Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Calugarul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5013)
-   -   Cum este in Athos? Experiente personale (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=19977)

Marcel_Ionut 09.02.2024 14:49:28

Cum este in Athos? Experiente personale
 
Salutare. Am si eu o mica rugaminte la voi. Eu de mult imi doresc sa merg 1 saptamana in Athos, asa macar odata in viata sau macar la manastirea Sihastria. Sa vad cum este si sa raman si eu cu o experienta placuta. Intrebarea mea este : voi ati fost vreodata in Athos? ce ati vazut, simtit, ce calugari ati intanlit? M-as bucura sa aflu si eu de la altii de experientele lor. Sau nu neaparat poate la vreo alta manastire , in alt pelerinaj.

RappY 09.02.2024 15:06:39

Eu nu am fost în Athos. Ce am auzit de la prieteni care au fost e că nu oricine poate ajunge. Dacă nu vrea Maica Domnului să ajungi, nu ajungi. Pană de cauciuc, certuri pe drum, se pot întâmpla multe care să te întoarcă din drum. Trebuie mers cu rugăciune și cu smerenie să fii primit în Sfântul Munte.

Iorest 09.02.2024 19:18:42

Citat:

În prealabil postat de Marcel_Ionut (Post 675686)
Salutare. Am si eu o mica rugaminte la voi. Eu de mult imi doresc sa merg 1 saptamana in Athos, asa macar odata in viata sau macar la manastirea Sihastria. Sa vad cum este si sa raman si eu cu o experienta placuta. Intrebarea mea este : voi ati fost vreodata in Athos? ce ati vazut, simtit, ce calugari ati intanlit? M-as bucura sa aflu si eu de la altii de experientele lor. Sau nu neaparat poate la vreo alta manastire , in alt pelerinaj.

E fain pe Athos dacă nu mergi cu grup mare și poți sta cu lunile să ai timp să iei la pas să cunoști mănăstirile, călugării, duhovnicii, unii sunt pustnici nevăzuți care se arată doar în momente providențiale.

Nu e fain să mergi cu gipanul până în poarta mănăstirii și cu alaiul de fotografi, cum a făcut Marcel Ciolacu, sau să stai doar 3 zile.

RappY 09.02.2024 20:39:02

Ia uite că tocmai a făcut O Chilie Athonită un video despre asta:

Citat:

Pentru cine și cum venim în Sf. Munte - p. Pimen Vlad

Urmăriți un material în care părintele Pimen dă câteva sfaturi pelerinilor care doresc să vină în Sfântul Munte. De asemenea, ne pune în gardă în legătură cu anumite dezinformări legate de persoana sa.

De fapt chiar este difuzat în direct acum.

Marcel_Ionut 09.02.2024 23:22:50

Rappy. Wow foarte interesant si cred ce spui pt ca si Pr Pimen Vlad tot asa spunea ca a avut multe incercari pana sa ajunga in Athos dar tot Maica Domnului l-a chemat acolo. Si am sa va spun 2 chestii faine care mi-a ramas de la el. Spunea ca Maica Domnului i s-a aratat unui calugar sau mirean si i-a spus ca dintre toate acatistele ii place cel mai mult acatistul Bunei Vestiri. Si mai spunea ca M. Domnului pt fiecare om care trece in Athos 1 zi, 1 saptamana 1 an etc ,Ea ne trece intr-un fel de caiet si ne va intreba la sfarsitul vietii cat am lucrat din ce am luat de la athos. Adica noi plecam cu ceva de acolo si avem datoria sa lucram ce am luat bun din acea vizita. Nu stiu daca m-am facut inteles. Dar este foarte interesant!!!

Argesean123 03.03.2024 22:07:31

Citat:

În prealabil postat de Marcel_Ionut (Post 675717)
Pr Pimen Vlad ........spunea ca M. Domnului pt fiecare om care trece in Athos 1 zi, 1 saptamana 1 an etc ,Ea ne trece intr-un fel de caiet si ne va intreba la sfarsitul vietii .......

Aveti grija ce fel de eretici ascultati
Parintele este cunoscut ca nu predica aproape niciodata mantuirea prin Hristos
Nu neg minunile si influenta Maicii Domnului, si eu ma rog la ea in mod egal cu la alti sfinti. Nu trebuie uitat faptul ca rugaciunea la sfinti, icoane si la Maica Domnului e strict cu caracter mijlocitor prin Duhul Sfant spre Dumnezeu.
Din pacate el vorbeste foarte frumos si l-am ascultat si eu in 'emisiunea' lui mult timp pana m-am prins ca e lipsit de absolut orice har. Uneori iti e foarte greu sa discerni. Am iesit din iluzie imediat cand am vazut asta vara ca era rupt complet de cuvinte de invatatura cu inspiratie de la Duhul Sfant specifice unei persoane duhovnicesti cand a venit un grup la el, unul din multele pe care l-au vazut pe internet. Si nu putea sa relationeze cu ei normal si sa le raspunda duhovniceste la intrebarile lor, el o tinea tot pe a lui. Si cand intrebau aia mai intens le raspundea, eu de unde sa stiu, ce stiu eu. Trebuie sa fii atent de la cine te inspiri ca sa poti creste duhovniceste. El a capatat reclama prin siteul si canalul de youtube al lui Teologos. Alt individ lipsit de discernamant, dar cu har mai mare si mai citit decat el. Cand face emisiuni solo, este un teolog de nota 10. Pacat de el ca s-a apucat sa invite in ultima vreme diversi catei cunoscuti de noi cei din lume prostiti cu televizorul, prin 'harul' lor manipulator. Ii aduce acolo sa vorbeasca, aia nici nu-l lasa pe el bine sa-si spuna parerea, si nu realizeaza ca-i spurca in mod direct credinta lui. Ala e acolo ca sa-l influenteze pe el si sa manipuleze opinia publica asa cum e platit, nu da doi lei pe chilia si credinta lui. Interesul lor e strict sa devieze biserica spre ecumenism si antihrist.

"Iisus i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine."
"o femeie din mulțime, ridicând glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care Te-a purtat și fericiți sunt sânii pe care i-ai supt!
28. Iar El a zis: Așa este, dar fericiți sunt cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc. "

Pimen si multi ca el de pe acel munte(nu cei care sunt acolo pentru rugaciunea inimii, pustnici si sfinti), formeaza un fel de secta care slaveste pe Maica Domnului mai sus de Hristos, asta chiar daca in acelasi timp ei mentin ritualul de slujba din interiorul bisericii. Toti ereticii s-au rupt in felul asta, din anumite idei diferite concepute de ei. El inca nu si-a gasit calea lui personala spre Hristos, ce ajutor sa dea la altii. Sa-mi fie cu iertare, si eu sunt ortodox, dar omul asta nu va va duce spre mantuire niciodata. Se si vede mesajul tipic de mai sus, care il inverteste pe Hristos, stim bine ca El se ocupa cu judecata.
E suficient sa te uiti la 3 filmari cu Pimen si sa auzi Maica Domnului sa ne ajute de 100 ori, si maxim Hristos o singura data.
Culmea a fost cand a facut anul trecut un filmulet despre mantuire, cum te poti mantui sau ceva de genul. Oameni buni, nu a vorbit de mantuitor pur si simplu. A nascocit niste povesti tot din auzite, cum ca daca te rogi toata viata la Maica, cand mori ea se roaga la fiul ei atunci sa nu te trimita in iad. Pai ba baiatule, predica atunci de la inceput calea cea dreapta. Dupa asta a mai bagat vreo doua variante similare. Acelasi stil de mantuire inventat de ei acolo in athos.
Sa nu mai credeti tot ce auziti. Eu nu-l judec, inca mai are timp, doar aduc adevar greu de observat pentru unii cu ochiul liber.

