Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Impartasania (Taina Euharistiei) (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5020)
-   -   Pîinea noastră cea spre ființă (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=16318)

Florin-Ionut 28.03.2013 13:41:05

Pîinea noastră cea spre ființă
 
De ce la Liturghie se folosește pîine făcută din făină albă? La Cina cea de Taină Hristos a folosit pîine făcută din făină integrală, că doar atunci nu se separau tărîțele de făina albă.

Știu că este acea controversă între metodele gătirii pîinii la ortodocși și la catolici, dar și unii, și ceilalți folosesc pîinea albă. Mi se pare un lucru grav, avînd în vedere că ambele biserici încearcă să păstreze tradițiile nestricate de două milenii încoace.

N.Priceputu 28.03.2013 14:03:11

Prinoasele aduse Domnului, erau, conform Legii Vechi, din ce avea omul mai bun. La Levitic 2;1 spune să se aducă la altar „făină bună” sau „curată” (vers. Anania). Presupun că prin asta se înțelegea făina mai lipsită de tărâțe. Aceea a fost considerată înainte de vremea noastră ca fiind cea mai bună.

Florin-Ionut 29.03.2013 08:48:13

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512521)
Prinoasele aduse Domnului, erau, conform Legii Vechi, din ce avea omul mai bun. La Levitic 2;1 spune să se aducă la altar „făină bună” sau „curată” (vers. Anania). Presupun că prin asta se înțelegea făina mai lipsită de tărâțe. Aceea a fost considerată înainte de vremea noastră ca fiind cea mai bună.

N-aș zice. Făina curată, adică neamestecată cu semințe sau corpuri străine, deci grîu 100%, boabe de calitate și atît.

Dacă e să considerăm calitatea grîului, există mai multe soiuri ca de exemplu spelta, durum șamd și într-adevăr unele sînt de preferat pentru ceea ce oferă în plus.

Astăzi se știe fără dubiu că așa-zisa pîine fabricată din făină albă este nocivă pentru organism (făcînd abstracție de chimicalele inerente) și oferă prea puține avantaje consumatorului. Pe deasupra, nici măcar nu e bună la gust comparativ cu cea integrală.

Deci uimirea mea rămîne. Dacă e să judec la rece, îmi pare că ierarhii nu și-au pus niciodată problema asta din neștiință și/sau ignoranță. Sînt foarte curios cum e în alte țări la ortodocși cel puțin. Nici ei nu-și dau seama de aceste lucruri atît de simple și de importante? Din bobul de grîu se folosește tocmai ceea ce e mai nefolositor și se îndepărtează ce e mai bun pentru om. Oare Lui Dumnezeu Îi convine?

N.Priceputu 29.03.2013 08:53:22

Mie nu mi se pare prea important aspectul ăsta. Când te referi la hrana naturală a omului ai dreptate să-ți pui problema integralității bobului de grâu, dar fiind vorba de hrana duhovnicească, mi se pare că riscăm să ne pierdem în amănunte.

Florin-Ionut 29.03.2013 09:10:52

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512628)
Mie nu mi se pare prea important aspectul ăsta. Când te referi la hrana naturală a omului ai dreptate să-ți pui problema integralității bobului de grâu, dar fiind vorba de hrana duhovnicească, mi se pare că riscăm să ne pierdem în amănunte.

Dar controversa ortodoxo - catolică, pîine dospită - pîine nedospită, ți se pare importantă?

N.Priceputu 29.03.2013 09:13:47

Nu foarte importantă. Nu cred că se împiedică Duhul Sfânt de existența sau lipsa drojdiei în bucățica de pâine.

Florin-Ionut 29.03.2013 09:27:17

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512632)
Nu foarte importantă. Nu cred că se împiedică Duhul Sfânt de existența sau lipsa drojdiei în bucățica de pâine.

Dacă ar fi după mine, drojdia ar trebui înlocuită cu maiaua, pentru că asta s-a folosit din cele mai vechi timpuri pînă recent. Maiaua se face tot din făină și nu conține organisme unicelulare crescute nu-vreți-să-știți-cum și nici zahăr rafinat. Deci varianta aleasă de catolici este mai corectă din acest motiv, dar asta nu i-ar împiedica pe ortodocși să folosească maiaua făcută în casă.

Dar una e a adăuga ceva în pîine, alta e a scoate o parte din bobul de grîu. Prin eliminarea cojii, bobul rămîne imperfect, fiind lipsit de cea mai importantă parte a lui și, în concluzie, așa-numita pîine devine o pseudo-pîine.

Vorbim despre materia ce se transformă în Trupul Lui Hristos, deci cum poate fi o discuție lipsită de importanță?! Este mai mult decît grav ce se întîmplă, dar din păcate unii ca mine sînt catalogați ca extremiști și trimiși la plimbare. Dar plec la plimbare cu conștiința împăcată.

