![]() |
Innoirea gandirii sau sensul pocaintei in cuvintele Parintelui Galeriu
Întrucât învățăturile părintelui Constantin Galeriu le consider deosebit de valoroase, prin tâlcurile adânci pe care sfinția sa le-a scos din cuvintele Evangheliei, m-am gândit să inițiez un topic dedicat predicilor sale, dar și altor cuvinte, eventual publicate în cărți, în ziare sau pe net.
Am intitulat topicul astfel pentru că mi-am dat seama că ceea ce dobândești ascultând/ citind cuvintele Părintelui nu este altceva decât o gândire nouă, mai adâncă, avându-și sursa evidentă în Duhul Sfânt de care este plină Biserica, Evangheliile, scrierile Sfinților Părinți - din care s-a adăpat ca nimeni altul Părintele Galeriu și, trecându-le prin filtrul propriei viețuiri și gândiri, le-a dăruit cu dragoste arzătoare tuturor celor care le-au dorit. Sper ca topicul să devină unul viu, comentat. Nu știu dacă este necesar să o spun: orice contribuție este binevenită. |
logica pocăinței
Și dacă astfel am intitulat topicul, găsesc potrivit să încep cu un cuvânt de seară (o cateheză) al Părintelui având exact această temă: Sensul (sau logica) pocăinței.
Un mic fragment: Citat:
|
Parintele Galeriu despre Mihai Eminescu .Poate are legatura in diagonala cu topicul dar am considerat-o o analiza exceptionala, ce merita citita.
|
Fără îndoială, are legătură. Sper că voi găsi vreme mai târziu să o citesc.
|
Citind eseul părintelui despre Eminescu (indicat anterior de Pelerin) îl redescoperi pe cel din urmă într-o lumină nouă, îți lasă impresia că îl citești cu adevărat pentru prima oară:
Citat:
|
Citat:
|
Mulțumesc de îndemn, prieten bun. Nu mă aștept încă la comentarii și, de altfel, cele mai mari așteptări le am de la mine însumi.
Întrucât predicile părintelui sunt la îndemâna oricui le vrea, pe net, m-am gândit să le postez însoțite de mici comentarii fără pretenții, care să se refere la o temă sau o idee de-a părintelui. Îmi propun, de fapt, un studiu - dacă nu-i prea mult spus, având în vedere nepriceperea mea -, pentru că părintele avea anumite teme predilecte, pe care le aborda în predici diferite, după cum găsea prilejul. Nu am de gând să extrag temele din toate predicile și să le adun, ci, mai degrabă, să le semnalez atunci când ele se ivesc. Am început cu pocăința din motivele arătate în introducerea topicului. Fragmentul postat nu l-am transcris încă, din lipsă de timp. Evident, despre pocăință părintele va mai vorbi și în alte predici, după cum va vorbi despre înviere, despre jertfă (și răscumpărare), despre lumină și întuneric, despre iubire și ego(centr)ism, despre Cuvânt și despre rațiune, despre buna relație dintre știință și religie, despre normalitate, despre sfințenie ș.a.m.d. Toate sunt teme actuale și, cred eu, de maxim interes pentru noi. Și tocmai preocuparea pentru ele cred că ne îndreptățește să le luăm în discuție, indiferent cât de puțin ne-am pricepe, sau poate tocmai de aceea. Având mereu modelul Mântuitorului înainte, Părintele Galeriu nu vorbea doar pentru cei cu multă carte, ci căuta să se facă înțeles de tot omul, nu era un elitist. Și cu atât mai mult se făcea respectat și iubit de către toți. Voi continua, cu ajutorul lui Dumnezeu, iar lucrul la acest topic ar putea dura mai mult de un an, însă am nevoie de timp. Doamne ajută! |
Cristian daca nu astepti nimic de la nimeni (daruind tu totul) si judecandu-te pe tine(un avva din Pateric a spus odata ca un frate a adormit langa el la Liturghie.Un alt frate l-a intrebat ce a facut si el a spus ca l-a lasat sa se sprijine pe el,fara sa-l trezeasca)atunci chiar cred ca esti persoana potrivita pentru un topic despre un asemenea om sfant,caci cei blanzi ca el vor mosteni pamantul.Sa-ti ajute Dumnezeu.
|
Foarte frumos topicul...
