Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Botezul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5017)
-   -   Unul dintre nasi nu este ortodox! (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14969)

dr.cri 16.05.2012 14:35:16

Unul dintre nasi nu este ortodox!
 
Buna ziua,
am aflat cu stupoare, abia acum, ca nasul fetitei mele de 3 ani nu este ortodox!
deoarece nasul nu ne-a spus ca nu este ortodox, atat noi, ca parinti, cat si preotul am acceptat aceasta persoana ca nas!
ca sa fiu si mai exact nasul nu era ortodox in momentul botezului, dar la cateva luni dupa botez sa convertit (botezat) si el la ortodoxism!
credeti ca acest lucru imi poate afecta copilul in vreun fel?

DragosP 16.05.2012 15:28:34

N-am înțeles: până la urmă e sau nu ortodox? :39:

zaharia_2009 16.05.2012 15:42:19

Prima grija a oricarui om , si si preot mai ales, este ca atunci cind accede, voieste sa foloseasca cele duhovnicesti , trebuie sa cerceteze (sa se informeze bine) si sa implineasca cele duhovnicesti . Nimeni nu se aseaza la masa cu gindul de a se sui in tren si nimeni nu se suie in pat seara la culcare cu gindul ca la prima statie se va da jos !
Ci toti care se pregatesc sa faca un lucru in buna rinduiala , datori sunt sa se pregateasca si sa se informeze cum trebuie ca lucrurl pe care il va face sa fie asa cum trebuie .
Daca suntem neglijenti de felul nostru sau superficiali exista posibilitatea sa facem lucruri rele pt. care nu ne va ajunge o viata de cainta ... sau de pocainta !

In primul si primul rind, greseala si pacatul mare si cel care va avea mult de tras este parintele preot (a se vedea povestea parintelui Cleopa cu preotul care a cununat 2 tineri si la care unul din nasi era evreu mozaican !).
Apoi, parintii copilului care , din neglijenta sau din alta cauza , si-au incredintat copilul ca sa fie increstinat (asta daca si intelegeti profunda semneificatie a ceea ce insemneaza a fi increstinat)de catre un necrestin .
Daca venea muma-padurii si va cerea copilul ca sa vi-l increstineze , tot asa procedati ? Si daca a venit travestita , de ce nu ati cercetat-o ?
Apoi si copilul are de suferit din cauza primilor 2 si din ceea ce decurge din insemnatatea de a fi avut chezas/garant (ceea ce reprezinta defapt nasul) un negarant , defapt.

Situatia se rezolva prin cercetarea parintelui episcop al locului si ce va hotari el aceea se va si face !

dr.cri 16.05.2012 15:46:56

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 445460)
N-am înțeles: până la urmă e sau nu ortodox? :39:

in momentul botezuluii nu era ortodox, s-a crestin ulterior botezului!

Yasmina 16.05.2012 17:36:27

Pai spuneti "unul dintre nasi",asta insemnand ce anume in imprejurarea de fata?
Cine anume v-au botezat fetita?Un cuplu necasatorit? O sora si un frate?Doi frati?Ma gandesc la un cuplu necasatorit,deoarece in cazul in care erau casatoriti trecerea la ortodoxie se facea cu ocazia cununiei.
Imi pare destul de ciudat evenimentul,mai ales ca toti preotii verifica inainte trairea si situatia spirituala a viitorilor nasi,dar se vede treaba ca mai sunt si exceptii.
Oricum un sfat bun il aveti de la dl Zaharia.

Annyta 16.05.2012 17:46:42

Am si eu cateva intrebari: la botez este nevoie de un nas (sau o nasa) care va tine copilul in brate, "va da replicile cuvenite", va spune Crezul si va fi "chezas" pentru educarea copilului in credinta ortodoxa.
Mai este nevoie de cineva care sa tina lumanarea de botez. Acesta se numeste/ este tot nas? Are acelasi "grad" ca si "primul nas"?

Adriana Cluj 16.05.2012 17:56:48

Citat:

În prealabil postat de Yasmina (Post 445481)
Pai spuneti "unul dintre nasi",asta insemnand ce anume in imprejurarea de fata?
Cine anume v-au botezat fetita?Un cuplu necasatorit? O sora si un frate?Doi frati?Ma gandesc la un cuplu necasatorit,deoarece in cazul in care erau casatoriti trecerea la ortodoxie se facea cu ocazia cununiei.
Imi pare destul de ciudat evenimentul,mai ales ca toti preotii verifica inainte trairea si situatia spirituala a viitorilor nasi,dar se vede treaba ca mai sunt si exceptii.
Oricum un sfat bun il aveti de la dl Zaharia.

dr.cri specifica putin mai sus ca de fapt persoana respectiva nu era crestin. Asta inteleg eu de aici:""in momentul botezuluii nu era ortodox, s-a crestin ulterior botezului! ""

Oricum si eu sustin ca sfatul primit este de luat in seama. Daca vrea...

AlinB 16.05.2012 18:00:14

Ma mir ca este posibil sa nu cunosti religia viitorilor nasi.

Stiu si eu un caz in care copilul are nas... evreu, dar asta in deplina cunostinta de cauza a parintilor - preotul, nu stiu.

In cazul asta..ma intreb pentru ce atata agitatie in definitiv, faptul ca acum este ortodox asta conteaza si atat.
Mai problematic era daca ramanea cum era dar nu e o mare poveste acum, botezul primit nu depinde de nasi.

Cati ortodocsi nu boteaza si pe urma nu au nici o treaba cu finii lor..ce importanta are ca sunt/au ramas formal ortodocsi?

ioanna 16.05.2012 18:03:52

Citat:

În prealabil postat de dr.cri (Post 445454)
Buna ziua,
am aflat cu stupoare, abia acum, ca nasul fetitei mele de 3 ani nu este ortodox!
deoarece nasul nu ne-a spus ca nu este ortodox, atat noi, ca parinti, cat si preotul am acceptat aceasta persoana ca nas!
ca sa fiu si mai exact nasul nu era ortodox in momentul botezului, dar la cateva luni dupa botez sa convertit (botezat) si el la ortodoxism!
credeti ca acest lucru imi poate afecta copilul in vreun fel?

