![]() |
Spiritualitatea ne face fericiti
[SIZE=3]Studii de psihiatrie - arata ca oamenii care se declara religiosi si sint "prea" religiosi sint dimpotriva mai putin fericiti decit persoanele care nu se declara religioase. Este si firesc - fanatismul = nefericire. Dogma religioasa e una si spiritualitatea altceva. Personal - cred ca orice religie are nevoie de re-formare. Religiile au aparut intr-o vreme in care "neocortexul" nu era foarte dezvoltat la om, o vreme in care doar sistemul "hipocamp-amigdala-sist limbic" (adica emotiile si instinctele primare) era dezvoltat si ca atare - religiile au dat unele Legi de convietuire in societate. (O paranteza sistemul limbic ne ajuta in integrarea emotiilor noastre insa ne si incurca in anumite momente - eu ma refer aici la momentele in care ne incurca).
Acum, avem pretentia ca neocortexul este mult mai dezolvat si ca atare "nu ucidem" din ratiuni pur sociale si de umanitate, nu pentru ca scrie intr-o carte sfinta sau ca spune mama/tata/bunica/vecinul. Avem pretentia ca gindim - s-o si demonstram. Cioran spunea ceva de genul: pe nefericit nu il ajuta Dumnezeu. Sint si astazi persoane care dau vina pe Divin, pe soarta, pe "conditiile aspre de viata" pentru faptul ca ele insele nu sint fericite, multumite, implinite, indestulate, satisfacute (profesional si afectiv). Din pacate, deseori religia e folosita ca o arma, scuza, cirja si ne face sa ne simtim ne-ajutorati, ca si cum Altcineva de sus, sau Statul eventual ar fi responsabul pentru ceea ce ni se intimpla. La polul opus - spiritualitatea autentica = indestulare materiala si spirituala, inteligenta, empatie, pace interioara, intelepciune, marinimie si altele (adaugati dvs). Unul dintre proverbele ok din cultura romana este "Dumnezeu iti da insa nu-ti baga si in traista"! Cris A Levitchi psihoterapeut [/SIZE] |
Prooroci mincinosi
In vremurile cele de pe urma, multi prooroci mincinosi vor aparea.
Credinta nu e obligatorie; Dumnezeu nu ne obliga sa fim ai Lui. La fel nici mantuirea nu e obligatorie; Dumnezeu insa se indura de noi. Psihoterapeutul vede lucrurile prin prisma sa, fara a fi preocupat de mantuirea noastra. Deci neglijeaza partea cea mai importanta a vietii noastre. |
Citat:
[COLOR=green]Si se mai spun niste lucruri foarte adevarate si utile pentru viata laicilor. [/COLOR] [COLOR=green]Stiu ca art va fi inteles si apreciat de multi colegi de pe forum.[/COLOR] :5: |
Un studiu handicapato-generalizant...
Nu reiese nimic din el! O confuzie totala....
Oamenii "religiosi" nu se pun in aceeasi oala, fiindca nu toti isi duc "crucea" la fel! Modul ortodox de traire, e trairea autentica dovedita in timp de Sfintii Parinti ! Fara Crucea rabdata cu bunavoire, nu se ajunge la adevarata fericire, la PACEA DESAVARSITA, la spiritualitatea autentica ! Si daca nu s-a trecut prin Cruce, atunci e cu siguranta vorba doar de fericirea de sub buric... |
Citat:
[COLOR=green][/COLOR] [COLOR=green]Nu mai incerca sa convingi ca rata.mpunge ca oricum, nu te crede nimeni... [/COLOR] |
Cea mai buna prietena a mea de acum cativa ani (mama mea spirituala)...impeuna cu care am batatorit caile bisericilor si manastirilor, in cautarea Lui, impreuna cu care am trait multe bucurii spirituale dar si scarbe si nevointe... aceasta persoana a ajuns sa traiasca, in lume fiind,o viata de ascet.Relatia noastra s-a distrus, a devenit intoleranta, exagerata, dura in grai cu cei din jur, absolut respingatoare fata de cei mai putin induhovniciti... multa lume se plange de comportamentul sau.:2:
Asa incat, sa imi fie cu iertare, daca asta presupune a fi "credincios" atunci mai bine.......... |
Citat:
[COLOR=green]Asa cum cred ca se intampla in manastiri cand cineva care a facut huramant de credinta si ascultare, se abate de la legile extrem de rigide ale vietii manastiresti.[/COLOR] |
Ma intristeaza tare mult aceasta intamplare din viata mea... acesata fiinta a ramsa in inima mea inca o pretuiesc si incerc sa ii inteleg comportamentul.Insa am asa o durere in suflet!!!!!!(cand ma gandesc la ea)
|
Poti fi fericit si in lumea ta daca nu esti gol pe dinauntru.
