Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Spiritualitatea ortodoxa (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5072)
-   -   Innoirea gandirii sau sensul pocaintei in cuvintele Parintelui Galeriu (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17294)

CristianR 09.06.2014 21:54:40

Innoirea gandirii sau sensul pocaintei in cuvintele Parintelui Galeriu
 
Întrucât învățăturile părintelui Constantin Galeriu le consider deosebit de valoroase, prin tâlcurile adânci pe care sfinția sa le-a scos din cuvintele Evangheliei, m-am gândit să inițiez un topic dedicat predicilor sale, dar și altor cuvinte, eventual publicate în cărți, în ziare sau pe net.

Am intitulat topicul astfel pentru că mi-am dat seama că ceea ce dobândești ascultând/ citind cuvintele Părintelui nu este altceva decât o gândire nouă, mai adâncă, avându-și sursa evidentă în Duhul Sfânt de care este plină Biserica, Evangheliile, scrierile Sfinților Părinți - din care s-a adăpat ca nimeni altul Părintele Galeriu și, trecându-le prin filtrul propriei viețuiri și gândiri, le-a dăruit cu dragoste arzătoare tuturor celor care le-au dorit.

Sper ca topicul să devină unul viu, comentat.
Nu știu dacă este necesar să o spun: orice contribuție este binevenită.

CristianR 09.06.2014 22:00:16

logica pocăinței
 
Și dacă astfel am intitulat topicul, găsesc potrivit să încep cu un cuvânt de seară (o cateheză) al Părintelui având exact această temă: Sensul (sau logica) pocăinței.

Un mic fragment:
Citat:

„Nu am pocăința, nici umilința care-i întorc pe fii la moștenirea lor”. Acesta este înțelesul pocăinței: întoarcerea la moștenirea pe care tu, suflete, ai părăsit-o; la reînfierea divină.
Prin păcat ai schimbat direcția existenței de la Dumnezeu la tine, omule, de la Viață la moarte.
Atunci, drumul pentru salvare este cel al schimbării, al revenirii, al întoarcerii la moștenire. Fiul pierdut este modelul desăvârșit.

Pelerin spre Rasarit 10.06.2014 14:23:37

Parintele Galeriu despre Mihai Eminescu .Poate are legatura in diagonala cu topicul dar am considerat-o o analiza exceptionala, ce merita citita.

CristianR 10.06.2014 14:34:49

Fără îndoială, are legătură. Sper că voi găsi vreme mai târziu să o citesc.

CristianR 10.06.2014 22:53:31

Citind eseul părintelui despre Eminescu (indicat anterior de Pelerin) îl redescoperi pe cel din urmă într-o lumină nouă, îți lasă impresia că îl citești cu adevărat pentru prima oară:
Citat:

„Strein de toți, pierdut în suferința / Adâncă a nimicniciei mele / Eu nu mai cred nimic și n-am tărie. / Dă-mi tinerețea mea, redă-mi credința (…) / Și reapari din cerul tău de stele / Ca să te-ador de-acum pe veci, Marie”
Cât de adânc a pătruns cu înțelegerea acest om, dezgropând comori, atât din scrierile sfinte, cât și din cele ale poeților, scriitorilor sau cercetătorilor!

Pelerin spre Rasarit 11.06.2014 22:47:05

Citat:

În prealabil postat de CristianR (Post 561902)
Sper ca topicul să devină unul viu, comentat.

Esti un frumos idealist.Un topic despre un om nefiresc, pentru lumea asta, de discret,care nu-ti permite,dintr-un minim respect,sa bati campii sau sa raspunzi doar ca sa te auzi pe tine,fara nimic senzational,fara polemica,fara titluri-carlig,fara replici semidocte....greu de tot.Eu ti-as propune sa nu mai astepti,sa tot postezi tu,macar o faci din pasiune.Poate pe parcurs,cine stie...vorba Parintelui Galeriu: ,,In viata fiecaruia dintre noi exista un drum al Damascului".

CristianR 12.06.2014 10:28:19

Mulțumesc de îndemn, prieten bun. Nu mă aștept încă la comentarii și, de altfel, cele mai mari așteptări le am de la mine însumi.

Întrucât predicile părintelui sunt la îndemâna oricui le vrea, pe net, m-am gândit să le postez însoțite de mici comentarii fără pretenții, care să se refere la o temă sau o idee de-a părintelui.

Îmi propun, de fapt, un studiu - dacă nu-i prea mult spus, având în vedere nepriceperea mea -, pentru că părintele avea anumite teme predilecte, pe care le aborda în predici diferite, după cum găsea prilejul.

Nu am de gând să extrag temele din toate predicile și să le adun, ci, mai degrabă, să le semnalez atunci când ele se ivesc.

Am început cu pocăința din motivele arătate în introducerea topicului. Fragmentul postat nu l-am transcris încă, din lipsă de timp.

Evident, despre pocăință părintele va mai vorbi și în alte predici, după cum va vorbi despre înviere, despre jertfă (și răscumpărare), despre lumină și întuneric, despre iubire și ego(centr)ism, despre Cuvânt și despre rațiune, despre buna relație dintre știință și religie, despre normalitate, despre sfințenie ș.a.m.d.

Toate sunt teme actuale și, cred eu, de maxim interes pentru noi.
Și tocmai preocuparea pentru ele cred că ne îndreptățește să le luăm în discuție, indiferent cât de puțin ne-am pricepe, sau poate tocmai de aceea.

Având mereu modelul Mântuitorului înainte, Părintele Galeriu nu vorbea doar pentru cei cu multă carte, ci căuta să se facă înțeles de tot omul, nu era un elitist. Și cu atât mai mult se făcea respectat și iubit de către toți.

Voi continua, cu ajutorul lui Dumnezeu, iar lucrul la acest topic ar putea dura mai mult de un an, însă am nevoie de timp. Doamne ajută!

Pelerin spre Rasarit 12.06.2014 10:43:38

Cristian daca nu astepti nimic de la nimeni (daruind tu totul) si judecandu-te pe tine(un avva din Pateric a spus odata ca un frate a adormit langa el la Liturghie.Un alt frate l-a intrebat ce a facut si el a spus ca l-a lasat sa se sprijine pe el,fara sa-l trezeasca)atunci chiar cred ca esti persoana potrivita pentru un topic despre un asemenea om sfant,caci cei blanzi ca el vor mosteni pamantul.Sa-ti ajute Dumnezeu.

sophia 12.06.2014 12:56:55

Foarte frumos topicul...
Eu nu sunt in masura sa discut pe asa un subiect inalt si teoretic.
Stiu ca parintele Galeriu avea un dar deosebit de a vorbi oamenilor.
Predicile poate ca nu sunt pe nivelul tuturor, ba as spune ca sunt de un nivel prea inalt pentru multi.
Pentru mine insa cea mai mare valoare o are persoana lui, faptele lui, modul de a fi si trai credinta si modul in care se purta cu oamenii.
Caci pana la urma asta cred ca este cel mai important la un preot: sa fie un model prin el si sa stie sa lucreze cu oamenii, sa-i ajute, sa-i invete in credinta.

Sfintia Sa cred ca traia credinta cu sufletul lui si cu blandete si asa o si impartasea. Nu spune lucrurile oricat ar fi ele de teoretice si abstracte, decat cu blandete si iubire. Niciodata nu cu bata, sau cu asprime, sau amenintand.
Eu asa il stiu si il port in suflet.