Nu cred ca nasul a fost de rea-credinta, cred ca el n-a stiut ca nu are voie sa boteze daca nu este el insusi botezat , iar preotul, care ar fi trebuit sa discute cu el, probabil nu si-a putut imagina ca cineva, care nu e ortodox, vine sa boteze un copil.

Daca nasul s-a botezat ulterior, inseamna ca era catehumen in momentul in care a participat la botezul copilului, nu era o persoana necredincioasa care a indeplinit o formalitate, ci el chiar a crezut atunci cand a rostit Crezul in numele copilului d-voastra, a fost sincer, de aceea nu vad de ce copilul ar putea fi afectat, pentru o culpa ce nu-i apartine. Vorbiti insa cu preotul, doar el va poate ajuta si lamuri, caci e o situatie speciala.

delia31 16.05.2012 18:32:25

Citat:

În prealabil postat de dr.cri (Post 445454)
Buna ziua,
am aflat cu stupoare, abia acum, ca nasul fetitei mele de 3 ani nu este ortodox!
deoarece nasul nu ne-a spus ca nu este ortodox, atat noi, ca parinti, cat si preotul am acceptat aceasta persoana ca nas!
ca sa fiu si mai exact nasul nu era ortodox in momentul botezului, dar la cateva luni dupa botez sa convertit (botezat) si el la ortodoxism!
credeti ca acest lucru imi poate afecta copilul in vreun fel?



dar nasa? cine a tinut fetita in brate si a rostit lepadarile si Crezul?

ioanna 16.05.2012 18:45:07

ooooo.... acuma am vazut titlul: unul dintre nasi nu era ortodox, am crezut ca doar el a fost nasul si a rostit Crezul si juramantul in numele copilului de lepadare de satana si impreunare cu Hristos.

dr.cri 16.05.2012 18:58:21

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 445497)
ooooo.... acuma am vazut titlul: unul dintre nasi nu era ortodox, am crezut ca doar el a fost nasul si a rostit Crezul si juramantul in numele copilului de lepadare de satana si impreunare cu Hristos.

nasii au fost un cuplu necasatori.
nasa era ortodoxa, nasul nu era ortodox.
la cateva luni dupa botezul copilului s-au casatorit si ei, moment in care nasul a trecut la ortodoxism!

ioanna 16.05.2012 19:07:35

Citat:

În prealabil postat de dr.cri (Post 445499)
nasii au fost un cuplu necasatori.
nasa era ortodoxa, nasul nu era ortodox.
la cateva luni dupa botezul copilului s-au casatorit si ei, moment in care nasul a trecut la ortodoxism!

Cine a spus Crezul si lepadarile? Ea sau el?
(banuiesc ca ea, deci juramantul e valid)

delia31 16.05.2012 19:10:39

Nas e doar unul, si anume cel care tine copilul in brate si rosteste Crezul si lepadarile.
Daca acesta face parte dintr-un cuplu necasatorit, perechea lui, cel care nu tine copilul, e la fel ca si ceilalti participanti la Botez, adica impreuna rugator sau un fel de nas doar onorific.
Cine a tinut fetita si a rostit Crezul? El sau ea?

dr.cri 16.05.2012 19:21:32

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 445503)
Nas e doar unul, si anume cel care tine copilul in brate si rosteste Crezul si lepadarile.
Daca acesta face parte dintr-un cuplu necasatorit, perechea lui, cel care nu tine copilul, e la fel ca si ceilalti participanti la Botez, adica impreuna rugator sau un fel de nas doar onorific.
Cine a tinut fetita si a rostit Crezul? El sau ea?

ea, nasa a rostit crezul!

AlinB 16.05.2012 19:23:01

Vai..ce poveste, validitatea botezului nu depinde de credinta nasilor si punct.

ioanna 16.05.2012 19:27:03

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 445510)
Vai..ce poveste, validitatea botezului nu depinde de credinta nasilor si punct.

Cum sa nu depinda? Adica nasul e doar un actor care rosteste niste cuvinte in care poate sa nu creada? :) De ce crezi ca Biserica spune ca nasul sa fie ortodox?

AlinB 16.05.2012 19:28:59

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 445513)
Cum sa nu depinda? Adica nasul e doar un actor care rosteste niste cuvinte in care poate sa nu creada? :) De ce crezi ca Biserica spune ca nasul sa fie ortodox?

Si daca e doar un ortodox formal si tot ceea ce face este sa citeasca si nu crede nimic din ceea ce citeste (Crezul), botezul nu mai e valid?

Yasmina 16.05.2012 19:34:07

Eu ma intreb cum de au botezat nefiind casatoriti...?
Probabil ca sunt f rare cuplurile casatorite,de acea preotii mai fac compromisuri...(tot ce se poate).

ioanna 16.05.2012 19:45:48

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 445515)
Si daca e doar un ortodox formal si tot ceea ce face este sa citeasca si nu crede nimic din ceea ce citeste (Crezul), botezul nu mai e valid?

Daca vrednicia nasului lipseste, absenta ei este suplinita de credinta si vrednicia celor care participa la botez. Macar unul dintre ei trebuie sa creada in Taina Botezului.



zaharia_2009 16.05.2012 19:56:40

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 445510)
Vai..ce poveste, validitatea botezului nu depinde de credinta nasilor si punct.

