![]() |
Gratia sfintitoare si gratiile actuale
Doctrina despre Grație (Har, în limbaj răsăritean) poate părea dificilă, din cauza obiceiului teologilor de a se exprima alambicat. Ani la rândul, când citeam ceva despre acest subiect, mă durea capul și îmi țiuiau urechile tot așa cum îmi țiuie și acum de câte ori fac o tentativă (de regulă sortită eșecului) de a citi ceva din clasici ai filosofiei germane, precum Kant ori Hegel.
De fapt, lucrurile nu sunt nici pe departe așa de complicate. Ăsta e rostul acestui topic, de a împărtăși și altora ceea ce am priceput cu multă trudă, spre a le fi lor mai ușor. Dar, până la a începe să o disecăm spre a vedea dacă e simplă ori compusă, dacă e o singură Grație sau mai multe specii de grații, să vedem cam ce ar putea fi grația în general. Ei bine, Grația asta este un ajutor supranatural pe care ni-l dă Dumnezeu ca să ne mântuim. Potrivit numelui, Grația este ceva gratuit, adică vine moca. Altfel spus, este un dar ("har" și "dar" sunt de multe ori interșanjabile în liturgică). Mai exact, asta înseamnă că, într-o primă aproximație, vine independent de meritul nostru. Atenție, deci: spun că independent de meritul nostru vine Grația, adică ajutorul spre mântuire, nu mântuirea însăși. Așa cum ploaia vine și peste drepți, și peste păcătoși, așa cum soarele strălucește pentru toți, tot așa vine grația, peste toți oamenii. Două deosebiri există între acest model "meteorologic" și felul cum vine grația: mai întâi, ploaia o vedem și soarele îl vedem cu ochii noștri, pe când grația, cum spuneam, e ceva supranatural, adică scapă vederii noastre naturale. Mai apoi, în timp ce ploaia cade peste toți și soarele strălucește tuturor în același timp, grația nu vine în același timp pentru toți și nici în aceeași formă tuturor. Dumnezeu operează foarte individualizat și dă acest dar la momentele pe care El le consideră potrivite. Dar de dat, îl dă tuturor și nu doar unora (în viziune catolică, viziunea protestantă poate diferi). Acuma, este sau nu este grația ceva important pentru mântuire ? Răspunsul este afirmativ. Nimeni nu se poate mântui fără acest ajutor supranatural oferit de Dumnezeu. Chiar și îngerii beneficiază de grație, cu atât mai mult oamenii a căror natură este îmbolnăvită de Cădere. Dar, despre acest lucru, ca și despre în câte feluri este acest ajutor, în postări viitoare, dacă topicul va trezi interesul cuiva. |
Citat:
Am cateva intrebari pentru inceput. In ce consta acest ajutor supranatural? Ce face efectiv? In ce sens ingerii beneficiaza de gratie. |
După cum probabil știți, diferența între grație și har nu este doar terminologică. Ceea ce numesc ortodocșii har este diferit de grație.
Spre deosebire de catolici, care văd în grație un dar, o energie creată, Ortodoxia vorbește despre energiile divine necreate, care sunt în strânsă legătură cu persoanele Sfintei Treimi, iradiind din acestea fără să se identifice cu Ele, așa cum lumina e nedespărțită de Soare, fără a fi totuși Soarele sau așa cum cel care te iubește îți dăruiește dragostea, bunătatea, mângâierea sa fără a se dărui pe sine în ființă. Și după cum Soarele răsare și peste buni și peste răi, la fel și Dumnezeu dăruiește lumina Sa tuturor, însă de ea se împărtășesc numai cei care vor; numai cei care își deschid inimile, numai cei care își curățesc vederea duhovnicească lucrând poruncile lui Hristos. Numai cei care răspund iubirii lui Dumnezeu cu iubirea lor. Mântuirea este a trăi viața lui Hristos. Iar viața întru Hristos, în relație vie cu El, e o viață în har. |
Mă bucur să văd că aceste lucruri stârnesc un oarecare interes. Ajutorul pe care Dumnezeu ni-l dă prin Grație este însăși îndumnezeirea noastră. Sfinții Părinți leagă conceptul de Grație de îndumnezeirea omului. La rândul ei, această îndumnezeire este văzută într-un mod foarte concret, ca sălășuire a lui Dumnezeu în sufletul nostru. Ce se întâmplă, deci, când sufletul nostru este animat de Grație ? Sf Atanasie explică: "atunci Spiritul, fiind stabilit în noi, Fiul și Tatăl vin și își găsesc sălaș în noi". Clement din Alexandria, vorbind în contextul în care se referă la Botez, spune: "Această lucrare este numită felurit: grație, iluminare, perfecție ori spălare". E departe de a fi singurul care compară Grația cu o iluminare. Sf Chiril al Ierusalimului, vorbind despre cei care se pregătesc să primească Botezul, spune că sunt "pe punctul de a fi iluminați". Sf Augustin observă că Grația "lucrează înăuntrul nostru iluminare și îndreptățire".
Dar analogia care îmi place cel mai mult (păcat că nu mai țin minte la ce autor am întâlnit-o) este aceea dintre Grație și oxigen sau aer. Ceea ce este oxigenul pentru trup, este Grația pentru suflet. De aceea, adesea sufletul căzut din starea de Grație este numit "suflet mort", nu cu înțelesul de a fi extinct, ci cu înțelesul de "rupt de Dumnezeu". Fiindcă principiul sufletului este Dumnezeu. Așa cum trupul nu-și poate fabrica singur oxigenul de care are absolută nevoie, tot așa sufletul nu poate avea viață fără ca Cineva să i-o ofere. Iar această oferire o numim, simplu, "grație". |
În cele de mai sus, am vorbit despre Grația Sfințitoare (sau, pe scurt, "Grația" scrisă cu majusculă inițială și la singular). Dar, pentru a ne pregăti să o primim, Dumnezeu ne mai dă un fel de ajutoare punctuale. Acestea sunt grațiile actuale (harurile lucrătoare, în terminologie răsăriteană). Dacă tot suntem la rubrica de terminologie, să observăm că "actual" în latină are un înțeles ușor diferit de română. "Acta" înseamnă faptă (mai înseamnă lege sau registru în care se păstrează deciziile), știm asta din binecunoscutul dicton "acta, non verba!" (fapte, nu vorbe!). Deci, dacă în loc de "grații actuale" am spune "ajutoare spre fapte" am înțelege mai bine despre ce e vorba. Dar termenul s-a impus prin uz.