N.Priceputu 29.03.2013 09:33:51

Tocmai pentru că Duhul Sfânt o transformă devine Trupul lui Hristos. El, Duhul, desăvârșește, nu are nevoie ca materia pâinii pe care o aducem ca dar să fie desăvârșită dinainte. De altfel, este și imposibil, căci nimic din cele pământești nu sunt desăvârșite.

Dacă vom continua în aceeași logică, următoarea mare problemă pe care am avea-o după acceptarea făinii integrale, ar fi ca grâul să fie bio. Apoi ar fi problema recoltării și a procesării lui (să se ocupe de asta oameni curați, poate călugări) ș.a.m.d. Și oricum am da-o, la desăvârșire tot n-am ajunge.

Florin-Ionut 29.03.2013 09:56:21

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512635)
Tocmai pentru că Duhul Sfânt o transformă devine Trupul lui Hristos. El, Duhul, desăvârșește, nu are nevoie ca materia pâinii pe care o aducem ca dar să fie desăvârșită dinainte. De altfel, este și imposibil, căci nimic din cele pământești nu sunt desăvârșite.

Înseamă că Dumnezeu a vorbit în zadar cînd a menționat că "Dacă cineva voiește să jertfească Domnului prinos de pâine, să aducă făină bună de grâu". Doar Duhul Sfînt transsubstanțiază materia în ceea ce ne trebuie.

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512635)
Dacă vom continua în aceeași logică, următoarea mare problemă pe care am avea-o după acceptarea făinii integrale, ar fi ca grâul să fie bio. Apoi ar fi problema recoltării și a procesării lui (să se ocupe de asta oameni curați, poate călugări) ș.a.m.d. Și oricum am da-o, la desăvârșire tot n-am ajunge.

Corect. Grîul trebuie să fie din cel mai bun, provenit din agricultura cît mai corect posibilă a zilelor noastre. Trebuie să tindă spre perfecțiune, chiar dacă desăvîrșirea nu este posibilă în lumea în care trăim. Este asta o pretenție absurdă, să punem în Potir o pîine autentică, de cea mai bună calitate?

Da, eu așa știu (de la un preot), că nu oricine face prescurile care ajung la biserică la ortodocși. Femeile care fac pîinea trebuie să fie fecioare sau văduve, adică să trăiască în curăție. Deci nu oricine poate să coacă pîine și să o ducă la Liturghie ca dar înaintea altarului.

N.Priceputu 29.03.2013 10:00:33

E adevărat că trebuie să se acorde atenție și pâinii aduse la altar; e adevărat și că prescurile nu sunt pregătite de oricine, și este bine că este așa. Însă consider că nu trebuie să ne preocupăm în exces de aspectul ăsta, nu mai mult de cât o face deja Biserica. Ea le-a rânduit bine de multă vreme.

Florin-Ionut 29.03.2013 10:30:56

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512640)
E adevărat că trebuie să se acorde atenție și pâinii aduse la altar; e adevărat și că prescurile nu sunt pregătite de oricine, și este bine că este așa. Însă consider că nu trebuie să ne preocupăm în exces de aspectul ăsta, nu mai mult de cât o face deja Biserica. Ea le-a rânduit bine de multă vreme.

De cîtă vreme încoace știi că se folosește făina albă pentru prescuri? Eu sînt convins că trecerea de la făina integrală este relativ recentă și oamenii bisericii nu au ținut cont de diferențele dintre aceste două substanțe atît de diferite. Doar e tot făină, nu? Și apoi, arată mai bine aia albă, deci trebuie să fie mai bună ca aia maronie și "impură", cu coajă, bleah...

N.Priceputu 29.03.2013 10:40:01

Știu că acorzi o importanță deosebită alimentației. Dar nu cred că ar trebui să fie pricină de poticnire pâinea folosită la Sfânta Împărtășanie, chiar dacă în vechime se folosea altă făină. Este dumnezeiască.

Te afectează, oare, când te împărtășești, gândul că înghiți puțină făină albă (pe care, eventual, o consideri otravă)?
Pentru că dacă este așa, e, cu siguranță, o ispită.

Florin-Ionut 29.03.2013 11:24:16

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512642)
Știu că acorzi o importanță deosebită alimentației. Dar nu cred că ar trebui să fie pricină de poticnire pâinea folosită la Sfânta Împărtășanie, chiar dacă în vechime se folosea altă făină. Este dumnezeiască.

Te afectează, oare, când te împărtășești, gândul că înghiți puțină făină albă (pe care, eventual, o consideri otravă)?
Pentru că dacă este așa, e, cu siguranță, o ispită.

