Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Se mai ia anafura dimineata dak am mancat noaptea? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=1612)

tinutza 10.04.2007 10:38:54

Hristos a inviat!
Cum stiti?Se mai ia anafura dimineata dak am mancat noaptea pe la ora 12:30? Si de fapt ma intereseaza mai mult despre pastele de la biserica, care banuiesc ca se ia si in a 3-a zi de pasten, nu?

odin 10.04.2007 14:03:09

Citat:

În prealabil postat de tinutza
Hristos a inviat!
Cum stiti?Se mai ia anafura dimineata dak am mancat noaptea pe la ora 12:30? Si de fapt ma intereseaza mai mult despre pastele de la biserica, care banuiesc ca se ia si in a 3-a zi de pasten, nu?

Poti sa iei anafura, mai ales daca ai dormit... `Paste` poti sa iei... Oricum, in ultimul timp se accentueaza prea mult pe `paste`... Am observat ca a devenit un scop principal pt. care oamenii vin la biserica de Inviere: sa `ia` lumina si sa ia paste...In unele parti, pastele se imparte chiar in timpul canonului Invierii, pt. ca oamenii sunt nerabdatori sa il ia si sa plece acasa... Mi se pare absurd...

mirelat 10.04.2007 16:11:04

Daca in noaptea de Inviere ai luat Paste si apoi ai mancat atunci in prima zi de Paste, Duminica, nu trebuie sa iei din nou anafura pentru ca deja ai luat binecuvantarea pentru ziua respectiva; si oricum anafura se ia pe stomacul gol, in ziua respectiva, care incepe la 12 noaptea. Nu cred ca are mare legatura cu dormitul, ci cu orele si starea de "inceput" in care ar trebui sa fim. Pastele dureaza 3 zile, si anafura ar trebui luata in fiecare zi, dupa participarea la slujba, daca se poate.

Este adevarat ca multi oameni vin la Biserica o data pe an, in noaptea de Inviere, de aceea si marea aglomeratie si "condamnarea" lor de catre multi credinciosi "de fiecare zi". Eu zic insa ca e bine ca acesti oameni vin la Biserica, fie si doar de Paste, nu cred ca ar fi mai bine nici pentru unii nici pentru altii daca ei ar sta acasa si ar dormi ca intr-o noapte obisnuita. Micul lor efort, facut poate fara multa tragere de inima si prea multa intelegere a marii sarbatori la care participa, poate fi un nou inceput pentru fiecare, nu se stie niciodata cum ajungi sa te destepti din "somnul cel de moarte"... Doamne ajuta!

odin 10.04.2007 16:28:39

intr-adevar, bine ca vin... macar atat... e si asta o manifestare a interesului. Cat despre anafura dupa 12 noaptea, nu e tocmai ok, daca tinem cont ca ziua liturgica incepe de fapt la apusul soarelui... asa ca din pct. de vedere liturgic, fie ca zic 11:30 fie ca zic 12:30, tot aia e...

tinutza 11.04.2007 13:05:07

E adevarat ca multi vin doar pt lumina si pt paste la biserica.Important e ca totusi mai vin, vorba lui mirelat : poate se vor tezi "din somnul cel de moarte" la un moment dat.
Apropo de invierea Domnului...bisericile, in mod normal, incep slujba la ora 12, in timp ce unele manastiri o incepe la ora 1. Care o fi logica? Cei e la manastire se iau dupa ora veche de iarna?
Si...de unde ideea ca ziua incepe de la ora 12:00 sau mai bine zis 0:00?Cumva de la nasterea Domnului?Ca daca ar fi asa ar exista porita conform careia ziua ar incepe dupa ora 0:00 ora veche si deci, 1:00 ora noua(tinand cont ca schimbarea orei_legata de echinoptiul de primavara_a fost introdusa pt a avantaja in agricultura, deci nu a fost de la inceput)
In ceea ce priveste ideea conform careia ziua incepe dupa asfintitul soarelui...de unde vine aceasta idee? Cumva din Intaia Carte a lui Moise: Facerea/Geneza in care, la capitolul I versetele 3-5 scrie:
<<3.Si a zis Dumnezeu :"Sa fie lumina!" Si a fost lumina.
4.Si a vazut Dumnezeu ca e buna lumina, si a despatit Dumnezeu lumina de intuneric.
5.Lumina a numit-o Dumnezeu ziua, iar intunericul l-a numit Dumnezeu noapte.SI A FOST SEARA, SI A FOST DIMINEATA: ZIUA INTAIA.>>
Din ce citate, din biblie/ alte scrieri, rezulta ca ziua incepe dupa asfintitul soarelui?
Dumnezeu sa ne dea intelepciune sa intelegem!

odin 11.04.2007 13:35:06

In practica majoritatii bisericilor, `slujba de Inviere` incepe inainte de de ora 12 - pe la 11:30, fiindca se citeste Canonul Sambetei celei Mari - inainte de a se adresa indemnul `Veniti de luati lumina`.

