![]() |
Preoția (hirotonia) este Taina în care, prin punerea mâinilor arhiereilor și prin rugăciune, se împărtășește persoanei anume pregătite harul care dă puterea de a învăța cuvântul lui Dumnezeu, a săvârși Sfintele Taine și a conduce pe credincioși la mântuire (Matei 18, 18; 28, 19; Ioan 20, 21-23).
În vechime, numărul treptelor preoțești era șapte: 1. portarii și următorii lor; 2. jurătorii; 3. citeții; 4. ipodiaconii; 5. diaconii; 6. preoții; 7. Episcopii . Despre aceste trepte și rânduieli bisericești din vechime amintește și canonul X din Antiohia, precum și canonul IV al Sinodului al VI-lea Ecumenic ș.a. În Sfânta și dumnezeiasca Scriptură se recunosc trei trepte ale preoției: episcopii, preoții și diaconii (Tit 1, 5–9; I Tim. 5, 19–22; Fapte 20, 17, 28; 6, 1–6; 8, 26–40 ș.a.). Aceste trei trepte ale preoției primesc sfințirea prin «hirotonie» sau «punerea mâinilor preoțești» (I Tim. 4, 14; Fapte 6, 6 ș.a.). Iar celelalte grade ierarhice nu sunt trepte harice, ci doar distincții, grade administrative sau numai onorifice. Ele nu sunt de drept dumnezeiesc, ci de drept omenesc și sunt acordate de episcopi, tot prin rugăciuni și punerea mâinilor, dar nu prin Taina «hirotoniei», ci prin ierurgia «hirotesiei». Astfel de grade onorifice sau administrative există în fiecare treaptă a preoției, ca de exemplu: la treapta de episcop există: arhiepiscop, mitropolit, mitropolit–primat sau patriarh; la treapta de preot: sachelar, protoiereu, iconom, iconom–stavrofor (purtător de cruce); la treapta diaconiei: arhidiacon sau protodiacon. Noi învățăm iarăși că în Biserică sunt două feluri de membri, deosebiți între ei: preoții (sau păstorii) și credincioșii (sau turma). În Biserică, nu oricine dintre credincioși poate fi preot, ci numai cei care sunt chemați de Dumnezeu și cărora li s-a împărtășit darul preoției prin Sfânta Taină numită «punerea mâinilor preoției» sau «hirotonia». Iar această Taină se administrează numai celor chemați, care au calitățile cerute de Sfânta Scriptură (I Tim. 3, 1-8). Învățătura sectarilor despre preoție este cu totul alta și străină de adevăr, ei luând din Sfânta Scriptură unele texte care se referă la preoția generală, ca de exemplu: Și voi înșivă, ca niște pietre vii, zidiți-vă drept casă duhovnicească, preoție sfântă... (I Petru 2, 5). Și I-ai făcut Dumnezeului nostru împărăție și preoți, și vor împărăți pe pământ (Apoc. 5, 10). Și iarăși: ...ci vor fi preoți ai lui Dumnezeu... (Apoc. 20, 6); sau: Iar voi sunteți seminție aleasă, preoție împărătească, neam sfânt..., (I Petru 2, 9); sau: …de veți asculta cuvântul Meu și veți păzi legământul Meu, veți fi Mie popor ales din toate neamurile, că al Meu este tot pământul. Îmi veți fi Mie preoție împărătească și neam sfânt... (Ieș. 19, 5–6). Și iarăși: Iar voi veți fi numiți preoți ai Domnului, slujitori ai Dumnezeului nostru (Isaia 61, 6) ș.a. Așadar sectarii, analizând și comparând aceste texte biblice care se referă la preoția generală și tâlcuindu-le sucit și rău – ca și pe altele ale Sfintei Scripturi –, caută prin ele să atace adevărata preoție canonică și ierarhia cea rânduită de Dumnezeu în Biserica lui Hristos. Pentru a putea răspunde cât mai complet rătăcirilor sectare este nevoie ca mai întâi să cercetăm istoria din vechime și apoi să coborâm la Noul Testament și la Legea Darului. Astfel se vede că deși Dumnezeu, prin Moise, a zis către poporul israelit că el Îi va fi preoție împărătească și că ei vor forma Biserica lui Dumnezeu, dacă vor păzi așezământul încheiat cu El, totuși, încă în Vechiul Testament, chiar Dumnezeu Însuși a instituit preoția (Ieș. 40, 12–15). Se înțelege clar că preoția generală – de care s-a amintit în textele de mai sus – prin care tot poporul este numit preoție împărătească și neam sfânt (Ieș. 19, 5–6; 28, 41–43) – nu era tot una cu această preoție instituită de Dumnezeu ca o preoție conducătoare, aleasă de El numai din neamul lui Aaron. Această preoție conducătoare a poporului a ținut de genealogia lui Aaron până la venirea lui Hristos. Această preoție avea chemarea de la Dumnezeu (Ieș. 28, 1–3); această preoție se făcea printr-o anumită slujbă de sfințire și o ceremonie religioasă, după cum mărturisește Sfânta Scriptură în această privință: Să aduci pe Aaron și pe fiii săi la ușa cortului mărturiei... și să-l ungi și să-l sfințești, ca să-Mi fie preot. Să aduci și pe fiii lui... și să-i ungi, cum ai uns pe tatăl lor, ca să-Mi fie preoți. Și această ungere îi va sfinți preoți pentru totdeauna în neamul lor (Ieș. 40, 12–15; Lev. 8 ș.a.). Deci, prin ungere și sfințire, Aaron a fost consacrat mare preot, iar fiii lui ca preoți. De asemenea, ca ajutoare ale preoților la serviciul divin – după porunca lui Dumnezeu – s-au consfințit leviții (Num. 3, 6). Îndeplinirea unor anumite ierurgii cădea numai în seama acestei ierarhii instituite de Dumnezeu. Astfel, regele Osia, îndrăznind să săvârșească acte pe care nu le puteau face decât preoții, a fost lovit de Dumnezeu cu lepră (II Paral. 26, 16–23). Pe Core, pe Datan și pe Aviron, care s-au ridicat împotriva acestei ierarhii bisericești puse de Dumnezeu, i-a înghițit pământul de vii (Num. 16). Pe împăratul Saul l-a lepădat Dumnezeu de la împărăție ca pe un nebun și a murit străpuns de sabia lui, pentru că a adus jertfă lui Dumnezeu în locul preotului (I Regi 13, 1–14; 31, 1–6). Așadar se vede lămurit că alt lucru se înțelege prin preoție generală, prin care Sfânta Scriptură înțelege tot poporul, numindu-l preoție împărătească și neam sfânt (Ieș. 19, 5–6) și cu totul altceva a fost preoția cea instituită de Dumnezeu, din neamul lui Aaron, pe care, cu porunca lui Dumnezeu, Moise a împărțit-o în trei trepte: arhierească, preoțească și levitică (Ieș. 28, 1–3). Dar tot Dumnezeu Însuși a fost Acela Care – în vremurile profetice, cu șapte sute de ani înainte de Hristos – a arătat că va veni vremea când El Își va alege preoții, nu numai din seminția lui Levi și din urmașii lui Aaron, ci, în general, dintre credincioși: ...iată, vin să strâng la un loc popoarele și toate limbile. Ele vor veni și vor vedea slava Mea, și le voi da un semn (Sfânta Cruce). Și pe cei scăpați cu viață îi voi trimite către popoare... și ei (Sfinții Apostoli) vor vesti neamurilor slava Mea și din toate neamurile vor aduce pe frații voștri prinos Domnului... în sfânta cetate a Ierusalimului... Și din ei vor lua preoți și leviți, zice Domnul (Isaia 66, 18–21) . Din cele de până aici se poate vedea