![]() |
Iertarea pacatelor ca urmare a milosteniei?
Versetul de la Luca 11, 41: "Dati inca milostenie din cele pe care le aveti, si iata, toate va sunt curate".
Cuvintele "toate va sunt curate" au fost intrepretate ca primire de iertare a pacatelor. Si in cartea Tobit intalnim ceva asemanator: "Da milostenie din cele ce ai si de la nici un sarac sa nu-ti intorci fata ta, si atunci nici de la tine nu se va intoarce fata lui Dumnezeu. Când ai mult, da mai mult; daca ai putin, da mai putin, dar nu pregeta sa faci milostenie. Si iti vei adauga prin aceasta vistierie bogata pentru zile grele. Ca milostenia izbaveste de la moarte si nu te lasa sa te cobori in intuneric" (cap. 4, 7-10). Stim ca este importanta taina spovedaniei pentru primirea iertarii pacatelor, dar o idee de genul ca milostenia aduce iertarea pacatelor poate duce la anularea spovedaniei. Astept pareri. |
Citat:
Aveti grija ce scrieti, ca pe unii ii poate sminti. |
Citat:
Dar mai departe, trebuie sa recunoastem ca harul lui Dumenzeu ni se impartaseste nu doar prin Sfintele Taine, ci si prin toate faptele noastre bune. De remarcat este ca Hristos separa pe cei care merg in viata vesnica de cei care merg spre moartea vesnica tocmai pe criteriul milosteniei ("flamand am fost si mi-ati dat sa mananc, gol am fost si m-ati imbracat..."). Exista o conceptie mecanicista asupra lucrarii Tainelor, care vine dintr-o conceptie juridica asupra mantuirii. Aceasta conceptie este combatuta fara exceptie de Sfintii Parinti, si bine este sa o combatem si noi, asa cum ati facut si dumneavoastra, socotind milostenia o "taina". In sensul cuvintelor lui Costel, as zice ca spovedania fara milostenie este seaca, dar nici milostenia fara spovedanie nu duce prea departe. |
Citat:
Nici milostenia nu poate anula Spovedania, desi ne poate aduce iertarea pacatelor, sau, mai bine spus, milostivirea dumnezeiesca. Mantuitorul ne spune, in acest sens, pe "Muntele Fericirilor": "Fericiti cei milostivi, ca aceia se vor milui." Desigur, nu trebuie sa avem impresia ca Dumnezeu actioneaza mecanic, in virtutea unei "legi a talionului". Sunt milostiv, Dumnezeu imi raspunde cu milostenie. Milostenia noastra, aduce cu sine mila lui Dumnezeu mai ales atunci cand se aseamana milostivirii dumnezeiesti, cand este lucrata in mod liber, in virtutea iubirii de aproapele si de Dumnezeu. |
Soaree, ca amandoua contribuie la mantuire stiu. Doream sa aflu altceva, poate nu m-am facut eu inteles. De pilda iertam greselile semenilor, asta duce si la iertarea pacatelor noastre din partea lui Dumnezeu. Cred doar ca sunt mai multe chipuri prin care omul poate primi iertare de pacate. Iar aceste chipuri nu anuleaza taina spovedaniei. Dar astept in continuare alte puncte de vedere.
|
Citat:
|
Citat:
Însă spovedania nu înseamnă doar iertare, ci și îndreptare. Pentru că ne mărturisim păcatele cu hotărârea de a nu le mai repeta. În măsura în care și reușim aceasta, la următoarea spovedanie vom avea alte păcate de mărturisit, pe măsura înaintării noastre în pocăință. |
Citat:
Îmi place foarte mult textul de la Isaia 58: 6. Nu știți voi postul care Îmi place? - zice Domnul. Rupeți lanțurile nedreptății, dezlegați legăturile jugului, dați drumul celor asupriți și sfărâmați jugul lor. 7. Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăpostește în casă pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l și nu te ascunde de cel de un neam cu tine. 8. Atunci lumina ta va răsări ca zorile și tămăduirea ta se va grăbi. Dreptatea ta va merge înaintea ta, iar în urma ta slava lui Dumnezeu. 9. Atunci vei striga și Domnul te va auzi; la strigătul tău El va zice: Iată-mă! Dacă tu îndepărtezi din mijlocul tău asuprirea, amenințarea cu mâna și cuvântul de cârtire, 10. Dacă dai pâinea ta celui flămând și tu saturi sufletul amărât, lumina ta va răsări în întuneric și bezna ta va fi ca miezul zilei. 11. Domnul te va călăuzi necontenit și în pustiu va sătura sufletul tău. El va da tărie oaselor tale și vei fi ca o grădină adăpată, ca un izvor de apă vie, care nu seacă niciodată. 12. Pe vechile tale ruine se vor înălța clădiri noi, vei ridica din nou temeliile străbune și vei fi numit dregător de spărturi și înnoitor de drumuri, ca țara să poată fi locuită. Citat:
Poate mă înșel, corectați-mă dacă greșesc. |
Milostenia in numele lui Hristos presupune o anumita asezare sufleteasca. Desi are sufletul impovarat de multe pacate, omul care raspunde prin milostenie semenilor sai, dar mai ales acelora care i-au gresit, primeste binecuvantarea lui Dumnezeu.