Vai ce poveste... te ia si lehamitea !
Da' ce draga , nasul care te introduce in ortodoxie si gireaza pt. tine inaintea lui Hristos nu poate fi un satanist ? Sau nu poate fi un scientolog ori un mormon ?
Ba da ! cum sa nu ! Ca validitatea botezului nu poate sa depinda de credinta nasului ! Depinde de circiutul apei in natura botezului !
Ce , nu ati vazut la facultatea de mecanica sa predea un profesor de chirurgie si sa te scota inginer un colectiv de preofesori de pictura ?
Ba da ! Ce nu a vazut lumea asta !
Daaaa, si noi suntem ortodocsi ... Da, da !
Unde spunea nemuritorul Gambeta ca are broasca genunchiul ?

Pai si formalismul acesta in care desi 87% din populatia tarii se declara ortodoxa , dar la biserica nu merg defapt decit 4% din populatie nu arata ... nihilismul si formalismul ortodocsilor ? Si atunci se mai merita sa mai credem si sa mai mergen la biserica in marea asta de formalism ?
Si formalismul tuturor parastaselor care se fac desi nimeni nu mai poate invia pe cei morti ... nu il luam in seama , ca si asta conteaza mult ?
Si alte formalisme de care este "plina" biserica , sa nu mai zicem acum...

Vai, ce facem cu atita formalism la romanii ortodocsi ? Eu zic sa plecam si sa ramina un frate bine nominalizat care sa stinga lumina in biserica si in tara , nu !?

Yasmina 16.05.2012 20:11:01

O mare proportie din cei 87% ortodoxi or fi fost botezati de nasi care ei insasi nu cunosc valorile ortodoxiei si/sau traiesc departe de canoane(vezi cazuri actuale cu nasii necasatoriti).

Adriana Cluj 16.05.2012 20:13:05

Asta nu inseamna ca asa trebuie sau asa este bine...

lore86 16.05.2012 22:17:17

Citat:

În prealabil postat de dr.cri (Post 445499)
nasii au fost un cuplu necasatori.
nasa era ortodoxa, nasul nu era ortodox.
la cateva luni dupa botezul copilului s-au casatorit si ei, moment in care nasul a trecut la ortodoxism!

cum a putut preotul sa-i cunune de vreme ce ei au devenit rude spirituale de gradul 2???

zaharia_2009 16.05.2012 22:21:44

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 445545)
cum a putut preotul sa-i cunune de vreme ce ei au devenit rude spirituale de gradul 2???

Corect ! Asta inca nu a sesizat nimeni pina acum !

Annyta 17.05.2012 09:12:47

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 445503)
Nas e doar unul, si anume cel care tine copilul in brate si rosteste Crezul si lepadarile.
Daca acesta face parte dintr-un cuplu necasatorit, perechea lui, cel care nu tine copilul, e la fel ca si ceilalti participanti la Botez, adica impreuna rugator sau un fel de nas doar onorific.
Cine a tinut fetita si a rostit Crezul? El sau ea?

Daca este asa cum zice Delia (si nu contest absolut deloc), atunci de ce se considera ca intre nas(a) si cel care tine lumanarea exista o relatie de rudenie spirituala de gradul 2?

delia31 17.05.2012 10:58:42

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 445586)
Daca este asa cum zice Delia (si nu contest absolut deloc), atunci de ce se considera ca intre nas(a) si cel care tine lumanarea exista o relatie de rudenie spirituala de gradul 2?



Intr-un articol scris de Parintele Petru Pruteanu, intitulat ”Inrudirile spirituale ce se creeaza in urma botezului”, citand Canonul 53 de la Sinodul Trulan, parintele spune asa: ” Este bine să se înțeleagă că nu toți cei care asistă și se roagă la botez, sunt și nași. Naș este doar cel care ține pruncul și rostește Crezul în locul finului (dacă acesta este mic).
Restul persoanelor, cum îi numim noi cumătri, nu sunt decât niște asistenți-rugători la săvârșirea Tainei și, corect ar fi, ca ei nici să nu fie implicați în toate gesturile liturgice de la Botez: lepădările, înconjurul cristelniței (la cântarea „Câți în Hristos v-ați botezat…) etc. În acest caz, chiar dacă unul din soți este naș de botez, celălalt este un simplu asistent-rugător, așa cum și în vechime era întreaga comunitate (sat sau chiar oraș).”



Annyta, am dat reply la intrebarea ta pt. ca ai citat postarea mea, insa eu, nefiind o cunoscatoare in domeniu, iti recomand sa intrebi un preot care stie bine toate canoanele, pentru ca eu nu stiu din ce canon anume reiese ca nasa unui copil nu se poate casatori ulterior cu vreun participant la botezul la care ea a devenit nasa, in afara de fin sau tatal finului. Inrudirea spirituala este intre fin si nas, si intre nas si unul din parintii finului.


Intregul articol mai jos: Pr.Petru Pruteanu, Inrudirile spirituale ce se creeaza in urma botezului

„Pe lângă înrudirea trupească (fizică), în creștinism se ține cont și de înrudirea spirituală. Canonul 53 de la Sinodul Trulan (691-692), singurul care abordează această problemă, numește înrudirea spirituală ca fiind „mai presus decât legătura cea după trup”, de unde și o serie întreagă de confuzii.

Aceastea apar pentru că Biserica interzice căsătoria între rudele după trup până la al 7-lea grad, dar același Canon interzice legătură dintre rudele spirituale doar până la gradul 2 (unii extrinzându-o mai târziu până la gradul 3).

Deci, acest „mai presus” trebuie înțeles în sens calitativ (duhovnicesc), nu că el ar implica aceleași resticții ca la înrudirea trupească, unde se pune și problema „amestecului de sânge”.

Și în prezent, de foarte multe ori, această reglementare canonică nu este înțeleasă corect, ivindu-se două categorii de întrebări:

- Dacă e bine sau nu să fie botezați în aceeași apă un băiat și o fată?
- Dacă soțul și soția pot asista la același botez (împreună)?
- Dacă doi tineri (băiat și fată), care au asistat la un botez, se mai pot căsători?