Iorest 03.03.2024 22:18:53

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676326)
Aveti grija ce fel de eretici ascultati

Nu te pripi cu cuvintele, părintele Pimen Vlad a trecut proba timpului și a rezistat acolo pe munte mult timp, mulți nu ar rezista mai mult de 3 zile.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676326)
Din pacate el vorbeste foarte frumos si l-am ascultat si eu in 'emisiunea' lui mult timp pana m-am prins ca e lipsit de absolut orice har.

Nu cred că te-ai prins.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676326)
Uneori iti e foarte greu sa discerni. Am iesit din iluzie imediat cand am vazut asta vara ca era rupt complet de cuvinte de invatatura cu inspiratie de la Duhul Sfant specifice unei persoane duhovnicesti cand a venit un grup la el, unul din multele pe care l-au vazut pe internet. Si nu putea sa relationeze cu ei normal si sa le raspunda duhovniceste la intrebarile lor, el o tinea tot pe a lui. Si cand intrebau aia mai intens le raspundea, eu de unde sa stiu, ce stiu eu.

Depinde ce întrebări puneau respectivii, poate erau lucruri fără relevanță sau întrebări nerușinate, nu se merge la un duhovnic ca la un ghicitor.
Doi niciun duhovnic nu le știe pe toate, tu te-ai fi smintit și de călugării din Patericul Egiptean care nu doreau să vorbească cu pelerini insistenți ca să nu se răspândească.


Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676326)
Trebuie sa fii atent de la cine te inspiri ca sa poti creste duhovniceste. El a capatat reclama prin siteul si canalul de youtube al lui Teologos. Alt individ lipsit de discernamant, dar cu har mai mare si mai citit decat el. Cand face emisiuni solo, este un teolog de nota 10. Pacat de el ca s-a apucat sa invite in ultima vreme diversi catei cunoscuti de noi cei din lume prostiti cu televizorul, prin 'harul' lor manipulator. Ii aduce acolo sa vorbeasca, aia nici nu-l lasa pe el bine sa-si spuna parerea, si nu realizeaza ca-i spurca in mod direct credinta lui. Ala e acolo ca sa-l influenteze pe el si sa manipuleze opinia publica asa cum e platit, nu da doi lei pe chilia si credinta lui. Interesul lor e strict sa devieze biserica spre ecumenism si antihrist.

Nu am văzut tendințe de ecumensim la ei, faci afirmații prea abrupte sunt doi călugări cu program serios de rugăciune.


Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676326)
Pimen si multi ca el de pe acel munte(nu cei care sunt acolo pentru rugaciunea inimii, pustnici si sfinti), formeaza un fel de secta care slaveste pe Maica Domnului mai sus de Hristos, asta chiar daca in acelasi timp ei mentin ritualul de slujba din interiorul bisericii. Sa-mi fie cu iertare, si eu sunt ortodox, dar omul asta nu va va duce spre mantuire niciodata. Se si vede mesajul tipic de mai sus, care il inverteste pe Hristos, stim bine ca El se ocupa cu judecata.
E suficient sa te uiti la 3 filmari cu Pimen si sa auzi Maica Domnului sa ne ajute de 100 ori, si maxim Hristos o singura data.
Sa nu mai credeti tot ce auziti.

Toți călugării de pe Athos au evlavie la Maica Domnului, asta arată că sunt formați în spirit athonit, și Gheron Iosif Isihastul avea evlavie la ea, nu e bine să pui etichete și judecăți dintr-acestea.
Până n-ai avut ajutorul Maicii Domnului nu înțelegi evlavia la ea, gândește-te că ea îi ajută să reziste pe munte.

Argesean123 03.03.2024 22:37:44

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 676327)
Până n-ai avut ajutorul Maicii Domnului nu înțelegi evlavia la ea, gândește-te că ea îi ajută să reziste pe munte.

Ajutorul Maicii Domnului este strict ca mijlocitor pentru crestin. Rolul ei recunoscut in teologie este exact ca vesnic mijlocitor de Dumnezeu, cum a purtat pe Dumnezeu in pantec, este exact din nou mijlocirea crestinului "ortodox doar cu numele" pentru a primi de la Dumnezeu luminare sa ajunga sa-l cunoasca pe Hristos. Atentie ce am scris, mijlocire pentru luminare spre adevarata credinta, nu adevarul in sine. Exact o repetitie a rolului ei cu nasterea. Dar niciodata nu ii spui mantuitor. Individul spune de o mie de ori Maica Domnului mantuieste-ne. Doar maicile prin schituri izolate am mai intalnit in ortodoxie sa aiba in vocabular aberatia asta adoptata specific pentru ele in trecut probabil.
Pentru crestinul practicat care se pocaieste si l-a cunoscut pe Hristos, citeste scriptura si cauta sa se mantuiasca, este strict deviere de la adevar si dreapta credinta. Asa ca iarta-ma ca nu-i accept mantuirea lui personala sa ma mai influenteze pe mine si pe altii care au nevoie cu adevarat de Hristos.
Am dreptul sa-i pun etichete. Asta este exact ce i-am pus. Nu l-am judecat. In ochii mei predica o erezie si atat
Alt argument esential mantuirii, este sa-l marturisesti pe Hristos. Asa si musulmanii il marturisesc pe Dumnezeu zilnic, si nu au treaba cu Dumnezeul crestin. Ei practic se roaga la dumnezeul pietrelor

Iorest 03.03.2024 22:49:57

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676328)
Ajutorul Maicii Domnului este strict ca mijlocitor pentru crestin. Rolul ei recunoscut in teologie este exact ca vesnic mijlocitor de Dumnezeu, cum a purtat pe Dumnezeu in pantec, este exact din nou mijlocirea crestinului "ortodox doar cu numele" pentru a primi de la Dumnezeu luminare sa ajunga sa-l cunoasca pe Hristos.

Nu poți să spui asta despre un călugăr care a dus bătălii cu duhurile răutății ani de zile pe munte.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676328)
Atentie ce am scris, mijlocire pentru luminare spre adevarata credinta, nu adevarul in sine. Exact o repetitie a rolului ei cu nasterea. Dar niciodata nu ii spui mantuitor. Individul spune de o mie de ori Maica Domnului mantuieste-ne. Doar maicile prin schituri izolate am mai intalnit in ortodoxie sa aiba in vocabular aberatia asta adoptata specific pentru ele in trecut probabil.

https://ziarullumina.ro/opinii/reper...re-104284.html

În general, cei care preferă versiunea „mai recentă”, și anume „Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește‑ne pe noi”, au avut un contact, mai mult sau mai puțin direct, cu spațiul grecesc, unde se rostește: Yperaghia Theotoke, sōson imas. Întrucât verbul sōzō înseamnă „a mântui”, mulți dintre cântăreții de strană care au conștientizat și au înțeles această echivalare lexicală au început să cânte și în spațiul românesc „mântuiește‑ne pe noi”, în loc de „miluiește‑ne pe noi”, așa cum am fost învățați majoritatea dintre noi. Totuși, dacă cercetăm cărțile noastre de slujbă mai vechi, vom observa că nu se rostea în limba română „miluiește‑ne pe noi”, ci „mântuiește‑ne pe noi”. Spre exemplu, Efhologhiul sau Molitfelnicul de la București din 1834 consemnează peste tot stihul „Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește‑ne pre noi”, alături de alte adresări către Maica Domnului, unele păstrate până astăzi, în care apare verbul „a mântui”. Mai mult, în cele mai multe dintre cărțile de slujbă sau de rugăciune tipărite astăzi, chiar cu binecuvântarea autorității bisericești, citim: „Mântuiește din nevoi pe robii tăi […], sau „că tu mântuiești pe robii tăi din toate nevoile”; sau chiar „Ușa milostivirii deschide‑o nouă […], că tu ești mântuirea neamului creștinesc”.