că în Legea Veche alta a fost preoția generală, prin care tot poporul se cheamă „preoție împărătească și neam sfânt” (Ieș. 19, 5–6) și cu totul alta a fost preoția cea conducătoare în Biserică sau Ierarhia Bisericească, cea instituită de Însuși Dumnezeu prin Moise și Aaron. În scurt, s-au amintit pedepsele groaznice cu care au fost pedepsiți de la Dumnezeu cei ce au îndrăznit a se atinge de lucrurile acestei preoții, nefiind aleși de Dumnezeu și neavând chemare de la Dumnezeu ca și Aaron (Evrei 5, 4; Luca 6, 12–18), iar la sfârșit s-a arătat proorocia marelui Prooroc Isaia, referitoare la preoția Legii Darului, care o va alege Dumnezeu din toate popoarele pământului. În cele ce urmează, să vedem cum a fost instituirea și așezarea de către Mântuitorul a preoției Noului Testament și cu ce puteri a înzestrat El această preoție nouă și desăvârșită, care este după rânduiala lui Melchisedec, fiindcă slujește lui Dumnezeu cu pâine și cu vin (Evrei 7, 1-3). Hristos fiind sfârșitul Legii (Rom. 10, 4), venind în lume a așezat mai întâi noua preoție, pentru că odată fiind schimbată preoția, numaidecât trebuia să aibă loc și schimbarea Legii (Evrei 7, 12). Deci întâi preoția s-a rânduit și apoi Legea. Dar iată cum a instituit și așezat Hristos ierarhia preoției Legii Darului (Noului Testament). El și-a ales din mulțimea ucenicilor mai întâi doisprezece ucenici pe care i-a chemat apostoli (Luca 6, 13-16; Matei 10; Marcu 3, 13-19) și apoi alți șaptezeci de ucenici (Luca 10, 1-24). Iar mai pe urmă apostolii au așezat în Biserică și șapte diaconi (Fapte 6, 3-6). Pe cei doisprezece apostoli, Mântuitorul i-a învățat cum să boteze și ei botezau poporul chiar în timpul când Domnul propovăduia Evanghelia, căci se spune: Deși Iisus nu boteza El Însuși, ci ucenicii Lui (Ioan 4, 1-2). Pe acești doisprezece apostoli i-a învățat cum să ungă pe bolnavi cu untdelemn și să scoată din oameni pe demoni (Marcu 6, 7–13; Iacov 5, 14–15). Pe cei doisprezece apostoli i-a învățat cum să se roage și să facă frângerea pâinii – Liturghia de astăzi (Matei 26, 26–28; Marcu 14, 22–23; Luca 22, 19–20). La acești doisprezece apostoli pe care și-I alesese (Fapte 1, 2), li S-a arătat adeseori după Învierea Sa, timp de 40 de zile, și i-a învățat cele pentru împărăția lui Dumnezeu, adică felul cum să facă slujbele (Fapte 1, 3). Peste acești doisprezece apostoli, în ziua întâi a săptămânii (Duminica) la cincizeci de zile după Înviere (Cincizecime), S-a pogorât Duhul Sfânt în chip de limbi de foc, îmbrăcându-i cu putere de sus, spre a propovădui Evanghelia (Fapte 2, 1; Luca 24, 48–49; Fapte 1, 5). Pe acești doisprezece apostoli i-a trimis, după Înviere, să facă ucenici din toate neamurile, să-i boteze în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh și să-i învețe să păzească cele ce lor le-a poruncit (Matei 28, 19–20). După pogorârea Duhului Sfânt, înmulțindu-se numărul creștinilor, Sfinții Apostoli – din îndemnul Duhului Sfânt – au rânduit, prin rugăciune către Dumnezeu și prin punerea mâinilor pe capul celor aleși – hirotonie – darul diaconiei, al preoției și al episcopiei (arhieria), ei mai numindu-se prezbiteri sau bătrâni (Fapte 6, 1–6; 8, 14–17; 13, 1–3; 14, 3; 20, 17–28; I Petru 5, 1–4; Apoc. 1, 6; 5, 10; II Tim. 1, 6; I Tim. 4, 14). Episcopilor hirotoniți (Filip. 1, 1) li s-a poruncit să hirotonească dintre creștini pe unii diaconi și preoți, iar pe alții la treapta episcopiei (Tit 1, 5; I Tim. 5, 21–22; 3, 1–13; Tit 1, 6–7). Pe acești episcopi și preoți îi numește Dumnezeu și «slujitori» și «iconomi (ispravnici) ai Tainelor lui Dumnezeu» (I Cor. 4, 1; Tit 1, 7), robi puși peste alți robi (Matei 24, 45). Acești apostoli, numiți episcopi și preoți, sunt lucrătorii cărora le-a încredințat Domnul via – lumea creștină – să o lucreze în locul celor din Legea Veche (Matei 21, 33–43). Acești episcopi și preoți sunt slugile ce pregătesc masa și amestecă vinul și cheamă lumea la mântuire (Pilde 9, 2–6; Matei 22, 1–14). Aceștia se mai numesc și părinți și învățători întru Hristos (I Cor. 4, 15). De aceștia au creștinii poruncă să asculte și să facă cele ce îi învață, căci aceștia vor da socoteală pentru sufletele lor (Evrei 13, 17; I Tes. 5, 12–13). Pe acești episcopi și preoți îi numește Domnul Hristos «sarea pământului» (Matei 5, 13). Pe aceștia îi aseamănă cu o femeie îmbrăcată cu soare (Hristos) cu douăsprezece stele împodobită pe cap (adică cu învățăturile celor doisprezece apostoli) (Efes. 2, 20; Apoc. 12, 1) și cu luna sub picioare (adică lumea creștină este sub ascultarea episcopilor și a preoților). Acestora le-a dat Hristos-Dumnezeu puterea de a ierta păcatele celor ce vor mântuirea sufletelor (Ioan 20, 19–23; Fapte 19, 18). Aceștia au cheile împărăției cerurilor și puterea să încuie și să descuie, să lege și să dezlege (Matei 16, 18–19). Acestora le este dat să cunoască tainele împărăției cerurilor (Matei 13, 10–11). Despre acești episcopi și preoți s-a proorocit că vor fi preoți ai lui Dumnezeu, îmbrăcați cu mântuire (Ps. 131, 16; Isaia 66, 21; Ier. 23, 3–5). Cu aceștia S-a făgăduit Domnul Hristos a fi în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin! (Matei 28, 20). Sectarul: Preoția nu este o taină care să poată fi împărtășită numai unora, ci este universală. Toți credincioșii au darul preoției și deci oricare credincios poate îndeplini slujba preoțească, după cuvântul Scripturii: Și voi înșivă, ca pietre vii, să fiți zidiți casă duhovnicească, preoție sfântă, ca să aduceți jertfe duhovnicești, plăcute lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos... (I Petru 2, 5). Iar voi sunteți seminție aleasă, preoție împără-tească, neam sfânt, popor agonisit de Dumnezeu ca să vestiți în lume bunătățile Celui ce v-a chemat din întuneric la lumina Sa cea minunată (I Petru 2, 9). Apoi în alte locuri spune: Și ne-ai făcut pe noi (Iisus Hristos) împărăție – preoți lui Dumnezeu – Tatălui Său... (Apoc. 1, 6). Și i-ai făcut pe ei Dumnezeului nostru împărăție și preoți, și vor împărăți pe pământ (Apoc. 5, 10). Din aceste locuri ale Sfintei Scripturi rezultă limpede că preoția nu poate fi rezervată numai unora, ci o au toți credincioșii. Preotul: Omule rătăcit, omule surd și orb la înțelegerea celor bune, în cele de mai sus ți-am arătat pe larg că, cuvintele ce le aduci aici nu se referă la preoția cea instituită de Dumnezeu, ci la preoția cea universală (generală). De asemenea, ți-am arătat că alta este preoția cea obștească și universală