Încercăm să răspunde sistematic la aceste categorii de întrebări.
1) Înainte de a răspunde la această întrebare, trebuie să răspundem la întrebarea dacă botezarea a două persoane într-o apă îi face sau nu frați spirituali. Dacă da, atunci, în cazul când e vorba de un băiat și o fată, când ajung mari, ei nu se pot căsători.
Mai apare și întrebarea dacă părinții/nașii lor mai țin cont cu cine a fost botezat fiul/finul sau fiica/fina lor și le-a spus acest lucru și copiilor/finilor lor. E greu de închipuit acest lucru în zilele noastre.

În acest context, pt a evita o astfel de problemă, unii preoți evită botezarea unui băiat și a unei fete împreună. Deci totul se face din măsuri de “precauție”, care însă trebuie de văzut în ce măsură sunt justificate.

Știm că în trecut, înainte de generalizarea pedobaptismului, creștinii se botezau doar la marile sărbători în baptisteriu. În aceeași apă a Botezului se puteau afunda zeci, sute, iar în cazuri speciale chiar și mii de candidați, indiferent de vârstă, etnie sau sex.
Cred că nu de puține ori, în aceeași apă, erau botezați soțul și soția sau părinții și copiii, în funcție de momentul convertirii fiecăruia la creștinism și a parcurgerii disciplinei catehumenatului.
Oricum, nicio prevedere canonică nu interzice sau limitează în vreun fel practica botezului de obște. În canoane se vorbește doar de o înrudire spirituală între fin și naș, și între naș și unul din părinții finului rămas văduv (vezi Canonul 53 Trulan).

Deci nu există niciun impediment în botezarea într-o crestelniță a unui băiat cu o fată, chiar dacă aceștia ar urma să se și căsătorească.


2) Reieșind din același Canon – 53 Trulan, dar ținând cont și de vechea practică de a săvârși Botezul, când asista întreaga comunitate la acest moment solemn, reiese limpede că nu este nicio problemă dacă asistă la botez soțul și soția sau 2 logodnici.

Dacă e să intrăm puțin în esența Canonului, observăm că este interzis ca unul din părinți să fie nașul propriului copil, pentru că în acest caz, acei soți nu ar mai putea trăi împreună – șiretlic care a și fost folosit de unii pentru a divorța. În rest, nu-i nici o problemă.

Pentru a înțelege totuși răspunul nostru la întrebarea de mai sus, este nevoie de o precizare:
Este bine să se înțeleagă că nu toți cei care asistă și se roagă la botez, sunt și nași. Naș este doar cel care ține pruncul și rostește Crezul în locul finului (dacă acesta este mic). Restul persoanelor, cum îi numim noi cumătri, nu sunt decât niște asistenți-rugători la săvârșirea Tainei și, corect ar fi, ca ei nici să nu fie implicați în toate gesturile liturgice de la Botez: lepădările, înconjurul cristelniței (la cântarea „Câți în Hristos v-ați botezat…) etc.

În acest caz, chiar dacă unul din soți este naș de botez, celălalt este un simplu asistent-rugător, așa cum și în vechime era întreaga comunitate (sat sau chiar oraș).

Deci este nejustificată interdicția pusă de preoți ca la Botez să nu asiste doi soți sau logodnici. Este permis să asiste chiar și ambii părinți la botezul propriului copil, dar cu interdicția ca unul din părinți să fie și naș.”

Sursa: http://www.teologie.net/2009/10/19/i...rma-botezului/

Annyta 17.05.2012 11:23:27

Multumesc, Delia, pentru raspunsul detaliat.
Insa la toate botezurile la care am participat li se cere si nasilor si celor care tin lumanarea sa se invarta in jurul cristelnitei la cantarea "Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si-mbracat". Astfel fiecare copil va avea doi nasi... ca sa nu mai vorbim de cei care isi aleg de la inceput doua familii/ perechi ca nasi...

delia31 17.05.2012 11:39:26

Citat:

În prealabil postat de Annyta (Post 445591)
Multumesc, Delia, pentru raspunsul detaliat.
Insa la toate botezurile la care am participat li se cere si nasilor si celor care tin lumanarea sa se invarta in jurul cristelnitei la cantarea "Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si-mbracat". Astfel fiecare copil va avea doi nasi... ca sa nu mai vorbim de cei care isi aleg de la inceput doua familii/ perechi ca nasi...




Doi soti care au primit taina cununiei in Biserica, in virtutea acestei taine devin „un singur trup”. Taina aceasta a cununiei mare este! La un eventual botez, doar unul din ei tine copilul in brate si rosteste Crezul si lepadarile in numele pruncului, dar ei fiind deja uniti in Taina Cununiei, normal ca si celalalt devine nas si astfel copilul are doi nasi. Insa doar daca cei doi au fost in prealabil cununati in Biserica.

lore86 18.05.2012 10:41:28

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 445594)
Doi soti care au primit taina cununiei in Biserica, in virtutea acestei taine devin „un singur trup”. Taina aceasta a cununiei mare este! La un eventual botez, doar unul din ei tine copilul in brate si rosteste Crezul si lepadarile in numele pruncului, dar ei fiind deja uniti in Taina Cununiei, normal ca si celalalt devine nas si astfel copilul are doi nasi. Insa doar daca cei doi au fost in prealabil cununati in Biserica.

Corect. Doar ca atunci cand preotul in ectenie pomeneste nasii, ii rosteste pe ambii.De asemenea lepadarile le rostesc impreuna, crezul la fel, participarea la "dansul baptismal" la fel.
Daca acest canon nu isi avea sensul, sfintii parinti nu l-ar mai fi dat.Altfel intreb: care sunt gradele de rudenie de gradul 1, 2 si 3 spirituale daca cel ce participa la botez alaturi de nas este doar un impreuna rugator?

