Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Calugarul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5013)
-   -   Marii calugari/duhovnici - de unde stiu sa sfatuiasca asupra problemelor laice? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=6360)

sophia 24.05.2009 22:02:59

Marii calugari/duhovnici - de unde stiu sa sfatuiasca asupra problemelor laice?
 
Am constatat ca multi din cei citati si indragiti de oameni in materie de religie sunt calugari (Par. Cleopa, si multi altii).
Citeam undeva pe acest site materiale ale par. Cleopa, care continea citate din nu stiu ce lucrari de la Govora si mai nu stiu unde. In general citate preluate si mai putin comentariu si explicatie.
Ma intreb ce si cat studiaza calugarii, cata scoala au? De unde stiu atatea lucruri? Au manastirile asa biblioteci bune? Cine ii invata pe ei?
De unde stiu cum sa invete lumea, cum sa fie duhovnici?
Si mai ales ce ma uimeste: multi cauta duhovnici si invatatura la manastire. dar ce stiu acestia din lumea laica? Ce stiu ei despre familie, iubire, copii, serviciu, probleme lumesti, cand ei nu vad si nu traiesc niciodata asa ceva?
Cum acest drept sa dea sfaturi si predici in astfel de domenii necunoscute de ei?
Si totusi judeca si inca f.aspru totul.
Eu una n-as putea.

ory 24.05.2009 23:34:36

Bravo Sophia, in sfarsit vad si eu pe cineva pe forum care-si pune problema intr-un mod atat de obiectiv.
Am amintit in repetate randuri despre aceste probleme, controverse, intr-o oarecare masura si, mi s-a raspuns cu indignare, fiindca oamenii cand devin credinciosi, ori devin roboti, ori...stau in banca lor.
Ma intriga si pe mine aceasta realitate, intotdeauna se invoca citatele Marilor Duhovnici, care vorbesc de viata laica, de viata in casatorie, de sexualitate...in conditiile in care acestia stau in manastire izolati de pe la varsta de 16 ani. Plus ca,CULMEA, nici un preot de mir nu aud sa fie mare Duhovnic, sa invete mirenii invatatura de mantuire, cu toate ca sunt si acestia duhovnici si, bine-nteles cunosc invatatura pentru mantuire. De ce oare? Pentru ca ne complacem in povesti nemuritoare despre sfintenia pe care, de fap[t, nu o sa o dabandim niciodata, tocmai pentru ca ea ne este insuflata de oameni mult prea exigenti si radicali pentru o fire ca cea omeneasca, mai ale mireneasca. Astfel, nu doar ca nu ajungem spre desavarsire, dar pierdem din vedere si omenia care ne-ar mai putea ramane pentru a ne apropia de adevarata credinta,. in mod paradoxal, datorita acestei credinte. Uitam sa fim oameni alaturi de oameni,indoctrinati de atatea teorii pompoase si simtindu-ne ca l-am apucat pe Dumnezeu de picior, multi uitam sa iubim, devenind niste egoisti incurabili si extrem de dogmatici.
Asta e !
Nu ar trebui sa spovedeasca calugarii, mirenii, insa nevoia de bani si lucruri materiale i-a determinat spre astfel de dezlegari si s-a creeat un adevarat haos.Nici macar nu este permis in realitate asa ceva, insa pentru politica se poate face dezlegare...pentru linistea sufleteasca, NICIODATA.

Fani71 24.05.2009 23:41:25

Se spune ca un om induhovnicit vede si intelege lucruri care depasesc planul lumesc, dar inglobandu-l intr-o intelegere mai inalta. De asta pot avea clarviziune si pot intelege si problemele lumesti.
Insa nu toti calugarii sunt neaparat la acest nivel. Si unii se cam grabesc sa vorbeasca despre ce nu cunosc. De accea eu cred ca daca ne alegem un duhovnic calugar trebuie sa ne uitam bine pe cine alegem.

Pe de alta parte, a te afla tu insuti in furtuna nu ajuta neaparat la sprijinirea unui tovaras de suferinta. Adica daca un preot are si el aceleasi probleme ca tine nu ii este neaparat mai usor sa te sfatuiasca. Sunt totusi si aici unii care reusesc sa depaseasca planul asta si sa vada lucrurile, iarasi, cu clarviziune..

Drept sa zic, eu mai demult gandeam cum am scris in prima fraza mai sus. Dar ma socheaza si pe mine in ultima vreme asprimea si 'sablonarea' (punerea in sertare, schematizarea vietii in lume dupa reguli stricte) unor calugari, chiar duhovnicesti, in judecarea unor lucruri pe care ei nu le-au trait (stii la ce ma refer, la ce discutam pe alt topic despre casatorie..) Stiu eu, poate nu am / avem dreptate.. Poate nu ne dam noi seama acum de ce este adevarat si folositor in spusele lor. Poate avem nevoie si de asprimea si maximalismul lor, cine stie. Dar trebuie luate atunci cu un graunte de sare.

ory 24.05.2009 23:43:34

Da, probabil de aceia s-a ajuns la concluzia ca oamenii casatoriti trebuie sa se impreuneze doar atunci cand doresc sa conceapa copii, sau ca, oamenii nu trebuie sa se sarute inainte de casatorie....

Fani71 24.05.2009 23:46:51

In legatura cu ceea ce scrii, ory, eu ma tot gandesc ca ar trebui sa se puna mai mult accent in ortodoxie pe spiritualitatea mireana. Calugaria e foarte importanta si a salvat Biserica de la epoci grele, insa din cauza asta s-a pus mai putin accent pe felul de a te maantui transfigurand viata de toate zilele, cu familie, serviciu...
Primii crestini nu aveau inca calugari. Ei erau in continua lupta ascetica in viata de zi cu zi, cu sabia lui Damocles a martiriumlui deasupra capului.

Anca-Miha 24.05.2009 23:47:59

Un CIOBAN!
 
Sophia si ory, dar voi ce studii aveti, de-i judecati astfel pe marii duhovnici, pe calugari si pe calugarite?
Mie imi place f mult de Parintele Cleopa, care a fost ciobanul manastirii, pana a devenit arhimandrit.

Fani71 24.05.2009 23:48:34

Citat:

În prealabil postat de ory (Post 140636)
Da, probabil de aceia s-a ajuns la concluzia ca oamenii casatoriti trebuie sa se impreuneze doar atunci cand doresc sa conceapa copii, sau ca, oamenii nu trebuie sa se sarute inainte de casatorie....