și alta este preoția cea instituită direct de Dumnezeu, ca ierarhie și preoție conducătoare. Apoi cu numeroase mărturii din Sfânta Scriptură, atât cea Veche, cât și cea Nouă, am arătat darurile, puterile și atribuțiile acestei preoții ca ierarhie superioară și conducătoare a Bisericii lui Hristos. Mă minunez foarte cum, după atâta nor de mărturii scripturistice, încă ai rămas surd și neînțelegător și mai vii cu acele citate biblice care n-au nici o legătură cu preoția cea instituită și așezată de Hristos în Biserica Sa, ci se referă la preoția obștească sau universală, iar nicidecum la preoția instituită de Mântuitorul, ca preoție canonică și conducătoare în Biserică. Voi, sectarilor, v-ați făcut asemenea idolilor din Vechiul și Noul Testament care, după mărturia Sfintei Scripturi, ochi au și nu vor vedea, urechi au și nu vor auzi (Ps. 134, 16-17; Isaia 40, 18–20; 44, 9–20; Ier. 10, 2–6 ș.a.). Voi, blestemaților sectari, care sunteți neghinele țarinii lui Hristos (lumii creștine), v-ați făcut asemenea lui Ianis și Iambres și stați împotriva adevărului, fiind oameni stricați la minte și netrebnici pentru credință (II Tim. 3, 8). Asemenea v-ați făcut lui Datan, lui Core și lui Aviron, care s-au împotrivit lui Moise și lui Aaron preotul, zicându-le: Destul este vouă! Că toată obștea și toți cei ce o alcătuiesc sunt sfinți. Domnul este între ei; pentru ce vă socotiți voi mai presus de adunarea Domnului? (Num. 16, 1–4). Dar cum a încetat Moise de a vorbi …s-a deschis pământul și i-a înghițit pe ei cu casele lor și pe toți oamenii lui Core și toată averea lor (Num. 16, 31–32). Încă și foc a ieșit de la Domnul și a mistuit pe cei două sute cincizeci de bărbați care au tămâiat (v. 35). După aceea a grăit Domnul cu Moise și a zis: Spune lui Eleazar, fiul preotului Aaron, să adune cădelnițele cele de aramă din mijlocul celor arși, iar focul străin să-l arunce afară (v. 37). Dar pentru ce aceste pedepse groaznice? Pentru că și aceia – ca și voi sectarii de azi – ziceau: ...toată obștea și toți cei ce o alcătuiesc sunt sfinți, și prin urmare, socoteau că nu mai au nevoie de preoția lui Aaron, cea pusă de Dumnezeu lor. Apoi, dacă voi sectarii ziceți că preoția nu este o Taină, atunci pentru ce se spune în Sfânta Scriptură că ea constă în împărtășirea de la Duhul Sfânt a unui dar deosebit? Iată ce scrie Sfântul Apostol Pavel lui Timotei, pe care îl așezase ca înlocuitor al său (episcop) în părțile Efesului: Nu fii nebăgător de seamă față de darul ce este întru tine, care ți s-a dat ție prin proorocire și punerea mâinilor preoției (I Tim. 4, 14). Și altă dată: Te îndemn să ții aprins darul lui Dumnezeu, cel ce este în tine, prin punerea mâinilor mele (II Tim. 1, 6). De aici se vede că preoția este un dar deosebit, împărtășit prin lucrarea de sfințire în această formă văzută; deci preoția este o Taină. Iar dacă preoția nu este o taină, pentru ce sectarii zic asemenea nouă că cel ce a primit la ei preoția („ordinațiunea”) nu o poate pierde? Și iarăși, dacă preoția nu este taină – adică nu este un dar deosebit al Sfântului Duh – atunci ce nu poate pierde cel ce are la ei preoția? Căci dacă preoția nu ar fi nimic, cel ce o are nu ar avea ce pierde… Câtă viclenie se vede și aici: când este vorba de preoția noastră ortodoxă, așezată de Mântuitorul și de Sfinții Apostoli, ea nu este nimic, iar „ordinațiunea” (preoția sectarilor) nu mai poate fi pierdută de cel ce o are, căci o deține ca pe un dar veșnic. Iarăși vedem că sectanții, în baza citatului de la I Petru 2, 5, se socotesc a fi preoți sfinți și a aduce lui Dumnezeu prin Iisus Hristos „jertfe duhovnicești”. Pe temeiul acesta, ei caută să demonstreze că și fără persoane ierarhice, credincioșii – ca pietre vii – pot să zidească templu duhovnicesc sau biserică prin „jertfe duhovnicești”. Dar cuvintele din acest citat nicidecum nu confirmă ideea lor. Jertfele duhovnicești pe care le poate aduce fiecare creștin ortodox sunt deosebite – după cum se vede din Sfânta Scriptură –, constând în dispoziția sufletului către pocăință, în părerea de rău pentru păcate: jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit, inima înfrântă și smerită, Dumnezeu nu o va urgisi (Ps. 50, 18); în laudă și rugăciune (Ps. 49, 15); în milă: Milă voiesc, iar nu jertfă (Matei 9, 13); de asemenea, facerea de bine și dărnicia să nu le uitați; căci cu jertfe ca acestea se îmblânzește Dumnezeu (Evrei 13, 16). Ele mai constau în aducerea de bună voie a trupurilor noastre ca jertfă: Rogu-vă dar pe voi, fraților,... să înfățișați trupurile voastre jertfă vie, sfântă, bineplăcută lui Dumnezeu, ca închinarea voastră cea duhovnicească... (Rom. 12, 1); jertfele cer ca, creștinii să nu-și facă mădularele lor arme ale nedreptății și ale păcatului, ci să se înfățișeze pe ei înaintea lui Dumnezeu ca vii, sculați din morți, și mădularele lor să fie arme ale dreptății înaintea lui Dumnezeu (Rom. 6, 13). În sfârșit, jertfa supremă creștină sau adevărata ardere de tot, este mucenicia pentru credința cea întru Hristos, despre care apostolul a scris lui Timotei: că eu, iată, mă jertfesc (II Tim. 4, 6). Astfel de jertfe duhovnicești sfinte se pot aduce lui Dumnezeu în Biserica lui Hristos, căci zice apostolul: Și de se va lupta cineva... nu se încununează dacă nu se va lupta după lege (II Tim. 2, 5). Apoi, aceste jertfe duhovnicești nu pot înlocui darurile harului divin, primite de credincioși în Tainele săvârșite de păstori, fără de care Taine – cum este de pildă Taina Botezului sau a Împărtășaniei –, după cuvântul lui Dumnezeu, nimeni nu poate moșteni viața de veci. Sectarul: Cei ce săvârșesc slujba preoțească (predicatorii) nu trebuie să fie oameni învățați, pentru că nici apostolii n-au fost învățați la școli înalte. Mântuitorul a spus chiar că Dumnezeu ascunde celor învățați și știutori tainele împărăției cerurilor și le descoperă numai celor neștiutori (Matei 11, 25). Sfântul Apostol Pavel citează cuvintele lui Dumnezeu: Pierde-voi înțelepciunea înțelepților și istețimea celor isteți o voi nimici (Isaia 29, 14), și apoi adaugă: Au n-a dovedit Dumnezeu nebună înțelepciunea lumii? (I Cor. 1, 19–20). Unui predicator, Dumnezeu îi descoperă ceea ce trebuie să știe și nu are deci trebuință de știință (învățătură) omenească și de școli înalte (Matei 10, 19–20; Ioan 14, 26; 16, 13; I Ioan 2, 20–27). Preotul: Într-adevăr, apostolii n-au fost oameni învățați în școli, ba chiar dintre cei mai simpli și neștiutori pescari