![]() |
Preotii din diaspora
As avea cateva intrebari legate de preotii din diaspora. Poate stie cineva sa ma lamureasca:
1. Ei sunt trimisi de Patriarhia Romana intr-o tara straina, sau se pot duce si singuri? Pot fi hirotoniti preoti ortodocsi direct in alte tari, sau mai intai trebuie sa studieze si sa fie hirotoniti in tara? 2. Activitatea lor este controlata de forurile superioare din tara? 3. Primesc vreun venit de la forurile din tara si daca nu de ce nu. Daca ei sunt tot hirotonisiti si angajati ai bisericii, la fel ca si cei din tara, de ce nu sunt platiti din tara? 4. Daca au parohie, pot (este normal) sa tina slujba si la alte biserici? Si daca da, cum se impaca acest lucru cu administrarea parohiei si slujbele acesteia? |
la ce tara te referi? este important de stiut, pentru ca exista diferente specifice. totul de chestiune de jurisdictie teritoriala.
|
Citat:
NB: ROEA -- Romanian Orthodox Episcopate of America, parte a OCA -- Orthodox Church of America. PS: E vorba sa se uneasca, practic, sa nu mai existe aceasta dihotomie in diaspora romaneasca de aici. |
Sofia raspund cu cuvintele tale, referitor la tarile scandinave:
1. Ei sunt trimisi de Patriarhia Romana intr-o tara straina; mai intai trebuie sa studieze si sa fie hirotoniti in tara 2. Activitatea lor este controlata de forurile superioare din tara si de Episcopia din Stochholm. 3. Primesc salariu de la forurile din tara. 4. Daca au parohie, pot (este normal) sa tina slujba si la alte biserici? Si daca da, cum se impaca acest lucru cu administrarea parohiei si slujbele acesteia? Unii au parohie proprie; iar altii au pe langa parohie si o filie. |
Citat:
1. Da sunt trimisi de BOR. Odata ce nu esti (inca) preot nu poti avea parohie. Doar daca..(vezi subiectul IPS Teodosie) sau mai sunt cazuri exceptionale (f.rare) cand unii se remarca inca din vremea studentiei prin anumite capacitati, oratorice, duhovnicesti etc si atunci ajung sa fie trimiti in diaspora pentru a forma Biserica. 2. Odata ce sunt trimisi de BOR, bineinteles ca da! Daca au ierarh acolo in diaspora, problemele sunt solutionate local. Dar ei (impreuna cu Ierarhul locului) apartin BOR. 3. La acesta intrebare nu stiu sa iti raspund. Traiesc in RO. 4. Probabil este aceasi regula ca in Ro. poti sluji la o alta parohie doar cu binecuvantarea preotului din parohia respectiva! dar cum in strainatate sunt f. rare bisericile iar parohiile sunt f.intinse si e greu de ajuns...poate exista o alta regula. Bine ar fi sa iti raspunda tot unul ce locuieste in diaspora. La ce te refei mai concret cand intrebi; "cum se impaca acest lucru cu administrarea parohiei si slujbele acesteia"? |
Citat:
Daca exista ierarh in diaspora nu exista niciun impediment de a fi hirotonit acolo. Singura problema este sa existe un Ierarh. Bucurie! |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
[COLOR=red]In mod normal se face doar Liturghia duminica si in marile sarbatori (o parohie in diaspora poate avea sute de km raza.)[/COLOR] [COLOR=red] [/COLOR] |
Mai intai va multumesc mult pentru efortul de a-mi raspunde.
