![]() |
"Heterogenitatea" Bisericii catolice???
Ma scuzati nu stiu cum sa ma exprim mai exact. Poate mi-am facut o idee gresita si tocmai de aceea as vrea sa o corectez.
Recunosc ca nu ma prea pricep si habar nu am cu ce se mananca, dar am tot citit in literatura universala si nu vreau sa fiu complet inculta, ca ar fi existat in decursul timpului diverse "Ordine" in cadrul Bisericii Catolice din Europa Evului mediu si chiar a epocii moderne. Cum ar fi fost de exemplu iezuitii, franciscanii, etc. Ce aveau acestea in plus fata de restul Bisericii, ce le diferentia? Sau mai bine zis de ce vroiau ei sa se diferentieze? Nu cumva erau putin excentrici, daca nu chiar eretici? (mai nou, am citit intr-o carte despre un ordin calugaresc din Spania vremurilor recente - 1960 - 1970 in care maicutele nu aveau voie sa vorbeasca, nici macar sa se priveasca, ba chiar le era permis sau chiar cerut sa se autoflageleze periodic). Mi se pare ca in decursul timpului, unele ordine - iezuitii parca- chiar au fost interzisi de catre conducerea bisericii. Daca nu ma insel, insasi marea reforma a luat nastere tot in cadrul lumii catolice. Ce i-a facut pe credinciosii acestei biserici sa nu fie uniti, sa incerce sa se separe, sa iasa in evidenta cu ceva anume, in loc sa stea impreuna si sa asculte de biserica - mama? Sa fii fost doar neintelegerile de ordin 'lingvistic", adica traducerile eronate ale Sfintelor Scripturi care au dat nastere la intelesuri gresite, sau dezbinarea n-are drept cauza una religioasa ci doar ratiuni "politice"? Din cate stiu eu, in biserica ortodoxa nu exista astfel de "ordine", de grupari "extremiste" as putea spune - cel putin nu cu caracter oficial - si nici nu stiu sa fii incercat cineva vreodata sa faca reforma. Inca o intrebare : Biserica Catolica din SUA este aceeasi cu cea din Europa, sau este asa-zisa biserica "anglo-catolica", care e independenta de Vatican ? Iar Biserica Angliei este tot cea infiintata de Richard VIII, adica pe aceeasi baza, aceeasi organizare ca biserica Catolica din restul Europei,dar independenta fata de papalitate? Se spune despre ei ca nu sunt cu adevarat o biserica "reformata" pentru ca nu au schimbat nimic (sau nu prea mult) fata de religia initiala. Si ca o curiozitate: mai este vreo religie (in lumea civilizata) care permite oamenilor sa se autoflageleze, adica sa se autopedepseasca la modul fizic? Credeam ca omul trebuie sa aiba grija de trupul sau cu sfintenie, nicidecum sa-i faca vreun rau, si ca numai Dumnezeu are dreptul sa pedepseasca. Unii ar putea spune ca si cand postim ne batem joc de trupul nostru, dar se pare ca nu e asa, ci din contra, ii facem un bine - cu conditia sa nu exageram, desigur. |
Citat:
Unele ordine sunt foarte vechi, altele sunt mult mai noi ori chiar contemporane, spre exemplu Surorile Carității, ordin întemeiat de Sf Tereza de Calcutta. Sporadic, le vedem prin marile orașe pe aceste măicuțe cu capul acoperit de basma albă cu margine albastră. În afară de ordinele propriu-zise, mai există societăți sacerdotale (ale preoților), societăți de viață consacrată (ale călugărilor) și societăți ale laicilor, spre exemplu Mișcarea Focolarelor, Grupul de la Sant Egido, Opus Dei, Camino Neocatecumenal, Cavalerii de Malta și multe, multe altele mai puțin cunoscute, unele de interes diecezan, cu doar câteva zeci de membri. Asta, ca să nu mai vorbim de cele 26 de rituri (corespunzând la 26 de Biserici cu propriul drept canonic), care au propriile legi, propriul calendar, propria teologie și tradiție liturgică. Acestea apar din cauză că oamenii sunt diferiți și caută spiritualități diferite, au preferințe diferite, obiceiuri diferite, tradiții diferite, năzuințe diferite. Toți catolicii fervenți doresc să fie în slujba lui Isus, dar nu toți în același mod, nici toți nu-L laudă la fel. Să presupunem că un tânăr care dorește să se consacre în întregime lui Isus pe calea călugăriei are o pasiune și înclinație speciale pentru fizică. În asemenea caz, drumul lui propriu ar fi acela al iezuiților, care au înclinație deosebită spre științele exacte. Va fi trimis la cele mai înalte universități iezuite și va deveni un fizician de forță, alături de alți fizicieni, fie la un Institut de Cercetare