Da, astea sunt unele din lucrurile socante pe care le zic unii. Care insa contrazic traditia Bisericii si pe marii sfinti din vechime. Din cate am citit eu cel putin.

ory 24.05.2009 23:49:09

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 140638)
In legatura cu ceea ce scrii, ory, eu ma tot gandesc ca ar trebui sa se puna mai mult accent in ortodoxie pe spiritualitatea mireana. Calugaria e foarte importanta si a salvat Biserica de la epoci grele, insa din cauza asta s-a pus mai putin accent pe felul de a te maantui transfigurand viata de toate zilele, cu familie, serviciu...
Primii crestini nu aveau inca calugari. Ei erau in continua lupta ascetica in viata de zi cu zi, cu sabia lui Damocles a martiriumlui deasupra capului.

Exact asta am vrut sa spun...

ory 24.05.2009 23:58:50

Persoanele de varsta a treia sa se abtina, fiindca pentru ei este foarte convenabil sa creada, mai ales acum, pentru ca ei nu trebuie sa fie ancorati in familie, sexualitate, materialism-dorinta, forta de munca intensa, distractie-muzica tinereasca, afrodisiace, moda vestimentara, accesorii-bijuterii, machiaj, avorturi-anticonceptionale, iubiri fulgeratoare....Lor le este usor sa judece si sa se inarmeze cu scrierile Duhovnicilor, fiindca, oricum nu prea au mare lucru de pierdut sau de castigat si nici prea intense simtiri despre prezent.
Asta nu inteleg eu, de ce sar oamenii mai in varsta in gatul celor tineri ???!!! Se simt mai vrednici, sau cum ? Au uitat cum este sa fii tanar ? Au uitat trasaturile tineretii si-a imaturitatii ,aproape ca nu este vina lor ca mintea le este limitata.???
NU INTELEG, DACA SUNTETI INTELEPTI, DE CE NU INCERCATI SA PRIVITI LUCRURILE CU EMPATIE, INAINTE DE A LE JUDECA ATAT DE ASPRU ???
AR TREBUI SA VORBEASCA TINERII CU TINERII, CASATORITII CU CASATORITII, ADOLESCENTII CU ADOLESCENTII, OAMENII SINGURI CU OAMENII SINGURI...NOVICII IN CREDINTA CU NOVICII. SI ATUNCI VETI VEDEA CE BINE NE-AM INTELEGE PE-AICI .Si asta, fiindca nu are nimeni INTELEPCIUNE.

Anca-Miha 25.05.2009 00:00:56

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 140641)
Da, astea sunt unele din lucrurile socante pe care le zic unii. Care insa contrazic traditia Bisericii si pe marii sfinti din vechime. Din cate am citit eu cel putin.

Fani, fa te rog si trimiteri la Sfinti, da citate, nu afirmatii fara acoperire, daca vrei sa fii convingatoare.

Fani71 25.05.2009 00:02:16

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 140645)
Fani, fa te rog si trimiteri la Sfinti, da citate, nu afirmatii fara acoperire, daca vrei sa fii convingatoare.

Ok, o sa le caut, dar nu acum, bine?

ory 25.05.2009 00:03:29

Am uitat sa amintesc si de abuzuri, seductii, hartuieli, manipulari fizice si psihice....cand esti tanar lupti cu toate acestea in societate, chiar si in biserica, cand esti batran, nu prea.
Si atunci, de ce sunteti subiectivi ?

Anca-Miha 25.05.2009 00:05:12

Citat:

În prealabil postat de ory (Post 140644)
Persoanele de varsta a treia sa se abtina, .

Eu am intrebat de studii...
Omul la 60 ani e inca in putere, si nu a ajuns inca la varsta a treia, desi, ai dreptate, de unele pacate a scapat...
Astept un raspuns la obiect.

Anca-Miha 25.05.2009 00:06:59

E bine, Fani. Dar in general cand afirmam ceva, sa dovedim ca ne bazam pe ceva citit, de preferinta autori ortodocsi recunoscuti. Suntem si asa invadati e afirmatii fara acoperire si care mai de care ma subiective.

ory 25.05.2009 00:10:07

Scuze, am vrut sa spun doar "oamenii mai in varsta"....

Fani71 25.05.2009 00:13:48

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 140649)
E bine, Fani. Dar in general cand afirmam ceva, sa dovedim ca ne bazam pe ceva citit, de preferinta autori ortodocsi recunoscuti. Suntem si asa invadati e afirmatii fara acoperire si care mai de care ma subiective.

Este adevarat. Am citit mai multe in directia asta, si de asta nu le pot scoate asa repede. Din pacate multe din cartile mele de teologie sunt si in franceza.
Ai vazut ca pana la urma citatele despre asazisa necuratie a femeii le-am gasit (sa le recopiez aici?). Uite, asta ar fi si el un exemplu bun de cum vedeau marii sfinti lucrurile astea, insa parintele Cleopa le indeamna cu asprime pe femeile la ciclu nu numai sa nu se impartaseasca, dar nici sa nu intre in biserica, ba chiar sa iasa daca le vine ciclul in timp ce stau la slujba! (parintele Cleopa a avut calitati multe, ma depaseste cu mult, si nu o sa-l judec eu; insa il consider prea aspru la multe; Poate pentru unii merge, nu zic, dar nu pentru tanarul orasean din zilele noastre; ori si el il cauta pe Dumnezeu de acolo de unde este).

Anca-Miha 25.05.2009 00:20:44

Citat:

În prealabil postat de ory (Post 140647)
Am uitat sa amintesc si de abuzuri, seductii, hartuieli, manipulari fizice si psihice....cand esti tanar lupti cu toate acestea in societate, chiar si in biserica, cand esti batran, nu prea.
Si atunci, de ce sunteti subiectivi ?

Nu e cazul sa ne legam de varsta, caci nu varsta singura iti aduce mantuirea. Mai trebuie sa lupti cu pacatele; iar la varsta mea se dau lupte, nu gluma. Vei vedea...
Suntem subiectivi, pentru ca ne bazam doar pe gandirea proprie, fara o baza teoretica. Ar trebui sa ne fie teama ca-i smintim si pe altii cu afirmatiile si judecatile noastre. Nu noi am facut lumea; ea ne-a fost data cu un set de legi, pe care trebuie sa le respectam.
La judecata nu vom fi judecati ca nu am trait in lux, sau la zi cu toate inventiile tehnicii, ci vom fi judecati in ce masura L-am nesocotit pe Dumnezeu, incalcand Legile Sale.
Trebuie sa intelegem ca in rai nu va intra nici un pacatos. Daca spunem ca ne iubim pe noi insine, sa ne indepartam de pacate si sa ne smerim. Noi, cei din vremurile cele de pe urma nu mai avem acelasi har ca primii crestini, care dupa botez erau in stare sa isi dea viata pentru Hristos. Noi nu mai vrem sa sacrificam nimic pentru Hristos. Atunci sa fim macar smeriti.

ory 25.05.2009 00:26:54

Da, ai dreptate...va rog sa ma iertati pentru lipsa de smerenie, in rest, NUMAI DUMNEZEU LE STIE PE-A FIECARUIA.

