Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Interpretare -Pilda celor 10 fecioare (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17378)

florin.oltean75 06.08.2014 18:05:36

Interpretare -Pilda celor 10 fecioare
 

De ce sunt "10" fecioare - "5" cu "5"?
Si nu "3" cu "3" sau "9" cu "1"?

-------------

Si care este intelesul refuzului celor cinci fecioare intelepte de a da untdelemn celor cinci fecioare neintelepte ?

A refuza cuiva mantuirea este anti-crestineste.

"Oricui îți cere, dă-i; și de la cel care ia lucrurile tale, nu cere înapoi."

"In dar ati luat, in dar sa dati."

florin.oltean75 06.08.2014 18:42:45

O alta intrebare pentru un aspect profund al pildei:

=============

De ce Imparatia Lui Dumnezeu "se aseamana cu 10 fecioare"?

Si nu doar cu "5 fecioare intelepte"?

Mihnea Dragomir 07.08.2014 09:53:14

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 565107)
De ce Imparatia Lui Dumnezeu "se aseamana cu 10 fecioare"?

Si nu doar cu "5 fecioare intelepte"?

Fiindca Imparatia lui Dumnezeu este Biserica.

De ce 5 cu 5 si nu 3 cu 3 sau, poate, 7 cu 3 ? Aici, Sf Augustin vede o aluzie la cele 5 simturi care sunt ferestre spre suflet.

Fecioare sunt toate. Dar nu in acelasi fel. A se corela cu Matei 19:12, in care vedem ca sunt mai multe feluri de eunuci.

De ce cele 5 fecioare intelepte nu dau ulei celor 5 fecioare nebune ? Fiindca uleiul este ceea ce hraneste flacara credintei. Uleiul este frecvent, in Biblie, antitip al harului. Uleiul nu se poate da de la cine are la cine n-are. In schimb, se poate dobandi. Cum ? Cele 5 intelepte explica: platind un pret, de exemplu ajutandu-i pe saraci. Numai ca nu se poate oricand. E un timp pentru toate. Nu dincolo de ceasul al 12-lea, cand niciun merit nu mai poate fi obtinut.

Parerea mea.

florin.oltean75 07.08.2014 20:47:09

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 565138)
Fiindca Imparatia lui Dumnezeu este Biserica.

De ce 5 cu 5 si nu 3 cu 3 sau, poate, 7 cu 3 ? Aici, Sf Augustin vede o aluzie la cele 5 simturi care sunt ferestre spre suflet.

Fecioare sunt toate. Dar nu in acelasi fel. A se corela cu Matei 19:12, in care vedem ca sunt mai multe feluri de eunuci.

De ce cele 5 fecioare intelepte nu dau ulei celor 5 fecioare nebune ? Fiindca uleiul este ceea ce hraneste flacara credintei. Uleiul este frecvent, in Biblie, antitip al harului. Uleiul nu se poate da de la cine are la cine n-are. In schimb, se poate dobandi. Cum ? Cele 5 intelepte explica: platind un pret, de exemplu ajutandu-i pe saraci. Numai ca nu se poate oricand. E un timp pentru toate. Nu dincolo de ceasul al 12-lea, cand niciun merit nu mai poate fi obtinut.

Parerea mea.


Multumesc. Este una din explicatii.

Efortul de a talcui pildele evanghelice ascute mintea, o deschide spre o intelegere mai profunda a cuvintelor Mantuitorului.

Consider ca aceasta pilda este una din cele mai dificile de patruns in integralitatea ei.

Pentru ca are, intradevar, un nivel facil de inteles - adoptarea unei conduite intelepte: vegherea si cultivarea virtutilor in asteptarea Judecatii, in antiteza cu o viata neingrijita spiritual, marcata de necredinta sau o credinta superficiala - dar si un nivel profund, care, in opinia personala, se adreseaza celor initiati in taine.

In interpretarea de mai sus, Sf Augustin sesizeaza existenta unor intelesuri mai adanci.

Fiind o minte stralucita, si-a pus in mod firesc intrebarea daca numarul 5 a fost ales "la intamplare" pentru a revela un aspect esential, escatologic.

Cuvintele Mantuitorului nu sunt ele oare cantarite, fiecare in parte, de Intelepciunea Intelepciunilor?

Atunci de ce numarul cinci in opozitie cu cinci?

O antiteza de cinci la cinci?

Cele 5 simturi sunt doar 5 - care este atunci opusul lor?

Iar intre cele doua tabere de cinci exista un refuz explicit.

Nu este vorba de o epuizare a "zilei cand inca se mai poate lucra" sau un transfer imposibil de untdelemn.

Ioan_Cezar 07.08.2014 21:15:21

Numărul simturilor
 
Din câte cunosc, simțurile omului (implicit și senzațiile) sunt:
1. Simțul văzului
2. Simțul auzului
3. Simțul echilibrului (analizatorul vestibular are receptorii în urechea internă, ca și analizatorul auditiv)
3. Simțul gustului
3. Simțul mirosului
4. Simtul tactil
4. Simtul kinestezic (furnizează informații despre mișcarea corpului, mușchilor, articulațiilor)
5. Simtul proprioceptiv (furnizează informații despre postura corpului).
5. Simțul intern sau al senzațiilor viscerale (interoceptive)
5. Simțul durerii

Fiecare dintre aceste simțuri au, în mod distinctiv anatomic:
- receptori specifici
- căi de conducere specifice
- zone de proiecție corticală specifice

Într-adevăr, sunt 5 simturi, după cum reiese și din numerotarea lor (făcută de dragul cifrei 5, precum și din dorința amicală de a nu vă leza interpretarea).

P.S. Senzațiile de durere au receptori, căi de conducere și arie corticală specifice, însă anatomiștii și fiziologii țin cont și de faptul că orice analizator produce senzația de durere dacă intensitatea stimulului este peste pragul maxim absolut. De exemplu, receptarea unei lumini orbitoare e însoțită și de senzația de durere. La fel un sunet f. puternic etc.

P.P.S. Surpriză! La renumărarea voturilor, procedînd cu mai multă atenție, am sesizat că de fapt simțurile sunt în număr de ... 10!
Câte fecioare spuneați că sunt?........

cristiboss56 07.08.2014 21:35:52

Uni teologi , si nu numai , considera ca proportia de 5/5 pe care o foloseste Domnul in relatarea Pildei fecioarelor vrea sa ne atraga atentia ca, in biserica timpului sfarsitului, un numar apreciabil de mare de credinciosi va fi pregatit pentru revenirea Mantuitorului, dar si ca un numar la fel de mare de credinciosi va fi surprins nepregatit pentru acest eveniment. Avertismentul nu ne este dat spre descurajare, ci spre schimbarea atitudinii noastre fata de pregatirea pe care trebuie sa o facem.
Interesant subiect si merita dezbatut , pacat ca a fost deschis acest thread aici la Generalitati si nu pe un Topic de "specialitate " !
Doamne ajuta !

florin.oltean75 07.08.2014 21:44:43

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 565168)
Uni teologi , si nu numai , considera ca proportia de 5/5 pe care o foloseste Domnul in relatarea Pildei fecioarelor vrea sa ne atraga atentia ca, in biserica timpului sfarsitului, un numar apreciabil de mare de credinciosi va fi pregatit pentru revenirea Mantuitorului, dar si ca un numar la fel de mare de credinciosi va fi surprins nepregatit pentru acest eveniment. Avertismentul nu ne este dat spre descurajare, ci spre schimbarea atitudinii noastre fata de pregatirea pe care trebuie sa o facem.
Interesant subiect si merita dezbatut , pacat ca a fost deschis acest thread aici la Generalitati si nu pe un Topic de "specialitate " !
Doamne ajuta !


Hermeneutica crestina apeleaza, in principiu, la cifrele 1 (Monada), 3 (Treimea), 7 (Creatia).

Cifra 5 nu ii este caracteristica.

Aceasta pilda pare sa fie o exceptie.

Nu exista o corelare logica sau suficient de sustenabila care sa indice ca cifra 5 ar semnifica "un numar apreciabil de mare".

cristiboss56 07.08.2014 21:53:43

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 565171)
Hermeneutica crestina apeleaza, in principiu, la cifrele 1 (Monada), 3 (Treimea), 7 (Creatia).

Cifra 5 nu ii este caracteristica.

Aceasta pilda pare sa fie o exceptie.

Nu exista o corelare logica sau suficient de sustenabila care sa indice ca cifra 5 ar semnifica "un numar apreciabil de mare".

In general cifra 10 este considerata o cifra a perfectiunii , dar deja iesim muuult din Invatatura Ortodoxa , si nu asta ne dorim pana la urma !:1:

florin.oltean75 07.08.2014 22:04:16

Citat:

1. Simțul văzului
2. Simțul auzului
3. Simțul echilibrului (analizatorul vestibular are receptorii în urechea internă, ca și analizatorul auditiv)
3. Simțul gustului
3. Simțul mirosului
4. Simtul tactil
4. Simtul kinestezic (furnizează informații despre mișcarea corpului, mușchilor, articulațiilor)
5. Simtul proprioceptiv (furnizează informații despre postura corpului).
5. Simțul intern sau al senzațiilor viscerale (interoceptive)
5. Simțul durerii
Cele 10 simturi identificate mai sus pot fi ramificate in oricate simturi ( de exemplu 11. simtul placerii; 12. simtul temporalitatii 13. simtul bunului simt...) ar fi nevoie pentru a stabili o corelatie cu un anumit numar in raport 1:1 sau in orice tip de raport.

O corelatie numerica poate fi fortata in multe feluri pentru a trage anumite concluzii premeditate.

Insa, daca in acest caz este atins un raport de 1:1 nu exista niciun element de informatie care sa explice antiteza si refuzul evidentiate explicit in pilda.

florin.oltean75 07.08.2014 22:19:56

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 565173)
In general cifra 10 este considerata o cifra a perfectiunii , dar deja iesim muuult din Invatatura Ortodoxa , si nu asta ne dorim pana la urma !:1:

Intentia Mantuitorului, cu siguranta nu a fost aceea de a da "in patima numerologiei", de asignarea unor simboluri "imuabile" de genul 10 este numarul (nu cifra) perfectiunii.

Insa, cu siguranta a vrut sa transmita o invatatura profunda care sa deschida mintea, sa o indrepte catre Adevar.

Ioan_Cezar 07.08.2014 22:20:49

Florin, am răspuns legat de prima ta întrebare: de ce 10, de ce 5 cu 5.
Revezi te rog ce întrebare ai pus tu însuți.

Cât privește afirmația că cifra 5 nu e una prea relevantă/specifică, îți reamintesc că Domnul vorbește despre cei 5 bărbați ai samarinencii, despre 5 talanți (numărul maxim) etc.

Numărul 5 nu e ales deloc întâmplător.
Sfântul Maxim Mărturisitorul pune, în Răspunsuri către Talasie, acest număr în legătură, de pildă, cu cele 5 legi date de Dumnezeu firii bărbatului (prima în Rai, a doua după izgonirea din rai, a treia din vremea potopului, a patra a tăierii împrejur și a cincea a aducerii lui Isaac). Toate acestea prmindu-le, spune sfântul Maxim, firea le-a lepădat, murind din pricina nerodirii faptelor virtuții. (Iar a șasea lege e trecerea la Evanghelie.)
Pentru detalii, vezi întrebarea 41, Filocalia vol. 3.