iezuit, fie la unul "din lume". Dar va fi și va rămânea iezuit toată viața lui, gata ca, la chemarea superiorului său direct, să "lase neterminată chiar litera la care tocmai lucra" și să meargă acolo unde Societatea lui Isus consideră că e mai mare nevoie de el. Sau, să considerăm cazul unei fete care nu dorește să se căsătorească, dar nici nu vrea să se facă monahie. Ea ar vrea pur și simplu să rămână fără o familie propriu-zisă, nici măcar cu o familie mănăstirească unde să fie la ordinele unei superioare, dar să lucreze în lume ca profesoară, croitoreasă, etc. În acest caz, ei îi corespunde cel mai bine societatea Fecioarelor Consacrate. Acestea sunt laice care depun un singur vot: acela al castității, considerându-se căsătorite cu Isus. De aceea poartă și verighetă, dealtfel. Citat:
Printre numeroasele ordine din Biserică există și unele cu reguli foarte aspre, numite "de clauzură". Așa cum sunt Surorile Clarisse, considerate ramura feminină a franciscanilor. Ele nu vorbesc decât o dată pe săptămână, când au dezlegare. Nu au voie să iasă NICIODATĂ din spațiul mănăstirii lor. Acolo trăiesc, acolo mor, de aceea se numesc "de clauzură". Niciun bărbat nu poate intra în spațiul mănăstirii lor, în afară de duhovnic care are voie să intre printr-un culoar până la niște gratii, dincolo de care se află penitenta care se spovedește. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Dar, comparativ, sunt considerabil mai puține. Și MULT mai prost văzute de "ortodocșii din Biserica mare". Nu e mai puțin adevărat că au uneori tendința de a deveni "bisericuțe", tendință care e umană, prezentă și la catolici, unde însă există alte mecanisme de aducere pe drumul cel bun. Comparativ vorbind, în lumea ortodoxă diversitatea e mult mai săracă. Toți călugării mi se par la fel. Diversitatea este o mare bogăție a Bisericii Universale. Citat:
Citat:
Citat:
|
Sigur o folosea pe el? :39:
|
Acelasi "duh schismatic " nu e oare cel care a dezbinat biserica lui Hristos de la bun inceput?
Si oare partea lor de vina nu o au cumva si oamenii care l-au ascultat pe acel duh? Dar in fine, asa sunt oamenii, doar l-au ascultat si pe sarpe... Daca ar fi sa ne ascultam 'vocea sufletului" am putea spune ca Hristos este acolo unde sunt mai multi oameni adunati in numele Lui. Adica, in orice (fel de) biserica sau secta. Nu insa si atunci sau acolo unde oamenii se strang intr-o biserica ca sa puna la cale, sa comploteze, cum sa le dea foc celor din biserica de peste drum sau din satul vecin. Acolo nu mai e Iisus, acolo e Satana in mijlocul lor. Cat despre gruparile excentrice din lumea ortodoxa... nici nu prea e nevoie de ele ca sa fim rau vazuti de lume. Atata timp cat unii "credinciosi" sustin sus si tare ca merg la preot sa-i dezlege de vraji sau sa le deschide cartea... toata lumea are impresia pe care o are atat despre preotime cat si despre credinciosii practicanti. Nu cred ca aceasta atitudine de "caterinca' vizavi de biserica exista in alte tari ortodoxe precum Grecia sau Rusia, dupa cum nici in tarile catolice "autentice", in Italia, spre exemplu. Nu o sa vezi acolo ca face nimeni misto nici de biserica nici de preoti nici de cei care merg regulat la biserica. La noi nu exista zi fara o stire cu un popa betiv, care a facut avansuri sau care a delapidat. Or fi si-n alte tari asemenea cazuri, dar poate mult mai rare, si nu atat de mediatizate, decat cele cu adevarat grave. La noi insa a devenit aproape o traditie sa se ia in deradere biserica, ba unii chiar au resentimente puternice fata de ea. Poate si unde oamenii nu au cu adevarat frica de Dumnezeu. Intr-o tara catolica sau ortodoxa puternica, probabil foarte rar ar indraznio, de exemplu, o credincioasa, sa hartuiasca sexual un preot; si chiar daca ar face-o, de rusine ar tacea din gura. La noi insa... din pacate si asta a devenit o traditie. (scuze pentru off- topic) Multumesc pentru lamuriri. |
Citat:
Dintre catolici cati or fi indraznit sa faca o astfel de remarca? No offense, Dragos. Iti inteleg spiritul balcanic. Probabil toti ne-am gandit la asta... (si daca o gaseau la Preafericitul, probabil tot romanu' tot asa ar fi gandit, ba unii ar fi si zis-o...) |
Și ce e balcanic? Că am întrebat sau că am gândit?