Să fie, oare, vreo greșeală de traducere? Nu este cazul. Toată înțelegerea, la nivelul minții, se învârte în jurul a ceea ce se numește în termeni lingvistici polisemantism, sau calitatea unui cuvânt de a avea mai multe sensuri. Verbul grecesc sōzō, ca și verbul românesc a mântui, nu este limitat numai la sensul din jargonul dogmatic - mântuirea este „actul prin care Dumnezeu […] restabilește starea de comuniune personală cu El” (Ion Bria, Dicționar de teologie ortodoxă) , ci are în Biserică și sensul de „a scăpa”, „a salva”, „a izbăvi” pe cineva dintr‑o primejdie. Acesta este sensul în care Maica Domnului mântuiește, nu vreunul care să vizeze o supradimensionare a cultului celei prin care ne‑a venit mântuirea, Hristos, Adevăratul Dumnezeu și Mântuitor.


Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676328)
Am dreptul sa-i pun etichete. Asta este exact ce i-am pus. Nu l-am judecat. In ochii mei predica o erezie si atat

În ochii tăi care nu percep dedesubturile expresiilor grecești, să nu cazi în înșelările șoaptelor potrivnicului care te instigă împotriva călugărilor athoniți.

Argesean123 04.03.2024 09:28:22

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 676329)
Toată înțelegerea, la nivelul minții, se învârte în jurul a ceea ce se numește în termeni lingvistici polisemantism, sau calitatea unui cuvânt de a avea mai multe sensuri. Verbul grecesc sōzō, ca și verbul românesc a mântui, nu este limitat numai la sensul din jargonul dogmatic - mântuirea este „actul prin care Dumnezeu […] restabilește starea de comuniune personală cu El” (Ion Bria, Dicționar de teologie ortodoxă) , ci are în Biserică și sensul de „a scăpa”, „a salva”, „a izbăvi” pe cineva dintr‑o primejdie. Acesta este sensul în care Maica Domnului mântuiește, nu vreunul care să vizeze o supradimensionare a cultului celei prin care ne‑a venit mântuirea, Hristos, Adevăratul Dumnezeu și Mântuitor.

Scuza-ma, mantuire in crestinism inseamna un singur lucru. Mantuitor este unul singur. Aici nu discutam de semantica, la biserica nu discuti semantica. 99% din crestini nu stau ca cerceteze dedesubturile textelor, nici biblia majoritatea nu o citesc, poate din cauza asta multi au fost si sunt deviati. Rezultatul fenomenului fiind ca habar n-au cum se pot mantui si prin cine, dar se mandresc cu titlul de ortodox in statistici. Copiii lor de generatie noua sunt 90% atei botezati si hulesc biserica etc. Asta e realitatea din teren, nu din carti. Bine asta e alt subiect, lung si complex. 50% din vina o au timpurile dracesti in care ne aflam.
Pe langa asta, ai deviat discutia. Era vorba despre doctrina lui Pimen, care se asculta clar din filmarile lui. El nu are treaba cu semantica expusa de tine „a scăpa”, „a salva”, „a izbăvi”
El a spus si repeta constant ca se mantuieste prin Maica Domnului, iar urechea care il aude, asta intelege, nu face dezbateri pe internet.
Mergi si la biserica sa vezi babe cum se inchina la icoana Maicii Domnului si la cea a Mantuitorului nici nu se uita. Mergi prin sate prin tara sa vezi care este credinta romanilor, majoritatea troitelor ridcate au in centru imaginea maicii, nu cu Mantuitorul. Au evlavie cum zici tu la ea. Ei trebuie sa aiba credinta puternica pentru a se putea mantui. Evlavie aveau si fariseii. Evlavia tine de religie nu de credinta.
Noi ca romani avem lipsa masiva de educatie, mai ales teologica. Biserica mult timp nu a vrut sa se implice sa invete mirenii cate ceva despre scriptura, pentru a nu fi in imaginea pocaitilor. Dar asta a fost o doar inselare de la diavol. Abia recent observam o mica schimbare prin anumite locuri. Unii chiar se inspira la partea cu predica de la pocaiti, si nu-i condamn pentru asta. Toti avem nevoie de cuvinte dulci si invatatura duhovniceasca reala.

Iorest 04.03.2024 10:23:58

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676334)
Scuza-ma, mantuire in crestinism inseamna un singur lucru. Mantuitor este unul singur. Aici nu discutam de semantica, la biserica nu discuti semantica. 99% din crestini nu stau ca cerceteze dedesubturile textelor, nici biblia majoritatea nu o citesc, poate din cauza asta multi au fost si sunt deviati. Rezultatul fenomenului fiind ca habar n-au cum se pot mantui si prin cine, dar se mandresc cu titlul de ortodox in statistici.

Eu am găsit și explicația de la un părinte profesor, adevărul e că și în unele biserici am auzit Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, Mântuiește-ne pe noi, nu în toate, pe mine unul nu mă deranjează, mai ales că în textele vechi așa era originalul preluat din greacă.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676334)
Copiii lor de generatie noua sunt 90% atei botezati si hulesc biserica etc. Asta e realitatea din teren, nu din carti. Bine asta e alt subiect, lung si complex. 50% din vina o au timpurile dracesti in care ne aflam.

Șă știi că mulți sunt nebotezați or din părinți atei, or din părinți care ziceau că se vor boteza ei cândva la maturitate, deci nu mi-i imputa mie sau Bisericii Ortodoxe pe toți, că nu e corect.
Am văzut atei și din familii catolice sau de reformați.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676334)
Pe langa asta, ai deviat discutia. Era vorba despre doctrina lui Pimen, care se asculta clar din filmarile lui. El nu are treaba cu semantica expusa de tine „a scăpa”, „a salva”, „a izbăvi”

Păi subiectul nu era părintele Pimen, ci tot Athosul în general și experiența de acolo, dar 5 zile pe Athos nu sunt de ajuns să-și facă cineva o părere. Abia dacă ar sta 6 luni-1 an ar putea să spună câte ceva la nivel de începător.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676334)
El a spus si repeta constant ca se mantuieste prin Maica Domnului, iar urechea care il aude, asta intelege, nu face dezbateri pe internet.

În primul rând adu pasajul să vedem la ce se referă, normal că părintele nu face dezbateri pe net, el își trăiește credința și baza e participarea liturgică, nu trăiește în virtual, ce pune pe net e 1% din tot ce face.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676334)
Mergi si la biserica sa vezi babe cum se inchina la icoana Maicii Domnului si la cea a Mantuitorului nici nu se uita. Mergi prin sate prin tara sa vezi care este credinta romanilor, majoritatea troitelor ridcate au in centru imaginea maicii, nu cu Mantuitorul. Au evlavie cum zici tu la ea.