Când primesc eu, așadar, o grație actuală ? Ori de câte ori simt impulsul de a face ceva plăcut Domnului. Când un schilod îmi întinde mână și mă roagă să-i dau un ban, iar eu simt impulsul de a-l ajuta, înseamnă că tocmai am primit o grație actuală. Când simt impulsul de a merge în fața lui Isus și de a-I cere îndurare mărturisindu-mi păcatele, am primit o altă grație actuală. Să observăm că grațiile actuale sunt ajutoare temporare, adică determinate în timp. Le primesc ca să trec un hop. Imediat după ce am dat o pâine schilodului, imediat ce m-am dus să mă spovedesc, grația actuală respectivă își încetează existența. Dimpotrivă, Grația Sfințitoare este dată de Dumnezeu cu intenție permanentă, ceea ce nu înseamnă că nu se poate pierde. Am văzut cam ce sunt grațiile actuale, să vedem acum când le primesc. Cel mai scurt răspuns acesta este: le primesc atunci când vrea Dumnezeu. Da, dar Dumnezeu vrea să îmi dea mai multe grații actuale atunci când vede că am tras folos de la grațiile pe care mi le-a dat deja. Grațiile actuale vin în urma rugăciunilor mele, dar când eu încep să mă rog, El a făcut deja primul pas. Fiindcă însăși intenția de a mă ruga este în urma unei grații actuale trimise de El. Desigur, grațiile actuale mai vin și în urma Sfintelor Sacramente și Sacramentalii (Taine și Ierurgii). Prin post, prin pomană, prin alte fapte de credință. Deci, lucrurile se petrec în felul următor: Dumnezeu îmi dă, la început, o șansă și îmi șoptește: "Hai, vino !". Dacă eu mă las dus de mânuță, dând curs acestei grații actuale, El nu își împuținează darul său de la început, ci îl crește, ajungând la supraabundența de grații observată de mulți mistici. Rugându-mă, voi simți și impulsul de a ajuta pe alții, și de a ține post, etc. Dar, dacă eu refuz acest prim dar ? Dacă simt impulsul de a mă ruga (presupunând că Domnul mi-l dă pe acesta, deși poate foarte bine să îmi trimită mai întâi un alt fel de grație actuală) și totuși refuz să-i dau curs, din lene, de exemplu ? Atunci, se întâmplă că Dumnezeu se va întrista, dar nu mă va părăsi. Nu va face așa cum fac eu, care, dacă îmi refuză cineva darul și mi-l aruncă în față, păi acela este dușmanul meu pentru tot restul vieții. Nu, Dumnezeu vrea să fiu al lui, obstinația mea îl întristează, dar nu îl face să își schimbe în mod fundamental planul de mântuire cu mine. Cu alte ocazii, îmi va oferi alte grații actuale, șoptindu-mi: "hai, nici acum nu vii ?" Precedența în timp a grației actuale asupra actelor a fost demult inclusă în materia de credință de Sfinții Părinți. Iată cum sintetizează Conciliul din Orania (din anul 529, canonul 3 sqq) ideea prin hotărâre dogmatică: Gratia divina este data nu la cererea omului, ci gratia insasi ne face sa o cerem. Dumnezeu nu asteapta vointa noastra de purificare, ci dorinta aceasta e opera Lui. Ascultarea si umilinta sunt darul Gratiei. Prin simpla forta naturala nu se poate concepe un gand bun Așadar, Dumnezeu, prin grațiile actuale, ne dă "și voința, și putința". Mai rămâne să răspund la o singură chestiune în această postare: cui dă Dumnezeu grațiile actuale ? Tuturor oamenilor aflați în trup, și drepților, și păcătoșilor. Și celor aflați în stare de Grație Sfințitoare, ca să o păstreze și celor căzuți de la fața lui Dumnezeu, ca să o primească. Îngerii primesc Grația Sfințitoare și nu au nevoie de grații actuale ca să o păstreze. Probabil că nici noi nu am fi avut nevoie, dacă primii noștri părinți nu ar fi căzut. |
Citat:
Citat:
Invatatura ortodoxa spune ca harul se primeste gratuit incepand cu Botezul (si Mirungerea), chiar scrie explicit in catehism ca nimeni nu poate dobandi altfel harul, in ciuda faptelor bune facute. Aceasta este poarta de intrare, apoi omul prin faptele bune isi pastreaza harul. Dar fara Botez nu se poate primi harul interior. Exista altfel doar un har exterior, asa cum era si in Vechiul Testament, dar cu care nu se poate mantui. Acest har exterior e cel care a lucrat prin prooroci si e cel care ii ajuta pe cei din alte religii sa vina in Biserica. Reiau pasajele din catehismul ortodox: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6 "Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bune. Adica acela se mantuieste care face parte din adevarata Biserica, unde se poate impartasi de dumnezeiescul har, prin Sfintele Taine, unde dobandeste dreapta credinta in adevarul mantuitor si unde este indrumat sa savarseasca fapte bune. Primirea harului dumnezeiesc este de neaparata trebuinta pentru mantuire..." "Harul se da in urma rascumpararii sau impacarii omului cu Dumnezeu, savarsita de Mantuitorul Hristos. Fara har nimeni nu se poate mantui." "Sfanta Taina este o lucrare vazuta, asezata de Mantuitorul Iisus Hristos in Biserica, prin care se impartaseste credinciosilor harul cel nevazut al lui Dumnezeu." "Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului." E simpla, adevarata si fara contradictie toata invatatura ortodoxa. |
Iartă-mă, Cătălin, probabil o să te scandalizez, însă eu nu sunt un mare fan al catehismului. Sau nu al celui de acest tip, pe care îl găsesc foarte tributar spiritului scolastic, rece, analitic, precis... pedant.
