Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Despre machiaj si bijuterii (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=2028)

danyel 12.07.2007 01:26:28


Despre machiaj si podoabe

de ierodiacon Savatie



Este greu să ne închipuim o înghesuială într-un troleibuz în care să nu fie nici o femeie machiată si fără bijuterii. Chiar si atunci cînd vrem să deosebim un copil dacă este băiat sau fetită, ne uităm la urechi dacă are cercei. Tot asa si în cazul adolescentilor, deoarece lungimea părului nu mai este un semn distinctiv, cum nu mai sunt nici pantalonii si fusta, ci numai bijuteriile si machiajul fetelor ne salvează în astfel de situatii, de multe ori chiar incomode. Cu toate că, cu tristete trebuie să recunoastem, întâlnim tot mai multi băieti machiati si împodobiti.

Nu este un lucru străin să spunem că cerceii si machiajul pot fi întâlnite chiar si în biserică, în special în bisericile din orasele mari. În jurul acestora se face mult haz în cercurile bătrânelor, care le întâmpină cu priviri neprietenoase, iar de multe ori devenim martorii unor scene care, mai cu seamă dacă suntem începători, ne tulbură pe parcursul întregii Liturghii si ne pot strica chiar ziua întreagă. Cineva care nimereste de câteva ori peste astfel de scene, dacă nu este încercat în credintă, smintindu-se, foarte usor poate abandona biserica respectivă, iar în cazurile grave, poate să se abată de la dreapta credintă ortodoxă si să devină membru al unei secte.

Asadar, au sau nu dreptate băbutele care fac astfel de "scene"? Poate ceea ce le face să ne fie atât de antipatice nu este chiar faptul pe care ni-l reprosează, ci numai modul în care o fac? Dar poate că acuzatiile lor sunt într-adevăr prea grave, căci nu poate să fie adevărat că toate femeile care poartă cercei si se machiază sunt în mod obligatoriu si desfrânate? Multe dintre ele sunt căsătorite si umblă de multă vreme la biserică si nimeni nu le-a văzut sau să fi auzit să-si însele sotul. Este oare chiar atât de grav dacă o femeie poartă cercei si se machiază, dar în schimb nu-si însală sotul? În timp ce alta poate să nu se machieze deloc si să pară smerită, totusi să fie o mare desfrânată?

Ce spune Biblia?

Pentru că noi crestinii ortodocsi, cu privire la orice lucru, trebuie să cercetăm si să credem numai Sfintei Scripturi, tot asa se cuvine să procedăm si în cazul acesta.

Despre inele si cercei si podoabe femeiesti în general avem foarte multe referiri atât în Vechiul, cât si în Noul Testament. De exemplu, la proorocul Isaia găsim: “Pentru că fiicele Sionului sunt atât de mândre si umblă cu grumajii pe sus si cu priviri obraznice, cu pasi domoli, cu zăngănit de inele la picioarele lor…”

Cum să nu recunoastem în aceste cuvinte pe fetele din zilele noastre, mai ales în zilele călduroase de vară? Dar iată că ceea ce se spune mai departe despre ele este înspăimоntător, căci vine de la un om care a profetit si nasterea lui Hristos din fecioară si s-a împlinit. Zice proorocul: “…Domnul va plesuvi crestetul capului fiicelor Sionului, Domnul va descoperi goliciunea lor” (Isaia 3, 16-17). Adică, Domnul va descoperi desertăciunea si zădărnicia acestui mod de viată în ziua Judecătii.

“În ziua aceea va lua Domnul toate podoabele: inele, sori, lunite, cercei, brătări, văluri, cununi, lăntisoare, cingători, miresme, talismane, inele, verigi de nas, vesminte de sărbătoare, mantii, saluri, pungi, oglinzi, pânzeturi subtiri, turbane si tunici. Atunci va fi în loc de miresme, putreziciune, si în loc de cingători, frânghie, în loc de cârlionti făcuti cu fierul, plesuvie, în loc de vesmânt pretios, zdrente, si în loc de frumusete, pecete de robie” (3, 18-24).

Iată cât de felurite si cât de multe erau podoabele încă de pe vremea proorocului Isaia! Iată că, pe lângă cercei si inele, proorocul aminteste chiar si părul făcut cu fierul si verigile de nas, care în tara noastră abia acum încep să capete popularitate, după modelul rătăcirii occidentalilor. Asadar, nu este adevărat să zicem că trăim “o altă vreme”, “mai modernă”, si că acum nici nu s-ar putea fără bijuterii si machiaj. Cei care spun că "s-au schimbat vremurile" se însală. Nu vremurile s-au schimbat, ci oamenii. Soarele răsare tot de la răsărit si apune la apus, ziua are tot 24 de ore, sunt tot sapte zile în săptămână, dar firea oamenilor s-a schimbat.

Vedem că podoabele femeiesti au o vechime foarte mare si, într-o oarecare măsură, putem vorbi chiar despre aspectul oarecum primitiv al împodobirii femeilor. Cred că fiecare a avut ocazia să vadă la televizor, sau măcar în reviste, imagini ale femeilor din triburile care încă mai există în zonele putin umblate ale vestului sălbatic, descoperite nu demult. Si femeile aborigenilor poartă cercei în nas, inele si brătări si practică machiajul, fără să fie câtusi de putin “moderne”.

Dar... nu cred că este cazul nostru. Căci nu toate femeile se machiază violent si nici nu poartă bijuterii vulgare. Ce rău poate să fie într-un inel sobru sau într-un cercel discret, care aproape că nici nu se observă, într-o brătară bine aleasă sau un lăntisor, dacă nu sunt deloc vulgare?

Ce au toate acestea cu desfrоnarea? Căci chiar dacă poate unele femei se si gîndesc la asta, multe din ele nu au nici un scop necurat. Ele fac asta doar pentru sotul legitim, iar cele mai tinere, pentru alesul lor. Unele însă nu o fac nici măcar pentru atât, ci pur si simplu, pentru a nu se deosebi de semenele lor, pentru a nu părea niste “tărănoaice”.

De ce dar Dumnezeu care este mult-milostiv si este Dragostea însăsi, după cum zise Sf. Ioan Teologul si Evanghelistul, făgăduieste pedepse atât de groaznice pentru niste măruntisuri ca acestea?!

Trebuie să explicăm lucrurile, pentru că altfel reiese că Dumnezeu este rău si răzbunător, ceea ce nu se potriveste cu învătătura noastră despre Cel Care ne-a adus din nefiintă la fiintă, iar atunci când L-am părăsit si L-am trădat până-ntr-atât a jelit căderea noastră, încât a trimis pe unicul Său Fiu cel mult iubit drept jertfă de răscumpărare pentru noi.

Podoabele femeiesti sunt de origine păgână si peste tot în Sfânta Scriptură au o conotatie negativă

Însusi Dumnezeu a dat pricepere oamenilor să făurească podoabe: “Iată, Eu am rânduit anume pe Betalael, fiul lui Uri, fiul lui Or, din semintia lui Iuda si l-am umplut de duh dumnezeiesc, de întelepciune, de pricepere, de stiintă si de iscusintă la tot lucrul, ca să facă lucruri de aur, de argint si de aramă, de mătase violetă, stacojie si visinie, si de in răsucit, să slefuiască pietre scumpe pentru podoabe si să sape în lemn tot felul de lucruri” (Iesirea 31, 2-5).

Acestea însă i-au fost date omului ca el să le folosească întru slava lui Dumnezeu, anume pentru ridicarea cortului în vremea lui Moise (iar azi pentru pictarea icoanelor si confectionarea obiectelor de cult bisericesti) si nu pentru împodobirea femeilor.

Dar, asa cum în rai protopărintii nostri Adam si Eva au folosit darul vointei libere împotriva lor, alegând moartea în locul nemuririi, tot asa si oamenii de mai târziu, mostenind în ei sământa relei împotriviri, au folosit si toate celelalte daruri ale lui Dumnezeu din ce în ce mai mult împotriva lor, după cum scrie si dumnezeiescul Apostol Pavel, că: “au schimbat slava lui Dumnezeu Celui nestricăcios cu asemănarea chipului omului celui stricăcios” (Romani 1, 23).

Împodobirea femeilor se practica la popoarele păgâne, unde acestea [femeile] sau erau ridicate la rangul de zeităti, sau erau puse în slujba unor zeităti si duhuri: “fiicele lor înfrumusetate si împodobite ca chipurile templului”, le certa David (Ps. 143, 12). Multe din bijuteriile păgâne, mai ales din cele egiptene, s-au păstrat si astăzi în muzee si fiecare are cel putin închipuire despre ele, chiar si din manualele de istorie scolare. Modelele egiptene sunt preluate cu mare succes de creatorii de modă contemporani: serpi, motive solare, cocostârci, diferite păsări, animale si plante stilizate, cucerind tot mai mult gusturile fetelor de astăzi.

Dar aceste motive nu erau întоmplătoare, căci se stie că păgânii se închinau soarelui, lunii, animalelor si chiar pietrelor. Podoabele femeiesti, cât si cele bărbătesti, reprezentau aceste obiecte idolesti.

Trăind multă vreme în robia egipteană, poporul evreu a preluat multe obiceiuri, pentru care a atras mânia lui Dumnezeu. Ei aveau poruncă de la Dumnezeu: “De datinile pământului Egiptului în care ati trăit să nu vă tineti, nici de datinile pământului Canaanului îоn care am să vă duc, să nu vă tineti nici să nu umblati după obiceiurile lor” (Levitic. 18, 3). “Idolii dumnezeilor lor să-i ardeti în foc; să nu doresti a lua argintul sau aurul de pe ei, ca să nu-ti fie aceasta cursă. Si urâciunea idolească să n-o duci în casa ta ca să nu cazi sub blestem ca ea” (Deut. 7, 25-26).

Dar poate că acestea le-a zis Dumnezeu numai pentru evrei si numai pentru timpul acela? Căci multe dintre porunci s-au dat anume astfel, pentru un anume timp si situatie, iar mai târziu au fost schimbate, cum ar fi tăierea împrejur, ziua sâmbetei s.a. După cum spune si “Apostolul neamurilor” – Pavel: “că de vă veti tăia împrejur, Hristos nu vă va folosi la nimic” (Galateni 5, 2); si “cei ce voiti să vă îndreptati prin Lege v-ati îndepărtat de Hristos, ati căzut din har” (5, 4).

Se pare că nu. Acelasi Apostol scrie în Epistola către Timotei: “Asemenea si femeile, în îmbrăcăminte cuviincioasă, făcându-si lor podoabă din sfială si din cumintenie, nu din păr împletit si din aur, sau din mărgăritare, sau din vesminte de mult pret; ci din fapte bune, precum se cuvine unor femei temătoare de Dumnezeu” (2, 9). Iarăsi vedem că se specifică aurul si mărgăritarele ca ceva negativ.

Fără îndoială, bijuteriile sunt izvor de răutate. Nu în zadar din ele s-a făcut si cel mai mare rău cu putintă, simbolul lepădării de Dumnezeu - vitelul de aur din Vechiul Testament. Atunci când poporul evreu s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu el si-a făcut idol din cerceii femeilor si fetelor israelite (Ies. 32, 1-4).

Dintotdeauna bijuteriile si podoabele au fost simboluri ale desfrânatelor. Iată cum descrie Sf. Ioan Teologul în Apocalipsă pe “desfrânata cea mare”. “Si a venit unul din cei sapte îngeri, care aveau cele sapte cupe, si a grăit către mine, zicând: Vino să-ti arăt judecata desfrânatei celei mari, care sade pe ape multe, cu care au desfrânat împăratii pămîntului si cei ce locuiesc pe pământ s-au îmbătat de vinul desfrânării ei. Si m-am dus, în duh, în pustie si am văzut o femeie sezînd pe o fiară rosie, plină de nume de hulă, având sapte capete si zece coarne. Si femeia era îmbrăcată în purpură si în stofă stacojie si împodobită cu aur si cu pietre scumpe si mărgăritare” (17, 1-4).

Iată că ceea ce o personalizează pe desfrânată sunt aurul, pietrele scumpe si mărgăritarele. Despre nici o femeie n-am vrea să se spună în ziua judecătii: “Si am văzut o femeie, beată de sângele sfintilor si de sângele mucenicilor lui Iisus, si văzând-o, m-am mirat cu mirare mare” (Apocalipsa 17, 6).