Inainte de orice ii pasa de om si nevoile si suferinta lui. Si modul lui de a fi influenteaza si modul in care vedea credinta, in care isi compunea predicile.

El mi-a aratat ca totusi credinta inseamna fapta si trairea si mai apoi (pentru cine are acest har deosebit), talcuirea in scrieri si predici.

Nu-i tin minte predicile, dar n-am sa uit niciodata felul in care mi-a fost aproape atunci cand am fost la mare necaz si cum pentru fiecare avea ceva de daruit din suflet: o rugaciune profunda, o carticica de povete cu dedicatie, o mangaiere, un sfat, o carte de imprumutat pentru a citi. Ce mult as fi avut nevoie de Sfintia sa si acum...!

A fost un sfant pe pamant...

CristianR 12.06.2014 18:43:50

Tuturor celor care l-au cunoscut le lipsește, cred. Multora le-a fost ca un părinte bun.

În privința predicilor, chiar dacă are o abordare profund teologică, cred că ele reușesc să transmită ceva oricărui om, indiferent de nivelul intelectual. Sufletul e important să fie curat, adică receptiv.

Ca exemplu, îmi vine în minte ce mi-a spus un fost coleg, a cărui fetiță în vârstă de 1 an a început să se închine auzind la casetofon vocea Părintelui.

Probabil în tonul vocii Părintelui a sesizat nimic altceva decât harul, cu care va fi făcut cunoștință când au dus-o părinții la biserică.

CristianR 12.06.2014 19:33:54

Ieșirea diin criza economică prin pocăință
 
Căutând și alte referințe al Părintelui la pocăință, am dat peste articolul lui Costea Munteanu, Părintele Galeriu - tâlcuitor al duhului vremurilor.
Nu o dată a arătat sfinția sa legătura dintre starea economică și starea morală, duhovnicească a omului. „Cum poți face o economie sănătoasă cu oameni bolnavi?”, obișnuia să spună.

CristianR 14.06.2014 22:23:03

Sfânta Treime
 
1 atașament(e)
Cum ziua de luni care a trecut a fost închinată Sfintei Treimi, vă pun la dispoziție predica Părintelui din 1998, audio: Sfânta Treime, și text, în ataș.

CristianR 15.06.2014 15:28:04

după chipul Lui Dumnezeu-Cuvântul
 
O temă adesea întâlnită în predicile părintelui - Omul, creat după chipul lui Hristos:
Citat:

Cuvântul, adică Fiul lui Dumnezeu, Care e totodată Cuvântul și Chipul Părintelui Ceresc; precum am învățat noi, mereu, că Părintele Ceresc este Protochipul, Fiul este Chipul Părintelui Ceresc iar noi suntem după chipul Părintelui. Asta este rânduiala. Nimeni să nu zică despre sine că e chipul lui Dumnezeu; chipul este Unul: Dumnezeu-Cuvântul. Iar noi, cei mulți, după al Unuia chip al Părinteleui Ceresc, Fiul lui Dumnezeu. Și trei sunt în cer: Tatăl, Cuvântul și Duhul, și Acești trei, una sunt. După chipul acestei unități, și noi, cei mulți, una să fim.
Un proiect precede fiecare om și fiecare făptură. Omul este proiectat după chipul lui Dumnezeu:

Citat:

Învățătorii pământului care s-au învrednicit de darul cunoștinței, dar al Duhului Sfânt, mărturisesc faptul că în fiecare dintre noi, și în toată făptura, e mai întâi un proiect, o rațiune dumnezeiască; căci toate prin Dumnezeu Cuvântul s-au făcut. În fiecare făptură e o rațiune divină, iar în om - un proiect mai complex. Căci atunci când Dumnezeu Tatăl a rostit în sfatul Sfintei Treimi: “Să facem om după chipul și asemănarea Noastră”, luând apoi țărână din pământ și plămădind pe om, a suflat în el suflare de viață. Din această suflare de viață, din acest har, a zidit Dumnezeu sufletul lui Adam ca vas, ca templu, ca tron dumnezeiesc. A suflat în Adam suflare de viață, întipărind în el chipul Său; căci Tatăl tot prin Fiul a insuflat în Adam chipul Său, pe care Duhul Sfânt îl zidea, învăluindu-l în lumină… A insuflat în noi proiectul după Chipul Lui.

În proiect (sufletul, conștiința) sunt schițate trăsăturile Chipului; așa încât din proiect, neîncetat, se desăvârșește Chipul, care este în proiect așa cum în ghindă e stejarul în toată măreția lui (dar să aibă condițiile prielnice creșterii).
A-L cunoaște pe Dumnezeu din făpturile (lucrurile) Sale, care sunt urmele Sale în Creație:

Citat:

Spunea un filosof: “Realul e rațional și raționalul e real”. Nu zicea greșit. Dar ce înseamnă “a privi lumea în raționalitatea ei”? Înseamnă a vedea în fiecare făptură un sens, un rost.
...și împărtășirea de harul Său, ce vine dintr-o astfel de cunoaștere:
Citat:

Dar dacă simți că atingi rațiunea divină, Logosul, sensul, dumnezeiescul, te împărtășești de harul veșniciei și birui muritorul din tine; simți nemuritorul, harul cel fără de moarte, lumina aceea a cărei strălucire nu se stinge.
Despre modul în care se cuvine a face mustrarea/ îndreptarea cuiva:
Citat:

În dumnezeiasca Evanghelie, al cărei cuvânt îl reluăm, ni se spune: “De-ți va greși ție fratele tău, mustră-l...”- în iubire; în iubire să-l mustri, nu așezându-te pe tine deasupra lui ca un învățător (Unul este Învățătorul, a spus Mântuitorul: Hristos), ca un domn peste el (Unul este Domnul); ci în smerenie, simțind el că vrei să-l ajuți. În smerenie îl povățuiesc pe fratele meu; dacă nu mă ascultă mai iau doi, trei colegi și îl supun la întrebări și ascultare. Căci după cuvântul Scripturii, în mărturia a două sau trei spuse stă tot adevărul.

CristianR 22.06.2014 23:20:03

1 atașament(e)
La duminica primului sinod ecumenic, înainte de Pogorârea Duhului Sfânt, se citește rugăciunea Mântuitorului cea numită arhierească (Ioan 17, 1-13), sau, cum spune Părintele:
Citat:

rugăciunea ca arhiereu, ca preot, înainte de jertfa Lui ca Arhiereu, jertfa de pe cruce, rugăciunea în care ne arată prin El însuși ca, așa cum este El în fața Tatălui, și noi să fim, precum a și început Evanghelia după Ioan: “La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu”
Redau câteva cuvinte din predica pe care am pus-o în ataș:

Citat:

Aici a și fost tragedia lumii: a pleca de la mine la Tatăl, nu de la Tatăl la mine. Să nu uităm o clipă, să citim mult, mult, mult de tot în Evanghelia după Ioan; pentru că neîncetat acolo Iisus, Mântuitorul, Îl cheamă pe Tatăl, și mereu spune: “Cuvintele pe care le spun Eu nu sunt de la Mine; sunt de la Tatăl; “Judecata Mea este dreaptă nu pentru că Eu caut voia Mea, ci voia Tatălui, Care M-a trimis”. Tot secularul din lume așa s-a născut, pentru că de-a lungul istoriei oamenii s-au bazat pe judecata lumii, într-atât încât în cele din urmă au și uitat judecata lui Dumnezeu și au făcut din înțelepciunea lor înțelepciunea supremă. Și – nu-i nevoie s-o mai spunem – au eșuat.
Citat:

Așadar, de aceea a venit Fiul lui Dumnezeu, căci Adam, despărțindu-se de Dumnezeul cel viu, de lumina din eternitatea lui Dumnezeu, a dus la stricăciune și moarte trupul. Și Fiul lui Dumnezeu – vedeți ce legătură sfântă în toate! – a luat trupul ca să arate că trupul nu este menit stricăciunii și morții. “Iată, Îi spune Tatălui, Mi-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să-i dau viață”; căci oamenii îi dăduseră stricăciunea și moartea. Nu este adevăr mai luminos decât acesta, în toată înțelepciunea lumii, sărmana, pentru că ea vrea să plece de jos, de la ea, nu de la Tatăl. Aici e durerea. “I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viață veșnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat”. Aceasta este menirea creației întregi, dar prin om e făcută cunoscută. Întâi prin Dumnezeu-Omul; iar din Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos, ne împărtășim și noi, cei botezați, și toți oamenii. Pentru că în toți oamenii dintru început a fost întipărit chipul lui Dumnezeu. Omenirea de la un capăt la altul, de orice religie, de orice neam, în toată istoria, poartă în ea chipul lui Dumnezeu. Toți sunt chemați, și în cele din urmă vor veni la botez toți, dar chipul lui Dumnezeu e în toți dintru început. Toți sunt frații noștri. Fiul lui Dumnezeu S-a făcut fratele nostru, prin Fecioară, și, prin cruce și moarte, stricăciunea și moartea au fost distruse. Căci Învierea a însemnat biruința stricăciunii și a morții. Iar în trupul lui Hristos, să nu uităm, e trupul nostru, trupul întregii lumi, materia întregii lumii. Și atunci, trupul și materia întregii lumi e menită învierii, e menită vieții veșnice. Acesta este viitorul lumii: învierea și viața veșnică.

CristianR 29.06.2014 18:00:49

Grijile vieții
 
1 atașament(e)
Tema aceasta, a duminicii de azi, este deosebit de actuală, problema grijilor sufocante pentru duh fiind una la care fiecare dintre noi căutăm soluție.
Cum să le împaci? Cum să trăiești în lume, cu toate îndatoririle pe care le ai, fără, însă, a stinge duhul, fără a pune preocuparea pentru Împărăția Cerurilor în plan secund, dar și fără a renunța total la lume, socotind-o rea, opusă viețuirii în duh.
Soluția vine din înțelegerea adecvată a grijii, nu din respingerea ei. Părintele spune: „Să te îngrijești, dar să nu te îngrijorezi!”

Însă la începutul frumoasei pericope a duminicii de astăzi este vorba despre ochi, despre lumină, despre buna vedere:

Citat:

Iconomia luminii ne-o încredințează Mântuitorul pornind, pentru înțelesul nostru, de la ochiul nostru: “Luminătorul trupului este ochiul” – deci știm că lumina e de la el. Fără lumină nu vezi nimic și nu înțelegi. Întâi este lumina, și apoi organul luminii – ochiul.
O temă reluată adesea de Părinte este cea a celor trei lumini:

Citat:

Fiecare în clipa aceasta înfiorat să simtă cele trei trepte, cu cele trei vederi ale ochilor noștri: sensibilă, a minții și cea duhovnicească, a credinței. Pentru care a zis Mântuitorul, atât de adânc și grav: “Dacă lumina care e întru tine (deci credința, ochiul luminii eterne) e întuneric, dar întunericul cu cât mai mult!”. Deci sărmanul necredincios ce vede? Cum trăiește el? În ce crede el? În acest întuneric al lui? Să nu mai fie! Ci lumina pe care Mântuitorul o trezește în noi, așa cum ne rugăm: “să ne împărtășim dintru Tine, din lumina cea neînserată”. Neînserată să fie lumina credinței.
Apoi, despre libertatea slujirii lui Dumnezeu și robia, aparent liberă, a slujirii lui mamona - lumii acesteia:
Citat:

Și, este limpede pentru orice suflet și conștiință care judecă în adânc: slujirea lui Dumnezeu e libertate, iar slujirea demonului, slujirea lumii acesteia, este robie. Cugetați în adâncul adâncurilor! Ne rugăm pentru sărmanii nefericiți care defineau libertatea – în necredința lor, în nevederea lor cu ochiul duhovnicesc – drept “necesitate înțeleasă”. Aceasta e libertate? Ce spun Părinții: “Dacă i-ai luat virtuții libertatea, i-ai luat esența”. În necesitate nu e libertate. Nu poate fi libertate în limitarea la lumea aceasta, văzând numai în cele două lumini, care vin de la lumea aceasta. Sub stăpânirea lumii acesteia spiritul nu e liber, în vrednicia lui. Căci vrednicia sufletului e de a se înălța, de a-și întinde aripile dincolo de lumea aceasta. E la mintea oricui gândește. Sufletul, gândirea ta, mintea ta îți spune, când se înalță peste această lume, că vrednicia ei este dincolo de această lume, mai presus de ea, în Cel care este Ziditorul acestei lumi și peste ea; Cel nezidit Ziditor. Și, în lumina Lui nezidită, cum o numim noi – necreată, cu ochiul inimii contemplând, ne înălțăm în libertatea fiilor lui Dumnezeu.
Ajungând la grijile vieții, aflăm un tâlc, pornind de la etimologia cuvântului grijă și bazându-ne pe Sfinții Părinți, că:
Citat:

“nu vă îngrijorați” înseamnă: Nu vă mai amintiți de sfâșierea cea dintru început. Scoateți acea ruptură care v-a sfâșiat și, cumva, a semănat în voi neghina, ca să slujiți și lui Dumnezeu și lui mamona.
Ceea ce este o trimitere la însăși căderea din Rai și la înțelegerea grijii ca urmare a păcatului primordial, ce continuă să ne sfâșie până acum.

De la grija care sfâșie sufletul, mintea, inima, însoțită de teamă, până la gândurile negre nu mai este decât un pas, numite de Grigorie Sinaitul „rațiuni ale dracilor”. Medicamentul îl aflăm, bineînțeles, la Hristos:
Citat:

Nu rămâneți în ele! Nu le lăsați, iertați-mi cuvântul, să clocească, să scoată pui, să vă facă gânduri care vă tulbură. Să nu se instituie în voi ca o obsesie, ca o posesie. Nu știi cum te stăpânește acel gând. Leapădă-l! Îl lepezi cu numele lui Iisus. Cum zicea Psalmistul: “În dimineți am lovit de piatră pruncii tăi”. Pruncii – adică gândurile, acești “puișori”, rațiuni ale dracilor – i-am lovit de piatră – Piatra Hristos, numele lui Iisus. Imediat ce vă vine un gând trist, un gând sfâșietor, un gând negru care vrea să vă stăpânească (și nu știți unde vă poate duce) loviți-l de piatră, loviți-l cu numele lui Iisus: Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă!
Lumina din făpturi și din scripturi:
Citat:

Și în fiecare făptură vezi licărind, strălucind, din slava puterii dumnezeiești, așa cum în fiecare cuvânt al Scripturii vezi răsărind lumină, înțelegere care te îmbogățește, te luminează, strălucește în tine. Și așa, strălucind, Îl vezi pe Dumnezeu-Cuvântul luminându-te.
Fișierul audio pentru predica din 2001 nu-l am, însă cine dorește poate s-o asculte pe cea din 1999, aici.