A, nicidecum nu e vorba de mine. Problema este că biserica nu și-a dat seama că s-a produs o greșeală, treptat, de-a lungul timpului. Asta e metoda cea mai eficientă de a face un rău la scară mare: după cîteva generații o minciună ajunge să treacă drept adevăr, negrul devine alb și nici un cleric nu-și va pune problema dacă schimbarea e canonică sau nu. Căci dacă s-ar fi propus brusc să se facă prescuri din făină albă, în mod sigur biserica ar fi respins așa o găgomănie.

DragosP 29.03.2013 11:30:19

Ai ridicat problema asta duhovnicului tău?

Florin-Ionut 29.03.2013 11:39:35

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 512655)
Ai ridicat problema asta duhovnicului tău?

Încă nu, dar urmează.

Însă știu că pe forum citesc și ochi hirotonisiți. Ar fi bine să mediteze la această problemă.

DragosP 29.03.2013 11:41:17

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 512641)
De cîtă vreme încoace știi că se folosește făina albă pentru prescuri?

Trecând peste convingerea ta, tu știi de când se folosește așa?

Florin-Ionut 29.03.2013 12:15:26

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 512658)
Trecând peste convingerea ta, tu știi de când se folosește așa?

http://www.grainmillandwheatgrinder....ite-flour.html
http://blog.kathrynmcgowan.com/2009/...tory-of-flour/
http://www.angelfire.com/journal/mil...n/history.html

Se pare că cel devreme de prin 1870, de cînd au apărut tehnologii noi de măcinare care au permis separarea miezului de restul bobului. Problema e că atunci oamenii nu știau ce pierd, dar astăzi nici cei ce știu nu cumpără făină integrală.

Dacă e să facem și puțină teologie, cît ne pricepem, noi folosim doar o parte a bobului de grîu pentru a o transforma în Trupul Lui Hristos. Trupul reprezintă întîlnirea noastră într-un singur TOT, este întregirea Bisericii întru Hristos Cel din potir. Ar trebui să fie scopul pentru care mergem la Liturghie săptămînal. Dar, în loc să fie folosit întreg bobul de grîu pentru asta, astăzi se folosește doar o parte - și cea mai slabă calitativ - ceea ce poate fi și o greșeală de ordin teologic.

Sau poate că ne arată simbolic starea decimată a bisericii ortodoxe a anului 2013, care în loc să fie întreagă este de fapt ciopîrțită în bucățele prin lucrarea celui supranumit "Despărțitorul" lumii acesteia.

DragosP 29.03.2013 12:32:20

Atunci și vinul cu bisulfit e o problemă, nu? :39:

N.Priceputu 29.03.2013 13:21:11

O grijă pentru pâinea și vinul pentru împărtășanie este normală. Se pare că în liturghier sunt scrise detaliile*. Cred că nu orice vin este primit la altar. Știu că există vin special pentru Sfânta Împărtășanie, care se poate cumpăra de la unele mânăstiri.

* Am căutat și am găsit– nu în Liturghier ci în manualul de liturgică specială – faptul că pentru sfânta împărtășanie se folosește vin curat, de preferat roșu, și apă.

cezar_ioan 29.03.2013 15:16:45

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 512659)
http://www.grainmillandwheatgrinder....ite-flour.html
http://blog.kathrynmcgowan.com/2009/...tory-of-flour/
http://www.angelfire.com/journal/mil...n/history.html

Se pare că cel devreme de prin 1870, de cînd au apărut tehnologii noi de măcinare care au permis separarea miezului de restul bobului. Problema e că atunci oamenii nu știau ce pierd, dar astăzi nici cei ce știu nu cumpără făină integrală.

Dacă e să facem și puțină teologie, cît ne pricepem, noi folosim doar o parte a bobului de grîu pentru a o transforma în Trupul Lui Hristos. Trupul reprezintă întîlnirea noastră într-un singur TOT, este întregirea Bisericii întru Hristos Cel din potir. Ar trebui să fie scopul pentru care mergem la Liturghie săptămînal. Dar, în loc să fie folosit întreg bobul de grîu pentru asta, astăzi se folosește doar o parte - și cea mai slabă calitativ - ceea ce poate fi și o greșeală de ordin teologic.
Sau poate că ne arată simbolic starea decimată a bisericii ortodoxe a anului 2013, care în loc să fie întreagă este de fapt ciopîrțită în bucățele prin lucrarea celui supranumit "Despărțitorul" lumii acesteia.