|
Citat:
Imagineaza-ti insa ca la un moment dat cineva se imbolnaveste grav; oare nu trebuie sa schimbe ritmul de viata? Nu trebuie sa isi schimbe activitatea, hrana, chiar atitudinea fata de viata, intrucat dintr-odata iti dai seama ca esti in situatia de a o pierde?!? La fel si credinta vine odata cu diagnosticul "pacatos", pe care ti-l dai singur. Devenind constient de gravitatea "bolii" numita necredinta si pacatosenie, prin care poti pierde totul, incepi sa iti schimbi nu numai alimentatia, tinand posturile de peste an, dar si atitudinea. Incepi sa lucrezi la propria ta curatire de pacate. De aici incep alte schimbari; vezi altfel lucrurile, caci daca continui pe vechiul fagas, risti sa te pierzi pe tine. Apropierea de Dumnezeu si lucrarea Lui asupra ta, te pune in legatura cu cel mai mare psihanalist, care este insusi Dumnezeu. Chiar si conceptul de fericire se schimba; ea nu mai rezulta din satisfacerea nevoilor trupesti si a orgoliilor, ci din curatirea de pacate, oricat de mult te solicita si oricat de greu este acest lucru. Este cu adevarat o fericire sa constati ca ai scapat de un pacat care te-a tiranizat o viata. Si este o fericire de durata, nu ca cea pe care o obtii prin satisfacerea simturilor, si care pe cat e de scurta, pe atat de mare gol lasa in urma ei, cerand obsesiv repetarea. Este adevarat insa, ca viata credinciosului este mai grea, mai plina de responsabilitate fata de sine si fata de altii; mai putin superficiala, chiar mai serioasa. Poate de aici s-a tras concluzia ca cel credincios e aparent mai putin fericit. In unele situatii grele e o fericire sa mai ai speranta in mila lui Dumnezeu. |
Da, am sesizat ca d-ta te referi la "fericirea/placerea lumeasca" , la calea cea larga si alunecoasa spre fundul iadului, pe cand eu iti vorbeam de CALEA cea STRAMTA! Calea lui Hristos!
Trairea intru Hristos, adica ORTODXIA, este atat pentru monahi, cat si pentru mireni. Este pentru toti cei care nadajdueisc la mantuire! Ca sa ajungi la Fericirea cea Adevarta noi stim ca mai intai tebuie sa treci prin despatimire. Despatimirea, desprinderea de lumesc e in mare parte suferinta, necazuri, boli, pe care indiferent ca esti monah sau mirean, le rabzi pe cat posibil fara cartire, daca bunavoiere e prea mult spus. Si-n final ce atata tam-tam cu fericirea in lumea asta! E f posibil sa incepi a gusta inca din lume Fericirea cea autentica, insa noi crestininii ortodocsi mai stim ca Adevarata Fericire este de abia Dincolo... pt cine s-a invrednicit s-o primeasca... Si in final daca d-ta ai ales sa mergi pe calea cea larga, e problema d-tale, insa nu ne aburi aici cu reclama iadului, ca pute a iad... |
Citat:
|
Citat:
Ceea ce ai relatat mai sus este un exemplu clar de DERAIERE de la Calea cea Buna si nu de dovada de credinciosie... |
Calea spre desavarsire este una singura dar sunt putini oaneni chiar credinciosi care inteleg ca a merge pe cale, inseamna SUFERINTA iar cunuma pe care a purtat-o Iisus in lume a fost o cununa de spini .
