Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Botezul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5017)
-   -   intrebare ref la botez (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=349)

consuela 28.02.2006 09:27:38

E adevarat ca in timpul botezului vine un inger pazitor pt fiecare persoana botezata? Si in cazul asta persoanele nebotezate, nu au inger propriu pazitor?

Chriss-tian78 28.02.2006 11:00:39

Citat:

În prealabil postat de consuela
E adevarat ca in timpul botezului vine un inger pazitor pt fiecare persoana botezata? Si in cazul asta persoanele nebotezate, nu au inger propriu pazitor?

Da,asa este fiecare om primeste un inger pazitor care i se da la primirea Tainei Botezului. Sf. Antonie cel Mare zice:"Cand esti singur, cunoaste ca e cu tine ingerul". Iar cei nebotezati chiar daca nu au un inger pazitor, ei nu sunt lipsiti de ajutorul lui Dumnezeu. Popoarele necrestine au inger pazitor care este pus de Dumnezeu spre ocrotirea acestora.

consuela 09.03.2006 22:16:14

pai in cazul popoarelor necrestine cum e cu ingerii? cate un inger de om sau un inger pt toata tara?

Chriss-tian78 10.03.2006 12:24:42

Citat:

În prealabil postat de consuela
pai in cazul popoarelor necrestine cum e cu ingerii? cate un inger de om sau un inger pt toata tara?

da, pentru popoarele necrestine exista cate un inger pazitor.

consuela 11.03.2006 20:39:03

esti sigur/a? e greu sa faca fatza un singur inger la atatea pers. ce vina au ei ca s-au nascut acolo? sau sunt si mult mai putini diavoli in locurile alea si in cz asta nu sunt prea incercati sau mai putin incercati ca in cazul crestinilor astfel incat sa faca fata cu un singur inger? trebuie sa fie vreun echilibru pe undeva...altfel nu prea ar fi corect...

Chriss-tian78 12.03.2006 12:26:06

Citat:

În prealabil postat de consuela
esti sigur/a? e greu sa faca fatza un singur inger la atatea pers. ce vina au ei ca s-au nascut acolo? sau sunt si mult mai putini diavoli in locurile alea si in cz asta nu sunt prea incercati sau mai putin incercati ca in cazul crestinilor astfel incat sa faca fata cu un singur inger? trebuie sa fie vreun echilibru pe undeva...altfel nu prea ar fi corect...

un inger nu e pus singur sa pazeasca pe fiecare om in parte(daca ne referim la oamenii necrestini), nu tr luat asa. Ingerii sunt pusi sa pazeasca oamenii, bisericile, localitatile, popoarele si intreg universul. Chiar daca un necrestin nu are un inger pazitor ca la noi crestinii care suntem botezati, acestia(necrestinii) sunt sub ocrotirea lui Dumnezeu caci si pe acestia ii pazeste harul divin si acestia sunt chipul lui Dumnezeu.Cei care nu sau nascut crestini, nu inseamna ca nul vor cunoaste niciodata pe Dumnezeu, fiecare om are in fiinta sa puterea de a gasi adevarul, de a cunoaste adevarul, aceasta putere este sadita de Dumnezeu in om de la nastere, indiferent daca e sau nu crestin. Ca sunt sau nu mai putini diavoli in locurile unde locuiesc necrestini, asta nu prea conteaza, deoarece diavolii nu ar avea de ve sai ispiteasca prea tare, atata vreme cand cei care nu sunt crestini nu se afla pe drumul cel bun si nu sunt botezati in credinta noastra ortodoxa, ei sunt inca in intuneric. Pe cand acolo unde sunt crestini adevarati ai dreptei credinte si care se ostenesc in a pazi poruncile Mantuitorului, diavolii sunt mult ma prezenti si ataca pe crestini cu mai multa inversunare, ca doar sai intoarca de la Dumnezeu.

Chriss-tian78 13.03.2006 11:11:28

texte din Sf.Scriptura


13. Si ingerul pazitor al Persiei mi-a stat impotriva douăzeci si una de zile, dar iata ca Mihail, cel dintai dintre ingerii pazitori, a venit in ajutorul meu si eu l-am lasat acolo la îngerul păzitor al regelui Persilor
14. Si am venit ca sa-ti fac cunoscut ce se va intampla poporului tau la sfarsitul zilelor; ca mai este o vedenie pentru zilele cele din urma".
15. Si pe cand graia cu mine astfel de cuvinte, mi-am intors privirea spre pamant si am ramas ca un mut.
16. Si iata! Acela care avea infatisarea fiului omului s-a atins de buzele mele; atunci am deschis gura mea si am grait si am zis catre cel ce sta inaintea mea: "O, Stapanul meu! Din pricina acestei vedenii m-au cuprins zvarcoliri de durere si am rămas fara putere.
17. Si cum poate un slujitor atat de mic al Domnului sau sa graiască cu un Stapan atat de mare ca Tine! Si de spaimă imi piere toata puterea si suflarea mi se opreste".
18. Atunci s-a atins iarăsi de mine acela care avea înfatisarea Fiului Omului si mi-a dat tarie.
19. Si mi-a zis: "Nu te teme, om placut al lui Dumnezeu! Pace tie! Fii tare si curajos!" Si pe cand graia cu mine, m-am simtit intarit si am zis: "Spune, Stapane, caci Tu m-ai intarit!"
20. Atunci El a zis: "Stii tu, oare, pentru ce am venit la tine? Acum Ma voi întoarce sa fac război cu îngerul pazitor al Persiei si, cand Eu Ma voi duce, iata ca ingerul pazitor al Greciei va veni.
21. Iti voi vesti tie ceea ce este scris in cartea adevarului. Nimeni nu poate sa Ma ajute mai bine la aceasta decat Mihail, ingerul vostru pazitor".
(Daniel 10, 13-21)

1. Si in vremea aceea se va scula Mihail, marele voievod care ocroteste pe fiii poporului tau, si va fi vreme de stramtorare cum n-a mai fost de cand sunt popoarele si pana in vremea de acum. Dar in vremea aceea, poporul tau va fi mantuit si anume oricine va fi gasit scris in carte. (Daniel 12, 1).

In cartea Tobit citim ca Rafael, unul din cei sapte arhangheli (12, 15), a fost trimis sa-l pazeasca pe Tobie si sa-l vindece (5, 4 s.u.0).
Gavriil, ingerul care i s-a aratat lui Daniel, era ingerul pazitor al lui Darius Medul “Si eu in anul dintai al lui Darius Medul stam langa el ca sa-l ajut si sa-l intaresc.(Daniel 11, 1).

In Noul Testament gasim doar doua referiri clare la ingerii pazitori (Matei 18, 10; Fapte 12, 15).

sursa:http://www.romanianbible.org/
Daniel Mihoc - Epistolele Apocalipsei, Ed. Teofania, Sibiu, 2003

03.08.2006 22:49:22

Fratilor, treaba cu ingerii e mult mai complicata decat ni se pare noua.
Nu trebuie sa abordam prea scolastic aceasta problema.
Intrebare: Cand au fost creati ingerii care se dau la Botez? Daca ei sunt creati mai inainte de a fi omul botezat, ce fac ei in cazul in care omul refuza botezul sau moare inainte de botez?
Cat priveste "ingerul tarii" ce se intampla cu el cand se modifica granitele tarii.
Dionisie Areopagitul vorbeste de un inger al fiecarui popor care e altceva decat tara. Si in acest caz va rog sa-mi spuneti ce va fi cu romanii care nu se incadreaza in granitele Romaniei.

