Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Romano-Catolica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5029)
-   -   Limbul copiilor (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=15059)

Mihnea Dragomir 04.06.2012 01:04:09

Limbul copiilor
 
O teologumenă specifică învățăturii catolice este existența unui Limbus Infantum.

Noul Testament nu ne-a lăsat nicio alegație pozitivă privind ce se întâmplă cu cei care mor fără niciun păcat personal, dar cu păcatul ancestral. Pe de altă parte, Domnul nostru, insistând asupra necesității absolute a Botezului pentru mântuire, a spus, de exemplu (Ioan 3:5) că nașterea din nou, din apă și din duh, este necesară pentru mântuire. De aici, înțelegem că nu este posibilă viziunea beatifică (accesul în "împărăția Cerului" sunt, riguros, cuvintele lui Isus) pentru nebotezați. Aceasta, deoarece a spune "condiția alfa este necesară pentru proprietatea P" este echivalent cu a spune "dacă non alfa, atunci non P".

Prin urmare, nu este contrar Bibliei și corespune unor veacuri de gândire și tradiție creștină, să avem părerea că locul (sau starea) sufletelor copiilor care mor nebotezați este unul de fericire naturală, asemănătoare celei în care se aflau drepții Vechiului Testament. Prin analogie cu acel Limbus patrum vorbim de Limbus Infantum.

Ce spun Sfinții Părinți despre Limbus Infantum? Ce spun Doctorii Bisericii despre copiii care mor nebotezați? În perioada pre-augustiniană, o referință mai clară și explicită întâlnim la Sf Grigore de Nazianz:


Se va întâmpla, cred eu (...) ca cei menționați (copiii morți nebotezați) să nu fie nici admiși de dreptul judecător la gloria cerească, nici condamnați să sufere pedeapsa, fiindcă, deși nesigilați (prin Botez) ei nu sunt răi. Întrucât din faptul că cineva nu merită pedeapsă nu urmează aceea că ar merita onoruri, nici din faptul că cineva nu merită onoruri nu rezultă că ar merita să fie pedepsit (Orațiune 40, nr. 23)

De aceeași părere este și Sf Ambrozie, care susține că "a doua moarte" care este trimiterea în iadul chinurilor damnaților nu este rezultat al păcatului adamic, ci al păcatului personal.

În ceea ce îl privește pe Tertulian (cu observația că, în cazul său, vorbim despre un Părinte, dar nu despre un Sfânt Părinte) el este atât de convins de inocuitatea păcatului ancestral, încât nici nu recomandă Botezul copiilor.

Odată cu Sf Augustin, teologumena Limbului Copiilor începe să se cristalizeze, așa cum vom vedea.

Demetrius 04.06.2012 22:38:03

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 449999)
... Întrucât din faptul că cineva nu merită pedeapsă nu urmează aceea că ar merita onoruri, nici din faptul că cineva nu merită onoruri nu rezultă că ar merita să fie pedepsit (Orațiune 40, nr. 23)...

În Împărăția lui Dumnezeu nu este decât ori da, ori ba(nu-i așa?):
30. Cel ce nu este cu Mine e impotriva Mea, iar cel ce nu aduna cu Mine, risipeste. (MT 12:30)

Rezultă că(din principiu) un copil nebotezat, dar decedat, nefiind împotriva lui Cristos(fără păcate), nu risipește; deci e fericit din principiu. Poate că pur și simplu el astfel se mântuiește mai ales că suferă(incoștient); poate atât i-a lipsit.

Părerea mea e că nou-născuții care mor nebotezați sunt fericiți(cum spuneți dvs, natural) pentru că sufletele lor, imaculat întrupate, nu s-au dezis cu nimic de Dumnezeu, rămânând la fel, imaculate.

andravenache 04.06.2012 23:09:54

Parerea domnului Mihnea Dragomir e parerea domnului Mihnea Dragomir, iar parerea domnului Demetrius este parerea domnului Demetrius. Insa adevarul este ca parerea Domnului o stie doar Domnul! ;)

Fiecare varianta pare plauzibila, insa adevarul este ca mai exista si altele: de exemplu, poate ca ei pur si simplu inceteaza sa mai existe vreodata (ca si cum niciodata nu ar fi fost) - Deci nu sunt judecati si nu ajung nici in rai, nici in iad.