Să scoatem de pe noi, ca dovadă a pocăintei, podoabele si hainele înfrumusetate. Căci atunci când a voit să-i ierte pentru idolul pe care si l-au făcut, Dumnezeu le-a zis iudeilor, prin Moise: “Voi sunteti popor îndărătnic. De voi merge eu în mijlocul vostru într-o clipeală vă voi pierde. Dezbrăcati acum de pe voi hainele voastre cele frumoase si podoabele voastre si voi vedea ce voi face cu voi” (Ies. 33, 5-6).

Lepădarea podoabelor si a hainelor frumoase este un mod de a milostivi pe Dumnezeu, pentru care putem căpăta iertare de păcate: “Si iată noi am adus prinos Domnului, fiecare ce am putut dobândi din lucrurile de aur: lanturi, brătări, inele, cercei si salbe, pentru curătirea sufletelor noastre înaintea Domnului” (Num. 31, 50).

O estimare psihanalitică

Dar acum să dăm o explicatie mai exactă si mai ratională, folosindu-ne chiar de experienta psihologiei în acest sens, pentru a fi mai aproape de întelegerea si sensibilitatea omului contemporan. Ce determină pe o femeie să se machieze, să-si pună cercei si să poarte inele, fie că este tânără, bătrână, bogată, săracă, frumoasă sau urâtă? Pentru ce au fost inventate bijuteriile, machiajul, vălurile si toate celelalte? Au ele vreo legătură cu desfrânarea? În ce măsură?

Pentru cei care poate nu stiu (nu-i nici un rău în asta), trebuie să le spunem că a existat un medic învătat la sfârsitul secolului 19, pe nume Sigmund Freud, evreu, care a trăit în Austria, întemeietorul unei ramuri care îmbină medicina cu psihologia, numită “psihanaliză”. Această stiintă se ocupă de studiul comportamentului uman si încearcă să stabilească, pe cât îngăduie Dumnezeu, factorii sau motivele care determină anumite hotărâri ale oamenilor, în diferite situatii, mai ales în cazul bolilor si dereglărilor psiho-afective. Trebuie să stim că Sigmund Freud a aplicat si a fondat această metodă îndeosebi în cazul nevrozelor si al isteriei, cercetând mii de cazuri, ceea ce, se întelege, este un lucru special si nu poate fi aplicat la toti oamenii la fel de usor si cu garantia unui rezultat plauzibil. Acesta a si fost motivul pentru care Freud, dar mai ales urmasii lui, au dat nastere unor păreri despre sufletul omului foarte dăunătoare si potrivnice învătăturii Bisericii Ortodoxe, pentru care nici nu recomandăm să-l citească nimeni, pentru a nu-si pricinui răni mari si foarte-foarte greu de vindecat. Totusi, multe din ideile psihanalizei sunt bune si sunt folosite si astăzi cu succes în tratarea multor dereglări psiho-afective.

Pe scurt, psihanaliza sustine că fiecare om, pe lângă latura sa constientă mai are si alta mai putin cunoscută, tainică, adică “subconstientul”. Aici, în subconstient, este locul în care se depozitează toate gândurile si pornirile noastre rele, rusinoase: gândurile de ucidere si sinucidere, de desfrânare, de sete după bogătii, de care în mod normal ne rusinăm si nu ne place ca altcineva să ni le cunoască. Procesul de “ascundere” a gândurilor neplăcute se numeste “refulare” iar cel de descoperire, de “scoatere la iveală” a lor se numeste “defulare”. De fapt, aceasta si este cheia principală a vindecărilor prin metoda psihanalitică, adică descoperirea si “defularea” cauzelor anumitor nelinisti si suferinte, sondând memoria pacientului până la copilărie. Este evident împrumutul lui Freud din practica spovedaniei crestine. Totusi, ceea ce face ca dereglările persoanelor tratate prin metoda psihanalizei să se reînnoiască după o perioadă de timp, este faptul că, spre deosebire de mărturisirea ortodoxă, acestia, desi au dobândit o liniste vremelnică prin actul mărturisirii, ei nu au căpătat dezlegarea acelor păcate prin care se aduce linistea desăvârsită si statornicia, care se dă doar de Începătorul linistei si al statorniciei, Domnul nostru Iisus Hristos, prin mâna preotului.

În limbajul ortodox, subconstientul este locul tuturor patimilor, dar si al îndemnurilor care vin de la diavol, care lucrează în ascunsul nostru.

Aceste patimi si porniri ascunse, pe care nu le dăm pe fată, totusi ne influentează foarte puternic latura noastră constientă, determinând si de multe ori chiar conducând din umbră faptele si actiunile noastre. Partea rea a psihanalizei este tocmai faptul că ea îl înfătisează pe om ca pe un rob condamnat al tuturor acestor patimi si porniri ascunse, care-i determină din umbră viata în chip fatal si oarecum împotriva voii lui.

Totusi, nu putem nega multe din concluziile psihanalizei despre “subconstientul” nostru, căci ele se adeveresc si de practica de două mii de ani a Ortodoxiei, fiind înregistrate în tratatele de ascetică ale Sfintilor Părinti. Desigur, stiinta psihanalizei despre modul în care subconstientul influentează si răbufneste în constient nici nu se poate compara cu amploarea si exactitatea asceticii ortodoxe, lucru care poate fi confirmat de orice psiholog, dacă va cerceta faptul.

Cu toate acestea, apelăm, fără nici un compromis din punct de vedere al învătăturii ortodoxe, la acesti termeni de “constient” si “subconstient” ai psihanalizei, si ne folosim de metoda ei, pentru că ea este mai usor de înteles pentru omul contemporan. Dar si pentru că astfel ne atragem argumente si din afara Ortodoxiei, cele ale stiintei si ale practicii medicinii si psihologiei, pentru cei care încă nu au credintă desăvârsită si nu au cunoscut că plinătatea adevărului este în Ortodoxie.

Tipuri de femei si motivele pentru care se împodobesc

Asadar, putem clasifica, cu aproximatie, tipurile de femei si motivele pentru care se împodobesc, în functie de vârstă, frumusete, situatie materială si origine socială.

Primul motiv si cel mai frecvent, pentru care o femeie se împodobeste este dorinta de a iesi în evidentă, fie pentru a-si arăta frumusetea fizică, fie pentru a-si arăta originea socială bună, adică bogătia. Există chiar cazul patologic al acestui gen de femei, adică istericele. În cazul isteriei femeile se machiază si se îmbracă foarte strident si de cele mai multe ori neconventional, numai pentru a atrage atentia. Aceste femei suferă foarte mult dacă nu li se acordă atentie si pot deveni chiar agresive. De obicei ele nu rabdă si te întreabă singure dacă le stă bine în cutare rochie sau îti dau să le mirosi gîtul ca să le spui dacă îti place parfumul cu care s-au dat. Nu trebuie să le judecăm aspru pentru că, repet, este vorba de o formă de boală.

Totusi, veti spune că majoritatea femeilor suferă mai mult sau mai putin de această boală! Aici nu trebuie să amestecăm si desfrânatele notorii, care de multe ori practică aceleasi metode. Asta nu înseamnă că istericele nu sunt si desfrânate, ci pur si simplu că, spre deosebire de altele, ele sunt si bolnave.

Desigur, machiajul are în primul rând menirea de a ascunde imperfectiunile. Asa este vopsitul genelor, al buzelor, fondul de ten s.a. De exemplu, dacă o femeie are buzele foarte subtiri si strâmbe si pe deasupra fără culoare, ea si le îngroasă cu ruj si cu creionul de contur. Sau dacă o femeie are o culoare urâtă a fetei sau zbârcituri, ea se va da cu fond de ten.

Asadar, sunt de înteles motivele pentru care se machiază femeile trecute de tinerete si cele, ca să ne exprimăm asa, mai urâtele. Dar oare nu-si scot ele de cele mai multe ori, tocmai prin aceasta, în evidentă toate defectele pe care ar fi vrut să le ascundă?

Atunci de ce se machiază femeile frumoase si tinere, care nici măcar nu au defecte, ci dimpotrivă? În cazul acestora machiajul are tocmai rolul invers, nu de a masca un oarecare defect, ci de a pune în evidentă o calitate, de exemplu frumusetea buzelor sau a ochilor. Acestea folosesc de obicei o cosmetică foarte scumpă si au cercetat tratatele de modă. Dar si din rândul acestora cele mai multe, în loc să se înfrumuseteze, după cum au vrut, strică si ce au avut frumos de la Dumnezeu.

Tot asa este si cu bijuteriile. Nu va purta inele o femeie care are degetele butucănoase si scurte, pentru a nu atrage atentia asupra lor. Sau nu-si va despleti părul una care are părul sârmos si gros, ci numai cea cu părul moale si mătăsos. La fel cum nu poartă fustă scurtă cea cu picioare scurte si strîmbe, mai ales dacă mai este si grăsută. Cu toate că foarte multe din aceste sărmane, pe care Dumnezeu prin pronia Sa a vrut să le ferească mai usor de moartea desfrâului, se împopotonează exact pe dos de cum ar trebui.

Asadar, trebuie să deosebim două categorii mari de femei care se împodobesc: prima, care face aceasta pentru a-si ascunde unele defecte, dintr-un complex de inferioritate, fie că este vorba de aspectul fizic, fie de originea si situatia socială. Cealaltă categorie sunt femeile frumoase, care se împodobesc pentru a-si scoate în evidentă calitătile fizice, adică pentru a părea si mai frumoase, dar de multe ori si pentru a-si etala buna situatie financiară.

Există si categoria celor care se machiază pentru că asa au văzut si cred că este un lucru care tine de bunele maniere. Cu toate acestea, orice om cu minte bună întelege că a căuta la spiritul vremii este un semn de slăbiciune si lipsă de personalitate. În spatele grijii pentru haine frumoase si podoabe se ascunde, totusi, complexul de infioritate si teama de a nu plăcea. Femeile întelepte nu-si pun nădejdea nici în vopsele, pe care le spală ploaia si le strică sudoarea, nici în hainele care se învechesc si se aruncă, ci în propriile virtuti.

De aceea, atunci când vom vedea în biserică o femeie machiată si împodobită, trebuie să o tratăm în functie de aceasta. Căci, într-un fel este cea care s-a machiat influentată de moda timpului, fără pricepere, folosind o cosmetică ieftină si nepotrivită, si altfel este cea care si-a făcut din machiaj o “meserie”. Acest fel de machiaj este bătător la ochi si chiar scandalos. Totusi, o astfel de femeie va renunta mai usor decât una machiată mai discret, dar cu o cosmetică scumpă si cu multă artă. Căci aceasta din urmă a cheltuit foarte multi bani si timp până a ajuns la discretia machiajului care pare mai “nevinovat” decât al celor dintâi, dar nu este.

De aceea, văzând sărăcia, stângăcia, într-un cuvânt complexul de inferioritate al celor dintâi, chiar dacă mascat de o nepotrivită îndrăzneală, să nu le bruscăm, că nu stiu ce fac. Cu atât mai mult lucrul acesta este valabil în cazul celor din a doua categorie, care din cauza orgoliului, s-ar putea să nu mai vină niciodată.

În ultimă instantă, bijuteriile au o menire strict erotică. Ele pun în evidentă “zonele erogene” ale corpului uman, adică zonele corpului care, prin atingere, duc cel mai repede la excitarea sexuală, de parcă n-ar fi tot trupul nostru “numai bube din tălpile picioarelor până în crestetul capului”, după cum s-a spus despre Iov (Iov 2, 7). Iov avea bube trupesti, lepră, iar noi avem bubele poftei de desfrânare, care supurează în chip nevăzut pe trupurile noastre, “din tălpi si până-n crestet”. Despre aceste zone erogene s-au scris sute de mii de cărti si reviste, pe care nu cred că este om să nu le fi văzut vreodată, fără să vrea, la tarabe sau pe garduri.

Această asa numită “artă a dragostei”, prin care omul este chemat să batjocorească asemănarea lui Dumnezeu si să întreacă în spurcăciuni pe dobitoace, a pătruns în tara noastră mai ales după căderea comunismului. Ea cunoaste o traditie de mii de ani în filosofiile si pseudo-religiile orientale, cum ar fi cele ale Indiei si Chinei, care învată că în timpul plăcerii sexuale (orgasm) omul se contopeste cu “absolutul”, de fapt cu diavolul. Există numeroase secte care propovăduiesc anume acest fel de “unire cu dumnezeu”, răspândite acum si în tara noastră. Cartea fundamentală care cuprinde aceste “învătături” se numeste “kama-sutra” si a fost tradusă si în limba română, aducând multă moarte în rândurile tinerilor, dar si al celor căsătoriti, spre rusinea lor.