De aceea ți-am spus, când a mai venit vorba de catehism, despre cartea „Viu este Dumnezeu”, o carte căreia chiar i se potrivește titlul, scrisă într-o manieră mai apropiată, mai caldă, mai vie. |
Citat:
8 *Cãci în har sunteti mântuiti, prin credinta, si aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu;* 9 *Nu din fapte, ca sa nu se laude nimeni.* |
Citat:
Ca forma exterioara e cum spui, catehismul sub forma de intrebari si raspunsuri e preluat dupa modelul vestic, catolic. Nu cred ca are vreo importanta forma, ci continutul. Cartea scrisa de tine scrie ca e tot un catehism, alcatuit de ortodocsi francezi. Probabil e la fel de buna, dar catehismul de pe site-ul Patriarhiei, cel aprobat de Sinodul BOR contine toata invatatura. Pot exista catehisme care sa se opreasca doar asupra unor parti din invatatura. Nu stiu, inca n-am citit acea carte. |
Citat:
|
Citat:
In Efeseni 2:9 zice ca nu prin fapte suntem mantuiti ca sa nu se laude nimeni. Mi s-a parut a fi o contradictie acolo si de aceea am scos-o in evidenta. |
Citat:
Asadar pentru mantuire sunt necesare toate acestea trei simultan, concomitent: harul, credinta si faptele bune. De asemenea, cineva poate fi luminat sa vina in Biserica si sa primeasca harul in urma faptelor sale bune. Spre exemplu sfantul Corneliu sutasul. Si cei ce nu ajung in Biserica si la mantuire vor fi judecati tot in urma faptelor lor. |
Citat:
Peste tot in noul testament se spune ca suntem mantuiti prin har si nu prin fapte. Eu cred promisiunea aceasta. Nu pot sa vorbesc pentru altii dar daca mantuirea o primesc bazat pe faptele mele atunci cu siguranta voi arde in iad. Nu trebuie sa ma duc mai departe decat la porunca iubeste pe Dumnezeu cu toata fiinta ta. Nu pot sa cuantific de cate ori o incalc pe zi. |
Să revenim la tema acestui topic, care nu este aceea dacă ne mântuim prin har plus fapte ori numai prin har, ci este aceea a naturii și felurilor harului dumnezeiesc.
Am văzut, așadar, că grațiile actuale vin în multe feluri: prin rugăciune (a mea ori a celorlalți pentru mine), post, alte fapte de credință, precum și prin Sacramente și Sacramentalii. Aici este o deosebire față de Grația Sfințitoare, care vine numai prin Sacramente. Dar toate Sacramentele, ori numai unele dintre ele au ca efect Grația Sfințitoare ? Răspunsul scurt este: toate. Dar, imediat, trebuie precizat că, în cazul în care Grația Sfințitoare lipsește cu totul, adică omul este în stare căzută, ceea ce se întâmplă chiar și în urma unui singur păcat de moarte (moștenit sau personal), atunci numai două sunt Sacramentele care pot restaura sufletul din starea căzută: Sacramentul Botezului și Sacramentul Penitenței. Desigur, dacă sunt îndeplinite toate condițiile lor, dintre care unele țin de validitate, altele țin de dispoziția necesară. Acestea și numai acestea pot fi administrate oamenilor în stare căzută, de aceea se mai numesc "Sacramentele pentru cei morți". Dimpotrivă, celelalte 5 Sacramente au ca efect o amplificare și întărire a Grației Sfințitoare preexistente, dacă, din nou, sunt îndeplinite condițiile de validitate și dispoziție necesară. Acum, înțelegem mai bine de ce nu se pot căsători nebotezații, ori de ce trebuie făcută mai întâi spovada și după aceea hirotonia și nu invers. Dacă am văzut modurile în care se dobândește Grația Sfințitoare, să vedem care sunt modurile prin care se poate pierde. De fapt, e un singur mod: păcatul. Trebuie observat că nu orice păcat duce la pierderea Grației, ci numai păcatele de moarte, care sunt încălcări cu deplină voință și cu liber consimțământ ale uneia dintre poruncile lui Dumnezeu ori ale uneia dintre poruncile Bisericii. Celelalte păcate, numite și ușoare ori lesne-iertătoare, au și ele un anumit efect asupra Grației Sfințitoare, ducând la slăbirea ei, astfel încât, în ochii lui Dumnezeu, sufletul nu mai are strălucirea dată de Botez ori de Penitență, ci devine pătat. Bineștiind acest lucru, precum și faptul că păcatele ușoare atrag, în cele din urmă, păcate grele în toboganul căderii, și având în vedere că ținta noastră nu trebuie să fie Purgatoriul, ci Raiul, creștinul înțelept trebuie să se ferească de păcatele ușoare întocmai ca de cele grele. Dacă, totuși, din cauza slăbiciunii și prin lucrarea înșelătorului, ajunge să le comită, trebuie să se căiască de ele și, la simplul dubiu asupra grevității lor, să le considere păcate grele și să le mărturisească în cadru sacramental. Cristos, prin duhovnic, va observa dacă e vorba de supra-scrupulozitate (care e ispită de dreapta) și îi va atrage atenția penitentului. Dar, simplul dubiu că nu mai suntem în stare de Grație Sfințitoare în urma unui păcat despre care nu știm dacă este greu sau ușor, trebuie să ne facă să ne îndreptăm spre confesional fără să amânăm acest lucru periculos de mult timp. |
Pe mine ma duce topicul cu gandul la episodul: ''Mai lesne este cămilei să treacă prin urechile acului, decât bogatului să intre în împărăția lui Dumnezeu; Iar ei, mai mult uimindu-se, ziceau unii către alții: Și cine poate să se mântuiască?; Iisus, privind la ei, le-a zis: La oameni lucrul e cu neputință, dar nu la Dumnezeu. Căci la Dumnezeu toate sunt cu putință.;''.