Sau, tinand cont de faptul ca noi suntem pacatosi din cauza ca Adam si Eva au pacatuit => ca pacatul a produs in trupurile stramosilor nostrii un defect genetic care se transmite (probabil din ce in ce mai defect) din generatie in generatie. Dar, din cand in cand, acesta nu se transmite, sau apare ca gena care nu se manifesta (pentru cine stie cate ceva despre genetica, stie ca acest lucru este posibil). Stim noi daca e asa? Nu - doar Dumnezeu poate sa stie ca daca acel copil ar fi trait ar fi fost mai liber de pacat decat noi. Ca urmare, nemaiavand nevoie sa se pocaiasca sau sa fie botezat, a fost luat direct la cer.

Si supozitiile ar putea continua.... dar: De ce sa ne punem noi in locul lui Dumnezeu? Oare nu stie El mai bine?

Florin-Ionut 05.06.2012 15:23:12

Citeam pe undeva ce spune Părintele Cleopa despre pruncii morți nebotezați sau avortați, anume că sufletele lor bîntuie prin locuri pustii, neavînd acces în Rai, dar nici în Iad fiind trimiși.

Pînă la proba contrarie, din cîte am citit, am tras o concluzie relativă la problema mîntuirii celor nebotezați. Cred că versetul următor explică ce se va întîmpla cu ei după Judecata de Apoi:

"Fericiți cei blînzi, că aceia vor moșteni pământul."

lore86 05.06.2012 15:52:30

Interesanta problema.
Ma intreba zilele astea cineva unde se duc pruncii avortati,prin avort provocat sau spontan.
I-am raspuns ca nu stiu.Doar Domnul, in bunatatea sa stie ce va face cu sufletele acestea.
Ceea ce stiu sigur e unde va merge sufletul meu daca nu duc o viata asa cum o cere Hristos.Cred ca asta ar trebui sa fie adevarata grija.Pe altii ii mantuie Domnul fara sa ne intrebe pe noi, dar de mantuirea proprie suntem responsabili fiecare in parte.

Mihnea Dragomir 05.06.2012 18:24:01

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 450401)
I-am raspuns ca nu stiu.Doar Domnul, in bunatatea sa stie ce va face cu sufletele acestea.

Un răspuns foarte bun. Dealtfel, atunci când recunoaștem că nu știm ceva, nu greșim niciodată.

Citat:

Ceea ce stiu sigur e unde va merge sufletul meu daca nu duc o viata asa cum o cere Hristos.
Și asta este corect. De fapt, ce folos să știu că cineva ar merge în rai, dacă eu însumi nu voi fi acolo și nu mă voi putea bucura de bucuria lui, fiind despărțit nu numai de Dumnezeu, dar și de copilul meu, timp de o eternitate ?

ucenic 05.06.2012 23:49:59

Eu am un prunc trecut la Domnul, la varsta de un an si o luna. Dar nu am avut si nu am nici o indoiala ca fata mea este la Domnul Iisus.

"Lasati copilasii sa vina la Mine si nu-i opriti, caci Imparatia cerurilor este a celor ca acestia." (Luca 18:16)

Acum, daca Domnul se refera aici la noi, sa fim ca niste copii (prunci la rautate - 1Cor.14:20) dandu-i pe ei ca pilda, nu credeti ca are si pentru micuti locul lor in Cer?

Mihnea Dragomir 06.06.2012 00:17:20

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 450560)
nu credeti ca are si pentru micuti locul lor in Cer?

Din câte îmi aduc aminte, mai puțin contează ce credem noi, contează ce zice Biblia. Iar Biblia nu prea zice nimic despre asta.
Versetul citat se referă la cu totul altceva, după cum, dealtfel, ați sesizat singur.

ucenic 06.06.2012 00:34:55

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 450568)
Din câte îmi aduc aminte, mai puțin contează ce credem noi, contează ce zice Biblia. Iar Biblia nu prea zice nimic despre asta.
Versetul citat se referă la cu totul altceva, după cum, dealtfel, ați sesizat singur.

Daca Biblia tace intr-o anumita directie, despre un anumit lucru, ce inseamana aceasta? Ca nu exista?

Domnule Mihnea, nu am nevoie de aprobarea dvs. teologica.

Ca tata eu am stat inaintea lui Hristos cerand sufletul fetitei mele inapoi, in trupul ei. Iar cum mi-a raspuns mie Domnul nu puteti dvs. sa explicati, nici cu Biblia nici cu tot clerul dvs.

