Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Patericul- Intelepciunea pragmatica a zilelor noastre (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=5357)

georgeval 17.01.2009 08:49:31

Patericul- Intelepciunea pragmatica a zilelor noastre
 
Viata noastra are nevoie, parca mai mult decat oricand, de un exemplu pragmatic. Cuvintele intelepte din Pateric, scrise de oameni care si-au facut din singuratatea chiliei lor scara catre cer si loc al cunoasterii de sine, dau noi puteri ca sa traimi intelepteste in fiecare zi.

"De aceea a poruncit Duhul Sfant sa se scrie vietile sfintilor, ca fiecare dintre cei ce se apuca de unul din felurile acestea de vietuire sa fie dus printr-o pilda asemanatoare spre adevar." (Nil Ascetul)

mirelat 17.01.2009 09:31:47

pot mirenii sa urmeze intocmai exemplele din Pateric?
 
Draga George, imi place ce ai scris aici de la avva Nil Ascetul citire si totodata mi-am adus aminte de o intrebare pe care mi-am pus-o adesea vizavi de Pateric...putem noi, ca mireni, sa urmam acele exemple intocmai? adica, este indicat, avem cum, sau mai degraba ar trebui sa le "ajustam" putin? mentionez ca Patericul este una din cartile mele preferate. :1:

georgeval 17.01.2009 17:17:57

Personal, cred ca putem sa ne acomodam viata dupa Pateric, nu sa traim anahoretic ca in Pateric. Voturile monahale sunt valabile si pentru mireni. Cineva spunea ca unui mirea nu i se cere feciorie trupeasca, insa trebuie sa dobandim si noi fecioria mintii- sa nu se desfateze mintea cu patimile: ascultarea si saracia raman valabile si pentru noi mirenii, nu cu aceeasi exigenta.

ovidiu-s 17.01.2009 17:45:48

[SIZE=3]Avva Pamvo l-a trimis pe ucenicul său ca să vândă rucodelia sa. Și făcând șaisprezece zile (după cum ne spunea nouă), noaptea dormea în tinda bisericii sfântului apostol Marcu; și văzând slujba bisericii, s-a întors la bătrânul. A învățat încă și câteva tropare. Deci i-a zis lui bătrânul: te văd, fiule, tulburat. Nu cumva vreo ispită și s-a întâmplat în cetate? Răspuns-a fratele: cu adevărat, avvo, întru lenevire cheltuim zilele noastre în pustia aceasta și nici canoane, nici tropare nu cântăm. Mergând la Alexandria, am văzut cetele bisericii cum cântă și m-am întristat că nu cântăm și noi canoanele și troparele. [/SIZE]
[SIZE=3]I-a zis lui bătrânul: amar nouă, fiule, că au ajuns zilele în care vor lăsa călugării hrana cea tare, cea zisă prin Sfântul Duh, și vor urma cântărilor și glasurilor, căci, ce umilință și ce lacrimi se nasc din tropare? Când stă cineva în biserică sau în chilie și își înalță glasul său ca neputincioșii. Că dacă înaintea lui Dumnezeu stăm, suntem datori să stăm cu multă umilință și nu cu răspândire, că n-au ieșit călugării în pustia aceasta ca să stea înaintea lui Dumnezeu și să se răspândească și să cânte cântări cu viers și să pună glasurile la rânduială cu meșteșug, să-și clatine mâinile, să-și târască picioarele, ci suntem datori cu frica lui Dumnezeu și cu cutremur, cu lacrimi și suspini, cu glas evlavios, umilit, măsurat și smerit să aducem lui Dumnezeu rugăciune. Că iată îți zic ție, fiule, vor veni zile când vor strica creștinii cărțile Sfintelor Evanghelii și ale sfinților apostoli și ale dumnezeieștilor prooroci, ștergând Sfintele Scripturi și scriind tropare și cuvinte elinești. Și se va revărsa mintea la acestea, iar de la acelea se va depărta. Pentru aceasta părinții noștri au zis: cei ce sunt în pustia aceasta, să nu scrie viețile și cuvintele părinților pe pergament, ci pe hărtii, că va să șteargă neamul cel de pe urmă viețile părinților și să scrie după voia lor, fiindcă mare este necazul ce va să vină. [/SIZE]
[SIZE=3]Și i-a zis lui fratele: așadar, se vor schimba obiceiurile și așezămintele creștinilor și nu vor fi preoți în biserică să facă acestea? Și a zis bătrânul: în astfel de vremuri se va răci dragosstea multora și va fi necaz mult. Năpădirile păgânilor și porrnirile noroadelor, [COLOR=red]neastâmpărul împăraților, desfătarea preoților, lenevirea călugărilor. Vor fi stareți nebăgând seamă de mântuirea lor și de turmei, osârdnici toți și silitori la mese și gâlcevitori, leneși la rugăciuni și la clevetiri osârdnici, gata spre a osândi viețile bătrânilor și cuvintele lor, nici urmându-le nici auzindu-le, ci mai vârtos ocărându-le și zicând: de am fi fost și noi în zilele lor, ne-am fi nevoit și noi. [/COLOR]Iar episcopii în zilele acelea se vor sfii de fețele celor puternici, judecând judecăți cu daruri, nepărtinind pe cel sărac la judecată, necăjind pe văduve și pe sărmani chinuindu-i. [COLOR=red]Va intra încă și în norod neredință, curvie, urâciune, vrajbă, zavistie, întărâtări, furtișaguri și beție. Și a zis fratele: ce va face cineva în vremile și anii aceia? Și a zis bătrânul: fiule, în acele zile, cel ce își mântuiește sufletul său mare se va chema în Împărăția Cerurilor![/COLOR][/SIZE]