Eu nu sunt in masura sa discut pe asa un subiect inalt si teoretic. Stiu ca parintele Galeriu avea un dar deosebit de a vorbi oamenilor. Predicile poate ca nu sunt pe nivelul tuturor, ba as spune ca sunt de un nivel prea inalt pentru multi. Pentru mine insa cea mai mare valoare o are persoana lui, faptele lui, modul de a fi si trai credinta si modul in care se purta cu oamenii. Caci pana la urma asta cred ca este cel mai important la un preot: sa fie un model prin el si sa stie sa lucreze cu oamenii, sa-i ajute, sa-i invete in credinta. Sfintia Sa cred ca traia credinta cu sufletul lui si cu blandete si asa o si impartasea. Nu spune lucrurile oricat ar fi ele de teoretice si abstracte, decat cu blandete si iubire. Niciodata nu cu bata, sau cu asprime, sau amenintand. Eu asa il stiu si il port in suflet. Inainte de orice ii pasa de om si nevoile si suferinta lui. Si modul lui de a fi influenteaza si modul in care vedea credinta, in care isi compunea predicile. El mi-a aratat ca totusi credinta inseamna fapta si trairea si mai apoi (pentru cine are acest har deosebit), talcuirea in scrieri si predici. Nu-i tin minte predicile, dar n-am sa uit niciodata felul in care mi-a fost aproape atunci cand am fost la mare necaz si cum pentru fiecare avea ceva de daruit din suflet: o rugaciune profunda, o carticica de povete cu dedicatie, o mangaiere, un sfat, o carte de imprumutat pentru a citi. Ce mult as fi avut nevoie de Sfintia sa si acum...! A fost un sfant pe pamant... |
Tuturor celor care l-au cunoscut le lipsește, cred. Multora le-a fost ca un părinte bun.
În privința predicilor, chiar dacă are o abordare profund teologică, cred că ele reușesc să transmită ceva oricărui om, indiferent de nivelul intelectual. Sufletul e important să fie curat, adică receptiv. Ca exemplu, îmi vine în minte ce mi-a spus un fost coleg, a cărui fetiță în vârstă de 1 an a început să se închine auzind la casetofon vocea Părintelui. Probabil în tonul vocii Părintelui a sesizat nimic altceva decât harul, cu care va fi făcut cunoștință când au dus-o părinții la biserică. |
Ieșirea diin criza economică prin pocăință
Căutând și alte referințe al Părintelui la pocăință, am dat peste articolul lui Costea Munteanu, Părintele Galeriu - tâlcuitor al duhului vremurilor.
Nu o dată a arătat sfinția sa legătura dintre starea economică și starea morală, duhovnicească a omului. „Cum poți face o economie sănătoasă cu oameni bolnavi?”, obișnuia să spună. |
Sfânta Treime
1 atașament(e)
Cum ziua de luni care a trecut a fost închinată Sfintei Treimi, vă pun la dispoziție predica Părintelui din 1998, audio: Sfânta Treime, și text, în ataș.
|
după chipul Lui Dumnezeu-Cuvântul
O temă adesea întâlnită în predicile părintelui - Omul, creat după chipul lui Hristos:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
1 atașament(e)
La duminica primului sinod ecumenic, înainte de Pogorârea Duhului Sfânt, se citește rugăciunea Mântuitorului cea numită arhierească (Ioan 17, 1-13), sau, cum spune Părintele:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Grijile vieții
1 atașament(e)
Tema aceasta, a duminicii de azi, este deosebit de actuală, problema grijilor sufocante pentru duh fiind una la care fiecare dintre noi căutăm soluție.
Cum să le împaci? Cum să trăiești în lume, cu toate îndatoririle pe care le ai, fără, însă, a stinge duhul, fără a pune preocuparea pentru Împărăția Cerurilor în plan secund, dar și fără a renunța total la lume, socotind-o rea, opusă viețuirii în duh. Soluția vine din înțelegerea adecvată a grijii, nu din respingerea ei. Părintele spune: „Să te îngrijești, dar să nu te îngrijorezi!” Însă la începutul frumoasei pericope a duminicii de astăzi este vorba despre ochi, despre lumină, despre buna vedere: Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
De la grija care sfâșie sufletul, mintea, inima, însoțită de teamă, până la gândurile negre nu mai este decât un pas, numite de Grigorie Sinaitul „rațiuni ale dracilor”. Medicamentul îl aflăm, bineînțeles, la Hristos: Citat:
Citat:
|
Vindecarea slugii sutașului
1 atașament(e)
Atașez predica duminicii de astăzi.
