![]() |
Despre legătura dintre spovedanie și împărtășire
http://www.teologie.net/2013/07/05/s...e-impartasire/
Este un nou articol excelent și excepțional scris de ieromonahul Petru Pruteanu. El răspunde sincer și direct la această problemă actuală, pornind de la practicile de la începutul creștinismului și mergînd de-a lungul istoriei pînă în zilele noastre, folosindu-se și de experineța proprie de duhovnic. Consider că este un eseu care merită atenția tuturor, dar în special a preoților și a creștinilor ortodocși practicanți. Deși este relativ lung, nu veți pierde vremea citindu-l. Pentru cine nu știe, cîteva vorbe despre părintele Petru pe http://www.teologie.net/ieromonah-petru-pruteanu/ și o parte din bogata sa activitate: http://www.teologie.net/biblioteca/ . |
Un citat care mi-a plăcut:
”Creștinii noștri trebuie să înțeleagă că pocăința nu se reduce la mărturisirea păcatelor și primirea dezlegării. Orice rugăciune și trăire duhovnicească este pocăință. Aceasta nu exclude mărturisirea păcatelor în prezența episcopului/preotului, ci o completează și o desăvârșește. Putem spune că pocăința este „un exercițiu terapeutic permanent”, iar mărturisirea este „o operație chirurgicală”. Noi însă am ajuns să-i operăm pe oameni la tot pasul, ținându-i într-o anestezie continuă, dar nu-i mai învățăm cum să trăiască sănătos. Sf. Apostol Pavel îndeamnă, ca înainte de împărtășirea cu Sfintele Taine „să se cerceteze omul pe sine însuși și așa să mănânce din Pâine și să bea din Pahar” (I Corinteni 11:28). Aici se are în vedere o cercetare a propriei conștiințe, care trebuie educată în așa fel încât omul să-și vadă păcatele sale și să se pocăiască pentru ele, iar dacă păcatele sale constituie impedimente canonice pentru împărtășirea cu Sfintele Taine, atunci el trebuie să meargă să se mărturisească și să-și asume epitimia rânduită până la reintegrarea în comunitatea euharistică a Bisericii de care s-a rupt prin păcat.” |
60 de vizualizări
0 reply în 4 zile Dacă aș fi deschis un topic despre Hollow Earth sau ceva de genul ăsta, cred că aveam 60 de comentarii pînă acum. |
Citat:
Poate in ala sta si explicatia lipsurilor de feedback de aici. :) Si mai poate fi un motiv. Asta: http://ierompetru.wordpress.com/2009...rico-liturgic/ Numai ca intre timp, cred ca a mai priceput cate ceva si a sters postarea. L.E: Probabil ca nu, motivele se regasesc aici: http://www.teologie.net/2009/10/22/s...rico-liturgic/ IeromPetru spune: 18/11/2009 la 19:30 (...) Așa cum am scris și în studiu (pe care cred că l-ați citit), cei care sunt căsătoriți legal, chiar dacă nu sunt cununați, nu trăiesc în desfrânare sau concubinaj. Biserica recunoaște căsătoria lor civilă. Doar dacă nu există motive obiective și oamenii pur și simplu sunt indiferenți față de binecuvântarea Bisericii, atunci preotul îi poate opri de la împărtășire. Dacă însă unul își ține bine credința sa și nu se poate cununa doar din cauza celuilalt (fie că e ateu,eretic etc), cel credincios nu poate în nici un caz fi oprit de la cele sfinte. Și Sf. Pavel ne spune clar asta… Bineînțeles căsătoria și chiar misterul Tainei Nunții nu ține doar de Slujba Cununiei. Dumnezeu lucrează mai în adânc… Acum, "on topic", abordarea este destul de delicata si poate da nastere, in ultima instanta, la idei nu tocmai favorabile vietii duhovnicesti. Poate ca e mai bine sa te tarai in carja, asteptand (cu sinceritate) ca Dumnezeu sa-ti dea aripi, decat sa crezi ca poti alerga si sa sfarsesti cu picioarele rupte (si fara aripi). |
Citat:
|
Fiecare vorbeste alta limba si asta chiar nu este ceva nou sub soare,de la Babel si pana in prezent :) Primul link postat,foarte interesant(pt cine are disponibilitatea sa-l citeasca cu atentie pana la capat)si complet ignorat,se refera la legatura spovedanie-impartasire din perspective chiar istorice.In schimb linkul postat de Alin se refera la varianta finala a unui studiu teologic despre slujba Cununiei.Cred ca fiecare vorbiti despre altceva.Primul link,dupa cum trist a remarcat promotorul sau,a trezit fix acelasi interes precum cotele apelor Dunarii.Ori toti sunt savanti pe subiect si nu mai au nimic de aflat,ori nu prea au inteles,din diverse motive, ce spune ieromonahul acolo,ori au inteles dar cele scrise se cam bate cap in cap cu realitati cotidiene intelese din perspective romantice ori,cel mai grav,nu intereseaza pe nimeni in comparatie cu profunde subiecte precum gradinaritul.Cu riscul de a deveni extrem de antipatic(nu ma deranjeaza)pot spune nu este ceva deloc nou din pacate.