mirelat 20.01.2009 07:15:52

Citat:

În prealabil postat de georgeval (Post 110023)
ascultarea si saracia raman valabile si pentru noi mirenii, nu cu aceeasi exigenta.

poate spui mai multe despre asta... e cam greu de impacat si capra si varza.

georgeval 20.01.2009 10:46:16

Citat:

În prealabil postat de mirelat (Post 110485)
poate spui mai multe despre asta... e cam greu de impacat si capra si varza.

M-am referit in primul rand la ascultarea de duhovnic si saracia ca forma prin care constientizez ca dincolo de strictul necesar bunurile mele materiale trebuie sa le impart celor lipsiti ca forma a milosteniei.

mirelat 20.01.2009 21:45:14

ascultarea si saracia la mireni
 
multumesc, george, pentru clarificari.

eu in privinta ascultarii ma gandeam ca poate fi vorba si de respectarea mai marilor nostri, in diverse contexte.

iar in privinta saraciei, am citit pe undeva o pilda, despre un mirean care se tot framanta in legatura cu cat sa dea, ca i se parea ca nu cat ar trebui, poate... si raspunsul de la un parinte imbunatatit a fost sa nu se mai precupe de aspectul acesta fara rost, ca are Dumnezeu grija, si sa nu-si mai faca tot felul de griji materiale. sa vad daca gasesc pilda originala pe undeva, sa o postez aici.

Anca-Miha 21.01.2009 03:06:44

Patericul este plin de intelepciune; ori intelepciunea poate fi folosita de toti; chiar daca calugarii au ajuns la ea printr-o viata de renuntari si o mare dragoste de Dumnezeu, iar noi suntem lipsiti de toate calitatile lor.
Asultarea se face numai intru Hristos. Iar banii sunt neutrii: cu ei poti face si binele si raul, la alegere.

windorin 24.02.2009 10:15:19

cartile Bisericii sunt ale tuturor
 
Toate marile carti au fost scrise pentru o vietuire crestineasca, nu pentru o izolare in munti sau pentru o renuntare la societate.

Sfanta Scriptura, Patericul, Filocalia si Vietile Sfintilor.. toate sunt si pentru mireni, nu numai pentru calugari. Este trista separatia care s-a adancit in mintea crestinilor, intre mireni si calugari. Exista o singura poarta si o singura cale, stramta si cu chinuri, chiar daca una este mai dreapta, iar alta mai cu ocolisuri.

Sfanta Scriptura este cartea mea, cartea ta, cartea lui. Fiecare dintre noi este "un fiu risipitor", "o oaie ratacita", "o drahma pierduta", "un Zaheu vamesul", "o femeie desfranata", "un Petru" si "un Iuda". Intreaga Sfanta Scriptura este a crestinului, calugar sau casatorit.

Patericul este o dragoste faptica, o smerenie practica si o despatimire detaliata. Este oare vreun crestin care sa nu aibe nevoie de modele in fapt de dragoste, smerenie si despatimire? Toti avem nevoie de acei Avva, de acei batrani simpli si profunzi, cu cuvant putin, dar cu putere.

Filocalia este "apologia ascezei si a curatiei mintii", iar fara o asceza sustinuta si o minte curata de ganduri necuviincioase nu se poate dobandi pacea sufletului, cunoasterea/vederea lui Dumnezeu si mantuirea. Filocalia este o carte scrisa de calugari pentru intreaga lume crestina; ea nu este insa cartea calugarilor, ci a crestinilor. Unele scrieri din Filocalie sunt lucrari ale unor mireni - Teolipt al Filadelfiei a fost casatorit.