Pornind de la smerenia sutașului, care este, după Sfântul Isaac Sirul, însuși Raiul („adâncul smereniei”), ajunge părintele la iubirea pe care o constată cel aflat în boală, în suferință, atunci când este ajutat de ceilalți: Citat:
|
Citat:
Citat:
|
problema răului
1 atașament(e)
În predica la duminica de azi, a vindecării celor doi demonizați din Gadara, este abordată problema răului. Cum și de ce este posibil răul în creația lui Dumnezeu, dacă El este doar afirmație, fără negație (căci nu are contrariu, cum spune Sf. Maxim Mărturisitorul?)?
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
continuare
În orice stare de păcat, chiar și în cea mai profundă cădere, când omul este stăpânit de diavol, adâncul său, pecetea pusă de Dumnezeu pentru totdeauna în sufletul omului, nu se distruge:
Citat:
„Ai venit înainte de vreme, să ne chinuiești?” - spun demonizații. Înainte de Judecată, adică: Citat:
Citat:
|
taina libertății
[continuare]
Citat:
Citat:
Citat:
|
Vindecarea slăbănogului din Capernaum
1 atașament(e)
După ce, vindecându-i pe cei doi demonizați din ținutul Gadarei, locuitorii acelei cetăți Îl roagă să plece, Iisus se urcă în corabie și trece pe celălalt țărm al Mării Galileii, în Capernaum, cetatea unde locuia adesea. Ajungând aici, este înconjurat de mulțimi în scurt timp, și i se aduce înainte, coborându-l prin acoperișul desfăcut al casei, un slăbănog, pe care Mântuitorul îl vindecă iertându-i păcatele.
Slăbănogul în fața Mântuitorului, atunci, noi, acum, la Liturghie sau în fața icoanei, la rugăciune, când ne împărtășim, când ascultăm Evanghelia, dacă avem simțire duhovnicească. „Iertate îți sunt păcatele”. Citat:
|
Păcat că un topic de o asemenea anvergură a apărut într-un sezon secetos al forumului, când pustiul bântuie pe-aici ca la el acasă!
|
Adevărat, de o vreme e secetă mare pe forum. Poate cu ajutorul sfântului Ilie de mâine să vină și ploaia.
Oricum, sper că topicul se va întinde pe o durată destul de lungă, încât să poată fi descoperit de cei care îl vor găsi util. |
În continuarea cuvântului de mai sus, cu referire la păcat, părintele adaugă:
Citat:
|
Iar dacă prin păcat ne facem fii ai diavolului, eliberarea de el ne-o aduce Dumnezeu prin Hristos, înfiindu-ne din nou. De aceea Îl numește pe slăbănog „fiule”:
Citat:
|
Înmulțirea pâinilor în pustie
1 atașament(e)
Evanghelia de astăzi se citeste după Matei, capitolul 14, versetele 14-22. Este vorba despre înmultirea, de către Domnul Hristos, a pâinilor în pustie.
Încă de la început, părintele trece de la pustiul fizic, material, la cel dinlăuntrul nostru, spiritual: Citat:
Mântuitorul le spune că nu trebuie să plece. Citat:
Cuvânt si pâine. Împărtăsanie: Citat:
|
continuare
Înmulțirea pâinilor și dăruirea lor – prin mâinle apostolilor – nu este altceva decât, din nou, Împărtășanie:
Citat:
Citat:
Taină care, mereu, se săvârșește în biserică, la fiecare Liturghie. Hristos cu apostolii și cu mulțimile, atunci; noi, acum, cu Hristos și cu preoții Lui. |
sensul minunii dumnezeiești
Sau între semn si minune:
Citat:
Citat:
În încheierea predicii, părintele ne lămureste: Citat:
|
Schimbarea la Față - pregustare a Învierii
Câteva cuvinte despre semnificația de excepție a sărbătorii de astăzi, în care revedem cu ochii duhului pe Domnul cum l-au văzut ucenicii Săi de taină - Petru, Ioan și Iacov - în lumina cea neînserată, netrecătoare, a Învierii.
Citat:
Citat:
|
În finalul predicii, părintele redă o frumoasă si rară mărturie a unui alt mare duhovnic român, părintele Petroniu Tănase, martor si el, în Duh, la Schimbarea la fată, la 2000 de ani după sfântul Petru:
Citat:
|
Ce frumusețe de mărturisire...