|
Am citit articolul si imi pare ca el subliniaza cu succes ideea ca spovedania nu trebuie inteleasa intr-o maniera mecanicista....intr-adevar s-a pierdut constiinta faptului ca nu actul exterior asociat spovedaniei este o conditie pt a te impartasi ci starea, pe cat posibil, de pocainta.
Pe de alta parte de fiecare data cand il citesc pe ieromonahul Petru imi aduc aminte de cuvintele parintelui Sofronie: Tragedia este ca in plan istoric, puterea in Biserica este a carturarilor nu a sfintilor. Cred ca sunt printre cei care se scarbesc (smintesc?) cel mai tare de intelegerea juridica/legalista/impersonala/moarta/ care de-a lungul timpului a tot patruns in Rasarit desi e total contrara intelegerii ortodoxe. Mi-a atras atentia in Vietile Sfintilor cum mucenita Marina, confruntata cu tortura, il ruga pe Hristos ca „intelegerea ei sa nu se schimbe”. In acelasi timp, ieromonahul Petru pare a nu crede ca Duhul Sfant lucreaza in Biserica...si pe langa virusi si maladii duhovnicesti care ne vin de aiurea si pe care ii iubim foarte, fiindca totusi vorbim de Biserica, exista si Traditia Bisericii, nu ca o lista de surse ci ca lucrare dinamica a Duhului Sfant...iar daca lucrarea este aceeași azi ieri si in veac, lumea in care traim nu e, iar Dumnezeu si oamenii lui probabil ca inteleg asta mult mai bine decat o facem noi....nu cred ca m-am exprimat prea bine si din pacate trebuie sa ies...sper totusi sa aiba un aspect cat de cat coerent ce am scris |
Citat:
|
Vlad,daca simplificam toata povestea evolutiei istorice sinouase din fundal,exact asa am inteles si eu,nu stiu daca te consoleaza cu ceva :) Aceea distinctie dintre carturari si sfinti,amintita de tine,nu este deloc un subiect nou,are radacini foarte adanci,daca ai cumva posibilitatea sa cercetezi disputa intre papa Calixt si Hipolit vei vedea doar un episod singular dar emblematic pt ce spui tu.Insa ar trebui sa mergi mai in trecut... :) Numai bine!
|
Sigur că mă consolează. Worst case scenario e mai bine să te înșeli în doi decât de unul singur :)
p.s.: de disputa la care ai făcut trimitere trebuie să mai caut, momentan găsesc numai informație de mâna a paișpea. |
Hipolit,pe scurt,era indragostit de imaginea unei Biserici ideale,cum spunea Danielou:,,o Biserica care sa fie o mana de sfinti saraci,fara bunuri,in conflict cu lumea.Ramine fidel unei conceptii arhaice a unei Biserici mesianice,eroice in conflict cu lumea".Calixt era exact opusul,un bun organizator,pragmatic poate apropiat de spiritul pe care tu il critici.La nivel strict istoric,organizational sa spunem,Hipolit a pierdut dar faptul ca si azi oamenii,fara sa isi dea seama poate,doresc tot aceea intelegere duhovniceasca curata,transformatoare,ardenta,nu manageriala sau impersonala,mie personal imi arata ca la nivel atemporal viziunea lui Hipolit va castiga mereu inimile,pentru ca asta a fost viziunea inceputurilor epice.Partea pe care o critici,pe drept in multe puncte,este un produs al evolutiei istorice nu o caracteristica a inceputurilor.Cred ca Simeon Noul Teolog ar fi un autor care te-ar bucura mult spiritual prin cele scrise.
