![]() |
Inceputul sfarsitului !
Astazi mi-a fost dat sa traiesc un fragment din ceea ce altii au proorocit. Astazi in toate bisericile si manastirile ortodoxe din Romania nu sau mai citit rugaciunile Sf.Vasile cel Mare ,sau blestemele Sf.Vasile cel Mare ! Aceste rugaciuni sunt foarte importante pentru noi ortodocsii .De ce nu sau mai citit ? Am intrebat preotul paroh si mi-a spus ca e dispozitie de la Patriarhie de la preafericitul Ciubotea Daniel !
Este ceva fara precedent ce se intampla in BOR ! Acest "preafericit" a intervenit si in alcatuirea Sf. Liturghii si impreuna cu IPS. Bartolomeu Anania au schimbat si prin Biblie . De la cine putere isi atribuie acesti oameni sa schimbe ,sa faca si sa desfaca dupa bunul plac ? Am vorbit cu un preot care mi-a spus ca de 70 de ani slujeste si ca in fiecare an la 1 ianuarie a citit rugaciunile Sf.Vasile cel Mare ,anul asta e primul in care nu citeste !!! Acum ce facem dragi credinciosi ortodocsi ? Facem ascultare de intai statatorul Bisericii Ortodoxe ,sau ne unim si-l schimbam cu altul vrednic si care nu e corupt de papalitate ? Ori vom continua lupta dintre drept maritorii crestini ortodocsi si ecumenisti ? Este revoltator ceea ce se intampla in BOR de la inscaunarea acestui Ciubotea Daniel ! Daca noi romanii ne vom abate sau ne vom lepada de credinta noastra stramoseasca ortodoxa atunci vom dispare ca natiune ! Sa nu uitam ca inaintasii nostri au trecut prin veacuri cu credinta ortodoxa ne alterata ,iar Dumnezeu ne-a aparat de turci si alti cotropitori ! Fratilor sa nu lasam pe nimeni sa ne distruga credinta ! M-am asteptat ca macar unii preoti sa continue sa slujeasca asa cum au facut-o si pana acum ,dar ...sau conformat poruncii stapanului BOR ! Am crezut ca noi cei din biserica ne vom revolta ,vom protesta dar ...la fel liniste si mersul de turma. Nici macar nu s-a explicat in biserici de ce nu se mai citesc aceste molifte ! Asta e lasitate ! Pr. Amfilohie Branza spunea:" Fricosii nu se mantuiesc " ! Cred ca poporul roman si chiar si unii buni crestini din Biserica Ortodoxa si-au abandonat crucea pe undeva pe drumul de la 1990 la 2014 ...pacat .Vom vrea sa ploua ,vom vrea sa nu avem cutremure care sa omoare ,vom vrea sa traim mai bine ...Intorcand fata de la Hristos ? Sunt mahnit suparat si ma simt tradat ! |
Calm.
Nu e deloc primul an. Pentru ce ai nevoie să fii exorcizat? Moliftele se citesc cu un minim de pregătire: post, rugăciune, spovedanie și împărtășire. Atât pentru mireni cât și pentru preoți. |
Preotul poate sa asculte sau nu o astfel de dispozitie. De acum vor tot veni astfel de dispozitii. Chit ca ne vom ascunde in catacombe, dar traditia Bisericii va continua.
ADEVARATA FATA A “MARILOR INTELECTUALI” DE DREAPTA: ANTICRESTINISM sau IGNORANTA “CU STAIF” ACADEMIC? Andrei Marga vrea MODIFICAREA LITURGHIEI ORTODOXE din cauza “antisemitismului” (!), iar Nicolae Manolescu se ia la tranta leninista cu… ”SUPERSTITIA” cinstirii sfintelor moaste |
Daca si Andrei Marga e intelectual de dreapta.......