galileeni. Dar Dumnezeu le-a descoperit lor – fie direct, prin gura Mântuitorului, fie prin inspirație de la Duhul Sfânt – învățătura sfântă și adevărurile de credință (I Cor. 2, 10; 11, 23; II Cor. 12, 1; Gal. 1, 12 ș.a.), dându-le și priceperea necesară. Deci ei nu aveau nevoie de școală și de învățătura omenească de la oameni. Nu tot așa stau lucrurile cu ceilalți oameni, adică cu credincioșii de rând, căci iată ce a zis Mântuitorul către apostoli: Vouă vi s-a dat să cunoașteți tainele Împărăției cerurilor, pe când acelora nu li s-a dat (Matei 13, 11). Ar fi de neînțeles ca prin textele de mai sus aduse de dumneata, să fie osândită adevărata știință și înțelepciune, când știm, de pildă, că Apostolul neamurilor a fost un om cu școală înaltă, după cum el însuși ne mărturisește (Fapte 22, 3; 25–29) și cum rezultă din scrierile sale, care vădesc un autor cultivat, cu un stil superior, cu cunoștințe temeinice, având o logică și o dialectică de fier. Cu toate acestea, a fost chemat la apostolat chiar de Mântuitorul, și cine nu știe cât de mare folos ne este nouă – celor de azi – știința și înțelepciunea lui? Deci cum ar fi putut să osândească chiar el însuși știința cea adevărată pe care o avea și el? Sutașul Cornelie (Fapte 10, 1), Iosif din Arimateea (Luca 23, 50), Nicodim (Ioan 3, 1) ș.a. sunt cazuri care arată luminat ca știința cea adevărată (autentică) nu este osândită și nici măcar disprețuită, așa cum vi se pare vouă sectarilor. Însă există «știință și înțelepciune» care depărtează pe om de Dumnezeu și acestea sunt false și sunt osândite, iar nu adevărata știință și învățătură – mai ales teologică –, care ne învață cunoștința amănunțită a Sfintei Scripturi și a lui Dumnezeu. Oare nu Însuși Mântuitorul ne-a poruncit să ne îndeletnicim cu această învățătură când a zis: Cercetați Scripturile, că socotiți că în ele aveți viața veșnică. Și acelea sunt care mărturisesc despre Mine (I Ioan 5, 39)? Dacă este un păcat a învăța, apoi ar însemna că este păcat a cerceta și Sfintele Scripturi, prin care învățăm noi cele spre mântuire (Luca 16, 29-31). Sectarul: Preoții trebuie să fie fără prihană, nebețivi, blânzi, nelacomi ș.a. (I Tim. 3, 3–6; Tit 1, 7–9). Or, mulți dintre preoții voștri sunt tocmai dimpotrivă, asemenea cu păcătoșii de rând: bețivi, lacomi, zgârciți etc. Pentru acestea ei nu merită nici o ascultare și nici o cinste. Preotul: Într-adevăr, mulți preoți nu sunt așa cum ar trebui să fie și nici noi nu zicem că sunt sfinți. Totuși, nu toți sunt așa de vinovați și de păcătoși cum sunt acuzați de voi sectarii. Dar voi puteți afirma că predicatorii voștri sunt toți sfinți și fără de prihană? Numai Dumnezeu știe și cunoaște desăvârșit așezarea fiecărui suflet. De ce vă faceți voi judecători înainte de vreme? (Matei 7, 1–2; Luca 6, 37; Rom. 14, 10–13; Iacov 3, 1; 5, 9). În al doilea rând, lucrarea liturgică a preoților nu este în legătură cu viața lor morală, ci cu darul Sfântului Duh pe care l-au primit ei în Taina Hirotoniei (a preoției) (I Tim. 4, 14; II Tim. 1, 6 ș.a.). Fariseii erau și ei păcătoși, ba chiar dintre cei mai mari, numai că încercau să se ascundă de fața oamenilor, așa cum faceți și voi sectarii, care în fața oamenilor vreți să vă arătați sfinți, dar pe ascuns sunteți mai păcătoși decât toți oamenii. Mântuitorul, ca un adevărat Dumnezeu, văzând cele ascunse ale fariseilor, după dreptate i-a mustrat, dar n-a dat acest drept și oamenilor de rând, cărora le-a zis: Toate câte vă vor zice vouă (fariseii), faceți-le și păziți-le, dar după faptele lor să nu faceți, că ei zic, dar nu fac (Matei 23, 3). Faceți ce zic ei, dar nu faceți ce fac ei. Acest răspuns să vă fie și vouă sectarilor, care învinuiți pe preoții noștri de imoralitate și nu vreți să vă vedeți bârna din ochii voștri (Matei 7, 3–4). Sectarul: În dar ați luat, în dar să dați! Așa le-a spus Mântuitorul apostolilor Săi, când i-a trimis să predice Evanghelia și să vindece pe cei bolnavi prin puterile și darurile minunate cu care i-a înzestrat (Matei 10, 8). Preoții însă nu fac nimic în dar, ci iau plată pentru orice slujbă a lor. Deci ei calcă porunca Mântuitorului și de aceea nu pot fi recunoscuți ca trimiși ai Lui. Preotul: Preoții nu iau plata aceasta pentru darul pe care îl au sau pe care îl împărtășesc, ci pentru munca lor, căci vrednic este lucrătorul de plata sa (Luca 10, 4–7; Matei 10, 9–14). Și marele Apostol Pavel zice în această privință: Cine slujește vreodată în oaste pe cheltuiala lui? Cine sădește vie și nu mănâncă din roada ei? Sau cine paște turmă și nu bea din laptele turmei? Nu după om spun eu acestea. Nu și legea zice așa? Căci în Legea lui Moise este scris: «să nu legi gura boului care treieră» (Deut. 25, 4). Oare de boi se îngrijește Dumnezeu? Sau într-adevăr pentru noi zice? Căci pentru noi s-a scris: «Cel ce ară trebuie să are cu nădejde, și cel ce treieră trebuie să treiere cu nădejdea că la treieriș va avea parte de roade...» Au nu știți că cei ce lucrează cele sfinte mănâncă din prinoasele templului și cei ce slujesc altarului au parte de la altar? Tot așa a rânduit și Domnul pentru cei ce propovăduiesc Evanghelia, ca să trăiască din Evanghelie (I Cor. 9, 7–14). Iată, deci, că întreținerea preoților este un drept al acestora, care este în conformitate cu Vechiul Testament și cu porunca Mântuitorului. Sectarul: Preoții nu trebuie să poarte îmbrăcăminte specială, cum purtau din mândrie fariseii și cărturarii, fapt pentru care Mântuitorul i-a osândit (Matei 23, 5). De asemenea, nu li se cere nicăieri în Biblie să poarte barbă și să-și lase părul lung, așa cum își mai lasă și azi unii dintre preoți. Căci Sfântul Apostol Pavel spune: Nu vă învață însăși firea, că bărbatul dacă își lasă părul lung este de ocară? (I Cor. 11, 14). Astfel preoții, chiar și prin portul lor, se poartă împotriva cuvintelor Domnului și a firii înseși. Preotul: Mântuitorul n-a osândit îmbrăcămintea și portul fariseilor și cărturarilor, căci acestea fuseseră rânduite în Vechiul Testament (Num. 15, 38; Deut. 22, 12), ci a osândit trufia acestora, deoarece nu purtau cele prescrise dintr-un sentiment de evlavie, ci numai din mândrie. De altfel, pe atunci încă nu existau preoți ai Noului Testament și deci cuvintele de mustrare adresate de către Mântuitorul fariseilor și cărturarilor nu pot fi nicidecum considerate ca adresate preoților Noului Testament. În ce privește citatul din Sfântul Apostol Pavel, el are, de asemenea, alt înțeles, nereferindu-se