Păi bine că mai sunt oameni la Biserică, și tu o să ajungi bătrân, asta dacă îți dă Dumnezeu zile, poate acele bătrâne se roagă și pt cei adormiți pt care nu se mai roagă nimeni și pt nepoate, nepoți, copii, strănepoți, cine știe pentru câți lucrează cu rugăciunea.

Da și eu mă închin la izbăvitoarea Noastră de Dumnezeu Născătoarea și nu am cuvinte să îi mulțumesc pentru toate minunile lucrate de ea în viața mea.
Dacă oamenii te trădează și te sfâșie, Maica Domnului niciodată nu abandonează pe nimeni.


Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676334)
Ei trebuie sa aiba credinta puternica pentru a se putea mantui. Evlavie aveau si fariseii. Evlavia tine de religie nu de credinta.

Fariseii nu credeau în Maica Domnului, au pongerit-o și au lansat legende urâte despre ea, iar unul a vrut chiar să dărâme catafalcul unde era și i-au sărit mâinile nelegiuite.

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676334)
Noi ca romani avem lipsa masiva de educatie, mai ales teologica. Biserica mult timp nu a vrut sa se implice sa invete mirenii cate ceva despre scriptura, pentru a nu fi in imaginea pocaitilor. Dar asta a fost o doar inselare de la diavol. Abia recent observam o mica schimbare prin anumite locuri. Unii chiar se inspira la partea cu predica de la pocaiti, si nu-i condamn pentru asta. Toti avem nevoie de cuvinte dulci si invatatura duhovniceasca reala.

Eu nu cred că se inspiră cu predica de la nimeni din afara ortodoxiei, Omiletica e materie de mii de ani în Ortodoxie, e suficient să reiei predicile marilor duhovnici din secolul xx că și acolo e noian de înțelepciune.

De cuvinte dulci nu avem nevoie că alea doar amăgesc.

Argesean123 05.03.2024 17:04:33

Imi pare rau si-mi cer iertare ca l-am atacat pe Pimen. Este si el tot fratele meu in Hristos prin acelasi botez si euharistie. Si-a cautat drumul, marturisirea si mantuirea lui personala dupa cum a crezut el mai bine, asa cum am facut si eu. Forumul asta ma impinge la pacatul trufiei. Diavolul inca are putere asupra mea. Dar daca eram sub impresia ca nu mai are deloc, insemna ca lupta era de mult pierduta pentru mine.
"Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre."
Prin smerenie el se va si mantui.
"Dacă vă întoarceți și sunteți în bună pace, vă veți izbăvi; liniștea și nădejdea sunt vârtutea voastră".

Iorest 05.03.2024 22:57:39

Citat:

În prealabil postat de Argesean123 (Post 676376)
Imi pare rau si-mi cer iertare ca l-am atacat pe Pimen. Este si el tot fratele meu in Hristos prin acelasi botez si euharistie. Si-a cautat drumul, marturisirea si mantuirea lui personala dupa cum a crezut el mai bine, asa cum am facut si eu. Forumul asta ma impinge la pacatul trufiei. Diavolul inca are putere asupra mea. Dar daca eram sub impresia ca nu mai are deloc, insemna ca lupta era de mult pierduta pentru mine.
"Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre."
Prin smerenie el se va si mantui.
"Dacă vă întoarceți și sunteți în bună pace, vă veți izbăvi; liniștea și nădejdea sunt vârtutea voastră".

Bine că ai conștientizat, probabil un minus e că nu putem sta pe Sfântul Munte mai mult de 4-5 zile, era un frate de pe forum care se semna Igor Paslusnik statuse o lună acolo și cercetase chiliuțe mai retrase și a trăit minuni mari.

Dar așa cu grupul pe grabă hai, hai, hai, hai greu să-ți mai tragi și sufletul.

rentacarotopeni85 14.04.2024 13:16:33

Muntele Athos este incarcat de spiritualitate , cu siguranta acolo exista multe minuni.

cozia 14.04.2024 17:52:08

Citat:

În prealabil postat de rentacarotopeni85 (Post 677146)
Muntele Athos este incarcat de spiritualitate , cu siguranta acolo exista multe minuni.

"smecheria" este ca minunile sa fie facute nu in locuri "incarcate de spiritualitate" ci in mijlocul "Sodomei si Gomorei" de azi, asa cum au venit pe inserate cei doi ingerii la Lot:

"Cei doi îngeri au ajuns la Sodoma seara, și Lot ședea la poarta Sodomei. Când i-a văzut, Lot s-a sculat, le-a ieșit înainte și s-a plecat până la pământ."

...una dintre cele mai tulburatoare aparitii din VT.
Cu siguranta aceste fenomene se intampla si in zilele noastre, dar trebuie sa le recunostem cind se manifesta in fata noastra. La asta trebuie lucrat din greu!

Mihailc 14.04.2024 20:08:31

Citat:

În prealabil postat de cozia (Post 677149)
"smecheria" este ca minunile sa fie facute nu in locuri "incarcate de spiritualitate" ci in mijlocul "Sodomei si Gomorei" de azi, asa cum au venit pe inserate cei doi ingerii la Lot:

"Cei doi îngeri au ajuns la Sodoma seara, și Lot ședea la poarta Sodomei. Când i-a văzut, Lot s-a sculat, le-a ieșit înainte și s-a plecat până la pământ."

...una dintre cele mai tulburatoare aparitii din VT.
Cu siguranta aceste fenomene se intampla si in zilele noastre, dar trebuie sa le recunostem cind se manifesta in fata noastra. La asta trebuie lucrat din greu!

Zici bine ce zici, mai ales că în zilele acestea Sodoma și Gomora se multiplică cu repeziciune la nivel global, iar țările statistic ortodoxe nu vor fi exonerate de contaminarea lor. Vremurile grele au venit mult repede decât anticipam.

Athos-ul este (și) un tărâm mitic, destui bărbați de toate vârstele merg acolo încărcați cu așteptări exagerate, uneori sunt dezamăgiți că nu văd călugări care levitează sau mai știu eu ce bazaconii produse de religious fiction, alții pleacă de-acasă atei, agnostici, flecari, solipsiști etc., si se întorc de la Athos cu un câte un mugur de credință în suflet, mai vezi și ciudați (eu am întâlnit un grup care avea ca unic scop escaladarea Athonului), yoghini, călugări vagabonzi, lume masculină diversă și pestriță.

Cert este că de la prima descălecare (in 2003) și până anul trecut am observat destule schimbări negative, cel puțin la capitolul "relații cu pelerinii" deși permisul de intrare se obține mai ușor, vestita ospitalitate aghiorită e pe ducă, dacă nu ai aranjamentele stabilite dinainte riști să dormi în natură cu șacalii și alte lighioane care viețuiesc în zonă. Sfaturile duhovnicesti nu sunt cu mult diferite față de orice altă biserică ortodoxă din lume, iar monahii rar au timp pentru taclale, spovedania este adeseori mai expeditivă decât la multe mănăstiri din țară. Suprinzător, în Athos se vorbește mai des limba română comparativ cu județele Covasna si Harghita.

Dar merită să mergi, cu siguranță te alegi cu ceva, nu te întorci cu traista goală în viața cea de toate zilele.

RappY 14.04.2024 20:14:21

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 677151)
Suprinzător, în Athos se vorbește mai des limba română comparativ cu județele Covasna si Harghita.