CristianR 06.07.2014 08:35:19

Vindecarea slugii sutașului
 
1 atașament(e)
Atașez predica duminicii de astăzi.
Pornind de la smerenia sutașului, care este, după Sfântul Isaac Sirul, însuși Raiul („adâncul smereniei”), ajunge părintele la iubirea pe care o constată cel aflat în boală, în suferință, atunci când este ajutat de ceilalți:
Citat:

Deci iubirea nu caută calități. Nici nu trebuie. Când iubesc pe cineva nu la asta trebuie să mă uit, ci la taina iubirii. Și atunci deodată se descoperă că iubirea este și din lumea aceasta, dar mai presus de lume, căci, mai adânc, e de dincolo; iubirea, ea însăși, e dumnezeiască. Omul cu putere de pătrundere înțelege această dublă taină a iubirii: dumnezeirea iubirii, care e de dincolo de această lume, dar care pătrunde în această lume. Și numai această iubire dumnezeiască e în stare să salveze lumea, să o mântuiască; ea însăși, iubirea care transpare diafan din Evanghelie.
[va urma]

CristianR 06.07.2014 22:26:07

Citat:

Oriunde ne-am afla, așa cum sutașul a crezut, și eu trebuie să cred că privirea Mântuitorului, cuvântul Lui, mă găsește și îmi răspunde. El este mai adânc decât eul meu cel mai adânc; cum va spune un Părinte al Bisericii, Augustin – “mai interior decât intimitatea mea ultimă”.
Credința, ca început al virtuților:
Citat:

Așa cum zice Mântuitorul: “Oile Mele ascultă glasul Meu” și Eu le aud, și Eu le văd, Eu le privesc și le răspund. Este de ajuns să mă rog și, ca sutașul, să cred. Credința e începutul virtuților, ea este începutul vederii duhovnicești. Omul e chemat să vadă nu numai cu simțurile cele trupești, ci și cu cele duhovnicești. Credința este începutul, ca să pot vedea dincolo de trup, dincolo de orice obstacol al acestei lumi. Ea pătrunde și zidurile sărmanei noastre căderi. Să nu uităm: Dumnezeu nu ne silește să-L iubim; dacă ne închidem, El nu ne forțează, nu ne violentează libertatea și voința.

CristianR 13.07.2014 18:05:33

problema răului
 
1 atașament(e)
În predica la duminica de azi, a vindecării celor doi demonizați din Gadara, este abordată problema răului. Cum și de ce este posibil răul în creația lui Dumnezeu, dacă El este doar afirmație, fără negație (căci nu are contrariu, cum spune Sf. Maxim Mărturisitorul?)?
Citat:

“Întrucât Dumnezeu nu are contrariu, El e numai Da. Făptura are și un contrariu al ei – neexistența. Căci a fost adusă de la nu la da”. Eu nu exist decât prin Da al lui Dumnezeu. Dar de la neființă am fost adus la ființă; din contrariul existenței. Și neîncetat să cugetăm la adevărul existenței noastre: existăm prin Dumnezeu și prin Da al lui Dumnezeu. Dumnezeiescul Părinte Atanasie cel Mare spune, plecând tot de la ideea de necreat, care e Dumnezeu, și creatura, care suntem noi, că în aceasta a constat ispita demonului, întâi: ca prin păcat să ne întoarcă la neființă.
Omul, fiind adus de la neființă la ființă, poartă în sine și negația, posibilitatea de a spune nu:
Citat:

Și atunci reținem, iarăși: răul nu e în ființă, nu ființa devine rea, nu firea, ci viața, gândirea. Răul e numai în mintea noastră, numai în voința noastră. Așa de adânc spune Sfântul Grigorie: Dumnezeu e bunătatea vie și de viață făcătoare a celor vii. Pe câtă vreme atunci când ispita pătrunde în mintea omului, în voința omului, atunci duhul omului se unește cu răul; tentația lui, ispita către nu, către neființă, către moarte.
Cei doi demonizați trăiau în morminte - loc al morții - și izolați, singuri, despărțiți de oameni (ce poartă pecetea chipului lui Dumnezeu):
Citat:

aceasta era starea celor doi demonizați: mormântul și despărțirea de oameni, de creație, într-o negare; o negare nu absolută, căci nu e cu putință. Absolut e numai Dumnezeu. O negare a totul. E un fel de duh al morții. Răul nu are ființă; el e o negare, o lepădare, o îmbolnăvire, o tăgăduire, o despărțire de Dumnezeu, o paralizie.
Răul nu are existență în sine, moartea nu are ființă:
Citat:

Și înțelegem, atunci: răul e tocmai neființa. E neființă pentru că nu are ființă. Cum spune Sfântul Grigorie Palama: Ajungi duh mort nu prin ființă, căci nu e o ființă a morții, ci prin lepădarea vieții adevărate.

CristianR 13.07.2014 18:35:30

continuare
 
În orice stare de păcat, chiar și în cea mai profundă cădere, când omul este stăpânit de diavol, adâncul său, pecetea pusă de Dumnezeu pentru totdeauna în sufletul omului, nu se distruge:
Citat:

cei doi demonizați în fața lui Hristos L-au mărturisit drept Fiu al lui Dumnezeu – adâncul din ei nu era distrus. Deodată au cunoscut în Hristos Originea, Adevărul ultim.
Omul (noi toți) alienat se înstrăinează de acest adânc al său, nu mai este conștient de el, nu mai păstrează legătura. Dar când este de față Hristos, se petrece o recunoaștere: a Sa și a ta. Căci nu te poți cunoaște cu adevărat pe tine însuți, dacă nu-L cunoști pe El, care te-a făcut și care este Prototipul fiecăruia dintre noi.

„Ai venit înainte de vreme, să ne chinuiești?” - spun demonizații. Înainte de Judecată, adică:
Citat:

Judecata va însemna sentința asupra a ceea ce este bine și ce este rău, încât va fi sfârșitul confuziei, nu al lumii.
Probabil suntem cu toții contrariați pentru faptul că Mântuitorul le-a îngăduit demonilor să intre în turma de porci:
Citat:

A îngăduit aceasta ca să arate că opera demonilor e o operă a distrugerii, nu a zidirii. Dumnezeu zidește, demonul distruge.

CristianR 13.07.2014 18:52:51

taina libertății
 
[continuare]
Citat:

Cele două lumi: cea eternă – Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt –, lumea libertății, și lumea făpturilor, creată – din care facem parte și noi care după chipul Fiului de Tatăl în Duhul Sfânt suntem zidiți; lume adusă de la neființă la ființă, de la nu la da. Nu lumea aceasta îmi dă libertatea.
Citat:

Legea creației este o lege a aducerii de la nu la da, căreia mă supun: căci dacă mă arunc în foc ard, dacă mă arunc în gol mă prăbușesc. Deci e o lege a necesității și în necesitate nu e virtute. Iar virtutea nu-i din lumea aceasta, e mai bătrână decât această lume.
Libertatea nu poate veni din cele ale lumii create, legătura cu ea ducând inevitabil către un sfârs™it:
Citat:

Și numai robul lui Dumnezeu e liber, e unit cu libertatea Celui veșnic, unde nu e contrariu, unde e numai da, numai lumină. Aceasta este libertatea fiilor lui Dumnezeu, libertatea vieții, libertatea învierii.