Chriss-tian78 04.08.2006 10:33:16

Normal ca noi suntem limitati in astfel de lucruri si nu stim cand si cum au fost creaty ingerii. Pai dupa cate am citit despre ingeri, ce credety ca sar putea intampla cu un inger daca omul refuza botezul? decat ca sar intrista si ar deplange soarta unui astfel de om, insa nu cred ca ar putea uninger sa fie pedepsit de Dumnezeu ca nu sia indeplinit misiunea, iar in leg cu omul care moare inainte de botez, nu cred ca are vreun inger pazitor daca inca na fost botezat. Presupun ca acesty ingeri carora li se incredinteaza grija unui popor au o misiune care poate sa fie temporara si care are probabil are anumite insarcinari si de inger nu cred ca depinde daca acel popor va dainui sau nu. Iar Romanii daca sunt botezaty au ingerasul lor cel bun :). Daca cunoastety mai multe spunetimi si mie ca ce stiu eu nu imi e suficient. cartile pe care leam citit despre ingeri nu imi dadeau prea multe informatii :
:)

sovidiu 04.08.2006 17:22:49

[quote=ierompetru]Fratilor, treaba cu ingerii e mult mai complicata decat ni se pare noua.
Nu trebuie sa abordam prea scolastic aceasta problema.
Intrebare: Cand au fost creati ingerii care se dau la Botez? Daca ei sunt creati mai inainte de a fi omul botezat, ce fac ei in cazul in care omul refuza botezul sau moare inainte de botez?
Cat priveste "ingerul tarii" ce se intampla cu el cand se modifica granitele tarii.
Dionisie Areopagitul vorbeste de un inger al fiecarui popor care e altceva decat tara. Si in acest caz va rog sa-mi spuneti ce va fi cu romanii care nu se incadreaza in granitele Romaniei.

Fratilor, treaba cu ingerii e mult mai complicata decat ni se pare noua.
Asa mi se pare si mie, pacatosul, si sigur este daca ne gandim ca in scripturi se vorbeste despre ingeri, de exemplu imi amintesc din ce am citit ca unul dintre ei avea puterea si probabil misiunea de a-l taia cu sabia pe omul lui D-zeu, norocul lui a fost ca asinul pe care acesta statea s-a oprit si nu mai voia sa inainteze, omul lui D-zeu a batut asinul iar acesta a prins grai omenesc intrebandu-l "de ce ma bati? cand eu iti salvez tie viatza", acesta nedumerit a vazut atunci ingerul D-nului care avea sabia in mana si ii atinea calea find pregatit sa-l omoare, pentru a nu se putea duce omul lui D-zeu acolo unde voia sa ajunga, sa faca ce ii ceruse un mai mare de al sau, ingerul fiind gata sa implineasca ce ii ceruse D-nul...
In alt loc un alt inger pedepseste pe un alt om al D-nului cu mutzenie pana la nasterea copilului acestuia, venit din voia D-nului la o varsta inaintata
In alt loc ingerii trimisi la Sodoma si Gomora probabil poate pentru a cerceta nelegiuirile sau pentru a salva singura casa neintinata de la pedeapsa, ce innopteaza la sfantul din acea cetate, lovesc cu orbire pe nerusinatii care vroiau sa violeze casa sfantului pentru ca la ea poposisera niste straini
Si despre multimea ingerilor din imparatia D-nului Isus care marturisind lui Pilat ca impartia Lui nu este de aici spunea si despre multimea slujitorilor Sai care nu ar lasa sa se intample ceea ce se intampla daca nu ar fi dat de sus adica de la Dumnezeu...
deci este nu numai complicata ci si dificila si periculoasa, dupa parerea mea...
Intrebare: Cand au fost creati ingerii care se dau la Botez? Daca ei sunt creati mai inainte de a fi omul botezat, ce fac ei in cazul in care omul refuza botezul sau moare inainte de botez?Pai raspunsul l-ati dat singur, inainte de a fi omul botezat si fac voia lui D-zeu... eu nu stiu
Cat priveste "ingerul tarii" ce se intampla cu el cand se modifica granitele tarii.
Dionisie Areopagitul vorbeste de un inger al fiecarui popor care e altceva decat tara. Si in acest caz va rog sa-mi spuneti ce va fi cu romanii care nu se incadreaza in granitele Romaniei.
Eeeeeeeeeeeeee...
Stiu mai multe, dar am vrut sa incit pe cei care vorbesc despre ingeri ca si cum ar vorbi despre Basescu pe care-l vad in fiecare zi la televizor...

Pai daca ati zis ca Dionisie Areopagitul (probabil un sfant, nu am auzit si nu am citit)vorbeste despre ingerul unui popor, de unde afirmati de ingerul tzarii pe baza ingerului unui popor? O fi si asa ceva, nu stiu, si precis e altceva decat tzara dar atunci ce legatura are cu romanii care se incadreaza sau nu in granitze? Probabil exista si un inger al Tzarii care face voia D-nului cu romanii ce nu se afla in tzara sau poate ca e acelasi, oricum romanii de pretutindeni poarta in suflet Romania lor "cu motoceii si cu ozana cea frumos curgatoare" a satului lor care poate, de ce nu, o fi avand si aceasta un alt inger al D-nului...
Dar am si eu o intrebare: Cum ar trebui sa vorbeasca despre ingeri? cei ce ii incitati, mai frumos sau mai urat ca despre Basescu, ca daca vorbesti de asa ceva in public se stie cum esti taxat si privit, sau poate insinuati sa nu mai vorbeasca deloc pastrand aceste taine fiind si asa asezate decat in apropierea unora... iar altii inca nefiind pregatiti pentru astfel de lucruri sa fie lasati in mai putina descoperire a adevarului... despre ingeri vorba stimabilului scriitor cu cartea domniei sale pe care spre rusinea mea inca n-am citit-o...

sovidiu 14.08.2006 11:46:54

Acuma, ma scuza-ti ca ma abat de la subiect, dar a vazut cineva ieri pe OTV cum a vorbit un parinte, in aer liber, inainte de slujba de botez a unor romi? Foarte frumos a vorbit, si tare m-as fi bucurat sa ramana din cuvintele rostite de acel parinte si in sufletul meu, care daca nu ma insel este acelasi parinte care a sfiintzit de "boboteaza" apele, undeva pe Dunare, si a fost transmis si la TV... doar ca maine se sfinteste apa iar eu nu prea stiu cum se foloseste cea pe care o primim de la biserica, se pastreaza in sticla, se bea din ea, se stropeste in casa? cum se face consuela sau ierompetre? Am avut si eu acum cativa ani buni, si am tinut-o in casa intr-o sticla, si dupa o vreme, poate multa vreme, am desfacut-o, si avea un miros foarte urat, parca era clocita, n-am avut curaj sa o gust, si am lasat-o asha, cred ca am astupat-o la loc, dar ne-am mutat de acolo si nu mai stiu ce am facut cu sticla...

assiris 07.03.2007 16:36:32

Pentru a scrie despre ingerii care ne insotesc pretutindeni desi nu avem posibilitatea de a-i vedea, incep printr-o rugaciune cu care eu incep orice calatorie pe care o fac. Si nu de putine ori am avut ocazia sa constat la sfirsitul calatoriei ca acel Inger a fost cu mine. Folositi-o cu incredere si la capatul calatoriei analizati daca a fost sau nu prezent linga voi. Si poate nu la prima, a doua a treie calatorie ii veti simti prezenta dar va veni si momentul in care va veti bucura ca nu ati fost singuri.

"Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, cela ce esti calea, adevarul si viata si ai calatorit impreuna cu sluga ta Iosif precum si cu cei doi ucenici care au mers la Emaus, - insusi Stapine calatoreste si cu mine robul tau, binecuvintind calatoria mea. Trimite si mie un inger pazitor ca lui Tobie, ca sa-mi fie povatuitor si pazitor si sa ma fereasca nevatamat de toata reaua intimplare. Si astfel cu pace, sanatate si buna sporire sa ma intorc intru ale mele si toata viata mea sa proslavesc preacinstit si de mare cuviinta numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh. Amin"

Am avut mai multe situatii in viata in care a fost linga mine, chiar daca multi dintre voi nu ma crede.
Dar toate cu masura. Nu trebuie sa fortati nota. Nu trebuie sa va aruncati in prapastie, punind la incercare ingerul, pentru a vedea daca va salveaza. Pe un site al motociclistilor am gasit un motto al cuiva: "Sa nu mergi cu motocicleta mai repede decit ingerul tau pazitor!"
Stiti ce bine este ca atunci cind sunteti singuri, in gind sa stati de vorba cu cineva? Sa stiti ca nu sunteti singuri? Sa stiti ca cineve vegheaza? Nici nu va imaginati.

consuela 08.03.2007 15:02:29

da ai mare dreptate assiris.
E si normal sa avem un pazitor in lumea asta ingrozitoare care fara inger pazitor ne-ar face praf, si altfel s-ar putea intampla atatea lucruri neprevazute rele si nenorocite. Macar cand e ingerul cu tine stii ca e ceva mai bine....

sofiaiuga 25.03.2007 22:50:52

Citat:

În prealabil postat de consuela
E adevarat ca in timpul botezului vine un inger pazitor pt fiecare persoana botezata? Si in cazul asta persoanele nebotezate, nu au inger propriu pazitor?

nu, nu au ,asa am citit in cartile despre ingeri. au si natiunile un inger ,fiecare natie.a se vadea si cartea DESPRE INGERI de MAICA ALEXANDRA.

veilur 05.04.2007 19:12:59

Da, adevarat asiris, ingerii pazitori sunt adevaratii paznici pentru noi. Dar uneori imi aduc aminte cat de mult imi intristez eu ingerul atunci cand pacatuiesc stiind ca el ma vede...ma mustra gandul asta si parca ma face de rusine sa stiu ca fac asta mereu :(

ancah 16.08.2007 10:23:27

Citat:

În prealabil postat de veilur
Da, adevarat asiris, ingerii pazitori sunt adevaratii paznici pentru noi. Dar uneori imi aduc aminte cat de mult imi intristez eu ingerul atunci cand pacatuiesc stiind ca el ma vede...ma mustra gandul asta si parca ma face de rusine sa stiu ca fac asta mereu :(

Veilur, acum ca stii cat il intristezi pe ingerul tau pazitor, facand anumite lucruri, care nu-i sunt pe plac; ce ar fi daca inainte de a face acel lucru ti-ai indrepta gandul spre inger si ai realiza ca de fapt nu trebuie sa faci acel lucru?!? Abtinandu-te, te poti bucura la gandul ca ti-ai bucurat ingerul pazitor. Ce zici?

cristiboss56 17.08.2007 21:40:28

Citat:

În prealabil postat de ancah
Citat:

În prealabil postat de veilur
Da, adevarat asiris, ingerii pazitori sunt adevaratii paznici pentru noi. Dar uneori imi aduc aminte cat de mult imi intristez eu ingerul atunci cand pacatuiesc stiind ca el ma vede...ma mustra gandul asta si parca ma face de rusine sa stiu ca fac asta mereu :(

Veilur, acum ca stii cat il intristezi pe ingerul tau pazitor, facand anumite lucruri, care nu-i sunt pe plac; ce ar fi daca inainte de a face acel lucru ti-ai indrepta gandul spre inger si ai realiza ca de fapt nu trebuie sa faci acel lucru?!? Abtinandu-te, te poti bucura la gandul ca ti-ai bucurat ingerul pazitor. Ce zici?

In rugciunile de dimineata si cele de seara, sunt rugciuni speciale catre ingerul pazitor, foarte importante si de folos. Ce trebuie retinut, este conlucrarea absolut necesara intre noi si ingerul pazitor. De multe ori in graba noastra cotidiana il uitam , il ignoram si ce pacat de harul lui ce-l irosim far de folos prin indiferenta si uitarea noastra.

dan73 18.08.2007 01:02:25

E bine ca ne mai gandim si la ingeri, la ceva pentru multi mai putin actual. Cred ca daca nu am indrepta gandirea si spre astfel de ganduri, am muri de pliciseala si ne-ar intepeni incheieturile. Pot spune ca la botez primim un inger. Asta este important? Sigur nu. Important este ca poti sa mergi spre el fara harta, pentru ca nu este undeva. El se traieste numai in relatie. Este adevarat ca si relatia ascunde in ea un mare mister: il poti vedea pe inger, dar nu-l poti "arata" nimanui. Dar ca sa-l vezi este nevoie de o "rasturnare" a amplasamentului tau intelectual, dupa cum spunea Andrei Plesu, in sensul ca ceea ce era interior devine exterior si ceea ce era exterior devine launtric.

dulcineea 29.08.2007 22:05:20

DACA BOTEZUL NU E EFCTUAT CUM TREBUIE NU COBOARA INGERUL PAZITOR.ASTA E LASAT SCRIS DE SFINTII PARINTI

GEORGIANA22 02.09.2007 14:17:38

Citat:

În prealabil postat de dulcineea
DACA BOTEZUL NU E EFCTUAT CUM TREBUIE NU COBOARA INGERUL PAZITOR.ASTA E LASAT SCRIS DE SFINTII PARINTI

NU CRED, ACUM DEPINDE DE GRESEALA CARE SE FACE IN TIMPUL BOTEZULUI, DAR GANDITI-VA LA PRUNCII ACEIA CARE IMEDIAT DUPA NASTERE MOR, SUNT CAZURI IN CARE ASISTENTELE MEDICALE IAU APA SI BOTEAZA COPILUL ( CU FORMULA: SE BOTEAZA ROBUL LUI DUMNEZEU.....IN NUMELE TATALUI SI AL FIULUI SI AL SF. DUH , AMIN), (in cazuri de urgenta poate boteza oricine)IN ACEST CAZ NU SE MAI COBOARA INGERUL DOMNULUI? EU CRED CA SE COBOARA, DAR MAI EXISTA UN BOTEZ SI ANUME BOTEZUL DORINTEI (ACESTA NU E VALABIL PT. PRUNCII AVORTATI CI PT. COPII CARE AU MURIT NEBOTEZATI).
CAT DESPRE INGERII NU TREBUIE SA SUBESTIMAM PUTEAREA LOR PT CA EI SUNT DUHURI NU AU TRUPURI CA NOI.
BUCURIE MULTA

consuela 03.09.2007 11:52:16

Nu e posibil sa boteze asistentele. Numai preotul are acest drept.
Decat poate daca asistenta respectiva a tinut canoanele (posturi si rugaciuni+ comportament adecvat)pe care le tine un preot inainte sa boteze...ceea ce e prea putin probabil.