Există părerea printre femei că bărbatilor le plac mai mult femeile machiate si împodobite si multe sunt geloase pe ele. Din această cauză, văzând că bărbatul lor trage cu ochiul după astfel de femei, “de ciudă” multe încep să se machieze. Părerea aceasta este falsă. Faptul că bărbatii trag cu ochiul după femeile machiate si împopotonate nu este deloc o dovadă a frumusetii acestora, ci pur si simplu, prin tinuta lor, acestea îsi exprimă predispozitia lor pentru curvie. De aceea si bărbatii se uită mai mult după ele, deoarece ei stiu că pentru a cuceri o femeie cuminte e nevoie de timp, răbdare si seriozitate, ceea ce nu li se cere în cazul unei paparude cu care poti să faci ce vrei fără nici o răspundere. Altfel cum s-ar explica faptul că atunci cînd vine vorba de căsătorie, toti caută “fete cuminti”? Astfel, cele care se machiază si se împopotonează chiar cred că sunt frumoase, nestiind că bărbatii care mai înainte le-au strâns în brate si le-au spus vorbe de alint, pe urmă, când rămân între ei, povestesc totul cu deamănuntul, le batjocoresc si râd de ele, numindu-le proaste.

Glasul inimii

Dar nu cred că avem nevoie de chiar atât de multe dovezi pentru a ajunge la un răspuns atît de simplu! Dovada cea mai bună este ca fiecare să se aplece cu grijă mare peste sufletul său si să privească în adâncuri cu sinceritate. Care este motivul pentru care o femeie se împodobeste?

Nouă ne place să citim în aproapele pornirile inimii si atât de usor judecăm despre fiecare că a făcut cutare sau cutare lucru din cutare motiv. Suspectăm atât de lesne si cu atâta fermitate lucrurile din inima aproapelui, chiar si după ce ni se spune că nu-i adevărat. Cum dar vom crede că numai “eu”, că numai tu, suntem feriti de ochiul aproapelui si că numai despre noi nu se stie adevărul? Toate cele tainice ale noastre sunt date pe fată! Si asa stiind, să ne aplecăm cu grijă mare peste sufletul nostru si să ne întrebăm: care este motivul pentru care ne împodobim?

Ce ne-au adus toate acestea?

Ce au adus prietenelor noastre inflamatiile si durerile pe care le-au suportat din cauza găurilor din urechi, timpul pierdut cu smulsul sprâncenelor, cu frunzele de varză, castravetii si gălbenusul de ou pe care si le întind pe fată? Epilările, pe care un bărbat, dacă ar fi, nu stiu dacă le-ar suporta fără lacrimi; si toate celelalte lucruri, pe cât de absurde, pe atât de jenante? Toate acestea, fără să urmărească nici un scop, ci “pur si simplu”?

Iată ziua în care timpul le va egala pe toate, atunci si cele blonde si cele brunete vor încărunti deopotrivă! Si nu vor mai fi plete pe spate, nici fuste scurte, nici tricouri transparente. Căci de toate cu care acum ne lăudăm atunci ne vom rusina. Atunci vom privi cu teamă si îngretosare la propriul trup sau. mai bine zis, la ceea ce va rămâne din el. Si atunci va fi mirosul cel greu, de bătrână, pe care nu-l vom înlătura cu nici un săpun, oricât l-am spăla. Lănticuri, cercei, coliere care acum ne înfrumusetează atunci ne vor sluti si vor arăta bătrânetea noastră si mai crudă, în timp ce iubitii din tineretea noastră vor juca table în parc sau se vor întoarce cu laptele de la alimentară, într-un oras străin, pentru nepotii de la altă femeie. Iar asta se va întâmpla negresit. De ce nu vrem să fim vesnici, ci ne ucidem singuri, fără nici un rost?

Uite cu câtă migală însiruieste proorocul armele mortii noastre! “Inele, sori, lunite, cercei, brătări, văluri, cununi, lăntisoare, cingători, miresme, talismane, inele, verigi de nas, vesminte de sărbătoare, mantii, saluri, pungi, oglinzi, pânzeturi subtiri, turbane si tunici”. Vrând de la noi parcă să-l oprim, să strigăm: “Ajunge! Nu mai vreau să le stiu!” Parcă ar astepta să-i zicem: “Nu-i adevărat! Nu despre mine se zic acestea!”

Dar glasul nostru întârzie să se audă. Nu mai avem nici inocenta să zicem: “Nu-i adevărat!” si nici puterea pentru: “Ajunge, nu mai vreau să le cunosc!” Căci setea noastră de plăceri nu ne dă voie. Inima noastră nu ne mai ascultă. Nu mai suntem stăpâni, ci robi.

Sf. Ioan Gură de Aur - Despre femeile care poartă podoabe de aur si se împodobesc

Domnul nostru Iisus Hristos, după învierea Sa, li S-a arătat mai întâi femeilor. Una dintre ele era si Maria Magdalena, desfrânata despre care se scrie în Evanghelii. Despre acest mare pogorământ al lui Dumnezeu către femei, Sf. Ioan Gură de Aur exclamă:

Uită-te cum si Domnul, prin femei, binevesteste ucenicilor! Domnul - lucru pe care l-am spus adeseori - ridică la cinste neamul cel mai dispretuit, neamul femeiesc, îi dă bune nădejdi si-i vindecă durerea.

Care dintre voi n-ar vrea să fie ca acelea si să cuprindă picioarele lui Iisus? Puteti si acum, toti câti vreti! Puteti să-I cuprindeti nu numai picioarele, ci si mâinile si capul acela sfânt, împărtăsindu-vă, cu cuget curat cu înfricosătoarele taine. Nu numai aici pe pământ; ci Îl veti vedea si în ziua aceea a judecătii, cu slava aceea nespusă, când va veni cu popor de îngeri, dacă veti vrea să fiti iubitori de oameni, dacă veti vrea să fiti milostivi si veti auzi nu numai aceste cuvinte: “Bucurati-vă!”, ci si cuvintele acelea: “Veniti, binecuvântatii Părintelui Meu, de mosteniti împărătia cea gătită vouă de la întemeierea lumii” (Matei 25, 34). Fiti, dar, milostivi, ca să auziti aceste cuvinte! Iar voi, femeilor, care purtati bijuterii de aur si ati văzut drumul acestor femei, lepădati, chiar târziu, boala poftei după aur! Deci, dacă doriti să fiti cu acele femei, schimbati podoaba cu care sunteti împodobite cu podoaba milosteniei. Spune-mi, ce folos ai de pe urma acestor podoabe pretioase, de pe urma hainelor tesute cu aur?

- Mi se bucură si mi se veseleste sufletul de ele!

- Eu te-am întrebat de folos, iar tu mi-ai vorbit de pagubă. Nimic nu este mai păgubitor ca a te interesa de bijuterii de aur, a te bucura de ele si a-ti lipi inima de ele. Robia aceasta cumplită ajunge si mai amară când îti face plăcută robia. De care faptă se va îngriji vreodată cum trebuie, când va nesocoti grijile lumesti cum se cuvine, o femeie care socoteste că merită să se bucure când e legată cu aur? Cel care se bucură că stă în închisoare nu va voi niciodată să scape de închisoare. Tot asa si femeia aceasta; ca un prizonier de război, robită de această poftă rea, nu va suferi să audă cu dorul si râvna cuvenită vorbindu-i-se de cele duhovnicesti si nici nu va face vreo faptă bună. Care, dar, îti este folosul de pe urma podoabei acesteia, de pe urma acestei moliciuni?

- Îmi fac plăcere bijuteriile!

- Iarăsi mi-ai vorbit de pagubă si de pierzare!

- Dar mă cinstesc mult cei ce mă văd.

- Si ce-i cu asta? O altă pricină de stricăciune, care te face când înfumurată, când obraznică. Haide, dară, îngăduie-mi să-ti arăt eu pagubele, odată ce tu nu mi-ai spus folosul.

Care sunt, dar, pagubele ce ti le aduc bijuteriile? Grija e mai mare decât plăcerea. Din pricina asta multi din cei ce te văd - negresit dintre cei legati de pământ - se bucură mai mult decât tine, care porti aurul si bijuteriile. Tu te împodobesti cu podoabe care-ti aduc griji; aceia îsi desfătează privirile fără să aibă vreo grijă. O altă grijă apoi. Esti umilită si invidiată de toti. Vecinele si prietenele, piscate de invidie, se înarmează împotriva bărbatilor lor si dezlăntuie împotriva ta războaie cumplite. Pe lângă aceste pagube, altele: îti cheltuiesti tot timpul liber si toată grija cu gătelile; nu te lipesti cu toată inima de faptele cele duhovnicesti; esti plină de înfumurare, de obrăznicie si slavă desartă; esti legată strâns de pămînt si se taie aripile si în loc de vultur, ajungi câine si porc. Încetând de a te mai uita si a zbura la cer, cauti în jos ca porcii; si, cotrobăind prin găurile pământului după aur, sufletul tău îsi pierde bărbătia si libertatea.

Spui că-si întorc oamenii privirile spre tine când te arăti în oras? Dar tocmai pentru asta n-ar trebui să porti aur, ca să nu ajungi spectacol de teatru, ca să nu intri în gura tuturor bârfitorilor. Nici unul din cei ce-si întorc privirile spre tine nu te admiră, ci-si bat joc de tine că-ti plac podoabele, că esti o înfumurată, că esti o femeie vanitoasă. Dacă te duci la biserică, nu pleci de acolo fără vreun folos sufletesc, ci cu mii si mii de cuvinte de batjocură, de ocări si de blesteme, nu numai de la cei care te văd, ci si de la profet. Isaia, cel cu mare glas, îndată ce te vede strigă: “Acestea zice Domnul către fetele cele îngâmfate ale Sionului: “Pentru că au umblat cu grumajii ridicati, pentru că au făcut cu ochiul, pentru că-si târăsc hainele cu păsitul picioarelor, pentru că joacă din picioare, Domnul va dezveli podoaba lor si în locul mirosului celui plăcut va fi praf si în loc de brâu se vor încinge cu funie” (Isaia 3,15. 23). De acestea vei avea parte si tu, în loc de podoabă. Că aceste cuvinte n-au fost spuse numai pentru fetele Sionului, ci oricărei femei care face ca ele. Împreună cu profetul Isaia stă acuzator si Pavel, spunând lui Timotei să poruncească femeilor “să nu se împodobească cu împletituri de păr sau cu aur sau cu mărgăritare sau cu haine scumpe” (1Timotei 2,9). Deci, în orice оmprejurare, îti este vătămătoare purtarea de bijuterii; dar mai cu seamă când te duci la biserică, când treci printre săraci. Dacă ai căuta să te învinuiesti amarnic pe tine însăti, n-ai putea-o face mai bine decât îmbrăcоndu-te cu astfel de haine si podoabe, semn de cruzime si neomenie.

Gândeste-te câte stomacuri flămânde lasi cu podoabele acestea, câte trupuri dezbrăcate, cu luxul acesta drăcesc! Cu mult mai bine ar fi să hrănesti sufletele celor flămânzi decât să-si găuresti lobul urechilor si să atârni de urechi, degeaba si fără de rost, hrana a mii si mii de săraci. Este oare o slavă să fii bogat? Este oare o laudă să porti pe tine bijuterii de aur? Chiar dacă podoabele acestea ar fi câstigate prin muncă cinstită, totusi vina ta este nespus de mare; gândeste-te însă cât de covоrsitoare este atunci când sunt câstigate cu necinste si nedreptate! Spui că-ti sunt dragi laudele si slava? Dezbracă această podoabă plină de batjocură si toti te vor admira si te vei bucura si de slavă si de plăcere curată; asa însă esti batjocorită si-ti pregătesti cu ele multe prilejuri de supărări. Dacă ierti vreuna din ele gândeste-te câte necazuri îti pricinuiesti! Câte slujnice nu-s bătute, câti oameni nu sunt necăjiti, câti nu sunt arestati, câti nu sunt întemnitati! Din pricina podoabelor acestora, judecăti, anchete, mii si mii de blesteme si învinuiri; femeia este blestemată si învinuită de bărbat, bărbatul de prieteni, iar sufletul de el însusi.

- Dar bijuteriile nu se pierd!

