![]() |
preotul caterisit
ce se intampla cu preotii caterisiti, pot ei sa-si faca biserica "pe cont propriu"?
ce valoare, daca se poate spune asa, au slujbele facute de ei? ce se intampla cu credinciosii care frecventeaza biserica unui asfel de preot, constienti sau nu de statutul lui? |
Nu stiu daca au voie sa-si deschida biserica. In general nu stiu daca preotul isi face biserica, sau i se da de la patriarhie.
Din cate am inteles preotii caterisiti au voie sa tina slujbe de inmormantare in cimitire si crematorii. In rest nu stiu. Trebuie sa fi facut ceva f.grav pentru biserica daca au fost caterisiti si un preot trebuie sa fie un model pentru credinciosi. Acum nu stiu in acest model de credinta cum este cu partea de pocainta si iertare: poate fi iertat un preot caterisit, daca vrea sa se pocaiasca si sa se indrepte? Sau nu mai are voie niciodata, la fel ca si re-casatoria. |
Preotul caterisit devine mirean. Nu mai poate savarsi nici macar o singura slujba.
Acela este dator cu pocainta pentru faptele ce au dus la caterisirea lui si cu ascultarea de Biserica. |
Caterisirea este un act juridic prin care preotul este oprit de la slujire. Chiar daca prin caterisire preotul nu pierde harul preotiei, acesta nu mai are binecuvantarea ierarhului locului pentru savarsirea sfintelor taine sau ierurgiilor.
Preotul caterisit trebuie sa ramana in comuniune cu Biserica si sa fie in continuare sub ascultarea ierarhului locului. Daca el continua, sub o forma sau alta sa slujeasca, o face rupt de Biserica. |
Citat:
|
Nimic nu trebuie sa ne mire, de aceia trebuie sa ai incredere si in tine, pentru a nu te lasa manipulat si coordonat intru totul de biserica, care are si ea cusur ( slujitorii ei ) . Trebuie cu mare luare aminte caci, mai ducem si copii nostri acolo...
|
Citat:
Unirea cu Hristos trebuie sa se faca si in adevar, ori cel caterisit este cazut din adevar. Asa ca nu vad ce binecuvantare poate aduce o slujba savarsita de un preot caterisit. In vechime exista chiar o randuiala liturgica pentru caterisire. http://www.crestinortodox.ro/drept-b...lor-95953.html Daca s-ar mai face acest lucru, cred i-ar ajuta mai mult pe credinciosi in a nu mai lua seama la vorbele si cu atat mai mult la actele celui caterisit. |
Citat:
|
Citat:
|
Din moment ce este caterisit...nu mai are dreptul sa slujeasca....imi dicteaza ratiunea...Insa la mine in oras, exista de ex. un preot greco-catolic care desi caterisit, oficiaza liturghii intr-un pod....Personal am avut o experienta nefasta cu dansul cu multi ani in urma...Preconizasem ca nu va sfarsi preot slujitor fiind si nu m-am inselat...Dumnezeu sa-l ierte si pe mine ca am povestit acest aspect.
|
Depinde
Au fost si preoti caterisiti pe nedrept, din invidia altora. Nu cred ca acestia isi pierd harul, ba din contra, pentru smerenie li se da mai mult.
Insa un preot caterisit care o tine tot pe a lui si continua sa slujeasca si sa indemne la dezbinare si cearta, nu poate aduce vreun folos, din contra. Eu zic ca inainte de a merge la o biserica, si de a ne marturisi unui parinte, sa incercam sa-i cunoastem viata, sa ne interesam cum e si cum e parohia lui (si de la el, si de la altii). Acest lucru e foarte important fiindca daca doar credem orbeste, riscam sa fim inselati, si sa gresim. |
În acest interviu luat de Danion vlădicii Ipolit, acesta din urmă spune la un moment dat că dacă un episcop ecumenist l-ar caterisi pe un preot fiindcă a denunțat ecumenismul drept erezie, cu alte cuvinte fiindcă L-a mărturisit pe Hristos, atunci caterisirea nu ar avea nici o importanță, iar preotul respectiv ar putea să slujească, dar într-un loc retras ca să nu provoace sminteală.
