![]() |
Fiecare om dornic de mantuire trebuie sa ia in calcul ambele dimenisiuni ale existentei sale: cea pamanteasca si cea spirituala. Cum impacam aceste doua dimensiuni in programul nostru de zi cu zi.
In ce consta programul vostru duhovnicesc? |
Nu voi spune in ce consta programul meu duhovnicesc pt ca ar insemna sa ma mindresc, oricit de smerit as spune-o sau as putea sminti pe altii.
As vrea insa sa spun ce zicea Parintele Cleopa, si anume faptul ca un crestin autentic ar trebui sa petreaca in rugaciune cel putin o ora pe zi, dimineata si seara. O fi mult, o fi putin? Nu stiu. Stiu doar ca eu nu pot nici macar pe jumatate sa fac din ceea ce spunea Parintele. |
altcineva spunea ca trebuie sa-L avem pe Dumnezeu continuu in inima noastra... :)
|
Orice suspin este o rugaciune, orice gand din inima o binecuvantare. Cat despre programul meu duhovnicesc asa cum spunea si petru nu se cuvine a vorbi aici. Fiecare primeste un canon dupa pacate. Ceea ce imi foloseste mie, nu e intodeuna cu ceea ce iti trebuie tie:)
Eu spun ca trebuie facuta ascultare de duhovnic, el va sti cat si cum sa ne "pedepsesca":rolleyes: Daca vrei dupa canoane, cat si cum trebuie sa ne rugam, atunci e mult de scris:) cu dragoste frateasca jenica |
programul duhovnicesc dupa parerea mea inseamna sa iti faci canonul zilnic,iar daca inima ta vrea mai multa rugaciune at sa faca acela mai multa rugaciune.dar zilnic trebuie facut canonul,asta inteleg prin program duhovnicesc
|
Eu cred ca e o tendinta nociva de a vedea in rugaciune un "canon", adica un fel de pedeapsa. E chiar ciudat. Ai canon sa citesti din Sf. Scriptura, canon sa te rogi, canon sa mergi la biserica, canon sa postesti. Pentru mine astea nu sunt canoane, astea sunt normalitati. Mergem la biserica, ne rugam, postim, ii ajutam pe cei din jur nu pentru ca "asa mi-a zis parintele", ci pentru ca asa simt, asa doresc, asta simt ca ma apropie de Dumnezeu, ca ma ajuta sa-I creez un loc langa mine si in inima mea. Si asta imi da bucurie, nu suferinta unui canon.
Unul se roaga o ora, altul 2, altul 3, altul incearca sa fie mereu in rugaciune, fiecare cu iubirea si dorinta sa de a fi cu Dumnezeu aici si vesnic. Dar nu constrans sa fie cu Dumnezeu, ci liber. O libertate constructiva, o libertatea in afara de pacat, care da avant, bucurie, pace, implinire, etc. Elena |
Cred ca fiecare dintre noi trebuie sa avem un duhovnic. Acela, cunoscandu-ne bine, ne va spune ce am putea face si stabilim impreuna programul duhovnicesc si in functie de alte obligatii pe care le avem. Insa PROGRAMUL DUHOVNICESC este obligatoriu pentru ca sa reusim sa ne tinem aproape de Dumnezeu.