- Tocmai acest lucru nu este usor! Dar chiar dacă le-ai feri totdeauna e pierdere si asa păstrate dau multă bătaie de cap, multă grijă si scârbă si nici un câstig. Ce venit aduc ele în casă? Ce folos celei ce le poartă? Nici un folos, ci multă urâtenie si învinuiri din toate părtile. Cum vei putea săruta si cuprinde picioarele lui Hristos când esti împopotonată asa? Hristos Îsi întoarce fata de la această podoabă. De aceea a primit să Se nască în casa teslarului; dar, mai bine spus, nici în casa aceea, ci într-o colibă si într-o iesle. Cum vei putea să-L vezi pe El când nu ai frumusetea cea poftită de El, când nu porti podoaba plăcută Lui, ci una urâtă de El? Când te apropii de El nu trebuie să fii împodobită cu astfel de haine, ci îmbrăcată cu virtute. Gândeste-te ce este în definitiv aurul? Nimic altceva decât pământ si cenusă. Bagă-l în apă si s-a făcut glod! Gândeste-te si rusinează-te când faci din glod stăpân, când lasi toate si stai lângă aur, când îl porti si-l plimbi pretutindeni, chiar când te duci la biserică, atunci când mai cu seamă ar trebui să fugi de el. Nu s-a zidit biserica ca să-ti arăti în ea bogătia aceasta, ci bogătia cea duhovnicească. Tu însă, ca si cum te-ai duce la paradă, nu la biserică, asa te împodobesti din cap până în picioare; imiti pe cele de pe scenă si porti pe tine gunoiul acesta vrednic de batjocură. Din pricina asta sufletele multora se vatămă, iar după terminarea slujbei de la biserică, în case si la mese, ai să auzi pe cei mai multi vorbind tocmai de gătelile acestea. În loc să spună: “Profetul si apostolul au spus cutare si cutare”, vorbesc de luxul hainelor, de mărimea pietrelor scumpe si de toată împopotoneala celor ce se îmbracă asa. Aceste discutii vă fac si pe voi si pe casnicii vostri lenesi spre milostenie. Nici unul din voi n-ar dori să rupă repede ceva din aurăriile acestea si să hrănească un flămând. Cum ai putea hrăni pe un altul cu pretul uneia din aceste bijuterii, când tu însăti vrei mai degrabă să duci o viată amară decât să-ti vezi împutinate podoabele? Multe femei se uită la bijuteriile lor ca la niste fiinte si tin la ele mai mult decât la copiii lor.

- Doamne fereste! mi se răspunde.

- Arătati-mi asta! Arătati-mi-o prin fapte, pentru că eu văd că acum lucrurile stau cu totul astfel. Care femeie, stăpânită tare de dragostea de giuvaericale, si-a prefăcut în bani giuvaericalele ca să smulgă din ghearele mortii sufletul unui copil? Dar pentru ce vorbesc de sufletul unui copil? Care femeie si-a răscumpărat cu ele sufletul ei pierdut? Dimpotrivă, văd că multi îsi vând în fiecare zi sufletul de dragul bijuteriilor. Dacă li se оmbolnăveste trupul fac tot ce pot, dar dacă văd că li se strică sufletul, nu fac nimic, ci privesc cu nepăsare si sufletul lor si sufletul copiilor lor ca să le rămână giuvaericalele, care pier cu timpul si ele. Pui pe tine aurării în valoare de mii de talanti, iar mădularul lui Hristos nu are nici hrana cea de toată zilele. Stăpânul de obste al universului a dat deopotrivă tuturor si cerul si cele din ceruri si masa cea duhovnicească. Tu însă nu-i dai Lui nici pe cele pieritoare, ca să fii legat necontenit cu lanturile acestea cumplite. Din pricina aceasta miile si miile de păcate, din pricina aceasta bărbatii ajung niste desfrânati, pentru că voi, femeile, nu-i faceti să trăiască crestineste, nu-i faceti să filosofeze, ci-i învătati să le placă podoabele cu care se împodobesc femeile stricate; din pricina aceasta si cad repede în bratele desfrâului. Dar dacă i-ati învăta să dispretuiască astfel de podoabe si să le facă bucurie castitatea, evlavia si smerenia, n-ar fi prinsi cu atâta usurintă în ghearele desfrâului. Poate să se împodobească asa desfrânatele! Ba, chiar mai mult decât atоta, dar nu pentru bărbatii vostri!

Obisnuiti dar pe bărbatii vostri să le placă podoaba aceasta duhovnicească, pe care n-o pot vedea la desfrânate. Mă întrebi cum îl poti face pe bărbatul tău să capete acest obicei? Îndepărtează de la tine gătelile si giuvaericalele si pune-ti podoaba cea duhovnicească. Asa îti vei feri bărbatul de orice pericol, iar tu vei fi pretuită. Dumnezeu te va milui, toti oamenii te vor admira si vei avea parte si de bunătătile cele viitoare, cu harul si cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia slava si puterea în vecii vecilor, Amin.


dillema 13.07.2007 02:29:45

ce imi place cand altii isi pun nasul unde nu le fierbe oala... in primul rand e un subiect care privesc strict femeile, in al doilea rand...oare care se casatoresc primele? Alea modeste care nu se machiaza sau alea care isi pun in evidenta frumusetea fizica... mi se pare misogin si ipocrit subiectul si nu reflecta realitatea :(

Ioana_D 13.07.2007 07:56:56

Citat:

În prealabil postat de dillema
ce imi place cand altii isi pun nasul unde nu le fierbe oala... in primul rand e un subiect care privesc strict femeile, in al doilea rand...oare care se casatoresc primele? Alea modeste care nu se machiaza sau alea care isi pun in evidenta frumusetea fizica... mi se pare misogin si ipocrit subiectul si nu reflecta realitatea :(

Salut!
In primul rand, acest subiect nu priveste doar femeile...parerea mea :) pentru ca in general cand o femeie se aranjeaza o face pentru un barbat. Da, poate o sa vii si o sa spui ca femeia se aranjeaza ca sa se simta ea bine in pielea ei, nu neaparat pentru un barbat, dar eu zic ca o femeie in cazul acesta se simte bine atunci cand e admirata...de un barbat sau de oamenii din jurul ei. Oricum, ideea e ca acest subiect priveste femeile si barbatii deopotriva, pentru ca si barbatii sunt nevoiti sa "admire" femeile zi de zi.

"oare care se casatoresc primele? Alea modeste care nu se machiaza sau alea care isi pun in evidenta frumusetea fizica..."
Vrei sa spui ca criteriul principal pentru care un barbat isi alege sotia este felul in care se aranjeaza, machiaza etc.? Pai atunci eu indraznesc sa spun VAI de acel barbat, pentru ca ce isi doreste o sa primeasca. Si ma indoiesc ca acel barbat e crestin. Parerea mea e ca un barbat crestin isi alege sotia dupa alte criterii. Da, conteaza sa-i placa si fizic viitoarea sotie, dar daca nu incearca sa cunoasca sufletul unei femei doar pentru ca are o infatisare mai modesta, apoi atunci nu stiu unde e problema, eu cred ca la barbat nu la femeie. Imi cer scuze, poate atitudinea mea e cam dura, dar nu pot sa fiu de acord cu afirmatia ta, pentru ca am vazut si cunosc fete modeste, care nu sunt nevoite sa isi "puna in evidenta" frumusetea fizica, pentru ca a fost deja pusa in evidenta de catre Dumnezeu care le-a creat, si crede-ma ca sunt frumoase, mult mai frumoase decat acele domnisoare machiate, care de multe ori sunt chiar uratite de machiaj. Da, acele fete "aranjate" se casatoresc mai repede, pentru ca baieti asta cauta la ele si e foarte usor sa gasesti o fata frumoasa in ziua de azi, cand majoritatea femeilor investesc multi bani si mult timp in a-si "evidentia" frumusetea, dar eu ma indoiesc ca acea casnicie are o temelie solida...te intreb ce se intampla cand femeia imbatraneste si nici un fard nu-i mai poate acoperi ridurile si "defectele"? Si da, intr-adevar o fata care nu se aranjeaza se casatoreste mai greu, pentru ca multi baieti nu cauta frumusetea interioara a unei fete, ci se multumesc cu cea exterioara, asta este alegerea fiecaruia. Sa nu uitam ca daca semanam in trup din trup vom culege desertaciune si cine seamana in Duh din Duh va culege Viata vesnica. Am scris din amintiri, nu-mi mai amintesc exact versetul din Biblie, dar ideea ramane aceeasi.
Eu totusi cred ca mai exista astfel de tineri, care isi cauta sufletul pereche dupa criterii crestine si isi doresc un partener de viata care sa ii ajute pe calea mantuirii, acesta fiind scopul real al casatoriei. In acest caz, daca un tanar descopera sufletul unei fete si e frumos, si infatisarea exterioara e deosebita, chiar si fara machiaj. Eu am intalnit oameni a caror frumusete a sufletului ii facea sa radieze si in exterior :)

Doamne ajuta!
Ioana :)

Casiana 13.07.2007 09:48:05

De ce sa ne amagim? Eu nu cred ca te poti apropia de un om daca nu te atrage fizic. Sa nu uitam ca aspectul fizic este cel care creeaza primul impact. Nu sta nimeni sa zica hai sa iti cunosc sufletul sa vad cat e de frumos. Machiajul ajuta si ajuta foarte mult daca este de calitate si daca este aplicat in cantitati mici pt a nu arata ca un clovn.
Si sa nu uitam ca traim in secolul XXI si ca femeia mai si lucreaza si daca ai un seviciu in care nu te poti prezenta oricum adica asa cat se poate de naturala nu cred ca machiajul mai este un moft ci o necesitate. Caci daca mergi la banca si de dupa ghiseu se arata o domnisoara cu cearcane si cu un cos imens pe nas ti-a stricat toata ziua.
Doamne ajuta!

moro.d 13.07.2007 13:32:53

defectele se pot trata pe cale naturala. ba chiar e mult mai indicat pe cale naturala.
Casiana, sincer acum, chiar te afecteaza cine e si cum arata femeia de dupa ghiseu? :dontgetit:

acum nu ma gandesc decat la maicile si parintii din manastiri kre abia au timp sa se ocupe de un cos de pe fata si... pe cuvant de nu-mi sunt cele mai dragi fiinte! stiu sa-si puna in evidenta ceea ce au... nu ceea ce nu au. isi arata adevaratele calitati si utile in acelasi timp... atat pt ei cat si pt cei din jur.

dillema 13.07.2007 13:41:38

Citat:

În prealabil postat de Ioana_D
Salut!
In primul rand, acest subiect nu priveste doar femeile...parerea mea :) pentru ca in general cand o femeie se aranjeaza o face pentru un barbat. Da, poate o sa vii si o sa spui ca femeia se aranjeaza ca sa se simta ea bine in pielea ei, nu neaparat pentru un barbat, dar eu zic ca o femeie in cazul acesta se simte bine atunci cand e admirata...de un barbat sau de oamenii din jurul ei. Oricum, ideea e ca acest subiect priveste femeile si barbatii deopotriva, pentru ca si barbatii sunt nevoiti sa "admire" femeile zi de zi.

