![]() |
Hirotonia intru episcop ( grupaj alcatuit cu ajutorul Ieromonahului Valentin Mitu)
Cu ajutorul Ieromonahului Valentin Mitu staresțul Mânăstirii Turnu , Târgșorul Vechi , pe parcursul mai multor postări voi arăta in ce constă Hirotonia intru episcop. Episcopul , ierarhul sau arhiereul este cea mai inaltă treapta a clerului. Episcopii au moștenit drepturile și puterile prin succesiune neântreruptă a hirotoniei de la Sf. Apostoli, ai căror urmași direcți sunt. Episcopii slujesc in locul și ca imagine vie a lui Hristos in Biserică. Un episcop eparhiot este responsabil peste toate parohiile dintr-o regiune administrativă. Intreaga autoritate sacramentală și bisericească a clericilor dintr-o eparhie ( preoți, diaconi, ipodiaconi, citeți, etc ) vine de la episcopul lor. De aceea el este pomenit la fiecare slujbă și niciuna din sfintele slujbe nu poate fi săvârșită in afara harului și binecuvântării episcopului. Sfântul Ignatie Teoforul merge până acolo incât spune că " cine lucreaza fară episcop, implinește lucrarea diavolului " . <<< Va urma cu :Treptele episcopului ; Puterea și drepturile episcopului ; Conditiile pentru hirotonia episcopului si Interdictiile și limitările episcopului >>>
|
Dumnezeu sa te ajute in lucrul pe care doresti sa-l faci aici,
Chiar ar prinde bine o astfel de informare si ne-ar fi folositoare si totodata ar strani interesul, te-asi ruga ca pe parcurs dupa ce termini tratarea subiectului "episcop " daca tot te poti ajuta de informatiile primite de la un parinte, sa tratezi in aceleasi conditii si subiectele "Preot" si "diacon" si totodata daca poti sa scri aici acea rugaciune frumoasa care se citeste la hirotonia preotilor "Dumnezeiescul Har.." Doamne ajuta |
Citat:
< Va urma > |
Puterea și drepturile episcopului
- Are dreptul și puterea de a săvârși deplin toate sfintele slujbe și toate lucrările sfinte ale cultului, fără nici o excepție ; - Are dreptul de a transmite harul prin hirotonie, fie unui nou arhiereu prin conlucrare cu alți episcopi ( "episcopul se hirotonește de doi sau trei episcopi" ) , fie preoților sau diaconilor ; - Are puterea de a sfinți Sfântul și Marele Mir prin conlucrarea cu ceilalți episcopi ; - Are puterea de a sfinți bisericile și antimisele ; - Are puterea de a săvârși toate hirotesiile ( duhovnic, egumen, protoiereu, ipodiacon, etc ) ; - Are dreptul de a fi inainte - stătător sau protos ( cel dintâi in slujire ) la oricare slujbă la care ia parte, indiferent dacă slujește sau nu ( binecuvântarea "Pace tuturor "se rostește numai de episcop ) ; -Are dreptul de a supraveghea săvârșirea corectă a cultului.
<<< Va urma cu: " Condițiile pentru hirotonia episcopului " ) . |
Condițiile pentru hirotonia episcopului
1.Să fie creștin ortodox ; 2.Să fi fost tuns monah ; 3. Să fi fost hirotonit preot ; 4. Să aibă recomandarea duhovnicului ; 5.Să nu aibă impedimente canonice ; 6. Să nu fie impus de puterea politică ; 7. Să fie ales de Sinod ; 8.Să nu fie mason ; 9. Să nu aibă reputație proastă ; 10. Să nu se fi lepădat vreodată de credința Ortodoxă ; 11. In cazul unui preot de mir, acesta poate fi hirotonit episcop dacă este văduv și primește tunderea in monahism ; 12. Ca preot să nu fi incălcat canoanele Bisericii ; 13 . Să nu fi fost dovedit pentru risipirea averii bisericii care i-a fost incredințată.