Am sa vin acum eu cu raspunsuri la ceea ce m-ati intrebat, ca poate atunci puteti sa ma lamuriti. Din pacate observ ca sunt niste contradictii in ceea ce citesc aici pe forum. 1. E vorba despre Germania 2. Atat aici pe forum cat si alte persoane mi-au spus ca acesti preoti nu primesc nimic (!) din tara si sunt obligati sa-si castige existenta si in alt fel. 3. bmd mi-a dat niste raspunsuri bune, dar si la el exista neclaritati. 4. Daca este asa cum spuneti voi si cum mi pare si mie normal, si preotii sunt trimisi din tara, atunci ce este cu cei care asa cum spune bmd apartin de mitropolii grecesti sau ruse? Ei au iesit de sub jurisdictia Patriarhiei Romane? Sau numai administrativ apartin de greci si rusi? Si cum se impaca asta totusi? De cine fac ascultare totusi? 5. In legatura cu parohia, poate ca am eu in minte o notiune gresita. Stiu ca parohie inseamna comunitatea si biserica pe care un preot o primeste spre pastorire. El raspunde de aceasta cu totul. Cel putin in tara stiu ca asa este. Vad ca aici este o confuzie. Un preot poate avea o singura parohie, dar poate sluji la mai multe biserici (in diaspora mai ales). Totusi cred ca prioritara ar trebui sa fie parohia. Ah, sau voi spuneti ca o parohie poate cuprinde mai multe biserici? Atunci ar fi cum spune bmd, parohii pe sute de kilometri. Si atunci este chiar greu pentru acel preot sa se ocupe de mai multe biserici, cu slujbe si duhovnicie si de atatia credinciosi care toti au nevoie de ei, si de problemele administrative ale bisericilor. In speta am pornit cu intrebarea de la cazul unei biserici unde exista nelamuriri pentru ca preotul nu are timp suficient si poate nici interes mare (daca nu primeste bani si trebuie sa mai munceasca pentru existenta). In plus exista aceasta nelamurire cu apartenenta de alte foruri si organizatii ne-romanesti, care ingreuiaza functionarea cladirii bisericii si comunitatii. Si de aceea ma intreb de ce nu sunt (nu se trimet) mai multi preoti in diaspora, ca sa asigure comunitatile asa cum se cuvine? Nu sunt bani, sau nu au voie? In plus daca o comunitate doreste sa-si faca (prin cumparare, sau in alte moduri) biserica proprie nu are sprijin (financiar si organizatoric-tehnic) din tara, de la patriarhie? |
Sphia exista schituri romanesti pe Athos care nu tin de BOR desi calugarii de acolo in majoritatea lor au fost calugari in tara mult timp . La fel exista biserici romanesti in strainatate care nu tin nici ele de BOR. Aceste biserici sint sub ascultarea Mitropoliei de care tin dar fac slujbele in limba romana. Nu au mai multa legatura cu BOR decit au alte biserici ortodoxe de alta limba decit romana. Acesti preoti sint fie hirotoniti aici fie au fost de mult cindva in Romania (si au "evadat" din lagarul comunist sau au fost explulzati)
Duhovnicul meu are 3 parohii in 3 orase din Germania aflate la sute de Km distanta. Cit ii este de greu trebuie sa-l intrebi pe el, eu stiu ca sint multumit de serviciile lui dar pentru ca datorita distantei asi putea participa doar la 2 Liturghii pe luna, sint bucuros ca am posibilitatea de a merge si la slujbele bisericii aflate sub BOR. Nu sint singurul si nu deranjaza nici pe duhovnicul meu, nici pe cel sub BOR faptul acesta. Intrebarea ta cu mai multi preoti trimisi din tara. Unul singur din cei din Germania (al nostru, o spun cu oarecare mindrie) are salariu pe care-l primeste din donatia lunara benevola de la enoriasi, restul trebuie sa se descurce cum pot. CAm citi preoti crezi ca vor sa vina in Germania sa lucreze o munca nécalificata in timpul saptaminii (ca altfel moare si el si familia de foame)si sa fie preot duminica? Si cam citi bani crezi ca aduna duminica din pomelnice? O parohie intr-un orasel mic inseamna cel mult 50 de oameni la Liturghie.Iar daca te gindesti ca un preot cu o parohie in tara (una modesta) are vila, masina, plus respectul de a fi preot, cum nu o sa aibe in diaspora, cred ca raspunsul vine de la sine. Acum citiva ani am primit ajutor de la statul roman pentru a cumpara biserica. Nu stiu daca se mai acorda inca si depinde mult de cine e la conducere, de situatia financiara si nu in ultimul rind de preotul care trebuie si sa aibe relati si sa-si doreasca cu tot sufletul construirea/cumpararea unei biserici. |