CristianR 19.07.2014 22:53:06

Vindecarea slăbănogului din Capernaum
 
1 atașament(e)
După ce, vindecându-i pe cei doi demonizați din ținutul Gadarei, locuitorii acelei cetăți Îl roagă să plece, Iisus se urcă în corabie și trece pe celălalt țărm al Mării Galileii, în Capernaum, cetatea unde locuia adesea. Ajungând aici, este înconjurat de mulțimi în scurt timp, și i se aduce înainte, coborându-l prin acoperișul desfăcut al casei, un slăbănog, pe care Mântuitorul îl vindecă iertându-i păcatele.

Slăbănogul în fața Mântuitorului, atunci, noi, acum, la Liturghie sau în fața icoanei, la rugăciune, când ne împărtășim, când ascultăm Evanghelia, dacă avem simțire duhovnicească.

„Iertate îți sunt păcatele”.
Citat:

Prin păcat, spun Părinții, omul încearcă să-și pună un fel de nou început; să se vadă pe el însuși ca un fel de cauză a lui. Parcă-ți pierzi conștiința originii. Originea e Dumnezeu. Și, în despărțirea de Dumnezeu, e ca și cum tu ai fi propria ta origine, propria ta cauză. În egocentrismul tău, făcând din tine un fel de centru. Și fiecare devenind un fel de centru - mii și miliarde de centre, haotic. Sărmanul om!
Această predică o găsim și în format audio, aici.

Mihailc 19.07.2014 23:03:48

Păcat că un topic de o asemenea anvergură a apărut într-un sezon secetos al forumului, când pustiul bântuie pe-aici ca la el acasă!

CristianR 19.07.2014 23:09:18

Adevărat, de o vreme e secetă mare pe forum. Poate cu ajutorul sfântului Ilie de mâine să vină și ploaia.

Oricum, sper că topicul se va întinde pe o durată destul de lungă, încât să poată fi descoperit de cei care îl vor găsi util.

CristianR 19.07.2014 23:17:35

În continuarea cuvântului de mai sus, cu referire la păcat, părintele adaugă:
Citat:

Sărmanul om! De aceea Mântuitorul le spunea fariseilor, în stare de păcat, acest cuvânt grav: "Voi aveți drept tată pe diavolul". Înspăimântător cuvânt! E ca și cum ți-ai schimbat paternitatea. Și, viețuind tragic în filiația diavolului, atunci, îl moștenești. Răul din tine este moștenirea lui. El care, cum zice Sfântul Maxim, este tatăl răutății.

CristianR 19.07.2014 23:26:27

Iar dacă prin păcat ne facem fii ai diavolului, eliberarea de el ne-o aduce Dumnezeu prin Hristos, înfiindu-ne din nou. De aceea Îl numește pe slăbănog „fiule”:
Citat:

"văzând credința lor", spune Evanghelia - îl reinstituie pe slăbănog și-i zice "fiule". Îl scoate din moștenirea unde l-a dus demonul care l-a făcut paralitic. Deci paralizia lui era tocmai moștenire demonică. Scripturile ne încredințează de această legătură între rău (păcat) și orice slăbiciune umană, orice ruină, și moartea însăși. Toate acestea sunt operă a răului.
Iată, prin urmare, legătura dintre păcat și boală, precum și posibilitatea vindecării.

CristianR 02.08.2014 22:46:30

Înmulțirea pâinilor în pustie
 
1 atașament(e)
Evanghelia de astăzi se cites™te după Matei, capitolul 14, versetele 14-22. Este vorba despre înmult›irea, de către Domnul Hristos, a pâinilor în pustie.

Încă de la început, părintele trece de la pustiul fizic, material, la cel dinlăuntrul nostru, spiritual:
Citat:

Uneori te cuprinde această neliniște, durere, simțind parcă pustiul acestei lumi; și, în golul sufletesc al omului, în pustiul lui, să dai, de la Hristos, împreună cu El, pâine; pustiului sufletesc al nostru, al fiecăruia. N-aș îndrăzni niciodată să vorbesc de pustiul cuiva, de neliniștea cuiva, fără să am în vedere mai întâi pustiul din sufletul meu, experiența acestui pustiu interior, pe care o facem fiecare. De aceea, una din întrebările cele mai adânci aceasta este: cum să hrănești pustiul din tine ca să-l faci roditor?
Ucenicii spun: ''€žlocul e pustiu''€, ''€žvremea e târzie''€, evocând cele două categorii existent›iale, spat›iul s™i timpul. ''€œSlobozește-i, dă drumul mulțimii să meargă să-și caute pâine''€.
Mântuitorul le spune că nu trebuie să plece.
Citat:

să nu plece nici de lângă Mine, nici de lângă voi. Când cineva pleacă de lângă Dumnezeu sau pleacă de lângă un om al lui Dumnezeu, ce se poate petrece! Dacă pleacă de lângă Dumnezeu înseamnă că omul vrea să rămână în pustiu; căci fără Dumnezeu n-ai alternativă.
Din răspunsul Mântuitorului dat ucenicilor: ''Dati-le voi să mănânce''€ rezultă menirea lor de acolo înainte: să hrănească; împlinind cuvântul profetuliui Amos, ce spusese: ''€œVa veni vremea când va fi foame în lume. Dar nu numai foame de pâine, ci și foame de cuvântul lui Dumnezeu''.

Cuvânt s™i pâine. Împărtăs™™anie:
Citat:

Nu trebuie să le separăm niciodată. Cel puțin în veacul de acum nu pot fi separate pâinea de cuvânt și cuvântul de pâine. De aceea Mântuitorul a și instituit Împărtășania: pentru ca în El să fie totodată și cuvântul Lui (prin Evanghelie), și trupul Lui (pâinea). Căci El este Pâinea care S-a pogorât din cer. Cuvânt și pâine: Evanghelie și Împărășanie.

CristianR 03.08.2014 08:41:38

continuare
 
Înmulțirea pâinilor și dăruirea lor – prin mâinle apostolilor – nu este altceva decât, din nou, Împărtășanie:
Citat:

Acum Mântuitorul privește la cer, Își înalță ochii și se roagă; binecuvintează, frânge și dă ucenicilor, iar ucenicii – mulțimilor. La fel: “Cum m-a trimis pe Mine Tatăl, Eu vă trimit pe voi”. Anticipa ziua învierii. Și ucenicii împărtășesc; și, de atunci, neîncetat, urmașii apostolilor au sarcina aceasta: ca, de la Hristos, și de la Tatăl, către Care El Și-a îndreptat privirea, inima, adâncul din El, și L-a invocat, să primească darul și să-l dea aproapelui.
Citat:

Așadar, acum, de la Tatăl prin Fiul, în Duhul Sfânt, pâinile capătă o nouă viață, un nou botez, dacă vreți; și trec în mâinile ucenicilor parte cu parte, iar de la ei la mulțimi, și se hrănesc mulțimile.


Taină care, mereu, se săvârșește în biserică, la fiecare Liturghie. Hristos cu apostolii și cu mulțimile, atunci; noi, acum, cu Hristos și cu preoții Lui.