Vrei totuși să ne spui care e tâlcuirea ta sau tâlcuirea preferată de tine? Adică aș dori să știu răspunsul tău la propriile tale întrebări pe care ni le-ai propus și nouă. Ce anume vrei să ne oferi, de fapt?

florin.oltean75 07.08.2014 22:29:13

Am deschis acest topic pentru a arata ca exista anumite pasaje bibilice de importanta vitala, explicate insuficient sau altfel spus, exegeze care se limiteaza la zona confortabila, facila a explicatiei.

Pentru a reusi, in orice domeniu este nevoie de curaj cand exista in fata o provocare.

Iar gasirea Adevarului este cea mai mare provocare, cea mai teribila invitatie care ne-a fost facuta vreodata.

florin.oltean75 07.08.2014 23:11:51

Citat:

Florin, am răspuns legat de prima ta întrebare: de ce 10, de ce 5 cu 5.
Revezi te rog ce întrebare ai pus tu însuți.

Cât privește afirmația că cifra 5 nu e una prea relevantă/specifică, îți reamintesc că Domnul vorbește despre cei 5 bărbați ai samarinencii, despre 5 talanți (numărul maxim) etc.

Numărul 5 nu e ales deloc întâmplător.
Sfântul Maxim Mărturisitorul pune, în Răspunsuri către Talasie, acest număr în legătură, de pildă, cu cele 5 legi date de Dumnezeu firii bărbatului (prima în Rai, a doua după izgonirea din rai, a treia din vremea potopului, a patra a tăierii împrejur și a cincea a aducerii lui Isaac). Toate acestea prmindu-le, spune sfântul Maxim, firea le-a lepădat, murind din pricina nerodirii faptelor virtuții. (Iar a șasea lege e trecerea la Evanghelie.)
Pentru detalii, vezi întrebarea 41, Filocalia vol. 3.

Vrei totuși să ne spui care e tâlcuirea ta sau tâlcuirea preferată de tine? Adică aș dori să știu răspunsul tău la propriile tale întrebări pe care ni le-ai propus și nouă. Ce anume vrei să ne oferi, de fapt?

==========
Bineinteles ca numarul cinci poate fi identificat in mai multe pasaje biblice sau interpretari patristice care apeleaza la diverse tipuri de enumerari, insa trebuie sa recunoastem ca 5 nu este un numar care sa rezoneze cu ceea ce este esential in crestinism cum ar fi "Unu" (Un singur Dumnezeu) sau "Trei" (Treimea cea de o Fiinta).

In acest sens am afirmat ca "nu ii este caracteristic".

=======

Raspunsul furnizat a fost incomplet.

Daca s-ar fi explicat prin ce sunt antitetice 5 simturi cu celelalte 5 simturi pe care le-ai specificat si cum sunt corelate acestea escatologic atunci nu ar fi fost nicio problema.

Am fi avut cu totii parte de un raspuns rotund.


======

Bineinteles ca am si o talcuire personala. Aceasta am formulat-o atunci cand osanbogdan a intrebat : "Ce parere aveti? Intrebam daca imi pot primejduii mantuirea pentru ca mă gândisem la pilda celor 10 fecioare unde cele întelepte nu au vrut sa imparta untdelemnul cu cele neintelepte pentru ca nu cumva sa nu le ajunga nici lor... " http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=17344

Am fost surprins ca, desi citisem de nenumarate ori Noul Testament, nu m-a intrigat "zgarcenia" celor cinci fecioare intelepte.

Zgarcenia este caracteristica sufletelor patimase care vreau totul pentru ele insele - nu vor sa imparta cu altii bunatatile.

M-am decis sa mai astept si alte formulari. Poate ca in filocalii sau alte scrieri patristice cineva va gasi in zilele urmatoare o explicatie pertinenta la acest aspect subtil al pildei.

Iarta-ma, dar un raspuns furnizat prea devreme cateodata nu este suficient de bine valorizat, daca insasi primitorul nu realizeaza dificultatea rezolvarii.

florin.oltean75 07.08.2014 23:41:00


Uite Cezar, un reper pentru orientarea cautarii:


Hint: Zgarcenia celor cinci fecioare intelepte

Zgarcenia
nu vrea sa riste nici cel mai mic discomfort, daramite pierderea mantuirii.

Sau dorinta de mantuire poate sa justifice zgarcenia?

============

Cine sunt de fapt cele cinci fecioare intelepte?

dobrin7m 08.08.2014 01:11:03

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 565181)
Am deschis acest topic pentru a arata ca exista anumite pasaje bibilice de importanta vitala, explicate insuficient sau altfel spus, exegeze care se limiteaza la zona confortabila, facila a explicatiei.

Pentru a reusi, in orice domeniu este nevoie de curaj cand exista in fata o provocare.

Iar gasirea Adevarului este cea mai mare provocare, cea mai teribila invitatie care ne-a fost facuta vreodata.

""În parabola fecioarelor celor înțelepte și a celor
neînțelepte, atunci când celor neînțelepte le lipsea ulei, s-a spus: «Mergeți și vă cumpărați în piață».
Dar, pe când ele erau duse să cumpere, ușa cămării de nuntă era deja închisă, iar ele nu au mai
putut intra". Unii spun că lipsa untdelemnului din candelele fecioarelor celor neînțelepte
semnifică lipsa faptelor bune în viața lor. O astfel de interpretare nu este prea bună. De ce să le fi
lipsit faptele bune dacă ele sunt numite fecioare, chiar dacă neînțelepte? Fecioară reprezintă
suprema virtute, o stare îngerească și ar putea înlocui toate celelalte virtuți. Eu cred că ceea ce le
lipsea era harul Atotsfântului Duh al lui Dumnezeu.
Aceste fecioare practicau virtuțile, dar în ignoranța lor duhovnicească ele presupuneau că viața
creștină constă doar în lucrarea virtuților. Lucrând o faptă bună ele credeau că împlineau voia lui
Dumnezeu, dar lor le păsa prea puțin dacă dobândeau prin aceasta harul Duhului Sfânt. Aceste
moduri de viețuire bazate doar pe facerea binelui fără o atentă cercetare dacă ele aduc harul
Duhului Sfânt sunt pomenite în cărțile patristice: «Există un alt mod de viață care este socotit
bun la început, dar ei sfârșește în fundul iadului».

Sfântul Antonie cel Mare în scrisorile sale către monahi spune despre astfel de fecioare: «Mulți
monahi și fecioare nu au nici o idee despre diferitele tipuri de voință care acționează în om, și nu
știu faptul că noi suntem influențați de trei voințe: cea dintâi este desăvârșita și mântuitoarea
voință a lui Dumnezeu; cea de-a doua este propria noastră voință umană care, chiar dacă nu este
distructivă, nu este nici mântuitoare. Iar această a treia voință a vrăjmașului îl învață pe om fie să
nu facă nici o faptă bună, fie să le facă din orgoliu, sau să le facă de dragul virtuții în sine și nu de
dragul lui Hristos. » Cea de-a doua, propria noastră voință, ne învață să facem totul spre a ne flata
patimile, sau ne învață, ca și vrăjmașul, să facem bine de dragul binelui și să nu ne îngrijim de
harul care este dobândit prin-lucrarea binelui. Dar cea dintâi, voința mântuitoare a lui Dumnezeu
constă în lucrarea binelui doar pentru dobândirea Sfântului Duh, ca pe o comoară nesecată,
veșnică ce nu poate fi corect evaluată. Dobândirea Sfântului Duh este, ca să spunem așa,
untdelemnul care le lipsea fecioarelor neînțelepte. Ele au fost numite astfel fiindcă ele uitaseră de
rodul necesar al virtuții, harul Sfântului Duh, fără de care nimeni nu este și nici nu poate fi
mântuit, căci: «Orice suflet este întărit de Sfântul Duh, înflăcărat de puritate și iluminat mistic de
către Unitatea Treimică».

Acesta este untdelemnul din candelele fecioarelor celor înțelepte care putea să ardă mult timp și
strălucitor, iar aceste fecioare cu candelele lor aprinse puteau să-L întâmpine pe Mirele Care a
venit la miezul nopții și puteau intra în cămara de nuntă a bucuriei împreună cu El. Dar cele
neînțelepte, deși s-au dus la piață să cumpere untdelemn atunci când au văzut că li se stingeau
candelele, nu s-au putut întoarce la timp, căci ușa era deja încuiată.
Piața este viața noastră; ușa cămării de nuntă care a fost închisă și care a împiedicat drumul
Mirelui este moartea omenească; fecioarele cele înțelepte și cele neînțelepte sunt sufletele
creștine; untdelemnul nu reprezintă faptele cele bune ci harul Atotsfântului Duh al lui Dumnezeu care este dobândit prin intermediul lor și care schimbă sufletele de la o stare la alta - adică de la
stricăciune la nestricăciune, de la moartea duhovnicească la viața duhovnicească, de la întuneric
la lumină, din grajdul vieții noastre (acolo unde patimile sunt legate precum animalele mute și
fiarele sălbatice) într-un Templu al Dumnezeirii, în cămara de nuntă strălucitoare a veșnicei
bucurii întru Hristos Iisus, Domnul nostru, Creatorul, Mântuitorul și veșnicul Mire al sufletelor
noastre.
Cât de mare este compasiunea lui Dumnezeu față de mizeria noastră, adică neatenția noastră față
de purtarea Sa de grijă pentru noi, atunci când Dumnezeu spune: "Iată, stau la ușă și bat" (Apoc.
3: 20), înțelegând prin "ușă" cursul vieții noastre, ușă care nu a fost încă închisă de către moarte!
0, cât de mult aș dori, excelență, ca în această viață să te poți afla mereu în Duhul lui Dumnezeu
«În ceea ce vă voi afla, într-aceea vă voi judeca» zice Domnul. Vai nouă dacă El ne va afla plini de
necazurile și grijile acestui veac! Căci cine-I va putea suporta necazul, cine va rezista mâniei de pe
chipul Său? De aceea s-a spus: "Privegheați și vă rugați, ca să nu intrați în ispită" (Marcu 14: 38),
adică să nu cumva să vă lipsiți de Duhul lui Dumnezeu, căci privegherea și rugăciunea ne aduc
harul Său." Sfantul Serafim de Sarov

Ioan_Cezar 08.08.2014 02:38:19

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 565192)

Uite Cezar, un reper pentru orientarea cautarii:


Hint: Zgarcenia celor cinci fecioare intelepte

Zgarcenia
nu vrea sa riste nici cel mai mic discomfort, daramite pierderea mantuirii.

Sau dorinta de mantuire poate sa justifice zgarcenia?

============

Cine sunt de fapt cele cinci fecioare intelepte?