|
Citat:
... nu prea exista asha ceva... desi nici acest tip de relatzie de ascultare nu este greshita (ucenic-maestru) dar nu este asha ceva la noi in general shi nici nu cred ca este necesara... este altceva mai simplu... te stradui sa ascultzi de Dumnezeu shi parintele Preot shi de altzii care sunt mai buni shi mai induhovnicitzi folosindu-te de ajutorul lor shi sprijinul lor. Acuma ce inseamna pentru mine Program Duhovnicesc? -Biserica noastra cu Dumnezeu, cu Domnul Iisus Hristos shi Duhul Sfant, ceilaltzi sfintzi shi sfiinte (participare), ceva rugaciune, schimbarea invatzaturii defectuase din mine cu invatzatura pe care trebuie s-o ascult, shi lepadarile de modul pacatos shi mandru personal de a fi, lasarea teoriilor altora shi ale mele pentru a putea avea ochiul shi sufletul format shi pentru a reushi sa privesc din perspectiva creshtin-ortodoxa cum bine spunea cineva pe forum, shi plecarea capului shi sfanta inchinare (cruce). Cam atat. Poate am uitat sa spun ca ravnesc sa-mi shi insushesc chiar un mod traire si de ascultare mai creshtinesc mai ortodox mai bun la suflet shi la inima in viatza de fiecare zi. Shi apoi Dragoste. Da. Minunatele shi frumoasele sentimente legate de dragoste shi credintza. Iosif draga, ai spus ca nu esti preot, au asha am intuit, am crezut, dar cum spui dumneata ca duhovnicul sa te cunoasca bine ca intr-o relatzi de tipul diriginte-elev sau psiholog-client sau pacient-medic? Cum adica? Unde se practica asha ceva... ? Cum adica sa te cunoasca bine? Nu exista asha ceva... Duhovnicul nu este parintele tau biologic sa te cunoasca de cand ai fost mic... el te cunoashte doar in ce ii ceri sa te ajute, in ce te priveshte spre folosul tau... ishi face o idee doar despre tine... in schimb are grija Dumnezeu... Deci Iosif draga, nu esti preot? nu faci parte din clerul bisericesc? Eu asha ma avut impresia... Inseamna ca esti un creshtin bine inaintat in credintza... Totushi care este satatul domniei tale, daca nu sunt indiscret... |
Citat:
Programul meu este LIBERTATEA si in acest caz imi planific ce si cum asa cum simt, indiferenta pe ce plan : duhovnicesc, familiar, civic, etc |
Sovidiu, vorbesti din nestiinta...daca ai fi avut o relatie deosebita cu duhovnicul tau, cred ca ai fi avut alta parere. Dar atata vreme cat nu stii ce inseamna o relatie duhovniceasca, te sfatuiesc sa te abtii de la comentarii.
Cat priveste libertatea, draga Cristalin, programul duhovnicesc nu o impiedica, dimpotriva te ajuta cu adevarat sa fii liber. Programul duhovnicesc nu tine de o anumita ora sau de o anumita forma. Programul duhovnicesc este intalnirea ta cu libertatea Insasi! |
Citat:
|
Program nu am in schimb am mereu pe Doamne Iisuse pe buze.
|
vsovi, aici nu e vorba de lasat in pace! Spuneai ca de ce propagam ideea relatiei cu duhovnicul. Si m-a mirat tare intrebarea ta, pentru ca din cate stiu Dumnezeu a randuit preotii sa mijloceasca oamenilor Sfintele Taine. Fara Sfintele Taine nu te poti pune in randuiala cu Dumnezeu. Si pentru a primi Sfanta Impartasanie e nevoie de Spovedanie. Daca vrei ca Spovedania sa fie mai mult decat o enumerare de pacate, atunci cauti sa stabilesti o relatie cu un duhovnic. Ce ti se pare imposibil?
|
Citat:
|
Citat:
Sfintii Parinti (ex. Gheron Iosif - [COLOR=deepskyblue]Despre program si dezordine[/COLOR][COLOR=black]) spun adesea ca cel lipsit de program si ordine in cele ale zilei nu este[/COLOR] bun de nimic. Se cade a avea o randuiala batuta in cuie: trezire, rugaciune, masa, munca, pauza, odihna, plimbare, lectura, rugaciune, odihna, somn, plecare in natura, etc. Toate sa fie masurate si la locul lor. A nu avea un program bine stabilit este cea mai mare bucurie a diavolului, care neincetat ne va umple ziua cu fel de fel de noutati si lucruri neasteptate. [COLOR=darkred]Un program va frana cele aduse la intamplare de o noua zi.[/COLOR] |
Nici eu nu las lucrurile la voia intamplarii, dar nici nu pot sa fiu de acord cu cel ce nu deschide usa (daca cineva bate) pe motiv ca e la rugaciune, nu-si ajuta aproapele pe motiv ca e in perioada de odihna ... Sunt atat de multe lucruri pe care nu le-am prevazut, incat de multe ori trebuie sa ne abatem de la numite reguli de dragul iubirii. Fie ca ea sa biruiasca in toate.
|
Recomand tuturor cu caldura, articolul Programul dezordonat - o patima camuflata.