Crestinul este in sine un calugar, tuns in aceasta lupta neincetata inca de la Botez.

costel 24.02.2009 11:29:51

Ce vorba minunata: "cel mai usor este sa te mantuiesti, caci acest lucru este propriu firii". Noi ne-am obisnuit cu nefirescul, incat mantuirea ni se pare cel mai greu lucru de obtinut. Uitam de inrudirea noastra cu Dumnezeu. Ne laudam de multe ori ca am reusit sa omoram diverse patimi in noi, dar uitam ca diavolul este viu. Asa ca lupta cu patimile nu inceteaza pana la moarte. Sigur ca si noi mirenii avem nevoie de Pateric. Cuvantul "Pateric" vine de la "patir", care in limba greaca inseamna tata; am putea zice: "invataturi ale parintilor duhovnicesti". Avem nevoie de parinti care sa ne nasca dupa placul inimii Domnului. Multi atunci cand sunt intrebati daca se roaga raspund: "Parinte, dimineata-s grabit, si seara-s ostenit". In astfel de cazuri, ne mai intrebam daca avem nevoie de cuvinte care sa ne faca fapturi vii?

adorcrysti 24.02.2009 13:05:32

Despre pateric
 
http://www.crestinortodox.ro/cauta/despre-pateric

Florin-Ionut 24.02.2009 15:36:09

Despre mireni in Patericul egiptean
 
Una dintre cele mai impresionante povestiri este asta:

"Doi din parinti s-au rugat lui Dumnezeu, ca sa-i incredinteze pe ei, la care masura au ajuns. Si le-au venit lor glas zicand : in cutare sat al Egiptului este un mirean anume Evharist si femeia lui se numeste Maria. Inca nu ati venit voi la masurile acestora. Si sculandu-se cei doi batrani, au mers in satul acela si intreband, au aflat chilia lui si pe femeia lui si i-au zis ei : unde este barbatul tau ? Iar ea a zis : pastor este si paste oile. Si i-a bagat pe ei in chilie. Iar dupa ce s-a facut seara, a venit Evharist cu oile si vazand pe batrani, le-a gatit lor masa si a adus apa sa le spele picioarele lor. Si i-au zis lui batranii : nu vom gusta ceva, de nu ne vei vesti noua lucrarea ta. Si Evharist cu smerenie a zis : eu sunt pastor si aceasta este femeia mea. Iar batranii au statut rugandu-l pe el si nu a vrut el sa le spuna. Si au zis lui batranii : Dumnezeu ne-a trimis pe noi la tine. Iar cum a auzit cuvantul acesta s-a temut si a zis lor : iata oile acestea le avem de la parintii nostri si orice spor va da Domnul sa dobandim dintransele, facem in trei parti: o parte saracilor si o parte pentru iubirea si primirea de straini si a treia parte pentru trebuinta noastra. Si de cand am luat pe femeia mea, nu m-am spurcat nici eu, nici ea, ci fecioara este si fiecare din noi deosebi se culca, iar noaptea purtam saci si ziua hainele noastre. Pana acum nimeni din oameni acestea nu le-a stiut. Si auzind s-au minunat si s-au dus slavind pe Dumnezeu."

windorin 27.02.2009 10:20:01

un calugar si un mirean
 
De cele mai multe ori, mireanul ramane anonim. Sa incepem totusi cu o intimplare in care mireanului i se spune numele, iar calugarului nu.

Se spune ca un calugar traia de patruzeci de ani in pustiul Iordanului. In tot acest timp el nu a intilnit alt om, ci a trait gol, alaturi de fiarele salbatice, ca pastor. Intr-o zi, intreaba pe Dumnezeu: "Arata-mi pe unul asemenea mie" si mare ii este mirarea, caci i se raspunde: "Pe imparatul Teodosie". Auzind acestea, batrinul isi spune trist: "Mi-am petrecut toti acesti ani in pustiu, ars de fierbinteala zilei, gol in frigul noptii, fara sa vad chip omenesc. De patruzeci de ani nu am mincat piine, ci am flaminzit si am insetat, petrecindu-mi noptile sub cerul liber. Iar dupa atitea lipsuri si nevointe sunt pus deopotriva cu cineva care traieste in lume, are femeie si petrece in lux".