Anca-Miha 25.05.2009 00:43:18

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 140652)
Este adevarat. Am citit mai multe in directia asta, si de asta nu le pot scoate asa repede. Din pacate multe din cartile mele de teologie sunt si in franceza.
Ai vazut ca pana la urma citatele despre asazisa necuratie a femeii le-am gasit (sa le recopiez aici?). Uite, asta ar fi si el un exemplu bun de cum vedeau marii sfinti lucrurile astea, insa parintele Cleopa le indeamna cu asprime pe femeile la ciclu nu numai sa nu se impartaseasca, dar nici sa nu intre in biserica, ba chiar sa iasa daca le vine ciclul in timp ce stau la slujba! (parintele Cleopa a avut calitati multe, ma depaseste cu mult, si nu o sa-l judec eu; insa il consider prea aspru la multe; Poate pentru unii merge, nu zic, dar nu pentru tanarul orasean din zilele noastre; ori si el il cauta pe Dumnezeu de acolo de unde este).

Da, Fani, noi poate nu-l putem intelege pe Pr. Cleopa, om cu vedere inainte; de aceea ni se pare aspru, cand de fapt este doar just. A si spus, ca dupa moartea lui vor fi numai "ziduri varuite"; deci harul e in scadere din cauza pacatelor noastre, dar si in crestere la cei cu smerenie.
Despre necuratia femeii nu mai putem scrie, caci s-a inchis topicul, cred. Personal nu am probleme a intelege motivul pentru care trebuie respectate asemenea lucruri. Daca mi se zice NU, atunci e NU. De ce sa-L supar pe Dumnezeu?!?
Dar oare daca iti vine ciclul in timpul slujbei, nu-ti vine sa iesi si sa te duci acasa? Mi se pare normal; nici nu trebuie sa vina Pr. Cleopa sa-mi spuna acest lucru.
Personal nu cred ca necuratia tine de igiena, ci de emanatia corpului. Cel putin asa inteleg eu problema.
Poate ca asprimea e necesara, avand in vedere ca noi nu prea ascutam si facem numai voia noastra. Parintele a spus cuvant raspicat, doar, doar,facem si noi ce trebuie. Ne vine greu sa facem ascultare, caci inca nu ne-am imblanzit; avem inca tendinta de a ne impotrivi, invocand un motiv f puternic : Ca asa vreau eu!
Dar in final trebuie sa ne smerim, daca nu vrem sa suferim durerile iadului.

ory 25.05.2009 00:48:23

Ar trebui sa ne fie teama doar ca ne-am pierdut oamenia si conduita moral-crestina, ca invocam o credinta pe care nu suntem capabili sa o simtim...o revolta poate constitui, in cele din urma simtire,o nepasare nu va insemna niciodata smerenie.
Si eu am simtit si am crezut ca tine Ancah, am predicat si am judecat asa ca tine, si stii de ce...pentru ca eram copil, pe cat de imatur pe atat de fragil, pe cat de departajata de pacate si instincte, pe-atat de sigura pe vorbe, pe scrieri si simtiri. Asa esti si tu ! Asa imatura si pacatoasa cum ma crezi, sa stii ca eu iti cunosc trasaturile credintei proprii, am trecut prin ele, copilaria si batranetea ajung la un moment dat sa semene , tu, insa, nu vei trece niciodata prin ce am trecut eu(chiar daca ma consideri strict raspunzatoare), asa cum eu nu voi trece prin ceea ce ai trecut tu dpdv social...lumesc.
Acum, am picat cu picioarele pe pamant, nu am vrut eu, dar am fost fortata si este dreptul meu sa fiu ceea ce sunt. Cred cu tarie ca Dumnezeu judeca dupa particularitatea vietii fiecaruia, dar si a personalitati acestuia, de aceia mi se pare atat de inutil sa ne contrazicem si sa ne luptam in doctrine, cand totul este atat de vast si de sugestiv, mai degraba dincolo de noi.
Teoria nu va evidentia niciodata credinta unui om.....

Fani71 25.05.2009 00:49:11

mai postez odata...
 
.. citatele din sfintii parinti care vorbesc impotriva iondepartarii femeii de labiserica si de la impartasanie cand are ciclu. Ei gandeau altfel aici ca parintele Cleopa... Daca tie, Anca, ti se pare firesc sa iesi din biserica cand ai ciclu, mie personal mi se pare de-a dreptul revoltator, pur si simplu. Adica eu vin la liturghie, ma rg, sunt in mijlocul ei si trebuie sa ies, de parca as fi catehumen din vechime?

1) Sf Ioan Gura de Aur , comentariu la Tit 1:15

"All things are pure. God made nothing unclean, for nothing is unclean except for sin only. For [sin] reaches the soul and defiles it... (And) when the soul is unclean, it thinks all things unclean. Therefore, scroupulous observances are no mark of purity, but it is the part of purity to be bold in all things ... moral. What is unclean? Sin, malice, convetousness, wikedness."

si mai jos dupa ce discuta si de altele:

"You see how many forms of uncleaanliness there are. The woman in childbed is unclean. Yet God made childbirth and the seed of copulation. Why then is the woman unclean, unless something further is intimated? He [Moses] intended to produce piety in the soul, and to deter it from fornication... But these things now are not required of us. But all [attention] is transferred to the soul.

A se vedea Matei 15, 18-20 la care probabil face aluzie.

2) Sf. Grigore cel Mare,intr-o scrisoare catre sf. Augustin de Canterbury care il intreba despre unele practici din VT, e si mai direct:

"A woman should not be forbidden to enter Church during these times, for the workings of nature cannot be considered culpable, and it is not just that she should be refused admittance, since her condition is beyound her control. We know that the woman who suffered an issue of blood, humbly approaching behind our Lord, touched the hem of his robe, and was at once healrd of her sickness. If, therefore, this woman was right to touch our Lord's robe, why may not one who sufferes nature's courses be permitted to enter the Church of God?"

NB A intra in Biserica era echivalent pe vremea aceea si cu a te impartasi.
Dar mai jos e si mai explicit:

And if it is objected that the woman in the Gospels was compelled by disease while the latter are bound by custom, then remember, my brother, that everything that we suffer in this mortal body trough the infirmity of its nature is justly ordained by God since the Fall of man. For hunger, thirst, heat, cold, and weariness originate in this infirmity of our nature; and our search for food against hunger, drink agannst thirst, coolness against heat, clothing against cold, and rest against weariness is only our attempt to obtain some remedy to our weakness. So if it was a laudable presumption in the woman who, in her disease, touched our Lord's robe, why may not the same concession be granted to all women who endure the weakness of nature?"