"oare care se casatoresc primele? Alea modeste care nu se machiaza sau alea care isi pun in evidenta frumusetea fizica..."
Vrei sa spui ca criteriul principal pentru care un barbat isi alege sotia este felul in care se aranjeaza, machiaza etc.? Pai atunci eu indraznesc sa spun VAI de acel barbat, pentru ca ce isi doreste o sa primeasca. Si ma indoiesc ca acel barbat e crestin. Parerea mea e ca un barbat crestin isi alege sotia dupa alte criterii. Da, conteaza sa-i placa si fizic viitoarea sotie, dar daca nu incearca sa cunoasca sufletul unei femei doar pentru ca are o infatisare mai modesta, apoi atunci nu stiu unde e problema, eu cred ca la barbat nu la femeie. Imi cer scuze, poate atitudinea mea e cam dura, dar nu pot sa fiu de acord cu afirmatia ta, pentru ca am vazut si cunosc fete modeste, care nu sunt nevoite sa isi "puna in evidenta" frumusetea fizica, pentru ca a fost deja pusa in evidenta de catre Dumnezeu care le-a creat, si crede-ma ca sunt frumoase, mult mai frumoase decat acele domnisoare machiate, care de multe ori sunt chiar uratite de machiaj. Da, acele fete "aranjate" se casatoresc mai repede, pentru ca baieti asta cauta la ele si e foarte usor sa gasesti o fata frumoasa in ziua de azi, cand majoritatea femeilor investesc multi bani si mult timp in a-si "evidentia" frumusetea, dar eu ma indoiesc ca acea casnicie are o temelie solida...te intreb ce se intampla cand femeia imbatraneste si nici un fard nu-i mai poate acoperi ridurile si "defectele"? Si da, intr-adevar o fata care nu se aranjeaza se casatoreste mai greu, pentru ca multi baieti nu cauta frumusetea interioara a unei fete, ci se multumesc cu cea exterioara, asta este alegerea fiecaruia. Sa nu uitam ca daca semanam in trup din trup vom culege desertaciune si cine seamana in Duh din Duh va culege Viata vesnica. Am scris din amintiri, nu-mi mai amintesc exact versetul din Biblie, dar ideea ramane aceeasi.
Eu totusi cred ca mai exista astfel de tineri, care isi cauta sufletul pereche dupa criterii crestine si isi doresc un partener de viata care sa ii ajute pe calea mantuirii, acesta fiind scopul real al casatoriei. In acest caz, daca un tanar descopera sufletul unei fete si e frumos, si infatisarea exterioara e deosebita, chiar si fara machiaj. Eu am intalnit oameni a caror frumusete a sufletului ii facea sa radieze si in exterior :)

Doamne ajuta!
Ioana :)

Mi-ar parea atat de bine sa ai dreptate...sincer. Ma bucur sa aud ca sunt si credinciosi care nu isi oranduiesc viata doar dupa aspectele fizice si materiale ale vietii. Am trait intr-un anumit mediu si sincer iti spun, chiar si cei care se bateau cu pumnul in piept ca sunt credinciosi isi aleg sotia dupa criteriul frumusetii. Stiu mai multe cazuri de fete foarte credincioase, muncitoare, frumusele, modeste (ma refer la caracter) si mai toate calitatile placute la o femeie crestina...si pentru asta au fost evitate in schimbul celor care isi pierdeau timpul mai mult in oglinda. Si mi se pare ipocrit exact tin motivele expuse de tine. Ceea ce a fost postat mai sus probabil s-ar fi potrivit unui articol de la inceputul crestinismului...acum nu mai este de actualitate din pacate.

dillema 13.07.2007 13:47:16

Citat:

În prealabil postat de Casiana
De ce sa ne amagim? Eu nu cred ca te poti apropia de un om daca nu te atrage fizic. Sa nu uitam ca aspectul fizic este cel care creeaza primul impact. Nu sta nimeni sa zica hai sa iti cunosc sufletul sa vad cat e de frumos. Machiajul ajuta si ajuta foarte mult daca este de calitate si daca este aplicat in cantitati mici pt a nu arata ca un clovn.
Si sa nu uitam ca traim in secolul XXI si ca femeia mai si lucreaza si daca ai un seviciu in care nu te poti prezenta oricum adica asa cat se poate de naturala nu cred ca machiajul mai este un moft ci o necesitate. Caci daca mergi la banca si de dupa ghiseu se arata o domnisoara cu cearcane si cu un cos imens pe nas ti-a stricat toata ziua.
Doamne ajuta!

Chiar crezi ca aspectul fizic este atat de important? Am vazut persoane fizic urate dar frumusetea si pacea interioara le lumina chipul incat fardul ar fi fost de prisos. Sa vad o femeie sau un barbat frumos la ghiseu si sa imi vorbeasca de doi bani...sincer o prefer pe aia cu cosuri.

Ce stiu de la o prietena foarte buna care avea duhovnic un parinte calugar...parintele i-a spus ca sa nu mai umble ca o calugarita imbracata daca nu are de gand sa intre in manastire. Trebuie sa tinem pasul cu societatea (bineinteles in limitele bunului simt) incat sa nu aducem sminteala si chiar a incurajato sa se macheze discret, sa poarte ceva elegant sa nu atraga atentia etc.

erzbet 13.07.2007 14:07:14

Frumusetea fizica o influenteaza pe cea interioara...nu imi spuneti ca persoanele ce nu au un aspect fizic placut, sunt supraponderale sau mai stiu eu, nu au o atitudine inchisa, nu se izoleaza. Cand nu te simti bine in pielea ta, se vede dupa atitudine. Eu de asta cred ca fiecare ar trebui sa faca ceea ce are nevoie pentru a fi multumit de aspectul sau. Daca pentru o femeie conteaza sa se machieze, sa se machieze. Daca pentru alta inseamna sa isi vopseasca unghiile, sa o faca.(evident, totul cu o limita, sa nu cada in ridicol).

In plus, fondul de ten protejeaza tenul de soarele puternic, de praf si impuritati. Unii dermatologi il recomanda chiar.

Si nu il ultimul rand, este neplacut sa vezi pe strada o persoana neingrijita: cu par pe picioare, cu sprancenele unindu-i-se pana in varful nasului, cu puncte de grasime pe fata, ciufulita si cu cearcane. Asta ii dezvaluie si caracterul.

calator 13.07.2007 14:52:00

corect!

danyel 13.07.2007 18:43:50

Parintele Ierodiacon Savatie condamna excesul de "infrumusetare" nu nicidecum ingrijirea trupului in limitele decentei, sa fim sinceri azi femeile (si au inceput si barbatii) exagereaza cu asa zisa ingrijire si infrumusetare, pana la urma dreapta chibzuinta..

sofia 13.07.2007 21:00:20

Un parinte spunea ca a intalnit femei care se machiau dar care duceau o viata de sfinti.
Sa nu uitam ca au existat si imparati care se impodobeau,dar care au ajuns sfinti prin faptele lor .
Pe de alta parte,atunci cand avem complexe de inferioritate din pricina aspectului fizic ar trebui sa invatam sa ne simtim bine cu noi insine; daca noi avem o atitudine pozitiva ,asa ne vor percepe si cei din jurul nostru.

romandragut 13.07.2007 21:04:22

daca contribuie la frumusetea exterioara de ce nu machiaj si bijuterii? de ce nu depilare? de ce nu parfum?

sofia 13.07.2007 21:05:05

Eu nu am vazut nicio maicuta urata,desi ele nu se machiaza.Iubirea pe care o emana sufletele lor dau frumusete chipului.

calator 14.07.2007 13:39:26

dar nici maritata nu ?:p

Mirean 14.07.2007 14:07:31

Citat:

În prealabil postat de calator
dar nici maritata nu ?:p

Tareeeee!!!! :D
Totusi nu cred ca e o idee buna ca monahii sa isi dea cu parerea despre casatorie, cresterea copiilor si chestiuni gen machiaj...etc.

Sau poate in curand calugarii or sa des sfaturi despre, cum a fost topic si aici, "sarutul frantuzesc" sau "a face dragoste este un pacat".

ARHANGHELUL 14.07.2007 14:24:11

FRUMUSETEA ESTE APRECIATA DE TOATA LUMEA DAR SI CLOVNII SANT IUBITI DE COPIII.

MACHIAJUL, TATUAJELE ,BELCIUGELE SI BIJUTERIILE IN TRECUT AU AVUT UN ROL BENEFIC ASUPRA NOASTRA DAR ACUM AVEM DESTULA MINTE CA SA NE DAM SEAMA CA NU ELE NE INFRUMUSETEAZA.

PENTRU ASCUNDEREA ANUMITOR DEFECTE SI MINTIREA CELORLALTI PUTETI FOLOSI ACESTE TRUCURI.

Mirean 14.07.2007 14:27:16

Citat:

În prealabil postat de ARHANGHELUL
FRUMUSETEA ESTE APRECIATA DE TOATA LUMEA DAR SI CLOVNII SANT IUBITI DE COPIII.

MACHIAJUL, TATUAJELE ,BELCIUGELE SI BIJUTERIILE IN TRECUT AU AVUT UN ROL BENEFIC ASUPRA NOASTRA DAR ACUM AVEM DESTULA MINTE CA SA NE DAM SEAMA CA NU ELE NE INFRUMUSETEAZA.

PENTRU ASCUNDEREA ANUMITOR DEFECTE SI MINTIREA CELORLALTI PUTETI FOLOSI ACESTE TRUCURI.

Aha...lasa-ma sa ghicesc. Esti necasatorit...pe calea calugariei?

ARHANGHELUL 14.07.2007 14:38:22

Citat:

În prealabil postat de Mirean
Citat:

În prealabil postat de ARHANGHELUL
FRUMUSETEA ESTE APRECIATA DE TOATA LUMEA DAR SI CLOVNII SANT IUBITI DE COPIII.

MACHIAJUL, TATUAJELE ,BELCIUGELE SI BIJUTERIILE IN TRECUT AU AVUT UN ROL BENEFIC ASUPRA NOASTRA DAR ACUM AVEM DESTULA MINTE CA SA NE DAM SEAMA CA NU ELE NE INFRUMUSETEAZA.

PENTRU ASCUNDEREA ANUMITOR DEFECTE SI MINTIREA CELORLALTI PUTETI FOLOSI ACESTE TRUCURI.

Aha...lasa-ma sa ghicesc. Esti necasatorit...pe calea calugariei?

NU VORBEAM DE CEEA CE NE ATRAGE CI DE CEEA CE TREBUIE SA FIE.

Mirean 14.07.2007 14:41:48

Citat:

În prealabil postat de ARHANGHELUL
Citat:

În prealabil postat de Mirean
Citat:

În prealabil postat de ARHANGHELUL
FRUMUSETEA ESTE APRECIATA DE TOATA LUMEA DAR SI CLOVNII SANT IUBITI DE COPIII.

MACHIAJUL, TATUAJELE ,BELCIUGELE SI BIJUTERIILE IN TRECUT AU AVUT UN ROL BENEFIC ASUPRA NOASTRA DAR ACUM AVEM DESTULA MINTE CA SA NE DAM SEAMA CA NU ELE NE INFRUMUSETEAZA.

PENTRU ASCUNDEREA ANUMITOR DEFECTE SI MINTIREA CELORLALTI PUTETI FOLOSI ACESTE TRUCURI.

Aha...lasa-ma sa ghicesc. Esti necasatorit...pe calea calugariei?

NU VORBEAM DE CEEA CE NE ATRAGE CI DE CEEA CE TREBUIE SA FIE.

In lume "trebuie" doar sa mori. Referitor la machiaj si bijuterii: care e problema? Inteleg...daca se exagereaza nu-i bine, dar podoabele cu masura?

Ioana_D 14.07.2007 17:38:02

Citat:

În prealabil postat de dillema
Mi-ar parea atat de bine sa ai dreptate...sincer. Ma bucur sa aud ca sunt si credinciosi care nu isi oranduiesc viata doar dupa aspectele fizice si materiale ale vietii. Am trait intr-un anumit mediu si sincer iti spun, chiar si cei care se bateau cu pumnul in piept ca sunt credinciosi isi aleg sotia dupa criteriul frumusetii. Stiu mai multe cazuri de fete foarte credincioase, muncitoare, frumusele, modeste (ma refer la caracter) si mai toate calitatile placute la o femeie crestina...si pentru asta au fost evitate in schimbul celor care isi pierdeau timpul mai mult in oglinda. Si mi se pare ipocrit exact tin motivele expuse de tine. Ceea ce a fost postat mai sus probabil s-ar fi potrivit unui articol de la inceputul crestinismului...acum nu mai este de actualitate din pacate.

Inteleg ce zici, dillema, pentru ca toti traim in aceeasi lume, si eu sunt inconjurata de oameni pentru care trupul si frumusetea fizica primeaza, dar asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam noi la principiile crestinesti. Din contra, Dumnezeu va fi cel care ne va judeca, asa ca pe El trebuie sa-L urmam, Lui trebuie sa-I slujim, trebuie sa facem lucrurile placute Lui. Si eu cred ca nu trebuie sa cadem in extreme si nu trebuie sa judecam oamenii chiar daca poarta podoabe sau se machiaza, dupa cum spunea cineva la acest topic poate acei oameni vor deveni niste sfinti.
Parerea mea e ca nu ar trebui sa ne lasam doborati de ispite si neputinte. Stii ce se intampla? In general, noi oamenii ne uitam mult la ceilalti si zicem ca daca altii fac noi de ce nu am face, ca nu-i chiar asa gresit, sau zicem ca suntem neputinciosi si slabi, asta e firea noastra. Eu cred ca asta e atitudinea gresita, din contra trebuie sa luptam cu neputintele noastre si sa nu ne luam dupa ce face lumea, ci dupa ce ne-a spus Dumnezeu ca e bine. Personal, nu cred ca machiajul sau bijuteriile fac o femeie mai frumoasa si mai cred ca daca eram mai frumoase cu pleoapele albastre sau verzi sau cu buze colorate asa ne lasa Dumnezeu, pentru ca El a vrut sa ne creeze frumosi, cei mai frumosi. Asta este parerea mea si nu numai.
Dumnezeu sa ne ajute pe toti si sa ne dea putere sa facem ceea ce e placut Lui, ca asta e cel mai important!
Ioana :)

cos 14.07.2007 17:43:02

Cum putem intra in rai - versuri duhovnicesti de Parintele Cleopa

Despre lux si sulemenire

Tu, femeie de ocara,

Si cu mintea ta usoara

Pentru ce tu te vopsesti

Si te tot sulemenesti?