CristianR 03.08.2014 22:34:24

sensul minunii dumnezeiești
 
Sau între semn s™i minune:
Citat:

Semn și pâine. Semn, mai bine zis decât minune. Minunea te aruncă în uimire, în miracol, în ceva neobișnuit, care uneori te tulbură; în care nu știi să deslușești. Și demonul e în stare de asemenea fapte. Semnul dumnezeiesc e altceva: îți transmite un mesaj dumnezeiesc. Or: ați dorit pâine, să vă săturați; doriți să vă vindec bolnavii; să vă spun cuvânt care să vă mângâie. Dar prin semn ce înțelegeți? Să înțelegeți ceea ce vreau să vă învăț și cum vreau să vă înalț la chemarea voastră de chip al lui Dumnezeu, de asemănare a lui Dumnezeu, de fii ai lui Dumnezeu!
Mai departe, iarăs™i o temă interesantă desprinsă si din această evanghelie: retragerea lui Dumnezeu din lume; aparenta Lui absent›ă:
Citat:

Deci Mântuitorul, în munte, se roagă, retras. Jos, la poalele muntelui – mulțimile; pe mare – ucenicii. Nu simți, parcă, aici, o stare de retragere tainică a lui Dumnezeu, a lui Hristos? În fața Tatălui, dar în rugăciune pentru noi. Iar noi, mulțimile, aici; ucenicii, deodată, în plină furtună, printre valuri care sunt gata-gata să înece sărmana corabie. Ce taină se dezvăluie aici! Nu simțim noi – în viața particulară dar și în viața comunitară, în ziua de azi, a neamului nostru, a valurilor ce ne bântuie, a încercărilor la care suntem supuși – că, parcă, undeva, Dumnezeu se retrage?

Nu-i mai simți, parcă, prezența, dar simți ceva tot atât de adânc, și mai sfâșietor, anume: prezența absenței. Pentru că știi că El există. Nu e lucru mai dureros decât să înduri și să simți că înduri, să ai conștiința că înduri prezența absenței Lui; pe care și mulțimile și ucenicii o simțeau adeseori.
Interesant îmi pare, mai departe, clasificarea lui Viktor Frankl, evocată de către părinte, cu privire la om: homo faber, homo amans, homo patiens, acestea reprezentând trei stadii, cel mai înalt fiind al suferint›ei, unde totul se destramă, totul se pierde, s™i numai atunci pot›i afla adevăratul sens, transcendent, care te unes™te cu Dumnezeu.

În încheierea predicii, părintele ne lămures™te:
Citat:

Acesta e mesajul Evangheliei de astăzi. Iisus veghează, dar vrea să vadă că noi ostenim pentru salvarea noastră. Că noi, mai ales, știm că El, Iisus, Fiul lui Dumnezeu, El care a hrănit mulțimile (și poate că o parte din aceste mulțimi, împreună cu fariseii, L-au pus pe cruce) e trimisul Părintelui Ceresc. Și, ca Fiu al Părintelui Ceresc, ne știe pe noi toți, înrădăcinați în aceeași obârșie, a Lui, ca frați ai Lui. El suferă împreună cu noi și noi suferim împreună cu El și biruim împreună cu El, știind că pe El, Fiul lui Dumnezeu, L-a trimis Tatăl, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire. Să ne hrănească, dar să ne și crească pe noi, prin suferință, prin încercări și prin iubire și, mai mult, prin nevoință să biruim.

CristianR 06.08.2014 22:16:45

Schimbarea la Față - pregustare a Învierii
 
Câteva cuvinte despre semnificația de excepție a sărbătorii de astăzi, în care revedem cu ochii duhului pe Domnul cum l-au văzut ucenicii Săi de taină - Petru, Ioan și Iacov - în lumina cea neînserată, netrecătoare, a Învierii.

Citat:

[...] acolo, cu adevărat, era cerul pe pământ – Treimea: Tatăl, care rostește, Fiul, care strălucește, față în față cu Tatăl și lumina, norul Duhului Sfânt, al Duhului în care odihnește Fiul, din veci în veci. Sfânta Treime, Dumnezeu cu oamenii: cu Moise și Ilie – Vechiul Testament, cu Petru, Iacov și Ioan – Noul Testament, cu Biserica întreagă.

Și se împlinea, cu adevărat, ce spusese Iisus cu câteva zile mai înainte, că “sunt unii din cei ce stau aici (adică în lumea aceasta și în acest timp) care nu vor gusta moartea (înainte de a muri, de sorocul acesta pe care după păcat îl trăim toți) până ce nu vor vedea împărăția lui Dumnezeu venind întru putere” (Marcu 9, 1). Și au văzut-o atunci Petru, Iacov și Ioan. De aceea au și zis, prin Petru: “Bine este ca noi să fim aici…”. Cuvântul bine Îl descoperă pe Dumnezeu. Când un dregător L-a întrebat: “Bunule învățător, ce să fac să moștenesc viața de veci?”, Mântuitorul i-a răspuns: “Bun este numai Unul Dumnezeu” (Luca 18, 18-19). Și Petru a spus: Bine este aici – e Dumnezeu aici.

Mai departe, mărturia Sfântului Petru cu privire la Schimbarea la față a Domnului, la care participând, o descrie atât de frumos:
Citat:

Așa a auzit Petru: Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit. Și, auziți: “Acest glas noi l-am auzit pogorându-se din cer, pe când eram cu Domnul în muntele cel sfânt. Și avem cuvântul proorocesc mai întărit, la care bine faceți luând aminte ca la o făclie (o spune pentru noi toți: ca o făclie să iei parte la cuvânt) ce strălucește în loc întunecos până când va străluci ziua și luceafărul va răsări în inimile voastre”. Când a strălucit în ucenici, în Petru, Iacov și Ioan? Când au auzit cuvântul Tatălui ceresc și auzeau pe Iisus cu Moisi și Ilie vorbind. Ce înseamnă cuvântul, cum trebuie să te pătrundă, să nu dormi, să te trezești la cuvânt. “Și aceasta știind mai dinainte, nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuiește după socotința fiecăruia, căci proorocia nu s-a făcut din voia omului, ci oamenii cei sfinți ai lui Dumnezeu au grăit, purtați de Duhul Sfânt” (2 Petru 1, 16-21). Orice cuvânt e în Duhul Sfânt, așa a fost rostit atunci și așa l-a rostit Petru.

CristianR 06.08.2014 22:17:25

În finalul predicii, părintele redă o frumoasă s™i rară mărturie a unui alt mare duhovnic român, părintele Petroniu Tănase, martor si el, în Duh, la Schimbarea la fat›ă, la 2000 de ani după sfântul Petru:
Citat:

€œEram la slujba care s-a săvârșit atunci pe Muntele Sfânt, către seară. Soarele se afla ca de o suliță deasupra orizontului, proiectând până departe pe mare umbra muntelui, care părea un stâlp uriaș înfipt în mare. În curând, apoi, s-a afundat și soarele în mare, tivind o jumătate de orizont ca o linie strălucitoare de lumină neînserată.

În partea opusă, luna, care anul acela era plină, se pregătea și ea să răsară. Și-și vestea sosirea, completând cealaltă jumătate de orizont cu brâul de lumină și împlinind astfel o coroană de lumină de-a lungul întregului orizont. Sfântul Munte se afla în centru, iar soarele și luna, din spatele orizontului, țineau coroana de lumină de deasupra muntelui Schimbării la față. Priveliștea era de o măreție negrăită. Parcă eram înconjurat de revărsarea de lumină din lumina cea neînserată, din lumina de la schimbarea Domnului la față. Atosul se preschimbase în Tabor.