Nu știu ce e cu zgârcenia, nu îmi pare deloc că ar fi vorba de zgârcenie. Aceasta e o trăsătură de personalitate (mai exact de caracter), însă aici e vorba mai degrabă despre un refuz, pur și simplu, într-o situație anume iar nu de zugrăvirea unei tendințe constante și generale a fecioarelor înțelepte. Parabola nu ne spune că de obicei fecioarele refuzau să împartă cu aproapele (asta da, ar fi zgârcenie), ci doar că în acea situție excepțională ele au refuzat să împartă untdelemnul. Care să fie tâlcul acestui refuz - iată o întrebare bună (cel puțin pentru mine).
Din câte îmi amintesc, exegeții ortodocși (în împărtășire cu Sfântul Serafim, cu Sfântul Ioan Gură de Aur etc.) văd în untdelemnul cu pricina o trimitere la energia necreată sau, uneori, la iubirea pe care o aveau fecioarele (iubire curată și lucrătoare, care atrage harul Duhului Sfânt).
Unele s-au îngrijit să aibă har (iubire), altele nu. Printre altele, pentru că harul implică și timp. Sau, păstrînd termenii parabolei: ce noapte de nuntă e aceea în care nu ai untdelemn care să îți asigure tainica lumină necesară contemplării ÎNDELUNGATE a chipului iubitei / iubitului?... De ce să te arăți orb în cele care se cuvin văzute? De unde ar mai veni bucuria întreagă?... Or, fără de untdelemn, rămâne lumina de o clipă și apoi... întuneric beznă.

DE CE REFUZĂ FECIOARELE ÎNȚELEPTE SĂ DEA DIN HARUL "LOR" SAU CHIAR DIN IUBIREA "LOR"?
Pentru că harul și iubirea nu sunt ale lor!
Le erau dăruite ca act de strictă necesitate. Nu "preparau" ele har și iubire, nu erau Dumnezeu. Ci, în smerită cunoștință, colaboraseră cu Izvorul sau Proprietarul harului și al iubirii, pentru a obține ceea ce aveau de absolută trebuință.
Harul și iubirea fuseseră obținute din afară, ele le-au "cumpărat" de la "vânzători" prin jertfa lor. Nu au jertfit de dragul jertfirii, ci pentru un scop: de a căpăta har, de a căpăta iubire. Au conclucrat cu Dumnezeu pentru asta, au oferit și au primit în schimb.
Celelalte nu s-au îngrijit de conclucrare, considerînd probabil că se vor descurca singure, că le e suficientă fecioria sau dorința sau candela. Nu s-au îngrijit de lumină. Or fi crezut că luminează fecioria lor destul... Dar lumina omenească, fără susținere și prelungire în Lumina lui Dumnezeu, ce putere să aibă, cât să dureze?.... Că noaptea-i lungă...

În acest context, pare evident că Mirele le-a recunoscut pe primele fecioare deoarece exista deja o istorie a conclucrării dintre Mire și fecioare. Iubești pe cine cunoști, nu pe cine nu ai întâlnit niciodată în prealabil (apropos, nu cred în dragostea la prima vedere...:)).
Pe de altă parte, Mirele nu putea să le cunoască pe celelalte fecioare, din moment ce ele nu s-au implicat mai înainte în vreo colaborare sau împreună-lucrare cu Sursa harului. Păreau indiferente la distincția dintre întuneric și lumină... Ori poate se credeau lumina?...

Parabola îmi pare legată esențial de tema trândăviei.
Nu întâmplător se încheie cu îndemnul "Așadar, privegheați..."

A trândăvi, în Biserica ortodoxă, înseamnă a nu cere permanent har, ajutor, LUMINĂ de la Dumnezeu. A nu fi permanent cu inima și mintea înaintea lui Dumnezeu. A te purta ca și cum uiți de Dumnezeu, ca și cum Dumnezeu nici nu ar mai fi, pentru o vreme (când ești prins doar de ale tale - în ciuda chemării "Lasă toate ale tale și urmează Mie!"). Îți e suficientă lumina candelei tale personale și nu cauți nimic din afară. Ți-o împodobești ca și fecioarele, îți faci candela frumoasă (poftim, ăsta-i trupul!) și stai fără grijă.

A fi trândav înseamnă a face de capul tău și după capul tău, înaintea ta și a părerilor tale ca judecători supremi și ca parteneri de viață. A nu " munci" la relația ta cu Dumnezeu. A fi chiulangiu din relație, a fi absent. A fi singur, de fapt. Tu cu luminița ta efemeră. Ce poate urma din clipă în clipă, dacă nu întunericul?

Cum vrei, atunci, o, biată fecioară, să te recunoască Mirele - dacă nu L-ai întâlnit până azi niciodată? Cum să te aleagă dacă nu ai arătat ce poți face, ce ești dispusă să jertfești, cum știi să conlucrezi, cum îți asiguri lumina și timpul?...

P.S. Omenește, mă întreb dacă un tânăr mire s-ar căsători pentru o viață întreagă cu o femeie EXCLUSIV în baza faptului că e ... fecioară (restul nu contează). Poate că da, în cazul că ar avea o fixație privind fecioria în sine și numai fecioria, deh!

P.P.S. Fecioarele înțelepte nu mi se par deloc zgârcite, ci dimpotrivă: darnice, atât cât le permite situația. Se vede aici și înțelepciunea lor (în genere înțelepciunea e caracterizată și de bunătate, nu doar de acuitatea rațională a simțului situației și al perspectivei): le învață pe celelalte să facă ceea ce e bine, folositor, adică exact ce au făcut și ele. Dacă vrei să ajuți pe cineva, cel mai bine e să îl înveți meșteșugul prin care tu însuți ai obținut ceea ce semenul râvnește. Nu îi dai pești de-a gata, ci îl înveți să pescuiască... Dacă îți cere cineva har, nu te-apuci să îi dai tu, că doar nu ești Izvorul și Proprietarul harului, ci îi arăți cum se obține harul în dar: rugăciune, nevoință etc. Îi arăți cum se face.

Ioan_Cezar 08.08.2014 04:47:55

"Împărăția cerurilor se va asemăna cu zece fecioare care, ...." (Mt. 25, 1)

"Împărăția cerurilor" - nu zice "Împărăția lui Hristos", nici "Împărăția lui Dumnezeu". Distincțiile sunt importante, Sfântul Pavel avea să explice relația dintre "Împărăția lui Hristos" și "Împărăția lui Dumnezeu" în special în Corinteni I (15,24), descoperind în perspectivă eshatologică împlinirea lucrării lui Hristos, Dumnezeu-Omul. Anume, în actul Său final, culminativ, Fiul adună pe ucenicii Săi în Împărăția Sa și prezintă Tatălui această comunitate care nu este din lume dar e adunată din lume - Biserica. Este actul final al Domnului ca Arhiereu și Împărat, Împărăția întemeiată de Hristos fiind atunci una și aceeași cu Împărăția lui Dumnezeu.

Să mă rețin așadar în a vorbi despre Împărăția cerurilor ca despre Biserică și să mă iertați că m-a prins tema și că dau frâu liber gândului... Doamne ajută, Doamne miluiește!

Hristos descoperă ucenicilor Biserica. Spune că "se va asemăna", descoperind așadar viitorul (precum vor decurge dealtfel evenimentele - Patimile, Răstignirea, Pogorârea, Învierea, Înălțarea și Pogorârea Duhului Sfânt la Cincizecime).
Alege un număr al deplinătății, al întregului (10) și alege fecioarele.
Desigur, înțelegem noi prin Cuvântul Domnului și prin lucrarea Bisericii - toți cei botezați (toți, sugerat de 10; botezați, așadar înfiați prin har, curățiți de păcatul protopărinților - aici fecioarele fiind sufletele botezate, sufletul fiind atât în ebraică, precum și în latină înțeles ca principiu feminin) vor alcătui împărăția Cerurilor, Biserica.
Dar nu toți cei chemați, vor fi și aleși!
Sufletele râvnitoare, truditoare, care se sârguiesc să dobândească harul Duhului Sfânt și trăiesc Porunca Iubirii - acestea sunt fecioarele înțelepte. Au parte de Mire și de Viață.
Sufletele care se complac în trândăvie (fecioarele nebune), care ALEG neglijența și nu își agonisesc din "piețe" (adică din Biserică) harul/untdelemnul, acestea vor pierde pe Mire și Viața.

Sunt așadar două ipostaze ale sufletului creștinului, în fiecare clipă a vieții (căci nu știm când vine Mirele): alegerea agonisirii harului și alegerea neglijării lui. Două moduri de a trăi. În Biserică!

Pentru persoană, acum, la nivelul individual: fiecare își afirmă liberul-arbitru. Își împlinește curăția Botezului ca fecioarele înțelepte sau își ratează împlinirea și rodirea ca fecioarele nebune, ca smochinul neroditor, ca sluga care a îngropat talantul...

Întregul fiind sugerat de 10 iar ipostazele alegerii fiind două, rezultă firește două grupe de câte 5 corespunzătoare celor două ipostaze ale alegerii. Oile și caprele.
Toți suntem (suflete curățite) fecioare, prin Botez. Toți suntem în perspectiva întâlnirii cu Mirele. Dar unii alegem să fim fecioare (suflete) înțelepte, alții fecioare nebune. La seceriș unii vom fi grâu, alții neghină.

În sfârșit....
Mă iertați de (marea) îndrăzneală. Dacă am greșit, sper să mă îndreptați.
Mulțumesc, Florin, pentru lansarea temei.

cristirg 08.08.2014 08:13:44

http://www.ioanguradeaur.ro/736/milostenia/

"Așadar, fără să facem milostenie, nu ne putem mântui. Lucrul acesta este vădit și de pilda celor zece fecioare, în care Domnul aseamănă Împărăția cerurilor cu o nuntă, iar pe oameni îi aseamănă cu zece fete, toate fecioare, care luând candelele lor, au ieșit să-l întâmpine pe mire. Cinci dintre ele erau înțelepte, de aceea au luat și ulei în candele. Dimpotrivă, celelalte cinci erau fără minte și nu au luat ulei în candele. Pentru că mirele întârzia să vină, li s-a făcut somn și au adormit. La miezul nopții, s-a auzit o voce: Iată, mirele vine! Ieșiți întru întâmpinarea lui! Atunci, cele zece fete s-au trezit. Dar cele cinci fără minte au văzut că focul din candelele lor se stinsese, pentru că nu mai aveau ulei. Dați-ne din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre, le-au zis ele fetelor celor înțelepte. Dar ele au răspuns: Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă și nici vouă. Mai bine mergeți la cei ce vând și cumpărați pentru voi. Dar când erau plecate să cumpere ulei, mirele a venit. Cele cinci fecioare înțelepte au intrat împreună cu mirele să sărbătorească, iar ușa s-a închis. Când s-au întors peste puțină vreme și celelalte fete și au strigat: Doamne, Doamne, deschide-ne nouă, mirele le-a răspuns dinăuntru: Adevărat zic vouă: Nu vă cunosc pe voi (Mat. 25, 1-12). Mirele din această pildă nu este nimeni altcineva decât Hristos, Care va veni cândva să judece viii și morții. Atunci, la nuntă, adică în Împărăția cerească, vor intra numai cei care, asemenea celor cinci fete înțelepte, vor avea candelele credinței aprinse cu uleiul milosteniei. Cei care nu au făcut milostenie vor rămâne afară din rai, chiar de ar fi împodobiți cu marea virtute a fecioriei.