Apoi- parintele ne-a explicat ca Molitvele Sf. Vasile se citesc dupa post si rugaciune multa, iar eu nu cred ca in ultimele zile a tinut prea multa lume post.... Se vor citi insa in prima duminica din Postul Pastelui, cand se oficiaza si Liturghia Sf. Vasile, la fel ca azi. De ce ar fi mai imporant acum? ca e Anul Nou? de fapt nici nu e, ca anul bisericesc incepe la 1 septembrie... |
Citat:
La voi se citesc in prima duminica din postul Pastilor? La noi se citesc dupa Sfantul Maslu, in perioada posturilor. e drept, pana acum cativa ani se citeau mai des, inclusiv pe 1 ianuarie. |
La noi se citesc tot în perioada posturilor, cu cei despre care părinții parohi știu că țin post.
|
Eu tot in perioada Postului mare le-am auzit, dar la manastire- la Frasinei, mai exact. Anul acesta voi fi atenta la mine la parohie daca se citesc; in nici un caz nu se citesc in fiecare duminica sau dupa fiecare Sf. Liturghie a Sf. Vasile cel Mare. Cred ca parohiile au obiceiurile lor in aceasta privinta, dar recomandarea generala este, cel putin pentru bisericile de mir, sa nu fie citite azi; explicatia mi se pare foarte buna. De exemplu azi: lumea a chefuit in ultimele zile, putini sunt pregatiti pentru invocarea si lupta cu cel rau.
|
Nu a inceput bine anul si deja sectarii si-au aratat coltii.
Un topic, si doi sectari, unul nou si altul vechi. Sa vedem care isi mai da arama pe fatza. |
Sa nu amestecam lucrurile si sa nu folosim impropriu termenii!
Moliftele se citesc si in semn de pretuire fata de Sfantul Vsile cel Mare. Se stie ca fiecare sfant de ziua lui ii rasplateste pe cei care-l cinstesc. Astfel, citirea Moliftelor nu cred ca are legatura strict cu Anul Nou ca sarbatoare laica, ci cu ziua acestui sfant mare ale crestinatatii. Asadar nu cred ca se citesc pentru ca sa ne mearga bine tot anul, ci pentru a cere ajutor de la Dumnezeu prin mijlocirea Sfantului Vasile. |
Moliftele se citesc pentru exorcizare. Atât.
|
Cand o sa intelegeti ca nu orice schimbare in cult, slujbe, reprezinta o schimbare a credintei. Nu este o tradare a invataturilor ortodoxe. Treburile acestea trebuiesc gandite logic! Slujbele sunt facute de catre oameni pentru oameni, ca prin ele, ei, sa Il slaveasca pe Dumnezeu. Forma lor poate, si a fost de multe ori, schimbata. Ba mai mult decat atat, doar in ultimele cateva sute de ani s-a creat o uniformitate a cultului in toata ortodoxia. Pana atunci erau diferente, chiar mari, intre traditiile grecesti, antiohiene, slave, romanesti, iar unele dintre ele s-au pastrat pana in zilele noastre. Iar biblia este in primul rand o traducere. Este normal sa apara diferente mici intre versiuni, pentru ca fiecare traducator incearca sa foloseasca cuvinte care sa se apropie cat mai mult de sensul original. Unii reusesc mai bine, altii...... Catehumen, lipsa ta de respect pentru patriarhul nostru nu este normala, mai ales, avand in vedere ca mai ai multe de invatat. Ti-ai ales bine numele.... Iertati-ma si la multi ani tuturor. |
Nu cred ca si-a ales bine numele.