Amintea canonul 54 Trulan ca nu ii implica spiritual pe toti participantii la botez.De acord.Dar de asemenea nu toti participantii rostesc lepadarile, crezul, participa la "dansul" baptismal etc. Pr Ilarion spunea ca cei care rostesc leadarile, crezul sunt nasi. CA nu e bine, ca nu e corect, asta e altceva.(asta in cazul nasilor multiplii). Pe cand parintii si alti particpanti nici nu rostesc lepadarile si nici crezul. Dar atunci cand se intampla ca finul sa aiba nasi multiplii, acestia se inrudesc intre ei.


P.s nu am nimic cu tanarul preot Petru Pruteanu, doar ca multe din spusele lui contravin invataturilor parintilor de un inalt nivel duhovnicesc precum pr Galeriu, pr Cleopa. Si asta imi da de gandit...

Annyta 18.05.2012 13:23:08

Eu consider ca sunt singura nasa a copilului. Eu singura am rostit lepadarile si Crezul. Cel care a tinut lumanarea era un participant la ceremonie, aflat in acel moment in biserica.
Desi a fost solicitat sa participe la dansul acela imprejurul cristelnitei.

Sincer vorbind, asa am vazut intamplandu-se la mai multe botezuri, adica o singura persoana rosteste lepadarile si Crezul...

Daca ar fi musai sa fie doi nasi, ar trebui specificat undeva. Cea mai buna explicatie mi se pare cea a Deliei, conform careia o pereche cununata devin impreuna nasi ai copilului intrucat, de la cununie, sunt deja "un singur trup". Dar nu este obligatoriu ca la un botez sa fie o perche de nasi, ci unul singur e suficient. Asta e concluzia mea.... cu parere de rau ca (si) in biserica se fac destule confuzii si nu ni se explica lucrurile/ canoanele nici macar pe scurt....

N.Priceputu 18.05.2012 13:52:23

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 445730)
P.s nu am nimic cu tanarul preot Petru Pruteanu, doar ca multe din spusele lui contravin invataturilor parintilor de un inalt nivel duhovnicesc precum pr Galeriu, pr Cleopa. Si asta imi da de gandit...

În ce sens consideri că ce spune pr. Petru Pruteanu contravine învățăturilor părintelui Galeriu? Te întreb asta pentru că eu am rămas cu impresia că, de fapt, felul în care e înțeleasă înrudirea duhovnicească de către cei pe care i-am menționat e asemănător.

Părintele Cleopa are, într-adevăr, o altă viziune.

AlinB 18.05.2012 16:02:03

Citat:

În prealabil postat de zaharia_2009 (Post 445521)
Vai ce poveste... te ia si lehamitea !
Da' ce draga , nasul care te introduce in ortodoxie si gireaza pt. tine inaintea lui Hristos nu poate fi un satanist ? Sau nu poate fi un scientolog ori un mormon ?
Ba da ! cum sa nu ! Ca validitatea botezului nu poate sa depinda de credinta nasului ! Depinde de circiutul apei in natura botezului !
Ce , nu ati vazut la facultatea de mecanica sa predea un profesor de chirurgie si sa te scota inginer un colectiv de preofesori de pictura ?
Ba da ! Ce nu a vazut lumea asta !
Daaaa, si noi suntem ortodocsi ... Da, da !
Unde spunea nemuritorul Gambeta ca are broasca genunchiul ?

Sigur ca poate, atata timp cat poate sa citeasca crezul fara sa-i iasa fum pe nari, dupa cum practica curenta o dovedeste.

Cercetarea "validitatii" nasilor cade in sarcina parintilor copilului care urmeaza sa fie botezat si cum pe multi ii intereseaza mai mult darul de botez decat ala duhovnicesc...

Mai stii, o fi asta explicatia pentru ce sunt atat de putin ortodocsi practicanti - doar aceai cu botez valid, restul au avut nasi satanisti sau alte credinte la botez si deci de fapt practic nici n-au fost botezati, ce sa mai vorbim de primirea Duhului Sfant.

Citat:

Pai si formalismul acesta in care desi 87% din populatia tarii se declara ortodoxa , dar la biserica nu merg defapt decit 4% din populatie nu arata ... nihilismul si formalismul ortodocsilor ? Si atunci se mai merita sa mai credem si sa mai mergen la biserica in marea asta de formalism ?
Sigur ca da, pentru ca mantuirea e individuala nu cu "neamul".

Citat:

Si formalismul tuturor parastaselor care se fac desi nimeni nu mai poate invia pe cei morti ... nu il luam in seama , ca si asta conteaza mult ?
Cum nimeni? Vai frate, dar iti pierdusi credinta?
Si apoi uitasi care e de fapt scopul parastasului?

Sau deviasi de dragul discursului plin de cuvinte dar gol de esenta?

AlinB 18.05.2012 16:06:22

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 445518)
Daca vrednicia nasului lipseste, absenta ei este suplinita de credinta si vrednicia celor care participa la botez. Macar unul dintre ei trebuie sa creada in Taina Botezului.



Este vreun canon care sa spuna asa ceva?

Din ceea ce stiu, conditiile validitatii botezului sunt doua:

1. Botezul facut in numele Sf. Treimi
2. Intreita scufundare ( si aici cu exceptii)

delia31 18.05.2012 17:58:48

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 445730)
Corect. Doar ca atunci cand preotul in ectenie pomeneste nasii, ii rosteste pe ambii.De asemenea lepadarile le rostesc impreuna, crezul la fel, participarea la "dansul baptismal" la fel.
Daca acest canon nu isi avea sensul, sfintii parinti nu l-ar mai fi dat.Altfel intreb: care sunt gradele de rudenie de gradul 1, 2 si 3 spirituale daca cel ce participa la botez alaturi de nas este doar un impreuna rugator?