De ce în acest caz, Domnul nu vorbește și despre alte modalități de mântuire, în afară de milostenie? Pentru că El nu osândește păcatul, ci inima împietrită; nu-i osândește pe cei păcătoși, ci pe cei care nu se pocăiesc pentru păcatele lor. Îi va osândi pe cei cu inima împietrită, pentru că au un mijloc atât de bun pentru mântuire – vorbesc despre milostenie, prin care se iartă multe păcate €“, iar ei nu se folosesc de el." [Sfantul Ioan Gura de Aur]

"Fără feciorie te poți mîntui; dar fără milostenie, cu neputință. Milostenia este de neapărată trebuință și le ține pe toate. Nu fără motiv am numit eu milostenia inima virtuții." [Sfantul Ioan Gura de Aur]

"Milostenia e mai mare decît jertfa: „Milă voiesc, iar nu jertfă". Milostenia deschide cerurile: „Rugăciunile tale și milosteniile tale s-au suit spre pomenire înaintea lui Dumnezeu". Milostenia este mai necesară decît fecioria. Fecioarele care n-au făcut milostenie au fost aruncate afară din cămara de nuntă și au intrat numai cele ce făcuseră milostenie." [Sfantul Ioan Gura de Aur]

cristirg 08.08.2014 09:03:43

Sfantul Ioan Gura de Aur- pilda celor 10 fecioare –din sfantul ioan gura de aur SCRIERI-OMILII LA MATEI- OMILIA LXXVIII

http://www.scribd.com/doc/32163333/P...milii-La-Matei

„Atunci se va asemăna împărăția cerurilor cu zece fecioare care luîndu-și candelele lor au ieșit întru întîmpinarea mirelui. Dar cinci din ele erau înțelepte, iar cinci nebune, care n-au luat untdelemn, iar cele înțelepte au luat untdelemn în vasele lor cu candelele lor. Și zăbovind mirele, au ațipit toate și au adormit. Iar la miezul nopții s-a făcut strigare: „Iată, mirele vine, ieșiți întru întîmpinarea lui". Atunci s-au sculat toate fecioarele acelea și și-au împodobit candelele. Iar cele nebune au zis celor înțe¬lepte: „Dați-ne și nouă din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre". Și au răspuns cele înțelepte zicînd: „Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nouă, nici vouă, ci mai bine mergeți la cei ce vînd și vă cumpărați". Deci mergînd ele să cumpere, a venit mirele, și cele ce erau gata au intrat cu el la nuntă și s-a închis ușa. Iar mai pe urmă au venit și celelalte fecioare zicînd: „Doamne, Doamne, deschide-ne nouă!" Iar el, răspunzînd, a zis: „Nu vă cunosc pe voi!". Drept aceea privegheați, că nu știți ziua, nici ceasul în care Fiul Omului va veni.

I
„Aceste pilde se aseamănă cu pilda de mai înainte a slugii celei credincioase și a celei necredincioase, care a mîncat averea stăpînului. Patru sînt toate pildele care, în chip deosebit, ne sfătuiesc același lucru, adică să ne sîrguim să facem milostenie și să fim de folos aproapelui în toate chipurile cu putință, că altfel nu se poate să ne mîntuim. în pildele acestea vorbește, în general, despre orice ajutor pe care trebuie să-1 dăm aproapelui; în pilda celor zece fecioare vorbește, în special, de milostenia făcută cu bani și cu bunuri materiale și se slujește de cuvinte mai tari decît în pilda de mai înainte. în pilda de mai înainte îl pedepsește pe cel care bate, care se îmbată, care risipește și pierde averea stăpînului; în pilda celor zece fecioare pedepsește chiar pe cei care nu ajută pe semenii lor și nu-și golesc din belșug averile lor pentru ajutorarea celor nevoiași. Fecioarele cele nebune aveau untdelemn, dar nu din belșug; de aceea au și fost pedepsite.

- Dar pentru care pricină Hristos Se slujește în pilda aceasta de fecioare și nu dă ca pildă o altă persoană?
- Pentru că a spus lucruri mari despre feciorie: „Sînt eunuci, spune El, care s-au făcut pe ei înșiși eunuci pentru împărăția cerurilor. Și: „Cine poate să înțeleagă să înțeleagă". Hristos știa că fecioria se bucură de mare vază în ochii celor mai mulți oameni. Că fecioria este într-adevăr mare lucru, se vede de acolo că nici în Vechiul Testament n-a fost săvîrșită de acei sfinți bărbați din vechime și nici în Noul Testament nu este poruncă de lege. Hristos n-a poruncit fecioria, ci a lăsat-o la libera alegere a ascultătorilor. De aceea și Pavel spune: „Dar despre fecioare nu am poruncă a Domnului". „Laud pe cel ce trăiește în feciorie, spune el, nu silesc pe cel ce nu vrea, nici nu fac din asta lege". Deci, pentru că fecioria era mare lucru și se bucura de mare vază în ochii celor mai mulți oameni, Hristos spune pilda aceasta, pentru ca nu cumva cel care trăiește în feciorie să socotească că a făcut totul și să neglijeze celelalte virtuți. Pilda este în stare să convingă pe cel care trăiește în feciorie că, chiar dacă are toate celelalte virtuți, dar dacă-i lipsesc faptele bune ale milosteniei, este izgonit din împărăția cerurilor împreună cu desfrînații și stă alături de cei neomenoși și fără de inimă. Și pe bună dreptate; că desfrinatul este biruit de dragostea de trup, pe cînd el este biruit de dragostea de bani. Și nu este la fel de puternică dragostea trupească și dragostea de bani. Dragostea trupească este mai aprigă și cu mult mai tiranică. Și cu cît e mai slab dușmanul, cu atît sînt mai de neiertat cei biruiți de el. De aceea Domnul le numește pe fecioarele acelea „nebune", pentru că au biruit oboseli mai mari, dar au fost doborîte de oboseli mai mici. Prin candele Hristos înțelege aici darul acesta al fecioriei, curățenia sfințeniei; prin untdelemn, iubirea de oameni, milostenia, ajutorul dat celor nevoiași.

„Și zăbovind mirele, au ațipit toate și au adormit". Prin aceste cuvinte Hristos arată că va trece mult timp pînă la venirea Lui, abătîndu-i pe ucenici de la gîndul lor, că ei așteptau că are să se arate curînd împărăția Lui. într-adevăr ei nădăjduiau asta; de aceea mereu și Hristos le spulberă nădejdea aceasta. Mai mult, prin aceste cuvinte Hristos arată că și moartea este somn; că spune: „au adormit".
Iar la miezul nopții s-a făcut strigare". Hristos a grăit așa sau pentru iconomia parabolei, sau pentru a arăta ca învierea se va face noaptea. Și Pavel arată că va fi strigare, spunînd: La poruncă, la glasul arhanghelului și la cea din urmă trîmbița Se va pogorî din cer".
- Dar ce vor să spună trîmbițele? Ce vrea să spună strigarea?
- Vestesc: „Vine Mirele!"

După ce fecioarele cele înțelepte și-au împodobit candelele lor, „cele nebune au spus celor înțelepte: „Dați-ne nouă din undelemnul vostru".
Domnul le numește iarăși „nebune", pentru că vrea să arate că nu este o mai mare nebunie ca aceea de a te îmbogăți aici pe pămînt și a pleca gol dincolo, unde avem nevoie mai cu seamă de iubire de oameni, unde avem nevoie de mult untdelemn. Nu numai pentru asta sînt nebune, ci și pentru că nădăjduiau că mai pot dobîndi ceva atunci, pentru că au cerut într-o vreme nepotrivită. Deși nimic nu putea egala dărnicia și iubirea de oameni a fecioarelor celor înțelepte - că pentru asta au și fost încununate -, deși nu le cereau tot untdelemnul - că le spuneau: „Dați-ne și nouă din untdelemnul vostru", arătînd că ele cer nu¬mai atît cît le trebuie - „că se sting candelele noastre" -, totuși nici atît n-au dobîndit. Nici bunătatea celor de la care au cerut, nici neînsemnătatea cererii, nici nevoia lor, nici lipsa nu le-au ajutat să reușească în cererea lor.
Dar ce învățăm noi de aici? învățăm că pe lumea cealaltă nimeni nu va putea să ne dea o mînă de ajutor dacă nu ne vor da mînă de ajutor faptele noastre. Nu pentru că nimeni nu vrea, ci pentru că nu poate. Tot așa și fecioarele cele nebune; caută să-și găsească scăparea acolo unde nu-i putință de scăpare. Același lucru l-a arătat și fericitul Avraam, cînd a spus că „prăpastie mare este între voi și noi și nu se poate trece chiar dacă ar vrea cineva".
Mergeți la cei ce vînd și vă cumpărați".
- Și cine-s cei ce vînd?
- Săracii.
- Unde sînt?
- Aici pe pămînt. Fecioarele acelea ar fi trebuit să caute pe cei ce vindeau atunci cînd erau aici, nu în vremea aceea."

cristirg 08.08.2014 09:05:21

II

Ai văzut ce cîștig mare avem de pe urma săracilor? Dacă ai îndepărtat pe săraci, ai îndepărtat marea nădejde a mîntuirii noastre. De aceea trebuie să adunăm aici pe pămînt untdelemn, ca să ne fie de folos dincolo, cînd timpul ne va chema. Nu-i acela timpul strîngerii, ci acesta. Nu-ți cheltui, dar, averea în zadar în desfătări și în slavă deșartă. Dincolo ai nevoie de mult untdelemn.
Auzind acestea, fecioarele cele nebune au plecat, dar nu le-a folosit la nimic plecarea.