Tot din sf. Grigore cel mare, un citat mai pedagogic sau cu sens pastoral:

"A woman, therefore, should not be forbidden to recieve the mistery of Communion at these times. If any (women) out of deep sense of reverence do not presume to do so, this is commendable; but if they do so, they do nothing wrong. Sincere people often acknoledge their faults even when there is no actual fault, because a blameless action may often spring from a fault. For instance, eating is no fault, but being hungry originates in Adam's sin; similarly, the monthly courses of women are no fault [asta-i pt prietenul Emanuel ;-)], because nature causes them. But the corruption of our nature is apparent even when we have no deliberate intention to de evil, and this corruption springs from sin; so may we recognize the judgment that our sin has brought on us. But let the man who deliberately commits sin bear the unwellcome punishment of his wrongdoings. So, when women after due consideration do not presume to approach the sacraments of the Body and Blood of the Lord during their courses, they are to be commended. But if they are moved by devout love of the holly mystery to receive it as pious custom requires, they are not to be discouraged."

Anca-Miha 25.05.2009 01:18:27

Multumesc, Fani pentru citate.
Fiind in englez, parca nu recunosc stilul de adresare al Sf. Ioan Gura de Aur, care parca ti se adreseaza chiar tie, cand citesti cele scrise de el; ori in textul respectiv se vorbeste foarte in general. dar aceasta e numai impresia mea. Voi cauta si in romana citatele respective.
Cele citate de tine au mai degraba un stil vestic, nu ortodox. Iarasi, parerea mea; poate ma insel.

ory 25.05.2009 01:23:57

Eu cred ca, mai degraba ne definesc pe fiecare citatele pe care le aducem in vedere, pana la urma credinta proprie cu cea universala ne da dreptate fiecaruia in parte,fiindca, daca vrem gasim ceea ce cautam,si cautam ceea ce ne caracterizeaza.
Ce minunat !!! Toata lumea multumita, pana la urma.

Fani71 25.05.2009 01:25:49

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 140672)
Multumesc, Fani pentru citate.
Fiind in englez, parca nu recunosc stilul de adresare al Sf. Ioan Gura de Aur, care parca ti se adreseaza chiar tie, cand citesti cele scrise de el; ori in textul respectiv se vorbeste foarte in general. dar aceasta e numai impresia mea. Voi cauta si in romana citatele respective.
Cele citate de tine au mai degraba un stil vestic, nu ortodox. Iarasi, parerea mea; poate ma insel.

Imi pare rau ca nu le am pe romaneste.
Poate ti se par vestice pt ca spun ceva ce nu se mai spune acum ;-)

Sfantul Grigorie cel Mare a fost papa al Romei in secolul - na, ca nu mai stiu acum, 5 sau 6. Este deci occindental, de pe vremea insa cand nu erau despartiti de noi, mult ininte de filioque si alte probleme, si este un mare aparator al ortodoxiei. Este cinstit si la noi mult, este in calendar. O sa caut daca vrei datele exacte, dar acum ma duc sa ma culc ca iar am depasit mult ora...

AlinB 25.05.2009 01:40:08

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 140661)
Da, Fani, noi poate nu-l putem intelege pe Pr. Cleopa, om cu vedere inainte; de aceea ni se pare aspru, cand de fapt este doar just. A si spus, ca dupa moartea lui vor fi numai "ziduri varuite"; deci harul e in scadere din cauza pacatelor noastre, dar si in crestere la cei cu smerenie.

Oare chiar asa a spus? A fost inregistrat?

Citat:

Despre necuratia femeii nu mai putem scrie, caci s-a inchis topicul, cred. Personal nu am probleme a intelege motivul pentru care trebuie respectate asemenea lucruri. Daca mi se zice NU, atunci e NU. De ce sa-L supar pe Dumnezeu?!?
Dar oare daca iti vine ciclul in timpul slujbei, nu-ti vine sa iesi si sa te duci acasa? Mi se pare normal; nici nu trebuie sa vina Pr. Cleopa sa-mi spuna acest lucru.
Personal nu cred ca necuratia tine de igiena, ci de emanatia corpului. Cel putin asa inteleg eu problema.
Si daca lucrurile stau ceva mai diferit?
Daca este o traditie care nu are ceva spiritual in ea ci doar e o norma de igiena care pana acum 100 ani putea sa fie respectata doar in felul asta iar acum nu mai este o adevarata problema?

Discernamantul este un efort care ni se cere in fiecare zi, in toate chestiunile si mai nou si in cele duhovnicesti.
Nu pentru ca vrem noi ci pentru ca altii ne socilita sa interpretam si sa reinterpretam sa luptam, sa facem, sa dregem, etc.

Asa ca vrand nevrand trebuie sa cautam, sa studiem, sa ne interesam..
Altfel nu se poate.

Citat:

Poate ca asprimea e necesara, avand in vedere ca noi nu prea ascutam si facem numai voia noastra. Parintele a spus cuvant raspicat, doar, doar,facem si noi ce trebuie. Ne vine greu sa facem ascultare, caci inca nu ne-am imblanzit; avem inca tendinta de a ne impotrivi, invocand un motiv f puternic : Ca asa vreau eu!
Dar in final trebuie sa ne smerim, daca nu vrem sa suferim durerile iadului.
Si daca nu e cu "asa cum vreau eu"?
Poate o femeie acum 100 ani intelegea perfect aceasta restrictie pentru ca isi dadea seama si ea ca nu putea lasa sange peste tot prin biserica, dar acum cand totusi s-au inventat atatea chestii, pana si in domeniul asta lucrurile stau foarte bine, cum mai justifici aceste restrictii, stiind si afirmand ca si crestin ca Legea Veche a fost anulata?

AlinB 25.05.2009 01:42:13

Uite cineva mai sus care chiar cauta, se intereseaza, etc. :)

Anca-Miha 25.05.2009 01:48:17

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 140682)
Oare chiar asa a spus? A fost inregistrat?

Da, exista inregistrare.





Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 140682)
Si daca lucrurile stau ceva mai diferit?
Daca este o traditie care nu are ceva spiritual in ea ci doar e o norma de igiena care pana acum 100 ani putea sa fie respectata doar in felul asta iar acum nu mai este o adevarata problema?

Discernamantul este un efort care ni se cere in fiecare zi, in toate chestiunile si mai nou si in cele duhovnicesti.
Nu pentru ca vrem noi ci pentru ca altii ne socilita sa interpretam si sa reinterpretam sa luptam, sa facem, sa dregem, etc.

Asa ca vrand nevrand trebuie sa cautam, sa studiem, sa ne interesam..
Altfel nu se poate.