Amintea canonul 54 Trulan ca nu ii implica spiritual pe toti participantii la botez.De acord.Dar de asemenea nu toti participantii rostesc lepadarile, crezul, participa la "dansul" baptismal etc. Pr Ilarion spunea ca cei care rostesc leadarile, crezul sunt nasi. CA nu e bine, ca nu e corect, asta e altceva.(asta in cazul nasilor multiplii). Pe cand parintii si alti particpanti nici nu rostesc lepadarile si nici crezul. Dar atunci cand se intampla ca finul sa aiba nasi multiplii, acestia se inrudesc intre ei....



Lore, hai sa evitam generalizarile si sa luam concret cazul prezentat de initiatorul acestui topic.

O scurta reconstituire. Din putinele date oferite, ne putem face o impresie generala, dar nu completa. Daca am inteles gresit din datele de pana aici, va rog sa ma trageti de maneca.

Fetita sa a fost botezata cu aprox. 3 ani in urma. Persoana care la Botez a tinut fetita in brate si a rostit lepadarile si Crezul este o persoana de gen feminin, ortodoxa si necununata la data Botezului. Doar ea a rostit Crezul.

Ea a participat la slujba Botezului insotita fiind de prietenul ei ( logodnic sau concubin, habar n-am) care nu era nici macar crestin la acea data, daramite ortodox.

Ok. Acum, pentru a nu cadea in extreme, fie amplificand exagerat situatia si rolul nasului, fie minimalizandu-l pana la negare, un mic refresh ca sa ne reamintim ce e Taina Botezului:

Conform invataturii ortodoxe, Taina Sf. Botez, la fel ca orice alta Sfanta Taina, are doua dimensiuni sau laturi: o latura vazuta si o latura nevazuta. Hristos Insusi e savarsitorul laturii nevazute, tainice, in timp ce, la partea vazuta, sesizabila cu ochii si urechile trupesti, se implica si preotul celebrant plus nasa/nasul.

Evident, atat latura nevazuta, cat si cea vazuta a Tainei Botezului sunt importante, intrucat fiinta copilului e o simbioza tainica dintre sufletul nevazut si trupul vizibil, dintre materie si nematerie.

In momentul afundarii copilului in apa impregnata de harul cel nevazut al Sf. Duh, intreaga faptura a copilului (trup vizibil +suflet nevazut) e invaluita
intr-un vesmant tainic de har, vesmant pe care il avea si Adam in rai, dar de care intreaga umanitate s-a lepadat atunci in Eden, cand primul ei reprezentant, Adam, a rupt legatura cu Dumnezeu.

Botezul inseamna reluarea acestei legaturi a omului cu Dumnezeu si invesmantarea lui cu acel vesmant de har, fara de care nu se poate ajunge si supravietui in Imparatia Harului: „de nu se va naste cineva din apa si din Duh, NU va intra in Imparatia cerurilor”.
Harul e mediul ambiant al Imparatiei, ”fluidul amniotic”, ca sa zic asa, (scuzati exprimarea), pe care duhul omului neavandu-l inca de aici, nu va putea supravietui pe lumea cealalta.

Spre deosebire de neoprotestanti, care nu fac botezul copiilor mici pe motiv ca acestia nu-l pot cere in mod expres, ortodocsii cred ca harul Botezului e ca roua cerului ce cade peste flori si doar daca cumva o floare nu-si deschide cupa, doar asa nu primeste roua.

In BO se boteaza copiii inca de mici tocmai pentru ca in mod firesc, faptura lor nu respinge harul, ci se deschide firesc, la intalnirea cu el.

Odata cu afundarea in apa Botezului, duhul copilului „intalneste” Duhul lui Hristos impregnat tainic in fiecare molecula de apa, si astfel El isi face salas in faptura lui.
Pentru asta e nevoie sa nu existe respingere, ci deschidere pentru primirea harului. Iar copiii mici au aceasta deschidere.

Copilul nou botezat iese din aceasta apa impregnata de har, ca o faptura cu totul innoita, invaluita tainic in acel har. Nu degeaba, imnul baptismal reia cuvintele Sf.Pavel : „Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat”.

Deci, in cazul fetitei de care vorbim, daca partea vazuta a ritualului Botezului, Mirungerii si Euharistiei, a fost savarsita de un preot cu hirotonie valida, (adica prin punerea mainilor pe linie neintrerupta direct de la apostoli), atunci botezul fetitei e valid, adica fiinta ei a fost pusa in legatura tainica cu Hristos.

Acuma, ce rol are nasul la Botez?
Stim ca nas e acea persoana diferita de parintii naturali, care isi da acordul in numele copilului mic pentru a primi harul Sf. Duh. Prin asta devine parintele lui spiritual, iar in cazul nefericit ca ar ramane orfan, copilul nu va ramane de izbeliste. (Asta ar fi idealul, dar practica difera de la caz la caz).

Stim sigur ca un copil nu respinge harul de buna voie, dar bebelus fiind, nici nu-l va putea solicita. Stim sigur ca nici un copil mic nu-si doreste sa ramana despartit de Dumnezeu din cauza pacatului adamic pe care inevitabil l-am mostenit toti.

Nici un parinte normal la cap nu-si doreste pentru copilul lui sa ramana cu pacatul stramosesc si astfel sub stapanirea duhurilor rautatii. Nici bebelusul nu doreste asta. Dar bebelus fiind, nu poate rosti singur lepadarile de satana si de toate vicleniile lui. De aceea o face nasul in numele lui, urmand ca pe masura ce creste, sa i se explice copilului pe intelesul lui (iarasi utopie in multe cazuri).

Totodata, dar din nefericire a devenit si asta o practica rara, nasul impreuna cu parintii copilului, se angajeaza sa–l creasca ulterior pe copil dupa randuiala Bisericii lui Hristos pentru ca pe masura ce creste, sa nu-si spurce si sfartece prin pacate vesmantul de har cu care s-a imbracat tainic la Botez.