Si eu am cugetat mult la ideea de ''har''. Am tras ceva concluzii, care cred si sper ca nu sunt nepotrivite. Recunosc ca ar trebui sa consult mai cu insistenta pe Parinti inainte de o lua pe cont propriu. Oricum... Tin minte cand eram mai tanar, ca ''fosnea'' in jurul meu ideea cu balanta ''faptele bune versus faptele rele''. Si stiu ca s-a nimerit ca in zilele acelea sa vad un film, in care personajul negativ, interlop cu multi bani, facea donatii des in conceptia ca asa isi anuleaza faptele rele si ajunge oarecum la ''0'' cu constiinta lui. Mi-am dat seama ca balanta aia nu e valabila sau cel putin nu e completa. In ultima vreme, o insusire la care am staruit in sinea mea si care cred ca e esentiala pentru mantuirea noastra, este VOINTA. Nimic fara Dumnezeu, vorba aceea...e valabil la tot ceea ce exista, la orice om, indiferent de culoare, rasa, etc. Dar ca sa ma rezum la felul nostru de a trai, o sa analizez treaba asta din punct de vedere crestinesc. Harul este rezultatul vointei noastre de a face ceva pozitiv, placut lui Dumnezeu, El il trimite celui ce vrea sa faca binele. Nu exista fapta buna fara har. Omul nu poate face nimic de la sine fara interventia divina. Omul nu are puterea de a crea, singura lui insusire independenta, este de ''A VREA''. Deci orice cuget, idee, sentiment se face prin har, adica raspunsul lui Dumnezeu la vointa noastra. Eu cred ca dupa asta vom fi judecati, dupa cat de mult ''am vrut'', cat de mult am stat treji si am pastrat o vointa activa, caci acolo e radacina oricarei fapte a noastre. Citatul cu care am inceput pune in evidenta ceea ce zic...adica: Omul bogat primeste totul de-a gata si atunci e aproape inevitabil ca el sa nu devina pasiv, un om fara vointa, el nu mai vrea sa evolueze, sa-si depaseasca conditia umana, sa fie mai bun pentru ca se complace in confortul sau lumesc. La final, in text, cand oamenii realizeaza ca este greu sa ne mantuim, caci toti suntem slabi si inclinati spre pacat, Dumnezeu spune ca desi pare imposibil, la El toate sunt cu putinta. Aici cred ca vrea sa zica, ca desi toti vom muri plini de pacate care ne-ar putea osandi, El va cerceta vointa noastra si ne va ierta, chiar dupa moarte pacatele, daca noi am vrut si am pastrat trezvia vointei noastre si uite asa prin mila si dragostea Sa, mult nevrednici vor intra in Imparatia Cerurilor. Ar mai fi multe de adaugat, cuvintele sunt prea limitate ca sa reflecteze cugetul, adica partea infinita din om, insa sper ca am conturat clar ideea la care am vrut sa ajung. Sa ne ajute Dumnezeu sa ramanem treji toata viata! |
Citat:
Credinta de care vorbeste Apostolul Pavel este credinta prin care ne insusim starea de dreptate a lui Iisus, de pe urma jertfei și Învierii Lui, care, așa cum „este dinamică în El, este dinamică și în noi; este „credința lucrătoare prin iubire”. Ea este opusa faptelor legate de legea taierii imprejur sau a netaierii împrejur (Gal. 5, 6); este opusa faptelor oricărei legi,care sunt fapte săvârșite din puterea omului, totdeauna slaba când nu e susținută de comuniunea cu Persoana lui Hristos, infinită în puterea și iubirea Ei. Sfântul Apostol Pavel respinge faptele ce nu izvorăsc din credința în Hristos,deci credința e baza faptelor. Dar așa cum faptele care nu sunt din credința în Hristos nu au valoare pentru mântuire, tot așa nici credința care nu e lucrătoare prin iubire nu e o credință adevărată. De aceea faptele nu se socotesc mântuitoare în ele înseși, nu se socotesc ca atare cele ce au numai chip exterior și nu constituie ca atare un drept al omului la mântuire; de aceea nu pot fi nici o prestație care poate întrece echivalentul mântuirii proprii, putând fi detașate de cel ce le-a făcut și depozitate într-un tezaur de merite prisositoare din care se pot completa lipsurile altora. Pot fi fapte săvârșite la exterior și totuși sufletul să rămână lipsit de iubire, rigid în mândria lui pentru faptele săvârșite. Pot fi fapte săvârșite din diferite interese, cu diferite planuri. Numai revărsarea inimii în ele din credința ca relație nemijlocită cu Hristos le dă valoare mântuitoare; numai când sporesc credința și iubirea omului, care-1 fac din ce în ce mai bun; numai când ele transferă bunătatea celui ce le săvârșește și în ființa celor ce se bucură de beneficiul lor. Altfel, dacă adresatul unor fapte bune simte în cel care le săvârșește în favoarea lui vreo mândrie, aceasta îl poate face și mai rău. Numai faptele izvorâte din iubire, al cărui izvor în noi este iubirea lui Hristos, au un rost în mântuirea noastră. Așa cum Hristos a lucrat continuu, manifestându-Și iubirea față de alte și alte nevoi ale oamenilor din jurul Său, așa trebuie să facem și noi. Dar faptele cerute nu constau numai din manifestări ale iubirii față de oameni, ci și din fapte de înfrânare a egoismului care ne mărginește în general, nedându-ne posibilitatea să ne împărtășim de iubirea nelimitată a lui Hristos și să-i răspundem ei; constau și din fapte de întărire a purității sau a transparenței noastre și a întăririi legăturii noastre cu Dumnezeu, ale intensificării apropierii de El și a relației iubitoare cu El. Sfântul Apostol Pavel a vorbit și el de o continuă „întindere înainte”, dar și de faptul că această întindere temporală nu ne duce prin ea însăși la desăvârșirea vieții veșnice.„Fraților, eu nu mă socotesc să fi ajuns, ci una fac: cele dinapoi uitându-le și spre cele dinainte tinzând, la țintă alerg, la cununa dumnezeieștii chemări de sus, întru Hristos Iisus” (Filip. 