![]() |
Limbul copiilor
O teologumenă specifică învățăturii catolice este existența unui Limbus Infantum.
Noul Testament nu ne-a lăsat nicio alegație pozitivă privind ce se întâmplă cu cei care mor fără niciun păcat personal, dar cu păcatul ancestral. Pe de altă parte, Domnul nostru, insistând asupra necesității absolute a Botezului pentru mântuire, a spus, de exemplu (Ioan 3:5) că nașterea din nou, din apă și din duh, este necesară pentru mântuire. De aici, înțelegem că nu este posibilă viziunea beatifică (accesul în "împărăția Cerului" sunt, riguros, cuvintele lui Isus) pentru nebotezați. Aceasta, deoarece a spune "condiția alfa este necesară pentru proprietatea P" este echivalent cu a spune "dacă non alfa, atunci non P". Prin urmare, nu este contrar Bibliei și corespune unor veacuri de gândire și tradiție creștină, să avem părerea că locul (sau starea) sufletelor copiilor care mor nebotezați este unul de fericire naturală, asemănătoare celei în care se aflau drepții Vechiului Testament. Prin analogie cu acel Limbus patrum vorbim de Limbus Infantum. Ce spun Sfinții Părinți despre Limbus Infantum? Ce spun Doctorii Bisericii despre copiii care mor nebotezați? În perioada pre-augustiniană, o referință mai clară și explicită întâlnim la Sf Grigore de Nazianz: Se va întâmpla, cred eu (...) ca cei menționați (copiii morți nebotezați) să nu fie nici admiși de dreptul judecător la gloria cerească, nici condamnați să sufere pedeapsa, fiindcă, deși nesigilați (prin Botez) ei nu sunt răi. Întrucât din faptul că cineva nu merită pedeapsă nu urmează aceea că ar merita onoruri, nici din faptul că cineva nu merită onoruri nu rezultă că ar merita să fie pedepsit (Orațiune 40, nr. 23) De aceeași părere este și Sf Ambrozie, care susține că "a doua moarte" care este trimiterea în iadul chinurilor damnaților nu este rezultat al păcatului adamic, ci al păcatului personal. În ceea ce îl privește pe Tertulian (cu observația că, în cazul său, vorbim despre un Părinte, dar nu despre un Sfânt Părinte) el este atât de convins de inocuitatea păcatului ancestral, încât nici nu recomandă Botezul copiilor. Odată cu Sf Augustin, teologumena Limbului Copiilor începe să se cristalizeze, așa cum vom vedea. |
Citat:
30. Cel ce nu este cu Mine e impotriva Mea, iar cel ce nu aduna cu Mine, risipeste. (MT 12:30) Rezultă că(din principiu) un copil nebotezat, dar decedat, nefiind împotriva lui Cristos(fără păcate), nu risipește; deci e fericit din principiu. Poate că pur și simplu el astfel se mântuiește mai ales că suferă(incoștient); poate atât i-a lipsit. Părerea mea e că nou-născuții care mor nebotezați sunt fericiți(cum spuneți dvs, natural) pentru că sufletele lor, imaculat întrupate, nu s-au dezis cu nimic de Dumnezeu, rămânând la fel, imaculate. |
Parerea domnului Mihnea Dragomir e parerea domnului Mihnea Dragomir, iar parerea domnului Demetrius este parerea domnului Demetrius. Insa adevarul este ca parerea Domnului o stie doar Domnul! ;)
Fiecare varianta pare plauzibila, insa adevarul este ca mai exista si altele: de exemplu, poate ca ei pur si simplu inceteaza sa mai existe vreodata (ca si cum niciodata nu ar fi fost) - Deci nu sunt judecati si nu ajung nici in rai, nici in iad. Sau, tinand cont de faptul ca noi suntem pacatosi din cauza ca Adam si Eva au pacatuit => ca pacatul a produs in trupurile stramosilor nostrii un defect genetic care se transmite (probabil din ce in ce mai defect) din generatie in generatie. Dar, din cand in cand, acesta nu se transmite, sau apare ca gena care nu se manifesta (pentru cine stie cate ceva despre genetica, stie ca acest lucru este posibil). Stim noi daca e asa? Nu - doar Dumnezeu poate sa stie ca daca acel copil ar fi trait ar fi fost mai liber de pacat decat noi. Ca urmare, nemaiavand nevoie sa se pocaiasca sau sa fie botezat, a fost luat direct la cer. Si supozitiile ar putea continua.... dar: De ce sa ne punem noi in locul lui Dumnezeu? Oare nu stie El mai bine? |
Citeam pe undeva ce spune Părintele Cleopa despre pruncii morți nebotezați sau avortați, anume că sufletele lor bîntuie prin locuri pustii, neavînd acces în Rai, dar nici în Iad fiind trimiși.