Daca dupa ce va ajunge matur, va ajunge la concluzia ca n-are nevoie de Dumnezeu, ca-l enerveaza Biserica si preotii, si ca vrea sa devina ateu, sectar, budist ori satanist etc., e liber sa rupa relatia. Pe riscul lui, of course. Se poate razgandi totusi, ca de aceea a lasat Hristos si Taina Spovedaniei.

Pe de-o parte are dreptate AlinB cand zice ca harul Sf. Duh lucreaza in sufletul noului botezat indiferent de vrednicia nasului. Harul se face lucrator in functie de cel care il primeste si il foloseste. Nimeni nu poate da vina exclusiv pe nas pentru propria ratare si nelucrare a sufletului.

Pe de alta parte insa, pentru buna evolutie spirituala a copilului, nu e tot una daca nasul e un ortodox practicant sau nepracticant. Iar sa fie din indolenta preotului chiar un necrestin (budist, musulman, satanist) inca n-am auzit. Plus ca el trebuie sa rosteasca lepadarile de satana in numele copilului. Or, daca el insusi nu s-a lepadat de toate lucrurile satanei....??

Asa incat, daca initiatorul topicului se intreba in ce fel fetita lui va fi afectata de necredinta prietenului nebotezat al nasei, raspunsul e: in aceeasi masura in care fetita va fi afectata de neimplicarea sau proasta implicare a parintilor in educatia ei, de acum incolo.

Exista convertiti la maturitate care dau clasa oricarui ortodox nascut in familie ortodoxa. Poate si sotul nasei e un caz special de convertit si atunci fetita va avea doar de castigat. Who knows?

idoraancus68 18.05.2012 18:34:37

BOTEZUL-unul dintre nasi nu este ortodox!
 
Citat:

În prealabil postat de Yasmina (Post 445517)
Eu ma intreb cum de au botezat nefiind casatoriti...?
Probabil ca sunt f rare cuplurile casatorite,de acea preotii mai fac compromisuri...(tot ce se poate).

Scuzati-ma ca intervin, nu inteleg un lucru:ce importanta are daca la botez au participat doi tineri necasatoriti?!Doar nu este casatorie?
Dealtfel ISUS CRISTOS a spus :''lasati copiii sa vina la mine''
Important e ,cred eu ,ca nasul sau nasa ,in cazul acesta sa se poarte ca adevarati parinti spirituali,sa pastreze legatura cu cel crestinat,sa fie un exemplu de credinta in fapte si vorbe.

delia31 18.05.2012 18:42:47

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 445730)
Corect. Doar ca atunci cand preotul in ectenie pomeneste nasii, ii rosteste pe ambii.De asemenea lepadarile le rostesc impreuna, crezul la fel, participarea la "dansul baptismal" la fel.
Daca acest canon nu isi avea sensul, sfintii parinti nu l-ar mai fi dat.Altfel intreb: care sunt gradele de rudenie de gradul 1, 2 si 3 spirituale daca cel ce participa la botez alaturi de nas este doar un impreuna rugator?

Amintea canonul 54 Trulan ca nu ii implica spiritual pe toti participantii la botez.De acord.Dar de asemenea nu toti participantii rostesc lepadarile, crezul, participa la "dansul" baptismal etc. Pr Ilarion spunea ca cei care rostesc leadarile, crezul sunt nasi. CA nu e bine, ca nu e corect, asta e altceva.(asta in cazul nasilor multiplii). Pe cand parintii si alti particpanti nici nu rostesc lepadarile si nici crezul. Dar atunci cand se intampla ca finul sa aiba nasi multiplii, acestia se inrudesc intre ei....


______

Scuze Lore, am inceput cu una si am ajuns la alta, in postarea anterioara. Postarea anterioara a fost mai mult pentru initiatorul topicului, insa cum discutia a divagat spre alta tema, sa vedem un pic ce e si cu rudenia spirituala.

Desi am mai zis, nu am cunostinte in domeniu si risc sa vorbesc mai mult asa, ca o ieftina aflare in treaba. Scuze anticipate pentru eventualele greseli sau inerentele lacune.

Pana intervine cineva care cunoaste absolut toate canoanele atat in litera, cat si in duh, eu una pot doar sa zic cum am inteles eu ratiunea si logica unui asemenea canon privind rudenia spirituala. Rog cunoscatorii sa ma corecteze unde gresesc.

Prin rudenie spirituala din Botez, eu inteleg doar legatura dintre actorii principali de la Botez ( fin, nas, parintii si rudele apropiate ale finului si nasului).

Nu stiu si nu inteleg ratiunea pentru care unii considera ca actorii secundari de la Botez, altfel spus, ceilalti participanti si invitati ar deveni cumva rude spirituale, ele intre ele, sau de ce un participant secundar s-ar inrudi spiritual cu unul principal, in speta, un invitat oarecare cu noul-botezat, cu nasul sau cu parintii vreunuia si prin aceasta, ar cadea sub incidenta acelui canon prohibitiv in cazul unei eventuale casatorii.

Prin rudenie spirituala de gradul 1, eu inteleg doar legatura spirituala care se creeaza intre noul-botezat si nas sau nasa.

Rudenie spirituala de gradul 2 - legatura spirituala intre nas/nasa si mama/tatal finului.

Rudenie spirituala de gradul 3 - legatura spirituala intre fin si rudele nasului. Si legatura spirituala intre nas/nasa si rudele celelalte ale finului.

Nu stiu de existenta vreunui canon dar mai ales nu am idee care ar fi ratiunea pentru care nasa unui copil sa nu se poata casatori ulterior cu vreun participant la botezul la care ea a devenit nasa, in afara de fin sau tatal finului sau alta ruda foarte apropiata a finului.