Hristos a spus aceste cuvinte sau pentru iconomia pildei, sau pentru că a vrut să arate că, chiar de-am ajunge iubitori de oameni după plecarea noastră de aici, nu ne va fi de nici un folos această iubire de oameni ca să scăpăm de pedeapsă. Nici fecioarelor celor nebune nu le-a fost de vreun folos graba cu care au plecat; că n-au plecat aici pe pămînt la cei ce vînd, ci dincolo, pe lumea cealaltă. Nici bogatului celui nemilostiv nu i-a fost de vreun folos că a ajuns acolo atît de milostiv, că se îngrijea și de mîntuirea rudelor lui. Cel care trecea cu vederea pe săracul care zăcea la poarta sa se grăbește acum să smulgă din primejdii și din iad pe cei ce nu i-a văzut ajunși în iad și se roagă de Avraam să trimită pe cineva să le vestească chinurile de acolo. Dar n-a avut nici un folos, după cum nici fecioarele cele nebune; pentru că, fiind plecate după untdelemn, a venit Mirele. Fecioarele care erau gata au intrat cu El la nuntă, iar celelalte au rămas pe dinafară. După multe osteneli, după mii și mii de sudori, după lupta aceea cumplită cu trupul, după ce au purtat în mîini flamurile biruinței lor asupra înverșunării firii, au plecat rușinate, cu candelele stinse și cu ochii la pămînt. Nimic n-are culori mai întunecate ca fecioria lipsită de milostenie; așa și obișnuiesc oamenii să-i numească pe cei nemilostivi: negri la suflet. Unde le e, dar, folosul fecioriei, cînd n-au văzut pe Mire și nici nu li s-a deschis cînd au bătut, ci au auzit acel înfricoșător cuvînt: „Plecați, nu vă cunosc pe voi!" Cînd Hristos a spus aceste cuvinte nu le-a rămas altceva decît gheena și munca cea de nesuferit; dar, mai bine spus, cuvintele acestea sînt chiar mai cumplite decît gheena. Aceleași cuvinte le-a spus Hristos și celor ce au lucrat fărădelegea.
„Privegheați, dar, că nu știți ziua, nici ceasul". Ai văzut cît de des sfîrșește în acest chip Hristos cuvintele Sale, pentru a arăta că ne este de folos neștiința ceasului plecării noastre de pe lumea aceasta?

Unde sînt acum cei care trîndăvesc toată viata, iar cînd îi ținem de rău, spun: „In ceasul sfîrșitului am să las la săraci averile mele"? Să audă aceste cuvinte și să se îndrepte! Mulți n-au mai putut face asta atunci, că au fost răpiți dintr-o dată și n-au mai avut vreme să spună celor apropiați ce planuri aveau.
Pilda aceasta a fost spusă de Domnul pentru a ne îndemna să facem milostenie din banii și averile noastre. A doua pildă a fost spusă despre aceia care nu vor să fie de folos semenilor lor nici cu averile, nici cu cuvîntul, nici cu sprijinul, nici cu altceva, ci ascund totul.
- Dar pentru ce în pilda aceasta vorbește de împărat, iar în cealaltă de mire?
- Ca să afli cît de apropiate de inima lui Hristos sînt fecioarele care se despart de tot ce au. Că în asta stă și fecioria! De aceea și Pavel o definește tot așa, spunînd: „Cea nemăritată se îngrijește de
cele ale Domnului"; și: „Spre bună-cuviință și alipire stăruitoare de Domnul". „Sfătuiesc numai", spune Pavel.”

Florin-Ionut 08.08.2014 11:28:07

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 565171)
Hermeneutica crestina apeleaza, in principiu, la cifrele 1 (Monada), 3 (Treimea), 7 (Creatia).

Cifra 5 nu ii este caracteristica.

Aceasta pilda pare sa fie o exceptie.

Nu exista o corelare logica sau suficient de sustenabila care sa indice ca cifra 5 ar semnifica "un numar apreciabil de mare".

Sfîntul Maxim Mărturisitorul vorbind despre înțelesul cifrei 5:

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...89&postcount=1
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...4&postcount=10

sophia 08.08.2014 12:42:36

Aceasta pilda este und din cele cateva care se pare ca nu numai pentru mine sunt mai greu de inteles ca semnificatie si contravin logicii omenesti.
(celelalte ar fi: Fiul risipitor si Femeia Samarineanca)
Exact aceiasi intrepare mi-o pun si eu, ca si autorul firului.
Si mie mi se pare la fel ca si lui, ca problema nu este rezolvata cu adevrat dupa invataturile crestine.

Acum fiecare incearca sa gaseasca explicatii si talcuiri.
Preotii vostri ce spun? I-ati intrebat? V-au lamurit?

1. Inclin sa dau dreptate lui Cristi, ca numarul nu are importanta. Poate doar proportia (jumate-jumate).
M-am uitat pe un link dat de Florin cu explicatia numerelor in Scripturi.
N-am inteles de unde au ajuns in Filocalie. Nici nu ma pricep.
Mi se pare insa cam exagerat sa ne bazam numai pe niste numere in a talcui niste pilde.
Nu stiu, sincer ma intreb uneori daca Iisus chiar a vrut ca pildele si invataturile sale sa fie atat de greu de patruns si ne-la indemana oamenilor.
Parca n-as crede, ci dimpotriva.

Mi se pare ca si cum la scoala un profesor isi complica si codifica ceea ce preda, ca sa nu inteleaga elevii.

Si ma mai intreb cum si ce au inteles apostolii?

Cred ca din cauza asta (a numerelor) putem cadea in "pacatul" sau greseala de a pierde alte semnificatii mai profunde ale pildelor.

2. Revenind la pilda cu fecioarele, indiferent cate au fost ele si de explicatia cu numarul lor.
Intrebarea mai importanta o vad in aspectul individualismului, "egoismului".
Numai unele ajung sa se mantuiasca.
Cineva spunea aici ca uleiul acela reprezinta har si iubire si ca nu este al fecioarelor, ci dat de la Dumnezeu. Si de ce atunci numai unora dintre ele?
Si de ce se poate cumpara (cumparam har?) din targ?
Nu stiu, ne pierdem si in simboluri atunci.
De ce fecioare si nu feciori, tineri, batrani etc.
S-ar putea sa fie ceva foarte simplu si sa nu vedem padurea de copaci.

De ce sa fi dat Dumnezeu numai la unele har si iubire si nu la toate?
De ce cand se vorbeste peste tot de milostenie si iubire de aproape si ca nu ne mantuim singuri, aici fecioarele nu impart har si iubire, ca se mantuoisca toate? De ce sunt trimise unele din Casa Domnului si unde?
De ce se inchide usa, cand Dumnezeu este mereu cu noi?

Si multe alte intrebari...

Mi se pare foarte interesanta analiza lui Ioan_Cezar, dar nu stiu de unde aduce atatea elemente. Nu se pune nicaieri cum au trait fecioarele si ce au facut si alte lucruri pe care el le descrie.
Si in fond se putea intampla oricareia dintre ele sa se termine uleiul sau sa stinga candela.

Si de ce se aseamana Imparatia Cerurilor cu poveste acestor fecioare.
Despre care Imparatie este vorba?
Poate ca e vorba despre oameni si credinta lor. Poate ca este o legatura cu pilda cu fariseii?

Si la inceput au avut toate ceea ce le-a trebuit, indiferent ce insemna acel ulei si acele candele...dar nu toate au avut grija si s-a terminat uleiul.

Nu stiu.
Cautand pe internet sa recitesc pilda, am gasit acest articol. Foarte interesant. Nu stiu nimic despre autor.

http://articolecrestine.com/seriale/...-fecioare.html

"Pilda celor zece fecioare si Pilda talantilor surprind aspecte din viata bisericii care trece printr-o perioada speciala-sfarsitul timpului de har, adica perioada din imediata apropiere a revenirii Mantuitorului."

sophia 08.08.2014 12:58:11

Iata pilda intreaga:

"Atunci Împărăția cerurilor se va asemăna cu zece fecioare care și-au luat candelele și au ieșit în întâmpinarea mirelui. Cinci din ele erau nechibzuite, și cinci înțelepte. Cele nechibzuite, când și-au luat candelele, n-au luat cu ele untdelemn; dar cele înțelepte, împreună cu candelele, au luat cu ele și untdelemn în vase. Fiindcă mirele zăbovea, au ațipit toate și au adormit. La miezul nopții, s-a auzit o strigare: „Iată mirele, ieșiți-i în întâmpinare!” Atunci toate fecioarele acelea s-au sculat și și-au pregătit candelele. Cele nechibzuite au zis celor înțelepte: „Dați-ne din untdelemnul vostru, căci ni se sting candelele.” Cele înțelepte le-au răspuns: „Nu; ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă nici vouă; ci mai bine duceți-vă la cei ce vând untdelemn și cumpărați-vă.” Pe când se duceau ele să cumpere untdelemn, a venit mirele: cele ce erau gata au intrat cu el în odaia de nuntă și s-a încuiat ușa. Mai pe urmă, au venit și celelalte fecioare și au zis: „Doamne, Doamne, deschide-ne!” Dar el, drept răspuns, le-a zis: „Adevărat vă spun că nu vă cunosc!” Vegheați, dar, căci nu știți ziua, nici ceasul în care va veni Fiul omului. (Matei 25:1-13) "

Mihnea Dragomir 08.08.2014 13:47:06

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 565226)
Cineva spunea aici ca uleiul acela reprezinta har si iubire

Uleiul reprezinta harul. De iubit, toate cele 10 fecioare il iubesc pe Mire si L-ar vrea cu ele, dar numai unele au har.

Citat:

si ca nu este al fecioarelor, ci dat de la Dumnezeu.
Dumnezeu este autor si sursa a harului. Oamenii sunt beneficiarii lui.

Citat:

Si de ce atunci numai unora dintre ele?
De dat, harul e dat tuturor oamenilor. Dar nu este primit de toti oamenii, fiindca nu toti sunt in dispozitia necesara pentru a-l primi.

Citat:

Si de ce se poate cumpara (cumparam har?) din targ?
Da, exact. "Targ" inseamna piata, inseamna lume. Ca sa primim har, primul pas care trebuie facut e sa iesim din camara in care ne-am bagat zicand ca il asteptam pe Cristos si auto-multumindu-ne cu cat de curati suntem. Trebuie sa iesim in lume si sa platim un pret daca vrem har. Numai ca Dumnezeu, fiind adevaratul proprietar, nu prea are ce face cu banii nostri. El vrea altceva si pentru altceva vrea sa iesim, din mormantul varuit pe care ni l-am facut, in lume. Vrea sa-i ajutam pe ceilalti, mai ales pe cei mai slabi. Vrea sa-i imbogatim pe saraci cu cuvantul Evangheliei. Vrea sa-i saturam pe cei flamanzi si insetati cu Mana lui si cu Apa cea vie. Vrea sa-i vizitam de detinuti ca sa le aducem mesajul de speranta al eliberarii. Pilda nu spune ca uleiul se cumpara pe bani. Spune ca se cumpara, adica trebuie un pret si spune ca acest lucru se face in oras.

Citat:

De ce fecioare si nu feciori, tineri, batrani etc.
Masculinul e principiul emisiv, femininul e principiul receptiv. Biserica este feminina (in raport cu Isus). Fiindca Biserica primeste ceva. Ceva ce Isus da. De aceea, Biserica este mereu comparata cu o mireasa. Fecioara, fiindca e curata, il asteapta pe Mire (dimpotriva, prostituata e imaginea jertfei la idoli care il manie pe Dumnezeu). E tanara, fiindca Biserica se conectata mereu la sursa vietii si ea este cea care transmite aceasta viata oamenilor. Vedem bine ca e la fel de tanara ca acum 2000 de ani. Sa nu uitam inceputul parabolei, sa nu uitam, deci, ca cele 10 fecioare sunt Biserica.