la preoți. Din el, dar mai ales din context (I Cor. 11, 1–16) se arată următoarele: capul descoperit – după credința de atunci – simbolizează indepen-dența, iar capul acoperit arată supunerea sub stăpânirea cuiva. Bărbatul nu are un stăpân peste el, și de aceea el trebuie să-și țină capul descoperit. Femeia, având ca stăpân pe bărbat, nu poate sta cu capul descoperit. În caz că ar sta astfel, ar dovedi nesupunere, cum făceau numai cele văduve și cele stricate. Prin aceasta ele și-ar necinsti capul – adică pe bărbatul lor – sau s-ar necinsti pe ele însele, arătându-se ca având o purtare ușuratică, de desfrânate. Părul lor e o podoabă, dar fiindcă ele au aici de stăpân pe bărbat, nu au voie să-l lase descoperit. Iar faptul că preoții poartă haina lungă și îmbrăcăminte specială acest lucru este cu totul altceva; îmbrăcămintea lor este un semn distinctiv și simbolic, amintind haina lungă a Mântuitorului numită «hiton» (Ioan 19, 23; Ieș. 28, 4). Iar dacă preoții poartă uneori culioane (episcopii au mitre), o fac după exemplul preoților din Testamentul Vechi (vezi Ieș. 28, 4–40; Lev. 8, 9–13). Ei poartă barbă și păr lung după modelul nazireilor din Testamentul Vechi (Num. 6; Jud. 13, 5). Hristos Însuși a fost și nazireu, nu numai nazarinean (Matei 2, 23), iar Sfântul Apostol Pavel a avut și el asupra sa această făgăduință de nazireu (Fapte 18, 18; 21, 20–24). Câtă vreme țineau această juruință, nazireii nu-și tundeau părul și barba. Preoții Noului Testament au și ei juruință asupră-le, pe care – ca și nazireii Vechiului Testament – o exprimă și prin această formă exterioară a părului lung al capului și prin barbă. Vezi și la Levitic că Dumnezeu poruncește preotului să nu-și radă (tundă) capul și să nu-și reteze barba (Lev. 21, 5). Iată, așadar, pentru ce preoții poartă îmbrăcăminte specială, barbă și părul lung. Așa au purtat proorocii, patriarhii, apostolii și Însuși Domnul nostru Iisus Hristos și așa trebuie să purtăm și noi, preoții Legii Darului. |
E clar că Taina Preoției sacramentale din Biserica lui Hristos îi bagă în sevraj cu spume la gură pe sectarii eretici, sectele fiind lipsite de această sfântă taină și implicit de lucrarea celorlalte sfinte taine !!!
|
Si eu, care credeam ca e un topic despre preotie...Dar e doar un pretext pentru aceleasi vechi atacuri cu ambalaje noi.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Stii tu bine unde este diavolul, nu? si cum este. Il cunosti? ai dat ochi cu el? te-ai luptat cu el? sau nu? Tu unde esti? in fata lui sau in dreapta lui? Ca vad ca stii ca mai are doar putina vreme. Da, da, vorbesc de diavolul insusi nu de oamenii bietii, ce ne inconjoara si cu care vorbim. Daca e sa ne luam dupa spusele dumitale ca singurul castigator este diavolul , si ca domniile voastre sunteti infranti, cum ziceti, atunci contraziceti invatatura crestina care zice ca: adevaratul crestin invinge diavolul. deci cine este invinsul si cine este invingatorul? Ortodoxia va invinge intotdeauna, adevarul invinge diavolul. Diavolul nu va iesi niciodata invingator in lupta cu crestinul adevarat. Daca dvs. va recunoasteti aici pe terenul de lupta invinsi de diavol atunci nu sunteti cu adevarat crestin. sau mai bine spus nu aveti armele cele bune pentru a invinge pe diavol. |
Ordinea levitică
Chapter 40. Let Us Preserve in the Church the Order Appointed by God.
These things therefore being manifest to us, and since we look into the depths of the divine knowledge, it behooves us to do all things in [their proper] order, which the Lord has commanded us to perform at stated times. He has enjoined offerings [to be presented] and service to be performed [to Him], and that not thoughtlessly or irregularly, but at the appointed times and hours. Where and by whom He desires these things to be done, He Himself has fixed by His own supreme will, in order that all things, being piously done according to His good pleasure, may be acceptable unto Him. Those, therefore, who present their offerings at the appointed times, are accepted and blessed; for inasmuch as they follow the laws of the Lord, they sin not. For his own peculiar services are assigned to the high priest, and their own proper place is prescribed to the priests, and their own special ministrations devolve on the Levites. The layman is bound by the laws that pertain to laymen. Chapter 41. Continuation of the Same Subject. Let every one of you, brethren, give thanks to God in his own order, living in all good conscience, with becoming gravity, and not going beyond the rule of the ministry prescribed to him. Not in every place, brethren, are the daily sacrifices offered, or the peace-offerings, or the sin-offerings and the trespass-offerings, but in Jerusalem only. And even there they are not offered in any place, but only at the altar before the temple, that which is offered being first carefully examined by the high priest and the ministers already mentioned. Those, therefore, who do anything beyond that which is agreeable to His will, are punished with death. You see, brethren, that the greater the knowledge that has been vouchsafed to us, the greater also is the danger to which we are exposed. sursa: http://www.newadvent.org/fathers/1010.htm (Clement al Romei) |
Succesiunea apostolică
Chapter 42. The Order of Ministers in the Church.
The apostles have preached the gospel to us from the Lord Jesus Christ; Jesus Christ [has done so] from God. Christ therefore was sent forth by God, and the apostles by Christ. Both these appointments, then, were made in an orderly way, according to the will of God. Having therefore received their orders, and being fully assured by the resurrection of our Lord Jesus Christ, and established in the word of God, with full assurance of the Holy Ghost, they went forth proclaiming that the kingdom of God was at hand. And thus preaching through countries and cities, they appointed the first fruits [of their labours], having first proved them by the Spirit, to be bishops and deacons of those who should afterwards believe. Nor was this any new thing, since indeed many ages before it was written concerning bishops and deacons. For thus says the Scripture in a certain place, „I will appoint their bishops in righteousness, and their deacons in faith.“ sursa: http://www.newadvent.org/fathers/1010.htm |
Moise și Aaron
Chapter 43. Moses of Old Stilled the Contention Which Arose Concerning the Priestly Dignity.
