Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Dogmatica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5074)
-   -   Harul nu se impartaseste doar prin Sacramente (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15252)

Decebal 19.07.2012 18:00:49

Harul nu se impartaseste doar prin Sacramente
 
De multe ori am auzit pe ortodocși vorbind despre har și despre cum vine harul și tot de multe ori am simțit ca subînțeles din partea lor că harul le vine ortodocșilor doar prin Sfintele Taine. Totuși tot teologia ortodoxă, spre exemplu cea a lui Grigorie Palama sau a lui Simeon Noul Teolog, vorbește despre împărtășirea harului și chiar despre îndumnezeirea prin har dar în afara a ceea ce de obicei este denumit sacrament al Bisericii. Din punctul de vedere ortodox prin urmare harul dumnezeiesc nu se împărtășește doar prin sacramente, iar dacă totuși vrem să menținem această poziție că harul se împărtășește numai prin Sfinte Mistere atunci probabil soluția ar fi extinderea noțiunii de Sfânt Mister; îndumnezeirea prin har de care vorbește Grigorie Palama sau Simeon Noul Teolog este propriu-zis o experiență tainică, misterică sau misterială chiar dacă ea are loc propriu-zis în afara unui sacrament administrat de Biserică.

Asta nu înseamnă că spun că harul sfințitor și îndumnezeitor lucrează pentru cei care nu sunt încorporați în Trupul Mistic sau Tainic al Bisericii prin Sfintele Taine, dar spun că ortodoxia învață, spre deosebire de ceea ce susțin mulți iubitori de preoți care taie frunza la câini, că harul, pentru cei încorporați în biserică și implicit în viața sacramentală, nu lucrează exclusiv prin Sacramente.

Dacă există obiecții ortodoxiste, sau ale celor care iubesc tăierea ortodoxistă a frunzelor la câini, sau ale unor încrâncenați, le aștept.

ioan cezar 20.07.2012 00:29:40

Fii bun si da-ne si cateva referinte concrete (o carte, un link ceva catre scrierile sfintilor amintiti) ca sa putem cugeta mai bine, te rog!

Lucian008 20.07.2012 01:21:02

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
De multe ori am auzit pe ortodocși vorbind despre har și despre cum vine harul și tot de multe ori am simțit ca subînțeles din partea lor că harul le vine ortodocșilor doar prin Sfintele Taine. Totuși tot teologia ortodoxă, spre exemplu cea a lui Grigorie Palama sau a lui Simeon Noul Teolog, vorbește despre împărtășirea harului și chiar despre îndumnezeirea prin har dar în afara a ceea ce de obicei este denumit sacrament al Bisericii. Din punctul de vedere ortodox prin urmare harul dumnezeiesc nu se împărtășește doar prin sacramente, iar dacă totuși vrem să menținem această poziție că harul se împărtășește numai prin Sfinte Mistere atunci probabil soluția ar fi extinderea noțiunii de Sfânt Mister; îndumnezeirea prin har de care vorbește Grigorie Palama sau Simeon Noul Teolog este propriu-zis o experiență tainică, misterică sau misterială chiar dacă ea are loc propriu-zis în afara unui sacrament administrat de Biserică.

Asta nu înseamnă că spun că harul sfințitor și îndumnezeitor lucrează pentru cei care nu sunt încorporați în Trupul Mistic sau Tainic al Bisericii prin Sfintele Taine, dar spun că ortodoxia învață, spre deosebire de ceea ce susțin mulți iubitori de preoți care taie frunza la câini, că harul, pentru cei încorporați în biserică și implicit în viața sacramentală, nu lucrează exclusiv prin Sacramente.

Dacă există obiecții ortodoxiste, sau ale celor care iubesc tăierea ortodoxistă a frunzelor la câini, sau ale unor încrâncenați, le aștept.

Nu te supara, dar te intereseaza cumva vreun raspuns sau doar vrei, din start, sa demonstrezi inutilitatea preotilor conform unei "certitudini" pe care tu o ai deja?

Decebal 20.07.2012 06:51:17

Nu cred că am mers atât de departe încât să vorbesc despre inutilitatea preoților, chiar dacă mulți preoți au talentul de a se face inutili, inoportuni, deranjanți și chiar de-a dreptul disperanți. Unii preoți leagă blesteme asupra unor oameni fără măcar să își dea seama din cauza prea multei lor "competențe". Așa se poate întâmpla când sunt puși să lucreze cu cele sfinte tot felul de ignoranți, șpăgari, "competenți", "inițiați" și alte specii triste de cântăreți de strană promovați pe funcții care nu sunt de nasul lor. Dacă se compară cum gândea un Ioan Chrisostom despre preoție și cum gândesc cântăreții recenți ai zilei de azi o să se observe o diferență extrem de mare. Unii dintre acești specializați în mânuirea cădelniței chiar și-o iau în cap și vor să pună monopol pe lucrarea harului lui Dumnezeu, mulți dintre ei răspândind mitul (lor preferat) că "harul vine numai prin sacramentele lor". Așa vor ei să îi facă pe oameni să creadă. Ba chiar i-am auzit pe unii că lor le vine harul dacă fac tot felul de închinăciuni și sărutări la icoane și știm din practica zilnică a bisericii ce obiceiuri și tradiții au unii, majoritari, de a face tot felul de închinăciuni superstițioase pe la icoane "că poate așa (simplu, fără prea mult efort spiritual, fără prea multă jertfă, fără prea multă cruce creștină) le vine harul". Mulți și-au cam luat-o în cap cu monopolizarea harului și a relației dintre credincioși și Dumnezeu. Ba am înțeles că ei au niște canoane conform cărora numai ei, preoții, ar avea voie să predice cuvântul lui Dumnezeu, adică ar vrea să pună monopol și pe această lucrare.

Referințe am dat, Palama, Simeon; alții care se pricep la teologie pot să vă dea referințe mai multe și mai concrete, titluri, etc..

tabitha 20.07.2012 07:03:59

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
Asta nu înseamnă că spun că harul sfințitor și îndumnezeitor lucrează pentru cei care nu sunt încorporați în Trupul Mistic sau Tainic al Bisericii prin Sfintele Taine, dar spun că ortodoxia învață, spre deosebire de ceea ce susțin mulți iubitori de preoți care taie frunza la câini, că harul, pentru cei încorporați în biserică și implicit în viața sacramentală, nu lucrează exclusiv prin Sacramente.

Eu sunt de acord cu ce spui. Welcome to the (forum) club !

catalin_ 20.07.2012 10:05:46

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
De multe ori am auzit pe ortodocși vorbind despre har și despre cum vine harul și tot de multe ori am simțit ca subînțeles din partea lor că harul le vine ortodocșilor doar prin Sfintele Taine. Totuși tot teologia ortodoxă, spre exemplu cea a lui Grigorie Palama sau a lui Simeon Noul Teolog, vorbește despre împărtășirea harului și chiar despre îndumnezeirea prin har dar în afara a ceea ce de obicei este denumit sacrament al Bisericii. Din punctul de vedere ortodox prin urmare harul dumnezeiesc nu se împărtășește doar prin sacramente, iar dacă totuși vrem să menținem această poziție că harul se împărtășește numai prin Sfinte Mistere atunci probabil soluția ar fi extinderea noțiunii de Sfânt Mister; îndumnezeirea prin har de care vorbește Grigorie Palama sau Simeon Noul Teolog este propriu-zis o experiență tainică, misterică sau misterială chiar dacă ea are loc propriu-zis în afara unui sacrament administrat de Biserică.

Asta nu înseamnă că spun că harul sfințitor și îndumnezeitor lucrează pentru cei care nu sunt încorporați în Trupul Mistic sau Tainic al Bisericii prin Sfintele Taine, dar spun că ortodoxia învață, spre deosebire de ceea ce susțin mulți iubitori de preoți care taie frunza la câini, că harul, pentru cei încorporați în biserică și implicit în viața sacramentală, nu lucrează exclusiv prin Sacramente.

Dacă există obiecții ortodoxiste, sau ale celor care iubesc tăierea ortodoxistă a frunzelor la câini, sau ale unor încrâncenați, le aștept.

Salutari! incep cu o intrebare : stii cumva ce este harul ?
Dumnezeu e vesnic, fara mutare sau umbra de schimbare, atottiitor si izvorul vietii. Omul e un "vas " care in functie de cat este de curat si deschis primeste darurile Sfantului Duh dar....care " sufla unde voieste". Din acest motiv sectantii si ereticii nu inteleg(eti)ortodoxia pentru ca ea este traire si nu dogma . Duhul da viata dogmei iar litera ucide . Deci daca esti traitor si saruti o icoana cu sufletul si cu mintea in Dumnezeu nu vei putea explica ce simti cu toate vrafurile de carti pe care le-ai studiat. Spunea Sfantul Serafim de Sarov ca toata viata crestinului (autentic) este incercarea de a dobandi harul dar mai ales de a-l pastra. Ca sa-l dobandesti s-au macar sa-l intalnesti trebuie batuta aceiasi carare : ortodoxia. Eu nici nu l-am dobandit deci nu am ce pastra. Dar tu se vede ca esti plin de "el".

Eugen7 20.07.2012 10:35:07

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
De multe ori am auzit pe ortodocși vorbind despre har și despre cum vine harul și tot de multe ori am simțit ca subînțeles din partea lor că harul le vine ortodocșilor doar prin Sfintele Taine.

Sfintii Parinti afirma ca ne facem partasi harului Dumnezeiesc prin Sfintele Taine. Inceputul este Taina Sfantului Botez cand Hristos Iisus se salasluieste tainic in adacul inimii noastre (minte) si culminarea este deplinatatea unirii cu Hristos Iisus in Sfanta Taina a Euharistiei.

Harul este lucrarea (energia) lui Dumnezeu deci de om depinde doar sa accepte conlucrarea cu Dumnezeu (in Sfanta Biserica prin Sfintele Taine), sa il lase pe Hristos Iisus din ce in ce mai mult si mai profund sa traiasca in el scopul fiind afirmatia: "NU mai traiesc eu ci Hristos traieste in mine" (Galateni).