Cel ce vine la credinta, vine cu smerenie, vine stiind ca are multe de invatat. Ori, noi avem aici unul care deja se crede superdestept, capabil sa judece pana si pe maimarii Bisericii. |
Am sa postez si aici un citat care mi-a atras atentia de curand. Vad cum unii care, spun ei ca nu sunt sectari ca altii si nici in timpul serviciului, iau atitudine impotriva a tot ce e normal, ortodox si traditional. Astfel, cum-necum, ni se ofera lectii de reeducare soft, conform sursei urmatoare:
,,S-a descoperit ca tortura nu este cea mai eficienta metoda de a robi constiinta omului. Mai eficienta este crearea unui “Egipt” supra-sofisticat, supra-organizat, dotat cu scopuri “generoase” si “umanitare”, in care curg rauri de lapte si atarna halci de carnuri pe copaci. Tortura, prigoana, pana la un anumit timp, sunt ascunse, pentru a nu deveni prea puternic mirosul putreziciunii din subsolurile acestui nou Turn Babel. Acum (deocamdata cel putin) razboiul e impotriva nu numai a crestinismului, a Ortodoxiei, dar si impotriva normalitatii, avand insa acelasi scop – satanizarea omului. E un razboi dus pe foarte multe fronturi deodata, dar credem ca frontul principal este mai ales cel impotriva copiilor si a tinerilor. Ceea ce se intampla acum in lume are legatura organica cu ceea ce s-a intamplat la Pitesti (si atunci exercitat predilect asupra celor tineri). Fara a se folosi tortura, ci armele “soft” ale seductiei colective, ale manipularii in massa (prin mass-media in principal), ale inocularii pe toate caile posibile, institutionale si informale, a ideologiilor zise “umaniste”, dar in realitate nihiliste. In numele nihilismului tot ce este traditional, normal, sanatos, crestin trebuie pulverizat, desfiintat sau compromis, iar sustinatorii valorilor traditionale, “conservatorii” trebuie intimidati, pusi la stalpul infamiei, discreditati si aratati cu degetul ca vinovati sau ca “pericole” pentru toate relele reale sau inchipuite ale omenirii." Sursa: DE LA REEDUCAREA PRIN TORTURA LA REEDUCAREA SOFT: abolirea constiintei, glasul lui Dumnezeu in om |
Citat:
Bine, aproape orice. Nu poate sa isi ia documente cu cip. Asta e rau. Foarte rau. In fundul iadului se duce daca are documente cu cip. Acum serios, in afara de ideile schismatice si de instigarile la neascultare asta cu traditia Bisericii de unde? In primul rand afirmatia se bazeaza pe "habarnism" avansat. Dar trecand si peste asta: exista Sf Traditie si traditii lumesti. La capitolul traditii lumesti putem sa includem si randuiala anumitor slujbe. Si aici exista un exemplu concret: slujba logodnei. Clar s-au isterizat unii cand Sf Sinod a hotarat ca slujba logodnei se va face de acum obligatoriu legat de Taina Cununiei. Si nu au inteles ca este vorba despre o decizi administrativa, cu implicatii teologice, dar fara a incalca cumva Sf Traditie. Acelasi lucru si cu Molitfele Sf Vasile. 1. Nu tine de Sf Traditie. 2. S-a creat o anumita traditie (recent) ca aceste slujbe sa se faca in prima zi a anului calendaristic. Dar aceasta traditie a tinut cont si de pregatirea necesara? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Sau pentru ca simteai nevoia? Daca a doua varianta, ce te opreste sa participi la aceste slujbe alta data decat pe 1 ianuarie? Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Stii cate traduceri sau adaptari ale Sf Scripturi au existat in limba romana? Si daca tot afirmi ceva: ce e neconform, dupa tine, in Sf Scriptura "tradusa" (impropriu spus tradusa) de IPS Bartolomeu Anania. Citat:
Citat:
In afara de exagerarile de rigoare (am mai indoieli ca preotul respectiv slujeste de 70 de ani) mai informeaza-te. Nu e primul an. Citat:
Citat:
2. Ati fi inteles? |
Citat:
Iata ce se mai spune despre unii dintre acestia: ,,In numele nihilismului tot ce este traditional, normal, sanatos, crestin trebuie pulverizat, desfiintat sau compromis, iar sustinatorii valorilor traditionale, “conservatorii” trebuie intimidati, pusi la stalpul infamiei, discreditati si aratati cu degetul ca vinovati sau ca “pericole” pentru toate relele reale sau inchipuite ale omenirii." Sursa: DE LA REEDUCAREA PRIN TORTURA LA REEDUCAREA SOFT: abolirea constiintei, glasul lui Dumnezeu in om |
Citat:
Si nu e nimic interpretabil. Daca nu stim sa folosim cuvintele nu e problema mea. Dar nu folosim ineptii care ii pot induce pe altii in eroare. |
Citat:
|
,,Dar care era pricina temerii gadarenilor? Oare minunea omului chinuit de diavoli sau înecarea porcilor în mare? Nici una, nici alta, ci pricina temerii și înspăimîntării lor era călcarea Legii lui Dumnezeu. Căci Legea lui Moise oprea a se mînca carne de porc (Levitic 11, 7), iar ei creșteau porci și mîncau din cărnurile lor. Deci, pentru călcarea Legii i-a cuprins atîta spaimă, ca nu cumva Dumnezeu, pentru această călcare de lege și pentru alte răutăți ale lor să-i pedepsească și cu alte pedepse mai grele. Deci avînd această frică și neîndrăznind a zice ceva asupra Domnului pentru paguba porcilor, Îl rugau cu toții pe Iisus Hristos să se ducă din hotarele lor. Iar preabunul și blîndul Mîntuitor, văzînd împietrirea și nemulțumirea lor, nu i-a certat, ci intrînd în corabie S-a întors iarăși în Galileea (Luca 8, 37). Iar bărbatul din care ieșiseră demonii se ruga să rămînă cu El, iar Mîntuitorul, eliberîndu-l, i-a zis: Întoarce-te la casa ta și spune cîte ți-a făcut ție Dumnezeu. Și s-a dus omul, propovăduind în toată cetatea, cîte i-a făcut Iisus (Luca 8, 39).
Vedeți, frații mei, blîndețea, smerenia și bunătatea cea negrăită a Domnului? După ce a făcut un bine așa de mare cu vindecarea acelui om chinuit de diavoli, nu așteaptă plată de la el spre a rămîne și a-i sluji Lui. Ci i-a zis: Întoarce-te la casa ta și spune cîte ți-a făcut ție Dumnezeu (Luca 8, 39). Dacă ar fi zis "întoarce-te la casa ta și spune cîte ți-am făcut Eu ție", cărturarii, fariseii și arhiereii cei plini de zavistie care pîndeau învățătura Lui, ar fi avut motiv să spună că Mîntuitorul face minuni cu scopul de a fi lăudat de oameni. Dar așa, la toți le-a închis gura, zicînd: Întoarce-te la casa ta și spune cîte ți-a făcut ție Dumnezeu. Deci se cuvine ca în toate să avem pildă de urmat învățătura și viața Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, iar faptele noastre cele bune să le facem cu scopul de a plăcea lui Dumnezeu spre slava Lui, cum ne învață și Sfîntul Apostol Pavel (I Corinteni 10, 31). Iubiți credincioși, Să știți că sînt trei feluri de oameni demonizați: întîi sînt cei ce se chinuiesc cu trupul de