Pînă la proba contrarie, din cîte am citit, am tras o concluzie relativă la problema mîntuirii celor nebotezați. Cred că versetul următor explică ce se va întîmpla cu ei după Judecata de Apoi: "Fericiți cei blînzi, că aceia vor moșteni pământul." |
Interesanta problema.
Ma intreba zilele astea cineva unde se duc pruncii avortati,prin avort provocat sau spontan. I-am raspuns ca nu stiu.Doar Domnul, in bunatatea sa stie ce va face cu sufletele acestea. Ceea ce stiu sigur e unde va merge sufletul meu daca nu duc o viata asa cum o cere Hristos.Cred ca asta ar trebui sa fie adevarata grija.Pe altii ii mantuie Domnul fara sa ne intrebe pe noi, dar de mantuirea proprie suntem responsabili fiecare in parte. |
Citat:
Citat:
|
Eu am un prunc trecut la Domnul, la varsta de un an si o luna. Dar nu am avut si nu am nici o indoiala ca fata mea este la Domnul Iisus.
"Lasati copilasii sa vina la Mine si nu-i opriti, caci Imparatia cerurilor este a celor ca acestia." (Luca 18:16) Acum, daca Domnul se refera aici la noi, sa fim ca niste copii (prunci la rautate - 1Cor.14:20) dandu-i pe ei ca pilda, nu credeti ca are si pentru micuti locul lor in Cer? |
Citat:
Versetul citat se referă la cu totul altceva, după cum, dealtfel, ați sesizat singur. |
Citat:
Domnule Mihnea, nu am nevoie de aprobarea dvs. teologica. Ca tata eu am stat inaintea lui Hristos cerand sufletul fetitei mele inapoi, in trupul ei. Iar cum mi-a raspuns mie Domnul nu puteti dvs. sa explicati, nici cu Biblia nici cu tot clerul dvs. Eu stiu Cine mi-a vorbit si stiu ce m-a incredintat atunci. Pentru mine nu este numai Sola Scriptura ci si Sola Fide, si Sola Gratia. Ca si crestin marturisesc ca mie nu imi vorbeste numai Cuvantul scris ci si Cuvantul soptit. |
Mai zice aia cu multe locasuri..
Si mai e un loc in care zice ca viata omului nu e fara de pacat nici macar de ar fi de o singura zi. Problema cu un astfel de copil, in special unul care nici macar nu s-a nascut este faptul ca nu are un psihic format practic. El se formeaza din interactiunile cu mediul. Este in mare parte o foaie alba, cu ceva impulsuri probabil nu toate din cele mai pozitive (a se vedea si chestia cu pacatul stramosesc care nu e In ce mediu se poate afla? Cum poate interactiona cu el? Psihic vorbind bate pasul pe loc fiind suspendat in timp sau are un adevarat mediu social prin care i se formeaza personalitatea - un fel de parinti "virtuali" daca vreti? Ca de un salt-miracol de la copil la adult e putin improbabil. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Noapte buna. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Doar asa se explica scarba.. Ca altfel, daca am vedea cu adevarat, duhovniceste, propria mizerie, nu prea mai putem sa ne scarbim de a altora. |
Citat:
"But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains." sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439) Sau ar mai fi o soluție, anume dumneavoastră de fapt s-ar putea să nu credeți că papa Eugeniu IV și Sinodul ecumenic de la Florența au fost infailibili și că de fapt au greșit când au dat dogma citată puțin mai sus. Citat:
Dacă studiem mai atent problema putem să înțelegem că aici nu avem de a face doar cu o contrazicere fățișă a unei sentințe dogmatice a unui papă (infailibil) la un sinod ecumenic, ci și cu refasonare a așa zisei credințe catolice care se face inclusiv prin ultimul catehism catolic care, atunci când reia în art. 1035 citatul de la Sinodul de la Florența "uită", "omite" să copieze și partea cu păcatul originar. Învățătura Bisericii afirmă existența iadului și veșnicia lui. Sufletele celor care mor în starea păcatului de moarte coboară, imediat după moarte, în iad, unde suferă chinurile infernului, "focul veșnic". Pedeapsa principală a iadului constă în despărțirea veșnică de Dumnezeu, singurul în care omul poate avea viața și fericirea pentru care a fost creat și la care aspiră. sursa: Catehismul Bisericii Catolice, art. 1035. Din analiza comparativă a celor două texte, al papei Eugeniu IV de la Sinodul de la Florența și al noului Catehism romano-catolic, vedem că în noul catehism propoziția subliniată este aceeași aproape cu aceea de la Florența, doar că există omisiunea "întâmplătoare" care se referă la cei care mor în păcatul originar. Cu alte cuvinte noul Catehism romano-catolic trece sub tăcere în mod intenționat o dogmă definită la un sinod ecumenic, încercând să dea de înțeles că acea dogmă de fapt nu ar face parte din credința romano-catolică definită la un sinod ecumenic. Iar acum se vine cu așa zisa "teologumenă" care în fapt, conform papei Eugeniu IV și Sinodului de la Florența este o erezie. |
După cum spuneam, bine ați revenit între noi, domnule Savonarola.