Acest proces continuu de conlucrare cu harul lui Dumnezeu in vederea mantuirii ("cu frica si cutremur lucrati mantuirea voastra" (Filipeni) )intru Hristos Iisus se numeste hristificare, sfintire si evident are ca ultim efect indumnezeirea prin har (intru Hristos Iisus).

Referinta:
Pr.Prof Dumitru Staniloae - Ascetica si mistica Bisericii Ortodoxe

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
Totuși tot teologia ortodoxă, spre exemplu cea a lui Grigorie Palama sau a lui Simeon Noul Teolog, vorbește despre împărtășirea harului și chiar despre îndumnezeirea prin har dar în afara a ceea ce de obicei este denumit sacrament al Bisericii.

Afirmatia aceasta este eronata. Sfintii Parinti afirma inechivoc mantuire pe nivele de iluminare(contemplatie) si desavarsire (indumenzeire) nu este posibila in afara Sfintei Biserici, fara conclucrearea deplina cu Hristos Iisus in Sfintele Taine, intrucat doar prin Sfanta Taina a Euharistiei "ne facem partasi dumenzeiestii firi" (II Petru) caci "in Hristos Iisus locuieste trupeste toata deplinatatea Dumnezeirii" (Coloseni 2,9).
referinta:
Pr.Prof Dumitru Staniloae - Ascetica si mistica Bisericii Ortodoxe

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
îndumnezeirea prin har de care vorbește Grigorie Palama sau Simeon Noul Teolog este propriu-zis o experiență tainică, misterică sau misterială chiar dacă ea are loc propriu-zis în afara unui sacrament administrat de Biserică.

Afirmatia dvs este eronata intrucat baza vietii duhovnicesti o reprezinta Sfintele Taine.
Nu putem vorbi de viata duhovniceaca pe nivelul desavarsirii intru Hristos Iisus in cazul uni om care nu este botezat si nu s-a impartasit cu adevarat trupul si sangele Domnului in Taina Sfintei Euharistii
(si aici nu conteaza cantitatea ci calitatea dragostei).

Parintii Filocalici afirma inechivoc ca nu poate exista "vedere duhovniceasca", mistica, spiritualitate in afara Bisericii, in afara Sfintelor Taine.
Referinta:
Gheron Iosif - Marturii din viata monahala

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
Asta nu înseamnă că spun că harul sfințitor și îndumnezeitor lucrează pentru cei care nu sunt încorporați în Trupul Mistic sau Tainic al Bisericii prin Sfintele Taine, dar spun că ortodoxia învață, spre deosebire de ceea ce susțin mulți iubitori de preoți care taie frunza la câini, că harul, pentru cei încorporați în biserică și implicit în viața sacramentală, nu lucrează exclusiv prin Sacramente.

Afirmatia dvs este pertinenta si oportuna.
Consider imperios necesar de subliniat cu acesta ocazia diferenta intre har si harisma conform invataturii ortodoxe.

Sfintele Taine tin exclusiv de harul divin, deci sunt independente de om. Astfel preotii sunt "iconomi ai sfintelor taine" adica adiministratori ceea ce implica responsabilitate atat pentru propria persoana cat si pentru ceilalti, si nu implicit mantuire caci Hristos spune: "Plecati de aici, nu va cunosc pe voi"; celor ce afirma "Doamne nu am scos noi demoni in numele Tau... "

Harismele sunt daruri ale Duhului Sfant care sunt daruite oamenilor (clerici si mireni) spre slava lui Dumnezeu.
Este bine ca barbatul sa aiba atat harul preotiei cat si harisme (sunt mult cazuri de asemnea Sfinti) insa imporanta este mantuirea, cu sau fara harisme. Trebuie sa cautam prezenta lui Hristos Iisus in noi, harul lui Dumnezeu... iar cea mai de pret cale este dragostea adevarata de Dumenzeu si de semeni (I Cor 13).
In Epistola catre Galateni sunt expunse roadele Duhului Sfant in om: dragostea, bucuria, pacea, indelunga rabdarea...

Decebal 20.07.2012 12:01:13

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Sfintii Parinti afirma ca ne facem partasi harului Dumnezeiesc prin Sfintele Taine. Inceputul este Taina Sfantului Botez cand Hristos Iisus se salasluieste tainic in adacul inimii noastre (minte) si culminarea este deplinatatea unirii cu Hristos Iisus in Sfanta Taina a Euharistiei.

Sfinții Părinți nu afirmă că ne facem părtași harului dumnezeiesc doar prin sacramente. Și repet încă o dată că poate unii nu au înțeles, eu vorbesc despre cei care deja sunt încorporați în Biserică prin Botez, nu despre cei care sunt în afara Bisericii lui Christos. Grigorie Palama vorbește foarte clar despre harul îndumnezeitor care vine prin rugăciunea inimii pe calea isihastă. În isihasm se vorbește foarte clar despre lucrarea HARULUI îndumnezeitor, luminător în timpul rugăciunii, pe calea ascetică și mistică. Altfel spus, harul nu lucrează exclusiv doar prin ceea ce îndeobște este recunsocut ca sacrament al Bisericii. Experiențele mistice de care vorbesc marii asceți și mistici ai Bisericii sunt experiențe tainice prin care se împărtășește har dumnezeiesc chiar dacă nu sunt sacramente propriu-zise; ele pot fi asimilate într-o oarecare măsură Sfintelor Mistere. Iar dacă tot l-ați adus ca referință pe Stăniloaie atunci tocmai tratatul de ascetică și mistică este cel care ne ajută cel mai mult să înțelegem această poziție ortodoxă.

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Harul este lucrarea (energia) lui Dumnezeu ...

Harul este lucrarea lui Dumnezeu, dar el nu este distribuit în interiorul Bisericii exclusiv prin sacramente. Dumnezeu poate comunica direct, tot tainic, tot misteric, dar fără intermediul unui sacrament propriu-zis o comunicare de iubire din inima lui Christos în inima credinciosului, sau în mintea lui, iluminând spiritul.

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Afirmatia aceasta este eronata. Sfintii Parinti afirma inechivoc mantuire pe nivele de iluminare (contemplatie) si desavarsire (indumenzeire) nu este posibila in afara Sfintei Biserici, fara conlucrearea deplina cu Hristos Iisus in Sfintele Taine, intrucat doar prin Sfanta Taina a Euharistiei "ne facem partasi dumenzeiestii firi" (II Petru) caci "in Hristos Iius locuieste trupeste toata deplinatatea Dumnezeirii" (Colosseni 2,9).

Această afirmație este eronată din punctul dumneavoastră de vedere. Nu și din punctul de vedere al sfinților apostoli și al sfinților părinți. Și repet încă o dată pentru cei care sunt obișnuiți să citească în diagonală că vorbesc despre cei care deja fac parte din Trupul lui Christos. Și dacă tot s-au dat citate apostolul Pavel este cel care spune că Christos a turnat Sfântul Spirit în inimile noastre, iar apostolul Petru vorbește despre lumina care strălucește în inimă. Îndumnezeirea nu este văzută în Biserica Ortodoxă doar prin Euharistie, ci și prin ceea ce s-ar putea numi Euharistia mintală sau împărtășirea minții și a inimii de Logosul cel necreat. Când Grigorie Palama vorbește despre îndumnezeirea prin har el se referă la modul cel mai direct la experiența harului dumnezeiesc prin rugăciune mistică, mai exact prin ceea ce este denumită rugăciunea inimii. Trăirea harului în rugăciune poate fi una reală și neintermediată propriu-zis de un îndeobște numit sacrament.

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Afirmatia dvs este eronata intrucat baza vietii duhovnicesti o reprezinta Sfintele Taine. Nu putem vorbi de viata duhovniceaca pe nivelul desavarsirii intru Hristos Iisus in cazul uni om care nu este botezat si nu s-a impartasit cu adevarat trupul si sangele Domnului in Taina Sfintei Euharistii. Parintii Filocalici afirma inechivoc ca nu poate exista "vedere duhovniceasca", mistica, spiritualitate in afara Bisericii, in afara Sfintelor Taine.

Afirmația mea nu este eronată pentru că am specificat de la bun început că vorbesc despre cei care deja fac parte din Biserică. Într-adevăr nu poate exista vedere spirituală în afara Sfintelor Taine, dar poate exista vedere duhovnicească și implicit comunicare de har dumnezeiesc la nivel pur spiritual, mintal și afectiv în afara administrării propriu-zise a unui sacrament pentru cei care deja fac parte din Biserică.

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Afirmatia dvs este pertinenta si oportuna.
Consider imperios necesar de subliniat cu acesta ocazia diferenta intre har si harisma conform invataturii ortodoxe.

Sfintele Taine tin exclusiv de harul divin, deci sunt independente de om. Astfel preotii sunt "iconomi ai sfintelor taine" adica adiministratori ceea ce implica responsabilitate atat pentru propria persoana cat si pentru ceilalti, si nu implicit mantuire caci Hristos spune: "Plecati de aici, nu va cunosc pe voi"; celor ce afirma "Doamne nu am scos noi demoni in numele Tau... "

Harismele sunt daruri ale Duhului Sfant care sunt daruite oamenilor (clerici si mireni) spre slava lui Dumnezeu.

Este bine ca barbatul sa aiba atat harul preotiei cat si harisme (sunt mult cazuri de asemnea Sfinti) insa imporanta este mantuirea, cu sau fara harisme. Trebuie sa cautam prezenta lui Hristos Iisus in noi, harul lui Dumnezeu... iar cea mai de pret cale este dragostea adevarata de Dumenzeu si de semeni (I Cor 13).