Acesta exprima un adevar, trecut de cele mai multe ori de noi cu vederea, sau o realitate a vietii noastre cotidiene in care, din pacate, ne complacem. Si cu ce pret ... |
Adevarul este ca, in afara de cei superorganizati, mai sunt 2 categorii carora le prisoseste timpul : cei care pun pe altii sa munceasca ptr ei, cu sau fara bani, si cei care in general taie frunza la caini. :57:
|
Citat:
Asadar, eu cred ca relatia aceasta dintre duhovnic si crestin are doua etape. Prima etapa ar fi aceea pe care o pomenesti tu, si anume de respingere sau macar de privire cu oarecare circumspectie. Un om inteligent are si oleaca de mandrie, aici vorbesc din cunostinta de cauza, caci eu nefiind totusi foarte inteligent, la capitolul mandrie as avea sa umplu sacul intregului cartier. De aceea cred ca aceasta prima etapa este datorata acestui lucru. Insa daca, tot cu inteligenta am privi putin problema, si ne-am scoate pe noi din cauza am zice un pic altfel. Daca vrei sa fii cel mai bun chirurg, te duci la cei mai buni chirurgi sa inveti de la ei. Asa si aici, daca vrei sa inaintezi in credinta si in drumul ingust catre Dumnezeu, te duci la un duhovnic. De ce? Pentru simplele motive ca acela a trait mai multe decat tine. Acela a vazut mai multi oameni cu probleme asemanatoare cu ale tale. Pentru ca acela e un om imbunatatit, poate nu sfant, dar probabil mai traitor decat tine. Si nu in ultimul rand, ci chiar in primul, pentru ca el este in si de la Dumnezeu cand te spovedesti. Asta inseamna si un pic de ascultare si de taiere a mandriei. Apoi, tu spui un anume aspect, ca ave, preoti, de ce trebui sa mentinem o relatie mai stransa decat cea de slujba. Pai poate ca unii dintre noi, nu la mine ma refer, au mai inaintat in credinta. Stim din multe exemple ca drumul catre Dumnezeu, sau intru Dumnezeu cum zice Noica, nu se opreste niciodata. Oricat ne-am apropia, am putea sa ne apropiem si mai mult. De la o anumita etapa incolo, un duhovnic care sa te cunoasca mai bine te-ar putea ajuta mai mult. Adica, in mod obisnuit un duhovnic cu care nu ai o relatie, tine locul unei carti. Tu vrei sa stii ceva, el iti da un raspuns general la o problema. Un duhovnic care te cunoaste poate sa adapteze mai bine ce stie la tine, si, in final sa fie mai folositor. De aceea cred ca e gresit sa spui ca nu trebuie sa se promoveze o relatie mai stransa cu un duhovnic, pentru ca asta ar insemna ca nu trebuie sa promovam o crestere mai stransa in cele duhovnicesti. Stiu, sunt unii care ajung singuri la Dumnezeu. Poate tu esti printre aceia. Nu e nici o urma de ironie. Eu insa nu sunt dintre aceia. Pentru mine unul, si cam mine sunt multi, un duhovnic ar fi un mare ajutor. |
Parintele Constantin Sarbu
"Dimineata, cand te trezesti din somn sa faci semnul sfintei cruci si sa spui: Iti multumesc, Doamne, ca am vazut lumina zilei. Ajuta-ma, lumineaza-ma sa fac numai voia Ta!
Apoi te scoli, fara sa dai voie trupului sa se intinda alene si, cum ai pus picioarele pe dusumea, sa si indoi genunchii pentru metanie si sa faci 3 metanii, zicand: Multumesc Tie, Doamne, ca am pus picioarele mele pe asternutul picioarelor Tale! Ajuta-ma sa umblu astazi cu ele si sa fac voia Ta! Zici rugaciunea Tatal nostru, te imbraci, te speli si dupa aceea te rogi cu rugaciunile de dimineata. Apoi te asezi la masa si faci pe hartie planul treburilor pe care le ai de rezolvat in ziua aceea. Ne spunea Parintele ca daca cineva ne roaga ceva, sau ne dam intalnire cu cineva, sau promitem sa dam un telefon la ora cutare, apoi sa ne tinem de cuvant, sa fim punctuali si sa nu lasam sa ne astepte oamenii in zadar, caci daca avem mintea imprastiata si uitam ce am promis, nu mai putem sa ne dam numele de crestin. Deci cand zicem da, da sa fie, iar cand zicem nu, sa fie nu si mai mult de atat sa nu spunem. Sa nu ne juram, caci este pacat de moarte. Ne invata sa nu mancam mult, sa fim cumpatati, sa taiem din mancarea noastra si sa dam altuia. Daca saturi pe altul – zicea – te satura si pe tine Dumnezeu, pentru ca l-ai saturat pe acela". |
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:31:06. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.