Ghilimelele domnului doctor sunt și ele balcanice? Sau cum le-ai caracteriza? |
Citat:
Oricare schismă recapitulează cele întâmplate la păcatul ancestral. "Eu transmit adevărata învățătură" spune schismaticul, "iată, acela a deviat!" adaugă, arătând spre autoritatea legiuită de Dumnezeu. Dar, de fapt, care autoritate legiuită de Dumnezeu ? În Numeri cap 16, această întrebare o pun alți schismatici: Core și fii lui. Ei vor face prima revoltă în sânul a ceea ce era prefigurarea Bisericii: poporul lui Dumnezeu în marș, prin deșertul acestei lumi, spre Țara Făgăduită. "De când și de ce să ne conducă Moise" este întrebarea pe care schismaticii și-o pun. "Destul! Toată obștea și toți cei ce o alcătuiesc sunt sfinți și Domnul este între ei. Pentru ce vă socotiți voi mai presus de adunarea Domnului!" (Num 16:3). Oricare schismă este anti-ierarhică. În esență, Core, fii lui și cei cu ei cer: 1) preoție universală și 2) conducere sinodală a Bisericii. Din păcate, inițiatorii primelor schisme au terminat-o prost. "Nu, nu veți muri !", dar Adam și Eva au murit. "Suntem sfinți", și pe toți ai lui Core i-a înghițit pământul. |
Inițiatorii schismei din 1054 (și urmașii lor) oare cum or sfârși?
|
Citat:
În plan temporal, soarta patriarhului Mihail Cerularie este cunoscută. După ce a sprijinit un general rebel să ocupe tronul Bizanțului, a intrat în conflict chiar cu cel pe care îl protejase și patriarhul a vrut să se facă pe sine împărat, sau pe un apropiat al lui. A fost arestat sub acuzația de erezie și înaltă trădare. Nu a mai apucat să fie judecat, a murit în temniță, la doar 5 ani după ce intrase în schismă. |
Nici măcar nu pot zice 'bună încercare'.
|
Citat:
Comentand informatia din mesaj, iata si adevarul, citez dintr-un articol. "Papa raspunde prin trei scrieri: o scrisoara lui Celularie, Dialogul lui Humbert, si o colectie de texte patristice in favoarea practicilor romane. In Dialogul lui Humbert, acesta ii acuza pe greci intre altele si de simonie, contrazicandu-se deoarece in lucrarea “Adversus Simoniacos”, incercand sa combata aceasta plaga din Biserica Romano-Catolica, lauda pe greci ca respecta hotararile privitoare la persoanele si la lucrurile bisericesti. Papa accepta invitatia imparatului si in ian. 1054 trimite pe Humbert, cancelarul Frederic si arhiep.Petru de Amalfi sa discute divergentele intre Biserici.Astazi si istoricii catolici recunosc ca delegatia nu avea sanse de succes datorita caracterului lui Humbert si ca ea nu fusese trimisa ca sa negocieze, ci sa impuna vointa latina la Constantinopol." Ca si in timpul Sf. Fotie, incercarea de a impune dominatia papala. "Patriarhul Mihail Cerularie,intelegand ca nu se poate astepta la nimic bun din partea delegatilor latini, le-a comunicat ca toate chestiunile si neintelegerile dintre cele doua Biserici vor fi discutate in sinod.Simtindu-se jignit, pierzandu-si rabdarea si fiind incurajat de atitudinea sovaitoare a imparatului,Humbert,fara autorizarea prealabila a papei Leon al IX-lea, care murise la 19 aprilie 1054, a compus un act de excomunicare pe care il depune la ora 9 dimineata in 16 iulie 1054 inainte de Liturghie pe masa altarului Sfintei Sofii, prin care anatematiza pe patriarhul Cerularie, pe clericii si credinciosii Bisericii Ortodoxe. Clericii din altarul Sfanta Sofia l-au rugat de mai multe ori sa-si retraga scrierea dar acesta a refuzat. Se pare ca patriarhul ar fi vrut sa nu o dea publicitatii,dar ea fusese deja vazuta de ipodiaconii catedralei. Cerularie a cerut imparatului sa-i cheme inapoi pe legatii papali pentru a discuta ,dar acestia au refuzat categoric.Patriarhul a tinut un sinod cu un numar de episcopi prezenti in capitala care a hotarat sa fie anatematizati cei care au blasfemiat impotriva credintei ortodoxe, adica legatii papali si purtarea lor la 24 iulie 1054 . Originalul odiosului act a fost rupt in mod simbolic in sinod dar s-a pastrat o copie in arhiva patriarhiei." "De retinut ca latinii au aruncat primii anatema, ca patriarhul s-a mentinut pe terenul principiilor, criticand idei si fapte si nu personae cum au procedat catolicii. Legatii au acuzat personal pe patriarh si Biserica greaca de toate ereziile din trecut, au trecut apoi la amenintari si fapte reprobabile.Daca anatema catolica osindeste pe patriarh si pe toti credinciosii sai,cea greaca doar pe legatii papali si pe complici lor." |