Dumneavoastră vorbiți din perspectiva care presupune că unii pot fi autentici administratori de Taine fără ca să fie inițiați de Dumnezeu prin har în acele Taine sau Mistere ale credinței. Cel pe care l-ați citat avea însă o altă poziție și asta pentru că el trăise Damascul, el fusese urcat până la al treilea cer, el avusese o experiență mistică cu totul specială a lui Christos. Vorbiți de pe poziția celor care privesc, să zic așa, harul exterior nu harul interior. Nu întâmplător vorbește Scriptura despre cunoașterea mântuirii, nu întâmplător vorbește evanghelia după Ioan despre viața veșnică drept cunoaștere a lui Dumnezeu, pentru că mântuirea este, la modul ei cel mai autentic, și o experiență de cunoaștere, nu doar o credință așa pe auzite. O mântuire care nu este cunoscută, și care nu se vede, care nu produce roade autentice ale mântuirii, este o mântuire îndoielnică, în cazurile când nu este direct condamnare.

Mântuirea în sensul ei autentic ortodox, și vă rog să rețineți, chiar înseamnă transformarea de la "eu trăiesc în mine" la "Christos trăiește în mine"; ori această trăire nu este exclusiv una inconștientă, Simeon Noul Teolog învățând foarte clar despre posesiunea conștientă a Sfântului Spirit. De aceea Christos Și-a unit firea umană și S-a făcut hipostasă a acestei firi, pentru ca în fapt umanitatea să aibă temelia ei sau esența ei "ancorată" în Christos, în Dumnezeu. Altfel ea nu poate ieși din ciclul morții. Mântuirea în sensul ei autentic ortodox echivalează cu reîntemeierea la modul real, autentic, inclusiv conștient a vieții personale și comunitare în Christos și în Sfântul Spirit. Firea umană a fost enipostaziată în Fiul lui Dumnezeu și unită cu firea dumnezeiască tocmai și pentru ca esența persoanei noastre să își găsească hipostasa sau subsistența în Persoana lui Christos, și ca astfel Christos să locuiască și să trăiască "în mine" iar omul să devină templu al Spiritului.

AlinB 20.07.2012 12:17:02

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460140)
Nu cred că am mers atât de departe încât să vorbesc despre inutilitatea preoților, chiar dacă mulți preoți au talentul de a se face inutili, inoportuni, deranjanți și chiar de-a dreptul disperanți. Unii preoți leagă blesteme asupra unor oameni fără măcar să își dea seama din cauza prea multei lor "competențe". Așa se poate întâmpla când sunt puși să lucreze cu cele sfinte tot felul de ignoranți, șpăgari, "competenți", "inițiați" și alte specii triste de cântăreți de strană promovați pe funcții care nu sunt de nasul lor. Dacă se compară cum gândea un Ioan Chrisostom despre preoție și cum gândesc cântăreții recenți ai zilei de azi o să se observe o diferență extrem de mare. Unii dintre acești specializați în mânuirea cădelniței chiar și-o iau în cap și vor să pună monopol pe lucrarea harului lui Dumnezeu, mulți dintre ei răspândind mitul (lor preferat) că "harul vine numai prin sacramentele lor". Așa vor ei să îi facă pe oameni să creadă. Ba chiar i-am auzit pe unii că lor le vine harul dacă fac tot felul de închinăciuni și sărutări la icoane și știm din practica zilnică a bisericii ce obiceiuri și tradiții au unii, majoritari, de a face tot felul de închinăciuni superstițioase pe la icoane "că poate așa (simplu, fără prea mult efort spiritual, fără prea multă jertfă, fără prea multă cruce creștină) le vine harul". Mulți și-au cam luat-o în cap cu monopolizarea harului și a relației dintre credincioși și Dumnezeu. Ba am înțeles că ei au niște canoane conform cărora numai ei, preoții, ar avea voie să predice cuvântul lui Dumnezeu, adică ar vrea să pună monopol și pe această lucrare.

Referințe am dat, Palama, Simeon; alții care se pricep la teologie pot să vă dea referințe mai multe și mai concrete, titluri, etc..


Tu ai niste probleme concrete cu anumite persoane, anumite situatii care te-au deranjat personal si din ele vrei sa faci teologie cu caracter generalizator.

Ei bine, din gandirea patimasa izvorata din orgoliu si razbunare ma indoiesc ca poate iesi o stralucita idee teologica, indiferent cu ce mai impanezi ingredientele sus amintite: citate din Sf. Parinti, enunturi aparent logice, etc.

Nu stiu cum te raportezi tu la Sf. Taine, dar cel putin Sf. Botez si Sf. Impartasanie sunt indispensabile pentru crestin si altfel decat de la un preot nu poti avea.

Decebal 20.07.2012 12:40:11

Citat:

În prealabil postat de AlinB
Nu stiu cum te raportezi tu la Sf. Taine, dar cel putin Sf. Botez si Sf. Impartasanie sunt indispensabile pentru crestin si altfel decat de la un preot nu poti avea.

Am spus eu că nu sunt indispensabile? Ceea ce am spus, și de fapt nu ci Tradiția Bisericii (nu niște citate împănate ci Tradiția Sfântă a Bisericii pe care ortodocșii o calcă în picioare ceas de ceas) că harul lui Dumnezeu nu se comunică exclusiv prin sacramente.

Raportarea însă la Sfintele Taine depinde și de preot. Asimilarea autentică a harului presupune faptul că preotul nu poate fi oricine, orice absolvent care crede el că știe ceva pentru că a terminat un seminar sau o facultate, nu orice "dinastic din tată în fiu" ca să ducă "tradiția familiei" (aceea că doar nu Tradiția) mai departe, nu orice șpăgar sau pcr-ist care a știut cum să încline balanța în favoarea lui prin tot felul de pile, și relații sau șpăgi inițiale și ulterioare. Sfintele Taine presupun o raportare anume, o dispoziție anume fără de care ele în loc să devină binecuvântare pot să devină trăznete de la Dumnezeu și asta pe baza "competenței" incompetentului în materie teologică și spirituală.

Dacă dumneavoastră credeți că Dumnezeu lasă mântuirea pe spatele unor șpăgari, pcr-iști și a tot felul de artiști cântăreți și mânuitori de cădelnițe, eu vă spun că nu știți ce vorbiți, fără ca asta să fie o insultă, este doar o apreciere.

AlinB 20.07.2012 12:59:38

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460193)
Am spus eu că nu sunt indispensabile? Ceea ce am spus, și de fapt nu ci Tradiția Bisericii (nu niște citate împănate ci Tradiția Sfântă a Bisericii pe care ortodocșii o calcă în picioare ceas de ceas) că harul lui Dumnezeu nu se comunică exclusiv prin sacramente.

Faci afirmatii generalizatoare si nefundamentate.

Citat:

Raportarea însă la Sfintele Taine depinde și de preot. Asimilarea autentică a harului presupune faptul că preotul nu poate fi oricine, orice absolvent care crede el că știe ceva pentru că a terminat un seminar sau o facultate, nu orice "dinastic din tată în fiu" ca să ducă "tradiția familiei" (aceea că doar nu Tradiția) mai departe, nu orice șpăgar sau pcr-ist care a știut cum să încline balanța în favoarea lui prin tot felul de pile, și relații sau șpăgi inițiale și ulterioare. Sfintele Taine presupun o raportare anume, o dispoziție anume fără de care ele în loc să devină binecuvântare pot să devină trăznete de la Dumnezeu și asta pe baza "competenței" incompetentului în materie teologică și spirituală.
Pe scurt, sustii ca nu sunt valide decat daca preotul e o persoana anume, care corespunde unui "wishlist" personal?

Citat:

Dacă dumneavoastră credeți că Dumnezeu lasă mântuirea pe spatele unor șpăgari, pcr-iști și a tot felul de artiști cântăreți și mânuitori de cădelnițe, eu vă spun că nu știți ce vorbiți, fără ca asta să fie o insultă, este doar o apreciere.
Dumnezeu nu "lasa" El este Cel care lucreaza, dar lucreaza PRIN oameni si nu neaparat doar prin cei ajunsi la apogeul virtutii.

Inca o data, din suvoiul de calificative care nu tin de sfera teologiei, remarc ca de fapt nici miezul problemei nu tine de sfera ei, ci e vorba de rafuieli personale.

Genul care flutura stindardele dreptei (dreptatii?) credintei in fatza dar merg pe drumul care duce la sectarism.

Eugen7 20.07.2012 13:17:15

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460185)
Sfinții Părinți nu afirmă că ne facem părtași harului dumnezeiesc doar prin sacramente. Și repet încă o dată că poate unii nu au înțeles, eu vorbesc despre cei care deja sunt încorporați în Biserică prin Botez, nu despre cei care sunt în afara Bisericii lui Christos.

Evident ca in acest caz baza conclucrarii cu harul lui Dumnezeu o reprezinta Taina Sfantului Botez. Deci nu putem vorbi de experienta mistica duhovnicesca fara Sfintele Taine in Biserica.

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460185)
Grigorie Palama vorbește foarte clar despre harul îndumnezeitor care vine prin rugăciunea inimii pe calea isihastă.

Exprimare tendetionasa, cu vadit caracter eronat.

Harul indumenzeitor nu vine prin rugaciunea inimii (cauzat de aceasta rugaciune) ci este potentat, amplificat prin rugaciunea inimii caci baza o reprezinta Taina Sfantului Botez. Fara Sfintele Taine, Fara Taina Sfantului Botez cand Hristos Iisus se salasluieste in chip tainic in adacul inimii nostre si ne face partas harului Dumnezeiesc... rugaciunea lui Iisus este inutila (deci Hristos este cauza prezentei deplinatatii harului in om prin Sfintele Taine si omul prin rugaciune doar isi "largeste inima" pentru ca Hristos sa lucreze mai bine).

Rugaciunea lui Iisus singura, fara Sfintele Taine, nu poate determina prezenta harului lui Dumnezeu (Vezi episodul din Faptele Apostoliloc cap 19 cand exorcistii iudei au incercat sa cheme doar numele lui Iisus ... si rezultatul s-a vazut, demonii nu au fost alugati) caci numele lui Iisus nu este ceva magic, folosit ca o incantatie... rugaciunea inimii inseamna conlucrarea cu persoana lui Hristos Iisus prin harul lui Dumnezeu.
Recomand in acest sens:
Cursurile de mistica - Nichifof Crainic, Editura Deisis
Ascetica si mistica Bisericii Ortodoxe - Pr. Prof. Dumitru Staniloae
Marturii din viata monahala - Gheron Iosif


Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460185)
În isihasm se vorbește foarte clar despre lucrarea HARULUI îndumnezeitor, luminător în timpul rugăciunii, pe calea ascetică și mistică. Altfel spus, harul nu lucrează exclusiv doar prin ceea ce îndeobște este recunsocut ca sacrament al Bisericii.