|
Am încercat să mă apropii de Simeon dar nu m-am simțit în siguranță, conștiința mea dogmatică (nu în sensul de învățături memorate ci de așezare a minții față de Dumnezeu) începuse să scârțâie din toate încheieturile. Era ca și cum aș fi fost pe autostradă cu o dacie 1310, aș fi rulat cu 160 km/h, și văzând că răspunde de parcă e la un pas să explodeze și sa mă arunce în parapet aș fi fost pus în situația de a frâna sau de a apăsa în continuare pe accelerație....și ca să nu o iau și eu pe urmele lui Origen și a altora am frânat....mă întărește în convingerea că am procedat corect faptul că am auzit la doi tineri duhovnici contemporani, pe care îi apreciez, același lucru...Unde simt că mintea lor începe să se blocheze se opresc fiindcă mintea poate în orice clipă să facă marea tâmpenie de a „depăși” blocajul prin puterea ei de a închipui.
|
Vlad nici Roma nu s-a construit intr-o zi :) ai tot timpul,pas cu pas,esti un tip inteligent si rar fac aprecieri de acest tip.Foarte corecta radiografia ta dar imi permit sa-ti indic o posibila cauza ce deriva dintr-o definitie a diaconului Ioan Ica Jr cu privire la el cu un final-chintesenta din Lossky.Personalitatea si scrierile lui ilustreaza ,,forta-iradianta si exploziva a Traditiei,in sensul ei harismatic,vertical,de predanie-survenire a prezentei divine"ca viata ,,a Duhului Sfant in Biserica"(Lossky).Pozitia ta smerita si de bun-simt m-a facut sa te apreciez,ca sa justific aprecierea mea deloc gratuita,putini se pot apropia de el cu usurinta,este tulburator si profund,aproape strivitor in pasiunea si viziunea sa.Sa-ti ajute Dumnezeu,numai bine.
|
E interesant felul cum ne raportăm noi postmodernii la începuturile epice pe care frumos le-ai evocat...și încă alea nu sunt chiar începuturi fiindcă e vorba despre o perioadă ulterioară celei la care facem trimitere când spunem „Biserica primară”.
Problema care consider eu personal că face ravagii, și pe care mi s=a năzărit că o observ și în articolul propus aci, e următoarea: Striviți de creștinismul psihologic și impersonal de azi, cu o dorință mai mult sau mai puțin autentică de a „accede” la altceva, ne raportăm la Biserica primară ca la o formă mântuitoare, ca la o organizare sau rânduială anume care ne poate scoate din moartea duhovnicească în care zăcem....despre formalismul nostru vorbesc deci căci nu există Biserica primară, Biserica secundară și Biserica terțiară ci există Biserica iar noi putem fi în duhul ei sau nu. Un exemplu de înțelegere contrară, pe care l-am mai scris pe aci dar pe care nu mă sfiesc să îl repet fiindcă îmi place foarte mult, e cel al mitropolitului Filaret care atunci când a fost întrebat cum recunoaște o scriere ortodoxă a răspuns „după duhul ei”. Nu a spus că o compară cu ce scrie în catehismul nu știu cui, sau că se duce în bibliotecă și ia scrierile patristice la rând, ci a spus deci că simte duhul scrierii, adică că (îmi permit eu să interpretez) urmărește schimbarea lăuntrică cu care îl „îmbie” la nivel metafizic scrierea respectivă...evident nu suntem toți Filaret al Moscovei iar consultarea scrierilor patristice are un rol de nealienat însă așezarea cu care consultăm aceste scrieri, așezare întoarsă spre interior ori spre exterior, va determina și rezultatul consultării. Căci dacă vom le vom consulta prost vom ajunge să îi opunem pe Ioan Gură de Aur și alți sfinți părinți din perioadele de început ale Bisericii, sfinților de azi care, și în problema impărtășaniei și în altele, au adesea opinii care în formă sunt foarte diferite....dar nu prea reușesc să exprim ce vreau să zic. |
Citat:
p.s.: genial citatul din Lossky, e exact cum explică Tradiția Siluan, Sofronie Saharov și de altfel toți sfinții numai că pe unii îi interpretăm noi ca și cum ar fi post-moderni... edit: reformulez ruga egocentrică: Să ne ajute Dumnezeu amândurora, să ne împărtășim de înțelegerea și cunoașterea Sfântului Simeon, Amin! |
Citat:
|
Citat:
Cine cauta prima perspectiva, poate alege calea calugariei de exemplu. Citat:
|
Corect,a fost solutia istorica pana la urma dar Hipolit,ar spune unii,era la extrem el vroia ca toata sa fie asa.Oare ar fi rezistat,o intrebare cu multe nuante recunosc :) Si cu a doua ta concluzie sunt de acord in principiu dar nu as intra in prea multe detalii ce inteleg eu prin asta pt ca este ceva foarte diferit de specificul acestui forum,ar fi mult de scris si eu as fi alergat cu rosii de final de toata lumea :) Poate cu alta ocazie,serios vorbind ar trebui sa scriu foarte mult si eu ma pregatesc de concediu,sunt lenes momentan,un fel de Garfield :)
Vlad cartea din care am dat acel citat este ,,Discursuri teologice si etice.Scrieri I"(Simeon Noul Teolog)la editura Deisis.Acolo mai gasesti si ,,Cateheze.Scrieri II".Numai bine oameni buni :) |
Citat:
Legat de acest articol, chiar autorul spune in el ca oamenii nu se spovedeau pentru ca erau mult mai aproape de sfintenie. Un pacat mare ducea aproape la excomunicare. Celelalte pacate se marturiseau public. Iar oamenii erau ca monahii de azi, chiar am citit ca monahismul apare din cauza faptului ca viata crestinilor se inrautatise. |
Citat:
Citat:
O idee similara am ascultat zilele trecute intro conferinta foarte interesanta tinuta de Sorin Mihalache. El spune acolo ca prin minte noi intelegem doua lucruri: acest demers discursiv, si acea putere a omului care vede pe Dumnezeu ca lumina (inima fiind cea care simte caldura Lui). Mergand pe un text apartinand lui Teofilact al Filadelfiei el arata ca parintii filocalici, atunci cand vorbesc de minte, au in vedere cu precadere cel de-al doilea inteles. Deci, din cate am inteles eu, ei invata ca in masura in care intram in sfera de care vorbesti, in aceeasi masura inceteaza orice demers de tip discursiv, legatura nemijlocita cu Dumnezeu realizandu-se prin minte nu prin cuget....dar ma opresc fiindca zic monahii din Athos ca atunci cand vorbesti de lucruri care te depasesc e graire in desert :). Astia sunt „talibani” rau de tot, nu ii vindeca nici macar Uniunea Europeana....mai au o vorba...cica „cine vorbeste despre lucruri duhovnicesti in primii zece ani de manastire este nebun”...in privina forumurilor nu au prescris nimic explicit deci ma consider conform cu legea... Citat:
Concediu cat mai fain! :) |
Citat:
Citat:
Eu zic ca e mai bine asa. Poti aduga la optiunile de sondaj: "instinctul ca ceva din cele scrise pute" mai degraba decat "cele scrise se cam bate cap in cap cu realitati cotidiene intelese din perspective romantice". Acum, pe concret - asa cum crestinismul a evoluat (in sens generic fara conotatii + sau -), si forma lui concreta de organizare a evoluat (in sensul de conotatie +). Forma actuala este probabil cel mai bine adaptata omului actual, ca mai sunt exceptii e partea doua, dar calea de a ajuns o exceptie nu este sa te comporti ca una (in sensul extrem rebel-egotic). |
Eu nu merg pe instinct pe asa ceva iar domnul ieromonah Pruteanu nu imi pare genul de om incult cu privire la doctrina credintei sale,sunt prudent cand am de gand sa critic un astfel de om intrucat abordarea dansului nu lasa loc de expedieri rapide,o critica sistematica se face dupa alte reguli,mai putin sentimentale sau partizane :) Daca tot vrei sa cureti o asemenea abordare atunci trebuie sa operezi metodic,sa tai precis,o faci ca la carte.