Asta e de fapt o mare problemă. De ce nu au românii mănăstire în Athos încă? Pentru că dacă ne-ar da o mănăstire a noastră grecii, cine ar mai veni la mănăstirile lor? De departe cei mai mulți pelerini în Athos sunt români și tot din acest motiv nu vor să avem mănăstirea noastră.

Asta e de fapt o problemă europeană. Găsești în străinatate biserici „grecești” cu preoți români și 80%+ din parohie români. Ce e grecesc la ea? Biserica mamă, venitul se duce la episcopie grecească.

Iorest 07.06.2024 14:24:54

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677152)
Asta e de fapt o mare problemă. De ce nu au românii mănăstire în Athos încă? Pentru că dacă ne-ar da o mănăstire a noastră grecii, cine ar mai veni la mănăstirile lor? De departe cei mai mulți pelerini în Athos sunt români și tot din acest motiv nu vor să avem mănăstirea noastră.

Ce ar opri celelalte țări ortodoxe să-și construiască un mic Athos, organizat în jurul unui munte, dacă nu ar fi disponibile insule ?

Din ce știu românii nu s-au mișcat să revendice mănăstiri care erau ctitorii ale unor domnitori, aici e și problema voievozilor că nu au revendicat o mănăstire pt ei, au pompat bani din sărăcia țărilor române masiv, au salvat cultura ortodoxă greacă de sub turcism, că mulți bani s-au redirijat de către greci în școli de naționalism, dar nu au revendicat măcar un Kutlumuș sau Zografu.

Măcar bine că nu s-au pierdut și celelalte așezăminte, dacă Ceaușescu nu dădea voie unui contingent de monahi să plece spre schiturile românești, grecii le ocupau după ce se stingeau monahii de acolo.

Ăla era comunist și înțelegea situația, voievozii nu au găsit de cuviință să facă o mănăstire românească precum au făcut voievozii sârbi la Hilandar.

Din ce am înțeles încă mai există călugări greci prin Athos care se întreabă de ce oamenii de afaceri români nu mai dau bani ca domnitorii pe vremuri, noi să dăm bani și alții să dicteze pe resursele noastre.

RappY 07.06.2024 18:17:30

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677953)
Ce ar opri celelalte țări ortodoxe să-și construiască un mic Athos, organizat în jurul unui munte, dacă nu ar fi disponibile insule ?

Pentru că Maica Domnului a ales Athos și nu e același lucru să ai un Athos local, normal ar fi să avem și noi mănăstirea noastră acolo ca restul.

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677953)
Din ce am înțeles încă mai există călugări greci prin Athos care se întreabă de ce oamenii de afaceri români nu mai dau bani ca domnitorii pe vremuri, noi să dăm bani și alții să dicteze pe resursele noastre.

Ei încă așteaptă și despăgubiri de la secularizarea averilor mănăstirești făcută de Cuza.

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677953)
Din ce știu românii nu s-au mișcat să revendice mănăstiri care erau ctitorii ale unor domnitori, aici e și problema voievozilor că nu au revendicat o mănăstire pt ei, au pompat bani din sărăcia țărilor române masiv, au salvat cultura ortodoxă greacă de sub turcism, că mulți bani s-au redirijat de către greci în școli de naționalism, dar nu au revendicat măcar un Kutlumuș sau Zografu.

Măcar bine că nu s-au pierdut și celelalte așezăminte, dacă Ceaușescu nu dădea voie unui contingent de monahi să plece spre schiturile românești, grecii le ocupau după ce se stingeau monahii de acolo.

Ăla era comunist și înțelegea situația, voievozii nu au găsit de cuviință să facă o mănăstire românească precum au făcut voievozii sârbi la Hilandar.

Cine știe de ce a fost rânduit așa. E o mare tragedie a istoriei noastre. Hariton, egumenul Cutlumușului, a fost și mitropolit în Țara Românească, mănăstirea Cutlumuș fiind numită Lavra Țării Românești. Azi nu o să ne-o mai dea nimeni.

Cea mai mare nădejde pe care o putem avea e să se îndeplinească cuvintele Pr. Petroniu Tănase:

Citat:

A avut dorința asta care l-a urmărit moment de moment ca schitul să devină mănăstire. Tot nădăjduia că se va găsi cineva care să ia inițiativa, să pună problema, să se întocmească documentația. Discuțiile astea le-a avut în special cu persoane deosebite care veneau din lumea intelectuală și bisericească, dar în special cu Pr. Prof. Coman Constantin. Săracul se hrănea cu dorința asta ca schitul Prodromu să devină mănăstire. Ori lucrul ăsta nu s-a împlinit. Înainte de sfârșitul său, m-a chemat la patul lui (zicând) «Părinte Iustinian, sființia ta ești într-o relație apropiată cu patriarhul Daniel, spune-i că-l rog din suflet, cu toată inima, cu smerenie, să facă în așa fel ca schitul Prodromu să rămână românesc și cred că Dumnezeu îl va ajută să devină mănăstire». Ăsta a fost testamentul lui de sfârșit de viață că la câteva de zile s-a sfârșit.
(Ierodiaconul Iustinian Stoica, fost iconom la Prodromu)

Bineînțeles ar fi o mare minune să se facă o a 21-a mănăstire în Athos când nu s-a mai înființat una de peste 600 de ani, și grecii au zis că nu se va mai înființa o mănăstire nouă vreodată. Ce să zică și grecii care au 17 și nu le ajunge? Le-au luat și mănăstirea georgienilor, au dat afară și ruși, dacă e după ei n-ar trebui să primim nimic, doar să le dăm.

Iorest 07.06.2024 22:21:15

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677954)
Pentru că Maica Domnului a ales Athos și nu e același lucru să ai un Athos local, normal ar fi să avem și noi mănăstirea noastră acolo ca restul.

Frăsinei era un Athos românesc, Meteora era și ea un Athos cu avaton până prin anii 50 după accesul acela nebunesc al turiștilor mulți de prin Asia, viața spirituală nu a mai fost la fel.
Și sârbii au un fel de lanț de mănăstiri pe care-l consideră sfânt.

Maica Domnului ocrotește toți călugării care iau pocăința în serios.

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677954)
Cine știe de ce a fost rânduit așa. E o mare tragedie a istoriei noastre. Hariton, egumenul Cutlumușului, a fost și mitropolit în Țara Românească, mănăstirea Cutlumuș fiind numită Lavra Țării Românești. Azi nu o să ne-o mai dea nimeni.

Mi-e clară treaba că românii fiindcă s-au tras de fund înapoi să nu fie conducători, lideri, să nu se implice în politică, au ajuns să fie conduși de alții.

Slaba implicare a creștinilor în administrație și politică, se reflectă și în slaba administrație a patrimoniului Bisericesc, există o corelație, Administrația Publică, că e Bisericească sau laică are niște principii.

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677954)
Cea mai mare nădejde pe care o putem avea e să se îndeplinească cuvintele Pr. Petroniu Tănase:

(Ierodiaconul Iustinian Stoica, fost iconom la Prodromu)

Bineînțeles ar fi o mare minune să se facă o a 21-a mănăstire în Athos când nu s-a mai înființat una de peste 600 de ani, și grecii au zis că nu se va mai înființa o mănăstire nouă vreodată. Ce să zică și grecii care au 17 și nu le ajunge? Le-au luat și mănăstirea georgienilor, au dat afară și ruși, dacă e după ei n-ar trebui să primim nimic, doar să le dăm.