And what wonder is it if those in Christ who were entrusted with such a duty by God, appointed those [ministers] before mentioned, when the blessed Moses also, „a faithful servant in all his house,“ noted down in the sacred books all the injunctions which were given him, and when the other prophets also followed him, bearing witness with one consent to the ordinances which he had appointed? For, when rivalry arose concerning the priesthood, and the tribes were contending among themselves as to which of them should be adorned with that glorious title, he commanded the twelve princes of the tribes to bring him their rods, each one being inscribed with the name of the tribe. And he took them and bound them [together], and sealed them with the rings of the princes of the tribes, and laid them up in the tabernacle of witness on the table of God. And having shut the doors of the tabernacle, he sealed the keys, as he had done the rods, and said to them, Men and brethren, the tribe whose rod shall blossom has God chosen to fulfil the office of the priesthood, and to minister unto Him. And when the morning had come, he assembled all Israel, six hundred thousand men, and showed the seals to the princes of the tribes, and opened the tabernacle of witness, and brought forth the rods. And the rod of Aaron was found not only to have blossomed, but to bear fruit upon it. What think ye, beloved? Did not Moses know beforehand that this would happen? Undoubtedly he knew; but he acted thus, that there might be no sedition in Israel, and that the name of the true and only God might be glorified; to whom be glory for ever and ever. Amen. sursa: http://www.newadvent.org/fathers/1010.htm Din astfel de pasaje ale unui Părinte Apostolic precum Clement al Romei iese în evidență că așa cum nici în Vechiul Testament nu era oricine chemat la preoție înaintea lui Dumnezeu, ci doar cei care erau hotărâți de Însuși Dumnezeu, tot așa și în Noul Legământ slujitorii sunt aleși de Dumnezeu și trebuie să fie în comuniune cu Sfânta Biserică, cu alte cuvinte trebuie să fie o preoție de succesiune apostolică. Cei care își iau singuri pretenția la această demnitate, în afara Bisericii și în neascultare de ea și în contra ei, nu pot fi socotițio decât ca niște schismatici și învățători mincinoși. |
Citat:
Citat:
|
Apostoli, episcopi și prezbiteri
Chapter 44. The Ordinances of the Apostles, that There Might Be No Contention Respecting the Priestly Office.
Our apostles also knew, through our Lord Jesus Christ, that there would be strife on account of the office of the episcopate. For this reason, therefore, inasmuch as they had obtained a perfect fore-knowledge of this, they appointed those [ministers] already mentioned, and afterwards gave instructions, that when these should fall asleep, other approved men should succeed them in their ministry. We are of opinion, therefore, that those appointed by them, or afterwards by other eminent men, with the consent of the whole church, and who have blamelessly served the flock of Christ, in a humble, peaceable, and disinterested spirit, and have for a long time possessed the good opinion of all, cannot be justly dismissed from the ministry. For our sin will not be small, if we eject from the episcopate those who have blamelessly and holily fulfilled its duties. Blessed are those presbyters who, having finished their course before now, have obtained a fruitful and perfect departure [from this world]; for they have no fear lest any one deprive them of the place now appointed them. But we see that you have removed some men of excellent behaviour from the ministry, which they fulfilled blamelessly and with honour. sursa: http://www.newadvent.org/fathers/1010.htm |
Sfântul Ignatie Teoforul, Episcop al Antiohiei (cca 50 - cca 107)
EPISTOLA CĂTRE EFESENI
"2. [...] It is therefore befitting that you should in every way glorify Jesus Christ, who has glorified you, that by a unanimous obedience „you may be perfectly joined together in the same mind, and in the same judgment, and may all speak the same thing concerning the same thing,“ and that, being subject to the bishop and the presbytery, you may in all respects be sanctified." "4. Wherefore it is fitting that you should run together in accordance with the will of your bishop, which thing also you do. For your justly renowned presbytery, worthy of God, is fitted as exactly to the bishop as the strings are to the harp. Therefore in your concord and harmonious love, Jesus Christ is sung. And man by man, become a choir, that being harmonious in love, and taking up the song of God in unison, you may with one voice sing to the Father through Jesus Christ, so that He may both hear you, and perceive by your works that you are indeed the members of His Son. It is profitable, therefore, that you should live in an unblameable unity, that thus you may always enjoy communion with God." "5. For if I in this brief space of time, have enjoyed such fellowship with your bishop — I mean not of a mere human, but of a spiritual nature— how much more do I reckon you happy who are so joined to him as the Church is to Jesus Christ, and as Jesus Christ is to the Father, that so all things may agree in unity! Let no man deceive himself: if any one be not within the altar, he is deprived of the bread of God. For if the prayer of one or two possesses Matthew 18:19 such power, how much more that of the bishop and the whole Church! He, therefore, that does not assemble with the Church, has even by this manifested his pride, and condemned himself. For it is written, „God resists the proud.“ Let us be careful, then, not to set ourselves in opposition to the bishop, in order that we may be subject to God." "6. [...]For we ought to receive every one whom the Master of the house sends to be over His household, Matthew 24:25 as we would do Him that sent him. It is manifest, therefore, that we should look upon the bishop even as we would upon the Lord Himself." "20. If Jesus Christ shall graciously permit me through your prayers, and if it be His will, I shall, in a second little work which I will write to you, make further manifest to you [the nature of] the dispensation of which I have begun [to treat], with respect to the new man, Jesus Christ, in His faith and in His love, in His suffering and in His resurrection. Especially [will I do this ] if the Lord make known to me that you come together man by man in common through grace, individually, in one faith, and in Jesus Christ, who was of the seed of David according to the flesh, being both the Son of man and the Son of God, so that you obey the bishop and the presbytery with an undivided mind, breaking one and the same bread, which is the medicine of immortality, and the antidote to prevent us from dying, but [which causes] that we should live for ever in Jesus Christ." sursa: http://www.newadvent.org/fathers/0104.htm Se poate observa din aceste pasaje din Epistola Sfântului Ignatie Teoforul către efeseni care era organizarea Bisericii primare, cea lăsată de sfinții apostoli și cum le cereau Episcopii Bisericii, ca urmași, succesori ai Apostolilor, bisericilor creștine primare să se comporte. Biserica era organizată și se cerea a fi organizată de către episcopul Ignatie, în jurul Episcopului și al Prezbiterilor (Preoților). Numai în acest cadru păstorit de episcop și preoți se săvârșea în Sfânta