Citat:
Nu conteaza nationalitatea asa de mult cum vor unii sa zica. Toti suntem ortodocsi si suntem in comuniune, rusii, romanii, grecii... Altii au plecat pe timpul comunismului si nu au vrut sa intre sub un episcop roman, si au fost acceptati de altii fara 'scrisoare' (dat fiind situatia). Cat despre plata, eu nu stiu exact cum sunt platiti preotii romani care tin de Mitropolitul Serafim, am auzit ca si bmd, ca unii sunt putin platiti dar nu le ajunge sa traiasca, ei si familia. Si eu cred ca ar trebui sa fie, dar nici episcopia nu primeste prea multi bani. Eu in Germania eram intr-o parohie germanofona care tinea de alt episcop, o parohie destul de mica, unde preotul nu era platit si trebuia sa isi castige viata pt el si familie altfel. Statea si la 70 de km de biserica. Cu toate astea, facea multe slujbe, era mereu disponibil pentru un sfat, o vorba, pentru spovedanie, pentru nu stiu cate treburi. Am mai cunoscut si ati preoti asa. Pot spune ca asta are si avantaje: se fac preoti cei care intr-adevar vor sa se dedice Bisericii.. Este foarte greu! Dar cand devine prea greu, si incep sa aiba tot felul de boli din cauza surmenajului, nu prea mai e bine. Cred ca cuvantul parohie este putin ambiguu aici. In occident un preot poate avea mai multe biserici sau parohii din cauza ca nu sunt destui preoti. Cum spune bmd, viata unui preot aici nu e usoara, si nu sunt multi care sa accepte sa vina, banuiesc. In Belgia preotii, si cei ortodocsi, sunt platiti de stat daca parohia lor e recunoscuta. Dureaza mult si e f complicata recunoastrerea unei parohii. Salariul nu e prea mare, dar e acceptabil. |
Citat:
|
@bmd
Tu ai dreptate cumva, dar eu tocmai asta vreau sa aflu si vad ca este neclar si la voi (aici in forum): Ori primesc preotii ajutor financiar (salariu) din tara si atunci poate pot fi trimisi mai multi in conditiile astea, ori nu primesc, si atunci sigur ca nu este dispus sa vina nimeni? Ca sa-i plateasca o parohie este aproape imposibil, sau ar trebui sa fie acei oameni f.bogati. Din pacate, si asta este problema mare, este cum spuneti voi, ca nu au timp preotii. Adica au de umblat la mai multe biserici si nu tin decat decat cateva slujbe si nu au timp nici sa se implice mai mult in parohie (ca duhovnic, sa ajute oamenii etc.) E si problema bisericii, ca lacas, pentru ca trebuie in unele locuri s-o imparta cu alte comunitati si atunci sunt discutii cu timpul alocat si cu cheltuielile. Mai nou se cere si chirie pe locas. Voi cum ati putut sa cumparati biserica? Am vazut si eu pe net, ca unele comunitati si-au cumpart biserica. @Fani - interesant ce spui tu. Cam asa este. Sunt platiti preotii de statul german sau belgian? Intra-devar nici preotii nu sunt prea uniti in diaspora, BOR nu este prea unita si activa acolo. In alta odrine de idei, interesant este si faptul ca totusi preotul este f.important in diaspora, pentru ca in jurul sau si al bisericii se aduna comunitatea. In tara, te duci la biserica, ai serviciu, prieteni, familie, duhohvnic, biserica in fiecare zi deschisa. In diaspora oamenii sdunt singuri, au probleme si acolo, la preot si la biserica gasesc ajutor, alti oameni cu care sa comunice. Si daca preotul nu are timp si nu este platit, este greu... Oricum va multumesc ca mi-ati impartasit din experienta voastra. |
Citat:
In Belgia, preotii ortodocsi sunt platiti de stat pentru ca Biserica Ortodoxa (in intregime) este recunoscuta ca una din religiile de stat. In Gremania nu. Aici la Bruxelles este si o parohie romana foarte buna si activa, de admirat cate se fac. |
Sophia un preot adevarat se duce tocmai acolo unde nu vrea nimeni un sat pierdut de lume sau in diaspora. Banii n-ar trebuii sa fie hotaritori ca doar sint alte meserii mai banoase, hotaritor ar trebuii sa fie cit de mult poti tu ajuta ca preot la mintuirea oamenilor. Desigur necesita un pic de "nebunie" dar fara ea nu se poate sa fi crestin, darmite preot bun.