Observ ca vreti sa ocoliti cu orice pret Sfanta Biserica si Sfintele Taine.
Sfanta Biserica nu este a preotilor, nici a credinciosilor ci a lui Hristos Iisus, este trupul Sau tainic. Sfintele Taine sunt ale Bisericii nu ale omului, ci pentru om... sunt modul in care Dumnezeu isi revarsa dragostea Sa mantuitoare, sfintitoare, indumenzeitoare peste cei ce alearga la EL cautand izbavirea din moartea duhovniceasca care cauzeaza lucrarea pacatelor.

Ati experimentat harul in rugaciune? Ati stat langa practicanti isihasti? Ati avut congnitia specifica a experientei mistice? Ati simtit harul lui Dumnezeu cum lucreaza in dvs despatimirea, iluminarea, indumnezeirea?

Consider ca este mai intelept sa ascult de Sfintii Parinti, sa ii las pe ei sa vorbeasca mai mult si eu mai putin.

Afirm inechivoc ceea ce spune filocalia: Harul il primeste omul prin Sfintele Taine si prin rugaciunea inimii harul doar este potentat caci omul doar isi largeste inima ca Hristos Iisus sa poata lucra mai mult si mai bine. Persoana lui Hristos Iisus lucreza, harul Dumnezeiesc si nu numele... rugaciunea inimii nu este incantatie, magie ci este cognitie inechivoca a lui Hristos Iisus si a harului Dumnezeiesc. Indumnezeirea omului nu era posibila inainte de intruparea Logosului. Si proorocii din Vechiul testamente si Sfintii Vechiului Testament aveau har datorita preotiei (lui Melchisedec, lui Moise si Aaron) insa nu puteau depasi stadiul de contemplatie, iluminare... nu era posibila pentur ei indumenzeirea prin har.

Asadar sa luam aminte. Har si pace sa ne daruiasca Domnul.

P.S. Am rugamintea sa evitati exprimarile tendetioase si echivoce. Pentru afirmatiile filocalice pe care le faceti este indicat sa precizati lucrarea si capitolul, intrucat interpretarile pe care le oferiti sunt straine de duhul filocalic si au un vadit caracter protestant. Mulumesc pentru intelegere. Apreciez apriori onestitatea dvs.

Eugen7 20.07.2012 13:47:06

Harul se sadeste in om prin Sacrament: Sfantul Botez
 
Ca sa nu fie dubii, referitor la titlul topicului afrim asemenea Sfintilor Parinti:
Harul se sadeste in om numai si numai prin Taina Sfantului Botez, cand Hristos Iisus incepe sa locuiasca tainic in adacul inimii (mintea) nostra.

Conlucrarea omului cu harul lui Dumnezeu intru Hristos Iisus este potentata, amplificata
a) de Dumnezeu insusi prin Sfintele Taine ale Bisericii ce urmeaza Tainei Sfantului Botez, intre care cea mai importanta este Taina Sfintei Impartasanii;
b) de rugaciunea omului care are doar roul de a largi inima omului pentru ca Hristos Iisus sa poate lucra mai mult si mai bine
Referinta:
Ascetica si Mistica Bisericii Ortodoxe - Pr. Prof. Dumitru Staniloae.

Astazi noi ortodocsii il sarbatorim pe Sfantul Ilie Tesviteanul. El era slujitor al lui Dumnezeu dupa legea lui Moise (si nu dupa bunul lui plac il slujea pe Dumnezeu, ci dupa legea parintilor: Avraam, Isaac si Israel). S-au rugat slujitorii lui Baal si ai Dumbravilor Astartei (850 in total) ore multe... si degeaba. Cu harul lui Dumnezeu Sfantul Ilie a spus cateva cuvinte in rugaciune si Dumnezeu a ascultat ruga Sfantului... cu foc i-a raspuns caci Sfantul Ilie se ruga: "Domane Dumenzeul parintilor nostri Avraam, Isaac si Israel auzi-ma, auzi-ma acum cu foc ca sa cunoasca poporul acesta ca TU esti singurul Dumnezeu Adevarat iar eu sunt slujitorul sau".
Multi din Sfintii Parinti sunt asemnea Sfantului Ilie Tesviteanul, in dragoste si dreapta slujire a lui Dumenzeu, aratata in sfintenia vietii lor (Sfantul Serafim de Sarov, Sfantul Luca al Crimeei, Sfantul Simenon Noul Teolog...)

Adadar sa luam aminte. Doamnul sa ne daruiasca har si pace.
Sfinte Ilie Tesviteanule ajuta-ne cu harul si puterea lui Dumnezeu ca sa nu pierim sub povara patimilor si duhurilor necurate. Tu Sfinte Ilie Tesviteanule cel care te-ai aratat si la Schimbarea la Fata a Domnului Iisus Hristos pe muntele Tabor, indreapta-ne si pe noi acum, cu jertfa ta, cu ravna ta, cu rugaciunea ta, asa cum ai facut-o atunci in vremurile legii vechi pe muntele Carmel cu poporul israel care zacea in robia patimilor si a duhurilor necurate...Amin.
Asadar sa luam aminte.

Florin-Ionut 20.07.2012 14:20:04

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 460209)
Ca sa nu fie dubii, referitor la titlul topicului afrim asemenea Sfintilor Parinti:
Harul se sadeste in om numai si numai prin Taina Sfantului Botez, cand Hristos Iisus incepe sa locuiasca tainic in adacul inimii (mintea) nostra.

Salut Eugen,

Să înțelegem că harul nu este accesibil deloc celor nebotezați? Cum îi cercetează Dumnezeu pe aceștia ca să le dea șansa mîntuirii, nu printr-un fel de har? Sînt foarte curios de perspectiva eterodocșilor vizavi de posibilitatea salvării de Iad.

Eugen7 20.07.2012 14:47:02

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 460214)
Salut Eugen,
Să înțelegem că harul nu este accesibil deloc celor nebotezați? Cum îi cercetează Dumnezeu pe aceștia ca să le dea șansa mîntuirii, nu printr-un fel de har? Sînt foarte curios de perspectiva eterodocșilor vizavi de posibilitatea salvării de Iad.

Salut Florin-Ionut,
Consider ca trebuie evitate raspunsurile lapidare.

Fiecare om este facut dupa chipul lui Hristos Iisus, deci existenta fiecarui om se datoreaza harului lui Dumnezeu. Dar una este impartasirea harului, conlucrarea activa, constienta a omului cu harul lui Dumnezeu si alta este faptul ca orice exista, orice organism este mentinut in existenta (viata) de catre harul lui Dumnezeu (caz in care este exclusa o conlucrare activa).

Toate vietatile exista pentru ca sunt mentiunte in viata de harul lui Dumnezeu insa evident ca ele nu pot conlucra ontologic cu harul lui Dumnezeu.

Omul insa poate conlucra deplin cu harul lui Dumnezeu numai si numai intru Hristos Iisus, iar baza acestei conlucrari constiente este pusa la Taina Sfantului Botez, cand omul porneste pe drumul hristificarii, al indumnezeirii prin har.

Astfe eterodocsii "care din fire fac ale legii le sunt lorusi lege si faptele lor (izvorate din constiinta morala care este chipul lui Hristos Iisus in om) ii indreptatesc sau ii acuza in ziua judecatii" (Romani cap 2). Chipul lui Hristos din ei ii lumineaza sa vietuiasca firesc in dragoste insa ei nu pot avea parte de hristificare, vedere duhovniceasca, contemplatie, indumnezeire prin har... nu pot conlucra cu harul lui Dumnezeu rodind sfintenie, indumnezeire...

Eterodocsii sunt mult mai vulnerabili si mai expusi atacurilor demonilor si patimilor caci nu au armura harului lui Dumnezeu, totusi ei pot trai in dragostea fireasca si astfel pot fi placuti lui Dumnezeu datorita conduitei firesti, bazata pe dragostea de Adevar atat cat le este lor cu putinta... si astfel la judecata Hristos ii va primi in Imparatia Sa, caci toti oamenii care doresc Adevarul sunt primiti de Hristos cel ce spune: "pe cel ce vine la Mine Eu nu il voi scoate afara".

Totusi asta nu inseamna ca eterodocsii sunt osanditi (condamnati, predestinati) apriori la iad, ci doar ca nu pot atinge stari mantuitoare superioare: iluminare, indumnezeire. Hristos Iisus "lumineaza pe tot omul ce vine in lume" indiferent de rasa, religie, cultura... prin constiinta, chiar daca ei nu pot conlucra activ si constient cu harul lui Dumnezeu, sunt luminati de Hristos Iisus (caci asa cum am afirmat fiecare om are in el chipul lui Hristos Iisus, "caci intru EL si pentru El a fost facute toate" si "toate prin EL s-au facut si fara EL nimic nu s-a facut din ce s-a facut. Intru El este viata si viata este lumina oamenilor").

Asadar sa luam aminte: trebuie sa uram patimile si duhurile demonice si nu omul. Orice om are posibilitatea nu doar a pocaintei ci si a indumnezeirii ... "Mila voiesc iar nu jertfa" spune Dumenzeu. "Oare voiesc EU moartea pacatosului spune Domnul, sau voiesc sa se intoarca si sa fie viu"?

Decebal 20.07.2012 21:19:25

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Evident ca in acest caz baza conlucrarii cu harul lui Dumnezeu o reprezinta Taina Sfantului Botez. Deci nu putem vorbi de experienta mistica duhovnicesca fara Sfintele Taine in Biserica.