Totuși, înainte să lămurim orice problemă teologică, ar fi bine să lămurim apartenența dumneavoastră confesională, ca să știm din ce punct de vedere discutăm. Aici pe forum oscilați între ortodoxie și niște idei bizare, gen "gnoză spirituală" și "misterii". Pe alt forum sunteți catolic ultra - tradiționalist. Care să rămână ? |
de unde vine termenul "limb" ??
|
Din limba latină; limbus înseamnă margine sau graniță.
|
Citat:
Eu asa vad lucrurile (deocamdata) dar poate ma insel, Domnul stie mai bine. Cert ramane faptul ca El nu a dorit oprirea copiilor ci Imparatia este a unora ca ei, si nici unul din cei pe care i-a binecuvantat atunci cand a pronuntat aceste cuvinte nu era botezat. Deci daca El nu i-a oprit atunci, nu o sa-i opreasca nici acum. Asa cred, dar repet, poate ma insel, Domnul stie mai bine. |
Citat:
Cînd Hristos rostește dar și confirmă că vorbele Sale sînt adevărate, nimeni dintre credincioși nu mai are voie să se îndoiască de ceea ce el îi subliniază lui Nicodim: Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu. Deci problema copiilor trecuți nebotezați la cele veșnice rămîne în discuție. |
Citat:
|
Citat:
Legat de asta, talharul de pe cruce s-a nascut din apa si Duh? Nu este posibil ca Dumnezeu sa aplice Cuvantul Sau intr-un mod stiut de El si pe care noi (sau doar eu) nu il intelegem deplin? |
Citat:
|
Citat:
Poți să cauți niște exemple concrete? Sînt extrem de curios în privința asta. |
Citat:
În primul rând, după cum a a rătat domnul Dragomir, această teologumenă nu este invenția conciliului Vatican II, ci a fost exprimată inclusiv în epoca patristică. În al doilea rând, o analiză a textului din 1439 relevă faptul că termenii folosiți sunt "poena" și "infernum". În teologia romano catolică, prin "infernum" se înțelege iadul în sensul Hadesului și nu al Ghehenei - împărăția morților, și nu locul de damnare perpetuă. Termenul "poena" - tradus în mod greșit în engleză prin "pain" - poate semnifica o privațiune, nu neapărat suferință. "Poena" este gen; "poena damni" și "poena sensus" sunt specii; doar acești ultimi doi termeni semnifică pedeapsa damnaților și implică suferința ca rezultat al separării liber consimțite de Dumnezeu. Față de cele de mai sus, teologumena privind limbul copiilor este în perfect acord cu învățătura de la Florența - copii morți nebotezați ar putea să se afle în împărăția morților, suferind o privațiune (respectiv, faptul că nu au acces la Viziunea Beatifică) dar fără să sufere din acest motiv, (pentru că nu poți suferi din cauza lipsei unui lucru decât dacă știi că ești lipsit de el) ci bucurându-se de o stare de fericire naturală. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
"But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains." sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439) Învățătura Bisericii afirmă existența iadului și veșnicia lui. Sufletele celor care mor în starea păcatului de moarte coboară, imediat după moarte, în iad, unde suferă chinurile infernului, "focul veșnic". Pedeapsa principală a iadului constă în despărțirea veșnică de Dumnezeu, singurul în care omul poate avea viața și fericirea pentru care a fost creat și la care aspiră. sursa: Catehismul Bisericii Catolice, art. 1035. Citat:
|
Citat:
"But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains." sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439) |
Ora este GMT +3. Ora este acum 15:55:11. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.