Frate, poate că sunt motive întemeiate în spatele aecstei subtile "inovații". Nu ar fi prima dată în istoria Bisericii, întrucât viața liturgică nu e, totuși, o eprubetă sterilă închisă ermetic într-o piramidă egipteană...:) Ci e deschisă la oamenii care vin în Biserică și la lumea din care aceștia provin.
Mi se pare o problemă de mare discernământ, abordabilă optim doar de către sinodalii împuterniciți cu rezolvarea unor astfel de probleme, să ținem Tradiția în delicat acord cu oamenii fiecărei epoci în parte...
Cu siguranță unele conținuturi sunt păstrate strict în forma lor veche, de la începuturi, altora însă li s-a îngăduit o anumită plasticitate.
Grea treabă de a discerne astfel de lucruri și cred că, oricum, nu e slujirea la care suntem noi chemați - ci ierarhii și gheronii, reuniți în sinoade.

De fapt, ce e mai important: culoarea și mărimea bobului de grâu sau prefacerea darurilor prin rugăciunile preotului și ale credincioșilor sub lucrarea Duhului Sfânt?
Ce prețuim noi mai întâi: materia Tainei sau Harul Dumnezeiesc care ne curățește și sfințește?

(Dacă punem accent prea mare pe materie, eu cred (să fiu iertat) că ne ocupăm mai degrabă cu magia sau cu forme de idolatrie.)

adam000 29.03.2013 17:49:31

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 512680)
Ce prețuim noi mai întâi: materia Tainei sau Harul Dumnezeiesc care ne curățește și sfințește?

Bine punctat!

Lucian008 29.03.2013 20:23:16

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 512631)
Dar controversa ortodoxo - catolică, pîine dospită - pîine nedospită, ți se pare importantă?

O da. Foarte importanta. Este vorba despre simbolism. Pregatirea pentru Pastele cel nou, fata de graba si lipsa de pregatire pentru eliberarea din robia egipteana.
Nefiind zilele in care evreii mancau azima, nici Hristos nu a mancat. In mod normal se mananca paine dospita. Azima avea un anumit rol. In plus exista canoane stricte. Invataturile Bisericii sunt mai importante decat parerile noastre personale. Daca Dumnezeu ar fi vrut ca Euharistia sa se faca din paine integrala ar fi descoperit asta.

stefan florin 29.03.2013 21:08:34

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 512741)
O da. Foarte importanta. Este vorba despre simbolism. Pregatirea pentru Pastele cel nou, fata de graba si lipsa de pregatire pentru eliberarea din robia egipteana.
Nefiind zilele in care evreii mancau azima, nici Hristos nu a mancat. In mod normal se mananca paine dospita. Azima avea un anumit rol. In plus exista canoane stricte. Invataturile Bisericii sunt mai importante decat parerile noastre personale. Daca Dumnezeu ar fi vrut ca Euharistia sa se faca din paine integrala ar fi descoperit asta.

corect, BINE punctat!

Florin-Ionut 30.03.2013 13:25:05

Citat:

În prealabil postat de cezar_ioan (Post 512680)
Frate, poate că sunt motive întemeiate în spatele aecstei subtile "inovații". Nu ar fi prima dată în istoria Bisericii, întrucât viața liturgică nu e, totuși, o eprubetă sterilă închisă ermetic într-o piramidă egipteană...:) Ci e deschisă la oamenii care vin în Biserică și la lumea din care aceștia provin.
Mi se pare o problemă de mare discernământ, abordabilă optim doar de către sinodalii împuterniciți cu rezolvarea unor astfel de probleme, să ținem Tradiția în delicat acord cu oamenii fiecărei epoci în parte...
Cu siguranță unele conținuturi sunt păstrate strict în forma lor veche, de la începuturi, altora însă li s-a îngăduit o anumită plasticitate.
Grea treabă de a discerne astfel de lucruri și cred că, oricum, nu e slujirea la care suntem noi chemați - ci ierarhii și gheronii, reuniți în sinoade.

De fapt, ce e mai important: culoarea și mărimea bobului de grâu sau prefacerea darurilor prin rugăciunile preotului și ale credincioșilor sub lucrarea Duhului Sfânt?
Ce prețuim noi mai întâi: materia Tainei sau Harul Dumnezeiesc care ne curățește și sfințește?

(Dacă punem accent prea mare pe materie, eu cred (să fiu iertat) că ne ocupăm mai degrabă cu magia sau cu forme de idolatrie.)

Să așteptăm așadar ierarhii să convoace o serie de întîlniri pe această temă. Eu mă îndoiesc de așa ceva. Pînă una-alta, am tras un semnal de alarmă pentru cine are urechi de auzit.

Este adevărat că este mai importantă prefacerea, însă nu rezultă de aici că materia folosită în Taina Euharistiei nu este importantă. Ca dovadă este alegerea vinului despre care s-a mai vorbit pe forum în alte părți.

Pe mine mă doare și cînd văd munții de anaforă care se împart mulțimii la sfîrșit. În loc să fie o pîine sfințită de calitate, este o pîine de proastă calitate dată oamenilor în-loc-de-Dar. Pe lingă faptul că înlocuiește Sfînta Împărtășanie, înlocuiește și pîinea cea bună căreia lumea i-a și uitat gustul.