Problema e că schiturile românești sunt dependente de arsanaua-portul de la Marea Lavră, tot ce trimitem materiale de construcții, bunuri șamd e dijmuit-vămuit de greci.

Nouă ne trebuie o mănăstire unde tot ce trimitem să rămână acolo, cum și-au făcut rușii Rusikonul-Sfântul Panteleimon, au adus până și pământ din Rusia cu tonele pe vas ca să-l pună la fundație simbolic.

RappY 02.07.2024 23:41:01

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677954)
Bineînțeles ar fi o mare minune să se facă o a 21-a mănăstire în Athos când nu s-a mai înființat una de peste 600 de ani, și grecii au zis că nu se va mai înființa o mănăstire nouă vreodată. Ce să zică și grecii care au 17 și nu le ajunge? Le-au luat și mănăstirea georgienilor, au dat afară și ruși, dacă e după ei n-ar trebui să primim nimic, doar să le dăm.

Am zis peste 600 de ani aici, dar de fapt Mănăstirea Stavronikita a fost înființată în 1530, deci acum 500 de ani.

Chiar nu înțeleg de ce nu au făcut Ștefan cel Mare, Neagoe Basarab, sau chiar Mircea cel Bătrân sau Alexandru cel Bun o mănăstire românească la Athos. Cât a ajutat Ștefan cel Mare mănăstirea bulgarilor sau Neagoe Basarab mănăstirea sârbilor, dar nu au putut să facă o mănăstire și pentru noi.

Iorest 02.07.2024 23:55:53

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 678313)
Am zis peste 600 de ani aici, dar de fapt Mănăstirea Stavronikita a fost înființată în 1530, deci acum 500 de ani.

Oricum ai punctat esența, auzeam și un mesaj destul de cinic precum că românii au deja o mănăstire că Prodromu e cât o mănăstire și gata nu le mai trebuie alta.

Dacă nu îngăduia Ceaușescu să se revigoreze viața monahală pe Athos cu monahi plecați din Moldova, ne furau și schiturile grecii, așteptau să moară ultimul stareț român și acaparau.

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 678313)
Chiar nu înțeleg de ce nu au făcut Ștefan cel Mare, Neagoe Basarab, sau chiar Mircea cel Bătrân sau Alexandru cel Bun o mănăstire românească la Athos. Cât a ajutat Ștefan cel Mare mănăstirea bulgarilor sau Neagoe Basarab mănăstirea sârbilor, dar nu au putut să facă o mănăstire și pentru noi.

Am ascultat ieri acatistul Sfântului Ștefan cel Mare:

https://doxologia.ro/acatistul-sfant...tefan-cel-mare

Bucură-te, că și în Transilvania și Muntenia ai zidit locașuri sfinte;
Bucură-te, că prin acestea ai întărit credința și unitatea neamului tău;
Bucură-te, că Mănăstirea Zograful ai ctitorit-o cu multă dragoste creștinească;

Domnitorii români au greșit că nu au făcut special o mănăstire cu port și cu tot ce-i trebuie, pentru care să lase testament clar, chiar legătură de blestem dacă se va fura de la români.

Dacă se adunau toate daniile date de români către Athos într-o singură mănăstire, aceea probabil că strălucea mai mult decât cea rusească.

RappY 23.08.2024 23:14:27

Poate cel mai bun moment pentru întemeierea unei mănăstiri românești ar fi fost în timpul lui Nicolae Alexandru (1352-1364) sau al fiului său Vlaicu Vodă (1364-1377). Țara Românească era în ascensiune politică, vine Sf. Iachint în Argeș (1359-1372), sora lui Nicolae, Sf. Teofana, fusese căsătorită cu țarul bulgar, eram în legături bune cu Bizanțul dar și cu Serbia lui Ștefan Dusan (care de fapt controla Muntele Athos în acea vreme), Nicodim venise la noi în țară (1370), Cutlumuș era considerată practic lavră românească (Vlaicu Vodă și Hariton, mitropolitul Țării Românești, erau considerați ctitori la Cutlumuș), încă se construiau mănăstiri (Pantocrator în 1357, Simonos Petras în 1368, Dionisiu în 1370), ucenicii școlii de la Târnovo erau la noi în țară, otomanii nu erau încă o mare primejdie (înainte de bătălia de pe Marița 1371). Deci practic 1350-1370 era fereastra ideală.

Și cu toate astea... nicio corespondență, nicio decizie, nicio dovadă că măcar s-ar fi încercat ceva în această privință. Doar danii pentru toată lumea.

E drept că a fost o fereastră destul de mică. Sofia cade în 1385, este bătălia de la Kosovo în 1389, bătălia de la Nicopole în 1396, și apoi poate nu mai e timpul așa de prielnic. Într-adevăr, din acest timp, doar Stavronikita se mai înființează în 1530, dar oare ne-ar mai fi lăsat pe noi otomanii să ne înființăm o mănăstire sub ocupația lor? Să nu uităm că mitropoliile românești erau considerate ultimele în ierarhia mitropoliilor, nu pe merit, ci pentru că eram sub suzeranitate otomană și nu voiau să ne dea vreun drept în plus. De fapt, nici grecii nu prea voiau să ne dea nimic, doar veneau să cerșească danii și mănăstiri închinate.

În orice caz, cred că nici noi nu am știut să cerem. Nu există dovezi că s-a încercat vreodată ceva.

Iorest 23.08.2024 23:58:46

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 678919)
Și cu toate astea... nicio corespondență, nicio decizie, nicio dovadă că măcar s-ar fi încercat ceva în această privință. Doar danii pentru toată lumea.

În orice caz, cred că nici noi nu am știut să cerem. Nu există dovezi că s-a încercat vreodată ceva.

Singura miză ar fi să nu se piardă și ultimele așezăminte românești, crezi că nu și-ar fi băgat coada și pe acolo dacă n-ar fi trimis Ceaușescu călugări de la Neamț se alegea praful și de celelalte așezăminte.

Asta e uneori Dumnezeu lucrează prin cine nu te aștepți și alții de la care te aștepți nu fac mare lucru.

RappY 24.08.2024 00:13:30

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 678920)
Singura miză ar fi să nu se piardă și ultimele așezăminte românești, crezi că nu și-ar fi băgat coada și pe acolo dacă n-ar fi trimis Ceaușescu călugări de la Neamț se alegea praful și de celelalte așezăminte.

Asta e uneori Dumnezeu lucrează prin cine nu te aștepți și alții de la care te aștepți nu fac mare lucru.

Oricum tot comuniștii distruseseră monahismul prin decretul 410/1959, dar l-a apucat naționalismul pe Ceaușescu. E bine că a trimis oricum, că ne-am fi pierdut și schiturile da. Plus că a trimis acolo sfinți.

O să vedem ce o să fie în viitor, deocamdată nu e prioritatea nimănui deși chiar și grecii au zis că Prodromu este acum la un apogeu istoric. E treaba Patriarhiei să aducă aceste lucruri în discuție când se va putea.

Iorest 24.08.2024 00:28:54

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 678921)
Oricum tot comuniștii distruseseră monahismul prin decretul 410/1959, dar l-a apucat naționalismul pe Ceaușescu. E bine că a trimis oricum, că ne-am fi pierdut și schiturile da. Plus că a trimis acolo sfinți.