duhurile cele rele, cum sînt epilepticii, lunaticii și cei demonizați ca cel din Evanghelia de astăzi. Al doilea sînt toți ereticii și învățătorii mincinoși și răi care cu învățăturile lor greșite schimbă adevărul Sfintei Scripturi și duc la rătăcire de la dreapta credință, pe creștinii nelămuriți și neîntemeiați în adevăr. Iar al treilea sînt cei stăpîniți de grele patimi. Despre primul fel de demonizați am vorbit pe scurt mai sus, despre al doilea amintește marele Apostol Pavel, zicînd: Duhul vorbește lămurit că, în vremile cele de apoi, unii se vor depărta de la credință, luînd aminte la duhurile cele înșelătoare și la învățăturile demonilor (I Timotei 4, 1). Dumnezeiescul părinte Ioan Gură de Aur, tîlcuind acest text al Apostolului Pavel arată că aceștia sînt toți începătorii de erezii, care, povățuiți fiind de demoni și mișcați de duhurile înșelăciunii vor grăi înșelăciuni către cei binecredincioși, spre a-i înstrăina de la adevărata Biserică a lui Hristos."http://paginiortodoxe2.tripod.com/pr...23rusalii.html |
Ca multi alti confrati, am incercat si de data aceasta ca la cumpana dintre ani sa fiu acolo, in Sfanta Biserica, drept multumire pentru anul ce-a trecut si sperante binecuvantate pentru cel ce urma sa vina. Dupa care, impreuna cu cativa prieteni vechi, ne-am retras si am sarbatorit discret, cu o friptura si un pahar de vin, fara staif si fast, asa... ca intre prieteni castigati in timp... Abia pe la ora 5 ne-am retras la casele noastre. Iar cand a inceput Sf Liturghie, cu o mica intrarziere, m-am prezentat, fiindca nu se cade sa lipsesti chiar din prima zi si cu atat mai putin sa lenevesti in pat. In acest timp ma intrebam daca sunt eu vrednic sa ascult molitvele Sf. Vasile cel Mare daca nici macar de sfanta anafura nu am voie sa ma ating... Mai tarziu am inteles ca nu se mai citesc.
Oare de ce ar trebui combatuta decizia Preafericitului Patriarh Daniel? Cine doreste astfel de "citiri", cred eu ca ar trebui sa se osteneasca mai mult si sa ajunga la o manastire apropiata unde ar risca mai putin sa-i sminteasca pe altii si ar avea si mai mult folos. Nu am facut nici o statistica, dar nici n-am auzit vreodata ca, pe 1 Ianuarie, dupa ce la o biserica de mir sau citit molitvele Sfantului Vasile, sa fi avut loc vreo exoscizare. Poate ca s-o fi intamplat vreodata pe vreundeva, fiindca mai sunt si preoti mireni cu har deosebit, dar de aici si pana a generaliza acesta la fiecare biserica de mir, mi se pare trist, mai ales ca noi, mirenii nu intelegem cat de nevrednici suntem cu adevarat! Fratilor, preotul poate sa ne citeasca si din Sandra Brown, daca avem destula credinta si smerenie, ajungem sa "primim" cele bune si de folos. Dar daca bietul preot isi face datoria, iar noua nu ni se intampla nimic, ajungem asa cum s-a mai intamplat, sa blamam preotul ca este un escroc fiindca slujba lui nu a avut efectul pentru care... l-am platit! Pe Dumnezeu nu-L putem mitui!! |
Citat:
2. Ce legatura are cu topicul de fata sau cu ce am spus eu? 3. A avut cineva nevoie de Molitele Sf Vasile si nu i s-au facut? Daca nu, discutia este despre nimic. E ca si abuzul de Sf Impartasanie. Esti pregatit? Nu, dar am auzit ca este bine sa o faci cat mai des. |
@Mosh-ule, nu patriarhul ci Sfântul Sinod.