De la un semnal de alarmă public pînă la idolatrie e cale lungă. Văzînd că nimeni nu discută nicăieri despre asta, mă autosesizez eu în speranța că altcineva cu autoritate și cu nițel discernămînt va escalada problema mai departe.

Florin-Ionut 30.03.2013 13:31:41

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 512741)
O da. Foarte importanta. Este vorba despre simbolism. Pregatirea pentru Pastele cel nou, fata de graba si lipsa de pregatire pentru eliberarea din robia egipteana.
Nefiind zilele in care evreii mancau azima, nici Hristos nu a mancat. In mod normal se mananca paine dospita. Azima avea un anumit rol. In plus exista canoane stricte. Invataturile Bisericii sunt mai importante decat parerile noastre personale. Daca Dumnezeu ar fi vrut ca Euharistia sa se faca din paine integrala ar fi descoperit asta.

Pîinea se dospea cu maia, nu cu drojdie (de bere). Cum se face astăzi aluatul pentru prescuri, cu maia din făină de grîu sau de secară? Ce spun acele canoane mai exact? Care sînt învățăturile Bisericii, lăsînd la o parte părelniciile noastre profane?

Pentru Euharistie s-a folosit timp de aproape două milenii făina integrală, și de vreo sută de ani încoace omul a căzut pînă și la acest capitol în capcana celui rău, care face orice să strice o treabă bună, măcar cît de cît. Deci ce vrei să descopere Dumnezeu? Să redescopere roata pentru noi, pentru că noi am început să o ciopîrțim transformînd-o în poligon?

Mihnea Dragomir 30.03.2013 14:28:25

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 512844)
Pentru Euharistie s-a folosit timp de aproape două milenii făina integrală,

Pe ce ve bazati in aceasta afirmatie ? Prezentati o sursa din care sa rezulte ca in perioada apostolica, sau patristica, sau scolastica, pentru Cinstitele nu se cernea faina.

Florin-Ionut 31.03.2013 11:41:13

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 512854)
Pe ce ve bazati in aceasta afirmatie ? Prezentati o sursa din care sa rezulte ca in perioada apostolica, sau patristica, sau scolastica, pentru Cinstitele nu se cernea faina.

Chiar dacă existau site de lemn sau materiale textile care permiteau cernerea, pe atunci tehnica nu permitea măcinarea grîului în particule suficient de fine pentru a fi separate după cum spuneți. Chiar dacă accidental făina ar fi conținut particule atît de fine, acestea nu ar fi fost în cantitate destulă pentru a face cîteva pîini. Oricum, rezultatul nu e musai să fi avut culoarea albă, de genul făinii 000.

Cît despre mărturiile Sfinților Părinți referitoare la tema propusă, mă tem că nu va găsi nimeni dovezi despre metoda fabricării pîinii pentru Euharistie. Poate pe la Vatican or mai fi scrieri vechi cu informații de genul ăsta.

Mihnea Dragomir 31.03.2013 13:05:22

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 512977)
Chiar dacă existau site de lemn sau materiale textile care permiteau cernerea, pe atunci tehnica nu permitea măcinarea grîului în particule suficient de fine pentru a fi separate după cum spuneți. Chiar dacă accidental făina ar fi conținut particule atît de fine, acestea nu ar fi fost în cantitate destulă pentru a face cîteva pîini. Oricum, rezultatul nu e musai să fi avut culoarea albă, de genul făinii 000.

Domnule, eu am mostenit de la bunica mea doua site: una metalica si una cu panza. Sunt atat de vechi, incat cred ca au facut parte din zestrea ei. Bunica mea s-a casatorit prin anii 20 si tin bine minte cand chiar si fiul ei, adica unchiul meu, mergea, prin anii 70, cu sacii de grau la moara. Intocmai cum facusera cei din generatiile dinainte. Fata de anii 20, fata de anii 70, ce schimbari fundamentale spuneti ca s-au facut in tehnica moraritului, incat afirmati ca particulele de la pietrele de moara de atunci erau mai grosiere decat particulele de la pietrele de moara de azi ?

Citat:

Cît despre mărturiile Sfinților Părinți referitoare la tema propusă, mă tem că nu va găsi nimeni dovezi despre metoda fabricării pîinii pentru Euharistie. Poate pe la Vatican or mai fi scrieri vechi cu informații de genul ăsta.
Prin urmare, un canon vechi privind procedura de fabricare a painii pentru Euharistie nu avem. Sau nu avem acces la el, ceea ce revine la acelasi lucru.
In aceste conditii, nu credeti ca Biserica, in calitatea ei de pastratoare a traditiilor crestine, are autoritate sa ne spuna cum trebuie procedat cu painea euharistica ?