Biserică Frângerea Pâinii sau ceea ce se mai numește și Sfânta Euharistie. Episcopii Bisericii au fost, așa cum spune și Clement al Romei, hirotoniți direct de sfinții apostoli (așa cum se poate vedea chiar și în sfânta scriptură la Epistola sfântului Paul către Tit), iar aceștia la rândul lor hirotoneau mai departe alți episcopi, preoți și diaconi, alte așa-zise rânduiri de conducători ai Bisericii nefiind recunoscute de Biserică; mai mult cei care se separau de Biserică, de ascultarea de Episcop, de comuniunea euharistică erau considerați ca niște "lupi răpitori", ca niște dezbinători care unelteau împotriva Bisericii. Astfel de exemple au fost și atunci, în timpul Bisericii Creștine primare, astfel de exemple sunt și în vremurile mai moderne, câteva exemple fiind doar cultele/sectele neoprotestante ca baptiștii, "penticostalii", adventiștii, iehoviștii, "creștinii după evanghelie", și alții. Toți aceștia se încadrează la această categorie a separatiștilor, fără succesiune apostolică, fără episcopi și preoți adevărați, ci doar cu "episcopi" și "preoți" închipuiți făcuți ad-hoc de oameni care nu aveau absolut nici o autoritate în Biserica lui Dumnezeu, separatiști, eretici, fără comuniune nici de credință și nici euharistică cu Biserica lui Hristos, nefăcând parte din Biserică, însă autointitulându-se biserici cu de la ei putere și pe baza orgoliului lor nemăsurat vrând cu orice chip ca, deși nu sunt Biserica lui Hristos, să dea totuși o aparență falsă și mincinoasă, în scopul de a îi păcăli pe cei mai neînvățați. Trufia, dușmănia față de Biserica Ortodoxă, ignoranța, tupeul obraznic, neascultarea, precum și altele, sunt "virtuți" în care acești eretici neastâmpărați, neșezând în Adevăr ci în minciună ca următori ai tatălui lor, tatăl minciunii, se laudă și chiar excelează, făcându-și chiar titluri de glorie din lucruri de disprețuit. Apostolii au hirotonit Episcopi, care mai departe au hirotonit la rândul lor Episcopi, nimeni în afară de Episcopii Bisericii neavând harul, puterea și autoritatea de a hirotoni conducători ai Bisericii. Deasemenea, nu există nici o Frângere a Pâinii, nici în Noul Testament, nici la Părinții Apostolici, nici la Sfinții Părinți, nici la nimeni din Biserica lui Hristos, care să fi fost săvârșită vreodată fără Episcopii Bisericii și acei preoți/prezbiteri cărora aceștia le-au încredințat și îngăduit să facă această lucrare sfântă. Episcopii și preoții/prezbiterii sunt ierarhiile fundamentale ale Bisericii, fără de care nu există adevărată Biserică și adevărată comuniune în Hristos la Sfânta Euharistie (Frângerea Pâinii) !! Orice altfel de pretinse "comuniuni" și "părtășii" sunt de fapt false, invalide, mincinoase, separatiste, dezbinătoare, eretice, dușmane ale Bisericii și unelte ale diavolului care urmărește împiedicarea Bisericii de a își îndeplini misiunea cu care a fost învestită de Domnul și Dumnezeul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos. |
Sfântul Ignatie Teoforul, Episcop al Antiohiei (cca 50 - cca 107)
EPISTOLA CĂTRE MAGNEZIENI
sursa: http://www.earlychristianwritings.co...ns-longer.html Citat:
Citat:
Chapter VII.-Do Nothing Without the Bishop and Presbyters Citat:
Chapter IX.-Let Us Live with Christ Citat:
|
Chapter XIII.-Be Established in Faith and Unity
Citat:
|
Citat:
``Experiența a demonstrat că fiecare topic de pe acest subforum poate deveni un teren de luptă în care singurul câștigător este diavolul, iar acesta într-adevăr "face spume la gură" căci știe că mai are doar puțină vreme.`` deci fiecare topic e un teren de lupta. unde se lupta sa inteleg ortodocsii cu sectarii. si unde invinge diavolul. atunci ce rost mai are discutia dintre dvs si mine de exemplu? dvs cu ce scop scrieti pe forum? vreti sa ne aduceti la cunostiinta cat de minunata si frumoasa e doctrina dvs? sau vreti sa va luptati sa castigati cat mai multe suflete aduse in tagma dvs? sau vreti sa va masurati puterea de convingere a semenilor? Nu suntem chemati sa ne luptam intre noi, dar cine scoate sabia aici in casa ortodoxa? Nu dvs va expuneti teoria aici si contraziceti pe tot ortodoxul? ce sa faca ortodoxul ? sa plece capul si sa taca, ca de ... sa nu invinga diavolul cum spuneti? iarasi impingeti adevarurile pe cai pierdute. Dupa dvs lucrurile ar sta cam asa: nu suntem chemati sa ne luptam intre noi, dar totusi o facem. si daca o facem singurul castigator este diavolul. Iarasi plin de subtilitati. dupa ce ca sunteti initiatorul acestei lupte mai si indemnati pe ortodox sa nu se apare ci sa taca si sa accepte cele spuse de dvs ca daca nu , castiga diavolul. mai sa fie. Da-ne Doamne minti limpezi si gandire clara sa putem vedea unde sta diavolul si sa putem sa ne aparam de el. Ca astazi Doamne, alte arme are el, si altfel lupta el astazi, cu mintea noastra lupta el , prin ideile noastre se strecoara el si greu Doamne este acest razboi al mintii. Sa nu uitam niciodata ca si Isus a fost ispitit de Diavol cu versete din Scriptura. Astazi zilnic diavolul ne ispiteste cu versete din Scriptura. Si cum spunea prea bine Parintele Serafim Roze astazi diavolul se lupta cu noi la nivelul gandurilor si ideilor. Deci minte limpede si gandire clara si diavolul va fi infrant. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
"Si a ales dintre ei doisprezece pe care i-a numit apostoli" Ev Luca cap 6 ver 13 "Si a trimis iara saptezeci de ucenici"Ev Luca cap10 ver1 In Faptele Apostolilor li s promite Apostolilor puterea pe care o va revarsa Sfantul Duh Fapte cap 1 ver 8,le adevereste aceasta putere in ziua Cinzecimii cap6 ver 5 ,Apostoli aleg pe cei sapte diaconila prima treapta a preotiei cap14 ver 23 ,Apostoli hirtonesc preoti cap 15 ver6 , Apostolii si preotii se aduna cap 16 ver 4 ,Pavel cheama cheama preotii la consfatuire,2Timotei 1 si 6 ,Preotia prin punerea mainilor Tit cap 1ver 2 "Nu fi nepasator fata de harul ce este intru tine,care ti sa dat prin proorocie ,cu punerea mainilor preotiei 1Timotei cap4 ver 14 Preotia este o taina ,un dar special,impartasit pt o lucrare sfanta vazuta citeste si la 1 timotei cap 3 ver 1-14,preotia harica in Epistola catre Evrei cap 5 ver 4 "Daca este cineva bolnav sa cheme preotii bisericii si sa se roage pt el Iacob cap5 ver 14 "Impotriva unui preot sa nu primiti invinure decat din gura a doi sau a trei martori 1 Timotei 5,19 " Fiecare din voi si toti impreuna sa va reuniti in aceeasi credinta in Iisus Hristos Fiul omului si Fiul lui Dumnezeu, pentru a va supune episcopuluisi prezbiterului in concordanta, sfaramand aceeasi paine care e remediul mortii,antidot pt a nu muri si pentru a traii in Iisus Hristos pentru totdeauna" Sfantul Ignatie al Antiohiei,Catre Efeseni.Sunt multe argumentele Sf Scripturi asa ca nu iti mai bate joc ,si nu uita Dumnezeu e in biserica deci daca te lupti cu ea te lupti cu Dumnezeu si Dumnezeu pe multi care s-au luptat si au jignit Biserica Lui cea sfanyta ia asezat la doi metri sub pamant in sensul ca ia traznit inca din aceasta lume cum a patit si arie cum a patit si acela care a mintit in fata Sf apostol Petru.Asa ca scuteste-ne de tot ceea ce insemni tu pe aceasta lume caci esti inutil si Domnului si tarii in care traiesti. Asa ca cugeta mai inainte de a vorbii |
Citat:
|
Citat:
Cât privește argumentele furnizate, sunt bune, sunt adevărate, sunt de acord cu toate. Există doar un singur amănunt care și face obiectul topicului și pe care încă nu l-ai descoperit, ori îl păstrezi încă îndărătul perdelei de fum: toate textele vorbesc despre mandatul slujbei de prezbiter (numit și episcop în NT) și nu despre funcția de preot, așa cum defectuos traduce versiunea ortodoxă a Bibliei în limba română. Dacă acest amănunt esențial ar fi înțeles, ar deveni inutile toate cele 5 pagini de postări și cine știe câte încă ar urma... |
Citat:
"Iar iconomul a zis în sine: Ce voi face că stăpânul meu ia iconomia de la mine? Să sap, nu pot; să cerșesc, mi-e rușine." (Luca 16,3) |
Citat:
|
Parintele Cleopa Ilie - Despre preotie
Parintele Cleopa Ilie - Despre preotie
http://www.crestinortodox.ro/predici...audio-433.html |
Citat:
De ce credeti ca atunci erau asa clari termenii,si asa departajati? De ce va opriti la cuvinte ,si nu vedeti mai departe de ele,ideea ,mesajul? Caci avem foarte putine marutrii de atunci,cateva cuvinte doar,si daca le mai ciopartim si pe astea,si nu vedem cumva dincolo de ele,chiar ramane o simpla disputa semantica. Ideea este ca aceasta functie de episcop/preot/prezbiter/diacon exista de atunci,si ca avea un anumit statut clar.Nimeni nu si-o putea aroga de la sine . Ori voi tocmai asta faceti,trezindu-va la sfarsitul mileniului ca puteti initia o noua preotie.Adica cineva,intr-o zi,s-a crezut vrednic sa se auto-numeasca pastor si sa binecuvanteze pe cei care ii vor urma.Caci si la voi banuiesc ca exista o transmitere in timp a acestei cinstiri,si nu oricine se trezeste,gata,se autoproclama pastor Cum alegeti voi preotii/pastorii ? Cine ii desemneaza pe ei ?Si ce rol mai au ei,daca taine nu au de administrat? |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
"Silește-te să te arăți încercat, înaintea lui Dumnezeu lucrător cu fața curată, drept învățând* cuvântul adevărului." (2 Tim.2.15- versiunea ortodoxă) _______ * Sensul original este puțin altul, nu înțeleg de ce s-a ferit de acesta traducătorul ortodox. όρθοτομέω = a tăia drept. Deci a împărți judicios, a administra corect Cuvântul lui Dumnezeu. Adevărurile Bibliei trebuie să fie interpretate drept, astfel încât nici o parte a Scripturilor să nu fie pusă în opoziție cu tabloul prezentat în toată Biblia. Fiecărui pasaj trebuie să i se dea înțelesul corect, așa cum fiecare cărămidă din zidul unei clădiri trebuie pusă la locul potrivit, sau altminteri întregul zid va suferi. Iar acest principiu se aplică și în problema hirotonirii. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
In ortodoxie e clar,Hristos a investit pe apostoli si mai departe acestia au investit alte persoane,intradevar dupa criteriul 'vredniciei'cum bine il cunoasteti de la ap Pavel. Dar nu au investit asa dupa bunul lor plac ,ci au transmis mai departe harul pe care il primisera initial prin suflarea Duhului apostolii.Deci in ortodoxie este o transmitere a harului,nu o alegere functie de calitati.Caci nu dupa vrednicie e votat unul preot,ci prin harul lui Dumnezeu transmis continuu ,inca de la apostoli. Dar NP ce nevoie au de har,odata ce ei nu au taine? Preotia lor e saraca.Sunt doar conducatorii unei obste,deputatii lor ca sa zic asa.Nu sunt administratori ai tainelor lui Dumnezeu ,sunt doar alesi ai oamenilor. |
Citat:
Citat:
Citat:
Acum înțelegeți de ce nu pot accepta o autoritate eclesială (preot, mitropolit, patriarh, cardinal, papă) deoarece nu are fundament scripturistic? |
Citat:
Aceasta nu va duce cu gandul ca turma fara pastor nu se poate ? Nu negati deci necesitatea preotilor ,doar ca le limitati cumva atributiile.Sunt un fel de fruntasi ai comunitatii,caci fiecare crestin are legatura sa directa cu Dumnezeu. Ori mie din Scriptura mi se pare a se distinge alta tendinta,preotia lui Aaron,mijlocirea lui Moise ,ceata Apostolilor care l-au inconjurat in permanenta pe Hristos,Cine cea de Taina la care doar apostolii au fost prezenti,coborarea sf Duh care a inceput cu apostolii,toate acestea nu indica ca Dumnezeu a pus niste mijlocitori,niste ajutoare intre El si noi? Bineinteles ca nu negam slujba arhiereasca a Mantuitorului,care nu o poate inlocui nici un om Dar vedeti cum e? Intotdeauna ortodoxia include si punctul dv de vedere ,acela al slujbei arhieresti a Mantuitorului,dar mai are unul in plus,acela al ajutorului unor preoti la aceasta slujba.Acest sens strabate cu putere din toata Scriptura,si nu stiu cum de voi l-ati pierdut pe drum Citat:
Va construiti cumva propria lume,selectand anmite sensuri ale Scripturii,si ignorand altele |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi! (Ioan 14:16-17) Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu. (Ioan 14:26) Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. (Ioan 15:26) Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi și cele viitoare vă va vesti. Acela Mă va slăvi, pentru că din al Meu va lua și vă va vesti. Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia și vă vestește vouă. (Ioan 16:13-15) Citat:
|
Citat:
ar exclude si preotia in Biserica Sa de pe pamant. Voi ziceti ca daca acceptam preoti omenesti nu il mai acceptam pe Domnul Iisus ca Mare Preot ? Daca este asa,nu este deloc adevarat.Pentru noi slujba Arhiereasca a Domnului este una din cele 3 mari slujbe ale sale,alaturi de cea imparateasca si de cea de prooroc. Deci iata ca se vadeste clar ca noi acceptam ideile voastre dar voi nici nu vreti sa va ganditi o clipa la ale noastre,(de fapt nu zic ale noastre,ci ale apostolilor,dar o sa ma combateti iar) Si atunci cine e legat la ochi? Nu cumva sunteti doar o ramura a BO originare ,desprinsa din aceasta prin subramura catolica,si care a suprimat pur si simplu unele din inavataturi,pastrand altele ? Ce v-ar impiedica pe dv personal sa gustati din painea euharistica administrata doar de mana pamanteasca a unui preot,si sa credeti ca e Trupul lui Hristos? A-ti pierde cumva mantuirea pentru aceasta? Sau de ce va e frica de Ortodoxie? |
Citat:
Unii preoti pamantesti au inteles ca rolul lor simbolic s-a incheiat, odata cu venirea Adevaratului Preot: "si cuvântul lui Dumnezeu crestea, si se înmulþea foarte numãrul ucenicilor în Ierusalim, încã si multime de preoti (iereus) se supuneau credintei."(Fapte 6:7) Vedem apoi, ca termenul de "iereus" (Preot) este atribuit, in crestinism, numai Domnului Iisus Hristos. |
Citat:
|
Citat:
Bine ,a-ti putea combate aici ca este vorba pur si simplu de o anumita conducere necesara oricarei multimi.Ca trebuiau sa fie unii mai deasupra,caci altfel ar fi fost dezordine. Dar Domnul le da insarcinari cu totul speciale. Ii ia cu El la aratarea la fata,ii opreste in casa doar pe ei nu si pe multime ,la invierea ficei lui Iair,ii trimite pe ei in lume la propovaduire si vindecare.Deci nu pe toti,ci doar pe ei. Nu erau simplii conducatori s organizatori de multimi,ci erau alesi ca sa parcurga in locul nostru ,drumul pamantesc alaturi de Domnul.Nu era firesc ca apoi ,dupa Inaltarea Sa la ceruri,tot prin ei,apostoli,Dumnezeu sa continue sa dea darurile Sale? Si care a fost cel mai mare dar decat jertfa Sa?Oare ,asa cum lor le-a dat la Cina cea de taina paine adevarata,nu era firesc ca sa le dea tot paine adevarata sa imaprta multimilor? Deci institutia preotiei mi se pare mai mult decat evidenta in Evanghelie. Dar fara a nega nici un pic Preotia Universala a lui Hristos,care a adus cea mai mare jertfa lui Dumnezeu ,ascultarea pana la moarte,pentru pacatele celorlalti. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 12:01:31. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.