Acum treaba asta cu timpul este f. relativa. Am un calugar aflat f. departe cu care vorbesc f. rar si cu care ma intilnesc si mai rar dar ajutorul lui se simte in viata mea si daca nu stam tot timpul impreuna. In diaspora omul este invatat sa se descurce singur asa ca preotul nu-i chemat de obicei pentru orice lucru iar pt spovedanie, un maslu, o rugaciune isi gaseste fiecare timp. Noi am stat citiva ani intr-o biserica catolica (fara sa platim ceva) apoi cind am avut ocazia am cumparat o biserica in rate (mai platim si acum) au mai venit ajutoare de la statul roman, de la intreprinderi germane, de la oameni mai instariti.... Biserica aflata sub jur. Mitropoliei grecesti este si acum intr-o biserica protestanta (facem Liturghia dupa ei, nu ne cer bani, e greu dar este mai greu fara Liturghie) Adunatul in jurul bisericii/preotului eu nu o vad deloc ca avantaj. Dimpotriva! Exista f. mult duh lumesc care se strecoara in biserica datorita amestecului dintre credinta si sentimentul national. Un hram devine cel mai ades un bal.... Iar ajutorul intre romanii :24:sincer eu unul n-am auzit de asa ceva.Nu cunosc caz in care un roman sa fi adus in firma lui un alt roman; si daca or fi sint exceptii! Esti preoteasa cumva? |
Bmd, da ai dreptate cu romanii.
In legatura cu unirea in jurul preotului este totusi o problema. Oamenii se intalnesc la biserica. Si nu ma gandeam neaparat la baluri sau petreceri, ci la lucruri mai utile: scoala/gradinita romaneasca, revista, biblioteca, etc. Da, e bine ca ati putut cumpara biserica. Inteleg ca acum nu mai depindeti de nimeni. Sa auzi tot timpul ca nu sunt bani, ca nu vor mai fi slujbe, ca se pierde biserica, ca nu se poate aia, sau ailalta, este apasator. Si asta cand tu te duci la biserica sa uiti de lume si de greutati. Si nu, nu sunt preoteasa. |
[quote=sophia;134474]
Ori primesc preotii ajutor financiar (salariu) din tara si atunci poate pot fi trimisi mai multi in conditiile astea, ori nu primesc, si atunci sigur ca nu este dispus sa vina nimeni? Voi cum ati putut sa cumparati biserica? Am vazut si eu pe net, ca unele comunitati si-au cumpart biserica. QUOTE] In SUA si Canada, preotii care au venit in decursul anilor au fost simpli emigranti cu familia, cu sotii si copii dupa ei fara sa fie platiti de nimeni( in unele cazuri mai rare trimisi de securisti, dar demascati cu promptitudine si trimisi la plimbare sa-si cistige existenta din altceva) Acesti simpli emigranti absolventi ai Institutelor de Teologie de prin tara, au stat "ilegal" de BOR, conf definitiei lui Marius insa acest detaliu nesemnificativ la 10 000 de Km de Ro. a fost inlaturat imediat dupa ce si-au rezolvat aparteneta la Arhiepiscopia de America si Canada care le-a aprobat sa-si deschida biserica unde or vrea in Toronto, evident fara nici o stependie ci doar cu binecuvintarea lor imbelsugate(Dumnezeu sa-i pazeasca si sa-i binecuvinteze)...si asa au inceput sa slujeasca duminicile prin parcuri, dupa care, mai tirziu, au aranjat prin minsterul cultelor sa li se acorde timp de slujire in sali de baschet sau in biblioteci...ei inca neavind bani sa inchirieze o biserica... dupa care