Si daca nu e cu "asa cum vreau eu"?
Poate o femeie acum 100 ani intelegea perfect aceasta restrictie pentru ca isi dadea seama si ea ca nu putea lasa sange peste tot prin biserica, dar acum cand totusi s-au inventat atatea chestii, pana si in domeniul asta lucrurile stau foarte bine, cum mai justifici aceste restrictii, stiind si afirmand ca si crestin ca Legea Veche a fost anulata?

Pana acum s-au dat citate pro si contra din primele secole; deci nu e vorba de atitudinea noastra actuala, ci e vorba de o problema care a existat de cand lumea, dovada ca avem citate din Sf. Ioan Gura de Aur si Sf. Grigore. Cine are nevoie de actualizari, pe diferite motive, nu are decat...

AlinB 25.05.2009 02:10:18

As fi curios sa ascult inregistrarea aceea, contextul mai ales, pentru ca eu totusi inclin sa cred ca lucrurile nu sunt atat de tragice cat vor unii.

Si tocmai citatele astea arata (daca intelegi engleza) ca problema este pusa gresit la ora actuala.

Si daca in sec. IV exista o intelegerea care acum lipseste este clar ca ne-am ratacit undeva pe drum in chestiunea asta.


AlinB 25.05.2009 02:35:51

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 140672)
Multumesc, Fani pentru citate.
Fiind in englez, parca nu recunosc stilul de adresare al Sf. Ioan Gura de Aur, care parca ti se adreseaza chiar tie, cand citesti cele scrise de el; ori in textul respectiv se vorbeste foarte in general. dar aceasta e numai impresia mea. Voi cauta si in romana citatele respective.
Cele citate de tine au mai degraba un stil vestic, nu ortodox. Iarasi, parerea mea; poate ma insel.


Probabil n-ai citit nici o lucrare Patristica in engleza..de asta nu intelegi diferenta :))
Nu intamplator traducerile necesita mai mult decat "google translate" ele sunt si adaptari.

Roaga pe Fani sa-ti dea sursa exacta a traduceriilor (banuiesc care este) si ai sa gasesti acolo si lucrari ale Sf. Ioan Gura de Aur traduse in engleza si care le avem traduse si in romana.
Fa o comparatie.

Sau, si mai simplu (gasesti si singura) o Biblie in engleza cu cea in romana..

Sau e de a ajuns sa compari Biblia Sinodala cu traducerea IPS. Anania si ai sa vezi de ce traducerea estea pana la urma o arta..

patinina34 25.05.2009 06:29:04

Citat:

În prealabil postat de ory (Post 140644)
Persoanele de varsta a treia sa se abtina, fiindca pentru ei este foarte convenabil sa creada, mai ales acum, pentru ca ei nu trebuie sa fie ancorati in familie, sexualitate, materialism-dorinta, forta de munca intensa, distractie-muzica tinereasca, afrodisiace, moda vestimentara, accesorii-bijuterii, machiaj, avorturi-anticonceptionale, iubiri fulgeratoare....Lor le este usor sa judece si sa se inarmeze cu scrierile Duhovnicilor, fiindca, oricum nu prea au mare lucru de pierdut sau de castigat si nici prea intense simtiri despre prezent.
Asta nu inteleg eu, de ce sar oamenii mai in varsta in gatul celor tineri ???!!! Se simt mai vrednici, sau cum ? Au uitat cum este sa fii tanar ? Au uitat trasaturile tineretii si-a imaturitatii ,aproape ca nu este vina lor ca mintea le este limitata.???
NU INTELEG, DACA SUNTETI INTELEPTI, DE CE NU INCERCATI SA PRIVITI LUCRURILE CU EMPATIE, INAINTE DE A LE JUDECA ATAT DE ASPRU ???
AR TREBUI SA VORBEASCA TINERII CU TINERII, CASATORITII CU CASATORITII, ADOLESCENTII CU ADOLESCENTII, OAMENII SINGURI CU OAMENII SINGURI...NOVICII IN CREDINTA CU NOVICII. SI ATUNCI VETI VEDEA CE BINE NE-AM INTELEGE PE-AICI .Si asta, fiindca nu are nimeni INTELEPCIUNE.

Ceea ce sppui tu aici in legatura cu "oamenii in varsta" este o discriminare.
daca tu ai o amunita varsta, te consideri ce stiu eu cum in prezenta persoanele"mai in varsta" atunci trebuie sa-ti creezi un grup de prieteni, asa cum doresti tu sa-ti fie anturajul.

In primul rand oamenii in varsta, au o experienta de viata mai multa decit a ta, si paote ai avea ceva de invatat de la ei.

Insa repet: nu-ti plac, stai deoparte de ei.
E asa de simplu!

eduardd 25.05.2009 09:24:11

Atentie la generalizari
 
Atunci cand un om NU POATE sa plineasca cele ale Bisericii...sau sa inteleaga pe deplin ceea ce spune un OM de talia parintelui Cleopa (spre ex) corect este (din punctul meu de vedere) sa spuna asa:
Eu nu inteleg.. sau nu pot face... sau nu vreau sa fac... ceea ce acest parinte spune..NU sa spuna este prea aspru! [COLOR=Black]Sa invatam odata pentru totdeauna sa nu mai lepadam ca pe ceva gresit ceea ce noi nu putem face sau intelege! [/COLOR]Cuvinte de genul, cine este el la urma urmei, de cere acestea? Cine sunt cei din Biserica ca sa respect ce spun? Ei sunt oameni ca noi! Da! e drept, dar au primit in DAR la hirotonie [COLOR=Red]Duhul Sfant[/COLOR]. ASta ii face diferiti de noi (sau de unii dintre noi, cel putin). Unii il inmultesc si ajung sfinti in calendare, altii il indeparteaza prin propriile caderi..Asta Domnul o stie si o va judeca la timpul potrivit, nu noi.
De aceea chiar de studiem teologia e bine sa tinem cont ca ei au in plus fata de "noi" teologii...9 ani prin pustie ( unii, altii o viata intreaga prin pustie)....9 ani de lupta fata catre fata cu diavolul. Ori daca noi, "teologii de lume" nu putem stapani (nici macar) trupul nostru darmite sa tinem vrasmasul la distanta de [COLOR=Red]inima[/COLOR] si [COLOR=Red]mintea[/COLOR] noastra Cred ca ar trebui alese mai cu grija cuvintele.. Generalizarea este o mare gresala! Cum ar spune parintele meu Teofan, ne asiguram drumul spre Iad, pavandu-l cu intentii bune....

eduardd 25.05.2009 09:52:31

Inteligenta si Intelepciune. Doua stari diferite...
 
Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 140613)
Am constatat ca multi din cei citati si indragiti de oameni in materie de religie sunt calugari (Par. Cleopa, si multi altii).
Citeam undeva pe acest site materiale ale par. Cleopa, care continea citate din nu stiu ce lucrari de la Govora si mai nu stiu unde. In general citate preluate si mai putin comentariu si explicatie.
Ma intreb ce si cat studiaza calugarii, cata scoala au? De unde stiu atatea lucruri? Au manastirile asa biblioteci bune? Cine ii invata pe ei?
De unde stiu cum sa invete lumea, cum sa fie duhovnici?
Si mai ales ce ma uimeste: multi cauta duhovnici si invatatura la manastire. dar ce stiu acestia din lumea laica? Ce stiu ei despre familie, iubire, copii, serviciu, probleme lumesti, cand ei nu vad si nu traiesc niciodata asa ceva?
Cum acest drept sa dea sfaturi si predici in astfel de domenii necunoscute de ei?
Si totusi judeca si inca f.aspru totul.
Eu una n-as putea.

Pai tocmnai de aceea Spohia pentru ca "nu ai putea", nu poti intelege de unde le vine lor "inspiratia". Sunt unle lucruri ce nu pot fi intelese cu ratiunea. Nici nu pot fi explicate in cuvinte. Eu am avut bucuria sa traiesc pe langa acest gen de parinti. (Si nu, numai eu ci o multime de alti oameni) Sunt cuvinte, intamplari ce nu pot fi explicate rational.. ci doar unul care CREDE in puterea Duhului Sfant si in Lucrarea Sa poate percepe acestea. Daca eu as spune spre exemplu unui ateu, ca parintele Teofan m-a salvat de la o noua operatie de coloana (medicii vroiau sa imi prinda toata coloana in tije de metal) sfatuindu-ma sa port corsetul de ghips 40 de zile, nu 2 saptamani cat mi-au spus medicii initial.. m-ar face nebuna sau habotnica. dar iata ca sfatul parintelui, s-a transformat in rugaminte catre medicii si a dat roade!! Unul ca acesta, ca parintele Teofan, avea 4 clase, intelegi? Atat!! dar era vazator cu duhul. Nu scoala te face intelept ci trairea si Mila Domnului. Scoala e buna, Doamne iarta-ma nu zic ca NU , dar e buna DOAR daca e pusa in slujba Adevarului, a Bisericii. A fi inteligent e una si a avea Intelepciune e altceva. ori acesti parinti au Intelepciune..noi avem deocamdata doar inteligenta. De aceea ne punem inca acest gen de intrebari. Bune...dealtfel...ptr ca numai cautand afli ce este Intelepciunea parintilor..:1:
pentru a intelege nmai multe despre ce am dorit eu sa spun aici vezi acest topic:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ead.php?t=4736
si acesta
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ead.php?t=4744
sunt doar 2 exemple de viata desavarstita...daca mai cauti vei mai gasi.

Traditie1 25.05.2009 10:09:06

Cu rare exceptii, numai calugarii au dat oameni duhovnicesti. Asta din pricina ca viata de cuplu exercita o puternica influenta lumeasca asupra mintii credinciosului, dupa cum spune Sf. Pavel "Omul casatorit se straduieste sa plac sotiei/sotului, nu lui Dumnezeu".

32. Dar eu vreau ca voi să fiți fără de grijă. Cel necăsătorit se îngrijește de cele ale Domnului, cum să placă Domnului.
33. Cel ce s-a căsătorit se îngrijește de cele ale lumii, cum să placă femeii.
34. Și este împărțire: și femeia nemăritată și fecioara poartă de grijă de cele ale Domnului, ca să fie sfântă și cu trupul și cu duhul. Iar cea care s-a măritat poartă de grijă de cele ale lumii, cum să placă bărbatului.

(1 Corinteni cap. 7)



Tot sfântul apostol spune ca

14. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește.
15. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni

(1 Corinteni cap. 2)
adica omul duhovnicesc întelege lucrurile celorlalti oameni dar ceilalti nu înteleg lucrurile lui.


nimeni nu-l judeca, adica omul duhovnicesc întelege lucrurile celorlalti oameni dar ceilalti nu pot patrunde gândurile lui. Si tot Pavel spune ca

7. Iar de basmele cele lumești și băbești, ferește-te și deprinde-te cu dreapta credință.
8. Căci deprinderea trupească la puțin folosește, dar dreapta credință spre toate este de folos, având făgăduința vieții de acum și a celei ce va să vină.

(1 Timotei cap. 4)

adica inspiratia divina constituie o cunoastere mai profunda decât cunoasterea ce decurge din experienta vietii de familie sau alte experiente lumesti.



Solutia nu este ca toti sa devina celibatari. Sfântul Pavel ne da solutia:

29. Și aceasta v-o spun, fraților: Că vremea s-a scurtat de acum, așa încât și cei ce au femei să fie ca și cum n-ar avea.
(1 Corinteni cap.7)

Daca oamenii casatoriti ar trai asa ar gândi si ei ca si calugarii înduhovniciti si nu si-ar mai pune întrebari retorice ca cea care a lansat topicul.

Dar e drept ca multi, poate cei mai multi calugari ramân la o întelegere superficiala a problemelor duhovnicesti, devenind fie prea îngaduitori fie prea aspri, bazându-se pe parerea si studiul lor nu pe inspiratia divina atunci când spun ceva sau dau o îndrumare.

Însa în rândul preotilor de mir dezastrul este mai mare, sunt rari cei cu experienta în problemele mistice si ascetice.


În concluzie,fiecare asculta de cine vrea, dar sa avem grija sa nu regretam ulterior.

Traditie1 25.05.2009 10:15:36

Scuze pentru mesajul anterior, îl postez din nou fara greseli:


Cu rare exceptii, numai calugarii au dat oameni duhovnicesti. Asta din pricina ca viata de cuplu exercita o puternica influenta lumeasca asupra mintii credinciosului, dupa cum spune Sf. Pavel:
32. ...Cel necăsătorit se îngrijește de cele ale Domnului, cum să placă Domnului.
33. Cel ce s-a căsătorit se îngrijește de cele ale lumii, cum să placă femeii.
34. Și este împărțire: și femeia nemăritată și fecioara poartă de grijă de cele ale Domnului, ca să fie sfântă și cu trupul și cu duhul. Iar cea care s-a măritat poartă de grijă de cele ale lumii, cum să placă bărbatului.

(1 Corinteni cap. 7)



Tot sfântul apostol spune ca
14. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește.
15. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni
.
(1 Corinteni cap. 2)

Adica omul duhovnicesc întelege lucrurile celorlalti oameni dar ceilalti nu înteleg lucrurile lui.