Pare nefiresc sa ramai credincios in conditiile in care esti prigonit,alungat,parasit de cei cu care erai prieten la pacate si la placeri. Si totusi...poti fi fericit ! |
Citat:
Citat:
Dar sigur, daca nu isi schimba nici dupa aceea atitudinea intr-una mai plina de dragoste, nu e bine. Se vede clar aici rolul duhovnicului. |
Citat:
Aha deci acest psihoterapeut, ajutandu-se de aceste pseudoargumente (adica niste aberatii) vrea sa ne arate ca "religiile" sunt niste creatii ale omului aparute in vremea cand omul saracul nu putea sa gandeasca cu neocortexul, numai cu arhicortexul, si atunci el a creat religia.adica erau unii cu neo care au creat religia ca sa o foloseasca in stapanirea celor care aveau numai arhi?ca n-am inteles cum vine asta:Religiile au aparut intr-o vreme in care "neocortexul" nu era foarte dezvoltat la om, o vreme in care doar sistemul "hipocamp-amigdala-sist limbic" (adica emotiile si instinctele primare) era dezvoltat si ca atare - religiile au dat unele Legi de convietuire in societate. fiindca, de vreme ce au existat unele legi, atunci numai gandeau cu arhicortexul (hipocampul, sistemul limbic). ma intreb daca acest "psihoterapeut"se declara "religios"(as fi zis crestin...). am impresia ca da, el s-ar declara religios, dar nu foarte religios, adica nu asa ca aia nefericitii! omul "spiritual'(whatever this is) e multumit, se scalda in indestulare materiala(:39:) si spirituala (!!!!!), e plin de intelepciune, ..., adaugati dvs tot ce va place. stai putin, Insusi Domnul Nostru Iisus Hristos a suferit pentru noi, s-a jertfit pe Sine pentru noi, Dumnezeu Insusi s-a jertfit! cu asta cum ramane? asta e o Taina mare. si ortodoxia e o taina. el zice acolo de religiile...banuiesc ca el se gandeste la ceva de tip yoga, zen, etc. cand spune spiritualitate. el nu se gandeste la crestinism, el nici nu considera crestinismul ca o forma de spiritualitate, fiindca pentru el e numai "o dogma". chiar asa si zice, una e dogma si alta e spiritualitatea!,cica. aceste forme de spiritualitate orientala, yoga, zen, hindiusm, budism etc. ofera intr-adevar pacea interioara, sau cel putin asa promit ele. omul devine impcat sun sine insusi, multumit, indestulat..etc. sigur ca toata lumea doreste sa aiba liniste si pace interioara, dar care este calea spre adevarata pace a inimii? sa ne amintim de sfintii nostri, care au gasit linista adevarata, de cele mai multe ori prin suferinta, prin incercari, prin dureri, dar nadajduind mereu in Dumnezeu. omul de azi nu mai accepta dureri, nu mai accepta starea de durere interioara, starea aceea de netrecut, tocmai fiindca nu Il au in suflet pe Iisus Hristos. vorbesc din experienta. am trait foarte multe necazuri, desi am numai 25 de ani. sunt subiectiva, desigur, sunt altii care s-au luptat u mult mai mult.dar mie mi se pare ca am suferit foarte mult. fiecare lovitura mi s-a parut extrem de grea, imposibil de purtat (dar Dumnezeu stie...)si Dumnezeu absent, imun la rugamintile mele; as fi vrut atunci izbavirea, asa din senin. nu mi-a daruit-o Dumnezeu asa cum am vrut-o, desi L-am rugat. dar mi-am dat seama ca aceea nu a fost