Eu stiu Cine mi-a vorbit si stiu ce m-a incredintat atunci.

Pentru mine nu este numai Sola Scriptura ci si Sola Fide, si Sola Gratia.

Ca si crestin marturisesc ca mie nu imi vorbeste numai Cuvantul scris ci si Cuvantul soptit.

AlinB 06.06.2012 00:39:45

Mai zice aia cu multe locasuri..

Si mai e un loc in care zice ca viata omului nu e fara de pacat nici macar de ar fi de o singura zi.

Problema cu un astfel de copil, in special unul care nici macar nu s-a nascut este faptul ca nu are un psihic format practic.

El se formeaza din interactiunile cu mediul.

Este in mare parte o foaie alba, cu ceva impulsuri probabil nu toate din cele mai pozitive (a se vedea si chestia cu pacatul stramosesc care nu e

In ce mediu se poate afla? Cum poate interactiona cu el?

Psihic vorbind bate pasul pe loc fiind suspendat in timp sau are un adevarat mediu social prin care i se formeaza personalitatea - un fel de parinti "virtuali" daca vreti?

Ca de un salt-miracol de la copil la adult e putin improbabil.

Mihnea Dragomir 06.06.2012 00:55:12

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 450575)
Iar cum mi-a raspuns mie Domnul nu puteti dvs. sa explicati, nici cu Biblia nici cu tot clerul dvs.

Mă bucur însă că puteți dv să explicați cu clerul dv.

Citat:

Ca si crestin marturisesc ca mie nu imi vorbeste numai Cuvantul scris ci si Cuvantul soptit.
Aici ar fi unul dintre puținele locuri unde ne asemănăm. Dar se pare că dv vă șoptește altceva. Sau că pricepeți altceva din aceleași șoapte. Desigur, mult mai bine decât noi.

ucenic 06.06.2012 00:59:10

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 450582)
Mă bucur însă că puteți dv să explicați cu clerul dv.

Aici ar fi unul dintre puținele locuri unde ne asemănăm. Dar se pare că dv vă șoptește altceva. Sau că pricepeți altceva din aceleași șoapte. Desigur, mult mai bine decât noi.

Nu gust ironiile de fel. Dar atunci cand vin din partea unui copil al lui Dumnezeu, ele ma scarbesc de-a dreptul.

Noapte buna.

andravenache 06.06.2012 07:22:50

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 450568)
Din câte îmi aduc aminte, mai puțin contează ce credem noi, contează ce zice Biblia. Iar Biblia nu prea zice nimic despre asta.
Versetul citat se referă la cu totul altceva, după cum, dealtfel, ați sesizat singur.

Intr-adevar, Biblia NU ZICE NIMIC DESPRE ASTA, prin urmare, nici despre "limbul copiilor". Dumnezeu stie mai bine si nu considera necesar sa ne dezvaluie si noua.

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 450575)
Daca Biblia tace intr-o anumita directie, despre un anumit lucru, ce inseamana aceasta? Ca nu exista?

Domnule Mihnea, nu am nevoie de aprobarea dvs. teologica.

Ca tata eu am stat inaintea lui Hristos cerand sufletul fetitei mele inapoi, in trupul ei. Iar cum mi-a raspuns mie Domnul nu puteti dvs. sa explicati, nici cu Biblia nici cu tot clerul dvs.

Eu stiu Cine mi-a vorbit si stiu ce m-a incredintat atunci.

Pentru mine nu este numai Sola Scriptura ci si Sola Fide, si Sola Gratia.

Ca si crestin marturisesc ca mie nu imi vorbeste numai Cuvantul scris ci si Cuvantul soptit.

Daca Dumnezeu ti-a dezvaluit lucrul asta, ferice de tine! Cred ca nimeni de pe forum nu ar trebui sa te judece pentru ca experienta personala a fiecaruia dintre noi cu Dumnezeu o stim doar fiecare din noi si Dumnezeu! Iti doresc sa iti revezi fetita in Imparatia Lui!

DragosP 06.06.2012 08:00:22

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 450584)
Nu gust ironiile de fel. Dar atunci cand vin din partea unui copil al lui Dumnezeu, ele ma scarbesc de-a dreptul.

Noapte buna.

Cred că domnul doctor ar putea prescrie un "Emetiral".