|
Citat:
2. Legatura exista, dar trebuie vazuta. 3. Este destul de jenant sa faci demersuri sa ti se faca o astfel de slujba. Unii oameni constientizeaza cate patimi au abia dupa ce participa la astfel de slujbe, nu inainte. Asa ca nu se apuca sa ceara Molifte, ci cauta o biserica in care se citesc pentru a participa pur si simplu. De pregatit putem sa fim si pregatiti. Nu-i asa mare lucru sa stai nemancat pana la terminarea slujbei. |
Citat:
Citat:
Daca vorbim de postarea mea, unde eu reclamam incultura teologica de care se da dovada cand se spune ca Molitfele se citesc in cinstea Sf Vasile si nu pentru dezlegari povestea cu preotul dat in judecata de vrajitoare nu se potriveste. Daca vorbim despre topicul de fata, adica despre oportunitatea acestor slujbe in data de 1 ianuarie (si nu despre oportunitatea citirii lor in cazul demonizatilor) si despre decizia Sf Sinod iar nu vad legatura cu preotul dat in judecata de vrajitoare. Dar probabil scria undeva intre randuri. ;) Citat:
Citat:
Citat:
Pregatirea de obicei inseamna post si spovedanie. Cine a postit dupa Craciun? Serios, mai bine ne lasam de sportul asta. Ierarhii au mai dat pe la scolile de teologie, au mai citit o carte a Sfintilor Parinti, au si ceva experienta si am tentinta sa le dau mai mult credit cand iau o decizie decat unora care au invatat teologie de pe "apologeticum"-"razboi intru cuvant" sau din notele de subsol de la "libertatea" si "cancan". |
Citat:
Citat:
Citat:
Parintele Amfilohie spunea multe, candva... Era tanar, entuziast si gata sa devina "mucenic", desi nu intelegea bine pe atunci... "mucenicul cui"... Acum sunt convins ca se cam rusineaza vazandu-si inregistrarile mai vechi, fiindca stiu bine ca s-a inteleptit mult in ultimul timp. Lasati "revolta" si "curentul legionar", fiindca nu de ele avem nevoie, ci de smerenie si ascultare. Ca sa nu faci ascultare si sa te mai si mantuiesti, ar trebui sa fii recunoscut de toata lumea ca "induhovnicit", iar asta se demonstreaza prin fapte greu de combatut... |
Citat:
|
Citat:
E la mintea cocosului ca nici o vrajitoare nu a dat nici un preot in judecata, e la mintea cocosului ca nu ai ce sa raspunzi la partea unde ai aruncat-o pe asta cu vrajitoarea fara nici o legatura cu discutia de pana atunci si e la mintea cocosului ca nu ai cum sa argumentezi ca oamenii ar veni pregatiti pentru genul asta de slujba pe 1 ianuarie. Incultura, ignoranta, ilogicitate, necunoastere... Si sa raspund si la postarea ta. In primul rand iar aberezi si dai dovada de reavointa. Si asta pentru ca eu am tot repetat ca discutia nu este despre oportunitatea citirii Molitfelor si despre oportunitatea citirii lor pe 1 ianuarie. Si tu insinuezi altceva, desi ma indoiesc de faptul ca nu ai fi inteles. In al doilea rand cine a spus ceva despre pacatul de a fi citite molitfele chiar pe 1 ianuarie? Deci, iar, din reavointa scornesti neadevaruri si insinuezi ca ar fi fost spuse. In al 3-lea rand, ce legatura are Apocalipsa cu ce s-a discutat? Dar inteleg, obsesia patologica si sectanta cum ca am trai vremurile din urma te duce mereu in zona asta. Ps: Poate mai inveti ceva. De obicei prin Sfintii Parinti Biserica intelege teologii care au aparat invatatura in perioada Sfintelor Sinoade. |
Hotărârea Sfântului Sinod privind slujba din noaptea de Anul Nou și citireaMolitfelor
Citat:
Poate multi nu cunosc hotararea Sfantului Sinod care dateaza din 2011 si argumentele aduse in aceasta hotarare si de aceea o voi posta aici pentru cei care se "revolta" precum dracii din adancuri . . . ! Iata hotararea : Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române întrunit în ședința de lucru din 16-17 februarie 2011, sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, a luat următoarele hotărâri privind slujba din noaptea de Anul Nou și citirea molitfelor Sfântului Vasile cel Mare, după cum ne informează Cancelaria Sfântului Sinod: Hotărârea nr. 630 din 17 februarie 2011 a Sfântului Sinod privind rânduiala liturgică unitară în Biserica Ortodoxă Română pentru slujba ce se oficiază în noaptea trecerii dintre ani, precum și pentru respectarea rânduielii citirii molitfelor Sfântului Vasile cel Mare: Având în vedere îndreptățirea propunerii Preasfințitului Părinte