Si tot Pavel spune ca

7. Iar de basmele cele lumești și băbești, ferește-te și deprinde-te cu dreapta credință.
8. Căci deprinderea trupească la puțin folosește, dar dreapta credință spre toate este de folos, având făgăduința vieții de acum și a celei ce va să vină.

(1 Timotei cap. 4)

Adica inspiratia divina constituie o cunoastere mai profunda decât cunoasterea ce decurge din experientele lumesti.



Solutia nu este ca toti sa devina celibatari ci dupa cum spune tot Pavel:
29. Și aceasta v-o spun, fraților: Că vremea s-a scurtat de acum, așa încât și cei ce au femei să fie ca și cum n-ar avea.
(1 Corinteni cap.7)

Daca oamenii casatoriti ar trai asa ar gândi si ei ca si calugarii înduhovniciti si nu si-ar mai pune întrebari retorice ca cea care a lansat topicul.


Dar e drept ca multi, poate cei mai multi calugari ramân la o întelegere superficiala a problemelor duhovnicesti, devenind fie prea îngaduitori fie prea aspri, bazându-se pe parerea si studiul lor nu pe inspiratia divina atunci când spun ceva sau dau o îndrumare.

Însa în rândul preotilor de mir dezastrul este mai mare, sunt rari cei cu experienta în problemele mistice si ascetice.


În concluzie,fiecare asculta de cine vrea, dar sa avem grija sa nu regretam ulterior.

Traditie1 25.05.2009 10:19:04

Aproape toate cartile duhovnicesti sunt scrise de calugari iar cele care saunt scrise de mireni sunt bazate tot pe cele scrise de calugari. Spiritualitatea Parintilor este înca recunoscuta ca adevarata spiritualitate a Bisericii. Daca unii vor sa vina cu o spiritualitate noua, sa o prezinte, nu sa atace pe acesti parinti fara a oferi nimic în schimb.

AlinB 25.05.2009 10:59:52

Citat:

În prealabil postat de eduardd (Post 140714)
Atunci cand un om NU POATE sa plineasca cele ale Bisericii...sau sa inteleaga pe deplin ceea ce spune un OM de talia parintelui Cleopa (spre ex) corect este (din punctul meu de vedere) sa spuna asa:
Eu nu inteleg.. sau nu pot face... sau nu vreau sa fac... ceea ce acest parinte spune..NU sa spuna este prea aspru! [COLOR=Black]Sa invatam odata pentru totdeauna sa nu mai lepadam ca pe ceva gresit ceea ce noi nu putem face sau intelege! [/COLOR]Cuvinte de genul, cine este el la urma urmei, de cere acestea? Cine sunt cei din Biserica ca sa respect ce spun? Ei sunt oameni ca noi! Da! e drept, dar au primit in DAR la hirotonie [COLOR=Red]Duhul Sfant[/COLOR]. ASta ii face diferiti de noi (sau de unii dintre noi, cel putin). Unii il inmultesc si ajung sfinti in calendare, altii il indeparteaza prin propriile caderi..Asta Domnul o stie si o va judeca la timpul potrivit, nu noi.
De aceea chiar de studiem teologia e bine sa tinem cont ca ei au in plus fata de "noi" teologii...9 ani prin pustie ( unii, altii o viata intreaga prin pustie)....9 ani de lupta fata catre fata cu diavolul. Ori daca noi, "teologii de lume" nu putem stapani (nici macar) trupul nostru darmite sa tinem vrasmasul la distanta de [COLOR=Red]inima[/COLOR] si [COLOR=Red]mintea[/COLOR] noastra Cred ca ar trebui alese mai cu grija cuvintele.. Generalizarea este o mare gresala! Cum ar spune parintele meu Teofan, ne asiguram drumul spre Iad, pavandu-l cu intentii bune....

Eu cred ca aici este o confuzie, de multe ori credem ca un om daca este preot sau ascent le stie pe toate, este infailibil, etc.
Poate iti vine greu sa crezi, dar orice om poate gresi, indiferent cat de induhovnicit il credem noi.

Cunoasterea pe care o are nu vine exclusiv de la Duhul Sfant ci si de la oameni, carti, etc.
Iar daca sursa aceasta pamanteasca de informare este incompleta sau gresita atunci si ideile construite in jurul ei pot fi gresite.

Chiar si avand descoperiri de la Dumnezeu, un om nu este scutit de ispite si ispitit fiind nu inseamna ca nu poate sa greseasca!

Avem suficiente exemple in Traditiei, dar uitam sa ne raportam la Traditie pe care o invocam fara sa o cunoastem si nici macar nu ne straduim sa o cunoastem pentru ca ne-am obisnuit cu niste pareri caldicele, o imagine idealista care ne convine si in felul asta ne culcam pe o ureche.

Un exemplu clar in aceasta directie este chestiunea cu "necuratia femeii" si Fani a venit cu exemple clare despre modul corect, ortodox de a ne raporta la aceasta problema, mod care in ziua de azi s-a pierdut prin habotnicie si ascultare oarba. E drept ca nimeni nu le poate sti pe toate si e bine ca acolo unde nu exista cunoastere sa existe ascultare, dar undeva in spate trebuie sa existe si o explicatie.

Nu cred ca un calugar nu se poate raporta corect la problemele din societate, sa nu uitam ca tocmai un calugar a sustinut casatoria preotilor, insa astfel de calugari care sa dovedeasca o astfel de intelegere profunda a naturii umane si a realitatilor din lume, ei insisi traind departe de lume sunt mai rari in ziua de azi.
Poate nu erau multi nici atunci, dar a fost omul potrivit la locul potrivit.

Protestele lui "ory" poate sunt indreptatite pe undeva, poate candva cumva s-a izbit de o atitudine pe care a gasit-o absurda si lipsita de intelegere fata de unii tineri care poate sunt mai mult victime ale societatii in care traim decat un soi de agenti ai raului cum prefera sa-i vada unii.

Insa pacatuieste generalizand, trecand la cealalta extrema si afirmand ca un om in varsta nu poate intelege problemele unui tanar, ceea ce nu e asa, daca acel om este un om duhovnicesc.
Mai mult, tinerii au nevoie de sfaturi din partea unui astfel de om, un alt tanar putin probabila re experienta de viata necesara pentru un gand bun, de adolescenti ce sa mai vorbim?