Mirean 03.09.2007 12:24:06

Citat:

În prealabil postat de consuela
Nu e posibil sa boteze asistentele. Numai preotul are acest drept.
Decat poate daca asistenta respectiva a tinut canoanele (posturi si rugaciuni+ comportament adecvat)pe care le tine un preot inainte sa boteze...ceea ce e prea putin probabil.

Orice persoana poate sa boteze un prunc aflat in primejdie de moarte. Este suficient sa rosteasca formula "Se boteaza...." si botezul este considerat valid. Se recomanda sa toarne putina apa pe capul pruncului, dar au fost si cazuri in care, din lipsa apei, s-a turnat tarana.

In caz ca pruncul scapa cu viata, botezul este desavarsit de preot.

costel 03.09.2007 15:39:01

Pentru ca botezul sa fie socotit valid si, in consecinta, cel botezat sa dobandeasca calitatea de membru al Bisericii, trebuie sa indeplineasca anumite conditii asa cum sunt ele prevazute de canoane, in conformitate cu invatatura si practica veche a Bisericii. Conditiile se refera la : a) modul savarsirii si formula ce trebuie rostita ; b) marturisirea credintei; c) savarsitor ; d) locul savarsirii. Iata ce prevad canoanele :

1. In privinta modului savarsirii tainei, canonul 50 apostolic prevede cufundarea in apa de trei ori: "Daca vreun episcop sau prezbiter nu va savarsi trei afundari ale unei taine, ci o afundare intru moartea Domnului, sa se cateriseasca. Fiindca nu a zis Domnul: botezati intru moartea mea, ci mergand invatati toate popoarele botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh".

2. Formula pe care trebuie sa o rosteasca savarsitorul tainei este mentionata de canonul 49 apostolic: "Daca vreun episcop sau prezbiter nu ar boteza dupa porunca Domnului in Tatal si in Fiul si in Duhul Sfant, ci in trei fara de inceput, sau in trei fii sau in trei mangaietori, sa se cateriseasca".

Practica afundarii in apa si formula treimica sunt mentionate si de Constitutiile Apostolice; "Episcope, dupa chipul prescris mai sus, vei unge capul celor ce sunt de botezat, fie barbati, fie femei, spre a simboliza botezul spiritual, apoi sau tu sau un preot subordonat tie, ii vei cufunda in apa, in care timp vei pronunta asupra lor invocarea Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh".

3. Cel ce se boteaza trebuie sa faca marturisire de credinta, rostind Simbolul credintei, asa cum precizeaza Constitutiile apostolice; "Cel ce vine la botez abjura pe Satan, se consacra lui Hristos si pronunta simbolul credintei", simbolul de credinta stabilit la sinoadele I si II ecumenic, numit - Simbolul niceoconstantinopolitan.

4. Savarsitorul tainei este episcopul sau preotul asa cum reiese din canoanele apostolice, catate mai sus : 46, 47, 49 si 50. Iar in Constitutiile apostolice se spune : "Noi nu dam dreptul de a boteza altor slujitori (catetilor, cantaretilor si usierilor) decat numai episcopilor si presviterilor, iar ajutoarele sunt diaconii".
Diaconul nu are dreptul de a boteza decat numai in caz de necesitate. Tot in caz de necesitate poate boteza oricare dintre laici, chiar si o femeie.

5. Pentru locul unde se savarseste botezul, canoanele prevad biserica. Astfel, in canonul 59 trulan se spune : "Botezul cu nici un chip sa nu se savarseasca in paraclisul care se gaseste in casa particulara, ci cei ce voiesc a se invrednici de preacurata luminare, sa mearga la bisericile catolicesti (ortodoxe) si acolo sa primeasca darul acesta. Iar de se va gasi cineva carele nu va tinea cele hotarate de noi, daca va fi cleric sa se cateriseasca, iar daca va fi laic sa se afuriseasca.
In paraclise botezul poate fi savarsit numai cu aprobarea speciala a episcopului, dupa hotararea aceluiasi sinod (canonul 31), unde se spune : "Clericii care liturghisesc sau boteaza in paraclisele care se gasesc in case, hotaram sa se faca aceasta cu invoirea episcopului locului prin urmare daca vreun cleric nu ar pazi asa, sa se cateriseasca".


dulcineea 03.09.2007 22:19:46

Citat:

În prealabil postat de costel
Pentru ca botezul sa fie socotit valid si, in consecinta, cel botezat sa dobandeasca calitatea de membru al Bisericii, trebuie sa indeplineasca anumite conditii asa cum sunt ele prevazute de canoane, in conformitate cu invatatura si practica veche a Bisericii. Conditiile se refera la : a) modul savarsirii si formula ce trebuie rostita ; b) marturisirea credintei; c) savarsitor ; d) locul savarsirii. Iata ce prevad canoanele :

1. In privinta modului savarsirii tainei, canonul 50 apostolic prevede cufundarea in apa de trei ori: "Daca vreun episcop sau prezbiter nu va savarsi trei afundari ale unei taine, ci o afundare intru moartea Domnului, sa se cateriseasca. Fiindca nu a zis Domnul: botezati intru moartea mea, ci mergand invatati toate popoarele botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh".

2. Formula pe care trebuie sa o rosteasca savarsitorul tainei este mentionata de canonul 49 apostolic: "Daca vreun episcop sau prezbiter nu ar boteza dupa porunca Domnului in Tatal si in Fiul si in Duhul Sfant, ci in trei fara de inceput, sau in trei fii sau in trei mangaietori, sa se cateriseasca".

Practica afundarii in apa si formula treimica sunt mentionate si de Constitutiile Apostolice; "Episcope, dupa chipul prescris mai sus, vei unge capul celor ce sunt de botezat, fie barbati, fie femei, spre a simboliza botezul spiritual, apoi sau tu sau un preot subordonat tie, ii vei cufunda in apa, in care timp vei pronunta asupra lor invocarea Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh".

3. Cel ce se boteaza trebuie sa faca marturisire de credinta, rostind Simbolul credintei, asa cum precizeaza Constitutiile apostolice; "Cel ce vine la botez abjura pe Satan, se consacra lui Hristos si pronunta simbolul credintei", simbolul de credinta stabilit la sinoadele I si II ecumenic, numit - Simbolul niceoconstantinopolitan.

4. Savarsitorul tainei este episcopul sau preotul asa cum reiese din canoanele apostolice, catate mai sus : 46, 47, 49 si 50. Iar in Constitutiile apostolice se spune : "Noi nu dam dreptul de a boteza altor slujitori (catetilor, cantaretilor si usierilor) decat numai episcopilor si presviterilor, iar ajutoarele sunt diaconii".
Diaconul nu are dreptul de a boteza decat numai in caz de necesitate. Tot in caz de necesitate poate boteza oricare dintre laici, chiar si o femeie.

5. Pentru locul unde se savarseste botezul, canoanele prevad biserica. Astfel, in canonul 59 trulan se spune : "Botezul cu nici un chip sa nu se savarseasca in paraclisul care se gaseste in casa particulara, ci cei ce voiesc a se invrednici de preacurata luminare, sa mearga la bisericile catolicesti (ortodoxe) si acolo sa primeasca darul acesta. Iar de se va gasi cineva carele nu va tinea cele hotarate de noi, daca va fi cleric sa se cateriseasca, iar daca va fi laic sa se afuriseasca.
In paraclise botezul poate fi savarsit numai cu aprobarea speciala a episcopului, dupa hotararea aceluiasi sinod (canonul 31), unde se spune : "Clericii care liturghisesc sau boteaza in paraclisele care se gasesc in case, hotaram sa se faca aceasta cu invoirea episcopului locului prin urmare daca vreun cleric nu ar pazi asa, sa se cateriseasca".

cat adevar!!!

oare in ziua de azi mai asculta cineva aceste canoane??!

veilur 04.09.2007 03:40:55

Da, respecta cine este interesat sa respecte, cine nu, spre osanda lui. Dar aceste lucruri sunt stiute, nu stiu ce va surprinde in aceasta tema, chiar...:rolleyes: ??