Citat:
Ortodoxia spune ca Biserica s-a infiintat la Cincizecime, deci odata cu venirea harului, pentru ca ne mantuim doar prin har. Acest har se da mai departe de catre preoti prin Sfintele Taine. Ruperea de Biserica duce la pierderea harului. Exista doar Una, Sfanta, Apostolica si Soborniceasca Biserica, iar aceasta este BO. In afara ei nu pot fi alte biserici, ci doar schisme sau erezii. BC s-a rupt de Biserica in 1054, iar de atunci a adugat si mai multe invataturi gresite (erezii). Ruperea a insemnat pierderea harului, de aceea nu mai e o biserica, ci o ierarhie lumeasca, ce au un Cap, conducator, pe Papa. In BO Capul este doar Iisus, acesta conduce efectiv Biserica, cine se rupe de Biserica se rupe si de Hristos. Biserica este si Trupul lui Hristos, iar credinciosii sunt madulare, uniti prin har. Pentru cine doreste sa afle adevarul. |
Citat:
Citat:
Referitor la maicute care nu au voie sa vorbeasca, aceste ordine chiar exista. Si de barbati si de femei. La barbati stiu ca exista cistericanii si trapistii, iar la femei carmelitanele. De exemplu Charles de Foucould care a trait si a murit in desert incercand sa-L duca pe Domnul nostru beduinilor, a stat cateva luni intr-o manastire trapista si a parasit-o pentru ca i se parea ca viata din acea manastire era prea confortabila. Aveti doua link-uri despre oastfel de manastire mai jos: http://bibliophyle.wordpress.com/200...n-%E2%80%93-1/ http://bibliophyle.wordpress.com/200...n-%E2%80%93-2/ Exista destul de multi catolici care incearca sa aduca mici jertfe de tacere pentru multele vorbe ofensatoare pe care Domnul nostru le primeste zilnic. Cei mai sfinti dintre noi se dedica total acestei jertfe si aleg sa-si traiasca toata viata in rugaciune si tacere. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
44.Dacă mâna ta te duce la păcat, tai-o! E mai bine să intri ciung în viața veșnică, decât cu amândouă mâinile să fii aruncat în gheenă, acolo unde focul nu se stinge. 45 Dacă piciorul tău te duce la păcat, taie-l, căci e mai bine să intri schilod în viața veșnică decât cu amândouă picioarele să fii aruncat în gheenă. 47 Dacă ochiul tău te duce la păcat, scoate-l. Căci mai bine este să intri chior în împărăția lui Dumnezeu, decât cu amândoi ochii să fii aruncat în gheenă, unde chinul nu se sfârșește și focul nu se stinge”. |
Citat:
Citat:
1. V-ati pus vreodata problema ca nasterea dumneavoastra in singura biserca mantuitoare e un dar pe care l-ati primit gratuit si ca, poate, aveti si niste obligatii in acest sens? 2. Meditati putin la cuvintele Mantuitorului nostru: 38.„Învățătorule, am văzut pe cineva care scotea diavoli în numele tău; am voit să-l împiedicăm, căci nu-i din rândul acelora care ne urmează”. 39 Isus i-a răspuns: „Nu-l împiedicați, căci cel care face o minune în numele meu nu poate, imediat după aceea, să mă vorbească de rău. 40 Cel care nu este împotriva noastră este cu noi. |
Citat:
Precum, dealtfel, Gheron Iosif folosea batul pe propriul picior, nu pe al altora. Poti citi detalii despre sfanta viata a Cuviosului in cartea "Gheron Iosif Isihastul". Modul cum si-a "pedepsit" piciorul a fost pedagogic pentru ucenicul sau. Si pentru noi, eventual... |
Citat:
Ma tem ca o intelegem cu totul nepotrivit. In orice caz limitat, fara saltul spre "nebunia" sfintirii, cata vreme raminem in duhul medicalist. Grija pentru trup consta in nevointa postului, mai intai, fiind noi sub ascultare de duhovnic. In rest e negrija, cata vreme ne judecam cu intelepciune lumeasca grija pentru trup ori pur si simplu procedam dupa capul nostru. Oare gresesc? Rog sa fiu iertat, in acest caz. In alt topic, unde aminteam de "adultrism", atrageam atentia ca judecam conditii umane pe care noi nu le avem (acolo era vorba despre copii) prin perspectiva noastra (acolo erau perspectiva sau "ochelarii" de adulti). Femeile judeca viata barbatului prin perspectiva conditiei feminine, barbatii judeca femeile prin perspectiva barbatilor etc. Iar noi judecam conduita Papei prin perspectiva noastra... Si desigur folosim cuvinte istete, "justificate", tari si tendentioase - spunem autoflagelare etc. Din ce perspectiva? In ce fotoliu stam asezati cu duhul atunci cand gandim si catalogam asa? Sa fie fotoliul marii noastre smerenii si al cunoasterii in duhul Adevarului? Suntem oare atenti la mantuirea noastra cand ne asezam cu duhul asa? Cine voieste un caz ortodox romanesc de "autoflagelare", iata aici cateva referiri: http://www.youtube.com/watch?v=F4gxyXh-nas Minutul 4, despre "abandonul total al trupului" si mai departe, pana la sfarsit. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cel putin pana la Vatican II, cand au adoptat unele forme de ecumenism. Desigur, cei botezati ortodox au obligatii mai mari decat altii. Citatul este dinainte de Rastignire, deci inainte de coborarea harului si constituirea Bisericii. Noi spunem ca la Cincizecime s-a constituit Biserica, catolicii la Rastignire (daca imi amintesc bine). Nici talharul nu era din cei ce il urmau pe Hristos, atunci era doar botezul sf. Ioan Botezatorul. Dupa constituirea Bisericii si pogorarea harului mantuitor nu mai existau grupulete care erau in afara, pentru ca nu erau botezati. Este si un pasaj in care se spune ca era un grup care avea doar Botezul in Iisus, nu primisera si harul prin punerea mainilor. Cine putea da harul, un oarecare, magul nu a vrut sa cumpere harul? Desi el devenise crestin. Vazand ca Apostolii dau har prin punerea mainilor a vrut si el sa primeasca darul asta cu bani. Asadar doar cei randuiti de Apostoli puteau sa fie preoti sau episcopi, invatatura protestanta a rastalmacit altfel. Iisus mai spune ca cine nu e cu El e impotriva Lui. Iar despre cei ce invata alta invatatura decat cea a lui Hristos spune doua lucruri, sa ne departam de ei si ca vor primi osanda (daca nu se indreapta): "2 Petru 2, 1-3 1. Dar au fost în popor și prooroci mincinoși, după cum și între voi vor fi învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire; 2. Și mulți se vor lua după învățăturile lor rătăcite și, din pricina lor, calea adevărului va fi hulită; 3. Și din poftă de avere și cu cuvinte amăgitoare, ei vă vor momi pe voi. Dar osânda lor, de mult pregătită, nu zăbovește și pierzarea lor nu dormitează. 1 Timotei 6, 3-5 3. Iar de învață cineva altă învățătură și nu se ține de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos și de învățătura cea după dreapta credință, 4. Acela e un îngâmfat, care nu știe nimic, suferind de boala discuțiilor și a certurilor de cuvinte, din care pornesc: ceartă, pizmă, defăimări, bănuieli viclene, 5. Gâlcevi necurmate ale oamenilor stricați la minte și lipsiți de adevăr, care socotesc că evlavia este un mijloc de câștig. Depărtează-te de unii ca aceștia." |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
O iei ca provocare? Chiar ma intereseaza, nutucutu a facut o precizare cu miza teologica reala, cred eu, si apreciez asta. Mi-ar fi de folos raspunsul tau, deci te rog nu evita replica, daca gasesti, desigur, ca e potrivit acest lucru! |
Citat:
P.S. La intelegerea mai exacta a mesajului ne ajuta relataraea din sf. Ev. Luca, la aceeasi intamplare: "Iar Iisus a zis către el: Nu-l opriți; căci cine nu este împotriva voastră este pentru voi." Cei ce intra in schisma sau erezie sunt si impotriva ierarhiei, de aceea se despart de ierarhia Bisericii. |