Ca astfel de oameni nu se gasesc pe toate drumurile si in toate manastirile e o alta chestiune si nu de putine ori ajung sa se planga ca au cautat ce era mai bun si au primit mai mult decat puteau duce.

ory 25.05.2009 11:40:29

Este adevarat, putem invata multe de la un om mai in varsta, dar, daca acest om este habotnic, va spun sincer, mai degraba ne putem surpa .Pentru ca acea credinta, considera ca-l indreptateste sa faca chiar si rau celorlalti, iar eu nu vorbesc din citite. Multi batrani "credinciosi" ajung sa dracuiasca de mama focului, pe premiza ca copii lor s-au spalat pe cap duminica, sau mai stiu eu ce, ajung sa se inarmeze cu atata ura pe premiza ca ceilalti o merita fiindca nu sunt credinciosi. Atunci vorbim de departajare !...nu discriminare.

eduardd 25.05.2009 12:23:36

Ai dreptate Alin! Niciodata nu am sustinut contrariul. Mai mult decat atat, sa nu se inteleaga ca idolarizam oameni (parinti imbunatatiti). Sentimentele mele (cel putin) fata de unii ca acestia sunt de mare evlavie si respect pentru nevointele si viata pe care au dus-o. Nu am spus niciodata ca acestia nu pot gresi, insa CRED, ca eu (cel putin) NICIODATA nu voi avea sti ceva "in plus" fata de unul ca acesta. De aceea am scris in postul anterior ca ceea ce nu putem noi intelege, sa nu lepadam ca pe ceva gresit! Nu am spus sa nu cautam sa intelegem (Doamne iarta-ma), e chiar foarte buna acesta cautare..pentru ca doar cel ce cauta gaseste... Dar dupa mintea mea putina, consider ca si duhul cu care cauti ceva..conteaza!
Cat despre necuratia femeii, eu mi-am spus parerea la topicul respectiv. Nu voi mai relua. Avem acolo si marturia unui preot otodox roman, deci mai mult decat atat..eu nu mai am ce spune. :1:
Ory, daca ne cautam modelele de viata printre "babele ce dracuie de mama folsului ca s-a spalat pe cap copilul duminica" nu facem decat sa ne confundam propria identitate cu ele. Eu am pretentii ca tu, un om citit , cu o asemenea experineta de viata.. esti capabila sa intelegi ca NU acesta este modelul de viata care trebuie urmat. Si ei fac parte din BOR, e drept, dar nu ne sta noua in fire sa judecam ci a Lui Hristos este aceasta. Daca ne risipim printre babe si "crestine habotnice ce te targ de mana in biserica " riscam sa ne pierdem pacea si bucuria. Hai sa privim mai adesea in noi, decat la cel de langa noi. Babe habotnice, ateii, ecumenisti, erezii au fost de cand lumea..si vor fi si de acum incolo. Important este ce facem NOI in raport cu ei. Stiti care a fost sfatul de capatai primit de sotul meu in Sfantul Munte? Eduard, vezi-ti de mantuirea ta! Nu te ingriji de ale lumii si mai ales NU judeca!! Aceste cuvinte au fost spune de parintele Petroniu, de Pr. Stefan, Pr. Dimitrios si de alti parinti. Ori daca unii ca acestia spun astfel, banuiesc ca or sti ei ceva "in plus" fata de noi, nu? :65:

AlinB 25.05.2009 12:36:08

Citat:

În prealabil postat de ory (Post 140766)
Este adevarat, putem invata multe de la un om mai in varsta, dar, daca acest om este habotnic, va spun sincer, mai degraba ne putem surpa .Pentru ca acea credinta, considera ca-l indreptateste sa faca chiar si rau celorlalti, iar eu nu vorbesc din citite. Multi batrani "credinciosi" ajung sa dracuiasca de mama focului, pe premiza ca copii lor s-au spalat pe cap duminica, sau mai stiu eu ce, ajung sa se inarmeze cu atata ura pe premiza ca ceilalti o merita fiindca nu sunt credinciosi. Atunci vorbim de departajare !...nu discriminare.

Faci o confuzie, asta nu e credinta e habotnicie, formalism religios, superstitie, spune-i cum vrei dar nu e credinta.

sophia 25.05.2009 13:16:19

Mai intai Anca, nu stiu ce importanta are studiile noastre. Eu una am studii superioare si citesc enorm.
Eu respect oamenii acolo unde se afla si muncesc.
Eu sunt intr-o perioada de cautari, incerc sa inteleg unle lucruri si nu prea gasesc raspunsuri. Si am n iste limitari si eu, ca orice om. Nu pot prelua asa tot, fara sa inteleg. Nici nu neg ceva. Totul este sa mi se explice.
Ceea ce ma deranjeaza cel mai mult la calugari este ca scriu toti, ceea ce nu este rau, par sa stie multe lucruri, de undeva le aduna, dar nu explica niciodata, ca sa inteleaga lumea. Poate ca nici ei nu inteleg, sau nu se pricep sa explice, stiu eu.
Arta mare, dupa parerea mea, nu este a impune niste citate cu forta, ci ale explica. Atunci intelege omul si stie ce are de facut.
Citeam ieri o trimitere a cuiva din forum la par.Cleopa si acolo numai citate din nu stiu ce lucrari. Parerea sa si explicatiile lipsesc. In plus nu e vorba numai de citate din Biblie, ci din chestii de care nu stie lumea. Ceva (acte, sau sedinte)de la Govora, mai de nu stiu unde, de unde citeaza dansul. Deci tot de oameni stabilite.
Calugarii apeleaza mult si la Vechiul Testament si acela este plin de neclaritati si controverse. Si este legea veche! De ce ne mai luam dupa ea?
Intr-adevar preoti de mir nu scriu si nu ajung nici in ierarhii care iau decizii asupra crestinilor. Aici iar este o dilema a mea.
Ma doare cumplit sa vad ca cineva vorbeste despre femeie si oameni casatoriti fara a sti cum functioneaza aceste lucruri.
Ma doare si de aceea am tot intrebat, de ce numai femeile virgine si cei necasatoriti sunt curati si sfinti.
Desi,daca ma gandesc eu bine, exista si sfinti casatoriti, sau chiar familii dre sfinti. Sf.Petru avea familie din cate stiu si a ajun s totusi cel mai de seama dintre sifinti.
Pe urma dintre femeile mironosite, Maria Magdalena si cea care urma sa fie pedepsita cu pietre au fost atat de pacatoase si totusi Iisus nu le-a judecat, nu le-a alungat, ci le-a aparat si iertat.
Cum se impaca toate acestea.
Eu nu vreau sa judec nici pe calugari, nici pe nimeni. Dar ei ma judeca pe mine (indirect) prin ceea ce impun.
Si aici nu e vorba despre curatia fizica si igiena, ci de curatenia duhovniceasca, sau cum sa-i spun. Pe asta se pedaleaza mult. Eu asa percep. Sunt altfel, pentru ca este pacatos ceea ce mi se intampla, automat si orice as face. Cine a stabilit asta nu stiu. Dar Dumnezeu nu.


Ora este GMT +3. Ora este acum 17:13:08.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.