Hai sa-ti dau un exemplu de evolutie in crestinism care,in opinia mea,arata cat de subtire este linia metamorfozei istorice.(Faza initiala):Notiunea de ,,pacatosi"in conceptia ebraica clasica,cand se refereau in scrierile lor in mod generic la un grup de persoane,nu se referea la cei ce pacatuiau ocazional dintre evrei ci la cei care, intr-un mod fundamental,erau in afara Legii,adica pagani.Pentru evreii era folosita notiunea de resha'im,adica mai apropiat de imaginea vierilor din pilda din Marcu 12:1-12.Cand evreii au inceput sa traduca versiunea ebraica in greaca(faza secunda a evolutiei) s-a folosit pt pacatosi sintagma ,,hamartoloi"si acesta a devenit termenul standard pe care evreii vorbitori de greaca il foloseau pt cei care erau in afara Legamantului si nu cunosteau Legea.Termenul grecesc a absorbit practic cele doua distinctii iudaice intr-o singura notiune pt ca acel cuvant in greaca se putea referi,traditional si previzibil, atat la neamuri dar simultan si la evrei incadrati anterior in notiunea de resha'im.In Evanghelii cuvantul grec se refera la evreii care in mod sistematic(suntem in a treia faza a mutatiei)si flagrant pacatuiesc,nefiind cu nimic diferiti de neamuri ba chiar mai vinovati.Tu astazi,cand folosesti notiunea de ,,pacatosi"nu te referi in nici un caz in mod preponderent la evrei ci chiar exclusiv,in multe cazuri,la cei dintre neamuri.Suntem in faza finala a absorptiei si metamorfozarii.Interesant drum evolutiv de la distinctia initiala la sinteza finala,cu o usoara tendinta de intoarcere spre originea notiunii :) |
Citat:
Cum se numește greșeala de logică, parcă are un nume latin, cînd încerci să combați o afirmație făcută de cineva prin faptul că acela a făcut o cu totul altă afirmație care e falsă? Oricum, dacă vrei să vorbești cu omul pe tema respectivă, scrie-i un mail sau intră pe forumul lui unde probabil că se discută deja despre ceea ce a scris în eseu. Acum, între noi fie vorba, dacă am arunca la gunoi toate postările cuiva de aici, ingorîndu-l pe viitor pentru că la un moment dat a scris o gogomănie, forumul ar deveni pustiu în scurt timp. Eu propun să încercăm a extrage ce e bun de la fiecare și să ne înățăm astfel unul prin altul către Dumnezeu. Eu am dedicat topicul ăsta preoților și creștinilor ortodocși practicanți, ca un subiect de meditație și de cercetare, nu celor care se deplasează mai mult tîrîș decît mergînd, care au vederea slăbită și mintea amorțită... |
Citat:
Eu unul nu cred în mitul creștinilor din primele veacuri cel puțin care erau cu toții Sfinți și care de aceea se împărtășeau cam de fiecare dată cînd erau prezenți la Liturghie. |
Citat:
Virușii care vin de aiurea fac parte din ”normalitatea” lumii de după cădere, sînt ispitele cotidiene care de multe ori cauzează boli sau începuturi de boală. Duhul Sfînt lucrează, dar dinamica Bisericii e cu încetinitorul... Mie îmi place cînd mai apare cîte unul ca Petru Pruteanu care zice cu glas tare ceea ce alți preoți nu știu sau știu doar pentru ei, fiindu-le teamă (hai să spun fiind reticenți) să facă și altora cunoscut. Parcă-l aud pe părintele protopop care a spus despre duhovnicul meu, ezitînd cumva, că e treaba lui dacă împărtășește foarte des... Bine că se împărtășește el de fiecare dată fără să se și spovedească de fiecare dată înainte. |
Citat:
Citat:
Nu cumva ești fostul Scoțian care s-a retras de ceva vreme? |