<<< Va urma >>> |
Interdicțiile și limitările episcopului
*Nu are voie să hirotonească in schimbul oricărui fel de răsplată ( bani, favoruri, cadouri , etc ) ; * Nu are voie să hirotonească un cleric fără să precizeze pe seama cărei se hirotonește ; * Nu are voie să hirotoneascâ decât in eparhia sa ; * Nu are voie să slujească in altă eparhie decât cu binecuvântarea și invitația episcopului eparhiot ; * Nu are voie să ia decizii cu privire la dogmă, canoane sau rânduiala liturgică decât impreună cu ceilalți membrii a Sf. Sinod ; * Nu are voie să instrăineze din averea Bisericii ; * Nu poate lăsa testament pentru averea Bisericii , rudelor sale ; * Nu are voie să primească demnități și funcții politice sau administrative laice ; * Nv are voie să slujească cu ereticii sau schismatici, sub pedeapsa caterisirii.
|
Hirotonirea intru episcop se sprijină pe Canonul 1 Apostolic, care spune ca acesta să fie hirotonit de 2 sau 3 episcopi. Astfel hirotonia episcopului se face de către mitropolit sau , in lipsa lui, de către episcopii - delegați ai Sinodului Mitropoliei din care face eparhia respectivă. Slujba de hirotonie intru episcop se compune din două părți : ipopsifierea, adică chemarea candidatului ( ipopsifiu) la treapta arhieriei și hirotonia propriu zisă. Chemarea candidatului este hotărătă de către Sinodul Mitropoliei , aceasta nedpinzând de vârsta sau o anumită vechime a celui chemat , ci de indeplinirea condiților enumerate in postările trecute . Sinodul iși asumă intreaga responsabilitate in selecția candidaților și chemarea celui ales .
<Va urma cu : Ipopsifierea și Hirotonia propriu - zisă . > |
Ipopsifierea
In seara din ajunul hirotoniei se face slujba de ipopsifiere. După vecernie, ipopsifiul ( cel chemat la arhierie ) , insoțit de doi arhierei, săvârșește rânduiala chemării. După binecuvântare și rugăciunile incepătoare, se cântă troparele Pogorârii Sfântului Duh și apoi se cădește de către ipopsifiu, după care, din ușile impărătești, acesta face o mărturisire de credință și cere de la Dumnezeu să fie invrednicit " a păstra dumnezeiasca treaptă a Arhieriei curată și neprihănită, până la suflarea cea mai de pe urmă, ca să poată da răspuns bun in ziua cea de apoi ". Cei doi arhierei intocmesc un proces verbal in insăși condica Sfântului Sinod prin care constată chemarea ipopsifiului la treapta arhieriei. Cel chemat ia apoi binecuvântare de la mitropolit și este dator să se pregătească pentru hirotonie : să se spovedească să-și petreacă noaptea in priveghere și rugăciune către Dumnezeu.
<< Va urma >> |
De ce nu se mai respecta criteriile de varsta mentionate in Pidalionul de la Neamt? Atat ca diacon, preot si episcop, e necesara o anumita maturitate si experienta. Mai ales ca episcop e necesara o deosebita maturitate.
Am impresia ca moda asta cu doctoratele a ceeat o portita pentru a se incalca limita de varsta mentionata in Pidalion, considerandu-se, in baza studiilor ca omul este apt de a primi asa o functie importanta. Diacon la 25 ani; preot la 30 ani; episcop la 50 ani; iata ce zice Pidalionul. Citind CV ierarhilor nostri, am constatat la unii o propulsare extrem rapida. Pentru mine personal acest lucru e motiv de ingrijorare, caci lipseste practica. Este o pura constatare, pe care o poate face oricine, care citeste cateva biografii/CV-uri. |
Citat:
|
HA!hA!hA!,CE-MI VINE SA RAD!Multe din ceea ce este scris in Pidalion nu se mai tine seama,dar exista tendinta negativa de-a se ignora acestea si de neasumare a consecintelor,fiindca,evident,exista si anumite consecinte.
