![]() |
Salutul pascal
Am observat ca pe topicul Un Paste fericit!, unii ortodocsi s-au grabit sa-i salute in plin Postul Mare pe catolici cu ,,Hristos a inviat!".
Ce-au vrut sa demonstreze? Ca-L iubesc pe Hristos mai mult decat noi, ceilalti? Ca-L iubesc atat de mult incat nu accepta sa-L vada patimind? Cunoastem raspunsul pe care Mantuitorul i l-a dat lui Petru atunci cand i-a cerut sa Se menajeze, pentru a nu fi rastignit: ,,Mergi inapoia mea, satano!'' Eu cred ca la mantuire, ajungem prin cruce. Pe Hristos Il iubim duhovniceste, cu cruce cu tot. Nu ne putem bucura de Inviere, daca nu L-am insotit pe Golgota mai intai. In saptamana dintre Florii si Inviere, crestinul ortodox mediteaza profund la calvarul Mantuitorului. Pe masura ce constientizeaza importanta jertfei lui Hristos, sarbatoarea Invierii capata pentru el o importanta mai mare. Nu mai este vazuta ca o sarbatoare lumeasca la care, dupa ce a luat lumina, merge acasa si se apuca sa manance si sa bea cu pretenii. Crestinul care a inteles importanta jertfei lui Hristos, participa la Slujba de Inviere si abia dupa ce aceasta s-a terminat, spune si el altora ,,Hristos a inviat!". Abia atunci au inceput Sfintele Pasti. Asa a spus duhovnicul meu. Daca Invierea Mantuitorului este privita ca o simpla sarbatoare de primavara, ca un prilej de petrecere lumeasca, atunci, da, putin ne pasa de salutul pascal, putin ne pasa de icoanele de pe candele din plastic care ajung apoi la gunoi! Putin ne pasa ca biserica e goala dupa ora 0.30 in noaptea de Inviere, in timp ce noi suntem ocupati cu masa de Pasti! Asadar, salutul pascal are importanta lui. Nu-l folosim cu superficialitate, nici pentru a sminti, nici pentru a ne arata partasi la idei straine de Ortodoxie. Ori il folosim pe parcursul intregului an, precum Sfantul Serafim de Sarov, ori il folosim dupa terminarea slujbei de Inviere! |
Citat:
Ai făcut mai multe greșeli de gândire mai sus, în principal asociind o atitudine binevoitoare cu împărtășirea întregii credințe a neortodocșilor. Apoi, presupui că salutul a fost folosit într-un mod superficial, ca un fel de „bună ziua”. Și iarăși consideri, fără să știi, că nu ne-am consultat duhovnicul. Toate astea vin din strădania vicleanului de a ne manipula și a ne strâmba gândirea, ca nu cumva să ajungem la adevăr. Constat tot mai mult în ultima vreme, uitându-mă la mine, câte viclenii se strecoară în gândirea și simțirea mea pentru a mă împiedica de la o faptă sau un drum bun, cât îmi place să mă mint. Știu, ca tot creștinul, că înșelătorul e activ și că poate parazita gândirea fratelui meu. Dar trebui să nu uit că și pe a mea o parazitează. Și cred că cel mai mult îi place să ne tulbure și să ne învrăjbească, când, căutând să scăpăm de el, ni se arată când sub chipul unuia, când în al altuia din semenii noștri. Și cădem în plasa lui, căutând să-l prindem, să-l identificăm, să-l scoatem dintre noi. Or, asta o facem fie din mândrie, fie din prea puțina credință în Hristos. Căci în loc să ne preocupăm de a-L cunoaște pe El și a ne uni cu El, prin care suntem izbăviți de tot răul, acordăm o mare atenție vicleanului, meșter mare și foarte încercat. |
Ca de obicei o pozitie exagerata, inchizitoriala. Ceva de genul : Ce ma, tu te crezi mai bun ?