Trebuie să subliniez ideea de mai jos:
”Practica duhovnicească arată că o persoană care se împărtășește câteva săptămâni la rând cu o singură spovedanie este mai atentă la viața sa duhovnicească, decât cea care este chemată să se spovedească înainte de fiecare împărtășire.” Așa este. Cine nu crede să încerce, dacă are aprobare de la duhovnic. |
Citat:
|
Citat:
„Ar fi indicat să aflăm exact care sînt acele păcate care nu necesită obligatoriu Spovedania și care se iartă folosind pocăința personală, rugăciunile Bisericii în timpul Liturghiei, al Maslului sau în orice altă slujbă și dacă mai sînt chiar alte metode - mai știu încă două - prin care păcătosul primește iertare de la Dumnezeu.” Consider ca orice distinctie intre un pacat si altul e oarecum artificiala. Canoanele (care spre deosebire de dogma, inteleasa in ipostaza ei metalingvistica, nu sunt absolute ci se raporteaza la contextul istoric) introduc distinctii din pricina neputintei omenesti. Dar cred ca atunci cand accentul ajunge sa se invarta prea mult in jurul acestor disctinctii si a metodelor, avem o problema de intelegere. |
Citat:
Sau mai direct, ia-l de duhovnic. Citat:
Citat:
Istoric si functional chiar (rupand legatura cu generatiile anterioare in stilul specific, al pretinsei revolutii spirituale si morale) , neavand alte modele la care sa se raporteze, lucreaza si ei (subiectiv, dar deh..) cu ce pot. |
Citat:
Citat:
O chestie nu inteleg, ii e prea peste mana sa se spovedeasca de fiecare data, avand duhovnic la sute de km, sau de ce ar trebui sa mearga pe directia asta? |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Nu exista pacate pe care sa nu le spuna cineva la spovedanie, niciun preot nu il va spovedi pe cel ce pleaca de la premisa asta. Vedem ce au patit Safira si Anania, ca au ascuns un lucru si nu au spus adevarul. Inainte nu e adevarat ca nu exisat spovedanie, doar ca se facea public, doar pacatele mari se spovededeau episcopului. Dupa aceea s-a facut doar la preot sau episcop pentru ca a crescut numarul credinciosilor, nu era timp sa asculte 1000 de oameni la o slujba.
|
Citat:
Nu e destul ca il primim pe Cel fara de pacat desi nu suntem vrednici ,sa ne mai si impartasim chiar si cu mici pacate nemarturiste ? Diavolul te ispiteste cel mai mult dupa spovedanie ,incat daca nu luam aminte putem sa gresim foarte mult de la spovedanie pana la sf.Impartasanie desi nu a trecut decat o zi ,sa spunem,de vineri pana duminica.Dar sa treaca o saptamana ? In ceea ce ma priveste nu am curaj ,nu risc. Poate va intereseaza acest aspect deoarece traiti intr-o tara majoritar catolica si e mai greu sa va spovediti la preot roman. Sf.Impartasanie nu trebuie sa devina o obisnuinta ,e o onoare ,un privilegiu altfel ajungam sa pierdem evlavia fata de aceasta sfanta Taina. |
Citat:
Dar asta nu iseamna ca se face fara Spovedanie. Chiar sunt intrebati unii atunci cand ajung la sf.Potir daca s-au spovedit si daca nu , sunt refuzati. Iar preotii daca se impartasesc fara spovedanie ,inseamna ca se pot intr-adevar impartasi ,ei duc altfel de viata decat noi ,se roaga mai mult ,stau mai mult in biserica ,nu ne comparam cu ei. |
Citat:
Degeaba încerc să-ți răspund, ești prea filosofic pentru mine. :) Prefer postările ”matematice”, le rumeg mai ușor. |
Citat:
Pentru a demonstra că cele spuse de noi mai sus sunt adevă*rate, vom cita din cel mai autoritar Sfânt Părinte care a scris despre Sfânta Liturghie – Sfântul Nicolae Cabasila. În Erminia sa el spune astfel: Cât timp suntem uniți și păstrăm legătura cu Hristos, trăim viață sfântă, sorbind izvor de sfințenie prin Sfintele Taine; dar dacă ne despărțim de Biserică – Trupul tai*nic al Său –, în zadar vom gusta din Sfintele Taine, căci seva de viață nu mai curge prin mădularele moarte și tăiate. Și cine desparte mădularele de Trup? „Păcatele voastre stau ca un zid despărțitor între Mine și voi”, zice Domnul. Dar oare orice păcat ucide pe om? Nicidecum! Ci numai păcatul de moarte. Tocmai de aceea se și numește de moarte; căci există păcate care nu sunt spre moarte, spune Sfântul Ioan (I Ioan 5:17). Prin urmare credincioșii care n‑au săvârșit păcate de moarte nu sunt întru nimic opriți să se împărtășească cu Sfintele Taine și să devină părtași la sfințire, ca unii ce sunt încă mădulare vii, pentru că păstrează unitatea cu Capul (Hristos).[61] Mai mult decât atât, în tratatul său Despre viața în Hristos, Nicolae Cabasila face o afirmație și mai directă spunând: pe cât este de nedrept să te împărtășești din Sfintele Daruri dacă ai să*vârșit păcat de moarte și nu te‑ai spovedit, tot pe atât de ma*re greșeală ar fi să fugi de această „Pâine”când n‑ai greșit de moarte![62] Pentru a clarifica și mai mult lucrurile, dorim să arătăm care sunt aceste păcate de moarte pentru care Sfinții Părinți opresc de la Împărtășanie. Povățuirile de la sfârșitul Liturghierului opresc de la Împărtășanie pentru următoarele păcate: trufia, iu*birea de argint, desfrânarea (sub orice formă: malahie, adul*ter, sodomie și alte perversiuni sexuale), mânia și răzbunarea, lăco*mia, za*vistia și lenevirea spre faptele cele bune[63]. La acestea se ada*ugă o altă categorie de păcate la fel de grave (sau chiar mai grave unele dintre ele) și care, de asemenea, opresc automat de la Împărtășanie. Acestea sunt: minciuna și mărturia falsă, des*cântecul și vrăjitoria (atât cel care face, cât și cel căruia i se face), furtul sau orice alt fel de nedreptate socială, bătaia și omorul (inclusiv avortul), răspândirea sau simpla aderență la o idee eretică sau schismatică, nerespectarea rânduielilor bisericești (suprimarea sa*mo*vol*nică a posturilor, afară de motiv de boală; comuniu*nea eu*ha*ris*tică cu eterodocșii; încălcarea gravă a Canoanelor bi*se*ri*cești etc.), hula împotriva lui Dumnezeu și negarea exis*tenței Lui, fie prin ateism, fie prin sincretism (creștinism + yoga, credința în reîncarnare, meditația transcendentală etc.) Citat:
Și ultima este însuși actul Împărtășirii prin care ni se iartă păcatele care nu sînt grave. Pentru ambele cazuri avem referințe scripturale. |
Citat:
N-o să găsim mulți care practică împărtășania deasă. Poate în străinătate sau în rîndul clericilor. Putem deschide un sondaj pe tema asta, dar nu știu cine va participa... Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Nu recomand nimănui să se încreadă în forțele proprii și să se avînte mai sus decît îl țin puterile. Mîndria cea mai periculoasă este într-adevăr cea cînd te mulțumești cu starea confortabilă a unei vieți creștine fără păcate mari, fără să vrei să avansezi mai departe. E o mîndrie care a surpat oameni îmbunătățiți care se și vedeau mîntuiți pentru totdeauna... |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:30:41. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.