Episcop Corneliu al Hușilor privind adoptarea de către Sfântul Sinod a unei hotărâri prin care să se reglementeze rânduiala liturgică unitară ce trebuie urmată în toată Biserica Ortodoxă Română pentru slujba ce se oficiază în noaptea trecerii dintre ani și justețea considerațiilor cu caracter liturgic, pastoral și duhovnicesc, privind slujbele ce trebuie oficiate în această noapte, în scopul marcării după cuviință a bucuriei duhovnicești a sărbătorii bisericești din ziua de 1 ianuarie; Apreciind că cea mai potrivită slujbă în noaptea trecerii dintre ani este cea a Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos, rânduială liturgică prin excelență doxologică, care trebuie urmată de rostirea rugăciunii de mulțumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum) și a rugăciunii de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) urmată de cântarea Apărătoare Doamnă..., precum și de cuvântul de învățătură în care să se sublinieze importanța sfințirii timpului în Hristos Mântuitorul, Împăratul veacurilor, și că slujba Tedeumului trebuie săvârșită după Sfânta Liturghie, așa cum se procedează la nivel panortodox și cum prevăd îndrumările tipiconale; Întrucât în mănăstiri trebuie păstrată în întregime rânduiala săvârșirii celor șapte laude la vremea rostuită, urmând ca la slujba de la miezul nopții (Miezonoptică) să se adauge Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos, rugăciunea de mulțumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum) și rugăciunea de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) urmată de cântarea Apărătoare Doamnă...; Luând act că, pentru a evita excesele străine de duhul credinței și al bunei-cuviințe pastorale, precum și practicile dăunătoare unității liturgice, săvârșite cu ostentație sau din motive pecuniare, este necesar să se respecte rânduiala citirii molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale și, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, aceasta trebuind să fie însoțită de post și spovedanie, atât din partea clericilor, cât și a credincioșilor; Constatând, în cadrul discuțiilor care au avut loc, că citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul țării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale țării și mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori; Ținând seama că, în conformitate cu prevederile art. 163 alin. (3) din Statutul pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române, este necesar ca Editura și Tipografia Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă să ia măsurile adecvate pentru tipărirea într-o broșură a rânduielii slujbei bisericești din noaptea trecerii dintre ani, cu conținutul aprobat de Sfântul Sinod, care să fie difuzată tuturor unităților de cult din eparhiile Patriarhiei Române; În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) lit. a) din Statutul pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române (modificat, completat și aprobat prin hotărârea Sfântului Sinod nr. 381/17 februarie 2011), potrivit cărora Sfântul Sinod ”păstrează unitatea dogmatică, liturgică și canonică, statutară și regulamentară în Biserica Ortodoxă Română, precum și comuniunea cu întreaga Biserică Ortodoxă”; La propunerea Comisiei teologice, liturgice și didactice, precum și a votului unanim exprimat, Sfântul Sinod a hotărât: 1. Ia act de propunerea Preasfințitului Părinte Episcop Corneliu al Hușilor privind stabilirea unei rânduieli liturgice unitare în Biserica Ortodoxă Română pentru slujba ce se oficiază în noaptea trecerii dintre ani, precum și de considerațiile și propunerile cu caracter liturgic, pastoral și duhovnicesc formulate, în vederea adoptării unei hotărâri adecvate. 2. Aprobă uniformizarea rânduielii liturgice ce urmează a se săvârși în toate catedralele și bisericile parohiale din Biserica Ortodoxă Română în noaptea trecerii dintre ani și care va consta în: citirea Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos - rânduială liturgică prin excelență doxologică, rostirea rugăciunii de mulțumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum), a rugăciunii de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) și a cântării ”Apărătoare Doamnă...”, urmate de un cuvânt de învățătură în care se va sublinia importanța sfințirii timpului în Hristos Mântuitorul, Împăratul veacurilor. 