Domnule Eugen, de mai multe ori am menționat că vorbesc despre cei care fac parte din Biserica lui Christos adică de cei care deja au fost botezați și trăiesc o viață conform cu evanghelia Mântuitorului Iisus Christos.

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Exprimare tendetionasa, cu vadit caracter eronat.

Nu este o exprimare tendențioasă cu nici un vădit caracter eronat. Asta este doar interpretarea dumneavoastră. Dacă nu mă credeți că asta este ceea ce spune Sfântul Grigorie Palama atunci, pe lângă recomandările dumneavoastră, vă fac eu niște recomandări, anume traducerile din Grigorie Palama făcute de Dumitru Stăniloaie și de Ioan I. Ică, și după aceea mai discutăm. Poate odată o să aduc și citate chiar din operele traduse ale Sfântului Grigorie Palama, dacă o să fac rost de cărți, dar până atunci vă recomand eu să citiți pentru că veți avea mari surprize față de ceea ce credeți la ora actuală.

Citat:

În prealabil postat de Eugen7
Harul indumenzeitor nu vine prin rugaciunea inimii (cauzat de aceasta rugaciune) ci este potentat, amplificat prin rugaciunea inimii caci baza o reprezinta Taina Sfantului Botez.

Este într-adevăr amplificat, pentru că poate exista o comunicare în plus de har dumnezeiesc pe lângă cel de la Botez. Despre această comunicare, împărtășire de har dumnezeiesc vorbesc foarte clar marii trăitori ascetici și mistici ai Bisericii. Adică vorbesc despre o comunicare de har dumnezeiesc, care vine ce-i drept pentru cei care deja sunt în har, botezați fiind și având o viață creștină evanghelică, dar este mai mult decât atât, este o comunicare, o împărtășire în plus de har de la Dumnezeu.

AlinB 20.07.2012 23:57:38

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460275)
Este într-adevăr amplificat, pentru că poate exista o comunicare în plus de har dumnezeiesc pe lângă cel de la Botez. Despre această comunicare, împărtășire de har dumnezeiesc vorbesc foarte clar marii trăitori ascetici și mistici ai Bisericii. Adică vorbesc despre o comunicare de har dumnezeiesc, care vine ce-i drept pentru cei care deja sunt în har, botezați fiind și având o viață creștină evanghelică, dar este mai mult decât atât, este o comunicare, o împărtășire în plus de har de la Dumnezeu.

E cam ciudat sa vorbesti despre "viata crestin evanghelica" in timp ce faci spume la adresa unor slujitori ai Bisericii.

Mihnea Dragomir 22.07.2012 06:12:15

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460005)
De multe ori am auzit pe ortodocși vorbind despre har și despre cum vine harul și tot de multe ori am simțit ca subînțeles din partea lor că harul le vine ortodocșilor doar prin Sfintele Taine.

Nu știu cum le vine ortodocșilor harul, dar știu bine cum le vine catolicilor: prin Sfintele Sacramente și NUMAI prin ele. De fapt, prin două dintre ele: Botezul și Spovada, numite "Tainele pentru cei morți", fiindcă, în cazul celorlalte cinci Sacramente, ca să fie pe deplin operaționale harul trebuie să preexiste (să fie administrate "cu vrednicie"). Exact pentru asta a lăsat Dumnezeu Sf Taine: ca să comunice, prin ele, Harul.

În cele de mai sus, prin "Har" am înțeles numai Harul Sfințitor ("the Sanctifying Grace"), care este "oxigenul sufletului". În ceea ce privește harurile lucrătoare, ele pot fi primite și fără Sf. Taine. Prin Sacramentalii (Ierurgii) ca, de exemplu, logodna ori sfințirea unei cruciulițe, prin rugăciuni și fapte bune, etc.

Decebal 22.07.2012 10:37:41

Este o viziune reducționistă, ideologizată și ideologizantă, străină de Tradiția autentică a Bisericii. Mai mult pentru acel NUMAI nu am văzut nici o susținere dogmatică și prin urmare nu am nici o convingere că romano-catolicii chiar cred în așa ceva. Și chiar dacă ar susține nu ar fi decât spre paguba lor. Tradiția ascetică și mistică răsăriteană pledează în mod clar și fără nici un echivoc că Sfântul Spirit nu se împărtășește exclusiv prin sacramente, și se poate vedea și din Filocalie, și din scrierile unor sfinți și oameni duhovnicești precum Isaac Sirianul, Diadoh al Foticeii, Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama, Siluan Athonitul și mulți alții că n-am studiat foarte multă literatură duhovnicească. Am găsit și ceva pe internet, o mică înregistrare cu Părintele Ilie Cleopa despre rugăciune, dar este indicat și studiul cărților și mai mult chiar al practicii (și ca în orice tradiție este nevoie de maeștri, deși unii, foarte puțini, mai ajung și fără prea mulți maeștri la lucruri mari, dar nu este indicată o astfel de cale din principiu) http://www.youtube.com/watch?v=cULtrE47jII

catalin2 22.07.2012 18:10:59

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460481)
Tradiția ascetică și mistică răsăriteană pledează în mod clar și fără nici un echivoc că Sfântul Spirit nu se împărtășește exclusiv prin sacramente, și se poate vedea și din Filocalie, și din scrierile unor sfinți și oameni duhovnicești precum Isaac Sirianul, Diadoh al Foticeii, Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama, Siluan Athonitul și mulți alții că n-am studiat foarte multă literatură duhovnicească.

E corect ce spui, dar nu ai inteles in totalitate ce vor sa spuna. Harul nu se primeste doar prin Sfintele Taine, pentru ca dupa aceea el poate creste sau poate fi pierdut in functie de ce face omul. Cresterea duhovniceasca duce si la cresterea harului in om, tocmai prin faptele sale (smerenie, rugaciune, milostenie, etc.)
Dar harul initial poate fi primit doar prin Botez si Mirungere (de fapt Mirungerea in ortodoxie este primirea harului). In catehismul ortodox scrie explicit ca nimeni nu poate primi har decat asa, si nu prin fapte. http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html
"242. Daca harul e o lucrare necreata a lui Dumnezeu in sufletul nostru si daca prin el insusi Duhul Sfant lucreaza in noi mantuirea, oare s-ar putea mantui omul si fara de har?
Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului.
Dar harul nu e de trebuinta numai la inceputul mantuirii omului, ci si dupa aceea, tot timpul. "

catalin2 22.07.2012 18:20:32

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 460214)
Salut Eugen,

Să înțelegem că harul nu este accesibil deloc celor nebotezați? Cum îi cercetează Dumnezeu pe aceștia ca să le dea șansa mîntuirii, nu printr-un fel de har? Sînt foarte curios de perspectiva eterodocșilor vizavi de posibilitatea salvării de Iad.

Sfintii vorbesc de harul chemator pentru cei ce sunt in afara Bisericii si s-au facut vrednici sa vina in Biserica. Dar acesta este un har exterior, pe cand harul trimis la Cincizecime de Mantuitor este harul interior, lucrator. Sfantul Serafim explica pe intelesul nostru aceasta invatatura. Astfel dupa caderea lui Adam doar la Cincizecime ne-a trimis bunul Dumnezeu harul ca sa ne putem mantui. De aceea spunem ca pana la venirea Mnatuitorului nu s-a putut mantui nimeni. Exista doar harul exterior, cu ajutorul caruia prooroceau si proorocii Vechiului Testament. Aici ce spune sfantul Serafim: http://serafimdesarov.trei.ro/?cat=3
Asadar de aceea spun sfintii ca nu exista mantuire in afara Bisericii si ca mantuirea ne-a venit prin har, nu prin faptele legii.

catalin2 22.07.2012 18:53:35

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 460218)
Astfe eterodocsii "care din fire fac ale legii le sunt lorusi lege si faptele lor (izvorate din constiinta morala care este chipul lui Hristos Iisus in om) ii indreptatesc sau ii acuza in ziua judecatii" (Romani cap 2). Chipul lui Hristos din ei ii lumineaza sa vietuiasca firesc in dragoste insa ei nu pot avea parte de hristificare, vedere duhovniceasca, contemplatie, indumnezeire prin har... nu pot conlucra cu harul lui Dumnezeu rodind sfintenie, indumnezeire...

Teologia ecumenista, aparuta acum 100 de ani are la baza invataturi (dogme) protestante, eronate. Principala invatatura este teoria ramificatiilor harului, care spune ca harul se ramifica in toate cultele, nu doar intr-o singura Biserica. O varianta mai larga spune ca se ramifica si in alte religii, nu doar in crestinism.
O consecinta a acestei teorii este ca se pot mantui toti. Practic s-a ajuns la ce spun protestantii, ca nu conteaza preotii. Dar si protestantii spun ca mantuirea este prin har si nu prin fapte. Doar ca ei nu au inteles exact ce scrie in Sfanta Scriptrua si au interpretat cum s-au gandit ei, ca nu conteaza faptele si ramane Sola Gratia. Dar de fapt intelesul ortodox e ca mantuirea vine prin har si nimeni nu s-a putut mantui doar cu Legea veche, cu faptele Legii. Asadar:
1. Legea veche are 10 porunci, prima fiind "Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine." Asadar nu o pot indeplini cei ce cred in alti zei.
2. Oricum BO spune ca nimeni nu s-a putut mantui in Vechiul Testament pana la venirea Mnatuitorului. Mantuirea ne-a fost adusa de har, doar cu ajutorul harului ne putem mantui, nu doar prin fapte.

Asta spune dintotdeauna ortodoxia, alta invatatura este preluata doar din ecumenism. Invatatura ecumenista nu exista in ortodoxie, e doar o singura invatatura. Am mai dat un link de pe site-ul manastirii dervent unde este ce trebuie sa marturiseasca un catehumen ce trecea de la protestanti la ortodoxie: ca sunt trei cete, una a ortodocsilor sfinti ajunsi in Rai, alta a ortodocsilor care nu au indeplinit canonul si rugaciunile Bisericii ii scoate din Iad, iar restul sunt in Iad.
Asta e ce scrie si in catehismul ortodox, am dat mai sus citatul "omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5)"
Si in alta parte: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6
"Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bune. Adica acela se mantuieste care face parte din adevarata Biserica, unde se poate impartasi de dumnezeiescul har, prin Sfintele Taine, unde dobandeste dreapta credinta in adevarul mantuitor si unde este indrumat sa savarseasca fapte bune."
Sfantul Serafim de Sarov si toti sfintii spun ca faptele fara credinta sunt nemantuitoare. Si mai spun ca e vorba de dreapta credinta, nu cea eretica, care rupa legatura cu Hristos.