Citat:
Adevărul este că Marcu 9:38-40 este prilej de poticnire pentru mulți. Inclusiv pentru unii catolici care văd aici o justificare biblica a teoriilor lor irenist-iubiriste, potrivit cărora e tot aia pentru mântuire dacă ești catolic sau ești schismatic. Cum au ajuns ei să interpreteze "care nu merge după noi (apostolii)" ca însemnând "care este acatolic" ? Mister ! Nici pomeneală. Explicația versetului 9:40 "cine nu este împotriva noastră este cu noi" o avem în versetul...41. Aici înțelegem mai exact că apostolii, prin "care nu merge după noi" nu se referau la vreun...ortodox avant la lettre, ci la aceia care nu aveau aceeași intensitate, aceeași fervoare ca a lor și celorlalți care Îl urmau pe Domnul pe oriunde se ducea (fiindcă erau mulți, în afară de cei 12). "Cine va da chiar și un pahar cu apă", adică nu un schismatic, ci cineva care face lucruri foarte simple, minime. Banale. Deci, înțelesul întregului pasaj este: Isus răsplătește și oferă grații actuale (de exemplu capabilitate exorcistă) nu numai celor care fac mare operă, închinându-și toată viața Lui, dar și celor care fac fapte mai mici, de exemplu dau un pahar cu apă însetaților "în numele Lui". Domnul ne arată, aici, că mântuirea este o lucrare de zi cu zi. Așa cum un lucru rău, dar aparent neînsemnat, poate fi un păcat teribil în ochii Lui (precum o "banală" înjurătură de cele sfinte, de exemplu), tot așa se întâmplă în cele bune. Față de Dumnezeu noi suntem ca niște furnici față de un munte. Dar El este un "Dumnezeu personal", care, din motive ce scapă înțelegerii noastre fiindcă au legătură cu iubirea dumnezeiască, El ia fiecare furnică foarte, foarte în serios. Un bob de orez (ori un pic de apă) dat unei alte furnici flămânde și însetate, dacă este făcut nu din "filantropie atee" ci "în numele Lui", și El e gata să ne promoveze, cine știe, poate chiar în Mușuroiul Viitor. |
Citat:
PS. Este foarte adevarat ca nu prea am cunostinte de teologie/dogma etc dar asta nu are legatura cu subiectul. Doar nu postati doar pentru cunoscatori. Oricum, as vrea sa fie cum spuneti, pentru ca, vorba aia: putin mi s-a dat, putin mi se va cere! |
Citat:
|
Citat:
Dogma nu e ceva din afara, pe care il stim sau nu. Cand dogma a devenit "in afara", crestinul e mort duhovniceste. Asa cred. Nu este deci relevant sa spunem ca un om stie sau nu stie dogmele. Viata evlavioasa/cu frica de Dumnezeu respira toate dogmele. Restul e scolastica. Mandrie intelectuala si salt in pierzanie. Cred cu tarie acest lucru, fara de care nimic nu mai are sens in vietuirea crestina. P.S. Faptul ca exista carti de dogmatica este un fapt secundar vietuirii crestine, este cel mult un corolar. Important, dar secundar. Primeaza viata cu frica de Dumnezeu si despatimirea. Nu teologhisirea dogmatica, oricat de mestesugita ar fi ea. Dogmatica expune, orice-am zice, doar invelisul (haina, vestmantul) dogmelor. Miezul lor tainic este vietuirea in duh crestin, in Biserica (credinta, faptele, slujbele, Sfintele Taine - toate intercorelate). Fara acest miez suntem pe langa Cale, suntem pe aratura - deliram pur si simplu, eventual tindem spre Cale dar nu suntem inca. Am marturisit zilele trecute opinia ca vorba cuviosului "Intra...! Tu esti Doamne?" bate toate discursurile teologice si toata dogmatica. Cu frica de Dumnezeu cred si acum acelasi lucru. |
Citat:
La temelia Bisericii sta dogma "Hristos este Fiul lui Dumnezeu", chiar Iisus ne-a spus asta (unde catolcii au inteles ca e Sf. Petru). Fara dogma este doar pietism protestant, o eroare. Si fara invatatura crestina (in totalitate) trairea este doar idolatrie. Si cei ce se inchina la idoli au o traire. Bineinteles ca trebuie completata cu rugaciune si fapte, altfel nu ar avea rost doar sa creada cineva, eu nu inteleg de ce se tot spune asta cu dogma inseamna ca nu mai trebuie fapte. O sa scriu si o intamplare, povestita de cineva care nu prea mergea la biserica. Dadea ceva de pomana si o vecina care era in vizita a sfatuit-o sa spuna ca da pentru Hristos, pentru ca asa e primit ca fapta buna. Persoana care povestea dorea sa arate ca vecina era habotnica. Dar vedem ca de fapt vecina cunoastea invatatura ortodoxa fara sa o fi citit undeva, asa o auzise la biserica sau o invatase de la parinti si bunici. Si anume ca doar faptele bune facute din dragoste de Hristos sunt mantuitoare, nu altfel. Daca la asta te referi prin dogma traita. |
Citat:
Inclusiv la invatatura de credinta, corecta, despre care scrii mereu (si cred ca bine faci). Nu contest asta, ma ingrijesc doar de a evita caderea in monotonia multumirii intelectuale. Ne indulcim chiar si asa, n-ai bagat de seama?... Ce e forumul nostru, daca nu o bombonerie intreaga in acest sens (nu fac aluzie la Glykys...:))... Sugerez ca dogma nu se reduce la un invelis intelectual si pledez pentru cautarea vietuirii tainice... Aici e miezul dogmei. De ce sa ma opresc cu mintea la intelesuri, care, in sine, nu pot mantui un suflet de om? Dar care il ajuta totusi, desigur, sa paseasca cu buna orientare pe Cale. Altminteri, desigur, omul rataceste... Vad asadar o continuitate si unitate intre latura formala a dogmei (invelis, vestmant) pe care o putem teoretiza la nesfarsit si in chipuri felurite, si continutul tainic la care avem acces prin experienta concreta a unei vieti imbisericite. Teoretizarile noastre sunt adeseori contrarii, experientele duhovnicesti (firave, cum or fi ele la fiecare) ne unesc... Mi se pare ca nu avem niciodata suficienta vigilenta in privinta continutului practic. Mai ales cand suntem ispititi sa teoretizam din greu... |
Dar noi cei care ne-am nascut intr-o anumita religie, mai putem fi considerati "schismatici" de catre cei de alte religii? Cel putin cei care nu ne-am schimbat religia de buna voie pe timpul vietii? Sau care n-am gasit nici un argument temeinic, teologic, ca sa o facem? Nu cei care si-au schimbat religia pe motiv ca aveau mai aproape de casa o alta biserica, si pe deasupra era si mai confortabila, mai permisiva, mai moderna, etc... Sau pe motiv ca "altii" nu traumatizeaza asa rau copilul la botez, sa-l dezbrace si sa-l vare intr-un cazan cu apa - nu va mirati, am auzit-o si pe asta.
Totusi ideea cu acel "duh schismatic" imi place foarte mult, explica (justifica) multe lucruri pe care nu mi le explicam altfel. De exemplu imi explica de ce atunci cand sunt convinsa ca am dreptate intr-o privinta, altcineva tine cu tot dinadinsul sa-mi demonstreze ca nu am, chiar daca nu are argumente care sa ma convinga. Pana acum lucrul asta ma macina pe interior si facea sa ma indoiesc de propriile convingeri, pana si de cele de bun simt. Acum parca admit ideea ca se poate ca pur si simplu unii chiar asta vor. Poate ca acesta e raspunsul si marele vinovat si in cazul care se discuta la subiectul legat de razboiul duhovnicesc in casnicie. Poate ca nu sotii sunt de vina ca unul e mai credincios si altul nu, ci acest spirit destabilizator ii face sa remarce diferentele dintre ei si nu asemanarile, cauzele comune, care i-au legat. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Singura si cea mai mare problema ar fi ca datorita faptului ca Biserica Catolica zice "ceva" si Biserica Ortodoxa (sau oricare alta biserica) altceva (chiar daca e ceva minor) , asta ii face pe necredinciosi sa fie si mai necredinciosi. E ca atunci cand te duci la mai multi doctori care iti pun diagnostice diferite. Chiar daca unul e specialist in ceva si altul in altceva, tu daca nu te pricepi ti se pare aiurea ca unul iti propune o abordare chirurgicala, de exemplu, iar altul una medicala, ti se pare ca nu stiu ce vorbesc. Cum era un banc englezesc, "autopsia va demonstra cine a avut dreptate".