rugaciune. nici ce fac azi nu e, dar nici aceea n-a fost. si totusi, a vazut Dumnezeu ca am incercat sa ma rog Lui, si S-a bucurat. in tot acest timp, sufletul mi s-a facut greu, am impresia in orice clipa ca o sa izbucnesc intr-un plans sfasietor fara sa stiu motivul. dar eu stiu motivul. nu L-am avut si nu L-am cunoscut in tot acest timp. nu L-am chemat decat rar, fara nadejde. si cand L-am chemat sa ia parte la suferinta mea, a fost o clipa cand am simtit cum ma vegheza, si atunci a fost singura mea clipa de pace. in mijlocul suferintei, l-am simtit cum nu L-am simtit niciodata. eu sunt foarte foarte la inceput de drum, iar drumul meu incepe in mijlocul suferintei interioare. ne lipseste onestitatea. cei "religiosi dar nu prea tare" sunt necinstiti, cu ei insisi. asta ar insemna un crestin caldicel(daca vorbim de crestini). asa cum am fost (si inca mai sunt, din pacate, dar nu mai vreau sa fiu)si eu, adica da, cred in Dumnezeu dar nu prea tare. sunt multumit cu viata mea, am tot ce-mi trebuie, sigur ca mai citesc si eu vreo carte religioasa (sau Sfanta Scriptura), dar nu prea mult, ca sa nu ma sperie prea tare.(adica sa nu-mi amintesca ceva ce deja am uitat, anume ca fara Dumnezeu sunt gol, iar calea catre Dumnezeu e exact asa cum scrie in "dogmele"alea ale ortodoxiei, care nu sunt relative, nu!). iar calea catre Dumnezeu cuprinde suferinta, pe care vrem atat sa o evitam, cautand o viata "linistita", fara framantari sufletesti, ajustand "dogmele" (poruncile) dupa necesitatea mentinerii unui fals echilibru sufletesc. Mi-a placut foarte mult ce a zis Sf Nicolae Velimirovici: Pentru omul superficial si vinovat este mai la indemana sa se scalde in apa mica a gandirii omenesti decat in primejdioasele profunzimi ale lui Hristos! nu-mi place atitudinea psihoterapeutului astuia; dar cati nu stiu ca nu poti intelege "religia"(cum zice el, poate ar vrea sa spuna credinta ) cu mintea noastra. Dumnezeu, credinta in El, e mai presus de noi. si cata ignoranta din partea noastra sa vrem sa ne folosim numai de "partea buna" din "religie" adica aceea care ne aduce bunastarea materiala si spirituala; sa credem asadar numai atat cat ne simtim bine, nu? Insusi Dumnezeu s-a jertfit pentru noi! Marina, imi pare rau pentru schimbarea petrecuta de prietena ta. dar sunt sigura ca intransigenta ei, duritatea ei sunt expresia senzatiei de neputinta, in dorinta ei de a face numai lucruri placute Domnului. Dumnezeu sa o calauzeasca spre Imparatia lui! Bunica mea, Dumnezeu s-o ierte, nu a dorit niciodata bunastare materiala, nici macar spirituala, si nici macar vindecare (a avut cancer ovarian cu metastaze la gat). in smerenia ei, care reiesea din toata vorba ei si din orice gest, ducea la biserica fiecare pensie. am si acum ultima chitanta, pe spatele careia a scris :"Maicii Domnului". avea o blandete extraordinara, nu era nimic nefiresc, nimic ascuns, nu avea nici un gand rau. era o batranica de la tara care a crescut sapte copii alaturi de un sot betiv, care o batea si pe care il iubea. Il iubesc pe parintele Seraphim Rose din Platina. ca si el, cred in puterea suferintei si a invataturilor autentice ale Ortodoxiei...care reprezinta calea spre Hristos. Hristos nu ne cere sa facem precum scrie in "cartea sfanta" numai pentru ca asa scrie acolo.