Ziua liturgica incepe seara la apusul soarelui. Din cauza asta si ciclul liturgic al unei zile incepe seara - cu Ceasul IX, inainte de Vecernie... O explicatie este aceea data de catre tinutza - `Si a fost seara, si a fost dimineata`... De asemenea, are legatura cu modul in care evreii concepeau zilele in fct. arcul realizat de soare intr-o zi(apus-rasarit). Exista indicatii in VT cu privire la aceasta `abordare`( ele au legatura si cu scrupuliozitatea evreilor, cu npotiunile de curat sau necurat etc): Lev. 11, 24 s.u.,Lev. 17, 15, Lev.23, 32: `Aceasta este pentru voi zi de odihnă; să postiți din seara zilei a noua a lunii; din acea seară până în seara zilei a zecea a lunii să prăznuiți odihna voastră` etc.






tinutza 11.04.2007 18:45:38

E interesant ca din versetele Lev. se desprinde ideea: ziua liturgica incepe la apusul soarelui. Partea interesanta e ca se contrazice cu spusele mai multor preoti, care sustin ca ziua incepe la 12 noaptea. Cred ca o sa port o discutie de genul acesta cu un preot, sa vad cum explica cele din VT.
Mai am o nelamurire si vizavi de ziua a saptea: care e pana la urma aceasta? Si care sunt argumentele?(Pentru ai combate pe adventisti, sau daca nu, pentru pentru cultura generala)

odin 11.04.2007 19:02:28

Citat:

În prealabil postat de tinutza
E interesant ca din versetele Lev. se desprinde ideea: ziua liturgica incepe la apusul soarelui. Partea interesanta e ca se contrazice cu spusele mai multor preoti, care sustin ca ziua incepe la 12 noaptea. Cred ca o sa port o discutie de genul acesta cu un preot, sa vad cum explica cele din VT.
Mai am o nelamurire si vizavi de ziua a saptea: care e pana la urma aceasta? Si care sunt argumentele?(Pentru ai combate pe adventisti, sau daca nu, pentru pentru cultura generala)

Ce preoti sustin ca ziua incepe la 12 noaptea? Ma refer, din pct. de vedere liturgic, binenteles...

Dupa mine, ar trebui sa cauti niste preoti cu o cultura teologica mai solida...

Ziua a 7-a a saptamanii este sambata, cf. Scripturii. Cateva discutii cu privire la cinstirea duminicii le gasesti aici:

http://www.crestinortodox.ro/forumactive/index.php?&act=pl&t=264

Mi-am spus parerea acolo...


mirelat 11.04.2007 20:59:47

Citat:

În prealabil postat de odin
Ce preoti sustin ca ziua incepe la 12 noaptea? Ma refer, din pct. de vedere liturgic, binenteles...

Nu cred ca problema aici se pune dpdv liturgic, ci pur si simplu cand se schimba ziua calendaristic, ca sa spun asa.

odin 11.04.2007 21:32:47

Pai cand vorbim de anafura, de mancat sau nu inainte, cu cat timp etc (nu car fi pana la urma un capat de tara) din ce pct. de vdere vorbim? Problema se pune exclusiv dpdv liturgic.

mirelat 12.04.2007 20:21:02

Citat:

În prealabil postat de odin
Ziua liturgica incepe seara la apusul soarelui. Din cauza asta si ciclul liturgic al unei zile incepe seara - cu Ceasul IX, inainte de Vecernie...

Bine, dar ce legatura are asta cu luatul anafurei ? De ce in mod normal anafura se ia dimineata si nu seara ?!...

odin 13.04.2007 11:01:53

Cred ca vb. oarecum in paralel... fara sa ne ascultam unul pe celalalt..