incet dar sigur au inceput sa se stringa bani..s-au inchiriat biserici goale,...au fost cumparate terenuri mai tirziu si asa au ajuns cu ajutorul lui Dumnezeu si DIN FORTELE PROPRII, nu de la Bucuresti...sa-si ridice si bisericile lor...iar intr-un tirziu...au renegociat si apartenenta la BOR prin IPS-tii care au inceput sa fie trimisi de la Bucuresti...cam asta este istoria celor de dupa ocean Toti din cei amintiti au muncit pe brinci pentru intretinerea familiilor lor, iar duminica tineau Liturghii...iar mai tirziu cind bugetul si incasarile saptaminale a crescut destul de mult consiliile parohiale au hotarit ca preotii pot renunta la munca si astfel pot fi prezenti zilnic in biserica stabilindu-le un salariu decent. |
Citat:
Cum spuneam adesea te intrebi daca romanii nu vin pentru altele decit pt Dumnezeu la biserica. Citat:
|
Citat:
Multumesc anticipat! sper ca nu se va supara Sophia..Multumesc si tie S. oricum, de intelegere! |
Citat:
|
Liturghie la cosul de baschet
Citat:
..ideea este ca se instaleaza provizoriu un altarel, cu icoana Maicii Domnului, a Mintuitorului, steaguri, cruci, si faci Liturghie In cazul salii de baschet, atirni icoana Mintuitorului de inelul de baschet, celelalte dispozitive pe linga si-i dai bataie inainte Jenica... cu slujba, iar daca preotul este vinos si cu har, ii copleseste pe toti cu vocea lui si toata lumea este fericita...cam asta este..o biserica ambulanta si nu-i nimic rau in asta... ca doar si Hristos s-a nascut intr-un grajd Piinea a frint-o intr-un hambar Predicile le spunea citeodata pe malul riurilor...deci si pe nisip la mare se poate Totul se poate cind exista credinta si dorinta DE BINE Jenica! |
Citat:
Tot in costructie ca si aia. In germana nu exista inca toate textele liturgice (nu liturghia, ma refer la textele din minee, triod, etc).. preotul, care stie foarte bine greaca veche, traduce si retraduce in continuu (si cu mult har). Treaba trebuie sa faca toti parohienii prezenti sa intretina biserica.. Oamenii se mai si ajuta intre ei. Am ramas cu prietenii de viata de acolo. Multumesc lui Dumnezeu ca am gasit o asemenea parohie! Dar ca sa nu critic parohiile uninationale, si la cea romana de la Bruxelles la care merg cateodata se simte un duh advarat crestin si mai putin national. |
Citat:
|
Citat:
Vezi nationalismul in biserica este un corp strain. Un staret de pe Athos imi spunea ca odata ce apare nationalismul, biserica nu mai este biserica. (Nu ma intelegeti fals, sint roman, am cetatenia romana si incerc la nivelul meu sa schimb optica externa despre romani in bine) In parohia noastra sint nemti atrasi de ortodoxie, mai vin greci (care n-au biserica in apropiere) si sint f. multi soti/sotii de alta confesiune si mai ales o gramada de copiii care nu vorbesc bine romaneste (nu sariti cu judecata pina nu a trebuit sa cresteti un copil intr-o tara straina); pe noi toti ne alatura limba germana. S-a incercat sa se tina o parte din Liturghie in germana (citeva ectenii la care se raspundea romaneste, Tatal nostru si Evanghelia se citea si in germana eventual un rezumat al predicii in germana) Un lucru de bun simt zic eu mai