Ce fel de daimon al superbiei si revoltei va anima pe dv, incat ajungeti sa spuneti ca nu e bine cum prepara mitropolitul euharistia, ci mai bine ar fi cum vreti dv ?

Florin-Ionut 31.03.2013 13:26:58

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 512981)
Domnule, eu am mostenit de la bunica mea doua site: una metalica si una cu panza. Sunt atat de vechi, incat cred ca au facut parte din zestrea ei. Bunica mea s-a casatorit prin anii 20 si tin bine minte cand chiar si fiul ei, adica unchiul meu, mergea, prin anii 70, cu sacii de grau la moara. Intocmai cum facusera cei din generatiile dinainte. Fata de anii 20, fata de anii 70, ce schimbari fundamentale spuneti ca s-au facut in tehnica moraritului, incat afirmati ca particulele de la pietrele de moara de atunci erau mai grosiere decat particulele de la pietrele de moara de azi ?

Am făcut referire la tehnica de acum două milenii, nu la metodele secolului trecut. După cum am găsit scris, abia prin 1870 tehnologia s-a schimbat radical.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 512981)
Prin urmare, un canon vechi privind procedura de fabricare a painii pentru Euharistie nu avem. Sau nu avem acces la el, ceea ce revine la acelasi lucru.
In aceste conditii, nu credeti ca Biserica, in calitatea ei de pastratoare a traditiilor crestine, are autoritate sa ne spuna cum trebuie procedat cu painea euharistica ?

Biserica nu a păstrat toate tradițiile. Unele s-au modificat în timp. Pot da două exemple importante: canonul liturgic și frecvența cuminecării creștinilor. Rămîn la ideea că biserica a trecut gradual la folosirea făinii albe fără să-și dea seama că este o greșeală.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 512981)
Ce fel de daimon al superbiei si revoltei va anima pe dv, incat ajungeti sa spuneti ca nu e bine cum prepara mitropolitul euharistia, ci mai bine ar fi cum vreti dv ?

Este vorba de conștiința mea, nu de spirite malefice. O dată spun ce am de zis, apoi ceilalți vor medita sau vor trece fugitiv mai departe - funcție de ceea ce le va dicta lor conștiințele proprii.

dobrin7m 31.03.2013 15:03:55

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 512517)
De ce la Liturghie se folosește pîine făcută din făină albă? La Cina cea de Taină Hristos a folosit pîine făcută din făină integrală, că doar atunci nu se separau tărîțele de făina albă.

Știu că este acea controversă între metodele gătirii pîinii la ortodocși și la catolici, dar și unii, și ceilalți folosesc pîinea albă. Mi se pare un lucru grav, avînd în vedere că ambele biserici încearcă să păstreze tradițiile nestricate de două milenii încoace.

"Despre instituirea Sfintei Jertfe la Cina cea de Taina aflam din Sfanta Scriptura ca aceasta a avut loc cu o zi inainte de Pastele iudaic (Ioan 13:1-2) si ca masa, desi era una "pascala",
(dupa tot ritualul iudaic), a avut totusi un caracter special. In primul rand, Evangjelia nu vorbeste nimic despre mielul pascal, traditional pentru Pastele iudaic, si aceasta pentru ca Insusi Hristos avea sa Se ofere ca Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii (Ioan 1:29); in al doilea rand, Mantuitorul si Apostolii au folosit la masa paine dospita (o artos), si nu azima (ta azima) - pentru ca "sarbatoarea/saptamana azimelor" (i iorti ton azimon), abia urma sa incepa in seara de vineri, odata cu Pastele iudaic din acel an. (1).
Atat lipsa mielului pascal, cat si folosirea painii dospite in loc de azima au un rol simbolico-dogmatic foarte important.

(1) - Cf. Iesirea 12:15-20. Se stie ca intelegerea diferita a unor texte biblice legate de azima a generat o controversa dogmatica intre crestinii din rasarit si cei din Apus. Rasaritenii (cu exceptia armenilor) slujesc Euharistia cu paine dospita anume pentru ca si Hristos asa a savarasit Cina sa de joi seara, - dupa cum arata textul biblic - , iar latinii, , desi stiu ca Pastele iudaic in acel an a inceput vineri seara, iar Cina a avut loc vineri seara, bazandu-se pe unele texte - Matei 26:17 (si cele paralele), - considera ca la Cina s-au folosit totusi azime, si de aceea, in Evul mediu, ei au inceput sa faca Euharistia cu azime. Este remarcabil faptul ca in secolul al IX - lea, in timpul controversei dintre Papa Nicolae I si Patriarhul Fotie al Constantinopolului, grecii reprosau latinilor aceasta inovatie, iar latinii, desi recunosteau ca este asa, o aparau si chiar s-au luptat pentru generalizarea ei. Faptul ca greco-catolicii (supusi Romei) folosesc paine, dupa ritualul ortodox, demonstreaza clar ca latinii nu considera folosirea painii drept o erezie, ci doar o traditie locala. Ortodocsii considera insa folosirea azimei drept o erezie ce provine din neintelegerea sensului mistagogic al painii dospite - ca simbol al implinirii si desavarsirii." Liturghia ortodoxa - Istorie si actualitate p.16. Ed. Sofia 2013 - Ierom. Petru Pruteanu doctor liturgica si dogmatica