Parul tau ti l-ai taiat

Si arati ca un baiat,

Pantaloni ai pe picioare,

Nu te rusinezi tu oare?

Fusta tu o ai scurtat,

Unghii mari tu ti-ai lasat,

Capul nu ti-l mai acoperi,

Chiar si burta ti-o descoperi.

Sufletul ti-ai chinuit

Si buzele ti-ai vopsit,

Umbli cu picioare goale

Cu pantofi si cu sandale.

La gat tu ti-ai pus zorzoane

Si in par niste piroane.

Niste bolduri ascutite

In par stau urat varate.

In urechi ti-ai pus cercei,

Parca-s niste clopotei

Ce se clatina-n vazduh

Ca varful vara la stuf.

Ti-ai luat pantofi de lux

Cu tocurile ca un fus,

Si pe fata te-ai fardat,

Cu multa pudra te-ai dat.

Te-ai facut o jucarie,

A diavolilor pravalie,

Unde toate se falesc

Din cele ce amagesc.

Care-nseala pe barbati

Si-aduna pe desfranati,

Pe tine sa te priveasca

Si cu tine sa curveasca.

Te-ai facut cursa satanei

Care prinde toti golanii.

O, femeie dezmatata,

Mandra si destrabalata!

Pentru ce tu te vopsesti

Si cu creion te-nnegresti,

Sprancenele le jumulesti

Si unghiile le manjesti?

Te-ai facut un idol viu,

Prea straniu si prea pustiu.

De Hristos te-ai despartit

Si de diavol te-ai lipit.

Tu muncesti mereu cu zor,

Banii dai la coafor

Ca sa te ferchezuiesti

Si mereu sa te vopsesti.

Ca sa te arati frumoasa

Cu vopseaua cea aleasa,

Dar frumusetea de vopsea

Nu stii ca nu e a ta?

Caci nu e decat spoiala

Si cu apa ea se spala,

Si dupa vopsea prea multa

Ai ramas mult prea urata.

Te-ai mascat si te-ai vopsit,

Dar nimic n-ai folosit,

Ca masca ta a cazut

Si-ai ramas un chip de lut.

Tu acum dai cu parfum

Ca sa mirosi pe drum.

Dar nu stii ca vei muri

Si-n pamant vei putrezi?

Si-atunci frumusetea ta

Viermii o vor manca.

Sau n-ai auzit tu oare

Ca in iad e grea putoare?

Si atata e de grea

De nu o poti cugeta.

Nimenea nu poate spune

Putoarea din acea lume

Unde ai a te munci

De nu te vei pocai.

Si de ea nu vei scapa,

De nu ma vei asculta.

Lasa acum al tau parfum,

Cat mai esti inca pe drum.

Ca vei ajunge in grea putoare,

Vesnica, necrutatoare.

Esti femeie invatata,

De neam mare, rasfatata,

Pentru ce te tot slutesti

Si te mai sulemenesti?

De ce fusta ti-ai scurtat

Si parul ti l-ai taiat?

Ca smintesti pe toti in cale

Umbland cu picioare goale.

Parca esti un cocostarc

Sau maimuta de la circ

Te duci si la manastiri

Ca turist, cu musafir,

Intri-n biserica goala,

Fara de nici o sfiala.

Multa indrazneala ai

Nu gandesti la iad, la rai.

Nu te temi tu de urgie,

De-a lui Dumnezeu manie?

Despuiata ca un drac

Faci sminteala si pacat.

Undita satanei esti

Ca pe toti rau ii smintesti,

In biserica, pe drum,

Cu mirosul de parfum.

Tu de suflet iti bati joc

Si aprinzi al poftei foc

La flacai si la barbati

Si la oamani insurati.

Dar sa stii ca vei muri

Si-n pamant vei putrezi,

Si-atunci frumusetea ta

Viermii au a o manca.

Iar sufletul tau spurcat

Dracilor va fi predat

Spre al duce la urgie

Si la munca pe vecie.

Sa stiti voi, femei nebune,

Ca altfel nu pot a va spune,

Banii ce i-ati cheltuit

Pe fardat si pe vopsit

Cu dansii ati cumparat

Focul cel neincetat

Care-n iad arde pe toate,

Pe femeile fardate.

Pe cele ce s-au vopsit

Si parul l-au incretit

Ca sa para mai frumoase,

Avand chipuri mincinoase

Care-ndeamna la curvii

Si alte blestematii,

Si prin multe alte fapte

Aduc sufletui moarte.

Oare nu stii ca dai seama,

Tu, femeie prea vicleana,

Cand cu lux te-mpodobesti

Si fata sulemenesti?

Ca esti cursa de sminteala

Si femeie de ocara

Pe toti tu ii smintesti

Si sufletul iti chinuiesti.

Le aduci lor lupte grele

Cu pofte si ganduri rele,

Spre a-i duce-n desfranare

Si la vesnica pierzare.

Vrei sa mirosi pe drum

Cu mirosul de parfum,

Dar nu stii ca esti putoare

Si a viermilor mancare?

Nu stii ca ai a muri

Si ca te vei imputi?

Iar trupul tau cel frumos

Va sa fie viermanos?

Acestea voi sa le stiti

Care va sulemeniti,

Care fata v-ati fardat

Si fusta o ati scurtat.

Ca sunteti o grozavie,

Priveliste de curvie,

Ca toti care va privesc

Foarte tare se smintesc.

Ca vad in voi fiecare

Prea multa nerusinare.

Ca pe scena va aflati,

Ca la teatru va-mbracati.

In biserici cand intrati

Voi nu va mai rusinati

Cu maini si picioare goale,

Cu multa nerusinare.

Cu capul descoperit

Si cu pieptul tot golit,

Parca la bal ati intrat

In costum de dechizat.

Cu fusta scurta de tot,

Ca nu are nici un cot,

Si cand vreti sa va-nchinati

Fundul la toti aratati.

Sa te rogi tu ai venit,

Dar pe toti tu i-ai smintit.

Daca ai vreun necaz mare

Sau o cerere oarecare,

Oare cum vei suspina

Sau cum poti a lacrima,

Cu Domnul de vorb-a sta

De nu stii a te-mbraca?

Din scripturi n-ai auzit

Cum ca cei ce au gresit,

Cu sac ei se imbracau,

Cenusa pe cap puneau.

Cand veneau de se rugau,

Numai in genunchi sedeau.

Domnu-asa ii asculta

Si cererea le-o implinea?

Vii ca sa te impartasesti

Si buzele iti vopsesti?

Vai de tine de gresesti

Ca amar te osandesti!

Serafimul oarecand

Carbunele ridicand

De pe altarul sfintit

Cu mana n-a indraznit.

Carbunele cel infocat

Cu clestele el l-a luat,

Iara tu, un chip de lut,

Nici atata n-ai stiut?

Vai, ce mare indrazneala,

Ce nebuna chibzuiala!

Focul Dumnezeirii primesti

Cu vopsea vrei sa-l vopsesti?

Oare nu te temi deloc

Ca vei arde cu greu foc?

Ca focul ceresc primesti

Si buzele ti le vopsesti?

La acestea eu gandind,

Lacrimand si tanguind

De atata impietrire

Si de multa nesimtire,

La la care voi ati ajuns

Ocarand Darul de sus,

Sufletul mi se-ntristeaza

Si ochii imi lacrimeaza.

Ati ajuns o grozavie,

A dracilor jucarie,

O priveliste prea mare

Ce duce la desfranare.

La moarte nu va ganditi,

De rusine voi nu stiti,

In biserici si pe drum

Cu mirosul de parfum.

Ia ganditi-va acum

La cele ce am sa spun:

De ar fi o mare graba

Sa fugiti prin rapi si iarba,

Oare ce-ati face atunci

Cu blestematii papuci,

Care nici pe trotuare

Nu te tin bine-n picioare?

Si apoi ce-ati face oare,

Dac-ar fi o graba mare,

Sa fugiti la o salvare

De vreo primejdie mare?

Cu fusta cea stramta tare,

Ce va leaga de picioare,

Voi nu puteti nicidecum

Sa pasiti cu spor in drum.

Ca e stramta, retezata,

Si-i destul de strans legata

Peste coapse, peste sale,

De nu poti pasi pe cale.

De esti femeie cuminte,

Cugeta si ia aminte

La traditia strabuna

Si la-mbracamintea buna

Ce stramosii imbracau

Si cu cinste o purtau.

Barbatii purtau sumane

Si femeile tulpane.

Fuste lungi si saluri grele

Le impodobeau pe ele,

Fara luxuri si scumpeturi

Si-alte multe marafeturi.

De esti femeie cuminte

Si de vrei sa iei aminte,

Ia priveste daca vrei

La cele sfinte femei

In biserci zugravite

Si-n icoane invechite.

Ia aminte si priveste

Si bine te lamureste

Cum sunt ele imbracate,

Cu vesminte luminate,

Cu lungimea pana jos

Si croitul lor frumos.

Ca citeai pe fata lor

Prea-ndumnezeitul dor

Cu care au alergat

Catre Domnul imparat.

Femeie nepriceputa,

De esti sluta si urata

Si de vrei sa infloresti,

Fecioria s-o pazesti,

Curatia sa cinstesti,

Sufletul sa-l curatesti

Cu post si cu rugaciune

Si cu alte fapte bune.

Caci din buna asezare

Trupul tau se face floare

Care frumos infloreste

Si fata impodobeste.

De vrei tu sa fii frumoasa,

Vestita si dragastoasa,

De suflet sa te-ngrijesti,

Foarte sa-l impodobesti

Cu o curata vietuire,

Cu post si marturisire,

Cu evlavie curata

Si cu viata nepatata,

Cu smerenie inalta,

Cu milostenie bogata

La saraci si la straini

Si la toti bunii crestini.

Rugaciune ne-ncetata

Cu lacrimi amestecata,

Iara din Sfanta Scriptura

Sa ai multa-nvatatura.

Sa fii buna catre toti,

Catre fii, catre nepoti.

Biserica sa o iubesti

Si la ea sa te grabesti.

Pe toti sa-i inveti de bine,

Fie omul orisicine.

Viata ta se va schimba,

Mai frumoasa va parea.

Si chiar si sufletul tau,

Ajutorand Dumnezeu,

Va ajunge sa-nfloreasca

Cu o frumusete fireasca.

Cele sapte rautati ce se nasc din lux si sulmenire

Iata ce vreau sa mai stiti,

Cei ce va sulemeniti,

Ca din lux si din dezmat

Se nasc sapte rautati.

Voi, femei, si voi, barbati,

Adesea sa invatati

Ca-NTAI moleseala vine

La barbati si la oricine.

Cine luxul il iubeste

Si se tot sulemeneste

Acela-i gingas, fricos,

La lucru ne-ndemanos.

Iar sufletul greu tanjeste

Si mereu se chinuieste

Cu pofte si gelozii

Si alte blestamatii.

Al DOILEA, voi sa stiti,

Care va sulemeniti,

Ca banii ii cheltuiti

Si-averea o risipiti

Pe la lucruri de prisos

Ce n-aduc nici un folos,

Dar va aduc saracie

Si a iadului urgie.

Iar al TREILEA pacat

Ce se naste din fardat –

Cu banii ce-i cheltuiti

Pe saraci nedreptatiti.

Banii vostri nu ii dati

La saraci, la scapatati,

Ci la coafor i-ati dus

Si numai pe lux i-ati pus.

Pentru care-amar si vai,

Voi v-ati departat de rai,

Trupul vostru-mpodobiti

Si tot il sulemeniti.

Maine trupul va muri

Si foarte se va-mputi,

In pamant se va strica

Si viermii il vor manca.

Iar a PATRA rautate

Ce se naste din lux, frate,

Este ca voi ajungeti

La sfada si al dispret

Ca fiecare din voi

Vrea mereu haine mai noi,

Vrea la moda sa traiasca

Si mereu sa cheltuiasca.