Si mai e ceva neclar, ai spus de chipul lui Dumnezeu in om. In ortodoxie caderea lui Adam nu a dus la degradarea totala a naturii umane, ci partiala. E o deosebire si fata de catolici (care spun ca nu s-a degradat deloc) si fata de unii protesatanti (care spun ca s-a degradat de tot). Astfel omul are capacitatea de face fapte bune conform constiintei. Nu prea are legatura cu chipul lui Hristos, asta e tot o adaptare venita pe filiera ecumenista ca sa fie o concordanta cu mantuirea pentru toti.

Decebal 22.07.2012 19:03:50

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 460553)
E corect ce spui, dar nu ai inteles in totalitate ce vor sa spuna. Harul nu se primeste doar prin Sfintele Taine, pentru ca dupa aceea el poate creste sau poate fi pierdut in functie de ce face omul. Cresterea duhovniceasca duce si la cresterea harului in om, tocmai prin faptele sale (smerenie, rugaciune, milostenie, etc.)

Acum cred că de fapt tu ești cel care nu înțelegi ceea ce acei sfinți vor să spună, nici măcar nu știu dacă ai citit ceva dar este clar că nu știi despre ce este vorba. Și normal că Spiritul sau Duhul nu vine și rămâne în viața oricui pentru că cere viață evanghelică, altfel se îndepărtează, dar eu avorbeam despre altceva decât ai reușit să înțelegi. Sfântul Spirit se poate împărtăși în viața liturgică și de rugăciune și altfel decât prin sacramente, adică nu în mod necesar prin intermediul a ceea ce îndeobște este numit ca sacrament, ci în modul direct, neintermediat. Că tot se vorbea despre oxigenul sufletului, ei bine sufletul sau spiritul omului are nevoie de comunicare directă în cunoașterea lui Dumnezeu și relaționarea cu El. Această relație nu este și nici nu poate fi îngrădită exclusiv la sacramente, sau la ceea ce înțelegem de obicei ca sacramente; ea se sprijină pe sacramente, dar nu se reduce și nu se îngrădește la ele, și vorbesc aici chiar și de harul sfințitor și îndumnezeitor, doar că este vorba despre o altă privire asupra harului. Sfințirea, iluminarea și desăvârșiirea, pe adevăratele trepte sau culmi ale vieții spirituale, comportă o tot mai multă comunicare cu Dumnezeu neintermediată, fără ca să fie excluse slujbele Bisericii, iar aceste stări ale vieții spirituale presupun la modul propriu o sfințire, o iluminare, o desăvârșire a minții și a inimii, fapt care implică o relație misterică, mistică a credinciosului direct prin mintea și inima lui cu Dumnezeu, mijlocitorul fiind tot Iisus Christos. Harul Sfântului Spirit care se comunică în mod direct duce la o sfințire a minții și a inimii la modul simțit, trăit, la o sfințire și îndumnezeire prin cunoaștere, prin gnoză spirituală și nu doar prin credință și har sacramental. Asta este mărturia Sfintei Tradiții a Bisericii lui Christos.

catalin2 22.07.2012 20:04:46

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460577)
Acum cred că de fapt tu ești cel care nu înțelegi ceea ce acei sfinți vor să spună, nici măcar nu știu dacă ai citit ceva dar este clar că nu știi despre ce este vorba.

Cunosc povestea asta, am mai intalnit-o pe forum, eterodocsi care stiu mai bine decat ortodocsii ce e ortodoxia. Esti ortodox?
Daca nu ai inteles ce am scris, inclusiv citatele din catehism nu mai are rost sa polemizez fara rost. Am scris tot ce era de inteles acolo. Citeste te rog si mesajele adresate altor persoane, acolo am detaliat. Ai inteles ce este harul exterior?

Decebal 22.07.2012 20:24:31

Citat:

În prealabil postat de catalin2
Daca nu ai inteles ce am scris, inclusiv citatele din catehism nu mai are rost sa polemizez fara rost.

Auzi, prietene, dacă tu ai impresia că în catehismul ăla este cuprinsă toată credința și cunoașterea ortodoxă, te înșeli. Dacă pun Sfânta Scriptură și numai volumele din patristica editată de Migne, adică 161 de volume Patrologie Greacă și 221 de Patrologie Latină, o să vezi că se adună un material care nu poate fi cuprins așa simplu într-un simplu catehism. Credința ortodoxă este mai mult decât o credință de catehism, ca să nu mai pun la socoteală că lucrurile alea din catehism mai trebuie și înțelese. Reperele fundamentale ale unui creștin sunt Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Ortodoxia de larg consum o las altora să o mestece în continuare. Și în general credința ortodoxă este mai mult decât înțelegi tu din ea, de aceea recomandarea mea este ca să te înalți tu mai sus în ortodoxie, nu să cobori toată ortodoxia la nivelul tău. Nici eu nu vreau să polemizez fără rost pentru că văd unele lucruri pur și simplu nu le înțelegi și nu te condamn pentru asta.

Florin-Ionut 22.07.2012 23:23:20

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 460559)
Sfintii vorbesc de harul chemator pentru cei ce sunt in afara Bisericii si s-au facut vrednici sa vina in Biserica. Dar acesta este un har exterior, pe cand harul trimis la Cincizecime de Mantuitor este harul interior, lucrator. Sfantul Serafim explica pe intelesul nostru aceasta invatatura. Astfel dupa caderea lui Adam doar la Cincizecime ne-a trimis bunul Dumnezeu harul ca sa ne putem mantui. De aceea spunem ca pana la venirea Mnatuitorului nu s-a putut mantui nimeni. Exista doar harul exterior, cu ajutorul caruia prooroceau si proorocii Vechiului Testament. Aici ce spune sfantul Serafim: http://serafimdesarov.trei.ro/?cat=3
Asadar de aceea spun sfintii ca nu exista mantuire in afara Bisericii si ca mantuirea ne-a venit prin har, nu prin faptele legii.

Salut Cătălin,

Rezultă de aici că există un fel de har accesibil chiar și eterodocșilor, chiar dacă este denumit exterior și "nelucrător". Deci ceea ce susține Decebal în titlu nu este fals.

Este de bun simț că Dumnezeu Se interesează de orice om care trăiește pe planeta asta, oferindu-i șansa mîntuirii. Altfel am vorbi despre predestinare la Iad pentru majoritatea oamenilor, ceea ce ar face din ortodoxie o religie cu probleme grave la dogmele de bază.

Decebal 22.07.2012 23:27:28

Domnule Florin, v-aș ruga să nu interpretați greșit ceea ce am spus în mai multe postări și anume că mă refer la cei care fac parte din Biserică. Dacă tot vreți să discutați ce ar fi să nu mai schimbați subiectul din moment ce sunt atâtea topicuri pe forum deschise despre mântuirea sau nu a heterodocșilor sau a necreștinilor.

Florin-Ionut 22.07.2012 23:34:24

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 460218)
Salut Florin-Ionut,
Consider ca trebuie evitate raspunsurile lapidare.

Fiecare om este facut dupa chipul lui Hristos Iisus, deci existenta fiecarui om se datoreaza harului lui Dumnezeu. Dar una este impartasirea harului, conlucrarea activa, constienta a omului cu harul lui Dumnezeu si alta este faptul ca orice exista, orice organism este mentinut in existenta (viata) de catre harul lui Dumnezeu (caz in care este exclusa o conlucrare activa).

Toate vietatile exista pentru ca sunt mentiunte in viata de harul lui Dumnezeu insa evident ca ele nu pot conlucra ontologic cu harul lui Dumnezeu.

Omul insa poate conlucra deplin cu harul lui Dumnezeu numai si numai intru Hristos Iisus, iar baza acestei conlucrari constiente este pusa la Taina Sfantului Botez, cand omul porneste pe drumul hristificarii, al indumnezeirii prin har.

Astfe eterodocsii "care din fire fac ale legii le sunt lorusi lege si faptele lor (izvorate din constiinta morala care este chipul lui Hristos Iisus in om) ii indreptatesc sau ii acuza in ziua judecatii" (Romani cap 2). Chipul lui Hristos din ei ii lumineaza sa vietuiasca firesc in dragoste insa ei nu pot avea parte de hristificare, vedere duhovniceasca, contemplatie, indumnezeire prin har... nu pot conlucra cu harul lui Dumnezeu rodind sfintenie, indumnezeire...

Eterodocsii sunt mult mai vulnerabili si mai expusi atacurilor demonilor si patimilor caci nu au armura harului lui Dumnezeu, totusi ei pot trai in dragostea fireasca si astfel pot fi placuti lui Dumnezeu datorita conduitei firesti, bazata pe dragostea de Adevar atat cat le este lor cu putinta... si astfel la judecata Hristos ii va primi in Imparatia Sa, caci toti oamenii care doresc Adevarul sunt primiti de Hristos cel ce spune: "pe cel ce vine la Mine Eu nu il voi scoate afara".

Totusi asta nu inseamna ca eterodocsii sunt osanditi (condamnati, predestinati) apriori la iad, ci doar ca nu pot atinge stari mantuitoare superioare: iluminare, indumnezeire. Hristos Iisus "lumineaza pe tot omul ce vine in lume" indiferent de rasa, religie, cultura... prin constiinta, chiar daca ei nu pot conlucra activ si constient cu harul lui Dumnezeu, sunt luminati de Hristos Iisus (caci asa cum am afirmat fiecare om are in el chipul lui Hristos Iisus, "caci intru EL si pentru El a fost facute toate" si "toate prin EL s-au facut si fara EL nimic nu s-a facut din ce s-a facut. Intru El este viata si viata este lumina oamenilor").