Mulțumiri, Cristian și slavă lui Dumnezeu! |
Într-adevăr, minunată. Așa putem înțelege ce înseamnă că Biserica este (sau coboară) cerul pe pământ; aici și acum.
|
,,Fiecare dintre noi are o chemare si un dar.Iar a-ti cunoaste darul inseamna a-ti cunoaste sensul vietii.A sti pentru ce traiesti si pentru ce te jertfesti" Parintele Galeriu, trecut in pacea lui Dumnezeu in data de 10 august 2003.
Un om al lui Dumnezeu transforma prin puterea Duhului pe cei din jurul sau.Cumva dragostea sa de oameni,calcand pe urmele Mantuitorului,nu poate ramane prizoniera intr-un singur trup,se revarsa luminand in intuneric,alinand in suferinta,incurajand in deznadejde.Este o dragoste unica in felul ei,izvorata din sacrificiul de sine,nu are,de multe ori,nevoie de cuvinte,o simti si o traiesti,neputand sa o uiti vreodata.Este smerita si blanda,tainica si totusi puternica,te invaluie si te ridica la adevarata ta menire.Este o dragoste pe care numai Dumnezeu o poate pune-n oameni si mai ales in cei ce-L iubesc,fara vorbe mari,fara discursuri grandioase,extraordinara prin simplitatea si curatia ei.O asemenea dragoste si un asemenea om nu manipuleaza,nu te seduc cu chipul lumii ci se lupta sa-ti arate adevarata ta menire,iti pune in suflet acel mic graunte al credintei pe care,mai tarziu,il vei privi cu uimire.Pasii unui asemenea om prin istorie sunt precum flori in desert,aduc viata si speranta,credinta si bucurie.Pe un asemenea om si o asemenea dragoste pentru oameni nu le uiti niciodata,iti raman mereu ca un semn de la Dumnezeu ca pana si in cele mai tulburi timpuri EL nu va inceta sa-si arate dragoste pentru oameni prin sfinti Sai.In memoriam Parintelui Galeriu, un sfant bland si bun,un om intre oameni.Darul lui a fost iubirea de oameni asa cum a spus Hristos, pe urmele caruia a calcat cu smerenie:,,Aceasta este porunca Mea: sa va iubiti unul pe altul precum v-am iubit Eu" |
Citat:
Iar mărturia ta arată că l-ai cunoscut cu adevărat, că ai simțit acea dragoste, blândețe, mângâiere și lumină pe care le dăruia tuturor. Și pentru că mă întreb adesea cum făcea de primea mereu aceste daruri pe care la rândul său le împărtășea celorlalți, cred că răspunsul se află chiar în citatul pe care l-ai dat la începutul postării. |
Adormirea Maicii Domnului
1 atașament(e)
Evanghelia care se citește la praznicul Adormirii Maicii Domnului este cea care redă antiteza Marta/Maria. Și explică părintele:
Citat:
|
Umblarea pe mare; potolirea furtunii
1 atașament(e)
Aceasta este predica la duminica precedentă, pe care n-am apucat să o postez și o fac acum întrucât este o predică de o frumusețe și adâncime deosebite.
|
De la Schimbarea la fată la vindecarea lunaticului:
Citat:
Citat:
|
problema suferinței
Abordată si pe un alt topic, unde Cezar ne-a oferit un citat al părintelui Galeriu, iată că si în această predică părintele atinge problema suferintei:
Citat:
P.S. Ulterior am observat că citatul dat de Cezar este din aceeasi predică a părintelui, respectiv a vindecării lunaticului. |
nu atei, ci revoltați
În continuare, din predica de azi:
Citat:
Citat:
|
Datornicul nemilostiv
1 atașament(e)
Între Dumnezeu și semeni.
„ datoria infinită a mea față de Dumnezeu, în raport cu datoria semenului meu față de mine și a mea față de semenul meu.” Primul tâlc îl află părintele pornind de la cuvântul logon - să se socotească, ce trimite la Logos - Dumnezeu-Cuvântul, despre Care Evanghelia după Ioan spune: Toată judecata i-a dat-o Fiului (Logosului). Așadar, „prin Hristos, prin lumina și iubirea Lui e judecata lumii acesteia și judecata mea; a lumii mele.” Citat:
Citat:
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:39:18. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.