3, 13-14). Ținta alergării e sus, e dincolo de planul nostru temporal. Dar acolo sus, noi suntem „chemați”, ceea ce înseamnă că simțim și în firea noastră o năzuință spre acea țintă. Ea este o „cunună” pentru străduințele ce le-am făcut aici. Dacă n-ar fi această străduință, n-am putea aștepta nici cununa. Acolo s-a terminat alergarea temporală. Acolo e răspunsul nelimitat la iubirea nelimitată a lui Dumnezeu, răspuns care nu mai trebuie depășit; acolo e odihna veșnică. Dar alergarea în timp e necesară pentru dobândirea cununii acestei odihne în bucuria fără de sfârșit. Aici se face omul vrednic de cununa acelei odihne prin alergare, prin folosirea timpului. Teologia dialectică protestantă privează timpul de orice valoare. Disprețuind faptele,disprețuiește putința de creștere a persoanei înseși sau valoarea ei în ochii lui Dumnezeu cafocar al năzuinței spre tot mai marea iubire a Lui, disprețuiește importanța răspunsului ei activ la iubirea lui Dumnezeu. Iubirea lui Dumnezeu, în concepția protestantă, se izbește de un zid care niciodată nu se deschide. Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți, subliniind importanța manifestării iubirii personale, și deci a timpului, ne învață că numai aici pe pământ se câștigă Împărăția veșnică. Într-un pasivism asemănător celui protestant se complac și teosofia și antroposofia, care nu dau existenței actuale a omului toată importanța, socotind că vor exista și alte vieți în care omul va face mai mult, oarecum silit de treptele mai înalte pe care se va afla. Persoana umană e și mai nesocotită de ele, căci ele merg până la anularea persoanei în seria încarnărilor, care sfârșesc într-o contopire a tuturor în esența impersonală. Ce importanță pot avea faptele într-o asemenea concepție? Dacă ele totuși se produc, se produc în baza unei necesități naturale, așa cum se produc fenomenele naturii. (fragmente din Teologia dogmatica ortodoxa, vol.2, Dumitru Staniloae) |
Citat:
Insa acele fapte care sunt roada Sfantului Duh(Galateni 5:22-23),asa cum sunt ele enuntate biblic,si care dovedesc trairea efectiva si nu doar dorinta unei targuieli,ele fiind rodul Duhului lucrator in om,sunt si pretuite si considerate ca o dovada evidenta a unui crestin adevarat.In ceea ce priveste mantuirea,da,consideram ca este exclusiv prin har,prin credinta,faptele fiind in acest caz efectul Duhului care depune marturie cu privire la starea credinciosului dar nu o conditie in sine.Adica cei care le fac le fac ca urmare a lucrarii Duhului,nu ca si urmare a unui merit personal al lor,si prin urmare nu le pot invoca ca fiind ale lor ci ei doar umbla in ele,acestea fiind pregatite de Dumnezeu dinainte(Efeseni 2:10).Fara lucrarea Duhului nu ar fi umblat in ele sau ar fi practicat acele fapte de schimb cu Dumnezeu,o iertare ieftina in aparenta si nu si o transformare in esenta,precum in cazul celor izvorate din Duh.O singura precizare as dori:a nu se face din credinta un idol,o justificare,o indreptatire umana,suficient de buna si de meritorie pentru a sta in fata lui Dumnezeu de una singura.Respingem categoric asa ceva,ea,credinta, fiind un dar de la Dumnezeu(Efeseni 2:8).Resping si ideea ca un credincios poate trai oricum motivat doar de o aparenta credinta.Este o lasitate,o dovada evidenta si logica a lipsei lucrarii Duhului Sfant in el. Din cele scrise de Apostolul Pavel rezulta ca acele fapte bune sunt pregatite de Dumnezeu dinainte,nu sunt nici creatia si nici meritul omului,ele sunt roada Duhului Sfant in om,nu din el singur izvoarasc,iar credinta care le precede este la randul ei un dar de la Dumnezeu.Este o lucrare a harului de la primul pana la ultimul act care nu exclude omul,ci il transforma,doar ca nu ii da lui,omului,meritul principal,ci lui Dumnezeu.Darul inseamna ceva gratuit iar harul nu poate fi echivalat intr-un act uman de aceiasi valoare.Sau se poate? Daca totusi doriti sa mergeti pe linia meritului uman atunci sectiunea ,,harul este sau nu irezistibil?"este un loc potrivit,in sensul ca se poate discuta daca omul poate sau nu respinge harul divin.In situatia in care liberul arbitru(desi modul cum l-am vazut inteles pe aici seamana a anarhie nu a liber arbitru)permite respingerea harului sau acceptarea sa,da,se poate vorbi si de un merit uman,de o conclurare cu pretentii de justificare umana.Asta este insa o alta discutie,pe care nu am vazut-o aanalizata in acel text,cu privire la abordarea protestanta,ci doar redusa la sintagma,zic eu nedreapta, prin care se spune : ,,Iubirea lui Dumnezeu, în concepția protestantă, se izbește de un zid care niciodată nu se deschide".Sunt curios cine ar fi putut sa creada,dintre noi protestantii,in Dumnezeu in acesta ipoteza,intr-un Dumnezeu incapabil sa convinga pe cineva.Asta in situatia in care suveranitatea absoluta si harul irezistibil,cel putin la calvini,ma rezum la ei,sunt pietre de temelie ale Credintei. Cu scuze pentru initiatorul topicului pt offtopic. |
Mr. Scotty, observatia ta este justa, sunt unii care gandesc pacatul prea aritmetic si uneori asta vine dintr-un act de ne-credinta dar in practica nici un om nu este capabil sa judece alti oameni, la modul generic si absolut, vizavi de faptele care le face, daca sunt cu adevarat rodul unei credinte autentice si a Duhului Sfant sau a unui impuls lumesc, a unei slabiciuni, sau chiar a unui pacat.