Nicolae Ceaușescu s-a întâlnit cu călugări români de pe Muntele Athos, la 27 martie 1976, cu ocazia vizitei de stat efectuată în Grecia, relatează Ion Brad, ambasador al României la Atena în perioada 1973-1982.

https://adevarul.ro/stiri-locale/con...i-1705329.html

În memoriile sale, Brad relatează acest moment: „...Întorși la palatul prezidențial, protocolul stabilit în prealabil mai suferea o abatere: Nicolae Ceaușescu primea vizita a trei călugări români de la muntele Athos. Fusese tot ideea mea și n-a fost rea deloc. Cei trei bătrâni, trecuți fiecare de 70 de ani, arătau încă palizi, după postul îndelungat al Paștilor care se apropiau, dar se țineau bine pe picioare, obișnuiți cu drumurile grele de munte.

„Sânge proaspăt“ de călugări tineri

Veniamin Popa, starețul mai puțin simpatic de la schitul românesc Prodromul, era mai subțirel și agil ca o vulpe.

Dimitrie Trihenea, originar din părțile Sibiului, înalt, drept și bine legat, avea aliura unui oier cu turme bogate. Fusese până nu de mult stareț al mănăstirii Zografou, reconstruită de Ștefan cel Mare.

Dar câțiva călugări bulgari, răzvrătiți, încălcând regulile monahale, l-au amenințat că-l aruncă de pe stânci și l-au alungat din post. Acum locuia, împreună cu un copământean al său, la schitul Sf. Ipatie, care ținea de mănăstirea Vatopedu-«micul Paris» al Sfântului Munte.

Al treilea călugăr se numea Neofit Negară, basarabean de origine, personajul cel mai dinamic și descurcăreț pe care aveam să-l cunosc mai bine doar în toamna lui 1976... Pe rând, toți trei, i-au prezentat șefului statului român preocupările și necazurile lor, ținând să laude – ca să audă toți pereții palatului buna lor colaborare cu frații greci, dar și dorința de a primi din România «sânge proaspăt», călugări tineri, să mai salveze ceva din așezămintele și valorile spirituale românești. și câteva obiecte de lemn – un potir, o cutie plină de smirnă și tămâie – cioplite de mâinile meșterilor de la Sfântul Munte. Iar acesta le-a promis sprijinul cultelor din România și ne-a dat, lui Macovescu și mie, sarcina să ne ocupăm de toate aceste chestiuni”.

Ajutoare pentru Sfântul Munte

Într-un scurt articol dedicat grijii Patriarhiei Române pentru comunitățile de români de peste hotare aflăm despre „deosebita și permanenta grijă” pentru așezămintele românești de la muntele Athos, „concretizată prin: demersuri necesare pentru obținerea aprobărilor pentru stabilirea unui nou grup de patru monahi români din țară la muntele Athos; preocuparea pentru selecționarea altor monahi doritori de a se stabili la muntele Athos; trimiterea de alimente, îmbrăcăminte și altor obiecte de inventar pentru monahii români de la muntele Athos; trimiterea în mai 1976 a unei delegații a BOR la muntele Athos, ocazie în care monahii români din acele locuri au fost cercetați duhovnicește și s-a constatat starea în care se află așezămintele pe care le locuiesc; invitarea în țară a monahilor Veniamin Popa de la schitul Prodromul, Dometie Trihenea de la chilia Sf. Ipatie și Neofit Negară de la schitul Lacu, pentru a cunoaște viața monahală din BOR”, scrie Adrian Nicolae Petcu în „Activitatea departamentului cultelor în atenția Securității (1970-1989)“, articol apărut în



Cleopa Ilie, trimis pe Sfântul Munte

La Muntele Sfânt a ajuns în 1977 un grup de monahi de la mănăstirea Sihăstria, format din părinții Cleopa Ilie, Victorin Oanele, stareț, și ierodiaconii Ioanichie Bălan și Vartolomeu Florea. Ei au vizitat mănăstirile athonite, chiliile și colibele românești, au ținut predici, au răspuns la problemele duhovnicești puse chiar de monahii greci, au cercetat pe monahii români aghioriți, au inventariat elementul românesc din Athos (54 monahi), cu descrieri amănunțite ale așezămintelor românești, pelerinajul lor înregistrând un real succes.

RappY 24.08.2024 10:51:55

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 678919)
Poate cel mai bun moment pentru întemeierea unei mănăstiri românești ar fi fost în timpul lui Nicolae Alexandru (1352-1364) sau al fiului său Vlaicu Vodă (1364-1377). Țara Românească era în ascensiune politică, vine Sf. Iachint în Argeș (1359-1372), sora lui Nicolae, Sf. Teofana, fusese căsătorită cu țarul bulgar, eram în legături bune cu Bizanțul dar și cu Serbia lui Ștefan Dusan (care de fapt controla Muntele Athos în acea vreme), Nicodim venise la noi în țară (1370), Cutlumuș era considerată practic lavră românească (Vlaicu Vodă și Hariton, mitropolitul Țării Românești, erau considerați ctitori la Cutlumuș), încă se construiau mănăstiri (Pantocrator în 1357, Simonos Petras în 1368, Dionisiu în 1370), ucenicii școlii de la Târnovo erau la noi în țară, otomanii nu erau încă o mare primejdie (înainte de bătălia de pe Marița 1371). Deci practic 1350-1370 era fereastra ideală.

Și cu toate astea... nicio corespondență, nicio decizie, nicio dovadă că măcar s-ar fi încercat ceva în această privință. Doar danii pentru toată lumea.

E drept că a fost o fereastră destul de mică. Sofia cade în 1385, este bătălia de la Kosovo în 1389, bătălia de la Nicopole în 1396, și apoi poate nu mai e timpul așa de prielnic. Într-adevăr, din acest timp, doar Stavronikita se mai înființează în 1530, dar oare ne-ar mai fi lăsat pe noi otomanii să ne înființăm o mănăstire sub ocupația lor? Să nu uităm că mitropoliile românești erau considerate ultimele în ierarhia mitropoliilor, nu pe merit, ci pentru că eram sub suzeranitate otomană și nu voiau să ne dea vreun drept în plus. De fapt, nici grecii nu prea voiau să ne dea nimic, doar veneau să cerșească danii și mănăstiri închinate.

În orice caz, cred că nici noi nu am știut să cerem. Nu există dovezi că s-a încercat vreodată ceva.

Un alt motiv care poate fi invocat și care să scuze voievozii noștri este faptul că primii mitropoliți în Țara Românească nu erau de neam român. Atât Sf. Iachint cât și Hariton erau de neam grec și poate nu s-au gândit ei pentru noi să ne facă o mănăstire românească. Iachint a fost preocupat cu gospodăria țării, a ajutat la înființarea Mitropoliei Severinului (1370) și propășirea monahismului prin Sf. Nicodim. Hariton mai mult stătea prin Sfântul Munte și prioritățile lui par să fie să-și ajute mănăstirea unde era egumen, nu să o facă de alt neam.

De ce nu am avut și noi episcopi români? Pentru că știm că nu se putea. Moldova a încercat, și grecii i-au anatemizat până prin 1401. Deja atunci era târziu.