|
Citat:
2. Cel mai probabil, zero 3. Constienti = de rau tare, inconstienti = la mila lui Dumnezeu. |
Citat:
Unde sa slujeasca "intr-un loc retras"? Prin apartamente? Cei care l-ar primi la randul lor ar pacatui grav. Exact asa a aparut practic stilismul. De altfel de ce sa ne mai miram de sursa afirmatiei, stim orientarile stiliste ale lui Danion si toate derapajele de cativa ani incoace. |
Citat:
Eu unul cred, la fel ca episcopul ucrainian, că o caterisire făcută pt că preotul L-a mărturisit pe Hristos, nu schimbă nimic la nivel duhovnicesc(în afară de faptul că episcopul se încarcă cu un păcat grav). „Duhul bate unde vrea” și în nici un caz nu cred că lucrează împotriva celor care Îl mărturisesc. |
Pai vezi tu, asta e si argumentul principal al stilistilor (nu cei care tin calendarul vechi ci cei care au facut din calendar idol), ca ei au fost respinsi de "biserica oficiala" pe motiv ca ea este ecumenista iar ei nu sunt.
Concluzia lor: ei sunt adevarata Biserica iar Biserica este apostata. Rezultatul: schisma. Deci, de ce logica respectivului ar fi buna? |
Citat:
Incalcand ascultarea canonica, chiar si a unui ierarh apostat cazi in neascultare si de aici drumul pana la schisma e scurt. |
Citat:
am ajuns odata din intamplare in biserica respectiva si am vazut multi enoriasi acolo, care chiar pareau multumiti de acel preot. in fine, mie mi s-a parut ceva ciudat cu el, nu mi-a placut.. dupa ce am plecat mi-am dat seama si ce anume : avea parul vopsit. de asta am cautat mai multe informatii despre el, si asa am aflat ca a fost caterisit etc etc. |
Citat:
Dar printre credinciosi sunt multi oameni trupesti, de genul carora fac pe atei sa se intareasca si mai mult in convingerile gresite care le au fata de religie si credinciosi, oameni a caror numitor comun este nu credinta, ci superstitia inchegta intr-o forma care aduce a credinta. Ei pot la fel de bine sa mearga la un vrajitor, la un preot caterisit, stilist, neoprotestanti, etc. nevoile lor spirituale sumare pot fi foarte usor satisfacute cu un hocus-pocus. |
1. Din cate am inteles un preot caterisit poate sluji la cimitire, sau crematorii.
2. Oare un preot care a gresit si se indreapta nu are dreptul la o a doua sansa? Si mai ales, depinde din ce motiv a fost caterisit. Ca depinde si de severitatea si dreptatea episcopului. Citeam candva pe aici ca un preot divortat ar trebui caterisit. Pai daca asta este un motiv... Si inainte sa se ajunga la caterisit, ar fi bine sa fie avuta mai multa grija de acel om cand isi alege profesia (daca are chemare pentru preotie) si mai apoi sa fie ajutat cand rataceste drumul. Asta este mai greu si se pierde din vedere. E usor sa caterisesti si sa dispretuiesti un om... Ca altfel pedepseti cum s-ar spune omul dupa ce a murit...cam degeaba. |
Citat:
Citat:
Problema preotilor divortati e muult mai grea. nu e vb de o chestiune aparent simpla, substraturile sunt mult mai adanaci.De aceea caterisirea acestora a fost un lucru intelept.(nu intru in detalii care nu v-ar folosi). |
Citat:
Fata de ierarhie se face ascultare doar pana la caderea in eroare dogmatica, cum s-a intamplat de exemplu in timpul sfantului Marcu Evghenicul. In cazul de fata deocamdata nu am auzit de caterisire pe motive ecumeniste, dar daca ierarhul ii spune unui preot ca trebuie sa creada ca Duhul purcede si de la Fiul mai intai trebuie sa ii spuna ca greseste, apoi sa cheme si pe altii, iar apoi sa se delimiteze de el. Altfel am cadea in infailibilitatea catolica, orice spune papa si ierarhia trebuie luat ca obligatoriu. |
Citat:
"Diferenta o face adevarul, iar acesta este stiut din Sf. Scriptura". Cum iti suna? Citat:
Atat timp cat este unul din pilonii schismei lor.. Citat:
Citat:
Sunt altele problemele aduse de cei care erodeaza autoritatea Bisericii din interior, mult mai nuantate, mult mai greu de stabilit o linie clara de demarcatie intre ce e bine si ce e rau, care e atitudinea potrivita. |
Citat:
Citat:
Nu cred ca e chiar acelasi lucru cu caterisirea. Si nu stiu daca chiar a fost pusa in practica. Citat:
Citat:
Stiu un caz in care a fost caterisit (pe buna dreptate) si multi ani mai tarziu (zeci) s-a ridicat caterisirea, pentru binele altora, nu putini. |
Citat:
|
Citat:
Si orice credincios care stie sa citeasca poate vedea ca in Sfanta Scriptura Mantuitorul spune ca Duhul purcede de la Tatal. Noi credem in tot ce invata Biserica Ortodoxa nu doar pentru ca facem parte din ea, ci pentru ca aici este chiar adevarul, oricine poate verifica dogmele sa vada daca gaseste vreun mic cusur. Stilistii s-au despartit din cauza unui canon, nu dogma (desi unii stilisti nu inteleg nici acum ca nu e dogma), iar canoanele pot fi schimbate de Biserica. Dar nici Sfantul Marcu nici altii nu s-au despartit si au format o noua biserica, pentru ca intotdeauna Hristos va avea grija de Biserica Sa sa revina la adevar. Daca la noi e benefica ascultarea de Biserica (adica de invatatura Bisericii), pentru alte culte e nerecomandat, ei trebuie sa caute adevarul pentru ca nu e in cultul lor. Si cine cauta adevarul cu credinta il va si gasi, asa cum ne asigura Mantuitorul. Asadar, in legatura cu caterisirea, in BOR se dau putine caterisiri, deci nu prea se pune aceasta problema. |
Citat:
Ei bine, in practica lucrurile nu functioneaza asa. Trimiterea trebuie facuta la Biserica si la viata duhovniceasca, nu la "invatatura" care poate fi foarte interpretabila dupa cum demonstreaza razbelu' dintre diversele grupari de ortodocsi in chestiunea ecumenismului de ex. Dar vezi tu, asta e problema, viata duhovniceasca nu poate fi exersata cine stie ce pe Internet, aici bataia cea mare este pe cuvinte. Valabil si pentru catalin2. |
În Biserica Catolică, ceva care să corespundă oarecum cu "caterisirea" preotului este ceea ce Codul Canoanelor numește "reducerea la starea laicală". Este o pedeapsă eclezială superioară "suspendării a divinis", care este temporară în mod normal, și inferioară "excomuncării", care înseamnă înlăturarea din Ecclesia Dei.
Așadar, preotul redus la starea laicală nu poate oficia în mod licit nicio slujbă care este, în mod normal, oficiată de preot. Nici nu poate purta veșmintele preoțești obișnuite (sutana, cămașa clericală), cu atât mai puțin ornatele liturgice (straiele împărătești) și nu se mai poate numi preot. Pe de altă parte, ordinarea sacră fiind perpetuă, adică, odată ordinat (hirotonit) prin punerea mâinilor, preotul fiind "preot în veac" și purtând asupra sufletului său o marcă ce nu mai poate fi ștearsă nici după moarte, el ESTE preot. Aceasta înseamnă că are deplină capabilitate de a săvârși Sfânta Prefacere și de a administra orice Sacrament. Doar că, dacă o face, va fi spre mai marea sa pedeapsă veșnică. Pe de altă parte, preotul redus la starea laicală are dreptul și chiar datoria să acorde asistență cuiva aflat în situație de urgență, când nici un alt preot nu ar fi de găsit, dând ultimele îngrijiri unui om aflat în pericol iminent. După aceasta, preotul revine la starea lui obișnuită, care este aceea de laic. Spre exemplu, în situația în care un preot este celib (și, în Biserica Catolică Apuseană, aproape toți preoții sunt celibi), dar trăiește cu o femeie ca și căsătorit, el este mai întâi suspendat a divinis, adică nu mai poate sluji până ce nu face o opțiune definitivă (pe care trebuia să o facă înainte de hirotonie): femeia sau Potirul. Dacă el alege femeia și asta e opțiunea pe care o înaintează episcopului, atunci este redus la starea laicală, adică invitat să trăiască taotă viața ca laic, să facă ceea ce laicii sunt chemați să facă, după care este înmormântat ca laic. Ultimul caz mai sonor de acest fel a fost acela al cardinalului Milingo. Suspendat și preferând să trăiască ca soț și soție în stare căsătorită, el a fost redus la starea laicală. Din nefericire pentru el, continuând a trăi nu numai căsătorit, dar și în desfidere față de învățătura și disciplina Bisericii, a sfârșit prin a fi excomunicat de Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea. Dar, atâta timp cât este în viață, el are posibilitatea pocăinței și excomunicarea ar putea fi ridicată, putându-se mântui așa cum toți laicii se pot mântui. |
Si dupa invatatura catolica, tainele efectuate de respectivul suspendat, sunt valide sau nu?
Adica clar, el se alege cu pedeapsa in vesnicie, dar daca a condus oamenii la Dumnezeu, slujbele savarsite, taine administrate sunt valide/autentice sau nu? |
Tainele săvârșite de oricare preot, chiar și de unul caterisit, sunt valide. Reducerea la starea laicală este măsură canonică (disciplinară) a Bisericii, ca un medicament de care un bolnav are nevoie, ce are uneori gust amar.