ales ca respectivii cotizeaza cu bani/munca si din discutii stiu cit se bucura de un cuvint in limba materna chiar si cei ce vorbesc si romaneste. Lumea s-a "rasculat" a iesit un circ specific romanesc si doar "caposenia" preotului (zic eu de admirat) a facut ca macar Evanghelia si Tatal Nostru sa ramina bi.lingve! Si din acest circ unii au iesit din biserica, altii demonstrativ arunca priviri ucigatoar/dispretuitoare in timpul lui Vatter Unser. Acum eu nu stiu ce iubire crestineasca este asta! Ma gindesc ca crestinismul nu s-a nascut in romaneste . Dar cind "nebunia" de a sacrifica majoritatea pentru minoritate lipseste, avantajul tau pentru avantajul celuilalt, prezentul pentru viitor, atunci numai de Duh nu se poate vorbii. Imi aduc aminte o saptamina petrecuta la un schit romanesc pe Sfintul Munte unde s-a slujit Liturghia tot timpul cit au avut un pelerin grec (si era un frizer oarecare din Salonic) oaspete in greceste. Si toti monahii, restul de pelerini erau ROMANI! Eu unul nu inteleg decit 3-4 cuvinte grecesti dar.....am fost in rai! |
Interesanta discutia.
Sunt pe de o parte surprinsa de cele spuse de bmd. Nu stiu in ce zona a Germaniei se afla, daca este in sud sau nord. Trist ca nici la el nu au rezistat initiative culturale. Inseamna ca sunt eu o visatoare si o idealista. Am incercat sa fac si eu cate ceva si in lco de sustinere mi s-a spus: "da de ce trebuie", da nu se poate si mai mult nu mai spun. Acum nu stiu cine este mai vinovat de aceasta situatie, daca preotul sau comunitatea. Am mai spus ca in tara este una, ai biserici, nu-ti trebuie comunitate pentru ca deja o ai (rude, prieteni, colegi de serviciu). In diaspora la biserica gasesti si pe Dumnezeu si pe oameni (conationali). Si totusi nu-i gasesti, dupa cum vad ca se intampla adesea. Si ca sa construiesti, sau sa cumperi o biserica proprie trebuie sa lupte toti si preot si comunitate. Daca primul nu este platit si n-are interes, iar comunitatea n-are bani si nu e unita, nu se rezolva nimic:20:. Cineva spunea aici de altar si slujba in parc sau in cort. Si eu gandesc si simt la fel. S-ar putea daca s-ar vrea si asta ar fi un pas. Si mai este o problema in biserica din diaspora: din motive de singuratate, izolare, ne-recunoastere (daca n-ai serviciu, sau nu este pe masura ta), oamenii incep sa doreasca sa se afirme in biserica si apare atunci o concurenta si o atmosfera neplacuta. In biserica suntem toti egali in fata lui Dumnezeu. |
Initiative culturale?
Ba au reusit! Oamenii joaca romaneste la Hram, au facut o trupa de dansuri populare, scoala functioneaza de ani de zile (eu zic ca functioneaza in gol, dar ma rog functioneaza) biblioteca exista (acum nu poti obliga pe nimeni sa citeasca!) Ce n-am reusit este sa despartim biserica de romanisme. Dar asta-i parerea mea, cei mai multi sint f. multumiti. Eu nu pentru ca sint asociatii romanesti care se ocupa de cultura si fiecare ar trebuii sa-si vada de zeama lui! |
Citat:
De ar fi mai multe asa, tare ar fi bine pentru ortodocsi! |
Bmd, dar parca tu spuneai ca nu mai functioneaza? Ca ati avut revista si altele si nu mai sunt. Sau era altcineva? Nu mai stiu.