Cum iti permiti sa saluti pe un catolic cu Hristos a inviat ? Lasand la o parte faptul ca eu personal nu am salutat nici un catolic cu Hristos a inviat, ci doar am incercat sa apar dreptul celor care au facut-o de a NU fi admonestati pentru asta, nu vad de ce ar trebui cineva sa dea socoteala pentru acest gest. Sau am devenit atat de farisei incat facem din orice tantar armasar? Se pare ca sunt unii care cauta orice prilej sa-si certe fratii si care vad in orice lucru o spurcaciune. Am cunoscut astfel de oameni care se pretindeau crestini dar in fapt vedeau peste tot numai rau, judecau cu asprime chiar si cele mai mici gesturi sau abateri, ca si cum ei ar fi fost perfecti. Un exemplu: am asistat la o discutie in care niste "ortodocsi" - oameni tineri, judecau fara mila o alta fata fiindca s-ar fi impartasit fardata. Dincolo de faptul ca e o gresala poate sa te impartasesti fardata, asprimea cu care tanara fata era condamnata m-a pus pe ganduri. S-a ajuns pana acolo incat cineva sa rosteasca chiar fraza : "Cum de n-a inghitit-o pamantul ?" Pe mine unul asta m-a oripilat. Sa nu treci cu vederea o gresala de tinerete si sa judeci cu atata asprime, asta nu o pot intelege. Imi venea sa intreb si eu la randul meu : Asa de curati ati ajuns incat sa fiti fara de pacat, de puneti atata patos in astfel de greseli de tinerete ? Revenind la subiect, cred ca un astfel de topic, in care sa se faca proces de constiinta celor care "au indraznit" sa ureze Hristos a inviat unor catolici, nu isi are sensul. Cine vede in asta un pacat si o erezie, cred ca exagereaza si face din tantar armasar. Mai mult decat atat nu am de spus. |
Domnule Priceputu, sunt total de acord cu dvs.
|
Citat:
Tăbărâți pe ea cu bâtele milei și dragostei creștine interconfesionale! Spor! |
Citat:
Stiu ca ispititorul are trebuirile lui, ca si eu si altii putem deveni victimele lui. Tot ce am scris, am scris cu dragoste, cel putin asa am intentionat. Nu critic persoanele care au procedat corect sau gresit din punctul de vedere al unora sau al altora, ci faptul in sine. As dori si niste argumente teologice ortodoxe, nu doar pareri personale. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
E doar un prilej de dezbinare, și e păcat. Dacă duhovnicul meu s-ar întâlni cu al tău e foarte probabil că nu s-ar înțelege. Ne frământăm prea mult pentru ceva care n-ar trebui să constituie o problemă. |
M-am gândit frate. M-am gândit și d'aia m-am oprit.
|
Citat:
|
Citat:
Eu, insa, consider ca nu e potrivit ca noi, ortodocsii, sa salutam astfel mai inainte de a se sfarsi Postul Mare la noi. Iar Postul mare se termina dupa Liturghia Pascala. Daca gresesc, e firesc sa-mi doresc sa fiu corectata cu argumente teologice din Sfintii Parinti. Daca salutam astfel cu prilejul pastilor altor confesiuni, salutul nostru dobandeste sau nu si o alta semnificatie? Nu e vorba de orgolii. Problema este sa nu alunecam intr-o directie gresita. |
Citat:
,,Hristos a inviat din morti Cu moartea pre moarte calcand Si celor din morminte Viata daruindu-le! Este un cantec-rugaciune, caci, asa cum de curand am aflat, este foarte folositor duhovniceste in lupta cu fortele raului. Problema este daca e corect sa dam acestui salut alte conotatii decat cele pe care le are in mod normal, pentru noi, ortodocsii. Adica sa marturisim, ca Hristos a inviat de doua ori pe an: o data cu prlejul Pastilor catolice, si o data cu prilejul Pastilor ortodoxe. Pentru ca pricep greu, as dori niste argumente din Scrierile Sfintilor Parinti, in acest sens. |
Citat:
Acum o intrebare: mai exista vre-un moment din cursul anului Bisericesc, in afara de perioada penticostarului cand se canta Hristos a inviat? Sa vedem daca Biserica mai foloseste acest tropar al Invierii si cu alte prilejuri. |
Citat:
|
Observ ca una din intrebarile Antoniei este ce au vrut sa arate cei care au raspuns la salutul catolicilor. Ca ce: cei care au raspuns au vrut sa arate ca sunt mai buni decat ceilalti ?
Fara suparare, dar imi aduce aminte de modul de lucru al securitatii care de cate ori incercai sa spui ceva, intra la banuieli : "Adica ce vrei ma banditule sa insinuezi ? Zi ma, ai? Te crezi mai destept ca noi sau ce? " |
Citat:
http://www.crestinortodox.ro/paste/s...ti-135514.html Asa cum am spus, impresia mea este ca, spunand salutul ,,Hristos a inviat!'' cu prilejul Pastilor altor confesiuni, ii atribuim alte conotatii. Nu e vorba despre rostirea acestuia de catre ortodocsi, pentru ortodocsi. Sper, totusi, sa gasim si niste citate din Sfintii Parinti, care sa ne scoata din incurcatura, indiferent cine le va posta. |
Citat:
|
Cine vede in asta un pacat si o erezie, cred ca exagereaza si face din tantar armasar.