Prin urmare, noi nu credem că există o "dez-hirotonie", tot așa cum nu există o "dez-căsătorie" sau un "dez-botez". Deci pâinea și vinul consacrate de un preot redus la starea laicală sunt cu adevărat Sfântul Trup și Preacinstitul Sânge, care pot fi spre folos mântuitor credincioșilor ce nu ar avea cunoștință asupa adevăratului statut al săvârșitorului Tainei. La fel, cineva iertat pe patul de moarte prin gura unui astfel de preot redus la starea laicală este iertat și Dumnezeu nu-i va aminti păcatele sale de care s-a pocăit. |
Citat:
Daca observi eu la invatatura Bisericii am facut referire, tot ca sa nu fie vreo neintelegere. Dar si invatatura Bisericii tot pe revelatia facuta se bazeaza, nu a schimbat nimic. Doar ca intelegerea este facuta de Biserica si sfinti, pentru ca un credincios cu putin cunostinte sau cu intelegere mai putin cuprinzatoare (iar intelegerea e data de cresterea spirituala) e foarte posibil sa inteleaga gresit. P.S. Nu exista doua doua curente in ortodoxie si nu exista un razboi pe teme ecumeniste. Exista doar o invatatura ortodoxa, iar divergente au fost intotdeauna pricinuite de invataturi gresite (arianism, monofizism, etc.) Conceptia ecumensita e o conceptie lumeasca, pe care nu o gasim nicunde in ortodoxie, ci doar la alte culte. De ceva timp tot spun sa arate cineva unde se gasesc aceste invataturi in ortodoxie, nu are cum sa arate (decat sa spuna parerea parintelui Teofil Paraianu sau alte putine pareri) pentru ca nu exista nicunde. E o invatatura transmisa oral si preluata din afara ortodoxiei, de obicei o gasim la pastorul John. Solutia e simpla, revenirea celor ce au aceste conceptii la invatatura ortodoxa. |
Citat:
|
Ca sa mai destind un pic atmosfera, preotul caterisit are probabil aceleasi drepturi sa slujeasca precum un politist dat afara sau plecat din sistem are dreptul sa dea amenzi si sa faca arestari. (cel mult, contra-cost sau in situati personale, poate sa-i dea cuiva o mama de bataie)
Asta nu inseamna ca un profesionist plecat dintr-un sistem devine automat dusmanul sistemului si isi pierde obligatoriu toate calitatile si "puterile" dobandite. Daca a fost exclus "pe bune" atunci e foarte probabil sa fi gresit impotriva sistemului; daca insa a fost exclus pe nedrept sunt sanse foarte mari sa-si piarda credinta atat in sistemul respectiv cat si in ce inseamna el, din pacate. |
Citat:
In schimb atunci cand un preot greseste, se departeaza de la el harul care ii da putere, ii face rugaciunea ascultata. De aceea rugaciunea unora trece ca fulgerul inaintea Domnului si indata e ascultata si a altora ramane fara raspuns.(dar indiferent de starea morala a preotului sfintele taine sunt valide). Deci preotul caterisit care indrazneste sa slujeasca, pierde harul mantuitor ca unul care se afla in neascultare fata de Biserica. |
Citat:
Dimpotrivă, eficiența Sacramentaliilor (Ierurgiilor) este "ex opere operantis", adică din lucrarea care lucrează. Cu alte cuvinte, contează starea sufletească a celui care o face și rezultatul nu este același. Și ce importanță practică au aceste complicate distincții pentru noi ? Au, fiindcă rezultatul unei Sf Taine, spre exemplu al Euharistiei, săvârșite de un preot păcătos este același cu cel săvârșit de un preot virtuos. Dimpotrivă, orinde este vorba de Ierurgii, precum rugăciuni speciale, binecuvântări, sfințiri de obiecte, exorcisme, chemări de ploaie și altele de acest fel, starea sufletească a preotului săvârșitor contează mult. |
Martin Luther a fost un preot caterisit. Si care, urmare a acestui fapt, si-a facut biserica lui, care a devenit chiar mare, in decursul timpului. Si ca el au fost multi altii, din pacate. Zic din pacate pentru ca nu mi se pare un lucru bun ca sunt atatea mii si mii de secte si bisericute. E bine ca oamenii sa aiba opinii diferite in alte domenii - muzica, arta, politica, etc., dar nu si privinta moralei, pana la urma.
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:24:20. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.