AlinB 06.06.2012 11:07:03

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 450584)
Nu gust ironiile de fel. Dar atunci cand vin din partea unui copil al lui Dumnezeu, ele ma scarbesc de-a dreptul.

Noapte buna.

Sa intelegem ca nu mai sunteti luminat sa vedeti pacatele personale ci doar ale altora?
Doar asa se explica scarba..

Ca altfel, daca am vedea cu adevarat, duhovniceste, propria mizerie, nu prea mai putem sa ne scarbim de a altora.

Decebal 23.07.2012 00:25:48

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 449999)
O teologumenă specifică învățăturii catolice este existența unui Limbus Infantum.

Noul Testament nu ne-a lăsat nicio alegație pozitivă privind ce se întâmplă cu cei care mor fără niciun păcat personal, dar cu păcatul ancestral.

Doar că dumneavoastră v-a lăsat Sinodul Ecumenic de la Florența o DOGMĂ, nu o simplă alegație, și anume că aceia care mor în păcatul originar, chiar și fără să fi comis vreun păcat personal, merg drept în iad după moarte pentru a fi pedepsiți. Și prin urmare așa zisa teologumenă cu copiii care mor nebotezați dar s-ar duce într-un limb al copiilor este erezie.

"But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains."

sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439)


Sau ar mai fi o soluție, anume dumneavoastră de fapt s-ar putea să nu credeți că papa Eugeniu IV și Sinodul ecumenic de la Florența au fost infailibili și că de fapt au greșit când au dat dogma citată puțin mai sus.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 449999)
Prin urmare, nu este contrar Bibliei și corespunde unor veacuri de gândire și tradiție creștină, să avem părerea că locul (sau starea) sufletelor copiilor care mor nebotezați este unul de fericire naturală, asemănătoare celei în care se aflau drepții Vechiului Testament. Prin analogie cu acel Limbus patrum vorbim de Limbus Infantum.

O fi sau nu o fi contrar Bibliei, este clar că este contrar dogmei definite la Sinodul ecumenic de la Florența de papa Egeniu IV și prin urmare este împotriva învățăturii definite dogmatic de un papa (infailibil) la un sinod ecumenic (Ferrara-Florența).

Dacă studiem mai atent problema putem să înțelegem că aici nu avem de a face doar cu o contrazicere fățișă a unei sentințe dogmatice a unui papă (infailibil) la un sinod ecumenic, ci și cu refasonare a așa zisei credințe catolice care se face inclusiv prin ultimul catehism catolic care, atunci când reia în art. 1035 citatul de la Sinodul de la Florența "uită", "omite" să copieze și partea cu păcatul originar.

Învățătura Bisericii afirmă existența iadului și veșnicia lui. Sufletele celor care mor în starea păcatului de moarte coboară, imediat după moarte, în iad, unde suferă chinurile infernului, "focul veșnic". Pedeapsa principală a iadului constă în despărțirea veșnică de Dumnezeu, singurul în care omul poate avea viața și fericirea pentru care a fost creat și la care aspiră.

sursa: Catehismul Bisericii Catolice, art. 1035.


Din analiza comparativă a celor două texte, al papei Eugeniu IV de la Sinodul de la Florența și al noului Catehism romano-catolic, vedem că în noul catehism propoziția subliniată este aceeași aproape cu aceea de la Florența, doar că există omisiunea "întâmplătoare" care se referă la cei care mor în păcatul originar. Cu alte cuvinte noul Catehism romano-catolic trece sub tăcere în mod intenționat o dogmă definită la un sinod ecumenic, încercând să dea de înțeles că acea dogmă de fapt nu ar face parte din credința romano-catolică definită la un sinod ecumenic. Iar acum se vine cu așa zisa "teologumenă" care în fapt, conform papei Eugeniu IV și Sinodului de la Florența este o erezie.

MihaiG 23.07.2012 08:30:33

După cum spuneam, bine ați revenit între noi, domnule Savonarola.

Totuși, înainte să lămurim orice problemă teologică, ar fi bine să lămurim apartenența dumneavoastră confesională, ca să știm din ce punct de vedere discutăm.

Aici pe forum oscilați între ortodoxie și niște idei bizare, gen "gnoză spirituală" și "misterii".

Pe alt forum sunteți catolic ultra - tradiționalist.

Care să rămână ?