Asadar sa luam aminte: trebuie sa uram patimile si duhurile demonice si nu omul. Orice om are posibilitatea nu doar a pocaintei ci si a indumnezeirii ... "Mila voiesc iar nu jertfa" spune Dumenzeu. "Oare voiesc EU moartea pacatosului spune Domnul, sau voiesc sa se intoarca si sa fie viu"?

Eugen,

De acord cu ce spui.

Eu nu m-am referit la harul ce face posibilă existența materiei și a energiei de orice fel, ci la oricare tip de har care le dă și eterodocșilor posibilitatea de a alege salvarea din lanțurile văjmașului, mai exact mîntuirea liberă, după propria alegere a fiecărui om.

ioan cezar 23.07.2012 02:14:04

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460577)
Sfântul Spirit se poate împărtăși în viața liturgică și de rugăciune și altfel decât prin sacramente, adică nu în mod necesar prin intermediul a ceea ce îndeobște este numit ca sacrament, ci în modul direct, neintermediat. Că tot se vorbea despre oxigenul sufletului, ei bine sufletul sau spiritul omului are nevoie de comunicare directă în cunoașterea lui Dumnezeu și relaționarea cu El. Această relație nu este și nici nu poate fi îngrădită exclusiv la sacramente, sau la ceea ce înțelegem de obicei ca sacramente; ea se sprijină pe sacramente, dar nu se reduce și nu se îngrădește la ele, și vorbesc aici chiar și de harul sfințitor și îndumnezeitor, doar că este vorba despre o altă privire asupra harului. Sfințirea, iluminarea și desăvârșiirea, pe adevăratele trepte sau culmi ale vieții spirituale, comportă o tot mai multă comunicare cu Dumnezeu neintermediată, fără ca să fie excluse slujbele Bisericii, iar aceste stări ale vieții spirituale presupun la modul propriu o sfințire, o iluminare, o desăvârșire a minții și a inimii, fapt care implică o relație misterică, mistică a credinciosului direct prin mintea și inima lui cu Dumnezeu, mijlocitorul fiind tot Iisus Christos. Harul Sfântului Spirit care se comunică în mod direct duce la o sfințire a minții și a inimii la modul simțit, trăit, la o sfințire și îndumnezeire prin cunoaștere, prin gnoză spirituală și nu doar prin credință și har sacramental. Asta este mărturia Sfintei Tradiții a Bisericii lui Christos.

Bine, bine, de acord. Ai formulat clar si cuprinzator asertiunea ta.
Acum da-mi voie sa te intreb: doar atat ai vrut sa lamuresti? Sau tinta abia incepe sa se intrezareasca...
Te intreb despre rost, finalitate, folos duhovnicesc eventual. Sau a fost doar o simpla lamurire didactica? Sau cum?...
Te intreb fara urma de ironie, doresc doar sa aflu ce sustii de fapt, pana la capat.
Pentru ce anume ai deschis discutia asta? Cum vei continua?

Raman dornic sa vad cum desfasori mosorul cu "gnoza spirituala" si cu "relatia misterica", despre care spui mai sus ca sunt etape sau ipostaze care duc la sfintire si indumnezeire.
Retin deocamdata ca tu sustii ca nu sunt suficiente credinta si harul sacramental pentru indumnezeire. Astept, cu rabdare, sa aflu cum dezvolti aceasta pozitie.

ioan cezar 23.07.2012 02:37:41

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 460205)
Observ ca vreti sa ocoliti cu orice pret Sfanta Biserica si Sfintele Taine.
Sfanta Biserica nu este a preotilor, nici a credinciosilor ci a lui Hristos Iisus, este trupul Sau tainic.

Ma iertati ca intervin si reformulez: mie imi pare ca Decebal nu ocoleste, ci dimpotriva asaza Sfanta Biserica si Sfintele Taine pe un loc secund, ca o treapta inferioara, sub gnoza si relatie misterica...

Cred ca vom primi o mostra din gnosticismul dizolvant, din practica "misterelor" (orfice?) s.a.m.d.
Mircea Eliade si Petru Culianu ne viziteaza... Si ne invata, desigur, ce vroiau sa spuna de fapt Sfintii Parinti, Sfanta Traditie... Aflam astfel despre Isaac Sirul, despre Grigorie Palama, despre toate. Ce erau acestia? Niste gnostici, practicanti de misterii (si asa trebe sa devenim si noi!, de voim sa ne mantuim si sa ne desavarsim)

Remarc insa tendinta lui Decebal de a ne arata ceva mult mai atragator decat Sfintele Taine, decat trupul lui Hristos. Ceva asezat deasupra, mult mai aproape de Dumnezeu si la indemana noastra... Sa fie un mar?

In definitiv, daca prind bine ideea (coroborind si cu afirmatiile lui Decebal de pe alt topic), ce este Biserica (Doamne, iarta-ma!) decat o cladire in care, nu-i asa Decebal, niste "manuitori de cadelnite", precum spuneai, ne vind iluzia facila ca ne impartasim cu energia dumnezeiasca necreata... Nici vorba, un popa pacatos (continui sa merg pe ideea ta), care nu detine nici un fel de relatie misterica si nici o gnoza indumneezitoare, un analfabet, cum spuneai, din timpurile strabunicilor nostri, unul ca acesta nu poate sa ofere decat iluzii desarte, iar nu sfintire.

P.S. Nene Decebal, aminteste-ti matale, te rog, ca popii astia analfabeti, cu mainile lor batucite cand de sapa, cand de topor, cand de cadelnita, cand de purtarea Crucii, au spovedit un popor bimilenar, au botezat copiii neamului astuia peren, au oficiat Sfanta Taina a Cununiei, au vindecat oameni oficiind Sfanta Taina a Maslului... Si, printre altele, contribuind dumnezeieste la viata romanilor ti-au dat posibilitatea sa gandesti si sa scrii in limba romana aceste cuvinte catre noi.
Smereste-ti mintea, Decebal, de vrei sa asculti un om patit... Leaga-te la ascultare de duhovnic si vei vedea cum te parasesc duhurile gnozei si misteriile de tot felul, tiptil-tiptil...

ioan cezar 23.07.2012 03:03:46

Pentru mai multe lamuriri asupra temei topicului, un cuvant al unui doctor in Teologie:

http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ui-135984.html

ioan cezar 23.07.2012 03:09:37

Sfanta Liturghie si indumnezeirea omului - cuvantul unui Arhimandrit

http://www.crestinortodox.ro/dogmati...hie-69152.html

Eugen7 23.07.2012 12:38:11

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 460629)
Eugen,
De acord cu ce spui.
Eu nu m-am referit la harul ce face posibilă existența materiei și a energiei de orice fel, ci la oricare tip de har care le dă și eterodocșilor posibilitatea de a alege salvarea din lanțurile văjmașului, mai exact mîntuirea liberă, după propria alegere a fiecărui om.

Bine, daca esti de acord cu expunerea mea (care se doreste a fi doar o mica sinteza a invataturii filocalice si un indemn la stiudiul si trairea filocalica) atunci voi adauga cateva precizari in aceeasi directie.

Dumnezeu nu trece peste vointa omului, peste libertatea omului intrucat iubirea nu exista decat in libertatea existentiala. Astfel harul doar ajuta pe cei ce nu se afla inca incorporati in trupul mistic al lui Hristos (Biserica) sa isi duca la indeplinirea dorinta lor de viata autentica (urmare a alegerii lor libere) in Adevar, dorinta ce izvoraste din constiinta lor (chipul lui Hristos).

Desigur ca in acest sens un rol important il au sfintii care ne ajuta sa venim la Hristos, caci ei marturisesc: "Datori suntem noi cei puternici sa purtam suferintele celor neputinciosi". Maica Domnului si Sfintii lui Hristos ne aduc pe targa la Hristos Iisus sa fim mantuiti (iertati si tamaduiti) asa cum cei 4 prieteni l-au adus pe cel ologit la Hristos.

Desigur ca sunt subiecte delicate care nu poti fi intelese deplin decat prin cognitie duhovniceasca, de aceea eu trebuie sa vorbesc mai putin si Sfintii Parinti mai mult. Astfel indemn la lectura si trairea patristica: Sfantul Srafim de Sarov, Sfantul Simenon Noul Teolog...

Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul. Amin.

Eugen7 23.07.2012 12:50:27

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 460573)
2. Oricum BO spune ca nimeni nu s-a putut mantui in Vechiul Testament pana la venirea Mnatuitorului.

Catalin2 oare cunosti ceea ce vorbesti sau doar ai impresia ca ai inteles? E bine ca studiezi catehismul insa el trebuie sa fie doar un indemn catre studiul si trairea teologiei patristice.

Sfantul Moise si Sfantul Ilie, sfinti ai legii vechi prin preotia vechi testamentara care a luat sfarsit la intruparea Mantuitorului, au fost prezenti in trup la Schimbarea la Fata a Manutuitorului pe muntele Tabor (inaite ca Hristos Iisus sa fie preaslavit in inviere).

Astfel ortodoxia patristica afirma inechivoc, harul lui Dumnezeu a lucrat si in vechiul tesament, prin harul preotiei lui Melchisedec si preotia lui Moise insa in mod nedeplin, nedesavarsit (indumnezeirea fiind imposibila)... indumnezeirea este posibila numai si numai intru Hristos Iisus caci deplinatatea vietii duhovnicesti este exclusiv in Hristos Iisus.