Citat:

De ce cand se vorbeste peste tot de milostenie si iubire de aproape si ca nu ne mantuim singuri, aici fecioarele nu impart har si iubire, ca se mantuoisca toate?
Am spus intr-o postare mai la deal ca harul nu se poate da de la cine are la cine n-are. Sa presupunem ca sunteti o tanara studenta fecioara si stati la camin cu o colega de camera. Colega se duce sa se impartaseasca si primeste harul despre care e vorba aici. Asta inseamna ca DV v-ati impartasit ? Inseamna ca, impartasindu-se ea, va mantuiti dv ? Si, daca-i cereti sa va dea har din harul ei, cum ar putea face asta ? Deziluzionati-va! Mantuirea e o afacere personala.

Citat:

De ce sunt trimise unele din Casa Domnului si unde?
Fiindca nu aveau har. Fara har nu ne putem mantui, el este, pentru suflet, ceea ce e oxigenul pentru trup. Fara har, Dumnezeu nici nu ne recunoaste ca ai Lui si ne trimite in locul care ni se cuvine de drept: in iad.

Citat:

De ce se inchide usa, cand Dumnezeu este mereu cu noi?
Este vorba de usa camerei nuptiale unde are loc Osapatul cel Vesnic. Acea usa se va deschide sau nu se va deschide, pentru noi, la judecata, care va avea loc imediat dupa moarte. Dumnezeu este mereu cu noi in timpul vietii in trup, sperand si ajutandu-ne sa fim ai lui. Pentru asta, trebuie sa avem mereu untdelmn. Daca nu avem cand El vine, si o va face pe neasteptate, noaptea, cand nu mai avem conditii prea bune sa iesim in oras si cand cei de la care putem lua ulei sunt de negasit, atunci nu vom fi cu El. Ci vom fi fara El. Iar a fi fara Dumnezeu timp de o vesnicie inseamna iadul.

sophia 08.08.2014 15:47:15

Multumesc Mihnea.
Interesanta si varianta ta.
Cu o singura exceptie.

Eu nu inteleg cum vezi (sau altii) harul.
Ce inseamna acel har pentru tine?
Pentru mine inseamna credinta si modul de a o trai.

Dar cred ca nu e vorba numnai de harul dat de Dumnezeu.
Dumnezeu da tuturor har prin Botez si celelalte Taine.
La toti.
Si de primit? Eu cred ca-l primim toti cei care credem in Dumnezeu.
Dar depinde cum il folosim.

In pilda este vorba despre persoane credincioase (poate chiar oameni ai bisericii - monahi, preoti etc.)
Si toate aveau har, da? Toate aveau la ele candele cu ulei.

Unii nu stiu sa-l foloseasca. Cat este vina lor si cat a altora si care sunt motivele, nu stiu.

Dar acest har se poate darui, imparti. Prin fapte bune si iubire.
Fecioarele au fost trimise sa cumpere har. De la cine? Ca inseamna ca nu Dumnezeu le dadea.
Au fost trimise sa cumpere ca sa aibe pentru cand o veni Mirele.

Aici ma gandesc eu ca e vorba de har in forma de fapte buni si iubire, care se poate (si trebuie) impartit cu altii. Exact ceea ce spui tu cu iesitul in lume, sa-i ajutam pe ceilalti.

Exact prin asta ne mantuim si pe noi si pe ceilalti din jurul nostru. Eu asa inteleg.
Nu mai stiu unde am citit ca te intreaba Domnul la Judecata de Apoi pe cine ai mai adus cu tine.

Mantuirea nu este numai o treaba indviduala si personala.
Noua ne spune preotul ca este bine sa ne rugam pentru altii, sa facem diverse fapte, caci prin asta ii ajutam sa se mantuiasca si ei.

In exemplul tau cu impartasitul.
Cand tu te impartasesti nu inseamna numai faptul de a lua la biserica Trupul si sangele Domnului.
Pentru asta tu te pregatesti si te schimbi (se presupune): postesti, iti pregatesti sufletul, te rogi, faci fapte bune, eviti pacatele.
In acest mod intretii "candela" si harul si le daruiesti si celorlalti (ca esti mai bun, ca druiesti iubire si fapte bune).

Eu asa inteleg. Poate ca nu totul imi este foarte clar sau corect...
Repet mi-a placut si varianta pe care am dat-o on link. Ai citit-o?
Si tu spui multe lucruri corecte.

P.S Am uitat aspectul cu "cumparatul" harului si pretul lui. Eu inteleg ca Dumnezeu ne da harul gratuit.
Nu vrea plata.
Pe de alta parte rezulta ca fecioarele trebuie cumpere uleiul, se spune prin fapte bune.
Nu pot sa explic.
Mai exista un pret pe care il platim pentru credinta: renuntarea la unele lucruri omenesti (la unele alimente, la sot/sotie prin postul trupesc, monahii renunta la lume si familie si copii, renuntarea la timp pentru odihna sau alte lucruri ca sa mergem la biserica, sau sa ne rugam etc.). Oare asta inseamna cumparatul uleiului? S-ar putea...

Ioan_Cezar 08.08.2014 15:55:52

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 565226)

Mi se pare foarte interesanta analiza lui Ioan_Cezar, dar nu stiu de unde aduce atatea elemente.

Nici eu nu știu....:)
Precizările lui Mihnea mi se par clare și la obiect. El scurtează și lămurește ceea ce mie mi s-a părut că aș putea lungi și încâlci... Iertare!

florin.oltean75 12.08.2014 12:25:41

Multumesc celor care au postat un raspuns la acest topic.

Am regasit in aceste postari toate sensurile esentiale, gen: milostenie, dobandirea harului, dragostea pentru Dumnezeu, pregatirea pentru moarte, vegherea neincetata.

Insa, cu voia voastra, voi expune si o talcuire atipica.

Pentru cei ce resping budismul in totalitate sau interpretari trans-confesionale imi cer iertare anticipativ.

Pot alege sa nu citeasca urmatoarea interpretare a pildei.

Ceea ce m-a contrariat a fost refuzul acordarii ajutorului de catre cele cinci fecioare intelepte celor cinci fecioare neintelepte.

Paradigma intelept vs neintelept este usor de explicat. Nicio problema din acest punct de vedere – adoptarea unei conduite intelepte: vegherea si cultivarea virtutilor in asteptarea Judecatii, in antiteza cu o viata neingrijita spiritual, marcata de necredinta sau o credinta superficiala.


Refuzul de a imparti untdelemnul (“Harul” in cele mai multe interpretari) este in totala contradictie cu invatatura evanghelica de “a da si camasa”.

Daca transmiterea Harului nu este de competenta celor cinci fecioare virtuoase, ne-am fi asteptat, cel putin, sa se roage si pentru luminarea celor cinci neglijente, cu atat mai mult cu cat era ceasul al 12-lea.

De asemenea, insusi Mantuitorul Multmilostiv este sever cu ele: “Adevărat vă spun că nu vă cunosc!”

Acest dezacord/disonanta ne obliga sa cautam o perspectiva mai profunda asupra cuvintelor pildei.

In acest context este firesc sa ne intrebam cine sunt, de fapt, cele 10 fecioare?

Si de ce sunt 5 cu 5? (Chibzuinta in contrapondere echilibrata cu nechibzuinta? )

Si nu 9 fecioare cu o fecioara, 7 cu 2, sau 6 cu 4?

Si daca este necesar un raport echilibrat virtute/non-virtute, pentru intelegerea sensului adanc al parabolei, de ce nu este folosit un raport de genul 1:1, 2:2 , 3:3 sau 7:7?

De ce 5:5?


Hermeneutica crestina apeleaza, in principiu, la cifrele 1 (Monada), 3 (Treimea), 7 (Creatia).

Cifra 5 nu ii este caracteristica.

Insa, hermeneutica budista foloseste intensiv cifra 5 pentru a oferi o buna intelegere a miscarilor launtrice ale gandului (cinci agregate, cinci obiecte ale cunoasterii, cinci intelepciuni, cinci otravuri…).

Raportul de 5:5 este quintesenta iluminarii in budism.

Din aceasta perspectiva, cele 10 fecioare sunt 10 factori mentali, 5 virtuosi si 5 nevirtuosi.

Un “factor mental” este un subproces mental care contribuie la “asamblarea” unei constientizari instantiale.

Factorii mentali impart aceeasi resursa, si anume constientizarea instantiala (untdelemnul lampii).

Intre factorii virtuosi si cei nevirtuosi exista o incompatibilitate ireductibila, o competitie concurentiala pentru aceeasi resursa.

Factorii mentali virtuosi “refuza” accesul la resursa factorilor non-virtuosi, si viceversa.

Sau un alt raport antagonic: transfer de resursa intre polaritati. Factorii mentali virtuosi sunt transformati spontan in factori mentali non-virtuosi sau cei non-virtuosi sunt transformati in factori virtuosi.

In efortul spiritual aceste transformari se produc si intr-un sens si in celalalt, insa cu intentia de a stabiliza si permanentiza factorii virtuosi.


In interiorul unei clase, fie virtuoasa sau non-virtuoasa, acestia se sprijina unul pe altul, se hranesc mutual.


In budism, cei cinci factori mentali virtuosi sunt reprezentati sub forma celor cinci flacari ale intelepciunii, astfel:
1.intelepciunea care realizeaza adevarul ultim (lipsa unei esente intrinseci a fenomenelor)
2.intelepciunea care realizeaza adevarul conventional (“fenomenele exista ca in oglinda/ ca manifestari ale adevarului ultim”)
3.intelepciunea care realizeaza ”egalitatea fundamentala” a tuturor fenomenelor (proprietate a adevarului ultim identic in toate fenomenele)
4.intelepciunea care realizeaza identitatea instantiala a fiecarui fenomen (depinde de realizarea adevarului conventional)
5.intelepciunea atot-lucratoare / asista spontan, in mod continuu, fiecare fiinta in parte, functie de necesitatile sale de moment si treapta de intelegere

Cele cinci otravuri transfigurate in cele cinci flacari ale intelepciunii sunt:

1.necunoasterea
2.furia
3.mandria
4.pofta
5.invidia

Cei cinci factori mentali virtuosi sunt mantuitori, ne conduc la Marea Unire, in timp ce factorii nevirtuosi ne condamna la o alta existenta plina de suferinta (usile eliberarii sunt inchise).

“Fecioarele intelepte” refuza sa ajute “fecioarele neintelepte”. Virtutea nu face concesii pacatului.

“Fecioara” este utilizata ca element al parabolei nu pentru a sugera puritatea, ci pentru a indica dorinta de implinire, de “rotunjire” cu Ceea ce ne Lipseste, fie ca suntem in pacat, fie ca lucram virtutea.

Fecioarele neintelepte sunt oarbe in timp ce cele intelepte sunt vazatoare.

Faptul ca fecioarele intelepte au mai mult untdelemn, inseamna ca acumularea de intelepciune este mai mare decat acumularea de ignoranta si pacat.

“Izgonirea/refuzul” neintelepciunii indica o atitudine pe care trebuie sa o avem in viata de zi cu zi. Sa alungam gandurile rautatii (sa le trimitem in lume / lumea fiind cladita pe interes / vanzare-cumparare) si sa lasam gandurile bune sa prinda radacini, sa creasca in noi.