Eu am vazut(si nu o singura data),preot facut la 19 ani,diacon,asemenea,iar episcop la 29 de ani....NO COMMENT!oRICUM NU VETI GASI NICAIERI LAMURIRI IN ACEASTA PRIVIINTA,asa cum nu se gasesc in majoritatea neregulilor.Mergem inainte,ascundem tarna sub pres,dam vina pe altii...orice,numai gandire sa nu fie. |
Nici nu va dati seama ce haos s-a facut in multe dintre manastirile ortodoxe prin ceea ce a fost tendinta noua dupa anii 90 de strangere de fonduri banesti pentru constructia si imbunatatirea manastirilor.Multi,foarte multi dintre calugari(maici)au fost OBLIGATI sa mearga in lume pentru aceasta strangere de bani,au fost obligati sa stea prin lume CU ANII,si nu exagerez,ajungandu-se aceasta indeletnicire pana la a da dependenta in priviinta majoritatii calugarilor care erau cunoscuti ca fiind pentru starngere de bani.Au fost supusi unor presiuni sociale extrem de mari,osciland fiinta lor intre lume si manastire,traind concomitent in ambele.Foarte multe dintre aceste parti monahale s-au transformat,au devenit confuzi si,in cele din urma au cedat lumii sociale si s-au infruptat de amagirea acesteia mai mult decat trebuia.Foarte multi dintre acesti calugari au plecat din manastire.Am vazut multe manastiri nou construite,marete dar atat de goale,am vazut manastiri infrumusetate,dar tot aproape goale.Nimeni nu si-a asumat acest flagel,iar el a durat cam 15 ani,ani de sacrificiu al partii monahale,pentru niste ziduri fara sens si fara simtamant desavarsit de la sine inteles.
Am intalnit multi calugari si maici care mi s-au confesat,ajunsesera dependenti de mers in lume "la strans bani",cautau orice pretext,orice minciuna,orice inselare fata de membrii superiori ai manastirii,doar ca sa-i lase sa mearga iarasi si iarasi in lume la strangere de bani,nu mai suportau sa stea in manastire mai mult de cateva zile,se obisnuisera cu aceasta viata dubla,dar mai ales cu banii,care nu intotdeauna ajungeau in totalitate scopului propus.Nu este motiv de sminteala ci de tristete,pentru ca NIMENI,ABSOLUT NIMENI nu si-a asumat aceste lucruri,aceste adevaruri,toti ai dau cu Cuvantul Domnului inainte,exprimat atat de vag,cu necredinta si neputinta,fara sa se gandeasca macar o clipa la propriile responsabilitati,la adevaratele criterii morale care trebuie sa insuseasca orice relatie umana,si in primul rand,la a nu ne minti pe sine. Pe timpul lui Ceausescu biserica era prigonita si tot reusea sa supravietuiasca,tot reusea sa se administreze din punct de vedere financiar,apoi a aparut libertatea,libertatea necredintei si-a fatarniciei umane,fiindca acesti bani,foarte multi bani,nu a facut decat sa hraneasca o lacomie si sa saraceasca o credinta. |
Citat:
|
Citat:
dar totusi. hai sa o luam logic... episcop la 30 de ani da se mai face si de asta.. pe ce motiv? hai sa ne uitam la episcopii din TARA: episcopi mai tinerei avem pe PS lucian care are 39 de ani.. iar episcopi si mai tineri sunt in DIASPORA: pt cei care nu stiu, e de ex: episcopia ortodoxa romana pentru europa de nord de exemplu.. cum poti sa pui un episcop batran de vreo 50 si ceva de ani cand el tre sa mearga prin o groaza de tari si locatii pt eparhia lui?? gandim logic oamenilor.. |
Aspectul varstei cred ca ar trebui sa conteze mai puti,daca face pe cineva episcop la 70-80 ani cand va avea timp el sa-și indeplineasca misiunea si datoriile pe care le are...?asa si cu preotii multa lume spune e tanar si nu stie,sau imi spune mie popa asta care e de-o varsta cu nepotul...dar sunt unii care stiu poate mai multe decat unul de 60 de ani...
|
Citat:
|
Iertare, lui ioanhodean ii era adresat raspunsul. Ioane, tu ai 16 ani, nu? La 16 ani ai impresia ca oamenii sunt f batrani la 30. Vei vedea ca nu e asa. Nici chiar la 50 nu sunt batrani. Doar aspectul difera si experienta de viata.