Mirean 04.09.2007 13:56:45

Citat:

În prealabil postat de costel
Pentru ca botezul sa fie socotit valid si, in consecinta, cel botezat sa dobandeasca calitatea de membru al Bisericii, trebuie sa indeplineasca anumite conditii asa cum sunt ele prevazute de canoane, in conformitate cu invatatura si practica veche a Bisericii. Conditiile se refera la : a) modul savarsirii si formula ce trebuie rostita ; b) marturisirea credintei; c) savarsitor ; d) locul savarsirii. Iata ce prevad canoanele :

1. In privinta modului savarsirii tainei, canonul 50 apostolic prevede cufundarea in apa de trei ori: "Daca vreun episcop sau prezbiter nu va savarsi trei afundari ale unei taine, ci o afundare intru moartea Domnului, sa se cateriseasca. Fiindca nu a zis Domnul: botezati intru moartea mea, ci mergand invatati toate popoarele botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh".

2. Formula pe care trebuie sa o rosteasca savarsitorul tainei este mentionata de canonul 49 apostolic: "Daca vreun episcop sau prezbiter nu ar boteza dupa porunca Domnului in Tatal si in Fiul si in Duhul Sfant, ci in trei fara de inceput, sau in trei fii sau in trei mangaietori, sa se cateriseasca".

Practica afundarii in apa si formula treimica sunt mentionate si de Constitutiile Apostolice; "Episcope, dupa chipul prescris mai sus, vei unge capul celor ce sunt de botezat, fie barbati, fie femei, spre a simboliza botezul spiritual, apoi sau tu sau un preot subordonat tie, ii vei cufunda in apa, in care timp vei pronunta asupra lor invocarea Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh".

3. Cel ce se boteaza trebuie sa faca marturisire de credinta, rostind Simbolul credintei, asa cum precizeaza Constitutiile apostolice; "Cel ce vine la botez abjura pe Satan, se consacra lui Hristos si pronunta simbolul credintei", simbolul de credinta stabilit la sinoadele I si II ecumenic, numit - Simbolul niceoconstantinopolitan.

4. Savarsitorul tainei este episcopul sau preotul asa cum reiese din canoanele apostolice, catate mai sus : 46, 47, 49 si 50. Iar in Constitutiile apostolice se spune : "Noi nu dam dreptul de a boteza altor slujitori (catetilor, cantaretilor si usierilor) decat numai episcopilor si presviterilor, iar ajutoarele sunt diaconii".
Diaconul nu are dreptul de a boteza decat numai in caz de necesitate. Tot in caz de necesitate poate boteza oricare dintre laici, chiar si o femeie.

5. Pentru locul unde se savarseste botezul, canoanele prevad biserica. Astfel, in canonul 59 trulan se spune : "Botezul cu nici un chip sa nu se savarseasca in paraclisul care se gaseste in casa particulara, ci cei ce voiesc a se invrednici de preacurata luminare, sa mearga la bisericile catolicesti (ortodoxe) si acolo sa primeasca darul acesta. Iar de se va gasi cineva carele nu va tinea cele hotarate de noi, daca va fi cleric sa se cateriseasca, iar daca va fi laic sa se afuriseasca.
In paraclise botezul poate fi savarsit numai cu aprobarea speciala a episcopului, dupa hotararea aceluiasi sinod (canonul 31), unde se spune : "Clericii care liturghisesc sau boteaza in paraclisele care se gasesc in case, hotaram sa se faca aceasta cu invoirea episcopului locului prin urmare daca vreun cleric nu ar pazi asa, sa se cateriseasca".

Este adevarat ce spui tu, dar eu incercam sa dau lamuriri in privinta unei chestiuni practice.
Pentru mai multa claritate adaug urmatoarele (fara insa a infirma cele afirmate de tine):


Savirsitorul Tainei Botezului este preotul hirotonit, iar in caz de nevoie, cind pruncul este in pericol de moarte, poate savirsi botezul si orice laic, chiar mama pruncului, afundid pruncul in apa de trei ori si spunind corect formula: <<Se boteaza robul sau roaba lui Dumnezeu (N), in numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh. Amin>>. Nu poate administra botezul pruncului un necrestin, chiar daca ar sti si rosti formula exacta a botezului, caci nu poate introduce in Biserica cineva care nu este membru al Bisericii. Caci, ar insemna sa facem din botez un act magic. Adica, cineva care pronunta o formula externa are puterea sa opereze si intern, numai prin simpla formula.

Daca pruncul traieste dupa botezul administrat de un laic, preotul completeaza ritualul botezului, fara a mai repeta afundarea si cuvintele respectiv. Caci botezul nu se repeta. Sfintul Pavel spune: <<Este un Domn, o credinta, un botez>> (Efeseni IV, 5). Botezul nu se repeta, pentru ca el se savirseste pentru iertarea pacatului stramosesc si odata sters acest pacat isi atinge scopul si nu mai are nici un rost sa se repete. Mai mult, fiind savirsit in asemanarea mortii si invierii lui Hristos, asa precum acestea s-au savirsit odata pentru totdeauna, nici exemplul botezului nu-si mai are rost.

Botezul se savirseste prin afundarea in apa sfintita. Caci, daca apa botezului aduce sfintire celui botezat, atunci si ea trebuie mai intii sa fie sfintita. De altfel toate obiectele din natura, care sint puse in slujba bisericii se sfintesc cu agiasma peste care se pogoara Duhul Sfint, aplicindu-se si in cazul botezului (I Timotei IV, 4-5).

In afara de botezul obisnuit cu apa care se savirseste prin intreita afundare si in caz de boala a copilului prin stropire, mai exista si botezul singelui, adica acei care mor pentru credinta crestina, fara a fi primit botezul, conform cuvintelor Mintuitorului: <<Oricine va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, marturisi-voi si Eu pentru el inaintea Tatalui Meu Care este in ceruri>> (Matei X, 32). Sau in alt loc: <<Cine-si va pierde viata pentru Mine, o va cistiga>> (Matei S, 32). Sau in alt loc: <<Cine-si va pierde viata pentru Mine, o va cistiga>> (Matei XVI, 25). Intre acesti martiri si sfinti, morti fara botezul crestin, se inscriu acei prunci omoriti de Irod, care cauta sa-l omoare pe Iisus. Mai exista si un botez al dorintei, intre care se inscriu toti acei drepti care se pregatesc pentru botez si-l doresc cu pasiune, dar mor inainte de a primi efectiv botezul. Acestia ar fi asemanatori cu femeia pacatoasa despre care Mintuitorul a spus: <<Iertate ii sint pacatele ei cele multe, caci mult a iubit>> (Luca VII, 47). De asemenea tot intre acestia se afla si dreptii Vechiului Testament, pe care biserica ii cinsteste ca sfinti.


seminaristul 05.09.2007 19:37:34

in caz de urgentza oricine poate boteza rostind formula "Se boteaza robul lui Dumnezeu ..."


