelnicul de la sfirsit (toate acestea sunt scrise si in prefata cartii).Adica vreau sa zic ca in situatiile in care esti la casa ta (nu esti calator,pelerin sau in alte situatii deosebite) se va folosi doar cartile de Psaltire complete ,care au si molitve si si pomelnice si nu pe acelea pt. pelerini care nu contin decit psalmii grupati pe catisme. Toate aceste adaugiri nu sunt scrise pt. tine deoarece banuiesc ca le sti si le si implinesti. Mare ajutor si bucurie ar fi sa existe rugatorii de care ai pomenit !

Multumesc pentru lamuriri.

Psaltirea se citeste neincetat la mai multe manastiri. Se pot trimite pomelnice.
Eu stiu de urmatoarele: Manastirea Sihastria, Manastirea Frasinei, Manastirea Bistrita Valceana.


Ora este GMT +3. Ora este acum 19:51:58.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.