Mai mult decat atat nu am de spus.[/quote] Dar daca in duminica ortodoxiei se citesc de catre preoti(cel putin asa ar trebui) si se dau anatemii TOATE ereziile, cum vi se pare ca la o saptamana sa nu mai tineti cont de acest fapt? dar sa spuneti "Hristos a inviat" celui de alta confesiune care crede ca Hristos este arhanghelul Mihail, cum vi se pare? Vi se pare a fi tantarul armasar? Mai credeti dvs. intr-una sfanta, soborniceasca si apostoleasca biserica? Da omule catolic, protestant, neoprotestant, hindus, mayas,indian sau ce oi mai fi tu, te iubesc ca si faptura a lui Dumnezeu. Dar atat. Nu sunt de acord cu invatatura ta nici daca ma pici cu ceara. Nu ma infratesc sa merg pe acelasi drum cu cei de alte confesiuni ci raman pe drumul meu si nu ma abat nici la stanga nici la dreapta. Fiindca oricum credinta e putina iar drumul e greu. Din zi mai greu. Si sa va mai spun un lucru: la biserica unde merg eu, preotii au la pangar niste lucruri cel putin ciudate cum ar fi acetona, vata, servetele demachiante. Ati ghicit, nu? Cand o persoana de gen feminin se prezinta in fata Sfantului Altar cu botul ca maimuta si ochii precum Cleopatra iar obrajii incarcati de farduri, pentru a primi Trupul si Sangele Domnului, este invitata sa mearga la pangar pentru a reveni la chipul simplu si frumos lasat de bunul Dumnezeu si abia apoi sa revina. Bineinteles ca i se explica frumos, cu dragoste, cu intelepciune de catre preot, nu e alungata cu bata. Si cu toate astea, sa vedeti reactii! Habotnicie curata nene, nu gluma! La fel de habotnici preotii astia ca si doctorii aia care opereaza bolnavul pentru a nu-l lasa sa moara. |
Citat:
Au vrut sa arate ca sunt in necunostinta si nestiinta de cauza. Iar "nestiinta nu este o scuza ci este un pacat". |
Citat:
|
Citat:
Da. Si recunosc ca am facut (si poate mai fac)parte din aceasta categorie. Deci nu ma exclud. |
Citat:
sau poate ar fi trebuit sa spun cu buzele ca fraguta? |
Citat:
Nu pot raspunde in locul lui. Nici eu nu am cerut parerea sotiei dvs sau a altor cunoscuti. Sub id-ul acesta imi postez parerile personale, ganduri, idei. Nu inteleg ce importanta are parerea sotului meu? In definitv, daca conteaza parerea unui preot, aceea ar trebui sa fie, in primul rand, a parintelui dvs duhovnic.De el sa ascultati. Asta nu inseamna ca parerea lui e aceeasi cu a mea, cum nu inseamna ca parerea lui e diferita de a mea. Sper ca ma intelegeti... |
Citat:
Daca ati ajuns sa afirmati ca Hristos a murit ptr maimute, mi-e mila de crestinismul dvs. |
Citat:
Lasati doamna preoteasa, ati inteles bine ce am vrut sa spun! Dumnezeu a lasat un chip omului iar omul in mandria sa vrea neaparat cateodata sa aiba alt chip. Mai frumos decat cel dat de Dumnezeu. Doar va prefaceti ca n-ati priceput, nu-i asa? Accept mila si rugati-va si pentru mine! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
De care Hristos vorbiti stimata doamna ? |
Citat:
Daca credem cu adevarat ca Hristos a inviat, nu ne permitem sa ne jucam cu vorbele. Nu putem fi partasi la ratacirile altor confesiuni, spunand cuvinte pretioase in momente nepotrivite. Aceste cuvinte au o mare valoare pentru noi, motiv pentru care trebuie sa le rostim cu un rost. Sa nu facem abstractie de Sfanta Lumina de la Ierusalim! http://www.crestinortodox.ro/paste/s...lim-88060.html Daca o pretuim cu adevarat, o asteptam cu rabdare. Si sarbatorim Invierea Mantuitorului in mod ortodox, tinand seama de voia Sa, aratata an de an prin minunea care se face in fiecare an cu ocazia Sfintelor Pasti ale ortodocsilor. |
,,Atunci cand, pe la anul 1300 si ceva, niste armeni au vrut sa primeasca ei lumina, patriarhul ortodox s-a indepartat si asezat langa un stalp, care este pana in ziua de azi, ca marturie. Au asteptati toti, cu focul inimii, sa vina focul divin. in cele din urma, a venit focul divin ca un fulger, ca un traznet, acolo unde era patriarhul ortodox.