Inrudirea spirituala este intre fin si nas, si intre nas si parintii si rudele finului si nu intre nas si oricare alt invitat.

Dupa opinia mea, ( evident imperfecta si supusa erorii), in cazul de fata, consider ca partenerul nebotezat al nasei nu avea cum sa se numeasca nas la data botezului.
Intai de toate pt. ca nu era crestin si apoi pentru ca intre el si nasa nu exista taina cununiei la data botezului. A fost un simplu participant la Botez. IMHO.
Ca l-a pomenit parintele si pe el la ectenie cu numele de nas, asta e altceva. Trebuia sa verifice in prealabil daca e botezat sau nu.

In aceeasi logica oarecum fortata, ar insemna ca daca nasa ar fi vrut sa se casatoreasca dupa o vreme cu seminaristul care a cantat la strana si pe care il cunoscuse cu ocazia aceea ori cu vanzatorul de la lumanari, sa nu poata deoarece s-a intamplat sa fie impreuna la un Botez si brusc au devenit rude spirituale fara sa vrea. Mi se pare aiurea.
Tot in aceeasi logica, ar insemna ca nici fetita, atunci cand va creste mare sa nu se poata casatori cu vreun invitat care s-a intamplat sa fie la botezul ei cu ani in urma.

delia31 18.05.2012 18:45:18

Citat:

În prealabil postat de idoraancus68 (Post 445815)
Scuzati-ma ca intervin, nu inteleg un lucru:ce importanta are daca la botez au participat doi tineri necasatoriti?!Doar nu este casatorie?
Dealtfel ISUS CRISTOS a spus :''lasati copiii sa vina la mine''
Important e ,cred eu ,ca nasul sau nasa ,in cazul acesta sa se poarte ca adevarati parinti spirituali,sa pastreze legatura cu cel crestinat,sa fie un exemplu de credinta in fapte si vorbe.




Dupa parerea mea nici una. Dar unii afirma ca cei doi nu ar fi trebuit sa se casatoreasca ulterior fiindca ar fi devenit rude spirituale.

delia31 18.05.2012 19:16:02

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 445730)
P.s nu am nimic cu tanarul preot Petru Pruteanu, doar ca multe din spusele lui contravin invataturilor parintilor de un inalt nivel duhovnicesc precum pr Galeriu, pr Cleopa. Si asta imi da de gandit...




Tanarul ieromonah Petru Pruteanu e doctor in Liturgica la Academia de Teologie Ortodoxa din Chisinau, Republica Moldova, cu stagii de cercetare in Athos si foarte pasionat de evolutia liturgica a cultului.

Nu stiu daca te referi la contradictii flagrante intre parerile Pr. Pruteanu si Pr. Cleopa sau doar la pareri insuficient de clar nuantate.

Si parintele Cleopa vorbind despre inrudirea spirituala prin botez, mentioneaza doar relatiile dintre nasi, fini si rudele lor, nu si dintre nas/nasa si ceilalti participanti la Botez.

Pozitia Pr. Cleopa despre gradele de rudenie spirituala opritoare de la casatorie:

„Inrudire spirituala, din botez si cununie, intre nasi, fini si rudele lor. Casatoria cu rude spirituale este oprita pana la gradul al treilea inclusiv. Nu se pot casatori nasul cu fina, cu mama sau cu fiica finei. Nu se pot casatori finul cu fiica nasului si fiul nasului cu fiica finei.”

Sursa: http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/convorbiri6.htm


Din ce spune parintele Cleopa reiese ca nasa nu se poate casatori cu tatal finei/finului sau cu finul sau cu fiul finului/finei.
In schimb, se poate casatori cu oricare alt participant la botez (exceptand desigur rudele ei de sange).

Daca dvs. si domnul Zaharia aveti cunostinta de vreun alt canon sau explicatie a Pr. Cleopa, va rugam sa le postati.


Am gasit si pozitia Pr. Nicolae D. Necula, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din București

Participând împreună la un botez, doi tineri nu devin rude spirituale"

„O altă situație ce ridică semne de întrebare se referă la legătura de rudenie care se stabilește prin participarea la slujba Botezului a doi tineri care urmează să se căsătorească, mai ales dacă ei sunt și nașii pruncului. Botezând împreună un copil, în calitate de nași, nu devin cumva frați spirituali, intrând astfel sub incidența canonului care interzice căsătoria între rudele spirituale?

"Participând la un botez, doi tineri nu devin rude spirituale. Spre deosebire de participarea ca nași la slujba Cununiei, când sunt implicați amândoi, la slujba Botezului angajarea practică este doar a unuia dintre ei. Dacă pruncul este băiat, de obicei se angajează bărbatul, iar dacă este fată, se angajează femeia. Și chiar dacă se implică amândoi, cum se obișnuiește, doar unul dintre ei este nașul și doar el spune Crezul în locul celui botezat. În ceea ce-i privește, botezul produce efecte harice de înrudire spirituală, dar nu atât de stricte încât să împiedice cununia".

Sursa: http://www.ziarullumina.ro/articole;...-casatori.html

Yasmina 18.05.2012 22:42:58

Citat:

În prealabil postat de idoraancus68 (Post 445815)
Scuzati-ma ca intervin, nu inteleg un lucru:ce importanta are daca la botez au participat doi tineri necasatoriti?..................................... .................................................. ......
Important e ,cred eu ,ca nasul sau nasa,sa fie un exemplu de credinta in fapte si vorbe.

Mie imi este clar ce exemplu de credinta"in fapte si vorbe" poate sa vina din partea unora care nu respecta una din cele 10 porunci.
Numai ca autoritatea nasilor nu mai are o eficienta reala,ba chiar relatiile dintre ei sunt mai degraba indepartate,astfel disparand tendinta ca nasii sa fie modele autentice in viata finilor.


Ora este GMT +3. Ora este acum 11:46:39.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.