Si revenind la un astfel de amanunt minor, cum ramane pana la urma cu autoflegelarea? Daca e permisa, totusi, in ce scop este permisa, sau care ar fi "motivele binecuvantate" pentru o astfel de actiune? Ca am banuiala ca scopul "binecuvantat" nu in acela pe care il cred cel mai multi oameni. Sunt foarte multi pe lumea asta care cred ca pedepsindu-se, facandu-si rau singuri si provocandu-si durere se vor izbavi, vor castiga iertarea lui Dumnezeu si vor scapa de pedeapsa Lui, dar ma indoiesc ca e chiar asa ...Ar fi mult prea simplu si usor. |
Citat:
E greu, dacă nu imposibil, pentru noi, cei de jos, care trăim în confort și îndestulare, să înțelegem nebunia duhovnicească a îndrăgostiților de Dumnezeu și motivele pentru care simt chemarea la nevoințe tot mai mari. Au ajuns la asemenea măsuri care pentru noi sunt de neînțeles. Și nu le putem înțelege decât parcurgând aceeași cale, a ascezei și rugăciunii. Poate că și posturile aspre li se par unora tot niște autoflagelări, dar pentru cel care-L caută pe Dumnezeu ele sunt aripi îngerești care-l fac să zboare liber cu duhul. Nu putem cunoaște noi bucuriile de nedescris pe care le au ei. |
Citat:
În comparație cu aceste lucruri, autoflagelarea e nimica toată. Acuma, să nu credeți că flagelul folosit de călugări ar duce la cine știe ce suferințe atroce, fiindcă anvergura loviturilor nu permite autolovirea cu forța cu care ar permite un bici lung mânuit de un alt flagelator, care eventual ar lovi după o piruetă. Nici nu se folosesc biciuri cu bucăți de os și de fier, așa cum se pare că a fost folosit la Biciuirea din Pretoriu. Obiectivul acestor biciuști destinate autoflagelării este, pesemne, mai degrabă menținerea penitentului în stare de trezie. |
Citat:
Mirenii, însă, după cum spunea părintele Stăniloae, nu trebuie să-și caute prea mult nevoințele, pentru că acestea (necazurile) vin singure (pentru cine duce o viață în ascultare de Biserică) |
Citat:
Geron Iosif si probabil si alti nevoitori isi altoia piciorul ca sa omoare patima desfranarii din trup, atunci cand venea ispita, sa calmeze corpul de aprinderea patimii. In zilele noastre se spune ca exercitiile fizice ajuta cam in acelasi mod, de exemplu. La catolici e un fel de intelegere ca fac aceasta pentru Hristos, de exemplu ca poarta stigmatele ca sa impartaseasca suferinta lui Hristos la Rastiginire. Si cum spunea si dl. Mihnea, e si un fel de voluptate, numai spre bine nu ne gandim ca e. |
Deci, in concluzie, e mai mult un exercitiu fizic, ca un dus rece sau inviorarea de dimineata. Nu e ceva similar cu automutilarea, ceva prin care faci rau, voit, trupului tau, asupra caruia n-ai avea nici un drept sa-i aduci prejudicii.
Va multumesc pt. lamuriri. Ordinul despre care am citit se chema "cistercian". Si inca ceva - pt. dl. Mihnea : de ce si mai ales de cand ne-ati parasit? Nu stateati in Bucuresti? Va mai intoarceti? In orice caz sper sa va fie bine acolo unde sunteti. Doamne ajuta! |
Citat:
Concluzie : lui ii va fi bin , noua NU ! |
Frate, are grijă Dumnezeu de toate!
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:17:42. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.