Este nu numai treaba voievodului să se ocupe cu organizația bisericească dar în special a mitropolitului, și ei fiind amândoi greci, nu au avut în planuri să facă altă mănăstire pentru noi acolo. De fapt, în Țara Românească au fost episcopi greci mult timp. Când a fost primul mitropolit de neam românesc în Țara Românească? Primii trei (Iachint, Hariton, Antim Critopol) erau greci. Despre mitropoliții din secolul XV nu se știe mare lucru. Pr. Păcurariu bănuiește că primul mitropolit de neam român a fost Iosif după căderea Constantinopolului, înscăunat de Vlad Țepeș sau Radu cel Frumos. În secolul XV era deja târziu. Următoarea perioadă propice ar fi fost începutul secolului XVI (Radu cel Mare, Neagoe Basarab, Nifon, Brancovici, Macarie în Țara Românească). Și atunci sunt sigur că ar fi fost posibil dacă s-ar fi încercat, dar după cum se vede iar avem mitropoliți de alte neamuri (greci și sârbi).

Iorest 24.08.2024 23:42:44

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 678923)
Un alt motiv care poate fi invocat și care să scuze voievozii noștri este faptul că primii mitropoliți în Țara Românească nu erau de neam român. Atât Sf. Iachint cât și Hariton erau de neam grec și poate nu s-au gândit ei pentru noi să ne facă o mănăstire românească. Iachint a fost preocupat cu gospodăria țării, a ajutat la înființarea Mitropoliei Severinului (1370) și propășirea monahismului prin Sf. Nicodim. Hariton mai mult stătea prin Sfântul Munte și prioritățile lui par să fie să-și ajute mănăstirea unde era egumen, nu să o facă de alt neam.

De ce nu am avut și noi episcopi români? Pentru că știm că nu se putea. Moldova a încercat, și grecii i-au anatemizat până prin 1401. Deja atunci era târziu.

Este nu numai treaba voievodului să se ocupe cu organizația bisericească dar în special a mitropolitului, și ei fiind amândoi greci, nu au avut în planuri să facă altă mănăstire pentru noi acolo. De fapt, în Țara Românească au fost episcopi greci mult timp. Când a fost primul mitropolit de neam românesc în Țara Românească? Primii trei (Iachint, Hariton, Antim Critopol) erau greci. Despre mitropoliții din secolul XV nu se știe mare lucru. Pr. Păcurariu bănuiește că primul mitropolit de neam român a fost Iosif după căderea Constantinopolului, înscăunat de Vlad Țepeș sau Radu cel Frumos. În secolul XV era deja târziu. Următoarea perioadă propice ar fi fost începutul secolului XVI (Radu cel Mare, Neagoe Basarab, Nifon, Brancovici, Macarie în Țara Românească). Și atunci sunt sigur că ar fi fost posibil dacă s-ar fi încercat, dar după cum se vede iar avem mitropoliți de alte neamuri (greci și sârbi).

Interesant e că sârbii și-au construit Hilandarul

Marcel_Ionut 26.08.2024 11:38:00

Ca tot ati mai discutat despre athos si tot felul de pelerini va invit sa vedeti aceasta marturie sincera si minunata

https://youtu.be/ZlN9cOzl1cM?si=IqHKz0ev4bs6dm2q

Iorest 20.09.2024 15:30:26

Pelerin în Athos documentar:

https://www.youtube.com/watch?v=0Z1dDalj-SE

Iorest 24.09.2024 02:45:41

Becali merge cu 3 zile înainte de meciul de la Salonic pe Athon urcă din nou cu niște măgăruși, participă la Sfânta Liturghie:

https://youtu.be/xZm9hPkiYFs?t=78

Imagini mai vechi cu Gigi pe Athos:

https://www.youtube.com/watch?v=jpksBiOnL2o

Iorest 10.10.2024 13:26:16

O știre interesanta

Mai mulți pelerini români au ajuns la spital cu toxiinfecție după ce au mâncat ciuperci culese din pădure pe Muntele Athos

Un grup de 11 pelerini români care vizitau comunitatea monahală ortodoxă de pe Muntele Athos, Grecia se află acum în spital cu toxiinfecție alimentară după ce au mâncat ciuperci sălbatice culese în timpul unei drumeții, au declarat oficialii greci.

Poliția a declarat că grupul fusese cazat la schitul Sfânta Ana - o comunitate mai mică ce se află sub jurisdicția unei mănăstiri. Ei au plecat într-o excursie pe munte, unde au cules și au mâncat ciuperci sălbatice la cina de marți. Ulterior, li s-a făcut rău și, după ce s-au întors la schit, miercuri dimineață au fost duși la spital pentru tratament.

____
Au mâncat ei de capul lor crezând că sunt comestibile, bine că sunt în stare bună.

cozia 10.10.2024 13:42:59

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 679258)
Au mâncat ei de capul lor crezând că sunt comestibile, bine că sunt în stare bună.

Mdaa,
Mare atenție cu entuziasmul si naivitatea că tot ce zboară se mănâncă.
Nu tot ce i din Sfântul Munte este comestibil și sfânt.
Ciupercile otrăvitoare dacă nu te omoară iti pot lăsa sechele pe viata.
Fereasca Dumnezeu!

alexHurley98 14.02.2025 14:29:47

Mai exista in Athos azi stareti/calugari cu harisme?

Andrew 14.02.2025 19:08:17

Citat:

În prealabil postat de alexHurley98 (Post 680530)
Mai exista in Athos azi stareti/calugari cu harisme?

Cu siguranță exista, doar ca nu s-au arătat încă. E foarte greu prin ce trec acești oameni pentru a avea harisma și numai pentru asta dacă este sa menționăm, am un respect enorm.

Marcel_Ionut 15.02.2025 14:47:26

Citat:

În prealabil postat de alexHurley98 (Post 680530)
Mai exista in Athos azi stareti/calugari cu harisme?

Decat sa cautam mari sfinti cu harisme, clarviziuni sau alte treburi din acestea mai bine ne concentram noi sa ne schimbam viata. Sa facem pocainta, sa ne spovedim , impartasim si Dumnezeu va lucra in viata noastra. poate ca acel harismatic de care ne trebuie s-ar putea sa-l gasim la biserica de langa bloc si sa nu-l stim. Zic si eu. Ca acum avem informatie slava Domnului. Eu nici pana azi la 31 de ani nu am ajuns in Athos dar nu disper. Odata in viata ajung si acolo. Sau poate gasesc folos si in alta parte. Am un prieten care s-a dus sa se faca calugar la un schit. Pe drum in masina i-am luat si parintii cu noi si am stat o zi la el. Cate am putut invata de la mama lui , m-am simtit ca intr-un pelerinaj. De asta spun sa nu ignoram oamenii de langa noi caci s-ar putea sa avem surprize placute. Hai Doamne ajuta!

Iorest 25.02.2025 15:43:14

In vizita la Chilia Parintelui Pimen din Muntele Athos, Gradina Maicii Domnului

Iorest 27.02.2025 08:37:09

Sunt restricții de nr de pelerini pe Athos ?

Interviu cu pr Pimen Vlad din februarie 2025, maxim 20 de pelerini pe lună la schitul Lacu

https://www.youtube.com/watch?v=VP1gcTq04Cw

Andrew 27.02.2025 10:04:36

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 680773)
Sunt restricții de nr de pelerini pe Athos ?

Interviu cu pr Pimen Vlad din februarie 2025, maxim 20 de pelerini pe lună la schitul Lacu

https://www.youtube.com/watch?v=VP1gcTq04Cw

Or fi restricții la numărul de pelerini. Depinde de regulamentul intern, de tradiție, de mai multe.

https://basilica.ro/noi-reglementari...l-munte-athos/


Ora este GMT +3. Ora este acum 17:17:06.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.