Daca la voi exista macar aceste initiative este bine. Ca sunt sau nu folosite, este alta treaba. In alte parti cum este? |
biserica din hala
|
biserica din hala
pentru cei curiosi as putea reveni cu niste foto. nu e tocmai ce stim noi acasa ca inseamna o Biserica dar nu va puteti imagina cata bucurie ne aduce in suflete.
|
As vrea sa inteleg de ce un paroh isi paraseste parohia infiintata, pentru a intemeia o alta parohie in alta tara? Am citit acest lucru in articolul de mai sus, despre "Biserica din hala".
Au aparut cumva preoti noi cu talent organizatoric, care sunt trimisi sa infiinteze parohii si merg mai departe? Iertati-ma, dar mie nu-mi miroase a bine... |
mutarea preotilor
Citat:
|
invatatura
Citat:
|
Problema cea mai dificila a preotilor si credinciosilor din diaspora ramane dezbinarea si faptul ca unii nu apartin, din motive numai de ei stiute, de tara, asa cum ar fi normal, ci de alte mitropolii ale altor tari.
Ma rog, este mai complicat probabil si nu ma pricep, dar de aici apar toate problemele. Nu stiu cum, dar altii (alte confesiuni) sunt mai bine organizati. |
Citat:
Eu sunt intr-o episcopie care tine de Constantinopol dar este la orignie ruseasca, creata pentru rusi albi care au fugit la revolutia din 1918 si nu vroiau sa tina de Moscova. In aceasta episcopie sunt intre timp multi altii, nu numai rusi. Dar nu am nici o problema sa merg si la biserici care tin de un episcop roman, sau rus, sau grec, etc, aici la Bruxelles. |
Fani, tu ai dreptate. Nici eu n-am probleme cu nimeni, ca e grec, rus, sau etiopian.
Probleme sunt la nivel mai inalt si se rasfrang asupra noastra: ba ca nu e platit preotul (unii sunt, altii nu, sau unii mai mult, altii mai putin etc.), ba probleme cu cladirea bisericii etc. Uite vorbeam cu mai multe persoane zilele astea, inclusiv cu un preot care apartine de romani. Ei nu au probleme. La noi e vesnic teama si de aceea nu se poate face nimic (nici proiectele mele nu s-au facut), ca "nu avem voie de la ceilalti". Nu reusesc sa ma lamuresc, dar ma rog. Treaba lor. |
Citat:
Dar de ce nu vor sa faca nimic ca nu le dau voie ceilalti? care ceilalti? Nu prea inteleg.. Cred ca este vorba de personalitatea preotului, temator, nu neaparat de acei ceilalti. Din cate stiu eu in Germania putinele parohii romanesti care nu mai tin de IPS Serafim tin de Metr. Augustinos (Constantinopol), iar el nu opreste astfel de activitati culturale, de ce le-ar opri? Si cele care tin de IPS Serafim au si ele problemele lor. |
Fani - interesant ce spui.
Tocmai ca preotul spune ca de ei ii este frica: cei cu care suntem in aceeasi "caciula" sub Mitr. Augustinos, ca suntem in aceasta caciula ca sa avem biserica (asociatia comunitatilor care slujesc in biserica - greci, rusi, nemti). Dar cred ca si teama lui personala e mare. Preotii care apartin de tara sunt mai autonomi. |
Despre ce fel de frica e vorba?
|
Citat:
|
Nerespectarea ierarhiei, duce la anarhie și la haos, ori Biserica noastră nicodată nu va avea nevoie de haos , ci va fi unită , de neseparat precum la alte biserici unde fracțiunile și haosul sunt stări "firești".
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 04:23:53. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.