GEORGIANA22 06.09.2007 21:41:31

MARE ESTE PACATUL DACA LASAM UN COPIL CU PROBLEME DE SANATATE SA MOARA NEBOTEZAT, EU AM AVUT PROBLEME LA NASTERE SI ERA SA MOR , DAR MOASA A LUAT APA SI M-A STROPIT CU APA CU FORMULA "Se boteaza robul lui Dumnezeu ..." IAR DUPA CE MI-AM REVENIT A CONTINUAT PREOTUL SF. BOTEZ

strajeru 26.11.2007 00:52:08

Botezul este Taina în care, prin întreita cufundare în apă, în numele Sfintei Treimi, cel ce se botează se curățește de păcatul strămoșesc și de toate păcatele făcute până la botez, se naște la o viață spirituală nouă și devine membru al trupului tainic al Domnului, al Bisericii lui Hristos.
Botezul din apă și din Duh își are originea în profețiile Vechiului Testament, deoarece Domnul nostru Iisus Hristos a venit să împlinească tot ce s-a proorocit în Lege și în prooroci (Matei 5, 17). Începându-și lucrarea Sa mesianică, Domnul nostru Iisus Hristos a făcut o mulțime de semne și minuni dumnezeiești, tămăduind bolile și scoțând demonii din cei ce Îl rugau. Vestea minunilor s-a dus departe, punând pe gânduri pe mulți, căci așa ceva nu se mai pomenise (Matei 9, 32–38; Ioan 9, 32–33), și în acest context de împrejurări, Sfânta Scriptură ne spune că între farisei era un om cu numele Nicodim, un fruntaș al iudeilor. Acesta a venit noaptea la Iisus și I-a zis: Învățătorule, știm că ești învățător venit de la Dumnezeu, căci nimeni nu poate face semnele pe care le faci Tu, dacă nu este Dumnezeu cu el. Drept răspuns, Iisus i-a zis: Adevărat, adevărat zic ție, de nu se va naște cineva de sus, nu va putea să vadă Împărăția lui Dumnezeu. Nicodim I-a zis: Cum poate un om bătrân să se nască din nou? Poate el oare să intre a doua oară în pântecele maicii sale și să se nască? Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ție, de nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre întru Împărăția lui Dumnezeu. Căci ce este născut din trup, trup este... (Ioan 3, 1–6).
Deci nașterea din nou înseamnă nu a intra din nou în pântecele maicii, ci a avea botezul din apă și din Duhul Sfânt, pe care l-au primit și îl dau apostolii Domnului, cărora le-a zis Domnul după Învierea Sa: Mergeți în toată lumea și propovăduiți Evanghelia la toată făptura. Cel ce va crede și se va boteza se va mântui, iar cel ce nu va crede se va osândi (Marcu 16, 15–16) și botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să păzească toate câte am poruncit vouă; și iată, Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin. (Matei 28, 19–20).
Iată dar că botezul cu apă și cu Duhul Sfânt este obligatoriu pentru &laquo;orice făptură&raquo; și nu numai pentru unii, cum spun sectarii cei rătăciți.
Sectarul: În Sfânta Scriptură numai două Taine sunt pomenite: Botezul și Cina Domnului; celelalte pe care le-ai înșirat dumneata până acum sunt niște născociri omenești și de aceea noi nu le putem admite. Iar cât privește botezul, nu este o taină, ci un simbol, o lucrare simbolică în care se închipuiește curățirea de păcate și prin care numai se întărește credința, fiind doar o dovadă pe care o dă cineva în afară, pentru faptul că a făcut pocăință, sau este o moștenire, o pecete a pocăinței. Dar curățirea păcatelor nu o face botezul, ci credința, care prin botez este pecetluită și confirmată.
Credința și nu botezul este agentul care transformă pe om în făptură nouă, mântuindu-l, după cum rezultă din cuvintele îngerului către Corneliu, că prin credința în cele ce îi va spune Apostolul Petru, se va mântui cu toată casa sa (Fapte 11, 14), sau din cuvântul Apostolului Pavel către temnicerul din Filipi: Crede în Domnul Iisus și te vei mântui tu și casa ta (Fapte 16, 31). Deci credința este cea care a adus mântuire, iar botezul i-a urmat numai ca un simbol al convertirii și al credinței sau ca o pecete a terminării pocăinței.
Preotul: Botezul creștin este o Taină sfântă, iar nu un simbol, deoarece Mântuitorul a numit Botezul &laquo;naștere de sus&raquo;, în urma căruia omul se curățește de păcate și se sfințește (Ioan 3, 3–7). Sfântul Apostol Pavel îl numește &laquo;înnoire&raquo; a vieții (Rom. 6, 3–5), făcută prin lucrarea Sfântului Duh (Tit 3, 5). Apostolul Petru spune și mai lămurit că botezul este împărtășit spre iertarea păcatelor (Fapte 2, 38) și că nu este numai un simbol sau o spălare a trupului care să închipuiască spălarea sau curățirea sufletului – cum vi se pare vouă sectarilor – ci este o naștere adevărată. Botezul, zice el, vă mântuiește astăzi și pe voi nu ca ștergere a necurăției trupului, ci ca deschiderea cugetului bun către Dumnezeu (I Petru 3, 21).
Chiar și dacă nu ni s-ar spune, ar fi totuși de la sine înțeles că toate aceste urmări ale botezului se fac prin lucrarea Sfântului Duh, și astfel Botezul nu este un simbol, ci o Taină.
Despre Botez ni se mai spune că poate fi săvârșit numai de apostoli sau de cei ce au darul preoției, pentru că numai apostolilor le-a poruncit Mântuitorul să boteze (Matei 28, 19) și numai despre ei și despre persoane care au avut darul preoției ni se spune în Sfânta Scriptură că au botezat (I Cor. 1, 16; Fapte 8, 36–38; 16, 12–15; 16, 32–33 ș.a.). Iar despre cele șapte Taine îți voi răspunde mai pe larg după ce voi vorbi mai întâi despre fiecare Taină în parte.
Sectarul: Botezul trebuie să fie aplicat numai adulților, pentru că, pe de o parte, cei ce-l primesc trebuie să aibă mai întâi credință și pocăință și abia apoi să se boteze, iar, pe de altă parte, cei ce îl aplică trebuie mai întâi să propovăduiască credința și pocăința și abia apoi să boteze. Căci iată ce spune Sfânta Scriptură propovăduitorilor: Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă (Matei 28, 19–20). Deci întâi trebuie să propovăduiască și abia apoi să boteze. Iar despre cel ce voiește să primească Botezul, zice: Cel ce va crede și se va boteza, se va mântui, iar cel ce nu va crede, se va osândi (Marcu 16, 16). Altă dată li se adresează direct și le zice: Pocăiți-vă și să se boteze fiecare dintre voi în numele lui Iisus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre și veți primi darul Duhului Sfânt (Fapte 2, 38). Deci cel ce vrea să primească botezul, trebuie mai întâi să aibă credință și să facă pocăință.