De aceea, omul care daruieste din suflet, este intotdeauna cu un pas mai aproape de vederea propriilor pacate, de pocainta, decat cel a carui inima nu vibreaza la nevolile aproapelui sau. In acest sens, milostenia mijloceste calea inimii catre starea de pocainta, mijloceste calea catre iertarea pacatelor. |
Citat:
Deci, ce ar trebui sa facem practic ca sa fim iertati si cum putem sti daca am fost iertati? |
Citat:
Hristos vrea cainta noastra ,regretul pt.ce am gresit. Cum sa se vada cainta ,daca nu prin taina marturisirii? Mai stim ca dupa moarte ,la vami cu faptele noastre bune ne rascumparam pacatele nespovedite . |
Citat:
Pe de-o parte, "nu trebuie sa facem" pentru ca iertarea lui Dumnezeu, dragostea Sa nemasurata, nu sunt conditionate sau constranse in vreo privinta, de comportamentul nostru. Dumnezeu iarta, iubeste, isi manifesta dreptatea, intru totul liber. Pe de alta, "trebuie sa facem" pentru a ajunge la masura de a ne impartasi constient de aceasta iubire fara margini a lui Dumnezeu. Iar "a face" presupune ca in viata aceastea sa ne insusim si sa purtam chipul iertarii, iubirii, dreptatii dumnezeiesti. Inseamna a ne asemana Lui. Altfel spus, Dumnezeu nu iarta pentru ca eu iert, ci eu iert pentru ca Dumnezeu este Iubire si Iertare si imi doresc asemanarea cu El. Practic, trebuie sa traim asa cum ne invata Mantuitorul Hristos in Biserica Sa. Cum stim daca am fost iertati? Dumnezeu da inca din viata aceasta semnele iertarii fiecarui om care traieste potrivit voii si poruncilor Sale, roadele Duhului Sfant. Ele sunt semnul concret al prezentei dumnezeiesti, al vietii de comuniune cu Dumnezeu. Dar adevarul lucrurilor il vom cunoaste intru totul numai la vremea Judecatii de Apoi. |
Citat:
|
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cititi semnatura mea si invatati. Da imi cunosc pacatele. Da stiu ca mandria ma "ingroapa". Dar faptul ca sunt eu un mare pacatos nu sterge adevarul a ceea ce spun. |
Citat:
Citat:
Atentie: nu contest taina spovedaniei, caci mi se pare ceva absolut sfant si minunat. Dar mai stim noi oare pe ce baza are parintele autoritatea de a ierta pacatele? Fara jertfa lui Hristos preotul ar fi fost si el acum un om plin de pacate, tanjind dupa iertare, absolut incapabil sa ierte cuiva vreun pacatel. Spuneai pe celalalt topic ca orice ortodox, fara exceptie, stie ca Hristos a murit pentru pacatele noastre. Dar am pus aceste intrebari deoarece am citit (pe mai multe topice) ca pacatele se iarta ba prin milostenie, ba prin spovedanie, ba prin fapte bune, ba prin faptul ca botezi un copil... absolut nimic despre sacrificiul imens facut de Fiul lui Dumnezeu. Daca este asa de simplu, de ce a mai trebuit sa moara Hristos? |
Citat:
Domnul fie in inima ta. Har, smerenie si jertfa de sine. |
Fratilor, trebuie traire in toate, si in spovedanie, si in milostenie,si in relatia cu semenii, nu asa, mecanic. Si da, trebuie toate, si spovedanie, si milostenie, si iertarea aproapelui, dar toate se fac cu raportare la Hristos, nu la dorinta noastra de a prinde un loc in rai.