A răsărit apoi luna, învăluind muntele cu lumina ei tainică. În fața bisericuței din vârful muntelui s-a aprins un foc mare și a început privegherea de toată noaptea. Bisericuța era aproape plină de monahi și pelerini, care veniseră la prăznuire, între care se aflau și câțiva dintre cântăreții buni ai Atosului. Cântau: Veniți să ne unim în Muntele Domnului și să vedem schimbarea Lui la față. Și din lumină să luăm lumină. Minunata imnografie a sărbătorii ne făcea să trăim aievea taina cea neapusă a schimbării la față a Domnului. M-am așezat jos și, obosit de cale, am ațipit o clipă, dar m-am trezit imediat, tresărind și cuprins de o simțire cu totul neobișnuită.

Ce se întâmplase? La strană cântăreții cântau cu multă însuflețire, dar cântarea nu se auzea ca venind dintr-un loc (de la ei), ci se petrecea ceva cu totul minunat și cu neputință de explicat. Cântarea parcă se materializase. Tot văzduhul din biserică, însăși biserica și toate cele dintr-însa cântau. Eu însumi, trupul tot, mâini și picioare, se transformaseră într-o minunată cântare. Și eu mă simțeam ca și cum pluteam pe o întindere nesfârșită și elementul pe care mă aflam și în care eu însumi mă transformasem cu totul era acea nemaiauzită cântare. Nu visam; eram cu totul treaz și conștient de sine.

Mă vedeam plutind pe undele cântării ca pe o mare și lacrimi neoprite îmi curgeau din ochi. Mi-am adus aminte de cuvintele apostolului de pe Tabor: Doamne, bine este să fim aici. Și aș fi vrut ca melodia să nu se mai oprească niciodată. Între timp, cântăreții de la strană au încetat; dar cântarea aceea minunată continuam să o aud nu pe din afară, ci lăuntric, și o simțeam ca îndepărtându-se mereu, ca pe o lumină de seară care se stinge încetul cu încetul.

Privegherea nu știu când a trecut, dar afară începuse să se lumineze. Cei doi aștri își schimbaseră locurile. Luna se pregătea să se ascundă în mare, iar soarele cu raze de foc își anunța sosirea, împletind încă o dată cu razele lor cununa de lumină de deasupra Atosului. Cețuri fugare se strecurau de prin văi spre vârful muntelui, învăluindu-l cu nori auriți de razele soarelui ce răsărea, ca norul de lumină de pe Tabor. Noi ne găseam deasupra lor. Ne-am coborât spre Panaghia plini de bucuria tainică a prăznuirii, dar acordurile dumnezeieștii cântări tot se mai auzeau, ca niște ecouri din lumea de taină a altui veac.

De atunci muntele s-a schimbat. De câte ori îi văd vârful luminos, aducerea aminte cu dor de privegherea de la Schimbarea la față a Domnului rămâne o lumină de nestins, iar părinții psalți de atunci, când îi întâlnesc, îmi apar ca niște soli ai luminii celei neînserate€.

Ioan_Cezar 06.08.2014 23:25:53

Ce frumusețe de mărturisire...
Mulțumiri, Cristian și slavă lui Dumnezeu!

CristianR 07.08.2014 09:03:58

Într-adevăr, minunată. Așa putem înțelege ce înseamnă că Biserica este (sau coboară) cerul pe pământ; aici și acum.

Pelerin spre Rasarit 10.08.2014 22:59:37

,,Fiecare dintre noi are o chemare si un dar.Iar a-ti cunoaste darul inseamna a-ti cunoaste sensul vietii.A sti pentru ce traiesti si pentru ce te jertfesti" Parintele Galeriu, trecut in pacea lui Dumnezeu in data de 10 august 2003.

Un om al lui Dumnezeu transforma prin puterea Duhului pe cei din jurul sau.Cumva dragostea sa de oameni,calcand pe urmele Mantuitorului,nu poate ramane prizoniera intr-un singur trup,se revarsa luminand in intuneric,alinand in suferinta,incurajand in deznadejde.Este o dragoste unica in felul ei,izvorata din sacrificiul de sine,nu are,de multe ori,nevoie de cuvinte,o simti si o traiesti,neputand sa o uiti vreodata.Este smerita si blanda,tainica si totusi puternica,te invaluie si te ridica la adevarata ta menire.Este o dragoste pe care numai Dumnezeu o poate pune-n oameni si mai ales in cei ce-L iubesc,fara vorbe mari,fara discursuri grandioase,extraordinara prin simplitatea si curatia ei.O asemenea dragoste si un asemenea om nu manipuleaza,nu te seduc cu chipul lumii ci se lupta sa-ti arate adevarata ta menire,iti pune in suflet acel mic graunte al credintei pe care,mai tarziu,il vei privi cu uimire.Pasii unui asemenea om prin istorie sunt precum flori in desert,aduc viata si speranta,credinta si bucurie.Pe un asemenea om si o asemenea dragoste pentru oameni nu le uiti niciodata,iti raman mereu ca un semn de la Dumnezeu ca pana si in cele mai tulburi timpuri EL nu va inceta sa-si arate dragoste pentru oameni prin sfinti Sai.In memoriam Parintelui Galeriu, un sfant bland si bun,un om intre oameni.Darul lui a fost iubirea de oameni asa cum a spus Hristos, pe urmele caruia a calcat cu smerenie:,,Aceasta este porunca Mea: sa va iubiti unul pe altul precum v-am iubit Eu"

CristianR 11.08.2014 10:27:51

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 565316)
Pasii unui asemenea om prin istorie sunt precum flori in desert,aduc viata si speranta,credinta si bucurie.Pe un asemenea om si o asemenea dragoste pentru oameni nu le uiti niciodata,iti raman mereu ca un semn de la Dumnezeu ca pana si in cele mai tulburi timpuri EL nu va inceta sa-si arate dragoste pentru oameni prin sfinti Sai.

Mă bucur, Pelerin, că ne-ai amintit de această zi, la 11 ani de la trecerea Părintelui la Domnul. Dumnezeu să-l odihnească împreună cu sfinții Săi!

Iar mărturia ta arată că l-ai cunoscut cu adevărat, că ai simțit acea dragoste, blândețe, mângâiere și lumină pe care le dăruia tuturor. Și pentru că mă întreb adesea cum făcea de primea mereu aceste daruri pe care la rândul său le împărtășea celorlalți, cred că răspunsul se află chiar în citatul pe care l-ai dat la începutul postării.

CristianR 14.08.2014 22:43:18

Adormirea Maicii Domnului
 
1 atașament(e)
Evanghelia care se citește la praznicul Adormirii Maicii Domnului este cea care redă antiteza Marta/Maria. Și explică părintele:

Citat:

Și Maria asculta cuvântul Lui, deci acel cuvânt care poartă puterea vieții de veci. Împărtășindu-se din cuvintele Mântuitorului, se împărtășea din cuvintele vieții de veci. De aceea a zis Mântuitorul: “Partea cea bună și-a ales, care nu se va lua de la ea”.
Acestea nu se pot lua; ele nu intră în lumea celor trecătoare. Nu intră în lumea celor muritoare, iubiților. Aceasta trebuie s-o înțelegem pentru că este, repet, taina vieții de veci, taina vieții și a morții.

CristianR 16.08.2014 22:46:10

Umblarea pe mare; potolirea furtunii
 
1 atașament(e)
Aceasta este predica la duminica precedentă, pe care n-am apucat să o postez și o fac acum întrucât este o predică de o frumusețe și adâncime deosebite.