In Budismul tibetan, raportul de 5:5 este simbolizat de obiectul de cult sacerdotal denumit vajra.

Cele cinci intelepciuni semnifica Nirvana (Binele), iar cele cinci otravuri Samsara (Raul).

Insa, desi budismul le delimiteaza conceptual, din punct de vedere al mintii iluminate nu exista nicio diferenta de esenta intre Samsara si Nirvana. Mintea iluminata percepe puritatea in mod unitar, in orice aspect al Existentei.

Binele si Raul sunt sublimate spontan in Adevar.

De aceea, “Imparatia Lui Dumnezeu” sunt toate cele zece fecioare, nu doar cele cinci.

“Imparatia Lui Dumnezeu" este Unimea a Toate, dincolo de segregarea in Bine si Rau.

Mihnea Dragomir 13.08.2014 02:16:44

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 565243)
Ce inseamna acel har pentru tine?
Pentru mine inseamna credinta si modul de a o trai.


Citat:

Dumnezeu da tuturor har prin Botez si celelalte Taine.
La toti.
Si de primit? Eu cred ca-l primim toti cei care credem in Dumnezeu.
Citat:

Dar acest har se poate darui, imparti. Prin fapte bune si iubire.
Parerea mea este ca nu aveti o idee clara despre ce este harul. Se poate sa fie din cauza ca multe lucrari prezinta lucrurile asa de complicat, incat nu se mai intelege nimic.

Ca exercitiu, folositi in loc de "har" sintagma "ajutor (nematerial) de la Dumnezeu" si, prin aceasta simpla inginerie lingvistica, dintr-o data veti face un pas urias inainte.

Imi aduc aminte ca trebuie sa spun rugaciunea de seara. Asta inseamna ca tocmai am primit un ajutor (nematerial) de la Dumnezeu. Adica, am primit un har. Vad un batran cersetor si simt un impuls sa-i dau un leu. Ei bine, chestia asta inseamna ca am primit un har. Si exemplele pot continua.

Acestea sunt haruri mici si punctuale, adica sunt active o scurta perioada de timp, dupa care se sting indiferent de raspunsul meu la ele. Sunt, asadar, haruri nepermanente. Ele preced orice fapta (observati ca mai intai e harul: adica impulsul de a ma ruga, de a ajuta si abia pe urma vine - sau nu vine raspunsul meu). Acest har lucrator ne da noua "si vointa, si putinta" spre fapte meritorii. Acest fel de har il primesc toti oamenii, indiferent ca sunt sau nu sunt in Biserica. Si dreptii, si pacatosii primesc har de la Domnul.

Credinta nu este har, credinta este raspunsul nostru la har.

Toate cele zece fecioare au primit acest fel de har.

Dar, in afara de acest har, care e medicament pentru suflet, mai exista unul, care e chiar viata sufletului. Spuneti-i cum vreti. De exemplu, "Har" cu majuscula si atat. Sau "Sanctifying Grace". Ei bine, ACEST fel de har este mediat material. Asta face o Sfanta Taina: ofera Har Sfintitor. De acum incolo, pentru "Sfanta Taina" puteti folosi sintagma: "ajutor nematerial de la Dumnezeu, mediat prin materie".
Mai in amanunt, am scris aici.

Ei bine, uleiul din parabola simbolizeaza materia prin care se confera Har. Multe din Sfintele Taine folosesc ulei. De aceea am spus ca uleiul simbolizeaza Harul. El era folosit de gladiatori, care isi ungeau corpul inainte de lupta pentru ca dusmanul sa nu-i poata prinde. Mai era folosit pentru pansarea ranilor. Si azi, exista obiceiul in popor ca, atunci cand te arzi, sa folosesti ulei. Deci, acel ulei, fara de care acele candele nu pot functiona, este harul si nu credinta. Acel ulei nu ne putem da unii la altii, ci toti trebuie sa il luam prin Sfintele Taine.

Acel fel de ulei, adica Harul Sfintitor, nu il aveau decat 5 fecioare. Cel putin in momentul (neasteptat) cand a fost intalnirea fata catre fata cu Domnul.

Citat:

Mai exista un pret pe care il platim pentru credinta: renuntarea la unele lucruri omenesti (la unele alimente, la sot/sotie prin postul trupesc, monahii renunta la lume si familie si copii, renuntarea la timp pentru odihna sau alte lucruri ca sa mergem la biserica, sau sa ne rugam etc.). Oare asta inseamna cumparatul uleiului? S-ar putea...
Da, aici ati nimerit-o excelent. Acest fel de Har cu "H" mare cere un pret. Altfel, nu functioneaza. Pot sa ma spovedesc in fiecare zi, spunand si facutele, si nefacutele. Daca nu platesc pretul zdrobirii inimii si daca nu am hotararea de a nu repeta (cel putin speciile de pacate marturisite), ori daca ma gandesc sa-l trag pe sfoara pe negustorul de ulei facand uitat un pacat, atunci ori nu primesc ulei, ori il primesc degeaba, ca nu arde si lampa mea va fi stinsa. Si daca se va intampla chestia asta chiar in Ziua Aceea a vietii mele, usa Ospatului Vesnic va fi incuiata pentru totdeauna.

florin.oltean75 13.08.2014 09:12:39

Harul este o energie mentala (“flacara a bunatatii”) care aduce la unison inima nevoitorului cu Gandul Lui Dumnezeu.

Este lucrator - in sensul ca suscita tendinte/aspiratii virtuoase, alimenteaza launtric efortul personal si descopera sensuri din ce in ce mai profunde.

Harul este o raza din soarele arzator al dragostei care incalzeste si lumineaza adancul inimii care o primeste.

flying 14.08.2014 18:37:22

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 56540)
cu voia voastra, voi expune si o talcuire atipica.

“Talcuirea“ ta nu aduce nimic in plus la adevarul cunoscut deja ,din contra, afirma cateva minciuni


Citat:

Pentru cei ce resping budismul ... imi cer iertare anticipativ.
Iertarea e semnul ca te simti vinovat,cand cineva spune adevarul nu isi cere iertare “anticipativ“.


Citat:

Ceea ce m-a contrariat a fost refuzul acordarii ajutorului de catre cele cinci fecioare intelepte celor cinci fecioare neintelepte.

Refuzul de a imparti untdelemnul (“Harul” in cele mai multe interpretari) este in totala contradictie cu invatatura evanghelica de “a da si camasa”.
Refuzul fecioarelor intelepte de “a da untdelemn“ n-are nici o legatura cu asocierea facuta de tine cu “a da si camasa“ caci e vorba de categorii diferite pe care tu le-ai amestecat ca sa aduci,chipurile,o talcuire mai profunda.Nu e vorba de har ci de FAPTE.Untdelemnul sunt faptele .Fecioarele cele intelepte si-au adus si in vase adica nu s-au oprit de a face fapte bune,nu s-au multumit ca cele nebune sa faca niste fapte “de ochii lumii“ ,ca sa-si adoarma constiinta ca “au facut“ si gata sunt in regula ,de-acum pot sa doarma (sa se ocupe de cele lumesti).Vasele au si un alt inteles mai profund: reprezinta componenta nevazuta ,sufleteasca (cea definitorie) a faptelor pe cand candelele reprezinta componenta vazuta a faptelor.Cele nebune lucrau faptele fariseic(doar elementul vazut la care NU priveste Dumnezeu daca nu e insotit de elementul nevazut(vase).


Citat:

Si de ce sunt 5 cu 5? (Chibzuinta in contrapondere echilibrata cu nechibzuinta? )

Si nu 9 fecioare cu o fecioara, 7 cu 2, sau 6 cu 4?

Si daca este necesar un raport echilibrat virtute/non-virtute, pentru intelegerea sensului adanc al parabolei, de ce nu este folosit un raport de genul 1:1, 2:2 , 3:3 sau 7:7?

De ce 5:5?


Hermeneutica crestina apeleaza, in principiu, la cifrele 1 (Monada), 3 (Treimea), 7 (Creatia).

Cifra 5 nu ii este caracteristica.
Iar ti-ai prins urechiusele? Asa se intampla cand vrei sa pari interesant.
E mult mai simplu.Cifra 5 reprezinta cele 5 simturi ,adica TRUPUL fara de care nu poti face fapte in lumea asta adica nu te poti mantui.Conditia fundamentala de adaugat e componenta nevazuta sufleteasca (vasele fecioarelor intelepte)fara de care trupul devine instrument nefolositor mantuirii.
5:5 reprezinta. trupul in cele 2 stari de mantuire si de pierzanie.

Citat:

“Fecioara” este utilizata ca element al parabolei nu pentru a sugera puritatea, ci pentru a indica dorinta de implinire, de “rotunjire” cu Ceea ce ne Lipseste, fie ca suntem in pacat, fie ca lucram virtutea.
Nicidecum,fecioara reprezinta egalitatea de sanse acordate de Dumnezeu spre mantuire

Citat:

De aceea, “Imparatia Lui Dumnezeu” sunt toate cele zece fecioare, nu doar cele cinci.
De aceea...e fals.Nu sunt toate fecioarele ci doar cele intelepte,cele nebune AR FI PUTUT face parte din Imparatia lui Dumnezeu.E diferenta intre potentialitate si actualitate.Tocmai de aceea e scris :“Imparatia cerurilor se va asemana cu 10 fecioare...“ Dumnezeu voieste ca tot omul sa se mantuiasca,dar daca fecioarele nebune nu sunt de acord...ce poate sa faca Dumneze?

florin.oltean75 14.08.2014 20:24:13

Citat:

În prealabil postat de flying (Post 565549)
“Talcuirea“ ta nu aduce nimic in plus la adevarul cunoscut deja ,din contra, afirma cateva minciuni

Iertarea e semnul ca te simti vinovat,cand cineva spune adevarul nu isi cere iertare “anticipativ“.

Refuzul fecioarelor intelepte de “a da untdelemn“ n-are nici o legatura cu asocierea facuta de tine cu “a da si camasa“ caci e vorba de categorii diferite pe care tu le-ai amestecat ca sa aduci,chipurile,o talcuire mai profunda.Nu e vorba de har ci de FAPTE.Untdelemnul sunt faptele .Fecioarele cele intelepte si-au adus si in vase adica nu s-au oprit de a face fapte bune,nu s-au multumit ca cele nebune sa faca niste fapte “de ochii lumii“ ,ca sa-si adoarma constiinta ca “au facut“ si gata sunt in regula ,de-acum pot sa doarma (sa se ocupe de cele lumesti).Vasele au si un alt inteles mai profund: reprezinta componenta nevazuta ,sufleteasca (cea definitorie) a faptelor pe cand candelele reprezinta componenta vazuta a faptelor.Cele nebune lucrau faptele fariseic(doar elementul vazut la care NU priveste Dumnezeu daca nu e insotit de elementul nevazut(vase).

Iar ti-ai prins urechiusele? Asa se intampla cand vrei sa pari interesant.
E mult mai simplu.Cifra 5 reprezinta cele 5 simturi ,adica TRUPUL fara de care nu poti face fapte in lumea asta adica nu te poti mantui.Conditia fundamentala de adaugat e componenta nevazuta sufleteasca (vasele fecioarelor intelepte)fara de care trupul devine instrument nefolositor mantuirii.
5:5 reprezinta. trupul in cele 2 stari de mantuire si de pierzanie.