Anafura se ia dimineata? Anafura se ia de obicei, la sfarsitul Liturghiei... Ea a fost introdusa ca un fel de `consolare` pt. cei care nu se impartaseau... gasesti mai multe detalii in lucrarea de Liturgica a lui Ene Braniste. Credinciosii au introdus in timp, intr-adevar, practica de a lua si acasa si de a lua anafura in fiecare dimineata.

Discutia cu inceputul zilei liturgice a intervenit in momentul in care tu ai spus ca daca a mancat dupa 12 noaptea nu mai are voie anafura. Eu am zis ca este tot aia ca zici 11 jumate noaptea sau 12 jumate noaptea, pt. ca in ambele cazuri vorbim de aceiasi zi liturgica, care incepe la apusul soarelui.

Vreau sa scot in evidenta ca, daca devenim atat de scrupulosi, macar sa fim pana la capat...:D Asadar, daca tu consideri ca este interzis sa mai iei anafura dupa 12 noaptea, atunci cf. practicii litirgice, nu ar trebui sa iei nici daca ai mancat dupa apusul soarelui...

Nu vad o chestie de jumatate de ceas un impediment atat de mare incat cineva sa nu mai ia anafura, mai ales ca pana la urma anafura ramane o paine sfintita..


Va_iubesc 13.04.2007 11:47:14

"De trei zile-ncoace gura nu-ti mai tace", dragutule Odin. Intr-adevar ai explicat foarte bine ca daca se tine ziua liturgic, ar insemna ca omul sa nu mai manance dupa apusul soarelui pana a doua zi. Ce te faci daca tii post negru pana seara si ai vrea sa mananci dupa apusul soarelui, dar in acelasi timp sa iei anafura in ziua urmatoare?! :)

Eu una nu tin ziua liturgic, ci calendaristic. Adica spre exemplu miercuri zi de post inseamna pentru mine de miercuri ora 00.00 pana miercuri ora 23.59. La fel cu anafura, eu dupa masa de seara nu mai mananc pana o iau a doua zi. Dar am vazut ce se intampla si la manastiri, cand mananci cateodata mai tarziu, dupa slujba. Nu se depaseste ora 00.00 cu masa pentru a lua a doua zi anafura. Asa ca eu zic sa incercam sa mancam la ore rezonabile, ca "nu traim ca sa mancam, ci mancam ca sa traim".

Si inca ceva, sa nu ne oprim numai la aspectul alimentar. Daca aveti vise ciudate sau v-ati suparat cu cineva sau ati discutat cu gandurile nu prea frumoase, nu va apropiati de anafura, ca ea e din greaca traducand "in loc de dar", adica in loc de Sf. Impartasanie. Cei necurati sa nu se apropie!

Elena

odin 13.04.2007 12:22:55

Ai perfecta dreptate... Sunt cam `tafnos`, insa ma gandesc ca daca sunt preot (teoretic vorbind) si vine si ma intreaba cineva daca poate lua anafura, fiindca vrea lucrul asta si este important pt. ea, insa a uitat si a mancat putin dupa ora 12. Ii pare rau, insa ar vrea sa ia anafura... As aprecia faptul ca persoana respectiva acorda importanta acestui aspect, si as lasa un pic garda jos si i-as zice sa ia anafura... Efectul sufletesc va fi probabil un castig mai mare decat daca as impiedica-o, din simpla scrupulozitate... Pt. ca asa cum ziceai, aspectele mai importante nu sunt legate in mod deosebit de alimentatie...:D

Va_iubesc 13.04.2007 12:32:37

Citat:

În prealabil postat de odin
Ai perfecta dreptate... Sunt cam `tafnos`, insa ma gandesc ca daca sunt preot (teoretic vorbind) si vine si ma intreaba cineva daca poate lua anafura, fiindca vrea lucrul asta si este important pt. ea, insa a uitat si a mancat putin dupa ora 12. Ii pare rau, insa ar vrea sa ia anafura...

Da, Odin, ai dreptate. Dar nu poti da acelasi medicament tuturor. Poate unei persoane ii este bine sa-i spui daca isi doreste sa ia anafura si a mancat dupa ora 00.00 ca poate sa ia, dar altadata sa nu se mai imtample, adica s-ar indrepta prin dragoste. Altei persoane poate ii e mai bine sa-i spui NU si altadata va fi atenta ca sa nu mai primeasca acelasi NU. Aici ar fi o indreptare prin duritate.