Preotul: Nu este deloc așa cum rău cugeți dumneata. Am spus de la început că Botezul creștin își are originea în Vechiul Testament. Astfel, Dumnezeu i S-a arătat lui Avraam când acesta era în vârstă de 99 de ani și, între altele, i-a spus că pe toată partea bărbătească să o taie împrejur, iar pe copiii de parte bărbătească ce se vor naște de aici încolo, să-i taie împrejur în a opta zi de la naștere. Iar cel ce nu se va tăia împrejur să fie nimicit (Fac. 17, 10–14). Deci Dumnezeu nu i-a zis lui Avraam pentru copii și tineri, să se taie împrejur când vor fi maturi, sau ca el, de 99 de ani, ci toată partea bărbătească, de orice vârstă ar fi, să o taie împrejur, iar pe nou-născuți, a opta zi după nașterea lor. Voi sectarilor ziceți că botezul pruncilor nu are valoare, căci ei nu știu când au fost botezați. Dar ce știa Isaac, pruncul lui Avraam, la opt zile? Desigur, nimic. Dar știau tatăl și mama sa și de aceea Isaac, când s-a făcut mare, n-a spus că el nu știe când l-au tăiat împrejur și că trebuie să-l taie din nou împrejur, ci i-a crezut pe părinții lui. Așa trebuie să fie și Botezul – cum de fapt practică Sfânta Biserică Ortodoxă –, știut fiind că tăierea-împrejur închipuia Botezul din Legea Nouă (Col. 2, 11–13). Însuși Mântuitorul nostru Iisus Hristos S-a botezat cu botezul Legii Vechi, la opt zile după nașterea Sa (Luca 2, 21).
Altă preînchipuire din Vechiul Testament prin care se arată că la plinirea vremii trebuie să se boteze și copiii, este scoaterea israeliților din Egipt și trecerea lor prin Marea Roșie, de la bătrân până la cel mai mic prunc. Că aceasta închipuie botezul tuturor, adeverește și marele Apostol Pavel, zicând: Căci nu voiesc, fraților, ca voi să nu știți că părinții noștri (israeliții) au fost toți sub nor și că toți au trecut prin mare, și toți, întru Moise, au fost botezați în nor și în mare (I Cor. 10, 1–2). Va să zică &laquo;toți&raquo;, deci și copiii, căci Moise spunea lui Faraon: Vom merge cu copiii noștri și cu bătrânii, cu fiii și cu fiicele noastre, cu oile și cu boii noștri (Ieș. 10, 9). Așa încât norul și marea (apa) însemnau &laquo;apa și Duhul Sfânt&raquo;, în care trebuie să fie botezat oricine (Ioan 3, 5).
Trecând la Noul Testament, auzim pe Domnul nostru Iisus Hristos spunând apostolilor, înainte de răstignirea Sa, că Tatăl le va trimite pe Mângâietorul, adică pe Duhul Sfânt, în numele Fiului și îi va învăța toate lucrurile (Ioan 14, 16–17, 26). Și venind Duhul Sfânt în ziua Cincizecimii (adică Duminica), la ora 9 dimineața, peste apostoli, ei au propovăduit poporului ceea ce-i învăța Duhul Sfânt, spunându-le să se pocăiască și fiecare din ei să fie botezat în numele Domnului nostru Iisus Hristos, că a voastră și a copiilor voștri este această făgăduință. Și au fost botezați ca la trei mii de suflete (Fapte 2).
Auziți voi sectarilor și să vă intre în urechi adevărul acesta: A voastră și a copiilor voștri este făgăduința aceasta, a Botezului. Deci și a copiilor, nu cum rătăcit învățați voi pe oameni. Și când spune că s-au botezat, nu spune că au botezat trei mii de bărbați și de femei, ci &laquo;trei mii de suflete&raquo;, ceea ce înseamnă că au fost și copii de ai celor botezați. Desigur, apostolii predicau celor mari, însă, fiind ei inspirați de Duhul Sfânt, spuneau că și a copiilor este &laquo;făgăduința&raquo;, și ascultătorii credeau, ca și Avraam lui Dumnezeu.
Iată câteva cazuri de familii botezate cu copiii lor: Lidia a fost botezată – ea și casa ei (Fapte 16, 14–15); Temnicerul i-a luat la sine (pe Pavel și pe Sila) în acel ceas al nopții, a spălat rănile lor și s-a botezat și el și toți ai lui îndată (Fapte 16, 33); Dar Crispus, fruntașul sinagogii, a crezut în Domnul, împreună cu toată casa lui (Fapte 18, 8). Iarăși zice Sfântul Apostol Pavel: Am botezat și casa lui Ștefana (I Cor. 1, 16). Când zice &laquo;toată casa&raquo;, se înțelege de la sine că este vorba de toată familia, până la cel mai mic, după cum zice Isus Navi: Eu și casa mea voi sluji Domnului (Iosua 24, 15).
Domnul Hristos a arătat, de asemenea, că trebuie botezați copiii de mici, deoarece atunci când I-au adus niște copilași ca să Se roage pentru ei, iar apostolii opreau pe cei ce i-au adus, Domnul i-a certat, zicându-le: Lăsați copiii să vină la Mine și nu-i opriți, că a unora ca acestora este împărăția Cerului. Și după ce și-a pus mâinile peste ei, s-a dus de acolo (Matei 19, 13–15). Deci, dacă Dumnezeu cheamă și pe copii de mici la mântuire, pentru ce voi sectarilor rătăciți vă lepădați de ei și îi opriți de a veni la Dumnezeu prin Sfântul Botez? Vai de cei cărora le mor copiii nefiind botezați prin apă și prin Duhul Sfânt, căci cei ce nu au fost botezați se vor osândi (Marcu 16, 15–16).
Sectarul: Da, dar copiii numai cu Botezul fără credință, nu se pot mântui! Scriptura spune nu numai despre Botez, ci și despre credință că este trebuitoare spre mântuirea cuiva. Auzi ce zice: Cel ce va crede și se va boteza, se va mântui. Iar cel ce nu va crede se va osândi (Marcu 16, 15–16). Deci este clar: copiii neavând credință, nu au nici dreptul de a fi botezați.
Preotul: Nu este deloc adevărat ceea ce spuneți voi sectarilor rătăciți de la adevăr și orbi la înțelegere. Într-adevăr, copiii nu pot crede la vârsta când sunt botezați, dar nici nu pot tăgădui și nici nu pot refuza pe Hristos. Nu se mântuiește numai acela care crede, ci el trebuie să se și boteze. Așa cum în Vechiul Testament tăierea împrejur se făcea în baza credinței părinților, tot așa Botezul se face pe temeiul credinței părinților sufletești, care sunt nașii (Marcu 9, 36–37). Copiii nu au credință, dar au nașii lor. Nașii sunt persoane în vârstă care însoțesc pe prunc la botez și fac cuvenita mărturisire de credință în locul lor. Nașii sunt părinții sufletești ai pruncilor care se botează și care se nasc prin Botez la o viață nouă în Duhul.
Așa cum părinții trupești ai pruncului l-au născut pe el spre viața trupească, după cum scrie: Ce este născut din trup, trup este (Ioan 3, 6), tot așa nașii sunt părinții sufletești ai pruncilor care se botează, garanți și chezași în fața lui Dumnezeu și a Bisericii Sale, garantând că pruncul (finul) va fi crescut în credința creștină și va fi un bun credincios .
Sectarul: Dar unde scrie în Sfânta Scriptură că nașii pot fi chezași pentru mântuirea altora și că prin credința lor se pot mântui copiii?
Preotul: Mântuitorul spune: ...din gura a doi sau trei martori să se statornicească tot adevărul (Matei 18, 16; I Tim. 5, 19). Deci, pe baza credinței părinților, a nașilor și a celorlalți martori care sunt la botezul pruncului, preotul botează pruncul. Iar fiindcă ai întrebat unde se găsesc în Sfânta Scriptură mărturii prin care să se arate cum credința unora a mântuit pe alții, din cele multe, îți voi spune unele:
Prin credința sutașului roman s-a vindecat sluga sa (Matei 8, 13). Robul nu credea, dar prin credința stăpânului său a dobândit de la Mântuitorul sănătatea sa.
Patru oameni aduc la Mântuitorul un slăbănog: Și văzând Iisus credința lor, a zis slăbănogului: &laquo;Fiule, iertate îți sunt păcatele tale!&raquo; Apoi a zis: &laquo;Scoală-te, ia-ți patul tău și mergi la casa ta!&raquo; (Matei 9, 2, 6-7; Marcu 2, 3–12). Deci credința era a celor patru, nu a slăbănogului.
Pe temeiul credinței lui Iair, Domnul a înviat copila de 12 ani (Matei 9, 18–25). Pe temeiul credinței altora, Domnul a vindecat pe un mut și îndrăcit (Matei 9, 32–34; 12, 22). Pentru credința cananeencei, Mântuitorul a vindecat pe fiica sa, scoțând demonul din ea (Matei 15, 22–28). Tot astfel, pe baza credinței unui tată, Domnul i-a tămăduit copilul lunatic (Matei 17, 14–18). Așadar, acestea și încă alte multe mărturii ale Sfintei Scripturi ne dovedesc că, pe temeiul credinței părinților, a nașilor și a martorilor care sunt la botez, Dumnezeu le dă copiilor sfințire și mântuire, după cum adeverește acest lucru și marele Apostol Pavel, zicând: Căci bărbatul necredincios se sfințește prin femeia credincioasă..., femeia necredincioasă se sfințește prin bărbatul credincios (I Cor. 7, 14).
Sectarul: Nici Hristos n-a primit botezul decât ca adult, la vârsta de 30 de ani, și nici Ioan Botezătorul nu a botezat decât adulți. Deci nici noi nu trebuie să aplicăm botezul decât adulților.
Preotul: La aceste afirmații ți-am răspuns la întrebarea de mai înainte, când ai susținut de asemenea că Botezul trebuie aplicat numai adulților. Iar la cele ce întrebi acum, deosebit de cele de mai sus, și completând răspunsul de mai înainte, îți răspund următoarele: Mântuitorul a primit botezul la 30 de ani, pentru că abia atunci și-a început activitatea publică, la o vârstă când cineva era socotit capabil – potrivit socotinței acelei vremi – să pășească în public și să învețe pe alții o nouă învățătură. Dar botezul primit de El n-a fost același cu al nostru, deoarece n-a avut același efect, acela fiind numai un botez cu apă, un botez al &laquo;pocăinței&raquo;, al lui Ioan, iar nu cu &laquo;apă și Duh&raquo;, ca botezul creștin, instituit de Hristos mai târziu. Prin acel Botez, Mântuitorul, în loc să Se curățească de păcate, dimpotrivă, S-a încărcat cu păcate, luând asupra Sa păcatele omenirii întregi. El nu S-a botezat spre a fi curățit de păcate – cum facem noi în botezul nostru –, pentru că El nu avea păcate și, deci nici trebuință nu avea ca mai întâi să se pocăiască. Altul era rostul acelui botez și altul este al botezului nostru .
Iar dacă este vorba de vârstă, pentru ce voi sectarii înșivă nu respectați vârsta de 30 de ani? Mântuitorul n-a stabilit nici o vârstă sau limită de vârstă. El însă, când a vorbit despre Botezul pe care îl va așeza, a arătat marea importanță pe care o va avea lucrarea acelui botez și de aceea n-a mai fost nevoie să spună că va trebui aplicat tuturor, deci și copiilor. Iar dacă n-a spus-o direct, a spus-o indirect, cu toată claritatea, prin cuvântul &laquo;cineva&raquo; cuprinzându-i pe toți.
Cât despre Sfântul Ioan Botezătorul, este adevărat că el predica pocăința și că îi boteza numai pe cei ce făcuseră pocăință și că aceștia nu puteau fi decât adulți. Dar botezul lui nu era identic cu al nostru, ci era numai un botez pregătitor, un rit simbolic sau ceremonial – cum am arătat și mai sus –, nefiind de neapărată trebuință tuturor. De aceea era de prisos a se aplica și copiilor.
În privința nebotezării copiilor, aș fi și eu de părere să se boteze când vor ei, dacă ar trăi orice parte bărbătească sau femeiască cât ar vrea, până la adânci bătrâneți. Dar ce zici dumneata, suntem noi siguri că trăim 30, 50 sau 100 de ani? Nu auzi ce spune Sfânta Scriptură? Voi nu știți ce aduce ziua de mâine (Iacov 4, 14); și iarăși: Nebune, în noaptea aceasta ți se va lua sufletul (Luca 12, 20); și iarăși: Fiți gata, căci nu știți ziua, nici ceasul (Matei 24, 44).
Sectarul: Copiii se pot mântui și fără botez fiindcă sunt sfinți și, ca atare, n-au trebuință să-și curețe păcatele – pe care nu le au. Așa învață Sfânta Scriptură, prin cuvintele Mântuitorului: Lăsați copiii să vină la Mine și nu-i opriți, că a unora ca aceștia este Împărăția cerurilor (Matei 19, 14). Deci copiii pot intra și fără botez întru Împărăția cerurilor. În același înțeles a mai grăit Mântuitorul și altă dată: De nu vă veți întoarce și nu veți fi ca pruncii, nu veți intra întru Împărăția cerurilor (Matei 18, 3; Marcu 10, 15; Luca 18, 15–17). Apostolul Pavel spune chiar direct că copiii sunt sfinți: Bărbatul necredincios se sfințește prin femeia credincioasă și femeia necredincioasă, prin bărbatul credincios. Altfel, copiii voștri ar fi necurați, dar acum ei sunt sfinți (I Cor. 7, 14). Deci, dacă părinții sunt sfinți (creștini botezați), atunci și copiii lor sunt sfinți.
Preotul: Mai întâi de toate, trebuie știut că copiii nu sunt sfinți, pentru că ce este născut din trup, trup este (Ioan 3, 6); deci copiii născuți numai din trup, nu și din &laquo;apă și Duh&raquo;, sunt numai trup, cu păcatul lui Adam în ei. Botezul la copii aduce spălarea păcatului strămoșesc intrat în lume prin călcarea poruncii de către Adam și Eva în rai (Fac. 3). Printr-un singur om (Adam) a intrat păcatul în lume și prin păcat, moartea – și astfel moartea a trecut asupra tuturor oamenilor prin acela în care toți au păcătuit (Rom. 5, 12). Iar acum: Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat (Gal. 3, 27) și iarăși: Au nu știți că toți câți în Iisus Hristos ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat? (Rom. 6, 3).
Așadar, afundarea de trei ori în apă, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh (Matei 28, 19), înseamnă botezul în moartea lui Hristos, adică cel nou botezat a murit față de păcatul strămoșesc și față de Legea lui Moise (Rom. 6, 4–23; 7, 1–6). Și prin Cruce noul botezat este răstignit față de lume și lumea față de el.
Încă să știi și aceasta, că nimeni nu are voie să boteze a doua oară pe cei botezați în numele Sfintei Treimi și după rânduiala Bisericii dreptmăritoare a lui Hristos, căci zice marele Apostol Pavel: un Domn, o credință, un botez (Ef. 4, 5). Numai dacă au fost botezați de eretici (sectanți), îi botezăm din nou


Ora este GMT +3. Ora este acum 21:38:28.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.