CristianR 17.08.2014 08:31:16

De la Schimbarea la fat›ă la vindecarea lunaticului:
Citat:

Se dezvăluie aici un înțeles uluitor. Deci pe Tabor vedem strălucirea slavei dumnezeiești: Mântuitorul în centru, cei doi profeți -€“ Moise și Ilie -€“ de o parte și de alta, grăiesc despre Cruce și Înviere. Le pregustă duhovnicește. Norul Duhului Sfânt îi învăluie, așa cum odinioară învăluise poporul ales în trecerea prin pustie, iar glasul Părintelui Ceresc se aude: €žAcesta este Fiul Meu cel iubit...€€. Așadar: Sfânta Treime; ca la botezul Mântuitorului. E cerul pe pământ. Negrăit eveniment dumnezeiesc și omenesc!

La poalele muntelui, însă, ce se petrece? Acolo, pe vârful muntelui este cerul pe pământ și pământul îndumnezeit; iar la poalele muntelui se aflau ceilalți nouă ucenici, cu mulțimea care se adunase, deoarece aflaseră cu toții că Mântuitorul este acolo, iar în mijlocul mulțimii, iată, când cobora Mântuitorul de pe Tabor, Îl întâmpină un om, căzându-I în genunchi și zicând: €ž€œDoamne, miluiește pe fiul meu că e lunatic!€
Citat:

pe Tabor -€“ strălucirea dumnezeiască, cerul pe pământ, iar dincoace -€“ pământul apropiat de iad. Acolo pământul apropiat de cer, oglindind cerul, aici pământul oglindind iadul, infernul durerii. Pe munte Petru spune: €ž€œDoamne, să rămânem aici! Ce să mai coborâm acolo, unde e atâta infern și unde ne așteaptă crucea pătimirilor?€€.

CristianR 17.08.2014 08:51:45

problema suferinței
 
Abordată s™i pe un alt topic, unde Cezar ne-a oferit un citat al părintelui Galeriu, iată că s™i în această predică părintele atinge problema suferint›ei:
Citat:

Unii filosofi au încercat să spună că tocmai aici se află dinamica vieții. Dar aceasta înseamnă a eterniza răul. Cât de mult a frământat răul (sub chipul suferinței, al durerii trupești, al suferinței sufletești) conștiința umană! Cum răspunde conștiința umană la întrebarea: Răul și suferința sunt operă a lui Dumnezeu? Hotărât, răul nu e opera lui Dumnezeu! Dar suferința? Nici suferința. Suferința este consecința răului, urmarea răului; trebuie precizat însă dintru început: Nu suferința e răul, ci păcatul este răul.

Cum se produce suferința? Cum o simți? Mulți s-au revoltat, au căzut în necredință de frica suferinței. Cei care cercetați literatura, gândiți-vă la un Camus, cu vestita lui carte, €œCiuma€. Surprinde răul și suferința lumii, scoțând în relief mai ales suferința copiilor. Se zguduie, oare, în tine credința, când vezi suferința unui nevinovat? Scriptura a răspuns și la aceasta prin suferința lui Iov. Ați auzit de Maica Tereza, cea care lucra atât de mult printre bolnavi, printre leproși. Și ea a spus unei femei bolnave de cancer: Să știi că Hristos e prezent în boala asta a ta! El te îmbrățișează cu această boală. Și biata femeie a răspuns: Roagă-L pe Hristos să nu mă mai îmbrățișeze cu boala. Era zguduită, sărmana, în suferința ei.
Continuarea în predica atas™ată.
P.S. Ulterior am observat că citatul dat de Cezar este din aceeas™i predică a părintelui, respectiv a vindecării lunaticului.

CristianR 17.08.2014 16:04:49

nu atei, ci revoltați
 
În continuare, din predica de azi:
Citat:

Omul necredincios, sărmanul, se revoltă. Soluție nu are. Caută. De multe ori se spune despre cineva (dacă n-o declară el însuși) că este ateu. Nu există atei! Un astfel de om s-a revoltat împotriva Dumnezeului celui viu și adevărat, dar își construiește alți zei. Un fel de fericire din lumea aceasta. Sau un idol din lumea aceasta: o plăcere, o patimă. Așa s-au construit idolii, din această revoltă și cădere originară. Dar idolul pe care ți-l construiești nu mai este Dumnezeu; el e din lumea aceasta și te îngroapă în lumea aceasta. Ar trebui să o știe toți ateii. Ei nu sunt fără Dumnezeu; ei îndumnezeiesc altceva. Iar cele pe care le îndumnezeiesc ei sunt morminte văruite.
Și iată cum se leagă între ele, praznice și duminici:
Citat:

Când vorbim de Adormirea Maicii Domnului înțelegem că adormirea ei, spre deosebire de moarte, înseamnă: sufletul nu i s-a despărțit de trup. Or, despărțirea sufletului de trup înseamnă deja stricăciune, iar păcatul aduce stricăciune.

Dar dacă tu, în suferință te lupți să refaci legătura cu Dumnezeu, să ajungi din nou la nedespărțire de Dumnezeu, să strigi, să te rogi, tu ai ieșit atunci din lumea stricăciunii, din lumea demonului. Atunci suferința te poate înălța.

CristianR 23.08.2014 22:25:48

Datornicul nemilostiv
 
1 atașament(e)
Între Dumnezeu și semeni.
datoria infinită a mea față de Dumnezeu, în raport cu datoria semenului meu față de mine și a mea față de semenul meu.”

Primul tâlc îl află părintele pornind de la cuvântul logon - să se socotească, ce trimite la Logos - Dumnezeu-Cuvântul, despre Care Evanghelia după Ioan spune: Toată judecata i-a dat-o Fiului (Logosului).

Așadar, „
prin Hristos, prin lumina și iubirea Lui e judecata lumii acesteia și judecata mea; a lumii mele.

Citat:

...Și Stăpânul a iertat acea datorie imensă, făcându-i calculul datoriei prin Logos, prin Fiul Lui; se deschide aici și alt înțeles. De acea a fost nevoie ca Fiul Lui să vină să plătească datoria pentru noi (și cu noi împreună; nu fără noi). Dar numai El putea, Hristos, unindu-Se cu noi, să plătească datoria noastră în fața Părintelui Ceresc; cum va spune Sfântul Pavel: “El a purtat păcatele noastre în trupul Său pe lemnul Crucii...” Și, precis, așa cum s-a descoperit în Hristos, mila și lumina divină pot să vindece tot ce e în lume, tot răul din lume.
Din faptul că nu doar datornicul este pedepsit, ci și familia lui, reiese că:
Citat:

Atunci când păcătuiești - să nu uiți - să te gândești și în jurul tău, căci întunericul din tine se răspândește în jurul tău. Asta înseamnă că a dat să fie vândut și soția și copiii și tot ce a avut, ca să plătească datoria. Păcatul meu îi împlică pe toți
Iertarea înseamnă vindecare:
Citat:

Noi știm că în duhul Evangheliei iertarea înseamnă vindecare. În înțeles divin iertarea nu-i un simplu act grațial - o grațiere - în sensul juridic. Grațierea iartă păcatul dar rămâne considerarea vinovăției. Nici nu șterge cazierul, nu? Grațierea nu șterge cazierul; numai amnistia șterge cazierul; de aceea și spune Scriptura, când e vorba de amnistie, de iertare, prin gura Sfântului Pavel: “Nici nu-mi voi mai aduce aminte de păcatele tale”. ...Atunci l-a iertat; i-a iertat toată datoria; iar iertarea înseamnă vindecare.


Ora este GMT +3. Ora este acum 17:39:18.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.