Deci nu tipul de faina folosit la fabricarea painii este esenta sau tehnica de atunci in antiteza cu cea de acum, ci modul de fabricare a painii prin dospire sau nedospire.

dobrin7m 31.03.2013 15:14:32

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 512642)
Știu că acorzi o importanță deosebită alimentației. Dar nu cred că ar trebui să fie pricină de poticnire pâinea folosită la Sfânta Împărtășanie, chiar dacă în vechime se folosea altă făină. Este dumnezeiască.

Te afectează, oare, când te împărtășești, gândul că înghiți puțină făină albă (pe care, eventual, o consideri otravă)?
Pentru că dacă este așa, e, cu siguranță, o ispită.

Aveti dreptate, este o ispita.
Omenirea a progresat in 2000 ani si asta si cu voia lui Dumnezeu.

Dumitru73 31.03.2013 17:11:02

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 512990)
Aveti dreptate, este o ispita.
Omenirea a progresat in 2000 ani si asta si cu voia lui Dumnezeu.

un prieten de-al meu, preot, îmi spunea că el folosește doar vin de țară din sursă sigură, pentru că este curat.
dar marea majoritate folosesc vin din comerț, plin cu sulfiti.

Mihnea Dragomir 31.03.2013 18:05:38

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 512995)
dar marea majoritate folosesc vin din comerț, plin cu sulfiti.

Printr-un Responsum la o intrebare a unui episcop, Sfantul Oficiu al Inchizitiei a statuat in mai 1901 ca adaugarea de sulfiti mentine atat caracterul valid, cat si caracterul licit al consacrarii.

De asemenea, in anul 1922 arhiepiscopul de Tarracona adreseaza o intrebare formala Sfantului Oficiu: "In cadrul Jertfei Liturgice, poate fi folosit un vin care provine din must de struguri, daca a fost tratat cu anhidrida sulfuroasa sau cu bisulfit de potasiu ?" Raspunsul, publicat in Il Monitore din Octombrie 1923: "Raspuns afirmativ".



Chiar si cand vinul da semne evidente ca fermenteaza (=se oteteste), vorbim de o materie valida, desi de asta data ilicita pentru consacrare.
Deci, preotul care observa ca vinul este otetit, il va arunca. Dar, daca a fost deja folosit pentru consacrare, va fi tratat ca specie real consacrata.

Mai multe detalii aici: http://wdtprs.com/blog/2011/03/quaer...alid-for-mass/

Si explicatii mai tehnice aici: http://validaltarwine.com/wp-content...iew_merged.pdf

Consider ca Sfanta Biserica s-a pronuntat suficient de clar intr-o materie in care are competenta: aceea a materialelor potrivite pentru Euharistie, iar a considera ca procedeaza gresit imi pare un lucru care nu vine de la Dumnezeu.

Dumitru73 31.03.2013 18:17:27

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 513005)
Printr-un Responsum la o intrebare a unui episcop, Sfantul Oficiu al Inchizitiei a statuat in mai 1901 ca adaugarea de sulfiti mentine atat caracterul valid, cat si caracterul licit al consacrarii.

De asemenea, in anul 1922 arhiepiscopul de Tarracona adreseaza o intrebare formala Sfantului Oficiu: "In cadrul Jertfei Liturgice, poate fi folosit un vin care provine din must de struguri, daca a fost tratat cu anhidrida sulfuroasa sau cu bisulfit de potasiu ?" Raspunsul, publicat in Il Monitore din Octombrie 1923: "Raspuns afirmativ".



Chiar si cand vinul da semne evidente ca fermenteaza (=se oteteste), vorbim de o materie valida, desi de asta data ilicita pentru consacrare.
Deci, preotul care observa ca vinul este otetit, il va arunca. Dar, daca a fost deja folosit pentru consacrare, va fi tratat ca specie real consacrata.

Mai multe detalii aici: http://wdtprs.com/blog/2011/03/quaer...alid-for-mass/

Si explicatii mai tehnice aici: http://validaltarwine.com/wp-content...iew_merged.pdf

Consider ca Sfanta Biserica s-a pronuntat suficient de clar intr-o materie in care are competenta: aceea a materialelor potrivite pentru Euharistie, iar a considera ca procedeaza gresit imi pare un lucru care nu vine de la Dumnezeu.

era un exemplu pentru cei ce au îndoieli in ce privește folosirea găinii albe la împărtășanie.