Suzana 24.07.2012 09:27:36

de unde vine termenul "limb" ??

MihaiG 24.07.2012 09:32:31

Din limba latină; limbus înseamnă margine sau graniță.

Tartaruga 24.07.2012 10:06:54

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 449999)
O teologumenă specifică învățăturii catolice este existența unui Limbus Infantum.

Noul Testament nu ne-a lăsat nicio alegație pozitivă privind ce se întâmplă cu cei care mor fără niciun păcat personal, dar cu păcatul ancestral. Pe de altă parte, Domnul nostru, insistând asupra necesității absolute a Botezului pentru mântuire, a spus, de exemplu (Ioan 3:5) că nașterea din nou, din apă și din duh, este necesară pentru mântuire. De aici, înțelegem că nu este posibilă viziunea beatifică (accesul în "împărăția Cerului" sunt, riguros, cuvintele lui Isus) pentru nebotezați. Aceasta, deoarece a spune "condiția alfa este necesară pentru proprietatea P" este echivalent cu a spune "dacă non alfa, atunci non P".

Prin urmare, nu este contrar Bibliei și corespune unor veacuri de gândire și tradiție creștină, să avem părerea că locul (sau starea) sufletelor copiilor care mor nebotezați este unul de fericire naturală, asemănătoare celei în care se aflau drepții Vechiului Testament. Prin analogie cu acel Limbus patrum vorbim de Limbus Infantum.

Ce spun Sfinții Părinți despre Limbus Infantum? Ce spun Doctorii Bisericii despre copiii care mor nebotezați? În perioada pre-augustiniană, o referință mai clară și explicită întâlnim la Sf Grigore de Nazianz:


Se va întâmpla, cred eu (...) ca cei menționați (copiii morți nebotezați) să nu fie nici admiși de dreptul judecător la gloria cerească, nici condamnați să sufere pedeapsa, fiindcă, deși nesigilați (prin Botez) ei nu sunt răi. Întrucât din faptul că cineva nu merită pedeapsă nu urmează aceea că ar merita onoruri, nici din faptul că cineva nu merită onoruri nu rezultă că ar merita să fie pedepsit (Orațiune 40, nr. 23)

De aceeași părere este și Sf Ambrozie, care susține că "a doua moarte" care este trimiterea în iadul chinurilor damnaților nu este rezultat al păcatului adamic, ci al păcatului personal.

În ceea ce îl privește pe Tertulian (cu observația că, în cazul său, vorbim despre un Părinte, dar nu despre un Sfânt Părinte) el este atât de convins de inocuitatea păcatului ancestral, încât nici nu recomandă Botezul copiilor.

Odată cu Sf Augustin, teologumena Limbului Copiilor începe să se cristalizeze, așa cum vom vedea.

Parerea mea este ca Domnul a fost foarte clar cand a cerut oamenilor sa ii lase pe copii sa vina la El caci a unora ca ei este Imparatia Cerurilor. Deci nu El se opune intrarii copiilor in Imparatie ci oamenii au tendinta sa-i opreasca. Eu asa inteleg. De unde se deduce implicit si faptul ca prin Jertfa Sa, pacatul adamic a fost sters intregii omeniri, ceea ce nu era inca cazul pentru dreptii Vechiului Testament. Se explica astfel si faptul ca dupa Jertfa Sa neamurile nu mai sunt necurate asa cum erau inainte, ceea ce Domnul a curatit noi nu mai putem numi necurat.
Eu asa vad lucrurile (deocamdata) dar poate ma insel, Domnul stie mai bine. Cert ramane faptul ca El nu a dorit oprirea copiilor ci Imparatia este a unora ca ei, si nici unul din cei pe care i-a binecuvantat atunci cand a pronuntat aceste cuvinte nu era botezat. Deci daca El nu i-a oprit atunci, nu o sa-i opreasca nici acum. Asa cred, dar repet, poate ma insel, Domnul stie mai bine.