Iata ce spune preotul la spovedanie: "Iata, fiule, Hristos sta nevazut, primind marturisirea ta cea cu umilinta. Deci nu te rusina, nici nu te teme, ca sa ascunzi de mine vreun pacat, ci fara sfiala spune toate cate ai facut, ca sa iei iertare de la Domnul nostru Iisus Hristos. Iata, si sfanta Lui icoana este inaintea noastra. Iar eu sunt numai un martor, ca sa marturisesc inaintea Lui toate cate-mi vei spune mie; iar de vei ascunde de mine ceva, sa stii ca toate pacatele indoite le vei avea; ia seama, dar, de vreme ce ai venit la doctor, sa nu te intorci nevindecat". Pentru milostenie, s-au dat fragmentele. |
Citat:
Glykys, e bine ca Numele lui Hristos este macar amintit. Dar putini stiu ce treaba are Hristos cu spovedania. Multi Il vad stand cu bata pregatita sa loveasca pacatosul, pe cand El a zis ca nu a venit sa judece lumea, ci sa o mantuiasca. Parintele este acolo doar ca sa ne aminteasca ca Hristos ne-a iubit atat de mult incat s-a dat pe Sine Insusi in locul nostru, si in numele jertfei Lui sa primeasca marturisirea noastra, dezlegandu-ne de toate pacatele cu care nu putem lupta singuri. |
Citat:
Dacă, spre exemplu, dv m-ați furat și veniți la mine spunând-mi că vă pare rău și că altădată mai degrabă vă veți tăia singur mâna decât să mai furați, eu, ca un bun și iubitor de oameni, am să vă iert. Bine, bine, vă iert, dar lucrul furat trebuie să îl duceți înapoi. Numai așa toate vor fi restaurate. Altfel, datornicii, chiar iertați și în prietenie cu mine, nu au ce căuta în casa mea până ce nu își plătesc datoriile. Dar dacă cel de la care ați furat nu e de găsit ? Atunci va trebui să vă plătiți datoria față de un alt amărât ca el. Altfel spus, trebuie să faceți milostenie. Dacă nu ați făcut niciodată un păcat, atunci nu e nimic de curățit și atunci am să vă primesc fără fapte de milostenie. |
Citat:
"Domnul si Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul si cu indurarile iubirii Sale de oameni, sa te ierte [prin mine], fiule /fiica (N), si sa-ti lase tie toate pacatele, in numele Tatalui si al Fiului, si al Sfantului Duh. Amin". |
Iar alaturi de Jertfa, indelung evidentiata aici, de moartea pe Cruce, sa amintim totusi intreg adevarul, pana la capat: Fratilor, Hristos a inviat! Acest Hristos Rastignit si Inviat, Care sade de-a pururi la dreapta Tatalui, este cu noi pana la sfarsitul veacurilor, dindu-ne puterea credintei lucratoare si iertarea pacatelor, ingaduind fie si milostenia noastra, plinind-o...
|
Citat:
"Și întorcându-se la rugăciuni, s-au rugat pentru păcatul ce s-a făcut, ca de tot să se șteargă. Iar viteazul Iuda a îndemnat mulțimea să se păzească fără de păcat, văzând cu ochii cele ce s-au făcut pentru păcatul celor care mai înainte au căzut. Și strângând bani după numărul bărbaților care erau cu el, două mii de drahme de argint a trimis în Ierusalim, să se aducă jertfă pentru păcat. Foarte bun și cuvios lucru pentru socotința învierii morților! Că de n-ar fi avut nădejde că vor învia cei care mai înainte au căzut, deșert și de râs lucru ar fi a se ruga pentru cei morți. Și a văzut că celor care cu bună cucernicie au adormit, foarte bun dar le este pus. Drept aceea, sfânt și cucernic gând a fost, că a adus jertfă de curăție pentru cei morți, ca să se slobozească de păcat. (2 Macabei 12: 42-46) Doamne ajuta! |
..
Citat:
"41.Dați mai întâi milostenie cele ce sunt înlăuntrul vostru și, iată, toate vă vor fi curate. " (sau (D.Cornilesc): Dați mai bine milostenie din lucrurile dinăuntru, și atunci toate vă vor fi curate)) O interpretare ar putea fi asa: "Mai bine începeți cu interiorul, făcând fapte care să demonstreze bunătate; și atunci vor fi curate și lucrurile care reprezintă exteriorul." Acesta cuvinte "dati milostenie din lucrurile dinlauntru " face referire la dragoste, pe care sa o dăm in mod gratuit(necondiționat), celui lipsit de ea.)aceasta (lipsa) o poate sesiza doar ochiul sufletului, evident, așa cum lipsa materiala o sesizeaza ochiul fizic). Avand in vedere si contextul, Iisus pune accentul pe aceasta superioritate a faptei [de dragoste] in sine, care efectiv sfinteste cu totul, inclusiv si trupul [exemplu sfintii, care au ridicat si trupul prin trairea lor, si au raspandit mireasma ] Cît priveste a doua chestiune Citat:
Însa cert este că, rămânând însă doar cu o spovadă, fie ea perfectă, și neînaintând in faptă de iubire (și milostenie) , omul nu se va putea desăvarși (și sfinți , apoi , cu totul). De aceea fapta este totuși net superioara , căci in fapt ea este cea care sfințește. Spovedania este cea care pregateste terenul . prin pocainta(curatire) , pentru venirea inlauntru (omulu) (si convietuirea cu) Harul Dumnezeiesc . |
Citat:
Dar daca tu spui ca omul este informat despre cat L-au costat pacatele lui pe Dumnezeu si cat bine i-a facut El, eu te cred... |
Citat:
"Se slobozeste de pacatele sale acela care sufera nedreptatea, desi ar fi putut sa o lepede de la el; pentru rabdarea sa va afla mangaiere de la Dumnezeu, din pricina credintei sale in El." Intr-adevar, sunt mai multe chipuri prin care omul primeste iertarea pacatelor, dar acestea nu exclud Taina Spovedaniei, unde prin intermediul duhovnicului primim iertare in mod concret, auzim cum duhovnicul spune te iert si te dezleg, smerindu-ne prin recunoasterea greselilor. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:44:54. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.