DragosP 31.03.2013 18:47:12

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 513005)
Printr-un Responsum la o intrebare a unui episcop, Sfantul Oficiu al Inchizitiei a statuat in mai 1901 ca adaugarea de sulfiti mentine atat caracterul valid, cat si caracterul licit al consacrarii.

De asemenea, in anul 1922 arhiepiscopul de Tarracona adreseaza o intrebare formala Sfantului Oficiu: "In cadrul Jertfei Liturgice, poate fi folosit un vin care provine din must de struguri, daca a fost tratat cu anhidrida sulfuroasa sau cu bisulfit de potasiu ?" Raspunsul, publicat in Il Monitore din Octombrie 1923: "Raspuns afirmativ".



Chiar si cand vinul da semne evidente ca fermenteaza (=se oteteste), vorbim de o materie valida, desi de asta data ilicita pentru consacrare.
Deci, preotul care observa ca vinul este otetit, il va arunca. Dar, daca a fost deja folosit pentru consacrare, va fi tratat ca specie real consacrata.

Mai multe detalii aici: http://wdtprs.com/blog/2011/03/quaer...alid-for-mass/

Si explicatii mai tehnice aici: http://validaltarwine.com/wp-content...iew_merged.pdf

Consider ca Sfanta Biserica s-a pronuntat suficient de clar intr-o materie in care are competenta: aceea a materialelor potrivite pentru Euharistie, iar a considera ca procedeaza gresit imi pare un lucru care nu vine de la Dumnezeu.

Desigur, învățătură catolică.

Dumitru73 01.04.2013 18:34:20

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 513008)
era un exemplu pentru cei ce au îndoieli in ce privește folosirea găinii albe la împărtășanie.

să mor de ras când am văzut ce am scris :)))
cred că vă-ți dat seama ca mă refeream la painea alba.
off tastatura asta de pe telefon ....

Mihnea Dragomir 01.04.2013 19:47:31

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 513192)
să mor de ras când am văzut ce am scris :)))
cred că vă-ți dat seama ca mă refeream la painea alba.
off tastatura asta de pe telefon ....

Aha, acuma m-am lamurit, ca intrasem la idei, spunandu-mi ca a innebunit Dumitru. Pe de alta parte, mai gresim o litera, de exemplu scriind "caine" in loc de "paine". Dar, trei litere in acelasi cuvant ? Domnule, dv postiti si numai la gaini va e gandul. Stiti ca Freud are o carticica despre "acte ratate", sustinand ca nu sunt de loc intamplatoare lucrurile astea.

N.Priceputu 01.04.2013 19:54:12

nu trei, ci una: f.

Dumitru73 01.04.2013 20:20:00

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 513202)
Aha, acuma m-am lamurit, ca intrasem la idei, spunandu-mi ca a innebunit Dumitru. Pe de alta parte, mai gresim o litera, de exemplu scriind "caine" in loc de "paine". Dar, trei litere in acelasi cuvant ? Domnule, dv postiti si numai la gaini va e gandul. Stiti ca Freud are o carticica despre "acte ratate", sustinand ca nu sunt de loc intamplatoare lucrurile astea.

scriu de pe telefon, iar acesta are un mod de corectură prin care propune un cuvat dacă ai greșit.
iar dacă ai greșit la începutul cuvantului, poate propune alt cuvânt. și dacă nu ești atent, așa rămâne.
probabil ai observat că multe din cuvintele mele se termina cu "ă" în loc de "a", așa cum ar fi normal uneori. tot de la acest program se trage.

Florin-Ionut 02.04.2013 09:37:18

Ieri am cumpărat 25 de kg de făină direct de la un producător local. Spelta, ecologică, integrală cu 4,9 lei kg în loc de 7,8 lei cît costă la magazinele ce preiau marfa din același loc.

Și i-am întrebat pe cei de la birou dacă știu cum se obține făina albă. Mi-a răspuns un italian în românește (adică italienii pot să facă agricultură de calitate în județul Timiș) și mi-a explicat că boabele se macină, se cern separîndu-se tărîțele, apoi granulele mai fine iar se macină și se cern, iar abia după al treilea proces de măcinare și cernere rezultă făina albă.

Nu exista așa un procedeu și nici nu era posibil tehnologic pe vremea Apostolilor și nici mult după aceea. Pariez că abia în ultimul secol omul de rînd, respectiv preotul la modul general, a avut acces la făina albă pentru consum sau pentru a face prescuri.


Ora este GMT +3. Ora este acum 12:20:36.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.