Florin-Ionut 24.07.2012 10:55:28

Citat:

În prealabil postat de Tartaruga (Post 460897)
Parerea mea este ca Domnul a fost foarte clar cand a cerut oamenilor sa ii lase pe copii sa vina la El caci a unora ca ei este Imparatia Cerurilor. Deci nu El se opune intrarii copiilor in Imparatie ci oamenii au tendinta sa-i opreasca. Eu asa inteleg. De unde se deduce implicit si faptul ca prin Jertfa Sa, pacatul adamic a fost sters intregii omeniri, ceea ce nu era inca cazul pentru dreptii Vechiului Testament. Se explica astfel si faptul ca dupa Jertfa Sa neamurile nu mai sunt necurate asa cum erau inainte, ceea ce Domnul a curatit noi nu mai putem numi necurat.
Eu asa vad lucrurile (deocamdata) dar poate ma insel, Domnul stie mai bine. Cert ramane faptul ca El nu a dorit oprirea copiilor ci Imparatia este a unora ca ei, si nici unul din cei pe care i-a binecuvantat atunci cand a pronuntat aceste cuvinte nu era botezat. Deci daca El nu i-a oprit atunci, nu o sa-i opreasca nici acum. Asa cred, dar repet, poate ma insel, Domnul stie mai bine.

Asta ar anula necesitatea Tainei Botezului, din moment ce prin botez tocmai păcatul strămoșesc este șters.

Cînd Hristos rostește dar și confirmă că vorbele Sale sînt adevărate, nimeni dintre credincioși nu mai are voie să se îndoiască de ceea ce el îi subliniază lui Nicodim:

Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu.

Deci problema copiilor trecuți nebotezați la cele veșnice rămîne în discuție.

costel 24.07.2012 11:24:14

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 449999)
O teologumenă specifică învățăturii catolice este existența unui Limbus Infantum.

Noul Testament nu ne-a lăsat nicio alegație pozitivă privind ce se întâmplă cu cei care mor fără niciun păcat personal, dar cu păcatul ancestral. Pe de altă parte, Domnul nostru, insistând asupra necesității absolute a Botezului pentru mântuire, a spus, de exemplu (Ioan 3:5) că nașterea din nou, din apă și din duh, este necesară pentru mântuire. De aici, înțelegem că nu este posibilă viziunea beatifică (accesul în "împărăția Cerului" sunt, riguros, cuvintele lui Isus) pentru nebotezați. Aceasta, deoarece a spune "condiția alfa este necesară pentru proprietatea P" este echivalent cu a spune "dacă non alfa, atunci non P".

“Preasfintitul Ciprian Campineanul spune ca este o taina a lui Dumnezeu care va fi starea copiilor nebotezati (decedati inainte sau dupa nastere) dincolo de moarte, in vesnicie. "Dupa Sfintii Parinti, acesti copii nu au avut cum sa pacatuiasca, ca sa sufere din motive personale, ci doar mostenesc, in virtutea solidaritatii cu firea umana, a protoparintilor nostri Adam si Eva, pacatul stramosesc. Orice om se naste cu aceste consecinte ale pacatului stramosesc. Acesta este sters prin Taina Sfantului Botez, dar asta nu inseamna ca nu raman afectele, raman in fiinta umana consecintele sale ca predispozitii spre pacat. Dupa Sfintii Parinti, acesti copii nu sufera chinurile iadului. Mi-aduc aminte o formula pe care o invatam noi la ora de dogmatica: "Nu se impartasesc de lumina, dar toti se cinstesc cu linistea". Asa au trait si dreptii Vechiului Testament, care nu s-au impartasit de lumina dumnezeiasca, pana nu a coborat la iad Domnul nostru Iisus Hristos. Dreptii Vechiului Testament nu au suferit de chinurile iadului (intelese ca stare de intristare, de singuratate), dar nu s-au impartasit de lumina, in schimb, s-au impartasit de o pace, de o liniste sufleteasca. Abia in momentul in care Mantuitorul Hristos a coborat la iad, a introdus starea de lumina, Lumina Invierii, si astfel s-a facut inceputul Raiului. Primul cetatean al Raiului este talharul de pe cruce; tot atunci i-a scos din iad si pe protoparintii Adam si Eva, si toti dreptii Vechiului Testament. Cred ca in aceeasi maniera se va intampla si cu acesti prunci nenascuti, sau care au murit inainte de botez, in sensul ca nici nu ar fi drept ca sa sufere chinurile iadului, asa cum se intampla cu cei care nu s-au pocait, si care au avut timp de pocainta. Ramane o taina pe care Dumnezeu o cunoaste. Noi doar ne gandim cum este moral sa se intample cu aceste fiinte umane".

Tartaruga 24.07.2012 11:58:01

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 460907)
Asta ar anula necesitatea Tainei Botezului, din moment ce prin botez tocmai păcatul strămoșesc este șters.