Dar din pacate in mediul NP faptele bune sunt condamnate teologic in baza falsului lui Luther "numai prin credinta", fals perpetuat daca nu in litera cel putin in duh. Intr-un fel sau altul eu cel putin am observat ca se insinueaza ideea ca straduinta (implicare laturii volitive a omului creat dupa chipul lui Dumnezeu) de a face fapte bune este inutila pentru mantuire si se confunda in practica un impuls sufletesc oarecare, care asa cum ai subliniat si tu, poate fi pacatos, cu "roada Duhului". Darul Duhului nu poate fi echivalat de nici un act uman dar trebuie sa fie urmat de un act pozitiv constient si volitiv. De asta in ortodoxie de ex. se face distinctia teologica f. practica intre mantuirea obiectiva (Darul lui Dumnezeu catre om) si cea subiectiva (raspunsul omului la Darul lui Dumnezeu). Ambele sunt necesare pentru ca mantuirea sa fie efectiva si omul sa intre in bucuria vesnica. Din pacate, cum spuneam, din obs. personale, silinta catre mantuire a fost intai lepadata de Luther in favoarea unei false certitudini, un artificiu mental si intelectual de fapt (ca in cartile alea de "gandire pozitiva", stii tu) iar importanta participarii volitive a omului la actul mantuirii neglijata pana la dispret. Despre impactul asupra mantuirii ca fapt implinit, nu cred ca mai are sens sa comentez. |
Aline,Parintele Staniloaie se referea la noi,la protestanti,nu la puii ulteriori,unii de Crevedia,nu toti.Nu doresc sa-l critic,nu sunt de nivelul dansului, ci doar sa inteleg cum a ajuns la acea concluzie,pentru ca eu la noi nu am auzit asta.Am auzit des in alte parti ce spui tu,dar periodicitatea cu care se afirma ceva nu presupune si ca acel ceva contine implicit si un adevar,ci doar ca se spune des :) Opinia mea este ca modul cum un om isi traieste viata este o dovada a lucrarii Duhului.Chiar daca omul mai cade dar stradania(eu o atribui si pe acesta tot lucrarii progresive a Duhului,chestia cu ,,arvuna"la Pavel,alta discutie),si faptele care se vad,cele din Galateni chiar pot fi observabile,pot depune o marturie despre el.Daca imi spune un om ca ordinea este fapte rezulta credinta atunci eu spun har rezulta credinta rezulta fapte.Problema este unde plasezi elementul generator,in om sau in Dumnezeu.Evident ca omul are rolul sau,nu sunt adeptul unui Dumnezeu care arunca-n Rai oameni dand din picioare impotrivindu-se(am meciurile mele cu hypercalvinistii) ci un Dumnezeu care chema la Sine oameni schimbati prin lucrarea Duhului,constienti,dornici,care aplica roadele lucrarii Duhului.Cred ca Raiul este altceva decat un lagar de concentrare :) Personal nu mi-as dori sa ajung acolo pe post de servant plictisit,indiferent si rece al unui Dumnezeu tiran si dornic de osanale ale unor ipocriti adusi cu pusca la cap.Thanks, but no thanks :)
|
Citat:
Dupa cum ai spus chiar tu, motivatia faptelor care le vad cei din jur poate fi foarte diversa.. Intre judecata lumii si judecata omului insusi, ambele subiective dar din motive diferite, in ortodoxie sta judecata duhovnicului, el are datoria sa-l aduca pe individ cu picioarele pe pamant, sa-i ofere un reper solid ca sa zic asa. El cu el insusi si cu un Dumnezeu care nu de putine ori poate fi creat dupa chipul asteptarilor sale, poate nu tocmai realiste, risca sa nu o scoata la capat. Citat:
Harul cum este descris in teologia ortodoxa este ca o ploaie - se revarsa si peste cei buni si peste cei rai. Diferenta ultima insa o face individul, raspunsul care il da har. Acum nu stiu daca in doctrina ta intra si conceptul de liber arbitru macar la modul ca omul este capabil sa accepte sau sa respinga harul. A inceput o discutie pe tema asta pe alt topic, dar n-am apucat sa-i urmaresc finalitatea. Insa daca accepti ca acest lucru este posibil, o mica inclinare a vointei individului spre Har este ceea ce e nevoie ca Harul sa lucreze. O data intarit omul prin lucrarea harului, poate sa dea un raspuns si mai ferm. Si tot asa, Harul devine din ce in ce mai lucrator in om. Dar, inca o data, este nevoie de ambele: Har si fapta. Citat:
Dar la fel de bine, fara raspunsul pozitiv al omului la acest Dar, omul nu se poate mantui. Ambele au o egala valoare in procesul mantuirii, in sensul ca una fara alta nu se poate. Ca valoare absoluta, cred ca nici nu are rost sa le comparam, ce are bun omul al sau daca n-ar fi pus deja Dumnezeu in el? Dar mai exista si liberul arbitru. Toate pildele Evanghelice insista asupra acestui aspect - a omului care alege sa faca intr-un fel, sau altul. Inca o data, din pacate, Luther a anulat din planul mantuirii raspunsul pe care trebuie sa-l dea omul la chemarea lui Dumnezeu. De ce? E mai usor sa presupui ca esti mantuit (absolut, irevocabil) decat sa porti responsabilitatea de a lupta pentru asta. E mult mai usor sa presupui ca ai un har lucrator prin prisma unei judecati personale si subiective, in loc sa te intrebi daca el exista cu adevarat si daca nu cumva ceea ce apreciezi ca este har in viata ta sa nu fie mai degraba rodul unei filosofii crestine asezonate cu nitel pietism si sentimentalism. |
Aline,eu cred in harul irezistibil,de aceea sunt calvinist,altfel iti raspundeam in numele lutheranilor.Referitor la duhovnic am dubiile mele pentru ca nu-i consider infailibili.Parerea mea este ca pot gresi si uneori o si fac,si am si vazut cazuri concrete.Cu privire la liber arbitru:hai sa-ti exemplific cum vad eu si sa te intreb ceva,probabil asta va duce discutia la diferenta esentiala,pe care cumva o anticipez.Este cu privire la efectele pacatului asupra omului,de acolo pleaca optica diferita.