Ca sa fie el in sat

Mai de seama si bogat,

Sa se-arate mai frumos

Si ca este aratos.

Al CINCILEA rau ce vine,

La barbati si la oricine,

Din prea multa-mpodobire

Si reaua sulemenire,

Este ca ei rau smintesc

Pe toti care ii privesc

Si-apoi nasc fara sa vor

Ganduri rele-asupra lor.

Ca-i arunca in valtoare,

In razboi si tulburare,

De ganduri si fapte rele

Care se nasc din vedere.

Ca ii vad impodobiti

Si foarte sulemeniti,

Si asa ei se smintesc

Si cu mintea ei gresesc.

Ca sminteala a intrat

In sufletul lor curat

Si-i tulbura foarte tare

Cu ganduri de desfranare.

Deci voi, cei sulemeniti,

Care va impodobiti,

Trebuie sa va ganditi

Ca iadul o sa-l mosteniti

Si in ziua cea de-apoi

Aveti a da seama voi

Cate suflete-ati smintit

Prin lux si impodobit.

Iar al SASELEA rau este,

Este ca fara de veste,

Cei ce luxul il iubesc

Si se tot sulemenesc

Starnesc si-o ravna nebuna,

Pofta cea fara de struna,

Ca altii lor sa urmeze

Si cu lux sa se-ntineze,

Cu multa sulemenire,

Cu lux si impodobire,

Si pentru-aceasta rautate

Au foarte grele munci, frate.

Si al SAPTELEA greseste

Acel ce se-mpodobeste

Precum eu am sa-ti arat

Ca sa fii orientat.

Ca sunt unele femei

Ce nu au nici un temei,

Sunt sarace, necajite

Si de bani tare lipsite,

Dar arzand de foc lumesc,

Foarte tare se gatesc

Si-nca se mai si mahnesc

Ca putin se-mpodobesc

Ca nu-s si ele bogate

Si frumos tare-mbracate,

Neavand insa mijloace,

Dupa plac sa se imbrace,

Cinstea lor o dau pe bani

Pe la diferiti golani,

Apoi iau haine frumoase

Ca sa fie aratoase

Si s-arate-a fi bogate,

Ca-s la moda imbracate,

Si-asa-si vand sufletul lor

Pe moda si pe amor.

Se dau la destrabalari

Si la multe desfatari,

Si ajung a se munci

Si iadul a-l mosteni.

Iata, ai auzit tu, frate,

Sapte fapte de rautate

Ce se nasc astazi in lume

Din impodobiri nebune.

De acum nu mai dori

Tu a te impodobi

Sa fugi de sulemeniri

Si de alte-mpodobiri.

Acestea duc la curvie,

La scandal si saracie,

La sminteala si la ras,

La lucruri care-s de plans.

Iar in veacul viitor

Toti vor arde in cuptor,

Nu-n cuptor cu lemne aprins,

Ci-n cuptorul cel nestins.

Toti care se-mpodobesc

Si se tot sulemenesc,

De nu se vor pocai,

In veci au a se munci.


Ioana_D 14.07.2007 17:46:51

Citat:

În prealabil postat de dillema
Am trait intr-un anumit mediu si sincer iti spun, chiar si cei care se bateau cu pumnul in piept ca sunt credinciosi isi aleg sotia dupa criteriul frumusetii.

Intr-adevar, frumusetea fizica are ponderea ei si nu cred ca cineva poate sa spuna ca nu-l intereseaza deloc acest aspect, dar eu cred ca trebuie sa vedem dincolo de asta, si care dintre frumuseti are pondere mai mare, cea fizica sau cea interioara, e alegerea fiecaruia. Stii cum se spune : ai grija ce-ti doresti ca s-ar putea sa ti se implineasca, asa ca ceea ce cauti la sot/sotie aia gasesti.
Ceea ce mi se pare gresit e sa respingi de la inceput un om doar pentru ca aspectul exterior nu corespunde standardelor din ziua de azi, pentru ca nu se stie ce ai putea gasi in spatele infatisarii, poate ai gasi un suflet minunat care te-ar face sa vezi acea persoana mai frumoasa decat oricine. Gandeste-te cand vezi pe strada un baiat urat cu o fata frumoasa tinandu-se de mana sau invers, te gandesti oare ce-a vazut la el/ea. Ei bine, eu cred ca a vazut dincolo de aspectul fizic, a descoperit ceva mai frumos si mai atragator, un suflet de care s-a indragostit si pe care cu siguranta il va iubi vesnic.

petrurar 14.07.2007 18:31:29

cos
in ce carte a parintelui Cleopa este aceasta poezie?

moro.d 14.07.2007 20:54:35

Citat:

În prealabil postat de Mirean
sau poate in curand calugarii or sa des sfaturi despre, cum a fost topic si aici, "sarutul frantuzesc" sau "a face dragoste este un pacat".

de ce nu? sunt monahi kre au fost si casatoriti inainte de a intra in manastire.

toate acestea... bijuteriile, fardurile, etc... le numesc frumuseti inselatoare. nu mi-e mila de cei a caror relatie s-a incheiat... dak si-au ales partenerii in functie de frumusetea exterioara, ei au fost primii kre s-au inselat.

cristiboss56 14.07.2007 21:13:54

Continutul este cel mai important pina la urma, dar in zilele noastre ambalajul este vital in vinzarea produsului. Da, dar la om problema s-a transferat cam pe aceleasi principii. Un continut saracacios duhovniceste se impodobeste peste masura pentru a acoperi goliciunea interioara. Daca exista un echilibru bazat pe bun simt si cumpatare, totul este in regula.

cos 14.07.2007 23:05:08

@petrurar: nu stiu sa-ti raspund, am luat-o de pe grupul ASCOR-istilor din Cluj

Casiana 14.07.2007 23:47:13

Vorbim asa ca sa zicem ca vorbim. Sa fim seriosi aspectul fizic conteaza. Frumusetea interioara o poti percepe doar cand incepi sa cunosti omul. Iar exemplul cu doamna de dupa ghiseu a fost ca sa atrag atentia ca in cazul in care ai un loc de munca care presupune lucrul cu publicul nu te poti prezenta oricum. Nu cred ca directorul banci va permite ca personalul sau de deservire a publicului sa se prezinte la lucru cu marama pe cap cu cearcane, etc. ca na sa te machezi e pacat mare de tot si ca tu ai asa o frumusete interioara care e suficienta. Daca o sa procedam asa o sa muncim nu stiu unde ca nu te angajeaza nimeni daca ai un aspect fizic neplacut si pe care refuzi sa il imbunatatesti cu un produs cosmetic pt ca e pacat.
Si nu vb de pe pereti pt ca stiu cum se analizeaza un CV si o persoana care s-a prezentat la un interviu
De parca nu am trai in secolul XXI.
Nu neg faptul ca un suflet frumos face cat 1000 de persoane cu aspect fizic placut insa sa folosesti produse cosmetice pt a ajuta natura care in unele cazuri nu a fost prea darnica nu e pacat. Numai sa se faca totul cu limita si bun simt dupa cum s-a mai precizat.
Doamne ajuta!

romandragut 15.07.2007 10:40:49

Citat:

În prealabil postat de sofia
Eu nu am vazut nicio maicuta urata,desi ele nu se machiaza.Iubirea pe care o emana sufletele lor dau frumusete chipului.

de ce dai exemplu de calugarite? sunt imbracate in negru din cap pana in picioare. in plus crede-ma ca sunt o gramada de astfel de femei care nu pot sa spun cas unt frumoase...

romandragut 15.07.2007 10:42:31

Citat:

În prealabil postat de ARHANGHELUL
FRUMUSETEA ESTE APRECIATA DE TOATA LUMEA DAR SI CLOVNII SANT IUBITI DE COPIII.

MACHIAJUL, TATUAJELE ,BELCIUGELE SI BIJUTERIILE IN TRECUT AU AVUT UN ROL BENEFIC ASUPRA NOASTRA DAR ACUM AVEM DESTULA MINTE CA SA NE DAM SEAMA CA NU ELE NE INFRUMUSETEAZA.

PENTRU ASCUNDEREA ANUMITOR DEFECTE SI MINTIREA CELORLALTI PUTETI FOLOSI ACESTE TRUCURI.

ascunderea defectelor... hmmm. asta ar inseamna ca opera lui dzeu este imperfecta. fii atent ce scrii! contravine credintei tale.

romandragut 15.07.2007 10:50:12

infrumusetarea este o practi intalnita la toate civilizatiile, in toate perioadele. sunt unele popoare care prefera un tatuaj exhaustiv, de exemplu. altii prefera sa-si lungeasca gatul.

machiajul si infrumusetarea dincolo de practica zilnica necesara (atat la femei cat si la barbati) este devenit o arta.

totodata biserica a condamnat orice altceva care nu tine de rugaciune, post si abstinenta.

suntem in-vatati mereu sa renuntam la propria identitate, la frumusete, la tv, la imbracaminte, la activitatile ludice, la sex, la mancare, chiar si la moderatie etc.

de ce oare sunt impuse atat de multe interdictii? de ce nu avem voie sa fim oameni?

Mirean 15.07.2007 13:37:31

Citat:

În prealabil postat de romandragut
infrumusetarea este o practi intalnita la toate civilizatiile, in toate perioadele. sunt unele popoare care prefera un tatuaj exhaustiv, de exemplu. altii prefera sa-si lungeasca gatul.

machiajul si infrumusetarea dincolo de practica zilnica necesara (atat la femei cat si la barbati) este devenit o arta.

totodata biserica a condamnat orice altceva care nu tine de rugaciune, post si abstinenta.

suntem in-vatati mereu sa renuntam la propria identitate, la frumusete, la tv, la imbracaminte, la activitatile ludice, la sex, la mancare, chiar si la moderatie etc.

de ce oare sunt impuse atat de multe interdictii? de ce nu avem voie sa fim oameni?

Nu cred ca Biserica este cea care condamna "machiajul si bijuteriile". E drept, condamna excesele in acesta directie.

Dar si Biserica are "fundamentalistii" si extremistii ei!

moro.d 15.07.2007 15:16:54

sincer Mirean... ai dreptate. sunt fete bisericesti kre accepta aceste frumuseti inselatoare. cik "dak nu sunt in exces nu e pacat".
dar permite-mi sa vad si altfel lucrurile: omul, din cauza slabiciunii lui, s-a reprofilat pe alte convingeri. e mai superficial. si, din comoditate, a ajuns sa nu mai considere anumite fapte pacate (kre de fapt sunt pacate)... iar acest mod de a gandi s-a tot transmis...

Mirean 15.07.2007 15:34:09

Citat:

În prealabil postat de ispita_ta
sincer Mirean... ai dreptate. sunt fete bisericesti kre accepta aceste frumuseti inselatoare. cik "dak nu sunt in exces nu e pacat".
dar permite-mi sa vad si altfel lucrurile: omul, din cauza slabiciunii lui, s-a reprofilat pe alte convingeri. e mai superficial. si, din comoditate, a ajuns sa nu mai considere anumite fapte pacate (kre de fapt sunt pacate)... iar acest mod de a gandi s-a tot transmis...

Concret, cine condamna "machiajul si bijuteriile"? Si nu ma refer la "sorcovele" care se boiesc si ies pe strada ca niste sperietori, ci la un machiaj cu gust, discret.

Aha....pe linia asta: stii ca unii "induhovniciti" considera barbieritul un pacat? Stii ca sunt si de cei care spun ca e pacat sa tai parul (ca barbat)? Si din cei care spun ca femeia sa nu poarte pantalon? Ba chiar si unii care spun ca sapunul e facut cu nu stiu ce spurcaciune si nu-i bun? Ba chiar si de zahar am auzit ca nu-i bine sa ne folosim ca nu stiu ce procedeu dubios de filtrare are? Cineva imi spunea ca sa nu mai dau de pomana decat in vase de plastic si de tabla ca alea de ceramica au nu stiu ce "spurcaciuni". Cineva imi spunea ca mare greseala am facut ca am luat verighete din aur, pentru ca argintul...bala, bla...

Folclor babesc exista la greu!