Nu pentru omul acela, ci pentru sfanta Ortodoxie, fratilor, ca e dreapta marturisire. Ortodoxia crede cu atata putere si in crucea Mantuitorului, dar si in inviere. Niciodata Ortodoxia n-a despartit crucea de inviere. In Apus s-a pus prea mult accent pe crucea si pe patimile Mantuitorului, de aceea in operele unor pictori mari Mantuitorul este infatisat in suferinta lui atat de contorsionat, atat de chinuit - suferinta infatisata pana la ultima ei limita. Dar pentru noi aceasta suferinta a Mantuitorului reprezinta iubirea Lui pentru noi, iar in iubire e viata. Prin urmare, nu poate fi despartita crucea de inviere, Vinerea Mare de Duminica Pastelui. De aceea, cred eu, pentru dreapta noastra credinta, pentru marturisirea sfintei invieri cu atata foc, lumina divina e un dar facut Ortodoxiei.'' (Parintele Constantin Galeriu) Sursa: http://www.crestinortodox.ro/paste/s...lim-88060.html |
Ce treaba are lumina de Ierusalim cu faptul ca eu pot sa raspund unui catolic cu bunavointa la Hristos a Inviat !
Mai fratilor, voi mai aveti uzul ratiunii? Apoi, doamna Floricica zice ca e pacat sa te impartasesti fardata. Perfect adevarat. Problema apare atunci cand noi judecam fara mila. Apoi, tot doamna Floricica spune ca eu nu pot sa raspund la salutul unuia care crede ca Hristos e arhanghelul Mihail. Catolicii cred ca Hristos e arhanghelul Mihail si nu stiam eu? Inca o data intreb. Mai aveti ratiune? Acest cuvant - ratiune - va mai spune ceva ? |
Si daca raspunzi cu bunavointa la salutul unui catolic care marturiseste si el ca Hristos a Inviat, asta inseamna ca tradezi Ortodoxia ? De unde aceasta aberatie ?
|
Marturisirea noastra pentru un eterodox trebuie sa fie indemnul sa vina in Biserica lui Hristos, ca sa se poata mantui. Spus de doua ori, ca asa ni se spune, facem un bine ca spunem cuiva adevarul. In rest, chiar daca nu e receptiv, trebuie sa ne comportam la fel ca si cu orice om, sa ajutam daca e nevoie si altele. Dar sa stie care e adevarul, si catolicii si alte culte sunt rupti de Biserica si au pierdut harul dupa Schisma, deci sunt rupti si de Hristos. Si martorii sau orice secta din SUA spune de crestinism si de Hristos, nu inseamna ca toti sunt crestini si sunt cu Hristos. Si daca sunt sase erezii sau zece e acelasi lucru, catolcii au mai putine decat luteranii, sa zicem, dar tot acelasi lucru e. Nu conteaza sa fie mai putine, ci sa nu fie niciuna, si chiar daca nu ar fi trebuie sa fie in Biserica, pentru ca altfel sunt schismatici si tot in afara Bisericii sunt, acolo unde este harul.
|
Citat:
|
Citat:
Catolicul crede si el in Sfanta Treime, in dumnezeirea lui Hristos, in Intrupare, Inviere, cinsteste pe Maica Domnului, pe sfinti, crucea, icoanele, sfintele moaste, respecta cele 7 sfinte taine, au ierarhie, liturghie, euharistie etc. Oricat as vrea sa echivalez un catolic cu un martor sau cu un hindus, budist etc., nu pot face asta. Poate gresesc dar pur si simplu nu pot. |
Din punct de vedere dogmatic e cam tot aia: nu poți fi un pic virgin. Ești sau nu ești.
|
Citat:
Că răspunzi unui (eventual) salut e una. Și atunci însă trebuie specificat clar că pentru tine e altfel. Dar să te apuci tu, ÎMPOTRIVA hotărârilor păstorilor tăi, să dai apă la moară celor de alte confesiuni, deja nu mai ține frate de iubirea de aproape. Iubirea de aproape e până la credință: din contră, din iubire de aproape trebuie lucrat și arătate greșelile altor confesiuni, nu adâncite rătăcirile. Despre asta-i vorba, nu despre "a fi OM". Până unde merge "a fi OM"? Poate nu mai vrei să ții post, "să fii OM" cu protestanții. Poate vrei să te mai împărtășești de Sfintele Taine ca "să fii OM" cu catolicii/protestanții/păgânii. Că doar astea nu țin de dogmă. Poate vrei să negi existența lui Dumnezeu, ca "să fii OM" cu ateii. E, ce dacă umblăm puțin la dogmă, important e "să fii OM", nu? |
Citat:
ps: cand este vorba sa marturisesc INVIEREA LUI HRISTOS, SUNT si protestant si catolic |
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:30:51. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.