|
Citat:
Anii omului 70 sunt... Nu cred ca a spus cineva sa se faca episcopi la 70-80 ani. Mai degraba mitropoliti si Patriarh la acea varsta, caci acolo e necesara multa intelepciune, nu numai cunoastere. Ce-i drept, Sf. Vasile cel Mare a murit la 50 ani; dar cine e stalp de foc astazi, ca sa se compare cu el. |
oncluzia este ca sfintenia se poate dobandi la orice varsta lavem modele de sfinti f tineri dar si de sfinti care au ajuns la starea de sfintenie la o varsta mai inaintata....totusi ar trebui sa-I daruim lui Dumnezeu cei mai frumosi ani,cei ai tineretii..la 70-80 de ani nu se mai pot face toate lucrurile ca la 20-30 de ani...Anca-Miha, nu-i nicio problema...
p.s. multi inainte...:1: |
Era vorba de 50 ani pentru episcop, nu de 70-80; asa considera potrivit Pidalionul. Tanara fiind, crezi ca le poti pe toate la varsta tineretii. Daca e asa, de ce s-a mai mentionat varsta optima pentru diaconi, preoti si episcopi?!?
Si apoi, eea, harul nu s-a inmultit fata de inceputul crestinismului, cand s-a umplut calendarul cu sfinti. acum doar smerenia ce a mai ramas sa ne mantuiasca. Si tocmai asta lipseste la anii tinereti. |
Citat:
|
Citat:
sufletul e tot tanar..dar nu mai poate sa faca ce vrea ca truupul slabeste.. |
Citat:
|
Citind acest topic al cărui subiect depășește cu mult atribuțiile mele de muritor de rând și de mirean păcătos, mi-am adus aminte de o povestioară spusă de un părinte într-o discuție particulară.Întrebarea mea era următoarea:-"de ce nu se iau măsuri cu acei clerici care încalcă toate legile și canoanele?" Iată povestioara și în același timp răspunsul la întrebarea pusă de mine.
Un preot a fost chemat la episcopie pentru niște reclamații legate de patima banilor de care acesta era stăpânit.După ce a cântărit reclamațiile din dosar episcopul a hotărât că preotul trebuie sancționat. Pornind spre ușă,din sutana cuviosului preot au început să curgă bancnote făcănd o dâră bogată. Văzând aceasta episcopul a spus unui supus al său: - Ia chiamă-l înapoi că nu este chiar atât de vinovat cum scrie în aceste hârtii. Să mă ierte bunul și milostivul Dumnezeu că am ascultat acestea și le-am mai și :78:povestit. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
mai poti face acelasi efort fizic ca si cand erai tanar?.. |
Citat:
Ioane, daca ai de gand sa devi episcop, as zice sa te asiguri de o conditie fizica buna inainte de a fi uns. Nu mi-l pot inchipui pe epscop in haine de sport si alergand... ar fi cam greu in anteriu... si apoi "sportul" calugarilor se numeste metania. |
Hirotonia propriu-zisă
Inainte de Sfânta Liturghie, ipopsifiul, ținând in mâini Sfânta Evanghelie, se aduce de către doi diaconi intre sfeșnicele impărătești. Având mărturisirea de credință așezată în Sfânta Evanghelie, la intrebarea intâiului arhiereu : " Și ce crezi ? ", ipopsifiul, după ce deschide Sfânta Evanghelie, rostește cu glas mare mărturisirea de credință care cuprinde :
- Crezul in intregime ; - Insușirile Celor Trei Fețe ale necuprinsei Dumnezeiri pe larg ; - Cele despre înomenirea Fiului și Cuvântului lui Dumnezeu Celui în ipostas și câte firi dogmatizează in Unul și Același Hristos Dumnezeu ; - Anatematizarea tuuror ereticilor și mărturisirea Fecioarei Maria cu adevărat Născătoare de Dumnezeu ; - Păzirea tuturor canoanelor de la cele șapte Sinoade ecumenice și a celor locale ; - Păstrarea și urmarea cu sfințenie a invățăturilor Sfinților Părinți ; - Păstrarea tradițiilor Sfintei Biserici Ortodoxe . După aceasta, luând condeiul, semneză dedesubtul acestei mărturisiri. Apoi incepe Sfânta Liturghie. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 03:30:43. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.