Cînd Hristos rostește dar și confirmă că vorbele Sale sînt adevărate, nimeni dintre credincioși nu mai are voie să se îndoiască de ceea ce el îi subliniază lui Nicodim:

Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu.

Deci problema copiilor trecuți nebotezați la cele veșnice rămîne în discuție.

Intr-adevar asa este, omul trebuie sa se nasca din apa si Duh pentru a intra in Imparatie.
Legat de asta, talharul de pe cruce s-a nascut din apa si Duh? Nu este posibil ca Dumnezeu sa aplice Cuvantul Sau intr-un mod stiut de El si pe care noi (sau doar eu) nu il intelegem deplin?

Florin-Ionut 24.07.2012 12:09:24

Citat:

În prealabil postat de Tartaruga (Post 460915)
Intr-adevar asa este, omul trebuie sa se nasca din apa si Duh pentru a intra in Imparatie.
Legat de asta, talharul de pe cruce s-a nascut din apa si Duh? Nu este posibil ca Dumnezeu sa aplice Cuvantul Sau intr-un mod stiut de El si pe care noi (sau doar eu) nu il intelegem deplin?

El a fost botezat cu sîngele propriu direct de către Hristos care suferea lîngă crucea lui.

Florin-Ionut 24.07.2012 12:12:17

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 460913)
Dupa Sfintii Parinti, acesti copii nu sufera chinurile iadului. Mi-aduc aminte o formula pe care o invatam noi la ora de dogmatica: "Nu se impartasesc de lumina, dar toti se cinstesc cu linistea".

Salut Costel,

Poți să cauți niște exemple concrete? Sînt extrem de curios în privința asta.

MihaiG 24.07.2012 12:23:10

Citat:

În prealabil postat de Decebal (Post 460634)
Iar acum se vine cu așa zisa "teologumenă" care în fapt, conform papei Eugeniu IV și Sinodului de la Florența este o erezie.

Teologumena prezentată de către domnul Dragomir nu este nicidecum o erezie și nu este în contradicție cu învățătura Bisericii de la Sinodul din 1439.

În primul rând, după cum a a rătat domnul Dragomir, această teologumenă nu este invenția conciliului Vatican II, ci a fost exprimată inclusiv în epoca patristică.

În al doilea rând, o analiză a textului din 1439 relevă faptul că termenii folosiți sunt "poena" și "infernum".

În teologia romano catolică, prin "infernum" se înțelege iadul în sensul Hadesului și nu al Ghehenei - împărăția morților, și nu locul de damnare perpetuă.

Termenul "poena" - tradus în mod greșit în engleză prin "pain" - poate semnifica o privațiune, nu neapărat suferință. "Poena" este gen; "poena damni" și "poena sensus" sunt specii; doar acești ultimi doi termeni semnifică pedeapsa damnaților și implică suferința ca rezultat al separării liber consimțite de Dumnezeu.

Față de cele de mai sus, teologumena privind limbul copiilor este în perfect acord cu învățătura de la Florența - copii morți nebotezați ar putea să se afle în împărăția morților, suferind o privațiune (respectiv, faptul că nu au acces la Viziunea Beatifică) dar fără să sufere din acest motiv, (pentru că nu poți suferi din cauza lipsei unui lucru decât dacă știi că ești lipsit de el) ci bucurându-se de o stare de fericire naturală.

Tartaruga 24.07.2012 12:32:54

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 460919)
El a fost botezat cu sîngele propriu direct de către Hristos care suferea lîngă crucea lui.

Nu stiu daca am inteles acest concept, il puteti dezvolta va rog? De ce nu ar putea fi vorba de acelasi botez si in cazul copiilor? Sau chiar si in cazul celor care pe patul de moarte reactioneaza la fel ca si talharul?

Decebal 01.08.2012 12:00:21

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 460924)
Teologumena prezentată de către domnul Dragomir nu este nicidecum o erezie și nu este în contradicție cu învățătura Bisericii de la Sinodul din 1439.

Teologumena prezentată de domnul Mihnea D. (și anume, locul (sau starea) sufletelor copiilor care mor nebotezați este unul de fericire naturală) nu este o erezie în cazul în care se specifică că acel "limb" face parte din Iad, că așa zisul limb nu este în afara Iadului.