Nicidecum,fecioara reprezinta egalitatea de sanse acordate de Dumnezeu spre mantuire

De aceea...e fals.Nu sunt toate fecioarele ci doar cele intelepte,cele nebune AR FI PUTUT face parte din Imparatia lui Dumnezeu.E diferenta intre potentialitate si actualitate.Tocmai de aceea e scris :“Imparatia cerurilor se va asemana cu 10 fecioare...“ Dumnezeu voieste ca tot omul sa se mantuiasca,dar daca fecioarele nebune nu sunt de acord...ce poate sa faca Dumneze?

Apreciez efortul de analiza.

Personal, nu doresc sa impun puncte de vedere.
Ma rezum sa-mi expun propria viziune.
Nu intentionez sa "racolez" pe nimeni cum sugereaza unii.

Este firesc sa existe opinii diferite. "Quot capita, tot sententiae."

Cata vreme incercam sa gandim, este in regula.

flying 14.08.2014 22:22:58

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 565563)
Apreciez efortul de analiza.

Personal, nu doresc sa impun puncte de vedere.
Ma rezum sa-mi expun propria viziune.
Nu intentionez sa "racolez" pe nimeni cum sugereaza unii.

Este firesc sa existe opinii diferite. "Quot capita, tot sententiae."

Cata vreme incercam sa gandim, este in regula.



E firesc sa existe opinii diferite ,dar sa spui ca budismul interpreteaza o pilda crestina mai bine decat crestinismul e ....
Si sa vrei sa demonstrezi budismul adevarat cu o pilda crestina e....

florin.oltean75 14.08.2014 22:42:30

Citat:

În prealabil postat de flying (Post 565575)
E firesc sa existe opinii diferite ,dar sa spui ca budismul interpreteaza o pilda crestina mai bine decat crestinismul e ....
Si sa vrei sa demonstrezi budismul adevarat cu o pilda crestina e....

E...o incercare originala de a crea un pod intre aceste doua mari religii.

Stai linistit, sunt obisnuit cu reactii de stupefactie dezaprobatoare ...

Demetrius 17.08.2014 09:47:09

Citat:

În prealabil postat de flying (Post 565549)
...Vasele au si un alt inteles mai profund: reprezinta componenta nevazuta ,sufleteasca (cea definitorie) a faptelor pe cand candelele reprezinta componenta vazuta a faptelor.Cele nebune lucrau faptele fariseic(doar elementul vazut la care NU priveste Dumnezeu daca nu e insotit de elementul nevazut(vase)...

În multe versete am întâlnit termenul de vase cu referire la trup, adică fecioarele înțelepte aveau deja(bănuiesc) și trupul obișnuit cu untdelemnul(efortul arzător) credinței.

Citat:

În prealabil postat de flying (Post 565549)
...Cifra 5 reprezinta cele 5 simturi ,adica TRUPUL fara de care nu poti face fapte in lumea asta adica nu te poti mantui.Conditia fundamentala de adaugat e componenta nevazuta sufleteasca (vasele fecioarelor intelepte)fara de care trupul devine instrument nefolositor mantuirii.
5:5 reprezinta. trupul in cele 2 stari de mantuire si de pierzanie...

Nu sunt toate fecioarele ci doar cele intelepte,cele nebune AR FI PUTUT face parte din Imparatia lui Dumnezeu.E diferenta intre potentialitate si actualitate.Tocmai de aceea e scris :“Imparatia cerurilor se va asemana cu 10 fecioare...“ Dumnezeu voieste ca tot omul sa se mantuiasca,dar daca fecioarele nebune nu sunt de acord...ce poate sa faca Dumneze?

Într-adevăr, trupul asigură îndeplinirea faptelor mântuitoare, pentru că doar prin fapte omul se poate mântui.

Oare de ce cele cinci fecioare nebune cer celorlalte fecioare untdelemn? Cum pot simturile sa asigure mantuirea?
Din refuzul fecioarelor intelepte inteleg ca nu se poate cere simturilor sa nu simta, ci credintei se cere sa indrume simturile spre supunerea lor spre fapte mantuitoare, nu-i asa?

flying 17.08.2014 18:07:23

Citat:

În prealabil postat de Demetrius (Post 565673)
În multe versete am întâlnit termenul de vase cu referire la trup, adică fecioarele înțelepte aveau deja(bănuiesc) și trupul obișnuit cu untdelemnul(efortul arzător) credinței.

Într-adevăr, trupul asigură îndeplinirea faptelor mântuitoare, pentru că doar prin fapte omul se poate mântui.

Oare de ce cele cinci fecioare nebune cer celorlalte fecioare untdelemn? Cum pot simturile sa asigure mantuirea?
Din refuzul fecioarelor intelepte inteleg ca nu se poate cere simturilor sa nu simta, ci credintei se cere sa indrume simturile spre supunerea lor spre fapte mantuitoare, nu-i asa?

Pe fecioarele neintelepte nu le interesa virtutea ci sa fie vazute langa Mire,adica tot o fapta fariseica, sa fie laudate ca sunt langa Mire.N-au primit untdelemn ,pentru ca ar fi primit degeaba oricum ar fi fost gonite de Mire caci candelele lor n-ar fi ars cu uleiul din vasele celor intelepte.Fecioarele intelepte au aplicat in cazul acesta “nu dati cele sfinte porcilor“.Fecioarele nebune erau doar niste profitoare si niste viclene.
Mirele le-a spus ca nu le cunoaste nu pentru ca portile s-au inchis ci pentru ca erau viclene.

Mena59 17.08.2014 20:00:44

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 565163)
Din câte cunosc, simțurile omului (implicit și senzațiile) sunt:
1. Simțul văzului
2. Simțul auzului
3. Simțul echilibrului (analizatorul vestibular are receptorii în urechea internă, ca și analizatorul auditiv)
3. Simțul gustului
3. Simțul mirosului
4. Simtul tactil
4. Simtul kinestezic (furnizează informații despre mișcarea corpului, mușchilor, articulațiilor)
5. Simtul proprioceptiv (furnizează informații despre postura corpului).
5. Simțul intern sau al senzațiilor viscerale (interoceptive)
5. Simțul durerii

Fiecare dintre aceste simțuri au, în mod distinctiv anatomic:
- receptori specifici
- căi de conducere specifice
- zone de proiecție corticală specifice

Într-adevăr, sunt 5 simturi, după cum reiese și din numerotarea lor (făcută de dragul cifrei 5, precum și din dorința amicală de a nu vă leza interpretarea).

P.S. Senzațiile de durere au receptori, căi de conducere și arie corticală specifice, însă anatomiștii și fiziologii țin cont și de faptul că orice analizator produce senzația de durere dacă intensitatea stimulului este peste pragul maxim absolut. De exemplu, receptarea unei lumini orbitoare e însoțită și de senzația de durere. La fel un sunet f. puternic etc.

P.P.S. Surpriză! La renumărarea voturilor, procedînd cu mai multă atenție, am sesizat că de fapt simțurile sunt în număr de ... 10!
Câte fecioare spuneați că sunt?........

Ati uitat de simtul umorului :)... Acesta si cu cele enumerate de dumneavoastra sunt fix 5.

Mena59 17.08.2014 20:08:33

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 565442)
Parerea mea este ca nu aveti o idee clara despre ce este harul. Se poate sa fie din cauza ca multe lucrari prezinta lucrurile asa de complicat, incat nu se mai intelege nimic.

Ca exercitiu, folositi in loc de "har" sintagma "ajutor (nematerial) de la Dumnezeu" si, prin aceasta simpla inginerie lingvistica, dintr-o data veti face un pas urias inainte.

Imi aduc aminte ca trebuie sa spun rugaciunea de seara. Asta inseamna ca tocmai am primit un ajutor (nematerial) de la Dumnezeu. Adica, am primit un har. Vad un batran cersetor si simt un impuls sa-i dau un leu. Ei bine, chestia asta inseamna ca am primit un har. Si exemplele pot continua.

Acestea sunt haruri mici si punctuale, adica sunt active o scurta perioada de timp, dupa care se sting indiferent de raspunsul meu la ele. Sunt, asadar, haruri nepermanente. Ele preced orice fapta (observati ca mai intai e harul: adica impulsul de a ma ruga, de a ajuta si abia pe urma vine - sau nu vine raspunsul meu). Acest har lucrator ne da noua "si vointa, si putinta" spre fapte meritorii. Acest fel de har il primesc toti oamenii, indiferent ca sunt sau nu sunt in Biserica. Si dreptii, si pacatosii primesc har de la Domnul.

Credinta nu este har, credinta este raspunsul nostru la har.

Toate cele zece fecioare au primit acest fel de har.

Dar, in afara de acest har, care e medicament pentru suflet, mai exista unul, care e chiar viata sufletului. Spuneti-i cum vreti. De exemplu, "Har" cu majuscula si atat. Sau "Sanctifying Grace". Ei bine, ACEST fel de har este mediat material. Asta face o Sfanta Taina: ofera Har Sfintitor. De acum incolo, pentru "Sfanta Taina" puteti folosi sintagma: "ajutor nematerial de la Dumnezeu, mediat prin materie".
Mai in amanunt, am scris aici.

Ei bine, uleiul din parabola simbolizeaza materia prin care se confera Har. Multe din Sfintele Taine folosesc ulei. De aceea am spus ca uleiul simbolizeaza Harul. El era folosit de gladiatori, care isi ungeau corpul inainte de lupta pentru ca dusmanul sa nu-i poata prinde. Mai era folosit pentru pansarea ranilor. Si azi, exista obiceiul in popor ca, atunci cand te arzi, sa folosesti ulei. Deci, acel ulei, fara de care acele candele nu pot functiona, este harul si nu credinta. Acel ulei nu ne putem da unii la altii, ci toti trebuie sa il luam prin Sfintele Taine.

Acel fel de ulei, adica Harul Sfintitor, nu il aveau decat 5 fecioare. Cel putin in momentul (neasteptat) cand a fost intalnirea fata catre fata cu Domnul.



Da, aici ati nimerit-o excelent. Acest fel de Har cu "H" mare cere un pret. Altfel, nu functioneaza. Pot sa ma spovedesc in fiecare zi, spunand si facutele, si nefacutele. Daca nu platesc pretul zdrobirii inimii si daca nu am hotararea de a nu repeta (cel putin speciile de pacate marturisite), ori daca ma gandesc sa-l trag pe sfoara pe negustorul de ulei facand uitat un pacat, atunci ori nu primesc ulei, ori il primesc degeaba, ca nu arde si lampa mea va fi stinsa. Si daca se va intampla chestia asta chiar in Ziua Aceea a vietii mele, usa Ospatului Vesnic va fi incuiata pentru totdeauna.

Si eu va multumesc pentru explicatie. Limpede, usor de inteles.


Ora este GMT +3. Ora este acum 23:44:02.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.