(desi si aceasta e o forma de iubire fata de El-nu inteleg de ce imi ceri asta, dar o fac/sau nu o fac, pentru ca Tu spui asta-). dogma nu inseamna sa nu intelegi de ce ti se cere sa aci sau sa nu faci anumite lucruri. iar Sf Parinti ne explica foooarte bine fiecare "dogma"; in plus, pe masura inaintarii pe drumul catre Hristos, simti, nu mai trebuie sa faci asa sau invers pentru ca scrie acolo, in "cartea sfanta". pe de alta parte, "ratiunile umane sau sociale" nu se contrazic cu motivele pentru care Dumnezeu ne interzice sa facem sau nu anumite lucruri, numai ca El mai are si alte motive in plus(orice pacat ne indeparteaza de El...). hm dar de la un "psihoterapeut"care are impresia ca noi credem cu arhicortexul (instinctiv??!!) la ce te poti astepta! brrr mai bine nici nu ma mai uit pe "articolul" ala... iar studiile alea.(sondaje)..nu sunt de psihiatrie! eventual de psihologie... |
Felicitari Monica pentru ce ai scris mai sus.Ce exemplu frumos de marturie si aparare a ortodoxiei.Ce bine ca ai dat acest raspuns,cel putin pe mine m-a ajutat ce ai scris tu,adica sa inteleg ca sunt departe de Dumnezeu cu fapta.Sa sti si sunt sincer cand zic asta,ca esti prima femeie din viata mea pe care o aud marturisind pe Hristos asa de frumos,asa de sincer,asa de puternic si cu atata convingere.Ce ai spus tu imi aduce aminte de Sfantul Iustin Popovici care s-a hotarat sa mearga sa viziteze o manastire inchinata unui sfant si fiind cam departe s-a gandit sa inchirieze o trasura.Pe drum a vazut o batrana care mergea pe jos in aceeasi directie si a invitat-o sa mearga alaturi de el in trasura,dar ea i-a raspuns:iti multumesc fiule dar sunt saraca..Crezand ca femeia se teme sa nu i se ceara bani,i-a spus ca nu trebuie sa plateasca nimic,dar ea i-a raspuns:nu de aceea,fiule am spus ca sunt saraca,ci pentru ca nu am altceva ce sa duc sfantului,decat aceasta truda(mersul pe jos)...Atunci dupa cum singur povestea parintele mai tarziu,s-a lovit cu palma peste frunte si a exclamat:Iustine,Iustine ai ajuns profesor de teologie,dar evlavia acestei batrane inca nu o ai!Apoi a platit indata vizitiului,trimitandu-l inapoi cu trasura,iar el si-a continuat drumul pe jos,impreuna cu batrana.
Domnul sa te binecuvanteze Monica,si iti multumesc pentru ce ai scris,Doamne ajuta! |
Contrar a ceea ce se crede religia crestina nu e totuna cu spiritualitatea si mantuirea pentru crestini nu este "eliberarea din lanturile materiei".
Acum ce intelegi prin fericire? Si cum poti sa verifici daca cineva e cu adevarat fericit? Fericirea e o stare sufleteasca si nu se poate masura. De exemplu eu cel mai fericit om de l-am vazut (prin scrierile sale) este Sfantul Maxim Marturisitorul. Daca citesti ce scrie o sa vezi ca nu e nici macar o umbra de tristete sau deznadajduire sau osandire a altora in scrierile sale. De exemplu a se vedea volumul doi din Filocalia. |
Monica si Ortodox4life, m-ati impresionat pana la lacrimi. Va multumesc!