Eu spun ca daca faci totul cu masura este OK! Nu te pune nimeni sa te vopsesti pana arati ca un clown, nici sa-ti faci jug din aur, nici sa-ti rupi gatul din cauza aurului din urechi. Doar sa ai masura in tot ceea ce faci!

calator 15.07.2007 16:39:38

adaug pe lista si epilatul....

macs 15.07.2007 20:02:48

scula satanei epilatoru asta...
sapunu si mai si...

moro.d 15.07.2007 22:49:19

Citat:

Aha....pe linia asta: stii ca unii "induhovniciti" considera barbieritul un pacat? Stii ca sunt si de cei care spun ca e pacat sa tai parul (ca barbat)? Si din cei care spun ca femeia sa nu poarte pantalon? Ba chiar si unii care spun ca sapunul e facut cu nu stiu ce spurcaciune si nu-i bun? Ba chiar si de zahar am auzit ca nu-i bine sa ne folosim ca nu stiu ce procedeu dubios de filtrare are? Cineva imi spunea ca sa nu mai dau de pomana decat in vase de plastic si de tabla ca alea de ceramica au nu stiu ce "spurcaciuni". Cineva imi spunea ca mare greseala am facut ca am luat verighete din aur, pentru ca argintul...bala, bla...
ce-am ingrosat am auzit si sunt de acord, restul... de abia acum am auzit si am suspiciuni...

Mirean, nu are logica ce spui... o fapta nu este pacat dak o faci, chipurile, cu masura, dar aceeasi fapta este pacat dak o faci peste masura... ori este, ori nu este? ori e alba, ori e neagra.... gri nu exista.
prima porunca este sa iubim. de ce nu ne folosim de aceasta porunca slujind cu ereticii? nu zic sa slujim continuu cu ei, ci doar asa... o data, de doua ori, cu masura... k doar Iisus pt unirea noastra s-a rugat, nu? si atunci fapta, aparent, nu e daunatoare, ci din contra, ne ajuta sa ne unim, sa ne iubim mai mult unii pe altii. gresesc undeva?
poate tu ai citit pe undeva, dar eu nu am citit si nici in Biserica n-am auzit pe cineva spunand k ceva "este pacat doar dak il faci peste masura, altfel nu". Sfintii Parinti au spus foarte clar ce este si ce nu este pacat. dak ne-a interzis ceva, nu ne-a interzis de dragul de-a ne chinui... toate s-au facut cu un scop. il stii?
k sa nu mai dau citate din Biblie "Nu poti sluji la doi domni"... nu poti slujii trupului si sufletului in acelasi timp. pe trup il intretii, il ingrijesti, atat cat e nevoie pt a ramane in viata, sanatos, (dar nu-l infrumusetezi) atat cat sa te ajute in lucrarea pt mantuirea sufletului.

am spus si mai sus... voi va folositi de pretextul "cearcane, cosuri"...dar acestea sunt niste DEFECTE, kre se pot TRATA, nu ascunde dupa machiaj... mi se pare mai sanatos. v-ati obisnuit voi sa vedeti femeile machiate si aveti impresia k nemachiate sunt urate (de park ar avea vreo importanta...). cum se face k numai femeile sunt urate nemachiate? barbatii nu se rujeaza, nu se rimeleaza si totusi nu s-a plans nimeni pana acum...

Mirean 16.07.2007 13:14:48

Citat:

În prealabil postat de ispita_ta
Citat:

Aha....pe linia asta: stii ca unii "induhovniciti" considera barbieritul un pacat? Stii ca sunt si de cei care spun ca e pacat sa tai parul (ca barbat)? Si din cei care spun ca femeia sa nu poarte pantalon? Ba chiar si unii care spun ca sapunul e facut cu nu stiu ce spurcaciune si nu-i bun? Ba chiar si de zahar am auzit ca nu-i bine sa ne folosim ca nu stiu ce procedeu dubios de filtrare are? Cineva imi spunea ca sa nu mai dau de pomana decat in vase de plastic si de tabla ca alea de ceramica au nu stiu ce "spurcaciuni". Cineva imi spunea ca mare greseala am facut ca am luat verighete din aur, pentru ca argintul...bala, bla...
ce-am ingrosat am auzit si sunt de acord, restul... de abia acum am auzit si am suspiciuni...

Mirean, nu are logica ce spui... o fapta nu este pacat dak o faci, chipurile, cu masura, dar aceeasi fapta este pacat dak o faci peste masura... ori este, ori nu este? ori e alba, ori e neagra.... gri nu exista.
prima porunca este sa iubim. de ce nu ne folosim de aceasta porunca slujind cu ereticii? nu zic sa slujim continuu cu ei, ci doar asa... o data, de doua ori, cu masura... k doar Iisus pt unirea noastra s-a rugat, nu? si atunci fapta, aparent, nu e daunatoare, ci din contra, ne ajuta sa ne unim, sa ne iubim mai mult unii pe altii. gresesc undeva?
poate tu ai citit pe undeva, dar eu nu am citit si nici in Biserica n-am auzit pe cineva spunand k ceva "este pacat doar dak il faci peste masura, altfel nu". Sfintii Parinti au spus foarte clar ce este si ce nu este pacat. dak ne-a interzis ceva, nu ne-a interzis de dragul de-a ne chinui... toate s-au facut cu un scop. il stii?
k sa nu mai dau citate din Biblie "Nu poti sluji la doi domni"... nu poti slujii trupului si sufletului in acelasi timp. pe trup il intretii, il ingrijesti, atat cat e nevoie pt a ramane in viata, sanatos, (dar nu-l infrumusetezi) atat cat sa te ajute in lucrarea pt mantuirea sufletului.

am spus si mai sus... voi va folositi de pretextul "cearcane, cosuri"...dar acestea sunt niste DEFECTE, kre se pot TRATA, nu ascunde dupa machiaj... mi se pare mai sanatos. v-ati obisnuit voi sa vedeti femeile machiate si aveti impresia k nemachiate sunt urate (de park ar avea vreo importanta...). cum se face k numai femeile sunt urate nemachiate? barbatii nu se rujeaza, nu se rimeleaza si totusi nu s-a plans nimeni pana acum...

Soro, unde scrie ca e pacat sa ma barbieresc, sa-mi tai parul, sa poarte femeia pantalon? Concret!

Sau poate barbatii ar trebui sa fie niste pletosi barbosi (genul rocker)?
Iar la minus 20 de grade sa umble femeia in fusta...sa vezi copii patrati ce face (daca mai face)!

Iustin44 16.07.2007 14:07:15

Mantuitorul a spus ca "Cel ce Ma iubeste, implineste poruncile", iar a face cele de mai sus, constituie inchinare la idoli, adica iti faci din propriul trup un idol din mandrie si pt a atrage privirile. Parintale Cleopa spune ca acest pacat vine de la vechii egipteni care impodobeau statuile diferitelor zeitati cu tot felul de bijuterii si de la romani. Nemfis, zeita frumusetii. De-acolo ne-au ramas cerceii si podoabele femeiesti. Cand o aducea, ii punea cercei de aur, ii punea in nas verigi de aur, ii punea margele de aur, si toti trebuiau sa fie pudrati, cu zorzoane si cu inele si cu cercei si sa joace in fata ei. Ca asa-i placea zeitei Nemfis. Pe "Sfaturi ortodoxe gasiti raspunsuri la toate intrebarile si problemele atat din carti cat si din inregistrari cu marii nostri duhovnici. Cred ca daca de la incaput baiatul pune piciorul in prag si arata ca nu-i place ca fata pe care o iubeste sa devina o masca de nerecunoscut, ea va intelege ca nu pt frumusetea ei artificiala e iubita. Eu asa am procedat cu sotia. Dca am vazut ca nu intelege, i-am zis ca am sa ma tund zero ca tot e la moda si asa a cedat. Acum, la 31 de ani arata mai tanara decat o pustoaica de 16 ani fardata si rujata pt ca si-a pastrat tenul curat, fapt pt care imi multimeste. e drept ca la o nunta sau alta ocazie nu-i zic nimic daca se da cu putin ruj. Nu sunt fanatic. Deci nu aveti nici una dreptate in privinta machiajului care in timp strica f. mult tenul, devin chiar urate. In Occident numai prostituatele se machiaza ca sa-si arate meseria. Celelalte femei, foarte discret ceea ce la noi nu se poate. Oricum, e un pacat care devine obsesie pt cere multe femei de la noi stau cu orele in fata oglinzii, nemaiavand timp de treburile domestice.
--------------------------------
"Om rational este cel ce ingaduie sa fie indreptat. Iar cel ce nu ingaduie sa fie indreptat e neom caci s-a pogorat pe sine in randul dobitoacelor." Sf. Antonie Cel Mare(Filocalia, vol. I)


ARHANGHELUL 16.07.2007 21:04:50

Citat:

În prealabil postat de romandragut
Citat:

În prealabil postat de ARHANGHELUL
FRUMUSETEA ESTE APRECIATA DE TOATA LUMEA DAR SI CLOVNII SANT IUBITI DE COPIII.

MACHIAJUL, TATUAJELE ,BELCIUGELE SI BIJUTERIILE IN TRECUT AU AVUT UN ROL BENEFIC ASUPRA NOASTRA DAR ACUM AVEM DESTULA MINTE CA SA NE DAM SEAMA CA NU ELE NE INFRUMUSETEAZA.

PENTRU ASCUNDEREA ANUMITOR DEFECTE SI MINTIREA CELORLALTI PUTETI FOLOSI ACESTE TRUCURI.

ascunderea defectelor... hmmm. asta ar inseamna ca opera lui dzeu este imperfecta. fii atent ce scrii! contravine credintei tale.

DUMNEZEU NEA CREAT PERFECTI DAR NOI OAMENII AM STRICAT ACEA PERFECTIUNE SI FRUMUSETE DE ACEEA AM SPUS CA ASCUNDEM ANUMITE DEFECTE.

romandragut 16.07.2007 23:30:12

Citat:

În prealabil postat de Iustin44
Mantuitorul a spus ca "Cel ce Ma iubeste, implineste poruncile", iar a face cele de mai sus, constituie inchinare la idoli, adica iti faci din propriul trup un idol din mandrie si pt a atrage privirile. Parintale Cleopa spune ca acest pacat vine de la vechii egipteni care impodobeau statuile diferitelor zeitati cu tot felul de bijuterii si de la romani. Nemfis, zeita frumusetii. De-acolo ne-au ramas cerceii si podoabele femeiesti. Cand o aducea, ii punea cercei de aur, ii punea in nas verigi de aur, ii punea margele de aur, si toti trebuiau sa fie pudrati, cu zorzoane si cu inele si cu cercei si sa joace in fata ei. Ca asa-i placea zeitei Nemfis. Pe "Sfaturi ortodoxe gasiti raspunsuri la toate intrebarile si problemele atat din carti cat si din inregistrari cu marii nostri duhovnici. Cred ca daca de la incaput baiatul pune piciorul in prag si arata ca nu-i place ca fata pe care o iubeste sa devina o masca de nerecunoscut, ea va intelege ca nu pt frumusetea ei artificiala e iubita. Eu asa am procedat cu sotia. Dca am vazut ca nu intelege, i-am zis ca am sa ma tund zero ca tot e la moda si asa a cedat. Acum, la 31 de ani arata mai tanara decat o pustoaica de 16 ani fardata si rujata pt ca si-a pastrat tenul curat, fapt pt care imi multimeste. e drept ca la o nunta sau alta ocazie nu-i zic nimic daca se da cu putin ruj. Nu sunt fanatic. Deci nu aveti nici una dreptate in privinta machiajului care in timp strica f. mult tenul, devin chiar urate. In Occident numai prostituatele se machiaza ca sa-si arate meseria. Celelalte femei, foarte discret ceea ce la noi nu se poate. Oricum, e un pacat care devine obsesie pt cere multe femei de la noi stau cu orele in fata oglinzii, nemaiavand timp de treburile domestice.
--------------------------------
"Om rational este cel ce ingaduie sa fie indreptat. Iar cel ce nu ingaduie sa fie indreptat e neom caci s-a pogorat pe sine in randul dobitoacelor." Sf. Antonie Cel Mare(Filocalia, vol. I)

iustin, tu interpretezi chestia asta cum vrei si cum te duce capul. decat o femeie sau barbat urat mai bine unul/una ingrijita. prefer estetica umana pentru ca cea care mi se propune mi s epare groteasca.

am vazut destul doamne cu fusta-n calcaie, cu mustata, cu sprancene cat pamatufurile. am vazut barbati cu burtile cat butile cu barbile ingalbenite de resturi de mancare.

referitor la podoabe. acestea exista si au existat in toate culturile - crestine, precrestine, semitice , indoeuropene sau nu...

referitor la unele site-uri ortodoxe am remarcat ca sunt uneori tendinte care nu indeamna la moderatie ci uneori la extremism.


Ora este GMT +3. Ora este acum 18:03:13.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.