Sa zicem ca intr-o clasa(care simbolizeaza viata)este un profesor(Dumnezeu)si un elev(omul).Clasa nu este deloc cum ar trebui sa fie,are insa si aspecte bune dar si rele.In clasa este o usa care da intr-o clasa perfecta(Raiul).Profesorul vrea ca elevul sa ajunga acolo.El are trei optiuni sa-l convinga: a).sa-l forteze.In acest caz nu se poate vorbi de liber arbitru iar esenta profesorului(Dumnezeu este drept si sfant)este afectata. b).sa-l ameninte.In acest caz elevul se duce din frica,nu din liber arbitru,sau dintr-un liber arbitru influentat de frica.Ca si in primul caz esenta profesorului este afectata. c).sa-i prezinte acele argumente,intr-un anumit mod convingator,care sa-l determine pe acesta,de bunavoie,sa se duca acolo.In acest caz este un liber arbitru,este si partea divina si parte umana dar acel liber arbitru s-a exercitat totusi ca urmare a initiativei profesorului,nu independent(asta ar fi critica).Propunerea ar fi putut fi respinsa teoretic dar modul cum este facuta asigura pe profesor ca cel caruia ii este facuta va intelege(harul irezistibil).Aici ma incadrez eu,ca si calvinist. Mai exista doua variante.Profesorul face actiunea,da propunerea,poate explica gradual in timp dar decizia apartine exclusiv si finalmente elevului si in acest caz intreaga soarta a umanitatii sta doar in mainile noastre,ceea ce ar contrazice Biblia,si nu stim cum se termina sau elevul,din proprie initiativa,fara nici un ajutor,decide el sa se duca acolo si apoi profesorul il sprijina.Asta l-ar face pe om egal cu Dumnezeu,sau mai precis cu harul Sau.Tu unde te incadrezi,cum vezi tu problema? :) PS:asta cu luptatul pentru mantuire este general valabila,nu am auzit la noi ceva de tipul ,,esti mantuit,stai la tv si bea bere nene ca e totu bine".Nu ne considera retarzi pls :) Problema este ca in momentul cand unul spune ,,Sunt mantuit"celalalt care considera ca mai are de tras da pe afara de nervi,e perfect logic si explicabil :) |
Citat:
Multumesc. |
Citat:
De exemplu: "14. Ce folos, frații mei, dacă zice cineva că are credință, iar fapte nu are? Oare credința poate să-l mântuiască? 17. Așa și cu credința: dacă nu are fapte, e moartă în ea însăși. 20. Vrei însă să înțelegi, omule nesocotit, că credința fără de fapte moartă este? 26. Căci precum trupul fără suflet mort este, astfel și credința fără de fapte, moartă este." |
Trebuie evidentiat ca protestantii au partial dreptate. Chiar s-a ajuns ca protestantii sa inteleaga ce nu mai inteleg unii credinciosi ortodocsi.
E adevarat ce spun ei, ca doar prin har suntem mantuiti, nu prin fapte, dar au interpretat gresit acele pasaje. Asa a sustinut si Biserica tot timpul, dar acum din cauza propagarii unor conceptii ecumeniste unii ortodocsi nu mai inteleg. Intelesul dintotdeauna a fost ca nimeni nu se mantuie doar prin fapte, numai Botezul pune inceput mantuirii prin primirea harului. Apoi e primit harul prin Sfanta Impartasanie si faptele noastre ne pot duce la mantuire. Luther si protestantii nu au inteles exact pasajul si au spus ca faptele nu mai conteaza, doar harul, dar intelesul e cel de sus. Unii ortodocsi au ajuns sa creada ca faptele il pot duce pe un om la mantuire, nefiind necesar Botezul si primirea harului. Asadar mantuirea se obtine doar prin Sfintele Taine prin care primim gratuit harul, imbinate apoi cu faptele si credinta noastra. fitnele Taine trebuie sa fie si valide, nu doar sa se numeasc asa, si martorii numesc botez. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Doar asa se poate pune inceput primirii harului interior, apoi noi prin fapte si credinta contribuim la pastrarea harului sau cresterea lui. Dovada prezentei harului, in afara de cele mai obisnuite (indelunga rabdare, bunatatea, etc.) sunt harismele, adica facerea minunilor. In Vechiul Testament exista har exterior, la fel cum actioneaza si asupra celor ce sunt indemnati sa ajunga in Biserica. Invatatura ortodoxa spune ca natura omului dupa cadere nu s-a deteriorat complet, deci omul e capabil de a face unele fapte bune. Dar nu poate primi harul interior orice fapte face, doar prin Botez si apoi celelalte Sfinte Taine. |
Citat:
Revenind la ce am mai spus in postul anterior, op nu doreste sa discutam asta aici asa ca revin cu aceasi intrebare: exista posibilitatea sa mutam discutia asta intr-un thread nou? |
Citat:
|
Citat:
|
Poate că mai bine decât cuvintele, muzica este aceea care ne clarifică asupra a ceea ce este Grația divină: http://www.youtube.com/watch?v=3ZxQp...eature=related
|
Citat:
Pe romaneste: :D http://www.youtube.com/watch?v=qulDs...eature=related |
Citat:
|
Citat:
Dar nimic nu se compara cu muzica autentic românească din link-ul de mai sus. 1. În umblarea mea prin lume, Prin ispitele haine, Peste tot Isuse, Doamne Numai harul Tău mă ține. Cor: /:Numai harul, numai harul Mă păstrează ne-ncetat El mă face, el mă ține Credincios cu-adevărat.:/ 2. Pe cărarea curăției Și în lupta spre mai bine Să mă țin nu pot, ci-ntruna Numai harul Tău mă ține. 3. În lucrarea ta preasfântă Unde m-ai chemat pe mine Cât e de puțină roadă, Numai harul Tău mă ține. 4. Când aș vrea s-ascult Cuvântul, Să-mplinesc cum se cuvine Văd cum totu-mi stă-mpotrivă Numai harul Tău mă ține. 5. Orișicând și-n orice stare, Doamne, îndrăznesc la Tine Și-n cădere și-n ‘nălțare Numai harul Tău mă ține. Muzica si versurile: Nicolae Moldoveanu, prolific compozitor de muzica crestina romaneasca, un intemnitat pentru Hristos. |
Fratioare drag,daca ,,Amazing Grace"este americanism atunci si John Newton in loc sa fi fost supus al Majestatii Sale era dinspre mama ruda cu bunica lu' Winnetou :) Yankeii zic,auzi la ei,ca cica cantecu e de fapt autobiografia spirituala a englezului in versuri si prin urmare nu e americanizatu ci britanizatu :) Bineinteles ca povestea este complicata si americanii au popularizat ceea ce britanicii au tratat cu o politicoasa indiferenta da pune frate Union Jack-ul pe drepturile de autor britanice,ca doar vezi cum reactioneaza UK fata de UE cand simt ca le sunt interesele amenintate :) PS:cantecul postat de tine este foarte frumos..da nu se compara cu Amazing Grace :))Nu te supara,stiu ca tii la tavaleala amicala.
|
Unde dai și i-auzi unde crapă ! Contează chiar atât de mult dacă marinarul care l-a compus era american-american, american englez sau englez sadea ? Contează chiar și dacă e vorba de un cântec protestant sau catolic ? Vă amintesc că la Missele catolice se aude și Palestrina, dar parcă mai mult Bach, care a fost culmea protestantismului. Și ce-i cu asta ?
De curiozitate, m-am uitat pe biografia lui John Newton și văd că era anglican, nu protestant. Eu nu aș numi cu ușurință pe anglicani "protestanți". Chiar așa, orice schismatic ajunge instant a fi numărat cu protestanții ? Ca să fii protestant, trebuie să ai "spirit protestant". Atâta cât i-am cunoscut pe anglicani, nu prea suferă de spirit protestant, ba aș putea spune că sunt mai tradiționaliști decât catolicii în multe privințe. Cu ce este "ritul saric" mai protestant decât "ritul Bugnini", zău dacă știu. Mulți pastori anglicani au descendență apostolică ce se poate reconstitui, adică sunt preoți în sensul deplin al cuvântului. Au cultul icoanelor și al sfinților, au dogma păcatului ancestral și, în consecință, practică botezul copiilor. Anglicanii au conceptul Prezenței Reale, au Euharistie validă și o tratează cu o deferență de la care avem toți ce învăța. Ați citit ceva de C.S. Lewis ? Este mai catolic decât 75 % dintre teologii iezuiți ! Dacă îmi arătați ceva protestant în tot ce a scris Lewis, mănânc cartea ! |
Imi permit sa va anunt,cu privire la anglicani,faptul ca teoretic exista pe harta crestinismului.Practic de pastorirea lor nici in gluma nu as spune ceva,la cat de scazut este nivelul.Eu inteleg,in lumina recentelor evenimente din Australia si Anglia,ca simtiti o brusca afinitate pt baietii simpatici din Albion,dar asta nu schimba situatia.Dialogul dintre subsemnatul si penticostalul era doar o gluma,nu este prima data cand dialogam dar nu este cazul sa mediati un conflict inexistent.Nici unul dintre noi nu intentioneaza sa procedeze precum Ross Davies,tipu din Australia cu micul scandal sexual si convertirea brusca :) Imi asum offtopicul,asta da,am o culpa,dar este simpatic sa aud ca anglicanii sunt mai traditionalisti decat romano-catolicii.Daca primii sunt praf la ora asta...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Pe romaneste: http://www.youtube.com/watch?v=TYXBJg69vUI Versurile: 1.Atâta har, ce minunat! Azi pot să fiu salvat! Am fost pierdut, nenorocit, Dar Domnul m-a iubit! 2.Salvat prin harul lui Hristos, Așa un păcătos! De-acum, pe veci, în Dumnezeu Mi-am pus tot dorul meu! 3.O altă viață mi-a promis Și am un drum deschis; Cu dragoste Îl voi urma Cât viață voi avea! 4.Ispite-n cale de-ar veni, Primejdii mii și mii, Eu lupt și știu că nu-n zadar, Căci am belșug de har! 5.Iar când voi fi în slava Lui, Cum alta-n lume nu-i, Atunci cânta-voi iar și iar, Uimit de-atâta har! Ca bonus va recomand si acest imn (pe romaneste - ca sa nu mai fie nevoie sa cautati dvs. cine stie ce poluari de cantec): http://www.youtube.com/watch?v=7xA0d...eature=related. Vedeti (ascultati) si celelalte imnuri, care pot fi accesate. P.S. Ganditi-va cum suna aceste imnuri cand le canta o sala intreaga. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 02:31:44. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.