|
Citat:
|
Citat:
Tâmpenie clasica. Religia, chiar falsa, dimpotriva da o profunzime deosebita existentei, ateii sunt oameni foarte simpli, superficiali, redusi. Conceptia despre fericire a psihiatrilor e un robot care se duce zilnic la lucru si nu intervine nici o criza în viata lui. Iar chestia cu istoria neocortexului e comica, omul crede ca din pricina ca s-a dezvoltat nu-stiu-ce guguloi de celule omul a ajuns sa aiba o viata intelectuala mai complexa, când e la mintea cocosului ca prin scurgerea timpului se acumuleaza experienta generatiilor umane si oamenii devin tot mai complecsi în gândire. |
Corinteni silverstar....Co-rin-teni..
|
Citat:
[COLOR=green]Hai, te rog, sa le luam pe rand.[/COLOR] [COLOR=green]1. Da, este adevarat, dar omul nu trebuie sa-si piarda "busola", nu trebuie sa devina fanatic, nu trebuie sa se lase condus de religie, trebuie sa controleze efectele influentei religiei asupra vietii lui. Omul nu trebuie sa devina un robotel tributar ideilor si gandirii altora. Omul trebuie sa gandeasca singur pentru ca Dumnezeu l-a inzestrat in acest sens. Si iar ma intorc la momentul la care Dumnezeu i-a izgonit din Rai pe Adam si Eva, moment pe care l-am mai adus in discutie, de mai multe ori, dar nici unul dintre cei care va credeti credinciosi, nu ati spus nimic pentru ca acel moment va contrazice in tot ce spuneti pe aici. [/COLOR] [COLOR=green]Pe ce te bazezi, cum poti sa spui asa ceva. Esti un om redus numai daca in viata te dedici unei singure indeletniciri. [/COLOR] [COLOR=green]Parerea mea e ca nu exista atei puri. Nu se poate ca in viata unui om sa nu apara momente in care acesta sa nu strige numele Domnului speriat, fericit, disperat. De unde putem noi sti masura cu care Dumnezeu ne cantareste credinta.[/COLOR] [COLOR=green]Si-apoi, unele dintre marile genii ale lumii s-au declarat a fi atei. De unde stim noi insa ce face omul, cum se manifesta in intimitatea casei lui?[/COLOR] [COLOR=green]De ce judeci? Cum poti spune asa ceva despre atei/niste oameni pe care nu-i cunosti?[/COLOR] [COLOR=green]3. In timp, omul evolueaza. Ce-ai fi vrut? Sa ramana la stadiul primitiv? Si sigur ca i s-a dezvoltat gandirea - asta deranjeaza ca omul este o fiinta rationala si multi dintre ei se ridica impotriva dogmelor religioase restrictive care umilesc omul. Functia dezvolta organele. Asta am invatat de mult, de pe cand eram eleva. [/COLOR] [COLOR=green]4. Gandirea oamenilor devine tot mai complexa pe masura ce se dezvolta stiinta.[/COLOR] |
Citat:
|
Citat:
Aici veti gasi toate raspunsurile cu privire la intelepciunea omului. |
Citat:
Am sa te contrazic aici, silvestar. Recent am citit un articol in New York Times care spune ca oamenii care merg regulat la biserica si care se implica in actiunile bisericii sunt mai fericiti decat ceilalti. La fel si copii care merg regulat la biserica au note mai bune la scoala decat ceilalti. Bineinteles ca asta nu e o regula, dar statistic vorbind... Daca gasesc articolul am sa il postez aici. |
In fine, nu il gasesc pe cel pe care il vroiam, dar si asta e bun: http://www.nytimes.com/2008/11/20/he...d=permalink%20
|
Citat:
1. Scrii mult si fara coerenta. De unde ai tras concluzia ca ma dedic unei singure îndeletniciri? Am preocupari pe multiple planur: religios, profesional, al conditiei fizice. Nu am judecat, scapa de fantoma asta a judecatii. Iisus nu a spus sa nu emitem pareri despre altii. Osândirea e altceva decât comentarea altora (lucru care de fapt îl faci si tu). Am zis ca ateismul e expresia trairii la un nivel superficial. 3. Citeste înca o data ce am spus. Citatul tau spunea ca dezvoltarea gândirii se datoreaza dezvoltarii neocortexului, eu ziceam ca este alta cauza (aceeasi ca si cea spusa de tine). |
Citat:
|
[COLOR=green][/COLOR]
... [COLOR=green]3. In timp, omul evolueaza. Ce-ai fi vrut? Sa ramana la stadiul primitiv? Si sigur ca i s-a dezvoltat gandirea - asta deranjeaza ca omul este o fiinta rationala si multi dintre ei se ridica impotriva dogmelor religioase restrictive care umilesc omul. Functia dezvolta organele. Asta am invatat de mult, de pe cand eram eleva. [/COLOR] [COLOR=green]4. Gandirea oamenilor devine tot mai complexa pe masura ce se dezvolta stiinta.[/COLOR][/quote] Iata o alta intelegere a notiunii de "om rational", superioara a ceea ce intelegem noi. "Cunoasterea mantuitoare, adica cea care se implineste in urmarea lui Dumnezeu, numai omul rational o are, omul cu minte, cu putere de judecata, spune Sfantul Antonie cel Mare. Dar, ce inseamna pentru Sfantul Antonie notuinile de om cu minte, om cu judecata si suflet rational? Omul cu minte este cel care, intelegand pe Dumnezeu si fapturile, alege realmente binele. Omul cu putere de judecata (omul rational) este cel care cunoaste binele si raul, ferindu-se de cele rele si vatamatoare, cel care are o singura grija: sa asculte de Dumnezeul tuturor si sa-i placa acest lucru, cel ce cauta sa-si deprinda sufletul sa placa lui Dumnezeu, multumindu-I pentru purtarea Lui de grija.A te manifesta ca fiinta rationala inseamna [...] a pune puterea de judecata in serviciul real al sufletului. <<Omul cu judecata luand aminte la sine, cumpaneste cele ce i se cuvin si-i sunt de folos. [...] Prin urmare, se va feri de cele nepotrivite care i-ar vatama sufletul>>...<<ceea ce este important in primul rand este sa se cunoasca pe el insusi, apoi, sa cunoasca ceea ce vine de la Dumnezeusi toate darurile pe care le primeste de la El, fara incetare.>>...Omul care nu alege binele este lipsit de minte, chiar daca are putere de judecata.Prin urmare, om rational sau cu minte este cel care, prin puterea de judecata orientata axiologic si luminata de har, se va cunoaste realmente pe el insusi, va recunoaste ceea ce vine de la Dumnezeu si va cauta implinirea binelui, drept cale sigura pentru cunoasterea lui Dumnezeu."... (din Monahismul egiptean. De la singuratate la obste, de preot prof dr Vasile Raduca) iata deci ca adevarata Ratiune vine de la Dumnezeu, ca un dar al Lui. noi afirmam ca suntem oameni rationali, tocmai in acest sens-cunoastem binele si raul si facem binele pentru ca suntem oameni rationali. sensul ar fi oarecum acelasi. Sfantul Antonie spune ca omul Rational cunoaste Binele si Raul; tot el demonstreaza ca nu exista Ratiune in afara lui Dumnezeu; nu suntem Rationali (deci nu putem alege cu adevarat intre bine si rau) decat prin ajutorul lui Dumnezeu. deci omul nu este, in sine, fiinta rationala... as ruga teologii nostri de pe forum sa intervina si sa explice mai bine conceptul de SUFLET RATIONAL al Sfantului Antonie.mi se pare foarte interesant... |
Anca si Victor, va multumesc pentru gandurile bune! dar adevarul e ca sunt inca foarte foarte departe...:46:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:30:50. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.