Fiecare om e un univers, pe unii ii indrepti cu iubirea, pe unii cu duritatea. Dar, as zice (desi s-ar putea sa aruncati cu pietre in mine!) ca in ziua de azi e mai buna duritatea, fiindca iubirea nu mai e bine inteleasa, e deformata. Iubirea trebuie sa fie numai in sensul de a zidi sufletul, nu de a-l lasa in laxism si nepasare.

Elena

odin 13.04.2007 12:48:00

Am specificat contextul in care as fi de acord... Eu as merge pe iubire, totusi...mai ales in zilele noastre;)

vsovi 13.04.2007 14:08:22

Domnule, la o scurta analiza, imi dau si eu cu parerea, am impresia ca ziua liturgica incepe in rasarit intre orele 4 si 14 si se sfarsheshte tot inspre rasarit. :) Asa mi se pare dar nu stiu cum este randuit de BOR... deci poate ca nici nu e corect ce am zis.

Va_iubesc 13.04.2007 14:14:58

Citat:

În prealabil postat de vsovi
Domnule, la o scurta analiza, imi dau si eu cu parerea, am impresia ca ziua liturgica incepe in rasarit intre orele 4 si 14 si se sfarsheshte tot inspre rasarit. :) Asa mi se pare dar nu stiu cum este randuit de BOR...

:) Interesant cum vine la tine ziua liturgica si ce lung e inceputul ei: intre 4 si 14. Ovidiu, ziua liturgica incepe seara, cu vecernia. Nu am timp acum sa dau mai multe detalii. Daca Odin e prin preajma o sa te lamureasca. Daca nu, cred ca o sa scriu eu mai multe duminica dupa-amiaza.

Elena

odin 13.04.2007 14:57:46

Am zis mai sus cum merge treaba cu ziua liturgica... insa revin.
Spre deosebire de sistemul numit `civil` - unde o zi incepe la ora 00:00, in practica bisericeasca lucrurile stau altfel. Folosind un sistem preluat de le vechii evrei si transmis in Europa medievala, Biserica socoteste inceputul unei zile la apusul soarelui. Ceva texte biblice am dat mai sus. Astfel daca vorbim de ex. de `duminca` aceasta incepe de fapt sambata seara si se termina duminca seara. Ciclul liturgic aferent unei zile liturgice marcheaza punctele importante ale zilei. Astfel, prima slujba din zi este Ceasul IX, inainte de vecernie. Urmeaza Vecernia, Miezonoptica samd.

Legat de simbolism, este destul de simplu: alternarea intuneric - lumina, unde intunericul precede lumina - ganditi-va la modul in care prezinta tratatul biblic trecerea de la nefiinta - la fiinta. Bineteles e doar unul dintre multele sensuri carse se dau si care pot fi date.

Cateva sarbatori mai importante amintesc de altfel de modelul iudaic: Seara de Craciun,
Si in ceea ce priveste anul ca unitate de timp, Biserica are un sistem diferit. Practic, inceputul anului bisericesc este la 1 septembrie.


odin 13.04.2007 17:01:55

Dar pentru detalii:

http://www.crestinortodox.ro/Articol_detaliu_Anul_bisericesc__liturgic__si_subd iviziunile_lui_206_225_7267.html

odin 13.04.2007 17:57:54

Nu te inteleg... Ce intelegi tu prin zi `bisericeasca`? Dar prin zi liturgica? La ce intelesuri te referi? Cred ca ar trebui sa fii mai explicit.

vsovi 16.04.2007 11:36:06

Domnule odin,

-zi bisericeasca este zi randuita de un anumit cult bisericesc...

-zi liturgica este o zi de comuniune cu Dumnezeu adica cu sfinta Trinitate

-zi reala este o zi astronomica randuita prin creatzie si ajunsa la noi in felul in care a ajuns

-zi laica este o zi curenta randuita de societatea in care traim

-zi de lucru este o perioada de timp prevazuta in scopul retribuirii

-zi personala este o perioada de timp aleasa in conformitate cu interesele proprii

-zi comunitara este o perioada de timp aleasa in conformitate cu interesele unui grup

si mai pot exista multe diferite alte tipuri de zile...

iar eu am vrut sa fac referire prin rasarit cand spuneam de ziua liturgica defapt nu la cuvantul rasarit cu intelesurile lui gramaticale ci daca e sa-l traduc vorbeam de rîvshedire... daca poate sa insemne ceva acest lucru...

odin 16.04.2007 12:06:07

Bine, Ovidiu. M-ai lamurit...:D :D:D


Ora este GMT +3. Ora este acum 22:34:56.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.