Asa ca isi imbraca rasa si pleaca in Constantinopol. Teodosie il primi cu bunatate si cu respect pentru ca "era un mare prieten al calugarilor". Batrinul il intreba pe imparat cu vietuieste. La inceput Teodosie este sovaielnic, marturisind ca este un om lumesc si un pacatos, fara sa se poata compara in vreun fel cu marii nevoitori Antonie, Macarie sau Pahomie. In cele din urma, Teodosie ii marturiseste: "Am imparatit treizeci si noua de ani si de treizeci de ani port o camasa de par sub purpura imperiala". "Asta nu inseamna nimic", spuse batrinul. "De treizeci si doi de ani", continua imparatul, "nu m-am culcat alaturi de sotia mea, ci am trait in curatie". "Asta nu-i nimic", spuse iarasi batrinul. Apoi imparatul ii spuse cum posteste si nu se spala degraba. "Asta nu inseamna nimic", zise din nou batrinul.

Dupa ce i-a dezvaluit tainele nevointelor sale, Teodosie ii arata cum face milostenie, cum ii ajuta pe cei nedreptatiti si ocroteste vaduvele si orfanii, cum cerceteaza in fiecare noapte strazile si inchisorile si da bani celor aflati in nevoi; cum spala ranile bolnavilor si madularele uscate ale slabanogilor cu miinile lui. "Toate acestea sunt bune si demne de admiratie", spuse batrinul, "dar ele nu inseamna nimic in comparatie cu nevointele noastre".

In sfirsit, imparatul ii arata cum in timpul curselor de pe hipodrom sta in loja sa imperiala, incoronat si invesmintat in purpura, copiind manuscrise fara sa dea atentie la cele ce se intimpla in jurul sau. Cind multimile il aclama si ii cinta laude, el nu ingaduie inimii sa se umple de mindrie, ci continua sa scrie fara sa-si ridice macar ochii. Batrinul este impresionat. "Fii binecuvintat, fiul meu!", striga el. "Eu nu am ajuns la aceasta virtute. Dar roaga-te lui Dumnezeu pentru mine". Teodosie cere si el binecuvintarea calugarului si pleaca.

Florin-Ionut 06.03.2009 17:44:54

Ce inseamna dragostea si jertfa adevarata pentru aproapele:

Doi frati au mers impreuna la un targ, ca sa-si vanda lucrul mainilor lor si daca au intrat in targ, s-au desparut unul de altul. Iar unul cu mestesugul si indemnarea diavolului, s-a inselat si a cazut in pacatul curviei. Dupa aceea, aflandu-l pe el fratele, i-a zis : sa mergem, frate, la locul si chiliile noastre. Acesta a zis : eu, frate, astazi nu voi merge cu tine. Iar fratele auzind acel cuvant, s-a minunat si l-a intrebat zicand : pentru ce, frate, zici ca nu vei merge cu mine ? El a oftat si i-a spus, zicand : eu, frate, dupa ce te-ai dus tu si te-ai departat de mine, am cazut cu o femeie in pacatul curviei si de aceea nu voi merge acum cu tine la chilia mea. Fratele auzind acestea si vazandu-l foarte mahnit, scarbit si deznadajduit si vrand ca sa-i scoata sufletul din pieirea deznadajduirii, i-a zis : frate si eu daca m-am desparut de tine, am cazut in acelasi pacat. Pentru aceea dar, frate, sa mergem degraba la chiliile noastre si cu osardie sa ne pocaim si Dumnezeu ne va ierta greseala si pacatul nostru. Si asa, ascultand fratele, a mers la chilia sa si mergand la batranul, si-au marturisit amandoi impreuna caderea lor in pacatul curviei. Iar batranul le-a dat canon de pocainta; si amandoi, cu dragoste primind canonul, se rugau lui Dumnezeu unul pentru altul. Vazand Dumnezeu silinta si osteneala pe care o facea fratele cel ce nu cazuse in pacat pentru dragostea si mantuirea fratelui sau, peste putine zile i-a iertat pacatul. Si l-a instiinat Dumnezeu pe batranul ca pentru multa dragoste a fratelui ce n-a gresit, s-a iertat pacatul celui ce a gresit. Iata fratilor, a zis batranul, aceasta este dragostea cea adevarata, ca sa-si puna cineva sufletul sau pentru mantuirea fratelui sau.

Marius22 15.03.2013 11:29:52

Este minunat faptul ca Patericul nu este o relicva, ci este o carte ce se scrie continuu in Biserica. Pe langa acele apoftegme ale parintilor pustiului egiptean, s-au adaugat, si se vor adauga acestuia, experientele duhovnicesti ale monahilor din alte asezaminte monahale si din alte timpuri.


Ora este GMT +3. Ora este acum 16:01:27.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.