3. Întrucât mănăstirile au îndatorirea săvârșirii în întregime a celor șapte Laude, la vremea lor, aprobă ca, în noaptea trecerii dintre ani, acestea să urmeze rânduiala, întemeiată tipiconal, de săvârșire a Miezonopticii, a Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos, la sfârșitul căreia se vor adăuga rugăciunea de mulțumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum), rugăciunea de intrare în Noul An (de la slujba Tedeumului) și cântarea ”Apărătoare Doamnă...”. 4. Întrucât sărbătoarea bisericească de la 1 ianuarie (Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului și Sf. Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este și începutul anului civil, trebuie primită cu bucurie duhovnicească, la sfârșitul Sfintei Liturghii se va oficia slujba Tedeumului, așa cum se procedează la nivel panortodox și cum prevăd îndrumările tipiconale. 5. Aprobă ca Editura și Tipografia Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă să supună aprobării Preafericitului Părinte Patriarh Daniel proiectul de broșură care va cuprinde rânduiala slujbei bisericești din noaptea trecerii dintre ani, cu conținutul aprobat de Sfântul Sinod și care, în scopul uniformizării acestei rânduieli liturgice, să fie difuzată tuturor unităților de cult din eparhiile Patriarhiei Române. 6. Înaltpreasfințiții și Preasfințiții Părinți chiriarhi vor da îndrumările necesare clerului privind respectarea acestor rânduieli liturgice la unitățile de cult din eparhie, precum și despre îndatorirea clerului de a face catehizarea credincioșilor privind rostul doxologic al rânduielii liturgice stabilite pentru slujba din noaptea trecerii dintre ani. 7. Pentru a se evita excesele străine de duhul credinței și al bunei-cuviințe pastorale, precum și practicile dăunătoare unității liturgice, săvârșite cu ostentație sau din motive pecuniare, Înaltpreasfințiții și Preasfințiții chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală și duhovnicească de a respecta rânduiala citirii molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale și, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduială trebuind să fie însoțită de post și spovedanie, atât din partea clericilor, cât și a credincioșilor. În cadrul îndrumărilor respective se va preciza cu limpezime că citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul țării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale țării și mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori. În scopul îndrumării clerului din eparhie și a personalului monahal asupra necesității aducerii la îndeplinire și a respectării prevederilor de la punctele 6 și 7 din prezenta hotărâre sinodală, se va putea folosi prilejul conferințelor administrative lunare de la protopopiate și al sinaxelor stareților și egumenilor de mănăstiri și schituri din eparhie, precum și presa scrisă sau alte mijloace audio-vizuale bisericești centrale și eparhiale. Pentru a veni în sprijinul eparhiilor și al unităților de cult din cuprinsul lor, prezenta hotărâre a Sfântului Sinod a fost comunicată Editurii și Tipografiei Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă (punctul 5), precum și Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române (Radio TRINITAS, TRINITAS TV, publicațiile LUMINA, Agenția de știri BASILICA, Biroul de presă). |
Citat:
Nu e mai simplu sa dai cu parul decat sa te informezi? |
Citat:
|
Citat:
Din pacate multi frati ai nostri cad in plasa acestor "ortodocsi", care au misiuni clare mai ales in perioadele de varf ale Bisericii noastre ! Sa ne rugam pentru ei ! |
Citat:
Citat:
Dar unii care cauta motiv de ravratire vor gasi mereu. |
Citat:
Multumim Cristi pentru detaliile pe care ni le-ai pus la dispozitie. Din pacate ele nu reprezinta un argument serios in fata celor care asteapta de la Dumnezeu sa le lustruiasca si bocancii daca s-ar putea!... |
Citat:
|
Asa gandesc studentii de la Teologie !
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Iertare ! |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 14:14:00. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.