Recomand stuidul corespunzator al teologiei patristice si filocalice:
PUHALO Lazăr, IPS, Sufletul, trupul si moartea, trad. Fabia Anton. Cluj-Napoca: Eikon, 2005.
PHILON din Alexandria, Comentariu Alegoric al Legilor Sfinte după Lucrarea de Șase Zile, trad. Zenaida Anamaira Luca. București: Paidea, 2002.
LUCA al Crimeei, Sfântul, Puterea inimii, trad. Savga Evdochia, Bucuresti: Sophia, 2010.
SPIDLIK Tomas, Spiritualitatea Răsăritului creștin. I. Manual sistematic, trad. diac. Ioan I. Ica jr. Sibiu: Deisis, 1997.
PUHALO Lazăr, IPS, Caile Ortodoxiei Contemporane, trad. Mihnea Gafita. Cluj-Napoca: Eikon, 2006.
PUHALO Lazăr, IPS, Teologia vie in ortodoxie, trad. Fabia Anton. Cluj-Napoca: Eikon, 2005.
IOSIF Gheron, Marturii din viata monahala, trad. Pr. Prof. Constantin Coman, Bucuresti: Bizantina, 2003
MOORE Lazarus, Arhimadrit, Sfantul Serafim de Sarov. O biografie spirituala, trad. Paul Balan, Bucuresti: Agapis, 2002.

AlinB 23.07.2012 13:30:45

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460604)
Auzi, prietene, dacă tu ai impresia că în catehismul ăla este cuprinsă toată credința și cunoașterea ortodoxă, te înșeli. Dacă pun Sfânta Scriptură și numai volumele din patristica editată de Migne, adică 161 de volume Patrologie Greacă și 221 de Patrologie Latină, o să vezi că se adună un material care nu poate fi cuprins așa simplu într-un simplu catehism. Credința ortodoxă este mai mult decât o credință de catehism, ca să nu mai pun la socoteală că lucrurile alea din catehism mai trebuie și înțelese. Reperele fundamentale ale unui creștin sunt Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Ortodoxia de larg consum o las altora să o mestece în continuare. Și în general credința ortodoxă este mai mult decât înțelegi tu din ea, de aceea recomandarea mea este ca să te înalți tu mai sus în ortodoxie, nu să cobori toată ortodoxia la nivelul tău. Nici eu nu vreau să polemizez fără rost pentru că văd unele lucruri pur și simplu nu le înțelegi și nu te condamn pentru asta.

Marea majoritate a sfintilor ortodocsi nu cred ca au citit cele 161+221 volume.
De fapt, probabil nici macar unul singur.

Probabil ca nici macar cei care le-au scris pe fiecare in parte dupa autor, n-au citit atat.

Pentru ca au avut un Profesor mai bun decat o tona de carti care de altfel se studiaza si prin facultatile de teologie neoprotestanta si nu-i fac deloc pe aia ortodocsi.

Trebuie ceva mai bun decat o tona de carti pentru a pricepe ce este si ce nu este "ortodoxie de larg consum" si mai ales sa ai discernamantul care trebuie astfel incat fugind de greselile altora sa nu ajungi tu sa cazi in altele de N ori mai mari.

catalin2 23.07.2012 13:49:12

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460628)
Domnule Florin, v-aș ruga să nu interpretați greșit ceea ce am spus în mai multe postări și anume că mă refer la cei care fac parte din Biserică. Dacă tot vreți să discutați ce ar fi să nu mai schimbați subiectul din moment ce sunt atâtea topicuri pe forum deschise despre mântuirea sau nu a heterodocșilor sau a necreștinilor.

Acum inteleg mai bine ce ai vrut sa spui, ca te referi doar la cei din Biserica. Nu stiu daca ai observat, eu am scris ca omul isi poate mari harul, nu doar ca il poate pierde. Sfinti nu primesc portie dubla de Impartasanie, si de aceea au mai mult har. Poarta de intrare in Biserica este Botezul, apoi prin Mirungere primesc si har. Dar dupa aceea fiecare poate primi har in functie de cat e contributia personala. Din ce am citit fiecare primeste har in functie de cat are capacitatea de a primi, de curatia templului Duhului Sfant. Au fost pustnici care stateau izolati si erau plini de har. Totusi, vedem ca si Sfanta Maria Egipteanca inainte de a trece la Domnul a vrut sa se Impartaseasca, pentru ca scrie in Sfanta Scriptura ca cine nu se Impartaseste nu ajunge in Imparatie.

catalin2 23.07.2012 13:51:32

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460604)
dacă tu ai impresia că în catehismul ăla este cuprinsă toată credința și cunoașterea ortodoxă, te înșeli. Dacă pun Sfânta Scriptură și numai volumele din patristica editată de Migne, adică 161 de volume Patrologie Greacă și 221 de Patrologie Latină, o să vezi că se adună un material care nu poate fi cuprins așa simplu într-un simplu catehism.

E evident ca in catehism nu e cuprinsa toata invatatura ortodoxa, ci un rezumat. La fel si Crezul e un rezumat si mai restrans. Dar tot ce scrie in catehism este adevarat, este invatatura ortodoxa. Invatatura si mai detaliata e evident ca se poate citi si in alte scrieri.

catalin2 23.07.2012 14:05:29

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 460626)
Salut Cătălin,
Rezultă de aici că există un fel de har accesibil chiar și eterodocșilor, chiar dacă este denumit exterior și "nelucrător". Deci ceea ce susține Decebal în titlu nu este fals.
Este de bun simț că Dumnezeu Se interesează de orice om care trăiește pe planeta asta, oferindu-i șansa mîntuirii. Altfel am vorbi despre predestinare la Iad pentru majoritatea oamenilor, ceea ce ar face din ortodoxie o religie cu probleme grave la dogmele de bază.

Da, exista acest har exterior, dar care nu e si mantuitor. Sfantul Serafim explica despre faptele bune, ca cei ce nu le fac si cu credinta nu sunt mantuitoare, dar nu raman nerasplatite, Domnul ii ajuta cu harul sa caute s sa gaseasca adevarul si astfel sa ajunga in Biserica sa se Boteze. Un caz cunoscut e sf. Cornelie sutasul, acolo spune ca primeste onoarea de a fi chemat in Biserica din cauza faptelor sale si rugaciunilor.
In schimb nu exista predestinare, tot in catehism scrie: "Orice om se poate mantui, daca indeplineste conditiile mantuirii. Caci Dumnezeu nu impiedica pe nimeni de la mantuire, ci "voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca si sa vina la cunostinta adevarului" (1 Timotei 2, 4)."
Credinta nu vine doar din auzite, cum spun protestantii, trebuie sa fie si o conlucrare a omului (adica faptele bune, cum nu spun protestantii). Altfel ar fi usor, intr-o luna toti oamenii de pe pamant ar deveni credinciosi in felul urmator: scriem adevarul la cateva ziare importante, aproape toti din lume o sa citeasca adevarul si devin credinciosi. Desigur ca nu e asa, sunt si ortodocsi care nu vor sa auda si devin atei. Asta intr-o tara ortodoxa. De aceea toti de pe pamant au aceeasi sansa, cum spune si parintele Galeriu cand a fost intrebat despre acest lucru. Si stim si cum, am scris mai sus, oamenii au ramas cu o parte din chipul lui Dumnezeu si pot face fapte bune. Faptele bune duc la ajutarea de Dumnezeu prin luminare si gasirea adevarului. Cum detaliaza si parintele Cleopa, toti oamenii din lume au posibilitatea sa afle adevarul, indiferent in ce tara se afla.

catalin2 23.07.2012 14:17:56

Citat:

În prealabil postat de ioan cezar (Post 460643)
Pentru mai multe lamuriri asupra temei topicului, un cuvant al unui doctor in Teologie:

http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ui-135984.html

Foarte bun link-ul, ajuta la intelegerea invataturii din punct de vedere ortodox. Sunt scrise si cateva lucruri pe care eu le afirmasem doar din observarea ideilor unor protestanti. De exemplu "In Occident, Hristos ar fi luat esenta din om la Intrupare, si acest esential se transmite la toti oamenii, rezulta, conform credintei lor, ca toti sunt mantuiti." Am observat ca aceasta conceptie a patruns prin ecumensim si la unii ortodocsi (si catolici), inca o dovada ca ecumenismul preia teologia protestanta. Protestantii spun ca jertfa Mantuitorului are efect asupra oricarui om de pe pamant, cea adevarata, ortodoxa, spune ca nu are nicio influenta asupra unui hindus daca nu ii si urmeaza Mantuitorului in Biserica Sa.

Eugen7 23.07.2012 14:17:59

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 460729)
Da, exista acest har exterior, dar care nu e si mantuitor. Sfantul Serafim explica despre faptele bune, ca cei ce nu le fac si cu credinta nu sunt mantuitoare, dar nu raman nerasplatite,

Domnule catalin vorbesti fara sa intelegi... consider ca afirmatile dvs mai mult smintesc decat ajuta la intelegerea teologiei partristice.

Harul lui Dumnezeu are un singur scop: mantuirea omului intru Hrsitos Iisus pe nivelul indumnezeirii.

Sfantul Serafim de Sarov afrima (asemenea parintilor filocalici: Sfantul Simenon Noul Teolog) ca scopul vietii omului este Dobandirea Duhului Sfant. Astfel doar faptele omului care sunt savarsite de om constinent de conlucraea cu harul lui Dumnezeu intru Hristos Iisus pot potenta harul Duhului Sfant primit prin Sfintele Taine. Orice fapta virtoasa savarsita de om care nu are ca scop dragostea lui Hristos nu poate potenta harul Duhului Sfant daruit de Hristos Iisus, ci dimpotriva poate duce la mandrie si slava desearta (fariseism).

Asadar sa luam aminte. Domnul Iisus Hristos sa ne daruiasca har si pace.

P.S. Din curiozitate intreb: Ce studii teologice ortodoxe aveti? Ce parinte duhovnic aveti? Care este scopul postarilor dvs? (dragostea Adevarului manifestata in dorinta mantuirii tuturor oamenilor intru Hristos Iisus?... sau cuva vreo urma de slava desarta, vanitate intelectuala? fariseism? confiramre a unor cunostinte teologice? )
Sa luam aminte cu ajutorul Domnului Iisus Hristos la constiinta noastra caci "vai de cel prin care vine sminteala". Consider ca eu trebuie sa vorbesc mai putin iar Sfintii Parinti mai mult.


Ora este GMT +3. Ora este acum 00:48:44.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.