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 460924)
În primul rând, după cum a arătat domnul Dragomir, această teologumenă a fost exprimată inclusiv în epoca patristică.

Faptul că ceva a fost exprimat în epoca patristică nu constituie nici un argument sau vreo justificare atâta timp cât Sinoadele generale romano-catolice au contrazis prin dogme acele poziții. Așa cum spre exemplu teologia expusă de Sfântul Ioan Damaschin cu privire la purcederea Duhului este contrazisă de Sinoadele de la Lyon și de la Florența.

Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 460924)
În teologia romano catolică, prin "infernum" se înțelege iadul în sensul Hadesului și nu al Ghehenei - împărăția morților, și nu locul de damnare perpetuă.

Probabil asta este teologia romano-catolică a dumneavoastră personală. Nu este însă și cea a Bisericii Romano-Catolice. După cum se poate vedea și din Catehismul Bisericii Romano-Catolice a cărui învățătură o tăgăduiți pe față, iadul de după moarte implică despărțirea veșnică de Dumnezeu, asta fiind de fapt și principala pedeapsă a iadului. Că acel infernum de care vorbiți că ar scrie la Florența este același cu iadul de care vorbește CBC la art. 1035 se poate vedea din compararea textelor, pentru că textul este același doar că în CBC s-a scos în mod intenționat expersia "or in original sin alone", în rest învățătura fiind aceeași.

"But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains."

sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439)


Învățătura Bisericii afirmă existența iadului și veșnicia lui. Sufletele celor care mor în starea păcatului de moarte coboară, imediat după moarte, în iad, unde suferă chinurile infernului, "focul veșnic". Pedeapsa principală a iadului constă în despărțirea veșnică de Dumnezeu, singurul în care omul poate avea viața și fericirea pentru care a fost creat și la care aspiră.

sursa: Catehismul Bisericii Catolice, art. 1035.


Citat:

În prealabil postat de MihaiG (Post 460924)
Față de cele de mai sus, teologumena privind limbul copiilor este în perfect acord cu învățătura de la Florența - copii morți nebotezați ar putea să se afle în împărăția morților, suferind o privațiune (respectiv, faptul că nu au acces la Viziunea Beatifică) dar fără să sufere din acest motiv, (pentru că nu poți suferi din cauza lipsei unui lucru decât dacă știi că ești lipsit de el) ci bucurându-se de o stare de fericire naturală.

Asta conform teologiei dumneavoastră personale, nu și conform teologiei Bisericii Romano-Catolice. Copiii morți nebotezați, fiind purtători ai păcatului originar, merg drept în Iad pentru a fi pedepsiți; că pedeapsa constă doar în despărțirea veșnică de Dumnezeu și că nu or mai fi și alte pedepse pe acolo nu neagă faptul că sunt totuși pedepsiți, și asta pentru că însăși despărțirea veșnică de Dumnezeu constituie pedeapsă. Și poate cea mai mare dintre toate. "Împărăția morților" despre care vorbiți este, după cum am văzut, Iadul. Prin urmare, dacă ar exista acel "limb" el este situat în Iad și sunt sigur că domnul Mihnea D. crede acest lucru cu certitudinea absolută a credinței.

Decebal 21.08.2012 10:22:12

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 466183)
Noi nu știm dacă fătul este primit direct în brațele lui Dumnezeu. Noi știm numai ceea ce ne spune Biserica. La rândul ei, Biserica nu poate susține cu certitudinea credinței decât ceea ce i-a fost revelat. Nu altceva decât i-a fost revelat și nici mai mult decât i-a fost revelat. Iar ceea ce se petrece cu copiii nebotezați care mor, nu ne-a fost revelat.

Acuma, de ce nu ne-a fost revelat ? Fiindcă Dumnezeu ne-a revelat nu toate lucrurile ("și multe am încă a vă spune vouă"), ci numai acelea care sunt necesare pentru salvarea noastră. De exemplu, ne-a revelat necesitatea Botezului și a ascultării de Ecclesia, ca Maică și Învățătoare.

Asta este ceea ce poate nu știți dumneavoastră. Nu este însă și cazul Bisericii Romano-Catolice care a definit la Sinodul general de la Florența că acia care mor în păcatul originar merg drept în iad pentru a fi pedepsiți, deși cu dureri inegale.

"But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains."

sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439)


Ora este GMT +3. Ora este acum 15:55:11.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.